848

UCHWAŁA RADY GMINY STARA KAMIENICA

z dnia 2 lutego 2001 r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Starej Kamienicy

Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1

Na wniosek Zarządu Gminy Stara Kamienica uchwala się Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy w Starej Kamienicy stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.

§ 3

Tracą moc uchwały nr XXVI/135/96 Rady Gminy Stara Kamienica z dnia 31 lipca 1996 r. w sprawie nadania Regulaminu organizacyjnego Urzędowi Gminy w Starej Kamienicy zmieniona uchwałą nr XXIX/149/96 z dnia 12 grudnia 1996 r. oraz nr XLIV/226/98 z dnia 9 lutego 1998 r. i nr V/36/99 z dnia 12 lutego 1999 r.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy w Starej Kamienicy.

PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
JAN ZYGMUNT KACINIEL

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy Stara Kamienica z dnia 2 lutego 2001 r. (poz. 848)

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

URZĘDU GMINY W STAREJ KAMIENICY

I. Postanowienia wstępne

§ 1

1. Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy w Starej Kamienicy, zwany dalej “Regulaminem” określa:

a) zasady kierowania Urzędem Gminy Stara Kamienica,

b) organizację wewnętrzną,

c) zasady i tryb postępowania przy wydawaniu normatywnych aktów prawnych,

d) zasady podpisywania pism i decyzji.

2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

a) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Stara Kamienica,

b) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Stara Kamienica,

c) Zarządzie - należy przez to rozumieć Zarząd Gminy Stara Kamienica,

d) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Stara Kamienica,

e) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Stara Kamienica,

f) Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Stara Kamienica,

g) Skarbniku - należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Stara Kamienica.

§ 2

Siedzibą Urzędu Gminy jest Stara Kamienica nr 41.

§ 3

Urząd działa na podstawie:

a) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,

b) ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych,

c) Statutu Gminy Stara Kamienica,

d) niniejszego Regulaminu.

§ 4

1. Zarząd, jako organ wykonawczy Gminy, realizuje zadania:

a) własne Gminy, wynikające z ustawy o samorządzie gminnym,

b) zlecone z zakresu administracji rządowej,

c) przyjęte w drodze porozumień administracyjnych,

d) własne Gminy wynikające z innych ustaw szczególnych.

2. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Urzędu.

II. Zasady kierowania pracą Urzędu

§ 5

1. Urząd jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa.

2. Pracą Urzędu kieruje Wójt przy pomocy Sekretarza i Skarbnika. W przypadku nieobecności Wójta z powodu urlopu, choroby lub innych przyczyn, zastępuje go w kierowaniu Urzędem Sekretarz.

3. Do zadań Wójta należy organizowanie pracy Zarządu, kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i reprezentowanie Gminy za zewnątrz, a w szczególności:

a) zapewnienie sprawnej realizacji zadań Zarządu i podejmowanie czynności w ramach upoważnień Zarządu,

b) ogłaszanie budżetu Gminy i sprawozdania z jego wykonania,

c) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,

d) kierowanie pracą Urzędu, wydawanie zarządzeń wewnętrznych z tym związanych,

e) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem ich powoływania i odwoływania.

4. Zastępca Wójta nie jest etatowym pracownikiem Urzędu. Zasady wynagrodzenia Zastępcy określa statut gminy.

5. Sekretarz zapewnia warunki sprawnego funkcjonowania i działania Urzędu, a w szczególności należy do niego:

a) organizowanie pracy Urzędu,

b) koordynowanie i nadzorowanie zadań realizowanych przez komórki organizacyjne Urzędu i gminne jednostki organizacyjne,

c) nadzorowanie realizacji uchwał Rady i Zarządu,

d) prowadzenie innych spraw powierzonych przez Wójta w zakresie ustalonym przez Zarząd.

6. Skarbnik prowadzi gospodarkę finansową Gminy, a w szczególności należy do niego:

a) opracowanie projektu i nadzorowanie prawidłowego wykonania budżetu Gminy,

b) organizowanie i nadzorowanie prowadzenia rachunkowości,

c) opracowanie zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu i analiz gospodarki finansowej Gminy,

d) udzielanie kontrasygnaty na dokumentach, w których ustalane są zobowiązania pieniężne,

e) koordynowanie i nadzorowanie zadań realizowanych przez komórkę organizacyjną Urzędu zajmującą się sprawami finansowymi,

f) kontrolowanie gospodarki finansowej gminnych jednostek organizacyjnych i pomocniczych.

§ 6

Czas pracy i zasady porządku wewnętrznego określa Regulamin Pracy Urzędu wydany w drodze zarządzenia wewnętrznego Wójta po uzgodnieniu z Zarządem.

§ 7

Na wniosek Zarządu Rada określa w budżecie Gminy fundusz płac na wynagrodzenia pracowników Urzędu.

III. Struktura organizacyjna Urzędu

§ 8

1. W skład Urzędu wchodzą następujące referaty i samodzielne stanowiska:

a) Referat Finansowy:

• gospodarka finansowa

• planowanie i realizacja budżetu

• rachunkowość, oceny i analizy ekonomiczne

• rozrachunki

• naliczanie i egzekucja podatków i opłat lokalnych

• płace, podatek dochodowy i ubezpieczenia społeczne

b) Referat Rozwoju Gminy

• inwestycje i rozwój Gminy

• nieruchomości i gospodarka gruntami

• drogi i mosty

• promocja gminy

• dodatki mieszkaniowe

• ochrona środowiska

c) Urząd Stanu Cywilnego

• akty stanu cywilnego

• kadry

• sprawy wojskowe i obronne

d) stanowisko ds. ewidencji ludności

• meldunki, dowody osobiste

• OC, OSP

e) stanowisko ds. obsługi administracyjno-gospo- darczej Urzędu Gminy

• działalność gospodarcza

• transport własny i transport lokalny

• opracowywanie i koordynacja planów i działań reagowania kryzysowego

f) prowadzenie sekretariatu i archiwum Gminy

g) stanowisko ds. obsługi Rady Gminy

• organizacja pracy i obsługa Gminy (Rada, Zarząd i komisje)

• wybory do organów samorządowych, referendum

• koordynacja prac legislacyjnych, ewidencja, zbiór i nadzór nad realizacją aktów prawnych Gminy (Rada, Zarząd)

h) radca prawny

• obsługa prawna Urzędu Gminy

i) pełnomocnik Zarządu ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

3. Szczegółowe zakresy czynności dla pracowników określa Wójt w drodze zarządzenia wewnętrznego

w uzgodnieniu z Zarządem oraz ustala liczbę stanowisk pracy Urzędu.

4. Strukturę organizacyjną przedstawia schemat organizacyjny stanowiący załącznik nr 1 do Regulaminu.

§ 9

1. Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Sekretarz i Skarbnik są powoływani i odwoływani przez Radę na wniosek Wójta.

3. Z pozostałymi pracownikami samorządowymi nawiązuje się stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony i na czas określony.

4. Kierowników gminnych jednostek organizacyjnych zatrudnia i zwalnia Zarząd na wniosek Wójta.

IV. Obowiązki kierowników referatów i pracowników samodzielnych

§ 10

1. Do obowiązków kierownika referatu i pracowników na stanowiskach samodzielnych w szczególności należy:

a) przygotowanie materiałów będących tematem obrad oraz osobisty udział w posiedzeniach, na które są zaproszeni,

b) realizowanie uchwał i ustaleń Rady i Zarządu oraz opracowanie sprawozdań z ich wykonania,

c) przygotowanie sposobów wykonania uchwał Rady oraz projektów rozstrzygnięć będących w kompetencji Zarządu,

d) opracowanie informacji z wykorzystania wniosków i inicjatyw Komisji Rady,

e) udzielanie radnym informacji o sposobie załatwienia postulatów ze spotkań z wyborcami oraz o realizacji zadań na danym stanowisku.

2. Pracownicy dbają o wykonywanie zadań publicznych z uwzględnieniem interesów Gminy, jej jednostek organizacyjnych oraz indywidualnych interesów mieszkańców.

3. Pracownicy na stanowiskach samodzielnych organizują sobie pracę na stanowisku i odpowiadają za:

a) prawidłowe i terminowe wykonywanie zadań i spraw przygotowanych dla Wójta i Zarządu,

b) racjonalne wykorzystanie czasu pracy na stanowisku,

c) przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej oraz ochronę danych osobowych,

d) wykonywanie zleconej kontroli wewnętrznej i zewnętrznej,

e) terminowe załatwianie wszystkich spraw,

f) przejrzystość i aktywność tablicy ogłoszeń należącej do danego stanowiska,

g) aktywne uczestniczenie w szkoleniach podnoszących poziom ich kwalifikacji.

4. Kierownik referatu i pracownicy samodzielni opracowują propozycje do programów, do projektu budżetu i projektów rozwojowych oraz planują i rozdzielają środki finansowe i rzeczowe na realizację zadań objętych zakresem działania referatu lub stanowiska.

5. Kierownik referatu dokonuje oceny pracy podległych pracowników oraz wnioskuje o ich wynagrodzenie, awansowanie, wyróżnienie i karanie w przypadku pracowników na stanowiskach samodzielnych, oceny dokonuje Wójt z pomocą Sekretarza.

V. Zasady i tryb postępowania przy opracowaniu i wydawaniu normatywnych aktów prawnych

§ 11

1. Normatywnymi aktami prawnymi są:

a) uchwały Rady zawierające przepisy obowiązujące na terenie gminy oraz przepisy porządkowe,

b) inne uchwały Rady podejmowane w zakresie własnych kompetencji,

c) przepisy porządkowe wydane przez Zarząd w przypadkach niecierpiących zwłoki,

d) uchwały Zarządu,

e) zarządzenia wewnętrzne Wójta.

§ 12

Projekty aktów określonych w paragrafie 11 pkt c- e opracowują pod względem merytorycznym, prawnym i redakcyjnym właściwe referaty, kierując się zasadami techniki legislacyjnej.

§ 13

1. Przed przedstawieniem projektu aktu normatywnego do akceptacji Rady, Zarządu, Wójta, pracownik właściwego referatu uzgadnia go z:

b) Sekretarzem, jeżeli treść aktu ma wpływ na funkcjonowanie Urzędu lub dotyczy jednostek organizacyjnych Gminy,

c) organizacjami społecznymi, jeżeli Sekretarz uzna to za konieczne lub obowiązek ten wynika z przepisu szczególnego.

3. Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, stwierdza się podpisem na projekcie aktu normatywnego i składa w 2 egzemplarzach u Sekretarza, celem zaopiniowania przez radcę prawnego. Zaopiniowanie winno być dokonane niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 3 dni od przedstawienia projektu.

§ 14

1. Postanowienia § 13 stosuje się w odniesieniu do aktów normatywnych, określonych w § 11, jeżeli akty te:

a) opracowywane są pod obrady Rady z inicjatywy Zarządu lub Wójta,

b) do ich opracowania Zarząd lub Wójt zobowiązani zostali przez Radę,

c) są podejmowane przez Zarząd w szczególnie ważnych sprawach.

2. Projekty aktów normatywnych, o których mowa w § 11 ust. 1 lit a- b opracowywane są w trybie określonym przez Radę. Pracownik ds. obsługi Rady jest odpowiedzialny za właściwą koordynację prac legislacyjnych oraz przedłożenie uchwalonego aktu do kontroli przez właściwy organ administracji rządowej w ustalonym terminie.

§ 15

Ewidencję i zbiór aktów normatywnych prowadzi Biuro Rady (uchwały Rady i Zarządu) oraz sekretariat (zarządzenia Wójta), które zapewniają publikację wybranych w przewidzianym trybie oraz udostępnianie, w tym szczególnie przepisów gminnych, do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu.

§ 16

1. Właściwy pracownik składa Wójtowi informację z realizacji aktu normatywnego w określonych w danym akcie terminach oraz w okresach 6 miesięcznych w przypadku aktów o trwałym działaniu.

2. Kontrole realizacji aktów prawnych wymienionych w § 11 wykonuje Sekretarz, a w zakresie dotyczącym finansów - Skarbnik.

3. Normatywne akty prawne podlegające ogłoszeniu podaje się do wiadomości mieszkańców gminy poprzez:

a) wywieszenie na tablicy informacyjnej w siedzibie Urzędu,

b) rozplakatowanie w obiektach użyteczności publicznej (biblioteki, szkoły, kluby, placówki służby zdrowia itp.), na tablicach informacyjnych w poszczególnych miejscowościach gminy,

c) publikacje na łamach gazetki lokalnej.

VI. Zasady podpisywania pism i decyzji

§ 17

1. Wójt osobiście podpisuje:

a) pisma kierowane do Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu i Senatu, Prezesa RM, NIK, RIO oraz przedstawicielstw dyplomatycznych, burmistrzów i wójtów innych miast i gmin,

b) odpowiedzi na interpelacje posłów, senatorów,

c) dokumenty i pisma kierowane do kierowników administracji rządowej i samorządowej,

d) dokumenty i pisma kierowane do Rady, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wnioski radnych oraz wnioski Komisji Rady kierowane do Zarządu,

e) zarządzenia wewnętrzne i inne normatywne akty prawne,

f) korespondencję kierowaną do kierowników jednostek organizacyjnych i pomocniczych Gminy,

g) odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące Sekretarza, Skarbnika i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

h) decyzje administracyjne i postanowienia z zakresu administracji publicznej,

i) inne pisma i decyzje zastrzeżone do bezpośredniej kompetencji Wójta odrębnymi przepisami lub mające, ze względu na swój charakter, specjalne znaczenie.

2. Sekretarz i Skarbnik podpisują:

a) decyzje administracyjne, postanowienia i zaświadczenia z zakresu administracji publicznej w ramach upoważnienia udzielonego przez Wójta,

b) dokumenty i pisma w zakresie spraw przekazanych przez Wójta do osobistego załatwienia,

c) dokumenty i pisma w ramach odrębnych upoważnień udzielonych przez Zarząd i Wójta.

3. Pracownicy podpisują:

a) decyzje administracyjne, postanowienia i zaświadczenia z zakresu administracji publicznej w ramach upoważnienia udzielonego przez Wójta,

b) korespondencję w sprawach prowadzonych przez samodzielne stanowisko, a niezastrzeżoną do kompetencji i podpisu Wójta, Sekretarza i Skarbnika.

3. Pracownicy samodzielni dokonują wstępnej aprobaty korespondencji i decyzji przedkładanych do podpisu Wójta, Sekretarza i Skarbnika i stwierdzają to podpisem na kopii pozostającej w aktach Urzędu.

§ 18

1. Wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należy do Wójta lub Zarządu.

3. Do wydawania decyzji, o których mowa w ust. 1, w imieniu Wójta mogą być upoważnieni Sekretarz i inni pracownicy Urzędu w trybie określonym w zarządzeniu Wójta.

VII. Inne podstawowe zasady organizacji pracy

§ 19

Organizacja pracy Urzędu i kontrola realizacji ustalonych zadań odbywa się na podstawie:

a) planów pracy Rady i Zarządu,

b) uchwał Rady i Zarządu, dotyczących w szczególności budżetu Gminy i programów rozwojowych,

c) realizacji zadań własnych Gminy służących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty,

d) załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej.

§ 20

2. Pracownicy Urzędu są odpowiedzialni za wykonywanie zadań określonych dla ich stanowisk, za dobrą znajomość i stosowanie przepisów prawnych, przestrzeganie terminów załatwiania spraw oraz ewidencjonowanie i przechowywanie akt zgodnie z instrukcją kancelaryjną.

3. Pracownicy Urzędu zobowiązani są przyjmować interesantów we wszystkie dni i w pełnym wymiarze czasu pracy Urzędu.

4. Przy rozpatrywaniu indywidualnych spraw mieszkańców pracownicy Urzędu obowiązani są przestrzegać przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, zasad bezstronnego i kulturalnego zachowania oraz rzetelnie wyjaśnić tryb i sposób załatwiania ich spraw.

§ 21

W celu właściwego przekazu informacji w siedzibie Urzędu znajdują się:

a) tablica informacyjna o godzinach pracy Urzędu, dniach przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków przez Wójta oraz rozmieszczeniu stanowisk pracy w Urzędzie,

b) tablica informacyjna Rady Gminy, na której zwyczajowo publikowane są wszystkie akty prawne wydane przez Radę Gminy,

c) tablice informacyjne, na których umieszczone są ogłoszenia i komunikaty mające znaczenie dla społeczeństwa.

§ 22

1. Głównym celem kontroli wykonywanej przez Urząd w jednostce organizacyjnej Gminy jest:

a) sprawdzenie prawidłowości i sprawności działania,

b) badanie zgodności działania z obowiązującymi przepisami prawa oraz zasadami gospodarności i celowości wydatkowania środków finansowych,

c) ujawnianie niewykorzystanych rezerw w gospodarce mieniem komunalnym.

2. Kontrolę wewnętrzną w Urzędzie i zewnętrzną w stosunku do jednostek organizacyjnych Gminy sprawują: Wójt, Sekretarz, Skarbnik.

3. Zakres i sposób wykonywania kontroli następuje w formie zarządzenia wewnętrznego Wójta.

4. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół oraz projekt zaleceń i wniosków pokontrolnych, które przedstawia się Wójtowi.

5. Pracownik ds. obsługi sekretariatu prowadzi książkę kontroli zewnętrznych przeprowadzonych w Urzędzie. Koordynację prac w ramach tych kontroli oraz nadzór nad wykonywaniem zaleceń pokontrolnych sprawuje Sekretarz.

§ 23

Dla realizacji zadania wspólnego (problemowego), wymagającego poziomego i pionowego współdziałania różnych stanowisk Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy, Sekretarz powołuje zespół, ustala zakres, sposób i czas jego działania oraz zapewnia koordynację i nadzór nad wykonaniem powierzonych mu prac.

VIII. Postanowienia końcowe

§ 24

Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie, statucie gminy oraz odrębnymi przepisami, a dotyczące funkcjonowania oraz wykonywania zadań przez Urząd, określa Wójt w drodze zarządzenia wewnętrznego.

Załącznik nr 1 do Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Starej Kamienicy z dnia 2 lutego 2001 r. (poz. 848)