Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Pieszyce (poz. 870)
REGULAMIN NADANIA TYTUŁU
HONOROWEGO OBYWATELA GMINY PIESZYCE
§ 1
1. Tytuł Honorowego Obywatela Gminy Pieszyce, zwany dalej “tytułem”, jest wyrazem najwyższego wyróżnienia i uznania przez Radę osoby szczególnie zasłużonej dla gminy oraz innej wybitnej osoby.
2. Tytuł nadawany jest przez Radę.
O przyznaniu tytułu decyduje Rada zwykłą większością głosów.
§ 2
1. Tytuł może być nadawany obywatelom polskim i cudzoziemcom.
2. Honorowe obywatelstwo może być nadane tej samej osobie tylko raz.
§ 3
1. Z wnioskiem o nadanie tytułu Honorowego Obywatela Gminy Pieszyce mogą wystąpić:
1) Przewodniczący Rady,
2) komisja Rady,
3) Burmistrz Miasta,
4) klub radnych.
2. Wniosek pisemny o nadanie tytułu powinien zawierać:
1) podstawowe informacje o kandydacie,
2) określenie zasług uzasadniających wyróżnienie kandydata.
3. Wniosek powinien być rozpatrzony przez Radę w terminie nie dłuższym niż 60 dni od daty jego złożenia w Biurze Rady.
4. Wniosek powinien być opiniowany przez wszystkie komisje stałe Rady.
§ 4
1. Osoba wyróżniona otrzymuje Akt Nadania Tytułu Honorowego Obywatela Gminy Pieszyce, zwany dalej “Aktem Nadania”.
2. Akt Nadania jest drukiem o formacie A-4. Podstawową treść Aktu Nadania przedstawia wzór nr 1 do niniejszego załącznika.
§ 5
Wręczenie Aktu Nadania dokonuje w imieniu Rady Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady na sesji Rady Miejskiej.
§ 6
Osobie wyróżnionej tytułem Honorowego Obywatela Gminy Pieszyce przysługują następujące przywileje:
1) używanie tytułu “Honorowy Obywatel Gminy Pieszyce”,
2) uczestniczenie na prawach honorowego gościa we wszystkich sesjach Rady oraz innych uroczystościach o charakterze miejskim.
§ 7
Ewidencję osób wyróżnionych honorowym obywatelstwem prowadzi pracownik Biura Rady w “Księdze Honorowych Obywateli Gminy Pieszyce”, zgodnie ze wzorem nr 2 do niniejszego załącznika.
Wzór nr 1
RADA MIEJSKA PIESZYC
nadała tytuł
HONOROWEGO OBYWATELA GMINY PIESZYCE
Panu/Pani ........................................................................................................................
Przewodniczący
Rady Miejskiej Pieszyc
Pieszyce, dn. ........................
Wzór nr 2
RADA MIEJSKA PIESZYC
Uchwałą nr ............................................................ z dnia ................................................
na wniosek złożony przez ...................................................................................................
nadała tytuł HONOROWEGO OBYWATELA GMINY PIESZYCE
Panu/Pani ........................................................................................................................
Wręczenia aktu nadania dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej Pieszyc
.......................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
w dniu ................................................. podczas ..............................................................
.......................................................................................................................................
(okoliczności wręczenia)
Informacje dotyczące osoby wyróżnionej:
1) data i miejsce urodzenia ................................................................................................
2) adres zamieszkania .......................................................................................................
3) wykształcenie i zawód ..................................................................................................
Uzasadnienie wyróżnienia:
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Wpisu do Księgi Honorowych Obywateli Gminy Pieszyce dokonał kierownik Biura/Przewodniczący Rady Miejskiej.
........................................ .................................. ......................................
(imię i nazwisko) (podpis) (pieczęć)
Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Pieszyce (poz. 870)
ZASADY DOSTĘPU I KORZYSTANIA PRZEZ OBYWATELI
Z DOKUMENTÓW RADY, KOMISJI I ZARZĄDU
§ 1
Działalność organów gminy jest jawna, a ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
§ 2
Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji oraz z zakresu działania Zarządu udostępnia się w Biurze Rady Urzędu Miejskiego w dniach pracy Urzędu Miejskiego, w godzinach przyjmowania interesantów.
§ 3
1. Z dokumentów wymienionych w § 1 ust. 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, fotografować je lub kopiować.
2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Miejskim i w asyście pracownika Urzędu Miejskiego.
§ 4
1. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie odpisów z dokumentów określonych w § 1 ust. 1, ich fotografii oraz odbitek kserograficznych.
2. Czynności, o jakich mowa w ust. 1, są wykonywane odpłatnie.
3. Odpłatność za czynności określone w ust. 1 ustalona zostanie w odrębnym trybie.
§ 5
Uprawnienia określone w § 1–4 nie znajdują zastosowania:
1) w przypadku podjęcia przez Radę, komisję lub Zarząd uchwały o wyłączeniu jawności,
2) do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.
§ 6
Biuro Rady prowadzi rejestr udostępnianych dokumentów.