Załącznik nr 7 do Statutu Gminy Pieszyce (poz. 870)
REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ RADY MIEJSKIEJ
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Komisja Rewizyjna jest stałą komisją Rady powoływaną w celu kontrolowania działalności Zarządu Miejskiego oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 2
1. Skład osobowy komisji ustala Rada w drodze uchwały.
2. W skład komisji mogą wchodzić wyłącznie radni.
3. W skład komisji nie mogą być wybierani radni pełniący funkcje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady oraz radni będący członkami Zarządu Miejskiego.
4. Mandat członka komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka komisji na Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady oraz w przypadku wyboru członka komisji w skład Zarządu Miejskiego.
5. Członek komisji podlega wyłączeniu od udziału w działaniach komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o jego stronniczość lub interesowność, w szczególności gdy przedmiot prac komisji dotyczy praw i obowiązków członka komisji, jego małżonka lub jego krewnych.
O wyłączeniu z prac decyduje komisja zwykłą większością głosów, odnotowując w protokole jej uzasadnienie.
6. Wyłącznemu członkowi komisji przysługuje prawo odwołania się do Rady.
ORGANIZACJA I TRYB PRACY KOMISJI
§ 3
1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji.
2. Kandydata na przewodniczącego komisji i jego zastępcę wybiera komisja spośród swoich członków na pierwszym posiedzeniu komisji.
3. Przewodniczącego komisji i jego zastępcę powołuje i odwołuje Rada w drodze uchwały.
4. Do zadań przewodniczącego komisji należy w szczególności:
1) kierowanie pracą komisji,
2) zwoływanie posiedzeń komisji,
3) proponowanie porządku obrad i prowadzenie obrad komisji,
4) podpisywanie protokołów z posiedzeń komisji.
5. W przypadku nieobecności lub niemożności działania przewodniczącego komisji jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego.
§ 4
1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji zgodnie z zatwierdzonym przez Radę planem pracy komisji i na wniosek Rady.
2. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1) numer, datę, nazwisko i imię przewodniczącego komisji i osoby sporządzającej protokół,
2) stwierdzenie kworum,
3) nazwiska nieobecnych członków komisji (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych), nazwiska osób delegowanych z Urzędu Miejskiego i innych jednostek gminy,
4) streszczenie przebiegu obrad,
5) podpisy przewodniczącego komisji i członków komisji oraz osoby sporządzającej protokół.
3. Do protokołu dołącza:
1) listę obecności członków komisji,
2) pisemne informacje i materiały związane z tematem posiedzenia komisji,
3) protokoły z przeprowadzanych kontroli w jednostkach organizacyjnych miasta.
4. Protokoły oznacza się numerem kolejnym, posiedzenie komisji (cyfra arabska) łamanym przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego. Nową numerację rozpoczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.
§ 5
Protokoły oraz wnioski komisji przyjmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.
§ 6
1. Komisja kontroluje działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy pod względem:
1) legalności – zgodności działań z obowiązującymi przepisami prawnymi, uchwałami Rady oraz normami wewnętrznymi,
2) rzetelności – zgodności wykonywania zadań z obowiązkami ciążącymi na wykonawcach czynności z tytułu sprawowanej funkcji i zajmowanego stanowiska,
3) celowości – polegającej na ocenie operacji gospodarczych w aspekcie zgodności z interesami gminy,
4) gospodarności – efektywności wykorzystania środków będących w dyspozycji kontrolowa- nego,
5) formalno-rachunkowym – polegającym na przeprowadzeniu czynności badawczych w aspekcie prawidłowości technicznej, kompletności i poprawności dokumentowania działalności kontrolowanego podmiotu oraz poprawności arytmetycznej.
2. Komisja kontrolując działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu gminy.
§ 7
1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.
2. Przewodniczący komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczącemu Rady.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczący Rady przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
§ 8
1. Komisja opiniuje wniosek o odwołanie Burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium.
2. Przewodniczący komisji przedkłada opinię, o której mowa w ust. 1, Przewodniczącemu Rady w terminie 14 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.
§ 9
1. Na pierwszej sesji w nowym roku kalendarzowym komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy na dany rok.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
1) tematykę planowanych posiedzeń,
2) terminy i wykazy jednostek, które zostaną poddane kompleksowej kontroli.
§ 10
1. Do końca pierwszego kwartału każdego roku komisja składa Radzie sprawozdanie ze swojej działalności za rok poprzedni.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonej kontroli,
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości ustalonych w toku kontroli,
3) ocenę realizacji uchwał Rady,
4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami wynikającymi z tych kontroli,
5) ocenę wykonania budżetu gminy za rok ubiegły oraz wnioski w sprawie absolutorium.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, komisja składa Radzie sprawozdanie ze swojej działalności po podjęciu przez Radę stosownej uchwały określającej przedmiot, zakres i termin złożenia sprawozdania.
DZIAŁANIA KONTROLNE
§ 11
1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące fragment jego działalności,
3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku działań kontrolowanego podmiotu.
§ 12
1. Komisja przeprowadza kontrole przewidziane w planie pracy komisji zatwierdzonym przez Radę.
2. Komisja jest zobowiązana do przeprowadzenia innej, nieujętej w planie pracy, kontroli w przypadku podjęcia przez Radę stosownej uchwały.
§ 13
Komisja może, za zgodą Rady, korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.
§ 14
1. Obowiązkiem kontrolujących oraz warunkiem rozpoczęcia kontroli jest zgłoszenie tego faktu u kierownika kontrolowanej jednostki.
2. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu.
3. Stan faktyczny ustala się na podstawie materiałów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
§ 15
W trakcie przeprowadzenia kontroli komisja ma prawo:
1) wstępu do pomieszczeń kontrolowanej jednostki,
2) wglądu do akt i dokumentów dotyczących działalności tej jednostki, z wyjątkiem akt i dokumentów zastrzeżonych ustawą o ochronie danych osobowych,
3) do zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów z kontrolowanej jednostki,
4) żądać od pracowników kontrolowanej jednostki pisemnych i ustnych wyjaśnień,
5) przyjmować oświadczenia od pracowników kontrolowanej jednostki,
6) sporządzania dla członków Komisji Rewizyjnej odpisów i kopii dokumentów jednostki kontrolowanej, z wyjątkiem dokumentów objętych ochroną wynikającą z ustawy o ochronie danych osobowych.
§ 16
1. Kierownicy kontrolowanych jednostek są obowiązani do zapewnienia warunków przeprowadzenia kontroli, a w szczególności:
1) umożliwienia dostępu do pomieszczeń kontrolowanej jednostki,
2) wglądu do dokumentów i akt dotyczących kontrolowanej jednostki, z wyjątkiem akt i dokumentów zastrzeżonych w ustawie o ochronie danych osobowych,
3) udzielania informacji i wyjaśnień,
4) obsługi bieżącej osób kontrolujących.
2. Komisja Rewizyjna wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.
3. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać istotnie porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce.
§ 17
W przypadku powzięcia w trakcie kontroli podejrzenia o zaistnieniu przestępstwa lub wykroczenia w kontrolowanej jednostce komisja niezwłocznie informuje o tym, w zależności od właściwości, Radę lub Zarząd, wnioskując o przekazanie sprawy organom ścigania.
§ 18
O terminie przeprowadzonej kontroli komisja informuje kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza.
§ 19
1. Kontrolujący sporządzają, najpóźniej po 14 dniach od zakończenia kontroli, końcowy protokół z przebiegu kontroli.
2. Zapisy protokołów przyjmowane są przez członków komisji w drodze głosowania. Każdy członek komisji może wnieść do protokołu zdania odrębne.
3. Protokół z kontroli powinien zawierać:
1) określenie jednostki kontrolowanej,
2) przedmiot i zakres kontroli,
3) listę osób kontrolujących,
4) czas i miejsce przeprowadzonej kontroli,
5) wykaz wykorzystanych materiałów,
6) stwierdzone podczas kontroli uchybienie i nieprawidłowości,
7) analizę przyczyn i skutków uchybień i nieprawidłowości,
8) wykaz załączonych do protokołu materiałów,
9) wnioski i propozycje kontrolujących co do sposobu usunięcia nieprawidłowości,
10) datę sporządzenia protokołu,
11) podpisy osób kontrolujących i kierownika kontrolowanej jednostki.
§ 20
1. W przypadku odmowy podpisania protokołu pokontrolnego przez kierownika kontrolowanej jednostki Komisja Rewizyjna jest zobowiązana do złożenia Przewodniczącemu Rady, w terminie 3 dni od daty odmowy, pisemnej informacji o tym fakcie.
2. Kopię protokołu pokontrolnego, w ciągu 3 dni od daty podpisania przez komisję, komisja przekazuje Przewodniczącemu Rady, kierownikowi kontrolowanej jednostki oraz Zarządowi Miejskiemu.
3. Kierownik kontrolowanej jednostki, który przyjął protokół pokontrolny, jest obowiązany zawiadomić Komisję Rewizyjną o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie.
4. W terminie 7 dni od otrzymania protokołu pokontrolnego kierownik kontrolowanej jednostki może złożyć odwołanie do Rady w przedmiocie przeprowadzonej kontroli. Decyzja Rady jest ostateczna.
§ 21
W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem stosuje się przepisy ustawy i Statutu Gminy.