978

UCHWAŁA II SKŁADU ORZEKAJĄCEGO REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ WE WROCŁAWIU

z dnia 11 marca 2002 roku

w sprawie opinii o możliwości sfinansowania deficytu zaplanowanego w budżecie Gminy Przemków na 2002 rok oraz prawidłowości załączonej do tego budżetu prognozy kwoty długu gminy

Na podstawie art. 13 pkt 2 art. 19 ust. 2 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.), w związku z art. 115 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.) oraz zarządzenia nr 1/99 Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej, Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu postanowił:

Wydać opinię pozytywną z uwagami o możliwości sfinansowania deficytu budżetu gminy oraz o prawidłowości załączonej do budżetu Gminy Przemków na 2002 rok prognozy kwoty długu.

Uzasadnienie

I. Uchwała nr XXXVI/245/02 Rady Miejskiej w Przem- kowie z dnia 14 lutego 2002 r. w sprawie budżetu gminy na 2002 r. wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu Zespołu w Legnicy 21 lutego 2002 r.

Z przedmiotowej uchwały wynika, że:

1) w budżecie Gminy Przemków na 2002 r. zaplanowano:

a) dochody w wysokości – 13.272.578 zł

b) wydatki w wysokości – 13.735.005 zł

c) deficyt budżetowy

w wysokości – 462.427 zł

d) przychody budżetu w wysokości – 1.213.427 zł

z tego:

– pożyczka – 831.000 zł

– kredyt – 400.427 zł

e) rozchody budżetu w wysokości – 769.000 zł

z tego:

– spłata pożyczki w WFOŚiGW – 359.000 zł

– spłata pożyczki w NFOŚiGW – 410.000 zł

2) Prognoza długu gminy Przemków obejmuje lata 2002- 2015.

II. Skład Orzekający stwierdza, że:

1) wielkość deficytu zaplanowana w budżecie gminy na 2002 r. stanowi 3,48% planowanych dochodów, a wskazane źródła jego pokrycia (kredyt i pożyczka) zgodne są z art. 112 ust. 2 pkt 2, 3 ustawy o finansach publicznych.

2) Prognozowana kwota długu załączona do uchwały budżetowej w pozycjach dotyczących roku 2001 i 2002 nie zawiera istotnych wielkości wpływających na wielkość długu gminy. Na koniec 2001 r. nie wykazano wymagalnych zobowiązań w wysokości 914.020 zł wynikających ze sprawozdania Rb-Z - o stanie zobowiązań, i tym samym zaniżono poziom zadłużenia. Według prognozy przedstawionej przez gminę wielkość zadłużenia na 31 grudnia 2001 r. wynosiła 5.565.000, tj. 41,93% dochodów planowanych na 2002 r., natomiast faktyczna kwota zadłużenia gminy po uwzględnieniu wymagalnych zobowiązań wynosiła 6.479.020 zł (48,82%). W 2002 r. nie uwzględniono natomiast kwoty kredytu w wysokości 400.427 zł zaplanowanego na wydatki nieznajdujące pokrycia w planowanych dochodach. Według prognozy wielkość zadłużenia na koniec 2002 r. wyniesie 5.627.000 zł (tj. 42,40%), natomiast po uwzględnieniu kwoty kredytu - dług wynosić będzie 6.027.427 zł i stanowić 45,41% planowanych dochodów 2002 r.

Spłata zadłużenia wykazana w prognozie w latach 2002- 2015 (bez kwoty kredytu) spowoduje, iż zadłużenie gminy będzie malało od roku 2003 z poziomu 41,02% do 1,66% w roku 2015. Tak więc w okresie spłaty, biorąc pod uwagę nieuwzględniony w prognozie kredyt, nie zostanie przekroczona górna granica 60%, o której mowa w art. 114 ustawy o finansach publicznych, a spłata rat zaciągniętych zobowiązań wraz z odsetkami wg prognozy nie przekroczą w poszczególnych latach progu 15%, o którym mowa w art. 113 ust. 1 cytowanej ustawy. Należy jednak mieć na względzie, iż relacja spłaty poszczególnych zobowiązań wraz z odsetkami ulegnie zmianie w przypadku zaciągnięcia w 2002 r. kredytu zaplanowanego w budżecie, a nieuwzględnionego w prognozie.

III. Niniejsza uchwała zgodnie z art. 115 ust. 2 ustawy o finansach publicznych podlega opublikowaniu w trybie przewidzianym dla opublikowania uchwały budżetowej.

Na niniejszą uchwałę Składu Orzekającego, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych Zarządowi Gminy i Miasta przysługuje odwołanie do Kolegium Izby w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.

PRZEWODNICZĄCA
SKŁADU ORZEKAJĄCEGO
ALICJA SZWABOWICZ-SALA