938 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W OŁAWIE z dnia 25 lutego 2002 roku w sprawie wprowadzenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miejskiej Oława Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 6 i art. 40 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2001 r. Nr 71, poz. 733) Rada Miejska w Oławie uchwala: |
§ 1
Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miejskiej Oława w odniesieniu do stanu na dzień 31 grudnia 2001 r.
§ 2
1. Program opracowano na lata 2002- 2006.
2. Zakres programu obejmuje niżej wymienione zagadnienia:
– prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy,
– analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków,
– planowana sprzedaż lokali i budynków,
– zasady polityki czynszowej,
– sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami stanowiącymi mieszkaniowy zasób gminy,
– źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej,
– wysokość wydatków w kolejnych latach,
– inne działania mające na celu poprawę wykorzystania zasobu mieszkaniowego gminy, jego racjonalizację oraz zasady prowadzenia niezbędnych zamian lokali.
§ 3
Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miejskiej Oława na lata 2002- 2006 stanowi załącznik nr 1 niniejszej uchwały.
§ 4
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miejskiemu w Oławie.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Oławie z dnia 25 lutego 2002 r. (poz. 938) |
PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY MIEJSKIEJ OŁAWA NA LATA 2002- 2006
I. PROGNOZA DOTYCZĄCA WIELKOŚCI ORAZ STANU TECHNICZNEGO ZASOBU MIESZKANIOWEGO GMINY
Charakterystyka mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Oława na dzień 31 grudnia 2001 r.
1. Mieszkaniowy zasób Gminy Miejskiej Oława tworzą 274 budynki z 3290 lokalami mieszkalnymi o łącznej powierzchni użytkowej 164 713,94 m2 i powierzchni mieszkalnej 152 847,73 m2 z tego 824 lokale zostało wykupione na własność, co stanowi 25% zasobu mieszkaniowego. Właściciele wykupionych mieszkań tworzą 121 wspólnot mieszkaniowych z udziałem gminy, co obejmuje 44% budynków mieszkalnych. Z tego 82 wspólnoty (67,8%) to wspólnoty duże, powstałe w budynkach posiadających powyżej 7 lokali mieszkalnych, pozostałe 39 to wspólnoty małe. W większości wspólnot udział gminy przekracza 50%. Jedynie w 18 wspólnotach udział ten jest mniejszy niż 50%. Około 43% mieszkań ma dostęp do wszystkich mediów i wyposażone jest w komplet instalacji. 23% mieszkań ma wyposażenie niedostateczne, a ponad 3% pozbawiony jest instalacji i urządzeń sanitarnych. W celu zwiększenia zasobów mieszkaniowych w okresie ostatnich lat (1996–2001) przekazano do adaptacji we własnym zakresie 59 odrębnych powierzchni strychowych.
2. Struktura wiekowa budynków przedstawia się następująco:
– 19,7% zasobów – 54 budynki z roku 1820–- 1900,
– 26,6% zasobów – 73 budynki z roku 1901– - 1920,
– 27,7% zasobów – 76 budynków z roku 1921– - 1940,
– 5,5% zasobów – 15 budynków z roku 1941– - 1960,
– 15,3% zasobów – 42 budynki z roku 1961– - 1980,
– 0,4% zasobów – 1 budynek z roku 1995,
– 0,4% zasobów – 1 budynek po JAR (rok 1800) zaadaptowany na cele mieszkalne w roku 2000,
– 4,4% zasobów – 12 budynków o nieustalonym roku budowy.
Z powyższej charakterystyki wynika, że 50% budynków stanowiących mieszkaniowy zasób gminy to budynki stare, wybudowane przed 1920 rokiem o znacznym stopniu zniszczenia, pozbawione nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych i o niedostatecznym wyposażeniu w instalacje techniczne.
3. Stan techniczny budynków jest bardzo zróżnicowany. Szczegółowa charakterystyka przedstawia się następująco:
a) konstrukcja budynków:
– 91,2% zasobów – 250 budynków – konstrukcja murowana,
– 2,6% zasobów – 7 budynków – konstrukcja mieszana mur/płyty,
– 2,9% zasobów – 8 budynków – konstrukcja z prefabrykatów,
– 2,9% zasobów – 8 budynków – konstrukcja z wielkiej płyty, bloki,
– 0,4% zasobów – 1 budynek – konstrukcja z elementów żelbetowych,
b) pokrycia dachowe:
– 37,2% zasobów – 102 budynki – pokryte papą,
- 40,1% zasobów - 110 budynków pokryte papą,
– 4,7% zasobów – 13 budynków – pokryte bla- chą,
– 15,7% zasobów – 43 budynki – pokrycie mie- szane dachówka/papa,
– 0,7% zasobów – 2 budynki – pokrycie mieszane dachówka/blacha,
– 1,5% zasobów – 4 budynki – pokrycie mieszane papa/blacha,
c) stropy dachowe
– 79,6% zasobów – 218 budynków – stropy drewniane,
– 11,3% zasobów – 31 budynków – stropy betonowe,
– 5,1% zasobów – 14 budynków – stropy żelbetowe,
– 3,6% zasobów – 10 budynków – stropy z płyt kanałowych,
– 0,4% zasobów – 1 budynek – stropy beton/ /drewno.
4. Wyposażenie techniczne budynków:
– 100% budynków wyposażony jest w instalację elektryczną,
– 98% (267 budynków) wyposażony jest w instalację wodno-kanalizacyjną,
– 86,5% (238 budynków) wyposażony jest w instalację gazową,
– 15,7% (43 budynki) wyposażony jest w instalację centralnego ogrzewania.
5. Dokumentacja architektoniczna budynków mieszkaniowych:
– kompletną dokumentację posiada jedynie 5% zasobów mieszkaniowych (16 budynków),
– dokumentację architektoniczną posiada 12% zasobów (33 budynki),
– dokumentację instalacji wodno-kanalizacyjnej posiada 12% zasobów (33 budynki),
– dokumentację instalacji gazowej posiada 14,5% zasobów (40 budynków),
- dokumentację instalacji elektrycznej posiada 11% zasobów (30 budynków),
– dokumentację instalacji centralnego ogrzewania posiada 7,6% zasobów (21 budynków).
6. Miasto wynajmuje 39 lokali jako socjalne o łącznej powierzchni użytkowej 996,8 m2.
Polityka gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz prognoza wielkości i stanu technicznego zasobu mieszkaniowego miasta na lata 2002–2006
Podstawowym celem strategicznym władz samorządowych jest stworzenie warunków socjalno-bytowych zgodnych z nowoczesnymi standardami. Składa się na to szereg celów pośrednich, z których najważniejszym jest rozwój i modernizacja zasobów mieszkaniowych miasta. W związku z powyższym głównym zadaniem Zarządu Miasta jest:
a) tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych jak największej części wspólnoty samorządowej,
b) wspieranie wszelkich decyzji i działalności mających na celu utrzymanie zasobu mieszkaniowego w stanie niepogorszonym,
c) wspieranie ekonomicznie uzasadnionego inwestowania pod kątem poprawy warunków mieszkaniowych, zwiększania powierzchni mieszkaniowej, utrzymania zasobów mieszkalnych oraz terenów przyległych na należytym poziomie,
d) przeprowadzenie w 2002 r. restrukturyzacji zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy poprzez podział zasobu mieszkaniowego na mniejsze rejony zarządzane przez kilkuosobowe licencjonowane jednostki organizacyjne. W efekcie zmniejszenie kosztów zarządzania, a tym samym stworzenie możliwości zwiększenia nakładów na remonty zabezpieczające. Po okresie przejściowym wprowadzenie zasady zlecania zarządów w trybie przetargowym,
e) zwiększanie konkurencyjności świadczonych usług mieszkaniowych między innymi poprzez:
– uzależnianie wynagrodzenia pracy jednostki zarządzającej od stopnia ściągalności czynszów oraz zakresu i jakości świadczonych usług,
– wdrażanie takich form zarządzania, które poprzez zwiększanie zakresu samodzielności zwiększą odpowiedzialność za powierzane obowiązki,
– prowadzenie skutecznego nadzoru i kontroli pracy zarządów mieszkaniowych poprzez stwarzanie warunków do upowszechniania i wprowadzania w życie optymalnych modeli zarządzania,
f) prowadzenie weryfikacji planów remontowych poprzez uwzględnienie zadań najpilniejszych, ekonomicznie uzasadnionych oraz niżej wymienionych priorytetów:
– rewaloryzacja elewacji zabytkowych,
– wymiana i modernizacja instalacji grzewczych, elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych,
– termomodernizacja budynków, z zastosowaniem docieplenia ścian,
g) stworzenie warunków do prowadzenia sprawnej koordynacji obsługi mieszkańców,
h) wspieranie działalności wspólnot mieszkaniowych, głównie poprzez partycypowanie w spłacie odsetek od kredytów zaciągniętych na remont i modernizacje na zasadach ustalonych odrębnymi przepisami,
i) wprowadzenie zasady wpłaty kaucji mieszkaniowej stanowiącej zabezpieczenie ewentualnej należności z tytułu najmu,
j) efektywniejsze zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych drogą zamiany mieszkań poprzez wprowadzanie prostych, zrozumiałych dla ogółu i jednocześnie elastycznych zasad zamiany mieszkań,
k) tworzenie korzystnych warunków do adaptacji we własnym zakresie komunalnych powierzchni mieszkalnych (strychy i inne pomieszczenia) na cele mieszkaniowe,
l) zabezpieczenie środków do inwestowania w adaptację budynków pokoszarowych przy ul. Młyńskiej i ul. 3 Maja z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe,
ł) zapewnienie odpowiedniej liczbie lokali socjalnych stosując generalną zasadę nierealizowania nowych inwestycji dla tego typu lokali lecz wykorzystywanie zasobów istniejących o wyposażeniu technicznym obnażonym lub podstawowym poprzez przekwaterowanie dotychczasowych lokatorów do lokali zamiennych lub zasobów Towarzystwa Budownictwa Społecznego. Ponadto stosowanie zasady niepodpisywania umów o najem socjalny w budynkach stanowiących wspólnoty mieszkaniowe,
m) przeprowadzenie adaptacji budynków, po JAR przy ul. Młyńskiej, ul. 3 Maja, z przeznaczeniem na lokale mieszkalne, głównie dla rodzin wykwaterowanych z budynków planowanych do sprzedaży, kapitalnego remontu lub przekwalifikowanych na lokale socjalne,
n) wspieranie rozwoju budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego z udziałem Krajowego Funduszu Mieszkaniowego poprzez realizację inwestycji w ramach Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. Kamienna Góra w wytypowanych na ten cel niżej wymienionych rejonach miasta: przy ul. P. Własta, ul. 3 Maja (tereny po JAR) i ul. Zaci- sznej, gdzie planuje się oddać do końca 2006 roku 414 mieszkań o ogólnej powierzchni użytkowej 20 088 m2. Powierzchnia mieszkań w TBS 41–51 m2.
II. ANALIZA POTRZEB ORAZ PLAN REMONTÓW I MODERNIZACJI WYNIKAJĄCA ZE STANU TECHNICZNEGO BUDYNKÓW
Planowane remonty w 2002 roku:
Wykonanie elewacji wraz z niezbędnym dociepleniem w budynkach przy:
– ul. ks. Janowskiego 1- 3a,
– ul. Browarniana 3- 3a,
– ul. Zwierzyniec Duży 4,
– ul. Zwierzyniec Duży 19.
Wykonanie remontów dachów w budynkach przy:
– ul. Lipowej 20,
– ul. ks. Kutrowskiego 6,
– ul. ks. Janowskiego 19,
– ul. Zwierzyniec Duży 7a,
– ul. Karola Miarki 1,
– pl. Piastów 3,
– pl. Piastów 3a,
– ul. Wrocławskiej 4,
– ul. Browarnianej 3- 3a.
Planowane remonty w 2003 roku:
Wykonanie elewacji wraz z niezbędnym dociepleniem w budynkach:
– ul. Browarnianej 1,
– ul. 1 Maja 15,
- ul. B. Chrobrego 11,
– ul. B. Chrobrego 13,
– ul. B. Chrobrego 21.
Wykonanie remontów dachów w budynkach przy:
– ul. ks. Kutrowskiego 29- 29a,
– ul. Wilczej 6,
– ul. Browarnianej 1,
– ul. Szkolnej 17- 17a,
– ul. 1 Maja 17,
– ul. Zwierzyniec Duży 3,
– ul. Brzeskiej 4,
– ul. Kutrowskiego 9,
– ul. Małodworcowej 10,
– ul. B. Chrobrego 13,
– ul. Brzeskiej 4.
Planowane remonty w 2004 roku:
Wykonanie elewacji wraz z niezbędnym dociepleniem w budynkach przy:
– ul. B. Chrobrego 14,
– ul. B. Chrobrego 16,
– ul. B. Chrobrego 18,
– ul. Brzeskiej 1- 7,
– ul. Karola Miarki 10,
– pl. Starozamkowym 16,
– ul. Strzelnej 8.
Wykonanie remontów dachów w budynkach przy:
– ul. Zwierzyniec Duży 7,
– ul. Kilińskiego 12- 12a,
– ul. Opolskiej 4, ul. Małodworcowej 1,
– ul. Dzierżonia 2,
– ul. B. Chrobrego 18,
– pl. Zamkowym 11- 13,
– ul. Opolskiej 45.
Planowane remonty w 2005 roku:
Wykonanie elewacji wraz z niezbędnym dociepleniem w budynkach przy:
– Rynek 38- 39,
– Rynek 28/29,
– ul. Pałacowej 1- 1a,
– ul. Pałacowej 3.
Wykonanie remontów dachów przy:
– ul. Oleśnickiej 3,
– ul. Zwierzyniec Duży 103,
– pl. Starozamkowym 2,
– pl. Starozamkowym 3,
– ul. Morelowej 16,
– ul. Strzelnej 2a
– ul. Iwaszkiewicza 49- 53.
Planowane remonty w 2006 roku:
Wykonanie elewacji wraz z niezbędnym dociepleniem w budynkach przy:
– ul. Strzelnej 2,
– ul. Strzelnej 2a,
– ul. Strzelnej 10,
– ul. 3 Maja 49,
– pl. Starozamkowym 11,
– pl. Zamkowym 23a.
Wykonanie remontów dachów przy:
– ul. Oleśnickiej 11,
– ul. Pułaskiego 1,
– ul. Pałacowej 3,
– ul. Lipowej 5,
– ul. Lipowej 41,
– ul. B. Chrobrego 22,
– ul. Opolskiej 16- 18,
– ul. 11 Listopada 3a 1/2,
– ul. 1 Maja 49.
Ponadto w okresie obowiązywania programu niezbędne jest przeprowadzenie następujących inwestycji:
remont instalacji gazowych w 14 budynkach, wykonanie instalacji kanalizacyjnej i likwidacja szamb w 19 budynkach, wymiana instalacji elektrycznej w 39 budynkach, wykonanie ocieplenia w budynkach: przy ul. Żołnierzy Armii Krajowej 1, 2, 3, 4, 5, 6, ul. 1 Maja 6- 8- 10, ul. Żołnierza Polskiego 4- 12, ul. Kasprowicza 1- 11, ul. 3 Maja 5- 9, ul. 3 Maja 19- 25, pl. Zamkowy 11- 13, pl. Zamkowy 5- 6- 7- 8, ul. Rybacka 14- 22, ul. Rybacka 4- 12, ul. B. Chrobrego 108- 118.
Plan wykonania brakujących dokumentacji technicznych dla budynków:
w 2002 roku
dla budynków przy:
ul. Krótkiej 2- 4- 6, pl. Zamkowy 4, pl. Piastów 1- 1a- 1b, ul. Wrocławskiej 1- 3- 5, Rynek 30- 31- 32, Rynek 38/39, pl. Zamkowym 5- 6- 7- 8, ul. Zwierzyniec Duży 19, ul. Kasprowicza 1- 11,
w 2003 roku
dla budynków przy:
ul. Żołnierza AK 10, ul. Browarnianej 1, ul. Browarnianej 3, ul. Rybackiej 4- 12, ul. Rybackiej 14- 22, ul. Opolskiej 8- 10, ul. Opolskiej 12- 14, ul. ks. Kutrowskie- go 12, ul. Kościelnej 5- 7- 9, ul. Brzeskiej 1- 3- 5- 7,
w 2004 roku
dla budynków przy:
ul. Browarnianej 2- 4- 6- 8, ul. Dzierżonia 24a, ul. ks. Ku- trowskiego 1, ul. Opolskiej 16- 18, ul. Opolskiej 20- 22,
w 2005 roku
dla budynków przy:
ul. św. Rocha 4- 4a- 4b, ul. św. Rocha 6- 6a- 6b, ul. Brze- skiej 4, ul. Brzeskiej 11- 13- 15- 17- 18- 21- 23- 25, ul. Kościelnej 1- 3, ul. Spacerowej 2- 3- 4, ul. Św. Rocha 8- 10, ul. B. Chrobrego 26- 28, ul. B. Chrobrego 30, ul. Opolskiej 24- 26- 30- 32- 34, ul. Kościuszki 5- 11,
w 2006 roku
dla budynków przy:
ul. B. Chrobrego 11- 13- 14- 16- 18- 22- 24, ul. B. Chro- brego 70- 72a, ul. Wrocławskiej 14, ul. 1 Maja 6- 10, ul. 1 Maja 12- 15- 17- 19, ul. Strzelnej 2- 2a- 2b- 8- 10, pl. Zamkowym 27- 27b.
III. PLANOWANA SPRZEDAŻ LOKALI I BUDYNKÓW
1. Mieszkaniowy zasób gminy stanowi 2466 lokali o łącznej pow. użytkowej 114 159,0 m2, w tym 1565 lokali usytuowanych jest w budynkach, w których część lokali stanowi własność prywatną (wspólnoty mieszkaniowe).
W związku z prowadzoną gospodarką mieszkaniowym zasobem gminy stwarzającą warunki do systematycznego wzrostu sprzedaży mieszkań na rzecz dotychczasowych najemców, w roku 2001 zastosowano bardzo korzystne bonifikaty umożliwiające wykup mieszkań przez rodziny o różnym stopniu zamożności. Spowodowało to wykup 208 mieszkań. Na podobnym poziomie przewiduje się sprzedaż w roku 2002, o czym pozwala sądzić liczba oczekujących na realizację wniosków.
W stosunku do liczby mieszkań sprzedawanych w latach poprzednich kształtującej się na poziomie 40–70 lokali na rok, lata 2001–2002 traktowane są jako szczególne również z powodu obawy, że wprowadzone bardzo dogodne preferencje mają charakter przejściowy. W związku z tym zdecydowana większość najemców zainteresowanych wykupem już to uczyniła. Zakłada się, że sprzedaż mieszkań w latach 2002- 2006 będzie miała tendencję malejącą. Plan sprzedaży przedstawia się następująco:
rok 2002 – 200 mieszkań,
rok 2003 – 150 mieszkań,
rok 2004 – 120 mieszkań,
rok 2005 – 100 mieszkań,
rok 2006 – 100 mieszkań.
Zakłada się, że w zasobie gminy pozostaną w większości mieszkania:
– o najniższym standardzie,
– zlokalizowane w budynkach niepodlegających sprzedaży ze względu na stan techniczny lub zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego docelowo nieprzewidującym funkcji mieszkalnej na danym terenie,
– wynajmowane przez osoby starsze oraz o niskich dochodach, których nie stać na wykup.
2. Planuje się podejmowanie stosownych działań w celu sprzedaży w całości małych budynków mieszkalnych posiadających od jednego do kilku odrębnych lokali mieszkalnych. Zakwalifikowano 14 takich budynków:
– budynki z jednym lokalem mieszkalnym: przy ul. Cichej 25, ul. Lipowej 26, (1/3 nieruchomości),
– budynki z dwoma lokalami mieszkalnymi: przy ul. 1 Maja 41, ul. Magazynowej 1, ul. Zwierzyniec Duży 6b, ul. Oleśnickiej 16, ul. Oleandry 9, ul. Warszawskiej 8- 8a,
– budynki z trzema lokalami mieszkalnymi: przy ul. ks. Janowskiego 2, ul. ks. Janowskiego 23, ul. 3 Maja 53, ul. Lipowej 41, ul. Lipowej 49,
– budynek z pięcioma lokalami przy ul. Kilińskie- go 7.
3. Plan sprzedaży budynków na dany rok opracowywać będzie Zarząd Miasta w terminie do końca listopada roku poprzedzającego.
IV. ZASADY POLITYKI CZYNSZOWEJ
1. Stawkę bazową czynszu za wynajem lokali stanowiących mieszkaniowy zasób gminy oraz czynniki określające wartość użytkową lokalu ustala Zarząd Miasta, przestrzegając następujących zasad polityki czynszowej:
– wysokość stawki bazowej ustala się w oparciu o kalkulację kosztową uwzględniającą pełne pokrycie kosztów bieżących eksploatacji oraz podstawowego technicznego utrzymania (konserwacja, remonty bieżące) zasobu mieszkaniowego,
– stawka czynszu stanowi iloczyn stawki bazowej i stawki jakościowej,
– stawkę jakościową ustala się na podstawie czynników określających wartość użytkową lokalu przy uwzględnieniu: położenia budynku, położenia lokalu w budynku, wyposażenia budynku i lokalu w urządzenia techniczne i instalacje oraz ich stan, a także ogólnego stanu technicznego budynku,
– stosowanie podwyższania czynszu i innych opłat związanych z użytkowaniem lokali nie częściej niż jeden raz w roku w terminie do końca kwietnia,
– wysokość podwyższenia nie może przekroczyć średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku minionym w stosunku do roku poprzedzającego rok miniony więcej niż:
– 50% – jeżeli roczna wysokość czynszu podstawowego nie przekracza 1% wartości odtworzeniowej 1 m2 powierzchni mieszkalnej ustalonej na dany okres dla powiatu oławskiego,
– 25% – jeżeli roczna wysokość czynszu podstawowego jest wyższa niż 1%, a niższa niż 2% wartości odtworzeniowej,
– 15% – jeżeli roczna wysokość podstawowa czynszu jest wyższa niż 2% wartości odtworzeniowej.
2. Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, w których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, ustalane są przez wspólnoty mieszkaniowe poprzez podjęcie stosownych uchwał, w wysokości, która nie powinna przekraczać wysokości stawki czynszu, jaka obowiązywałaby, gdyby lokal stanowił mieszkaniowy zasób gminy. W przypadku uchwalenia kosztów zarządu na poziomie wyższym Zarząd Miasta podejmie decyzję o źródłach finansowania kosztów zarządu przekraczających wysokość czynszu.
3. Dla potrzeb funkcjonowania niniejszego programu przeprowadzono symulację wzrostu stawek bazowych czynszu oddzielnie dla każdego roku, przy założeniu stałej rocznej inflacji na poziomie 6% i obowiązującej wartości odtworzeniowej ustalonej dla powiatu oławskiego (na okres od 1 października 2001 roku do 31 marca 2002 roku) na poziomie 2088,0 zł oraz stawce czynszu bazowego w wysokości 1,53 zł, stanowiącej czynsz roczny w wysokości 0,88% obowiązującej wartości odtworzeniowej: Symulowane stawki czynszu na poszczególne lata wynoszą.
Rok Wartość odtworzeniowa
dla powiatu oławskiego Czynsz Czynsz stały wzrastający
2002 2 213,28 zł 1,62 zł 1,67 zł
2003 2 345,78 zł 1,72 zł 1,83 zł
2004 2 486,53 zł 1,82 zł 1,99 zł
2005 2 635,72 zł 1,92 zł 2,17 zł
2006 2 793,86 zł 2,04 zł 2,37 zł
V. SPOSÓB I ZASADY ZARZĄDZANIA LOKALAMI I BUDYNKAMI STANOWIĄCYMI MIESZKANIOWY ZASÓB GMINY
1. Do czasu przeprowadzenia restrukturyzacji mieszkaniowy zasób gminy zarządzany jest przez jednostkę budżetową Oławskie Zakłady Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.
2. Po restrukturyzacji zarządzanie mieszkaniowym zasobem gminy będzie prowadzone przez odrębne licencjonowane jednostki organizacyjne.
3. Zarząd Miasta opracuje plan podziału mieszkaniowego zasobu gminy na rejony oraz przedstawi wykaz jednostek organizacyjnych wytypowanych do zawarcia umów na zarządzanie mieszkaniowym zasobem gminy w obrębie wytypowanych rejonów, w terminie do 30 sierpnia 2002 r.
VI. ŹRÓDŁA FINANSOWANIA GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ
1. Do czasu przeprowadzenia restrukturyzacji:
– środki z budżetu miasta zgodnie z zatwierdzanym przez Radę Miejską planem budżetu na dany rok,
– środki zabezpieczone przez jednostkę budżetową zarządzającą mieszkaniowym zasobem gminy: Oławskie Zakłady Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, uzyskane z opłat czynszowych.
2. Po przeprowadzeniu restrukturyzacji: środki z budżetu miasta uzyskane głównie z wpływów z czynszów mieszkaniowych wspomagane przez wpływy z najmu lokali użytkowych, wynajmu powierzchni pod reklamy, a także częściowo ze sprzedaży lokali stanowiących zasób gminy.
3. Zobowiązuje się Zarząd Miasta do gromadzenia środków finansowych na wyodrębnionym rachunku bankowym jako środki specjalne z przeznaczeniem na wspieranie wspólnot mieszkaniowych z udziałem gminy, które utworzyły fundusze remontowe. Zasady funkcjonowania rachunku środków specjalnych określi Zarząd Miasta, w terminie do końca maja 2002 r.
VII. WYSOKOŚĆ WYDATKÓW W KOLEJNYCH LATACH
1. Wysokość wydatków na dany rok z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, remonty, koszty zarządu nieruchomością wspólną oraz wydatki inwestycyjne ustala corocznie Zarząd Miasta w terminie do 30 listopada roku poprzedniego.
2. Zobowiązuje się Zarząd Miasta do ujęcia w planach opracowywanych na poszczególne lata wydatków na:
a) przeprowadzenie niezbędnych remontów i sporządzenia brakujących dokumentacji technicznych budynków ujętych w niniejszej uchwale w dziale “Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikająca ze stanu technicznego budynków” w wysokości:
Rok 2002
650 tys. zł, w tym na:
– remont dachów – 336 tys. zł,
– odnowienie elewacji – 154 tys. zł,
– wykonanie brakujących dokumentacji technicznych – 160 tys. zł,
Rok 2003
770 tys. zł, w tym na:
– remont dachów – 367 tys. zł,
– odnowienie elewacji – 180 tys. zł,
– wykonanie brakujących dokumentacji technicznych – 222 tys. zł,
Rok 2004
805 tys. zł, w tym na:
– remont dachów – 330 tys. zł,
– odnowienie elewacji – 245 tys. zł,
– wykonanie brakujących dokumentacji technicznych – 195 tys. zł,
Rok 2005
840 tys. zł, w tym na:
– remont dachów – 330 tys. zł,
– odnowienie elewacji – 215 tys. zł,
– wykonanie brakujących dokumentacji technicznych – 226 tys. zł,
Rok 2006
875 tys. zł, w tym na:
– remont dachów – 325 tys. zł,
– odnowienie elewacji – 220 tys. zł,
– wykonanie brakujących dokumentacji technicznych – 225 tys. zł,
b) partycypowanie Gminy Miejskiej Oława w kosztach prowadzenia na terenie miasta budownictwa mieszkaniowego w ramach Towarzystwa Budownictwa Społecznego Kamienna Góra na poziomie:
– w 2002–2003 roku – 4 600 tys. zł na plano- waną budowę 194 mieszkań przy ul. P. Własta (98 mieszkań), ul. Zacisznej (56 mieszkań), przy ul. 3 maja (na terenach po JAR 40 mieszkań),
– w 2004–2005 roku – 4 908 tys. zł na planowaną budowę 136 mieszkań przy ul. Zacisznej (56 mieszkań), przy ul. 3 Maja (na terenach po JAR 80 mieszkań),
– w 2006 roku – 3 276 tys. zł na planowaną budowę 84 mieszkań przy ul. Zacisznej.
3. Dopuszcza się możliwość wprowadzenia zmian do “Analizy potrzeb oraz planu remontów i modernizacji wynikającej ze stanu technicznego budynków oraz “Wysokości wydatków w kolejnych latach” w sytuacjach ekonomicznie i społecznie uzasadnionych.
VIII. INNE DZIAŁANIA MAJĄCE NA CELU POPRAWĘ WYKORZYSTANIA ZASOBU MIESZKANIOWEGO GMINY, JEGO REALIZACJĘ ORAZ ZASADY PROWADZENIA NIEZBĘDNYCH ZAMIAN LOKALI
1. W przypadku konieczności wykonania niezbędnych remontów najemcy proponuje się lokal zamienny na czas trwania wykonania remontu. Zakres niezbędnych zmian określa corocznie Zarząd Miasta przy weryfikacji i zatwierdzaniu planu remontów.
2. W przypadku przeznaczenia budynku z mieszkalnego zasobu gminy do prywatyzacji, proponuje się dotychczasowemu najemcy lokal zamienny. Zakres niezbędnych zmian z tego tytułu określa Zarząd Miasta przy sporządzaniu corocznych planów sprze- daży budynków mieszkaniowego zasobu gminy.
3. W razie braku porozumienia co do warunków przyjęcia lokalu zamiennego, wynajmujący ma prawo wypowiedzieć umowę najmu z zachowaniem sześciomiesięcznego okresu wypowiedzenia przy jednoczesnym zaoferowaniu lokalu zamiennego.
4. W przypadku przysługiwania najemcy pierwszeństwa w nabyciu zajmowanego lokalu przepis zawarty w punkcie 2 stosuje się pod warunkiem zaoferowania nabycia tego lokalu i nieskorzystanie przez najemcę z przysługującego mu prawa.