Załącznik nr 1 do Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Miękini (poz. 857)
PODZIAŁ ZADAŃ POMIĘDZY KIEROWNICTWO URZĘDU GMINY W MIĘKINI
I. Wójt wykonuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych przepisach określających status Wójta. Wójt pełni funkcje reprezentacyjne, utrzymuje kontakty ze społeczeństwem, wyborcami. Wójt jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników Urzędu.
II. Sekretarz Gminy zajmuje się problemami organizacji Urzędu, planowania pracy oraz obsługi interesantów. Do zadań Sekretarza Gminy należy w szczególności:
1) opracowywanie projektów regulaminu organizacyjnego, zakresu czynności poszczególnych referatów i stanowisk, zakresu kompetencji kierowników oraz kontrola realizacji tych postanowień,
2) nadzór nad organizacją pracy w Urzędzie, inicjowanie usprawnień, upowszechnianie nowoczesnych metod organizacji pracy,
3) prowadzenie kontroli wewnętrznej Urzędu,
4) składanie wniosków w zakresie gospodarki etatami i funduszem płac Urzędu,
5) opiniowanie spraw związanych z zawieraniem i rozwiązywaniem stosunku pracy z pracownikami Urzędu, udzielaniem urlopów, zwolnień, awansowaniem i nagradzaniem pracowników,
6) analiza polityki kadrowej Urzędu,
7) prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem kadr Urzędu.
III. Skarbnik Gminy zajmuje się problemami ekonomiczno-finansowymi
Gminy oraz obsługą finansowo-
-księgową Gminy i Urzędu. Do zadań Skarbnika Gminy należy w szczególności:
1) bezpośrednie kierowanie pracą referatu finansowego i budżetu,
2) organizowanie i doskonalenie wewnętrznej informacji ekonomicznej w Gminie,
4) organizacja i czuwanie nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej,
5) kierowanie rachunkowością Urzędu,
6) opracowywanie analiz gospodarki finansowej Gminy oraz wynikających z nich wniosków,
7) dekretacja otrzymanych dokumentów finansowych, zatwierdzanie dokumentów księgowych do wypłaty,
8) przygotowywanie projektów budżetu Gminy,
9) opracowywanie projektów planów i wykorzystania funduszy gminnych.
Załącznik nr 2 do Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Miękini (poz. 857)
REGULAMIN OBSŁUGI PRAWNEJ URZĘDU GMINY W MIĘKINI
§ 1
Sprawy organizacyjne
1. Obsługa prawna Urzędu wykonywana jest przez radcę prawnego zatrudnionego w zespole organizacyjno-gospodarczym.
2. Na drzwiach radcy prawnego umieszczona jest informacja o dniach i godzinach przyjmowania pracowników w sprawach wymagających opinii prawnej.
3. Radca prawny jest niezależny w wydawaniu opinii i nie wolno wydawać mu poleceń o sposobie lub treści wydawania opinii.
4. Radcy prawnemu należy zabezpieczyć pełną obsługę administracyjną, niezbędne wydawnictwa, podręczniki i materiały biurowe.
5. Radca prawny posługuje się pieczęcią imienną.
§ 2
Zadania ogólne radcy prawnego
1) Udzielanie opinii i porad oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa.
2) Udzielanie informacji o:
-
zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działalności Urzędu,-
uchybieniach w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień.3) Uczestniczenie w rokowaniach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego.
4) Uczestnictwo w sesjach Rady Gminy.
§ 3
Zadania szczegółowe radcy prawnego
1) Wydawanie opinii pisemnych w sprawach:
• projektów uchwał Rady Gminy, Zarządu oraz zarządzeń Wójta,
• skomplikowanych,
• zawarcia umowy długoterminowej lub nietypowej albo dotyczącej przedmiotu o znacznej wartości,
• rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy bez wypowiedzenia,
• odmowy uznania zgłoszonych roszczeń,
• związanych z postępowaniem przed organami orzekającymi,
• zawarcia i rozwiązania umowy z kontrahentem zagranicznym,
• zawarcia ugody w sprawach majątkowych,
• umorzenia wierzytelności.
2) Przygotowanie zawiadomień organu powołanego do ścigania przestępstw o stwierdzeniu przestępstwa ściganego z urzędu.
§ 4
Opinie prawne
1. Opinie prawne wydawane są na pisemny wniosek.
2. Do wniosku należy dołączyć niezbędne dokumenty przedstawiając je we wniosku o opinię. Dokumenty kompletowane są zgodnie ze wskazaniami radcy prawnego.
3. Wniosek o wydanie opinii prawnej winien zawierać przedmiot wątpliwości i wyraźnie sprecyzowane pytanie.
4. Opinia prawna winna być wydana w ciągu 7 dni, a w sprawach szczególnie skomplikowanych
5. Porada prawna niewymagająca analizy źródeł udzielana jest niezwłocznie, w formie ustnej.
6. Radca prawny zobowiązany jest poinformować przełożonego o nie zasięganiu opinii prawnej w sprawach wymienionych w § 3.
7. Radca prawny jest uprawniony do domagania się wszelkich wyjaśnień oraz dokumentów mających związek ze sprawą. Wyjaśnienia i treść dokumentów zebranych przez radcę prawnego stanowią tajemnicę służbową. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-10/10/02 z dnia 7 marca 2002 r. stwierdzono nieważność § 4 pkt 7 zdanie 2).
§ 5
Reprezentacja przed Urzędami i organami orzekającymi
1. Radca prawny samodzielnie prowadzi sprawy przed sądami polskimi.
2. Wszelką dokumentację do sprawy przygotowuje właściwy pracownik.
§ 6
Zlecanie doraźnych usług prawnych
W przypadku gdy zachodzą okoliczności uniemożliwiające radcy prawnemu prowadzenie sprawy lub wydanie opinii, Urząd może zlecić wydanie opinii lub prowadzenie sprawy radcy prawnemu z zewnątrz.
Za okoliczności uniemożliwiające prowadzenie sprawy uważa się m.in. chorobę lub urlop radcy prawnego lub konieczności wyłączenia się ze sprawy na skutek konfliktów interesów.
§ 7
Obsługa administracyjna radcy prawnego
Obsługę administracyjną radcy prawnego wykonuje pracownik ds. kancelaryjnych.
Załącznik nr 3 do Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Miękini (poz. 857)
REGULAMIN KONTROLI WEWNĘTRZNEJ W URZĘDZIE GMINY W MIĘKINI
§ 1
Regulamin określa zakres i tryb przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie.
§ 2
1. Wójt sprawuje ogólny nadzór nad skutecznością działania systemu kontroli wewnętrznej.
2. Do osobistej decyzji Wójta należy wykorzystanie ustaleń kontroli wewnętrznej.
§ 3
Celem kontroli wewnętrznej jest badanie prawidłowości realizacji zadań i efektywności działania, a w szczególności:
1) badanie zgodności kontrolowanego postępowania z obowiązującymi przepisami prawa,
2) badanie efektywności działania i realizacji zadań wynikających z planu rozwoju i budżetu Gminy,
3) ustalenie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości,
4) wskazywanie sposobów i środków umożliwiających likwidację stwierdzonych nieprawidłowości,
5) zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności Urzędu, inicjowanie kierunków prawidłowego działania.
§ 4
W celu zapewnienia skuteczności kontroli wewnętrznej należy:
1) ustalić zakres i rodzaj decyzji, do podejmowania których zostaną upoważnieni poszczególni pracownicy,
2) wprowadzić należyty system dokumentacji i ewidencji, zwłaszcza system obiegu dokumentów,
3) sprawdzać stan składników majątkowych, zapewnić ich należytą ochronę.
§ 5
Czynności związane ze sprawowaniem kontroli wewnętrznej w zakresie
powierzonych zadań wykonują
z urzędu:
1) Wójt Gminy,
2) Sekretarz Gminy,
3) Skarbnik,
4) kierownicy poszczególnych jednostek organizacyjnych.
§ 6
Ustała się następujące rodzaje kontroli wewnętrznej:
1) wstępną
2) bieżącą
- obejmującą czynności i operacje w toku wykonywania oraz prawidłowość zabezpieczenia składników majątkowych,3) następczą
- obejmującą badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.§ 7
1. Z kontroli następczej kontrolujący sporządza protokół lub inny dokument (notatkę służbową).
2. W razie ujawnienia nieprawidłowości w toku wykonywania kontroli wstępnej kontrolujący:
• Zwraca bezzwłocznie nieprawidłowo sporządzone dokumenty z wnioskiem o dokonanie zmian lub uzupełnień.
• Odmawia podpisu dokumentów nierzetelnie sporządzonych, nieprawidłowych lub dotyczących operacji sprzecznych z przepisami.
• W razie ujawnienia nadużycia kontrolujący obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie Wójta oraz zabezpieczyć dokumenty i przedmioty stanowiące dowód nadużycia.
§ 8
Koordynatorem działalności kontroli wewnętrznej w Urzędzie oraz jednostkach podporządkowanych jest Sekretarz Gminy.
§ 9
Protokół (sprawozdanie) z kontroli powinno zawierać:
1) nazwę stanowiska lub jednostki kontrolowanej,
2) imię, nazwisko, stanowisko kontrolującego,
3) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
4) określenie przedmiotu kontroli,
5) ustalenia kontroli,
6) wyszczególnienie załączników,
7) miejsce i datę sporządzenia protokołu oraz podpisy kontrolującego i kontrolowanego.
§ 10
Na podstawie protokołu lub sprawozdania z kontroli kontrolujący opracowuje projekt wystąpienia pokontrolnego, które powinno zawierać:
-
opis stwierdzonych osiągnięć i nieprawidłowości,-
zalecenia,-
termin wykonywania zaleceń i powiadomienia o sposobie ich realizacji.§ 11
Wystąpienie pokontrolne zatwierdzone przez Wójta przekazywane jest do kontrolowanej osoby, jednostki, komórki organizacyjnej.