789

OBWIESZCZENIE WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO

z dnia 28 lutego 2002 r.

w sprawie zmiany tekstu statutu Związku Gmin “Kwisa” z siedzibą w Lubaniu

Na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków (Dz. U. Nr 121, poz. 1307)

zarządzam ogłoszenie

tekstu jednolitego statutu Związku Gmin “Kwisa” z siedzibą w Lubaniu, stanowiącego załącznik do niniejszego obwieszczenia.

WOJEWODA DOLNOŚLĄSKI
RYSZARD NAWRAT

STATUT

ZWIĄZKU GMIN “KWISA”

I. Organizacja Związku

§ 1

1. Statut niniejszy dotyczy dobrowolnego związku międzygminnego działającego pod nazwą Związek Gmin “Kwisa”, zwany dalej “Związkiem”.

2. Członkami Związku są następujące gminy:

1) Gryfów Śląski – gmina i miasto,

2) Leśna – miasto i gmina

3) Lubań – miasto,

4) Lubań – gmina,

5) Lubomierz – gmina i miasto,

6) Mirsk – miasto i gmina,

7) Nowogrodziec – gmina i miasto,

8) Olszyna – gmina,

9) Osiecznica – gmina,

10) Siekierczyn – gmina,

11) Świeradów Zdrój – miasto.

3. Siedzibą Związku jest miasto Lubań.

4. Członkami Związku mogą być także gminy, które przystąpią do Związku na zasadach określonych w niniejszym statucie.

5. Związek utworzony jest na czas nieokreślony.

§ 2

1. Związek działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami).

2. Związek posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

§ 3

Zadania Związku obejmują:

1) Reprezentowanie gmin wobec administracji rządowej i samorządowej w zakresie działania Związku.

2) Współpraca z samorządami innych państw, związkami gmin i euroregionami.

3) Reprezentowanie, inspirowanie i koordynacja wspólnych działań gmin w zakresie rozwoju gospodarczego oraz ochrony i kształtowania środowiska dorzecza Kwisy, a w szczególności w zakresie:

a) ochrony wód, ziemi i powietrza oraz krajobrazu będących bazą dla rekreacji i turystyki krajowej i zagranicznej,

b) rozwoju gospodarczego w oparciu o naturalne walory przyrodnicze i krajobrazowe,

c) promocji w kraju i za granicą członków Związku w celu pozyskania inwestorów krajowych i zagranicznych dla rozwoju regionu,

d) realizacji zadań komunalnych o charakterze ponadgminnym,

e) utworzenia parku krajobrazowego doliny Kwisy,

f) innych zadań publicznych powierzonych przez gminy członków Związku.

4) Zgłaszanie inicjatyw w przedmiocie działania gmin i Związku do przedstawicieli parlamentu i administracji rządowej.

5) Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie użyteczności publicznej i innych ustalonych przez rady gmin i przyjętych uchwałą zgromadzenia Związku w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności ustawą z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zmianami).

6) Wspieranie rozwoju samorządów oraz obrona ich uprawnień.

7) Organizowanie wspólnych imprez z zakresu rekreacji, sportu, kultury fizycznej i turystyki.

8) Realizowanie zadań z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumień zawartych z organami tej administracji.

§ 4

Dla realizacji zadań statutowych Związek może tworzyć wewnętrzne jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.

§ 5

1. Przystąpienie nowego członka do Związku wymaga uzyskania zgody Zgromadzenia Związku w tej sprawie.

2. O zamiarze przystąpienia do Związku gmina informuje Wojewodę.

3. Przystąpienie gminy do Związku wymaga przyjęcia niniejszego statutu przez zainteresowaną radę gminy bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

4. Członkostwo Związku nabywa się z dniem wejścia w życie uchwały Rady Gminy o przyjęciu niniejszego statutu po spełnieniu warunków określonych w § 29.

5. Członkowie Związku korzystają z obiektów Związku i jego urządzeń na równych prawach, natomiast koszty utrzymania mienia Związku członkowie ponoszą w wysokości proporcjonalnej do liczby mieszkańców danej gminy ustalonej zgodnie § 6 ust. 1.

§ 6

1. Członkowie Związku opłacają składki członkowskie w wysokości proporcjonalnej do liczby mieszkańców stale zamieszkałych w gminie według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego ustalonej przez Wojewódzki Urząd Statystyczny.

2. Wysokość składek członkowskich i zasady ich wnoszenia ustala Zgromadzenie Związku.

3. Członkowie Związku mogą wnosić inne wpłaty i mienie w dowolnej formie i wysokości.

4. Wniesione wpłaty, mienie i składki członkowskie stanowią majątek Związku.

5. Burmistrz Miasta Lubania zapewnia Związkowi możliwość korzystania z niezbędnych lokali, środków technicznych i materiałów biurowych Urzędu Miasta.

6. Członkowie Związku uczestniczą w zyskach lub stratach z działalności Związku, proporcjonalnie do wysokości ustalonego wskaźnika dla wniesionych składek członkowskich i innych wpłat oraz mienia.

7. Związek może korzystać z majątku członków na podstawie umów cywilnoprawnych, które rozwiązują się najpóźniej wraz z likwidacją Związku.

II. Organy Związku

§ 7

1. Organami Związku są:

a) Zgromadzenie Związku,

b) Zarząd Związku.

2. Organem stanowiącym i kontrolnym Związku jest Zgromadzenie Związku, a organem wykonawczym Zarząd Związku.

3. Członkowie organów Związku nie łączy ze Związkiem stosunek pracy i z tytułu pełnionych funkcji mogą otrzymywać diety oraz zwrot kosztów podróży, o ile takie zostaną ustalone przez Zgromadzenie Związku.

§ 8

W skład Zgromadzenia Związku wchodzą wójtowie i burmistrzowie gmin będących członkami Związku. Za zgodą rady gmina może być reprezentowana w Związku przez innego członka organu gminy.

§ 9

Odwołanie przedstawicieli poszczególnych gmin Związku następuje w tym samym trybie jak ich wybór.

§ 10

1. Kadencja Zgromadzenia trwa 4 lata i pokrywa się z kadencją rad gmin. Członkowie Zgromadzenia ustępujący na skutek upływu kadencji Zgromadzenia pełnią swe obowiązki do czasu ukonstytuowania się Zgromadzenia w nowym składzie.

2. Pierwsze posiedzenie nowo wybranego Zgromadzenia Związku zwołuje Przewodniczący Zgromadzenia Związku poprzedniej kadencji.

3. Wystąpienie członka Związku powoduje jednocześnie pozbawienie jego przedstawicieli wszystkich funkcji w organach Związku.

4. Odwołanie przez gminę jej przedstawiciela jest jednoznaczne z odwołaniem z funkcji pełnionej w Związku.

5. Przewodniczącego Zgromadzenia Związku wybiera Zgromadzenie Związku ze swego grona bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu Zgromadzenia Związku, w głosowaniu tajnym.

6. Do Przewodniczącego Zgromadzenia Związku stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o samorządzie gminnym dotyczące przewodniczącego Rady Gminy.

§ 11

1. Zgromadzenie stanowi o wszystkich sprawach Związku niezastrzeżonych do właściwości innych organów.

2. Do kompetencji zgromadzenia Związku poza innymi sprawami wymienionymi w statucie należy:

1) inicjowanie i uchwalanie zmian statutu Związku,

2) wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika Związku, który jest głównym księgowy budżetu, na wniosek Przewodniczącego Zarządu,

4) uchwalanie planu finansowego Związku, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania planu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie planów i programów gospodarczych Związku,

6) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Związku, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą zgromadzenia,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Zgromadzenie,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji jednostek organizacyjnych związku oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,

7) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

8) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz z zakresu właściwości powiatu i województwa zgodnie z art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r.,

9) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi związkami samorządu terytorialnego oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

10) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami i regionami innych państwa oraz przystępowanie do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

11) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji zgromadzenia,

12) wybór i odwoływanie Przewodniczącego Zarządu Związku,

13) powoływanie komisji stałych i doraźnych, w tym Komisji Rewizyjnej,

14) ustalanie procedury uchwalania planu finansowego i uchwalanie planu finansowego Związku,

15) ustalanie wysokości składek członkowskich,

16) ustalanie wysokości diet dla członków Zgromadzenia i Zarządu,

17) wyrażanie zgody na przyjmowanie nowych członków Związku,

18) ustalanie wysokości opłat za usługi świadczone przez Związek lub jednostki organizacyjne Związku,

19) występowania do Rad Gmin członków Związku z wnioskiem o likwidację Związku.

§ 12

1. Zgromadzenie obraduje na posiedzeniach zwołanych przez Przewodniczącego Zgromadzenia Związku w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Powiadomienie członków Zgromadzenia o posiedzeniu wraz z porządkiem obrad, niezbędnymi dokumentami i materiałami, powinno być dostarczone nie później niż 7 dni przed dniem posiedzenia, a 14 dni przy rozpatrywaniu projektu planu finansowego.

3. Na wniosek Zarządu lub pisemny wniosek co najmniej 3 członków Związku Przewodniczący Zgromadzenia Związku obowiązany jest zwołać Zgromadzenie w trybie nadzwyczajnym w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku. Wniosek powinien zawierać proponowany porządek obrad.

4. Obrady Zgromadzenia Związku są protokołowane, zaś protokół powinien być przyjęty przez Zgromadzenie na następnym posiedzeniu.

§ 13

1. Uchwały Zgromadzenia są przyjmowane bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia, przy czym każdemu członkowi Zgromadzenia przysługuje jeden głos.

2. Członek Zgromadzenia może wnieść pisemny sprzeciw w stosunku do uchwały Zgromadzenia w ciągu 7 dni od dnia jej podjęcia.

3. Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwał i wymaga ponownego rozpatrzenia sprawy w terminie 14 dni od wniesienia sprzeciwu.

4. Sprzeciw nie przysługuje do uchwały podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy.

5. Do Zgromadzenia Związku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące Rady Gminy.

§ 14

1. W skład Zarządu Związku wchodzi 3 członków, w tym Przewodniczący Zarządu i dwóch członków.

2. Przewodniczący Zarządu Związku wybierany jest bezwzględną większością głosów statutowego składu Zgromadzenia w głosowaniu tajnym.

3. Do Przewodniczącego Zarządu stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące wójtów i burmistrzów.

4. Zarząd Związku jest powoływany i odwoływany przez Zgromadzenie spośród jego członków bezwzględną większością głosów statutowego składu Zgromadzenia w głosowaniu tajnym.

5. Dopuszczalny jest wybór członków Zarządu Związku spoza członków zgromadzenia w udziale nieprzekraczającym 1/3 składu Zarządu Związku.

6. Do Zarządu Związku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zarządu gmin.

§ 15

1. Zarząd jest organem wykonawczym Związku i wykonuje uchwały Zgromadzenia.

2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) przygotowanie projektów uchwał zgromadzenia,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem Związku,

4) wykonanie planu finansowego,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych Związku,

6) wykonywanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz wykonywanych na podstawie porozumień zawartych z innymi związkami i jednostkami samorządu terytorialnego,

7) składanie sprawozdań z wykonania planu finansowego Związku, działalności Zarządu oraz informacji o stanie mienia Związku.

§ 16

Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy składu Zarządu. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Zarządu Związku.

§ 17

1. Przewodniczący Zarządu Związku kieruje pracami Zarządu i reprezentuje Związek na zewnątrz.

2. Do kompetencji Przewodniczącego Zarządu Związku należy:

a) podpisywanie dokumentów i korespondencji,

b) wykonywanie obowiązków pracodawcy w stosunku do pracowników biura Związku i kierowników jednostek Związku z zastrzeżeniem postanowień § 15 ust. 2 pkt 5,

c) zwoływanie posiedzeń Zarządu oraz ich prowadzenie,

d) składanie sprawozdań ze swej działalności na posiedzeniach Zarządu i Zgromadzenia,

e) udzielanie ulg, odroczeń, umorzeń w zakresie opłat stanowiących dochody Związku na zasadach ustalonych przez Zgromadzenie.

3. W granicach określonych przez Zarząd Przewodniczący Zarządu może przekazać swoje uprawnienia dyrektorowi lub kierownikowi Biura.

§ 18

1. Zgromadzenie może powołać 3- 5-osobowe stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy komisji.

2. Przewodniczącego komisji wybiera Zgromadzenie spośród członków Zgromadzenia, na wniosek właściwej komisji. Komisja może wybrać wiceprzewodniczącego i sekretarza komisji.

3. W skład komisji z wyłączeniem komisji rewizyjnej mogą wchodzić osoby spoza Zgromadzenia, w liczbie nieprzekraczającej połowy składu komisji.

4. Komisje podlegają Zgromadzeniu, przedkładają mu plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

5. Posiedzenia komisji winny być protokołowane, a protokół podpisany przez obecnych na posiedzeniu członków.

§ 19

1. Zgromadzenie kontroluje działalność Zarządu Zwią- zku oraz jednostek organizacyjnych Związku, w tym celu powołuje 3-osobową Komisję Rewizyjną w składzie Przewodniczący i dwóch członków.

2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą członkowie Zgromadzenia z wyłączeniem członków Zarządu Związku.

§ 20

Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:

1. Opiniowanie sprawozdania z wykonania planu finansowego Związku i wnioskowanie do Zgromadzenia w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega opiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

2. Opiniowanie uzasadnionego, pisemnego wniosku 1/4 ustawowego składu Zgromadzenia o odwołanie Zarządu i Przewodniczącego Zarządu Związku.

3. Kontrola działalności Zarządu oraz podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych.

4. Kontrola sposobu realizacji uchwał Zgromadzenia.

5. Wykonanie innych zadań w zakresie kontroli zleconych przez Zgromadzenie.

§ 21

Zasady i tryb działalności Komisji Rewizyjnej określa Regulamin stanowiący załącznik nr 1 do Statutu.

III. Prawa i obowiązki członków Związku

§ 22

1. Każdy członek Związku ma prawo:

1) poprzez swoich przedstawicieli brać udział w obradach i głosowaniach Zgromadzenia,

2) przedstawiać żądania i składać wnioski na posiedzeniach,

3) korzystać z urządzeń, zakładów i przedsiębiorstw Związku,

4) wnosić mienie do majątku Związku,

5) wnioskować o zwołanie Zgromadzenia w trybie nadzwyczajnym,

6) występować z inicjatywą uchwałodawczą.

2. Każdy członek ma obowiązek:

1) uiszczać należne składki członkowskie w terminach ustalonych uchwałą Zgromadzenia Związku,

2) udzielać pomocy organom Związku w realizacji zadań Związku,

3) stosować się do postanowień statutu i regulaminów oraz uchwał organów Związku,

4) nie działać na szkodę Związku.

IV. Majątek i gospodarka finansowa Związku

§ 23

1. Majątek Związku jest odrębny od majątku członków Związku i zarządzany jest odrębnie.

2. Dochody z majątku Związku przeznaczone są na prowadzenie działalności i utrzymanie Związku. O przeznaczeniu nadwyżki dochodów nad wydatkami decyduje Zgromadzenie.

§ 24

Dochody Związku stanowią:

1) dochody z majątku Związku,

2) składki i inne świadczenia członków Związku,

3) dotacje, darowizny, zapisy,

4) inne dochody.

§ 25

Jeżeli własne dochody Związku oraz świadczenia członków nie wystarczają na pokrycie wydatków, niedobór pokrywany jest przez członków Związku zgodnie z zasadami określonymi w § 6 ust. 6 lub stosownie do ustaleń Zgromadzenia Związku w tej sprawie.

§ 26

1. Zarząd Związku przygotowuje projekt planu finansowego rocznego do 15 listopada roku poprzedzającego, uwzględniając zasady ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) i ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.).

2. Projekt planu finansowego z objaśnieniami i załącznikami powinien być dostarczony członkom Związku najpóźniej na 14 dni przed wniesieniem pod obrady Zgromadzenia.

3. Plan finansowy powinien być rozpatrzony i uchwalony przez Zgromadzenie przed rozpoczęciem roku budżetowego, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego.

§ 27

1. Zarząd Związku obowiązany jest prowadzić księgowość Związku w oparciu o zasady określone w ustawie o finansach publicznych i ustawie o rachunkowości.

2. Najpóźniej do 30 kwietnia Zarząd składa Zgromadzeniu sprawozdanie z wykonania planu finansowego za rok ubiegły wraz z informacją o stanie mienia Związku.

§ 28

1. Za zaciągnięte zobowiązania wobec osób trzecich Związek odpowiada całym swoim majątkiem.

2. Byli członkowie Związku odpowiadają na zasadach określonych w § 6 ust. 6 za wszystkie zobowiązania Związku powstałe do chwili ich wystąpienia ze Związku.

V. Zmiany w składzie i rozwiązanie Związku

§ 29

1. W skład członków Związku może być przyjęta gmina, która jest położona w zlewni rzeki Kwisy.

2. Uchwałę o przyjęciu nowego członka Związku podejmuje Zgromadzenie.

3. Przyjęcie do Związku może nastąpić, jeżeli Rada Gminy:

1) poinformowała Wojewodę o zamiarze przystąpienia do Związku,

2) uchwaliła uchwałę o przystąpieniu do Związku,

3) przyjęła statut Związku w jego aktualnym brzmieniu,

4) uchwaliła wysokość składki dla Związku zgodnie z obowiązującą uchwałą Zgromadzenia,

5) uchwaliła przekazanie Związkowi tych swoich zadań i kompetencji, które ma on spełniać.

§ 30

Członkostwo w Związku ustaje w przypadku:

1) wystąpienia członka ze Związku,

2) wykluczenia ze Związku,

3) likwidacji Związku.

§ 31

O zamiarze wystąpienia ze Związku członek powinien powiadomić Związek w formie pisemnej, najpóźniej na 3 miesiące przed upływem roku kalendarzowego.

§ 32

1. O zamiarze wykluczenia członka ze Związku należy powiadomić go pisemnie najpóźniej na 30 dni przed dniem zamierzonego wykluczenia.

2. Wykluczenie może nastąpić w razie:

1) udowodnionego działania na szkodę Związku,

2) nieuiszczenia obowiązujących składek na rzecz Związku przez jeden rok,

3) niestosowania się do postanowień statutu i regulaminów obowiązujących w Związku.

3. O wykluczeniu członka ze Związku stanowi Zgromadzenie, bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

§ 33

1. Występującemu lub wykluczonemu ze Związku członkowi nie należy się zwrot mienia, które wniósł lub wpłacił jako subwencje. W przypadku występowania strat występująca lub wykluczona gmina ponosi je w wysokości proporcjonalnej ustalonej zgodnie z § 6 ust. 6 po uprzednim zaspokojeniu wszystkich wierzycieli Związku na dany rok sprawozdawczy.

§ 34

Likwidacja Związku następuje:

1) gdy liczba członków zmniejszy się poniżej 3,

2) wskutek zgodnych uchwał wszystkich członków Związku,

3) wskutek uchwały Zgromadzenia.

§ 35

1. W przypadku likwidacji Związku jego majątek, po zaspokojeniu wszelkich zobowiązań i roszczeń wierzycieli, przechodzi na rzecz dotychczasowych członków Związku, w stosunku do liczby mieszkańców poszczególnych gmin ustalony zgodnie z § 6 ust. 1.

2. Pierwszeństwo do przejęcia mienia i jednostek organizacyjnych Związku mają te gminy, na obszarze których mienie i jednostki się znajdują.

3. Brakujące środki na zaspokojenie wierzycieli pokrywają członkowie Związku ze środków gmin w stosunku procentowym, jakim płacą składki członkowskie na Związek.

§ 36

1. Likwidacja Związku odbywa się pod nadzorem komisji likwidacyjnej.

2. Komisję likwidacyjną powołuje Zgromadzenie. Do obowiązków komisji likwidacyjnej należy przeprowadzanie kontroli dokumentów Związku, ustalanie stanu majątku Związku, listy wierzycieli i dłużników oraz opracowanie planu likwidacji.

§ 37

Do likwidacji Związku stosuje się regulacje zawarte w niniejszym statucie.

VI. Postanowienia końcowe

§ 38

1. Obsługę techniczną i organizacyjną Związku i jego organów zapewnia biuro Związku.

2. Biuro jest podporządkowane Przewodniczącemu Zarządu Związku, a jego pracą kieruje dyrektor lub kierownik biura.

§ 39

1. Organami nadzoru nad Związkiem są: Prezes Rady Ministrów i Wojewoda, a w zakresie spraw finansowych Regionalna Izba Obrachunkowa.

2. Nadzór nad działalnością komunalną sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem, a w sprawach zleconych ponadto na odstawie kryteriów celowości, rzetelności i gospodarności.

§ 40

Statut wchodzi w życie w ciągu 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnoślą- skiego.

§ 41

Zmiana statutu następuje w trybie określonym dla jego ustanowienia.

 

 

Załącznik nr 1 do Statutu Związku Gmin “Kwisa”

 

Regulamin

pracy Komisji Rewizyjnej Związku Gmin “Kwisa"

§ 1

Komisja Rewizyjna Związku Gmin “Kwisa” w Lubaniu, zwana dalej “Komisją” działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.), Statutu Związku Gmin “Kwisa” oraz niniejszego regulaminu.

§ 2

Zadaniem Komisji jest:

1. Kontrola działalności Zarządu i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych.

2. Opiniowanie sprawozdań z wykonania planu finansowego.

3. Wnioskowanie do Zgromadzenia o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Zarządowi.

4. Inne zadania zlecone przez Zgromadzenie w zakresie kontroli.

§ 3

Realizując zadania określone w § 2, komisja bada pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności działalność gospodarczą, finansową i organizacyjno-administracyjną kontrolowanych jednostek, a w szczególności realizację uchwał Zgromadzenia i Zarządu.

§ 4

Komisja podejmuje kontrole na zlecenie Zgromadzenia

§ 5

Komisja przedkłada Zgromadzeniu sprawozdanie z wyników kontroli.

§ 6

1. W związku z wykonywaną działalnością Komisja ma prawo:

1) wstępu do pomieszczeń i innych obiektów jednostek kontrolowanych,

2) wglądu do ksiąg, rejestrów, planów, sprawozdań oraz innych akt i dokumentów znajdujących się w jednostce kontrolowanej i dokumentów związanych z jej działalnością,

3) zabezpieczania dokumentów i innych dowodów,

4) żądania od przedstawicieli i pracowników kontrolowanych jednostek wyjaśnień,

5) powoływania biegłych do uczestniczenia w pracach Komisji,

6) zwoływania narad z pracownikami kontrolowanej jednostki.

2. Pracownicy kontrolowanej jednostki obowiązani są udzielać członkom ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli.

§ 7

Osoby kontrolujące podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z wiadomościami niejawnymi w zakresie obowiązującym w jednostce kontrolowanej.

§ 8

1. Z przebiegu kontroli Komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy jej członkowie oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2. Protokół ujmuje fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.

3. Protokół ponadto powinien zawierać:

a) nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika,

b) imiona i nazwiska osób kontrolujących,

c) określenie przedmiotu kontroli,

d) wykorzystane dowody,

e) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej lub wyjaśnienia odmowy podpisu,

f) wykaz załączników.

§ 9

Na podstawie wyników kontroli Komisja kieruje do Zgromadzenia i Zarządu wystąpienie pokontrolne zawierające uwagi, wnioski i stwierdzone nieprawidłowości oraz wnioski w zakresie zapobieżenia im na przyszłość oraz usprawnieniu działalności, która była przedmiotem kontroli. Wskazuje osoby odpowiedzialne za nieprawidłowości i wnioskuje wyciągnięcie konsekwencji służbowych.

§ 10

W razie ujawnienia przestępstw lub wykroczeń Komisja przekazuje sprawę organom ścigania.

§ 11

Zmiany postanowień niniejszego regulaminu dokonywane są w trybie obowiązującym dla jego uchwalenia.