Załącznik nr 4 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy w Wiązowie (poz. 787)

REGULAMIN KONTROLI WEWNĘTRZNEJ W URZĘDZIE

§ 1

Regulamin określa zakres kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta i Gminy w Wiązowie.

§ 2

1. Burmistrz sprawuje ogólny nadzór nad skutecznością działania systemu kontroli wewnętrznej.

2. Do osobistej decyzji Burmistrza należy wykorzystanie ustaleń kontroli wewnętrznej.

§ 3

Celem kontroli wewnętrznej jest badanie prawidłowości realizacji zadań i efektywności działania.

W szczególności do zadań kontroli wewnętrznej należy:

1) badanie zgodności kontrolowanego postępowania z obowiązującymi przepisami prawa,

2) badanie efektywności działania i realizacji zadań wynikających z planu rozwoju i budżetu Gminy,

3) ustalenie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości, ustalanie osób odpowiedzialnych za powstałe nieprawidłowości,

4) wskazywanie sposobów i środków umożliwiających likwidację stwierdzonych nieprawidłowości,

5) zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności Urzędu, inicjowanie kierunków prawidłowego działania.

§ 4

W celu zapewnienia skuteczności kontroli wewnętrznej należy:

1) ustalić zakres i rodzaj decyzji, do podejmowania których zostaną upoważnieni poszczególni pracownicy,

2) wprowadzić należyty system dokumentacji i ewidencji, zwłaszcza system obiegu dokumentów,

3) sprawdzać stan składników majątkowych, zapewnić ich należytą ochronę.

§ 5.1.

System kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta i Gminy obejmuje kontrolę funkcjonalną, którą prowadzą wszystkie stanowiska pracy.

§ 5.2.

Kontroli funkcjonalnej sprawowanej przez Urząd Miasta i Gminy podlegają wszystkie podporządkowane jednostki, zgodnie z posiadanymi uprawnieniami.

§ 6

Czynności związane ze sprawowaniem kontroli wewnętrznej w zakresie powierzonych zadań wykonują z urzędu:

– Burmistrz Miasta i Gminy,

– Sekretarz Miasta i Gminy,

– Skarbnik Miasta i Gminy.

§ 7

Ustala się następujące rodzaje kontroli wewnętrznej:

1) wstępną, obejmującą badanie zamierzonych dyspozycji i czynności przed ich dokonaniem oraz projektów umów, porozumień i innych dokumentów powodujących powstanie zobowiązań,

2) bieżącą, obejmującą czynności i operacje w toku wykonywania oraz prawidłowość zabezpieczenia składników majątkowych,

3) następną, obejmującą badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.

§ 8.1.

Z kontroli następnej kontrolujący sporządza protokół lub inny dokument (notatkę służbową).

§ 8.2.

W razie ujawnienia nieprawidłowości w toku wykonywania kontroli wstępnej kontrolujący:

– zwraca bezzwłocznie nieprawidłowo sporządzone dokumenty z wnioskiem o dokonanie, zmian lub uzupełnień,

– odmawia podpisu dokumentów nierzetelnie sporządzonych, nieprawidłowych lub dotyczących operacji sprzecznych z przepisami.

§ 8.3.

W razie ujawnienia nadużycia kontrolujący obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie Burmistrza oraz zabezpieczyć dokumenty i przedmioty stanowiące dowód nadużycia.

§ 9

Koordynatorem działalności kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta i Gminy oraz jednostkach podporządkowanych jest Sekretarz Miasta i Gminy.

§ 10

Protokół (sprawozdanie) z kontroli powinien zawierać:

1) nazwę stanowiska lub jednostki kontrolowanej,

2) imię, nazwisko, stanowisko kontrolującego,

3) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,

4) określenie przedmiotu kontroli,

5) ustalenia kontroli,

6) wyszczególnienie załączników,

7) miejsce i datę sporządzenia protokołu oraz podpisy kontrolującego i kontrolowanego.

§ 11

Na podstawie protokołu lub sprawozdania z kontroli kontrolujący opracowuje projekt wystąpienia pokontrolnego, które powinno zawierać:

1) opis stwierdzonych osiągnięć i nieprawidłowości,

2) zalecenia,

3) termin wykonywania zaleceń i powiadomienia o sposobie ich realizacji.

§ 12

Wystąpienie pokontrolne, zatwierdzane przez Burmistrza, przekazywane jest do kontrolowanej osoby, jednostki, komórki organizacyjnej.

Załącznik nr 5 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy Wiązów (poz. 787)

REGULAMIN OBSŁUGI PRAWNEJ URZĘDU MIASTA I GMINY W WIĄZOWIE

§ 1

Sprawy organizacyjne

1. Obsługa prawna Urzędu wykonywana jest przez radcę prawnego.

2 Radca prawny zajmuje w strukturze urzędu stanowisko odrębne odpowiadające rangą stanowisku głównego specjalisty.

3. Stosunek pracy z radcą prawnym nawiązuje się na podstawie umowy o pracę.

4. Zadania i obowiązki radcy prawnego wynikają z ustawy z dnia 6 lipca 1982 roku o radcach prawnych.

5. Radca prawny jest niezależny w wydawaniu opinii i nie wolno wydawać mu poleceń o sposobie lub treści wydawania opinii.

6. Radcy prawnemu należy zabezpieczyć pełną obsługę administracyjną, niezbędne wydawnictwa, podręczniki i materiały biurowe.

7. Radca prawny posługuje się pieczęcią o treści:

“Pod względem formalno-prawnym nie budzi zastrzeżeń”

Imienna pieczęć radcy prawnego

8. W przypadku ustalenia dla radcy prawnego wyższego limitu godzin przebywania w biurze jego wynagrodzenie może być podwyższone procentem dodatku służbowego.

§ 2

Zadania ogólne radcy prawnego

1. Udzielanie opinii i porad oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa.

2. Udzielanie informacji o:

a) zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działalności jednostki,

b) uchybieniach w jej działalności w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień,

c) uczestniczenie w rokowaniach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego.

§ 3

Zadania szczegółowe radcy prawnego

1. Wydawanie opinii pisemnych w sprawach:

a) projektów uchwał Rady, Zarządu oraz zarządzeń Burmistrza,

b) skomplikowanych,

c) zawarcia umowy długoterminowej lub nietypowej albo dotyczącej przedmiotu o znacznej wartości,

d) rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy bez wypowiedzenia,

e) odmowy uznania zgłoszonych roszczeń,

f) spraw związanych z postępowaniem przed organami orzekającymi,

g) zawarcia i rozwiązania umowy z kontrahentem zagranicznym,

h) zawarcia ugody w sprawach majątkowych,

i) umorzenia wierzytelności.

2. Zawiadomienia organu powołanego do ścigania przestępstw o stwierdzeniu przestępstwa ściganego z urzędu.

§ 4

Opinie prawne

1. Opinie prawne wydawane są na wniosek.

2. Do wniosku należy dołączyć niezbędne dokumenty, przedstawiając je w opisie wniosku. Dokumenty kompletowane są zgodnie ze wskazaniami radcy prawnego.

3. Wniosek o wydanie opinii prawnej winien zawierać przedmiot wątpliwości i wyraźnie sprecyzowane pytanie.

4. Opinia prawna winna być wydana w ciągu siedmiu dni.

5. Porada prawna niewymagająca poszukiwania źródeł udzielana jest niezwłocznie, porada prawna może być udzielana ustnie.

6. Radca prawny zobowiązany jest poinformować właściwe organy Gminy o niezasięganiu opinii prawnej w sprawach wymienionym w niniejszym regulaminie.

7. Radca prawny jest uprawniony do domagania się wszelkich wyjaśnień oraz dokumentów mających związek ze sprawą. Wyjaśnienia i treść dokumentów zebranych przez radcę prawnego stanowią tajemnicę służbową.

§ 5

Reprezentacja przed urzędami i organami orzekającymi

1. Sprawy procesowe prowadzone przez właściwego pracownika pod nadzorem radcy prawnego.

2. Występując przed organami orzekającymi, radca prawny występuje z kompetentnym pracownikiem. Może uczestniczyć w postępowaniu, jeśli sprawa jest nieskomplikowana.

3. Wszelką dokumentację do sprawy przygotowuje właściwy pracownik.

4. Radca prawny nie odpowiada za wynik sprawy, jeżeli nie zostały mu przedłożone wyczerpujące informacje i pełna dokumentacja.

§ 6

Zlecenie doraźnych usług prawnych

W przypadku, gdy zachodzą okoliczności uniemożliwiające radcy prawnemu prowadzenie sprawy lub wydanie opinii, Urząd może zlecić wydanie opinii lub prowadzenie sprawy radcy prawnemu z zewnątrz.

Za okoliczności uniemożliwiające prowadzenie sprawy uważa się m.in.:

a) wyłączenie się radcy prawnego,

b) chorobę lub urlop radcy prawnego,

c) w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

§ 7

Obsługa administracyjna radcy prawnego

Obsługę administracyjną radcy prawnego wykonuje Pełnomocnik ds. Ochrony i Kancelarii Tajnej oraz Obsługi Rady. Do jego obowiązków należy:

1. Prowadzenie rejestru opinii prawnych pisemnych.

2. Przyjmowanie korespondencji od organów orzekających, rejestrowanie jej i kierowanie niezwłocznie do właściwego pracownika.

3. Niezwłoczne zawiadamianie radcy prawnego o terminach spraw.

4. Prowadzenie korespondencji radcy prawnego i jej wysyłka.

5. Informowanie przełożonych o konieczności zorganizowania zastępstwa radcy prawnego i swojego, jeśli sytuacja tego wymaga.