848 UCHWAŁA RADY GMINY STARA KAMIENICA z dnia 2 lutego 2001 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Starej Kamienicy Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje: |
§ 1
Na wniosek Zarządu Gminy Stara Kamienica uchwala się Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy w Starej Kamienicy stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.
§ 3
Tracą moc uchwały nr XXVI/135/96 Rady Gminy Stara Kamienica z dnia 31 lipca 1996 r. w sprawie nadania Regulaminu organizacyjnego Urzędowi Gminy w Starej Kamienicy zmieniona uchwałą nr XXIX/149/96 z dnia 12 grudnia 1996 r. oraz nr XLIV/226/98 z dnia 9 lutego 1998 r. i nr V/36/99 z dnia 12 lutego 1999 r.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy w Starej Kamienicy.
Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy Stara Kamienica z dnia 2 lutego 2001 r. (poz. 848)
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY W STAREJ KAMIENICY
I. Postanowienia wstępne
§ 1
1. Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy w Starej Kamienicy, zwany dalej “Regulaminem” określa:
a) zasady kierowania Urzędem Gminy Stara Kamienica,
b) organizację wewnętrzną,
c) zasady i tryb postępowania przy wydawaniu normatywnych aktów prawnych,
d) zasady podpisywania pism i decyzji.
2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
a) Gminie
b) Radzie
- należy przez to rozumieć Radę Gminy Stara Kamienica,c) Zarządzie
- należy przez to rozumieć Zarząd Gminy Stara Kamienica,d) Urzędzie
- należy przez to rozumieć Urząd Gminy Stara Kamienica,e) Wójcie
- należy przez to rozumieć Wójta Gminy Stara Kamienica,f) Sekretarzu
- należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Stara Kamienica,g) Skarbniku
- należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Stara Kamienica.§ 2
Siedzibą Urzędu Gminy jest Stara Kamienica nr 41.
§ 3
Urząd działa na podstawie:
a) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
b) ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych,
c) Statutu Gminy Stara Kamienica,
d) niniejszego Regulaminu.
§ 4
1. Zarząd, jako organ wykonawczy Gminy, realizuje zadania:
a) własne Gminy, wynikające z ustawy o samorządzie gminnym,
b) zlecone z zakresu administracji rządowej,
c) przyjęte w drodze porozumień administracyjnych,
d) własne Gminy wynikające z innych ustaw szczególnych.
2. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Urzędu.
II. Zasady kierowania pracą Urzędu
§ 5
1. Urząd jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa.
2. Pracą Urzędu kieruje Wójt przy pomocy Sekretarza i Skarbnika. W przypadku nieobecności Wójta z powodu urlopu, choroby lub innych przyczyn, zastępuje go w kierowaniu Urzędem Sekretarz.
3. Do zadań Wójta należy organizowanie pracy Zarządu, kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i reprezentowanie Gminy za zewnątrz, a w szczególności:
a) zapewnienie sprawnej realizacji zadań Zarządu i podejmowanie czynności w ramach upoważnień Zarządu,
b) ogłaszanie budżetu Gminy i sprawozdania z jego wykonania,
c) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
d) kierowanie pracą Urzędu, wydawanie zarządzeń wewnętrznych z tym związanych,
e) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem ich powoływania i odwoływania.
4. Zastępca Wójta nie jest etatowym pracownikiem Urzędu. Zasady wynagrodzenia Zastępcy określa statut gminy.
5. Sekretarz zapewnia warunki sprawnego funkcjonowania i działania Urzędu, a w szczególności należy do niego:
a) organizowanie pracy Urzędu,
b) koordynowanie i nadzorowanie zadań realizowanych przez komórki organizacyjne Urzędu i gminne jednostki organizacyjne,
c) nadzorowanie realizacji uchwał Rady i Zarządu,
d) prowadzenie innych spraw powierzonych przez Wójta w zakresie ustalonym przez Zarząd.
6. Skarbnik prowadzi gospodarkę finansową Gminy, a w szczególności należy do niego:
a) opracowanie projektu i nadzorowanie prawidłowego wykonania budżetu Gminy,
b) organizowanie i nadzorowanie prowadzenia rachunkowości,
c) opracowanie zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu i analiz gospodarki finansowej Gminy,
d) udzielanie kontrasygnaty na dokumentach, w których ustalane są zobowiązania pieniężne,
e) koordynowanie i nadzorowanie zadań realizowanych przez komórkę organizacyjną Urzędu zajmującą się sprawami finansowymi,
f) kontrolowanie gospodarki finansowej gminnych jednostek organizacyjnych i pomocniczych.
§ 6
Czas pracy i zasady porządku wewnętrznego określa Regulamin Pracy Urzędu wydany w drodze zarządzenia wewnętrznego Wójta po uzgodnieniu z Zarządem.
§ 7
Na wniosek Zarządu Rada określa w budżecie Gminy fundusz płac na wynagrodzenia pracowników Urzędu.
III. Struktura organizacyjna Urzędu
§ 8
1. W skład Urzędu wchodzą następujące referaty i samodzielne stanowiska:
a) Referat Finansowy:
• gospodarka finansowa
• planowanie i realizacja budżetu
• rachunkowość, oceny i analizy ekonomiczne
• rozrachunki
• naliczanie i egzekucja podatków i opłat lokalnych
• płace, podatek dochodowy i ubezpieczenia społeczne
b) Referat Rozwoju Gminy
• inwestycje i rozwój Gminy
• nieruchomości i gospodarka gruntami
• drogi i mosty
• promocja gminy
• dodatki mieszkaniowe
• ochrona środowiska
c) Urząd Stanu Cywilnego
• akty stanu cywilnego
• kadry
• sprawy wojskowe i obronne
d) stanowisko ds. ewidencji ludności
• meldunki, dowody osobiste
• OC, OSP
e) stanowisko ds. obsługi administracyjno-gospo- darczej Urzędu Gminy
• działalność gospodarcza
• transport własny i transport lokalny
• opracowywanie i koordynacja planów i działań reagowania kryzysowego
f) prowadzenie sekretariatu i archiwum Gminy
g) stanowisko ds. obsługi Rady Gminy
• organizacja pracy i obsługa Gminy (Rada, Zarząd i komisje)
• wybory do organów samorządowych, referendum
• koordynacja prac legislacyjnych, ewidencja, zbiór i nadzór nad realizacją aktów prawnych Gminy (Rada, Zarząd)
h) radca prawny
• obsługa prawna Urzędu Gminy
i) pełnomocnik Zarządu ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
3. Szczegółowe zakresy czynności dla pracowników określa Wójt w drodze zarządzenia wewnętrznego
w uzgodnieniu z Zarządem oraz ustala liczbę stanowisk pracy Urzędu.
4. Strukturę organizacyjną przedstawia schemat organizacyjny stanowiący załącznik nr 1 do Regulaminu.
§ 9
1. Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
2. Sekretarz i Skarbnik są powoływani i odwoływani przez Radę na wniosek Wójta.
3. Z pozostałymi pracownikami samorządowymi nawiązuje się stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony i na czas określony.
4. Kierowników gminnych jednostek organizacyjnych zatrudnia i zwalnia Zarząd na wniosek Wójta.
IV. Obowiązki kierowników referatów i pracowników samodzielnych
§ 10
1. Do obowiązków kierownika referatu i pracowników na stanowiskach samodzielnych w szczególności należy:
a) przygotowanie materiałów będących tematem obrad oraz osobisty udział w posiedzeniach, na które są zaproszeni,
b) realizowanie uchwał i ustaleń Rady i Zarządu oraz opracowanie sprawozdań z ich wykonania,
c) przygotowanie sposobów wykonania uchwał Rady oraz projektów rozstrzygnięć będących w kompetencji Zarządu,
d) opracowanie informacji z wykorzystania wniosków i inicjatyw Komisji Rady,
e) udzielanie radnym informacji o sposobie załatwienia postulatów ze spotkań z wyborcami oraz o realizacji zadań na danym stanowisku.
2. Pracownicy dbają o wykonywanie zadań publicznych z uwzględnieniem interesów Gminy, jej jednostek organizacyjnych oraz indywidualnych interesów mieszkańców.
3. Pracownicy na stanowiskach samodzielnych organizują sobie pracę na stanowisku i odpowiadają za:
a) prawidłowe i terminowe wykonywanie zadań i spraw przygotowanych dla Wójta i Zarządu,
b) racjonalne wykorzystanie czasu pracy na stanowisku,
c) przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej oraz ochronę danych osobowych,
d) wykonywanie zleconej kontroli wewnętrznej i zewnętrznej,
e) terminowe załatwianie wszystkich spraw,
f) przejrzystość i aktywność tablicy ogłoszeń należącej do danego stanowiska,
g) aktywne uczestniczenie w szkoleniach podnoszących poziom ich kwalifikacji.
4. Kierownik referatu i pracownicy samodzielni opracowują propozycje do programów, do projektu budżetu i projektów rozwojowych oraz planują i rozdzielają środki finansowe i rzeczowe na realizację zadań objętych zakresem działania referatu lub stanowiska.
5. Kierownik referatu dokonuje oceny pracy podległych pracowników oraz wnioskuje o ich wynagrodzenie, awansowanie, wyróżnienie i karanie w przypadku pracowników na stanowiskach samodzielnych, oceny dokonuje Wójt z pomocą Sekretarza.
V. Zasady i tryb postępowania przy opracowaniu i wydawaniu normatywnych aktów prawnych
§ 11
1. Normatywnymi aktami prawnymi są:
a) uchwały Rady zawierające przepisy obowiązujące na terenie gminy oraz przepisy porządkowe,
b) inne uchwały Rady podejmowane w zakresie własnych kompetencji,
c) przepisy porządkowe wydane przez Zarząd w przypadkach niecierpiących zwłoki,
d) uchwały Zarządu,
e) zarządzenia wewnętrzne Wójta.
§ 12
Projekty aktów określonych w paragrafie 11 pkt c
- e opracowują pod względem merytorycznym, prawnym i redakcyjnym właściwe referaty, kierując się zasadami techniki legislacyjnej.§ 13
1. Przed przedstawieniem projektu aktu normatywnego do akceptacji Rady, Zarządu, Wójta, pracownik właściwego referatu uzgadnia go z:
b) Sekretarzem, jeżeli treść aktu ma wpływ na funkcjonowanie Urzędu lub dotyczy jednostek organizacyjnych Gminy,
c) organizacjami społecznymi, jeżeli Sekretarz uzna to za konieczne lub obowiązek ten wynika z przepisu szczególnego.
3. Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, stwierdza się podpisem na projekcie aktu normatywnego i składa w 2 egzemplarzach u Sekretarza, celem zaopiniowania przez radcę prawnego. Zaopiniowanie winno być dokonane niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 3 dni od przedstawienia projektu.
§ 14
1. Postanowienia § 13 stosuje się w odniesieniu do aktów normatywnych, określonych w § 11, jeżeli akty te:
a) opracowywane są pod obrady Rady z inicjatywy Zarządu lub Wójta,
b) do ich opracowania Zarząd lub Wójt zobowiązani zostali przez Radę,
c) są podejmowane przez Zarząd w szczególnie ważnych sprawach.
2. Projekty aktów normatywnych, o których mowa w § 11 ust. 1 lit a
§ 15
Ewidencję i zbiór aktów normatywnych prowadzi Biuro Rady (uchwały Rady i Zarządu) oraz sekretariat (zarządzenia Wójta), które zapewniają publikację wybranych w przewidzianym trybie oraz udostępnianie, w tym szczególnie przepisów gminnych, do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu.
§ 16
1. Właściwy pracownik składa Wójtowi informację z realizacji aktu normatywnego w określonych w danym akcie terminach oraz w okresach 6 miesięcznych w przypadku aktów o trwałym działaniu.
2. Kontrole realizacji aktów prawnych wymienionych w § 11 wykonuje Sekretarz, a w zakresie dotyczącym finansów
3. Normatywne akty prawne podlegające ogłoszeniu podaje się do wiadomości mieszkańców gminy poprzez:
a) wywieszenie na tablicy informacyjnej w siedzibie Urzędu,
b) rozplakatowanie w obiektach użyteczności publicznej (biblioteki, szkoły, kluby, placówki służby zdrowia itp.), na tablicach informacyjnych w poszczególnych miejscowościach gminy,
c) publikacje na łamach gazetki lokalnej.
VI. Zasady podpisywania pism i decyzji
§ 17
1. Wójt osobiście podpisuje:
a) pisma kierowane do Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu i Senatu, Prezesa RM, NIK, RIO oraz przedstawicielstw dyplomatycznych, burmistrzów i wójtów innych miast i gmin,
b) odpowiedzi na interpelacje posłów, senatorów,
c) dokumenty i pisma kierowane do kierowników administracji rządowej i samorządowej,
d) dokumenty i pisma kierowane do Rady, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wnioski radnych oraz wnioski Komisji Rady kierowane do Zarządu,
e) zarządzenia wewnętrzne i inne normatywne akty prawne,
f) korespondencję kierowaną do kierowników jednostek organizacyjnych i pomocniczych Gminy,
g) odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące Sekretarza, Skarbnika i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
h) decyzje administracyjne i postanowienia z zakresu administracji publicznej,
i) inne pisma i decyzje zastrzeżone do bezpośredniej kompetencji Wójta odrębnymi przepisami lub mające, ze względu na swój charakter, specjalne znaczenie.
2. Sekretarz i Skarbnik podpisują:
a) decyzje administracyjne, postanowienia i zaświadczenia z zakresu administracji publicznej w ramach upoważnienia udzielonego przez Wójta,
b) dokumenty i pisma w zakresie spraw przekazanych przez Wójta do osobistego załatwienia,
c) dokumenty i pisma w ramach odrębnych upoważnień udzielonych przez Zarząd i Wójta.
3. Pracownicy podpisują:
a) decyzje administracyjne, postanowienia i zaświadczenia z zakresu administracji publicznej w ramach upoważnienia udzielonego przez Wójta,
b) korespondencję w sprawach prowadzonych przez samodzielne stanowisko, a niezastrzeżoną do kompetencji i podpisu Wójta, Sekretarza i Skarbnika.
3. Pracownicy samodzielni dokonują wstępnej aprobaty korespondencji i decyzji przedkładanych do podpisu Wójta, Sekretarza i Skarbnika i stwierdzają to podpisem na kopii pozostającej w aktach Urzędu.
§ 18
1. Wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należy do Wójta lub Zarządu.
3. Do wydawania decyzji, o których mowa w ust. 1, w imieniu Wójta mogą być upoważnieni Sekretarz i inni pracownicy Urzędu w trybie określonym w zarządzeniu Wójta.
VII. Inne podstawowe zasady organizacji pracy
§ 19
Organizacja pracy Urzędu i kontrola realizacji ustalonych zadań odbywa się na podstawie:
a) planów pracy Rady i Zarządu,
b) uchwał Rady i Zarządu, dotyczących w szczególności budżetu Gminy i programów rozwojowych,
c) realizacji zadań własnych Gminy służących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty,
d) załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej.
§ 20
2. Pracownicy Urzędu są odpowiedzialni za wykonywanie zadań określonych dla ich stanowisk, za dobrą znajomość i stosowanie przepisów prawnych, przestrzeganie terminów załatwiania spraw oraz ewidencjonowanie i przechowywanie akt zgodnie z instrukcją kancelaryjną.
3. Pracownicy Urzędu zobowiązani są przyjmować interesantów we wszystkie dni i w pełnym wymiarze czasu pracy Urzędu.
4. Przy rozpatrywaniu indywidualnych spraw mieszkańców pracownicy Urzędu obowiązani są przestrzegać przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, zasad bezstronnego i kulturalnego zachowania oraz rzetelnie wyjaśnić tryb i sposób załatwiania ich spraw.
§ 21
W celu właściwego przekazu informacji w siedzibie Urzędu znajdują się:
a) tablica informacyjna o godzinach pracy Urzędu, dniach przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków przez Wójta oraz rozmieszczeniu stanowisk pracy w Urzędzie,
b) tablica informacyjna Rady Gminy, na której zwyczajowo publikowane są wszystkie akty prawne wydane przez Radę Gminy,
c) tablice informacyjne, na których umieszczone są ogłoszenia i komunikaty mające znaczenie dla społeczeństwa.
§ 22
1. Głównym celem kontroli wykonywanej przez Urząd w jednostce organizacyjnej Gminy jest:
a) sprawdzenie prawidłowości i sprawności działania,
b) badanie zgodności działania z obowiązującymi przepisami prawa oraz zasadami gospodarności i celowości wydatkowania środków finansowych,
c) ujawnianie niewykorzystanych rezerw w gospodarce mieniem komunalnym.
2. Kontrolę wewnętrzną w Urzędzie i zewnętrzną w stosunku do jednostek organizacyjnych Gminy sprawują: Wójt, Sekretarz, Skarbnik.
3. Zakres i sposób wykonywania kontroli następuje w formie zarządzenia wewnętrznego Wójta.
4. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół oraz projekt zaleceń i wniosków pokontrolnych, które przedstawia się Wójtowi.
5. Pracownik ds. obsługi sekretariatu prowadzi książkę kontroli zewnętrznych przeprowadzonych w Urzędzie. Koordynację prac w ramach tych kontroli oraz nadzór nad wykonywaniem zaleceń pokontrolnych sprawuje Sekretarz.
§ 23
Dla realizacji zadania wspólnego (problemowego), wymagającego poziomego i pionowego współdziałania różnych stanowisk Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy, Sekretarz powołuje zespół, ustala zakres, sposób i czas jego działania oraz zapewnia koordynację i nadzór nad wykonaniem powierzonych mu prac.
VIII. Postanowienia końcowe
§ 24
Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie, statucie gminy oraz odrębnymi przepisami, a dotyczące funkcjonowania oraz wykonywania zadań przez Urząd, określa Wójt w drodze zarządzenia wewnętrznego.
Załącznik nr 1 do Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w Starej Kamienicy z dnia 2 lutego 2001 r. (poz. 848)