Załącznik nr 4 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy w Wiązowie (poz. 787) |
REGULAMIN KONTROLI WEWNĘTRZNEJ W URZĘDZIE
§ 1
Regulamin określa zakres kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta i Gminy w Wiązowie.
§ 2
1. Burmistrz sprawuje ogólny nadzór nad skutecznością działania systemu kontroli wewnętrznej.
2. Do osobistej decyzji Burmistrza należy wykorzystanie ustaleń kontroli wewnętrznej.
§ 3
Celem kontroli wewnętrznej jest badanie prawidłowości realizacji zadań i efektywności działania.
W szczególności do zadań kontroli wewnętrznej należy:
1) badanie zgodności kontrolowanego postępowania z obowiązującymi przepisami prawa,
2) badanie efektywności działania i realizacji zadań wynikających z planu rozwoju i budżetu Gminy,
3) ustalenie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości, ustalanie osób odpowiedzialnych za powstałe nieprawidłowości,
4) wskazywanie sposobów i środków umożliwiających likwidację stwierdzonych nieprawidłowości,
5) zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności Urzędu, inicjowanie kierunków prawidłowego działania.
§ 4
W celu zapewnienia skuteczności kontroli wewnętrznej należy:
1) ustalić zakres i rodzaj decyzji, do podejmowania których zostaną upoważnieni poszczególni pracownicy,
2) wprowadzić należyty system dokumentacji i ewidencji, zwłaszcza system obiegu dokumentów,
3) sprawdzać stan składników majątkowych, zapewnić ich należytą ochronę.
§ 5.1.
System kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta i Gminy obejmuje kontrolę funkcjonalną, którą prowadzą wszystkie stanowiska pracy.
§ 5.2.
Kontroli funkcjonalnej sprawowanej przez Urząd Miasta i Gminy podlegają wszystkie podporządkowane jednostki, zgodnie z posiadanymi uprawnieniami.
§ 6
Czynności związane ze sprawowaniem kontroli wewnętrznej w zakresie powierzonych zadań wykonują z urzędu:
– Burmistrz Miasta i Gminy,
– Sekretarz Miasta i Gminy,
– Skarbnik Miasta i Gminy.
§ 7
Ustala się następujące rodzaje kontroli wewnętrznej:
1) wstępną, obejmującą badanie zamierzonych dyspozycji i czynności przed ich dokonaniem oraz projektów umów, porozumień i innych dokumentów powodujących powstanie zobowiązań,
2) bieżącą, obejmującą czynności i operacje w toku wykonywania oraz prawidłowość zabezpieczenia składników majątkowych,
3) następną, obejmującą badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.
§ 8.1.
Z kontroli następnej kontrolujący sporządza protokół lub inny dokument (notatkę służbową).
§ 8.2.
W razie ujawnienia nieprawidłowości w toku wykonywania kontroli wstępnej kontrolujący:
– zwraca bezzwłocznie nieprawidłowo sporządzone dokumenty z wnioskiem o dokonanie, zmian lub uzupełnień,
– odmawia podpisu dokumentów nierzetelnie sporządzonych, nieprawidłowych lub dotyczących operacji sprzecznych z przepisami.
§ 8.3.
W razie ujawnienia nadużycia kontrolujący obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie Burmistrza oraz zabezpieczyć dokumenty i przedmioty stanowiące dowód nadużycia.
§ 9
Koordynatorem działalności kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta i Gminy oraz jednostkach podporządkowanych jest Sekretarz Miasta i Gminy.
§ 10
Protokół (sprawozdanie) z kontroli powinien zawierać:
1) nazwę stanowiska lub jednostki kontrolowanej,
2) imię, nazwisko, stanowisko kontrolującego,
3) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
4) określenie przedmiotu kontroli,
5) ustalenia kontroli,
6) wyszczególnienie załączników,
7) miejsce i datę sporządzenia protokołu oraz podpisy kontrolującego i kontrolowanego.
§ 11
Na podstawie protokołu lub sprawozdania z kontroli kontrolujący opracowuje projekt wystąpienia pokontrolnego, które powinno zawierać:
1) opis stwierdzonych osiągnięć i nieprawidłowości,
2) zalecenia,
3) termin wykonywania zaleceń i powiadomienia o sposobie ich realizacji.
§ 12
Wystąpienie pokontrolne, zatwierdzane przez Burmistrza, przekazywane jest do kontrolowanej osoby, jednostki, komórki organizacyjnej.
Załącznik nr 5 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy Wiązów (poz. 787) |
REGULAMIN OBSŁUGI PRAWNEJ URZĘDU MIASTA I GMINY W WIĄZOWIE
§ 1
Sprawy organizacyjne
1. Obsługa prawna Urzędu wykonywana jest przez radcę prawnego.
2 Radca prawny zajmuje w strukturze urzędu stanowisko odrębne odpowiadające rangą stanowisku głównego specjalisty.
3. Stosunek pracy z radcą prawnym nawiązuje się na podstawie umowy o pracę.
4. Zadania i obowiązki radcy prawnego wynikają z ustawy z dnia 6 lipca 1982 roku o radcach prawnych.
5. Radca prawny jest niezależny w wydawaniu opinii i nie wolno wydawać mu poleceń o sposobie lub treści wydawania opinii.
6. Radcy prawnemu należy zabezpieczyć pełną obsługę administracyjną, niezbędne wydawnictwa, podręczniki i materiały biurowe.
7. Radca prawny posługuje się pieczęcią o treści:
“Pod względem formalno-prawnym nie budzi zastrzeżeń”
Imienna pieczęć radcy prawnego
8. W przypadku ustalenia dla radcy prawnego wyższego limitu godzin przebywania w biurze jego wynagrodzenie może być podwyższone procentem dodatku służbowego.
§ 2
Zadania ogólne radcy prawnego
1. Udzielanie opinii i porad oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa.
2. Udzielanie informacji o:
a) zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działalności jednostki,
b) uchybieniach w jej działalności w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień,
c) uczestniczenie w rokowaniach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego.
§ 3
Zadania szczegółowe radcy prawnego
1. Wydawanie opinii pisemnych w sprawach:
a) projektów uchwał Rady, Zarządu oraz zarządzeń Burmistrza,
b) skomplikowanych,
c) zawarcia umowy długoterminowej lub nietypowej albo dotyczącej przedmiotu o znacznej wartości,
d) rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy bez wypowiedzenia,
e) odmowy uznania zgłoszonych roszczeń,
f) spraw związanych z postępowaniem przed organami orzekającymi,
g) zawarcia i rozwiązania umowy z kontrahentem zagranicznym,
h) zawarcia ugody w sprawach majątkowych,
i) umorzenia wierzytelności.
2. Zawiadomienia organu powołanego do ścigania przestępstw o stwierdzeniu przestępstwa ściganego z urzędu.
§ 4
Opinie prawne
1. Opinie prawne wydawane są na wniosek.
2. Do wniosku należy dołączyć niezbędne dokumenty, przedstawiając je w opisie wniosku. Dokumenty kompletowane są zgodnie ze wskazaniami radcy prawnego.
3. Wniosek o wydanie opinii prawnej winien zawierać przedmiot wątpliwości i wyraźnie sprecyzowane pytanie.
4. Opinia prawna winna być wydana w ciągu siedmiu dni.
5. Porada prawna niewymagająca poszukiwania źródeł udzielana jest niezwłocznie, porada prawna może być udzielana ustnie.
6. Radca prawny zobowiązany jest poinformować właściwe organy Gminy o niezasięganiu opinii prawnej w sprawach wymienionym w niniejszym regulaminie.
7. Radca prawny jest uprawniony do domagania się wszelkich wyjaśnień oraz dokumentów mających związek ze sprawą. Wyjaśnienia i treść dokumentów zebranych przez radcę prawnego stanowią tajemnicę służbową.
§ 5
Reprezentacja przed urzędami i organami orzekającymi
1. Sprawy procesowe prowadzone przez właściwego pracownika pod nadzorem radcy prawnego.
2. Występując przed organami orzekającymi, radca prawny występuje z kompetentnym pracownikiem. Może uczestniczyć w postępowaniu, jeśli sprawa jest nieskomplikowana.
3. Wszelką dokumentację do sprawy przygotowuje właściwy pracownik.
4. Radca prawny nie odpowiada za wynik sprawy, jeżeli nie zostały mu przedłożone wyczerpujące informacje i pełna dokumentacja.
§ 6
Zlecenie doraźnych usług prawnych
W przypadku, gdy zachodzą okoliczności uniemożliwiające radcy prawnemu prowadzenie sprawy lub wydanie opinii, Urząd może zlecić wydanie opinii lub prowadzenie sprawy radcy prawnemu z zewnątrz.
Za okoliczności uniemożliwiające prowadzenie sprawy uważa się m.in.:
a) wyłączenie się radcy prawnego,
b) chorobę lub urlop radcy prawnego,
c) w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
§ 7
Obsługa administracyjna radcy prawnego
Obsługę administracyjną radcy prawnego wykonuje Pełnomocnik ds. Ochrony i Kancelarii Tajnej oraz Obsługi Rady. Do jego obowiązków należy:
1. Prowadzenie rejestru opinii prawnych pisemnych.
2. Przyjmowanie korespondencji od organów orzekających, rejestrowanie jej i kierowanie niezwłocznie do właściwego pracownika.
3. Niezwłoczne zawiadamianie radcy prawnego o terminach spraw.
4. Prowadzenie korespondencji radcy prawnego i jej wysyłka.
5. Informowanie przełożonych o konieczności zorganizowania zastępstwa radcy prawnego i swojego, jeśli sytuacja tego wymaga.