891 UCHWAŁA SKŁADU ORZEKAJĄCEGO z dnia 4 lutego 2002 r. w sprawie opinii o prawidłowości załączonej do budżetu na 2002 r. Na podstawie art. 13 pkt 2 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 paździer- Wydać pozytywną opinię o prawidłowości załączonej do budżetu na 2002 r. prognozy kształtowania się długu publicznego Gminy Sobótka. |
Uzasadnienie
I. Do uchwały nr XXXVII/313/2001 Rady Miejskiej
w Sobótce z dnia 14 grudnia 2001 r. w sprawie budżetu Gminy Sobótka na 2002 r. załączono prognozę kwoty długu gminy na okres 2002–2007 oraz zestawienie rozchodów budżetu na 2002 r.
w związku z uchwaleniem budżetu nadwyżki dochodów nad wydatkami.
Zgodnie z art. 10 ustawy o finansach publicznych państwowy dług publiczny, czyli nominalne zadłużenie podmiotów sektora finansów publicznych
(w tym jednostek samorządu terytorialnego) ustalone po wyeliminowaniu przepływów finansowych pomiędzy podmiotami należącymi do tego sektora, obejmuje zobowiązania sektora finansów publicznych z następujących tytułów:
1) wyemitowanych papierów wartościowych opiewających na wierzytelności pieniężne,
2) zaciągniętych kredytów i pożyczek,
3) przyjętych depozytów,
4) wymagalnych zobowiązań:
a) jednostek budżetowych,
b) wynikających z ustaw i orzeczeń sądów, udzielonych poręczeń i gwarancji oraz innych tytułów.
Stosownie do § 3 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 9 kwietnia 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego (Dz. U. Nr 38, poz. 364), do państwowego długu publicznego zaliczane będą wymagalne zobowiązania jednostek budżetowych oraz zobowiązania pozostałych jednostek sektora finansów publicznych,
tj. funduszy, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych działających przy jednostkach budżetowych.
Z przedstawionej prognozy długu Gminy Sobótka wynika, iż łączna kwota długu na koniec 2002 r.
z tytułu zaciągniętych zobowiązań w postaci kredytów i pożyczek wyniesie 4.468.712 zł, co stanowi 24,53% zaplanowanych w tym roku dochodów. Spłata tego długu w latach 2003–2007 przewiduje, iż w kolejnych latach relacja długu do planowanych dochodów będzie mieścić się w granicy ustalonej
w art. 114 ustawy o finansach publicznych (maksymalnie 60%).
Łączna kwota przypadających do spłaty w kolejnych latach rat kredytów i pożyczek oraz potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonego poręczenia wraz z należnymi w danym roku odsetkami od tych kredytów, a także przypadających
w danym roku budżetowym wykupów papierów wartościowych emitowanych przez gminę, nie przekroczy 15% planowanych na dany rok budżetowy dochodów.
W przedstawionej prognozie kwoty długu nie odniesiono się do wymagalnych zobowiązań jednostek budżetowych oraz zobowiązań pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, tj. funduszy, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych działających przy jednostkach budżetowych.
II. Uchwała niniejsza zgodnie z art. 115 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych podlega ogłoszeniu w trybie przewidzianym do opublikowania uchwały budżetowej.
Od niniejszej uchwały przysługuje zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych odwołanie do pełnego Składu Kolegium w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
PRZEWODNICZĄCY
SKŁADU ORZEKAJĄCEGO
EWA PUDŁO