Załącznik do uchwały Rady Miasta i Gminy Wiązów z dnia 7 grud-nia 2001 r. (poz. 787)

REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU MIASTA I GMINY W WIĄZOWIE

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy w Wiązowie, zwany dalej “Regulaminem”, określa organizację oraz zasady funkcjonowania Urzędu Miasta i Gminy w Wiązowie.

§ 2

Użyte w Regulaminie sformułowania oznaczają:

1) Gmina – Gmina Wiązów;

2) Rada – Rada Miasta i Gminy Wiązów;

3) Zarząd – Zarząd Miasta i Gminy Wiązów;

4) członek Zarządu – członek Zarządu Miasta i Gminy Wiązów;

5) Burmistrz – Burmistrz Miasta i Gminy Wiązów;

6) Sekretarz – Sekretarz Miasta i Gminy Wiązów;

7) Skarbnik – Skarbnik Miasta i Gminy Wiązów;

8) ustawa o samorządzie gminnym – ustawa z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zmianami);

9) Statut – Statut Miasta i Gminy;

10) Regulamin – Regulamin Urzędu Miasta i Gminy w Wiązowie.

§ 3

1) Zarząd jako organ wykonawczy Gminy, wykonuje swoje zdania przy pomocy Urzędu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz gminnych osób prawnych.

2) Urząd jest jednostką budżetową

3) Siedzibą Urzędu jest miasto Wiązów.

R o z d z i a ł II

Kierowanie pracą Urzędu

§ 4

Funkcjonowanie Urzędu opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.

§ 5

1) Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz.

2) Burmistrz realizuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i kierowników gminnych osób prawnych.

§ 6

1) Pracą Urzędu kieruje Burmistrz.

2) Sekretarz zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań poszczególnych jednostek w strukturze organizacyjnej Urzędu.

3) Burmistrz może upoważnić Sekretarza do podejmowania w określonych sprawach decyzji w jego imieniu, a także zlecić mu nadzór nad realizacją niektórych zadań.

4) Burmistrz może upoważnić pracowników Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

§ 7

1) Zadania i kompetencje Zarządu oraz Burmistrza określają ustawy, Statut Gminy i inne przepisy prawa.

2) Do zadań i kompetencji Burmistrza należy w szczególności:

– kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i reprezentowanie jej na zewnątrz;

– organizowanie działań Zarządu i kierowanie jego pracą;

– nadzorowanie realizacji budżetu Gminy;

– podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu, w sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem mieszkańców;

– przedkładania organom nadzoru uchwał Rady;

– udzielanie pełnomocnictw procesowych;

– wykonywanie czynności pracodawcy w zakresie prawa pracy w stosunku do pracowników Urzędu;

– wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z wyłączeniem ich zatrudniania i zwalniania;

– ogłaszanie budżetu Gminy oraz sprawozdań z jego wykonania;

– występowanie do Rady z wnioskami w sprawie powoływania lub odwoływania Zastępcy Burmistrza, członków Zarządu,

– wydawanie decyzji i innych aktów w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;

– współdziałanie z organami sołectw i osiedla.

3) Burmistrz sprawuje ogólny nadzór nad funkcjonowaniem Urzędu, określa kierunki działania poszczególnych pracowników, a także udziela stosownych wskazówek i wytycznych odnoszących się do sposobu realizacji przypisanych im zadań.

§ 8

1. Zakresy zadań dla Sekretarza określa Burmistrz w porozumieniu z Zarządem.

2. Zakresy zadań dla Zastępcy Burmistrza oraz Skarbnika określa Burmistrz.

3. Zakresy zadań dla Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika określa załącznik nr 3.

4. W czasie nieobecności Burmistrza zastępstwo pełni jego Zastępca.

R o z d z i a ł III

Struktura organizacyjna Urzędu

§ 9

1. W strukturze organizacyjnej Urzędu wyróżnia się referat finansowy i samodzielne stanowiska; w uzasadnionych przypadkach Burmistrz może, za zgodą Rady, zatrudniać pełnomocników.

2. Pracą Referatu Finansowego kieruje Skarbnik Miasta i Gminy.

3. Funkcję dyrektora administracyjnego Urzędu pełni Sekretarz Gminy.

§ 10

W skład Urzędu wchodzą:

Referat Finansowy, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (RF),

oraz samodzielne stanowiska:

– Urząd Stanu Cywilnego i Kadry, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (USCiK);

– Pełnomocnik ds. Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Uzależnień, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (PZPU);

– Pełnomocnik ds. Ochrony i Kancelarii Tajnej oraz Obsługi Rady, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (PKTiBR);

– Pełnomocnik ds. Obrony Cywilnej, Ppoż., Sportu i utrzymania czystości, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (POCiPP);

– Sekretariat, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (SSK);

– Inspektor ds. Obywatelskich, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (ISP);

– Inspektor ds. planowania przestrzennego, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (IPP);

– Inspektor ds. Budownictwa i Inwestycji, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (IBP);

– Inspektor ds. Ochrony Środowiska, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (IOŚ);

– Inspektor ds. Dróg, Komunikacji i zamówień publicznych, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (IDK);

– Inspektor Obrotu Nieruchomościami, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (IOZ);

– Inspektor ds. Rolnych, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (IDR);

– Referent ds. Komunalizacji i Gospodarki Mieniem Komunalnym, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (RGK);

– Inspektor ds. Zaopatrzenia, który przy znakowaniu spraw używa symbolu (IDZ);

– stanowiska robotnicze (konserwatorzy, sprzątaczki).

§ 11

Ustala się etatyzację referatu i stanowisk samodzielnych:

1. Referat Finansowy – 6 E

2. Samodzielne stanowiska – 18 E:

– Urząd Stanu Cywilnego i Kadry – 1 E

– Pełnomocnik ds. Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Uzależnień – 1E

– Pełnomocnik ds. Ochrony i Kancelarii Tajnej oraz Obsługi Rady – 1E

– Pełnomocnik ds. Obrony Cywilnej, Ppoż., Sportu i utrzymania czystości – 1E

– Sekretariat – 1E

– Inspektor ds. Obywatelskich – 1E

– Inspektor ds. Planowania Przestrzennego – 1E

– Inspektor ds. Budownictwa i Inwestycji – 1E

– Inspektor ds. Ochrony Środowiska – 1E

– Inspektor ds. Dróg, Komunikacji i Zamówień Publicznych – 1E

– Inspektor Obrotu Nieruchomościami – 1E

– Inspektor ds. Rolnych – 1E

– Referent ds. Komunalizacji i Gospodarki Mieniem Komunalnym – 1E

– Inspektor ds. Zaopatrzenia – 1E

– konserwatorzy – 2E

– sprzątaczki – 2E

§ 12

Strukturę organizacyjną Urzędu Miasta i Gminy w Wiązowie określa załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.

R o z d z i a ł IV

Zakresy i zadania Referatu Finansowego i samodzielnych stanowisk

§ 13

Do zadań wspólnych Referatu Finansowego i samodzielnych stanowisk pracy należą następujące czynności i działania natury ogólnej:

1) przygotowanie projektów dokumentów, decyzji na posiedzenia Zarządu i Rady, w szczególności projektów Zarządu i uchwał Rady;

2) przygotowanie projektów aktów prawnych Burmistrza;

3) przygotowanie projektów planów i programów rozwoju Gminy oraz ich realizacja;

4) przygotowanie propozycji do budżetu Gminy w części dotyczącej ich zakresu działania oraz wykonywanie budżetu;

5) opracowanie programów, prognoz, analiz, ocen oraz sprawozdań w zakresie prowadzonych spraw;

6) współdziałanie w zakresie wykonywanych zadań z innymi komórkami Urzędu oraz innymi jednostkami organizacyjnymi Gminy i instytucjami;

7) współpraca z organizacjami pozarządowymi, administracją rządową;

8) rozpatrywanie i przygotowanie propozycji załatwienia interpelacji i wniosków radnych oraz skarg i wniosków obywateli;

9) uczestnictwo w realizacji polityki państwa w zakresie przypisanych kompetencji;

10) sprawowanie funkcji kontrolnych w stosunku do gminnych jednostek organizacyjnych oraz gminnych osób prawnych w zakresie ustalonym przez Zarząd;

11) organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony informacji niejawnych oraz danych osobowych;

12) przygotowanie i terminowe przekazywanie wszelkiego typu sprawozdawczości;

13) przygotowanie informacji z działalności referatu lub stanowiska do przekazania środkom masowego przekazu;

14) zapewnienie obsługi organizacyjno-technicznej właściwych komisji Rady oraz innych społecznych zespołów i komitetów.

§ 14

Do zadań Referatu Finansowego należy w szczególności:

– przygotowanie według wskazówek Zarządu projektu budżetu Gminy oraz przygotowanie projektów zmian w budżecie;

– finansowanie inwestycji i remontów kapitalnych w zakresie uzbrajania terenów, infrastruktury komunalnej, jednostek i zakładów budżetowych,

– realizacja i obsługa kredytów zaciąganych przez Gminę;

– obsługa rachunków bankowych;

– współdziałanie z referatami Urzędu oraz Regionalną Izbą Obrachunkową w celu zapewnienia prawidłowego przebiegu wykonania budżetu;

– opracowanie lub opiniowanie projektów uchwał Rady i Zarządu Miasta i Gminy powodujących skutki finansowe;

– przygotowanie informacji dotyczących wykonania i zmian w budżecie Gminy oraz przekazywania ich do Regionalnej Izby Obrachunkowej;

– nadzorowanie prawidłowości opracowywania i zatwierdzania planów finansowych jednostek i zakładów budżetowych;

– prowadzenie kontroli finansowej w jednostkach organizacyjnych Gminy;

– analiza sprawozdań jednostek organizacyjnych Gminy z wykonania budżetu pod względem formalnoprawnym i przestrzegania zasad dyscypliny budżetowej;

– prowadzenie obsługi księgowej Urzędu oraz księgowości podatkowej;

– wymiar i pobór podatku rolnego oraz podatków i opłat lokalnych;

– przyjmowanie i zbieranie informacji podatkowych oraz innych materiałów oraz danych mających znaczenie przy wymiarze i poborze podatków;

– przygotowanie projektów decyzji w zakresie zaniechania w całości lub w części ustalenia zobowiązań podatkowych i poboru podatków z tytułu zobowiązań pieniężnych oraz podatków i opłat lokalnych, a także w sprawie odraczania terminu płatności, rozkładania na raty i umarzania zaległości z tytułu ww. zobowiązań podatkowych;

– ewidencja i windykacja należności z tytułu wieczystego użytkowania, zarządu, użytkowania i dzierżawy terenów oraz należności z tytułu sprzedaży nieruchomości;

– wydawania zaświadczeń o stanie majątkowym;

– realizacja prawa do ustanawiania zastawu rejestrowego w celu zabezpieczenia wierzytelności Gminy;

– zapewnienie prawidłowego obiegu dokumentacji finansowej;

– wykonywanie innych zadań wynikających z ustaw, Statutu Gminy oraz poleceń Burmistrza.

Pracą Referatu Finansowego kieruje Skarbnik.

Nadzór nad działalności Referatu Finansowego sprawuje Burmistrz.

§ 15

Do zadań poszczególnych stanowisk pracy należy:

Urząd Stanu Cywilnego i Kadry

– udzielanie ślubu cywilnego;

– wydawanie zaświadczeń o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa według prawa polskiego (małżeństwa wyznaniowe);

– wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą;

– sporządzanie aktów stanu cywilnego;

– prowadzenie, kompletowanie, przechowywanie oraz konserwacja ksiąg stanu cywilnego;

– przyjmowanie oświadczeń o uznaniu dziecka, nadaniu dziecku nazwiska męża matki, zmianie imienia dziecka;

– rejestracja zgonów;

– odpisy aktów stanu cywilnego;

– transkrypcja aktów stanu cywilnego sporządzanych za granicą;

– wydawanie zezwoleń i decyzji w sprawach zgromadzeń i zbiórek publicznych na terenie gminy;

– wydawanie, wymiana dowodów osobistych;

– wydawanie zaświadczeń o kradzieży, zagubieniu, zniszczeniu dokumentu;

– wykonywanie innych zadań wynikających z ustaw, poleceń Burmistrza oraz decyzji Zarządu;

– prowadzenie ewidencji stanu osobowego pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;

– bieżące prowadzenie dokumentacji osobowej pracowników;

– ewidencjonowanie i wydawanie pracownikom Urzędu legitymacji ubezpieczeniowych;

– ewidencjonowanie czasu pracy pracowników Urzędu;

– prowadzenie spraw z zakresu doskonalenia zawodowego pracowników Urzędu;

– ewidencjonowanie wyjazdów służbowych, wystawianie delegacji;

– sprawdzenie pod względem merytorycznym wszelkich dokumentów płacowych;

– współpraca z Referatem Finansowym w zakresie spraw kadrowych;

– sporządzenie analiz i sprawozdawczości statystycznej z zakresu prowadzonych spraw;

Nadzór nad pracą kierownika Urzędu Stanu Cywilnego i Kadr sprawuje Burmistrz.

Pełnomocnik ds. Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Uzależnień

– wydawanie zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych;

– prowadzenie spraw z zakresu zapobiegania narkomanii;

– prowadzenie działalności edukacyjnej i przeciwdziałającej uzależnieniom od narkotyków i leków;

– podejmowanie działań mających na celu ograniczenie spożycia alkoholu, wychowaniu w trzeźwości oraz profilaktyki i rozwiązywaniu problemów alkoholowych, współpraca w tym zakresie z organizacjami społecznymi, kościołem katolickim, innymi kościołami i związkami wyznaniowymi;

– prowadzenie spraw związanych z działalnością Komisji Przeciwdziałania Alkoholizmowi, obsługa techniczno-materialna komisji;

– kształtowanie polityki zdrowotnej na obszarze gminy w ramach zadań własnych;

– realizacja zadań Gminy związanych z ustawami o zwalczaniu gruźlicy i o zwalczaniu chorób zakaźnych (zapobieganie przypadkom wystąpienia epidemii, organizowanie szczepień ochronnych i badań profilaktycznych);

– nadzór nad sprawami związanymi ze świetlicami wiejskimi;

– wykonywanie innych zadań wynikających z ustaw oraz poleceń Burmistrza.

Nadzór nad pracą Pełnomocnika ds. Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Uzależnień sprawuje Burmistrz.

Pełnomocnik ds. Ochrony i Kancelarii Tajnej oraz Obsługi Rady

– zadania pełnomocnika ochrony określa odrębna ustawa;

– prowadzenie rejestru dokumentów niejawnych i ich przechowywanie;

– wydawanie dokumentów oznaczonych klauzulą POUFNE;

– kontrola obiegu dokumentów niejawnych;

– utrzymanie stałych kontaktów z instytucjami samorządowymi i państwowymi;

– opracowanie raportów dotyczących stanu bezpieczeństwa dla potrzeb Burmistrza i Zarządu;

– współdziałanie z referatami w sprawach dotyczących zadań Pełnomocnika;

– wypełnienie funkcji przewidzianych ustawą o ochronie informacji niejawnych oraz ustawą o ochronie danych osobowych;

– obsługa Biura Rady, obsługa posiedzeń Rady, komisji oraz koordynacji przygotowań materiałów pod obrady tych organów;

– prowadzenie rejestru uchwał Rady;

– zapewnienie sprawnego i terminowego obiegu uchwał i innych dokumentów Rady;

– prowadzenie rejestru wniosków i opinii komisji Rady oraz rejestru i interpelacji i zapytań radnych;

– prowadzenie archiwum Urzędu;

– wykonywanie innych zadań wynikających z ustaw oraz poleceń Burmistrza.

Nadzór nad pracą Pełnomocnika ds. Ochrony i Kancelarii Tajnej oraz Obsługi Rady sprawuje Sekretarz.

Pełnomocnik ds. Obrony Cywilnej i Ppoż., Sportu i utrzymania czystości

– Prowadzenie spraw z zakresu obrony cywilnej, w tym:

– Analiza składanych informacji o stanie bezpieczeństwa na terenie gminy.

– Wskazywanie pożądanych kierunków działań odpowiednich służb w zakresie:

– Przygotowywanie zarządzeń porządkowych dla odpowiednich służb i inspekcji w razie wystąpienia zagrożeń dla społeczności lokalnej w zakresie bezpieczeństwa:

– Zarządzanie ewakuacji i podejmowanie innych działań wobec zagrożenia powodziowego na terenie gminy;

– Realizacja uprawnień dotyczących organizowania innych akcji ratowniczych na terenie gminy;

– Finansowanie jednostek ochotniczych straży pożarnych w gminie;

– Obsługa Komitetu Przeciwpowodziowego i udział w akcjach przeciwpowodziowych na terenie miasta i gminy;

– Prowadzenie spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej na terenie miasta i gminy;

– Nakładanie świadczeń osobistych i rzeczowych;

– Prowadzenie spraw akcji kurierskiej;

– Zaprowadzenie książek i nadzór nad obiektami budowlanymi będącymi własnością Gminy;

– Nadzór nad LZS gminnymi i prowadzenie spraw związanych ze sportem w gminie;

– Nadzór nad sprawami związanymi z oświetleniem w gminie;

– Nadzór nad utrzymanie czystości w gminie wynikający z ustawy o utrzymaniu porządku i czystości;

– Prowadzenie spraw administrowania budynkiem Urzędu;

– Nadzór nad utrzymaniem miejsc pamięci narodowej;

– Wykonywanie innych zadań wynikających z ustaw oraz poleceń Burmistrza lub decyzji Zarządu.

Nadzór nad pracą Pełnomocnika ds. Obrony Cywilnej, Ppoż., Sportu i utrzymania czystości sprawuje Burmistrz.

Sekretariat

– przyjmowanie i wysyłanie korespondencji Urzędu;

– przyjmowanie podań, pism, dokumentów wraz z załącznikami składanych przez interesantów, informowanie o wysokości należnej opłaty skarbowej;

– rejestracja i rozdział korespondencji dla referatów i stanowisk zgodnie z dokonaną przez przełożonych dekretacją;

– przyjmowanie i nadawanie faksów, obsługa centrali telefonicznej;

– ewidencja pieczęci urzędowych;

– prenumerata dzienników i czasopism;

– obsługa kserokopiarki;

– obsługa sekretarsko-biurowa Burmistrza;

– organizacja kontaktów Burmistrza z samorządami, administracją rządową, parlamentarzystami, instytucjami społecznymi i gospodarczymi oraz interesantami;

– udzielanie informacji interesantom o kompetencjach do załatwiania spraw przez poszczególne stanowiska;

– obsługa organizacyjno-techniczna posiedzeń Zarządu;

– zapewnienie sprawnego i terminowego obiegu uchwał i rozstrzygnięć Zarządu;

– prowadzenie rejestru uchwał Zarządu;

– wykonywanie innych zadań wynikających z poleceń Burmistrza.

Nadzór nad pracą pracownika Sekretariatu sprawuje Burmistrz.

Inspektor ds. Obywatelskich

– prowadzenie spraw z zakresu ewidencji ludności;

– dokonywanie na podstawie zgłoszeń zameldowania i wymeldowania osób;

– zameldowanie i wymeldowanie decyzją administracyjną;

– zameldowanie cudzoziemców na pobyt czasowy;

– wydawanie zaświadczeń o zameldowaniu i zaświadczeń z akt ewidencji ludności;

– wydawanie numerów ewidencyjnych PESEL;

– prowadzenie spraw wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP;

– uznawanie żołnierzy i poborowych za posiadających na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny;

– uznawanie o konieczności sprawowania przez żołnierza bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny;

– zasiłki alimentacyjne na rzecz członków rodziny żołnierza;

– wpis do ewidencji działalności gospodarczej;

– prowadzenie dokumentacji dotyczących ewidencji podmiotów gospodarczych, w tym: przekazywanie do właściwych instytucji kopii zaświadczeń o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej oraz kopii decyzji o wykreśleniu z ewidencji;

– nadzór w zakresie organizacji i funkcjonowania handlu targowiskowego;

– wydawanie zezwoleń na zarobkowy przewóz osób w transporcie samochodowym na terenie gminy oraz zarobkowy przewóz osób taksówkami;

– koordynowanie działań w zakresie integracji ze społeczeństwem osób przybyłych na podstawie wizy repatriacyjnej oraz posiadających status uchodźcy;

– wykonywanie innych zadań wynikających z ustaw, poleceń Burmistrza oraz decyzji Zarządu.

Nadzór nad pracą Inspektora ds. Obywatelskich sprawuje Sekretarz.

Inspektor ds. Planowania Przestrzennego

– kształtowanie i realizowanie polityki przestrzennej w gminie;

– przygotowanie gminnego programu zagospodarowania przestrzennego i kierunków polityki przestrzennej;

– opiniowanie planów zagospodarowania przestrzennego województwa oraz uzgadnianie z województwem kwestii związanych z umieszczaniem w planach gminnych zaleceń regionalnych;

– opiniowanie, udzielanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydawanie kopalin pospolitych;

– przygotowanie projektów strategii rozwoju gminy i projektów jej aktualizacji oraz koordynacja realizacji strategii przez jednostki organizacyjne podległe Zarządowi;

– przygotowywanie projektów uchwał o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, określając granice obszaru objętego planem, przedmiot i zasięg jego ustaleń;

– przeprowadzenie procedury przetargowej zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych na sporządzanie planów i zmian w planach zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;

– prowadzenie postępowań w sprawach ocen oddziaływania na środowisko inwestycji, udostępnianie informacji o środowisku;

– prowadzenie ewidencji wydanych decyzji z udostępnieniem informacji o środowisku;

– wydawanie wypisów i wyciągów z planu przestrzennego;

– wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz prowadzenie ewidencji wydanych decyzji;

– współpraca z wojewódzkim konserwatorem dóbr kultury, zapewnienie prawnych, organizacyjnych i finansowych warunków dla ochrony dóbr kultury;

– prowadzenie ewidencji dóbr kultury na terenie gminy;

– wykonywanie innych zadań wynikających z ustaw, poleceń Burmistrza i Zarządu.

Nadzór nad pracą Inspektora ds. Planowania Przestrzennego sprawuje Burmistrz.

Inspektor ds. Budownictwa i Inwestycji

– rozpoznawanie i analizowanie problemów gospodarczych gminy i przedstawienie możliwości ich rozwiązania;

– opracowanie programu rozwoju infrastruktury komunalnej (sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, składowiska odpadów stałych, sieci elektroenergetycznych, ciepłownictwa, sieci telekomunikacyjnych, cmentarzy komunalnych, sieci dróg , budownictwa komunalnego itp.);

– koordynacja realizacji programów gospodarczych oraz zatwierdzanych inwestycji;

– opracowanie założeń planu zaopatrzenia w energię elektryczną, gaz, ciepło w gminie;

– przygotowanie koncepcji i prowadzenie działań promocyjnych gminy - koordynacja działań Zarządu i podległych mu jednostek organizacyjnych w tym zakresie;

– wspomaganie lokalnych inicjatyw w zakresie budowy i remontów infrastruktury technicznej, koordynowanie ich realizacji, kontrola wydatkowanych środków przyznanych na ten cel z budżetu Gminy;

– przygotowanie zasad przetargów na wykonanie dokumentacji technicznej oraz realizacji robót budowlanych, inwestycji i remontów zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych;

– nadzór merytoryczny nad przedkładanymi przez wykonawców fakturami dotyczącymi usług komunalnych, remontów i robót budowlanych zgodnie z zawartymi umowami i zleceniami;

– organizowanie odbiorów cząstkowych, końcowych inwestycji;

– przekazywanie obiektów i urządzeń użytkownikom wraz z niezbędną dokumentacją;

– rozliczenie zakończonych inwestycji i remontów oraz rozliczenie materiałowe;

– nadzór nad wykonywaniem usług komunalnych zleconych przez Miasto i Gminę;

– wykonywanie innych zdań wynikających z ustaw, poleceń Burmistrza i decyzji Zarządu.

Nadzór nad pracą Inspektora ds. Budownictwa i Inwestycji sprawuje Burmistrz.

Inspektor ds. Ochrony Środowiska

– przygotowanie spraw związanych z opracowaniem i zatwierdzeniem programu ochrony środowiska;

– opracowanie planów gospodarki odpadami;

– sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowanie przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętych właściwością;

– wydawanie decyzji zatwierdzających program gospodarki odpadami niebezpiecznymi wytwarzanymi przez wytwórców odpadów do 1 tony odpadów rocznie;

- przygotowanie opinii o przedmiocie udzielania zezwolenia podmiotom na usuwanie, unieszkodliwianie i utylizację odpadów;

– wydawanie zgody na miejsce oraz sposób gromadzenia odpadów w przypadkach określonych ustawą;

– nadzór nad utrzymaniem zieleni i wydawanie decyzji na usuwanie drzew i krzewów;

– prowadzenie rejestru decyzji o wymiarze kar pieniężnych za naruszanie ochrony środowiska;

– nadzór nad wprowadzeniem ścieków niedostatecznie oczyszczonych do wód gruntowych;

– wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności polegającej na usuwaniu odpadów komunalnych;

– prowadzenie gminnego wykazu danych o dokumentach wynikających z ustaw ochrony środowiska, odpadach, ochrony przyrody, utrzymaniu porządku i czystości;

– realizacja innych zadań wynikających z ustaw, statutu gminy oraz poleceń Burmistrza i decyzji Zarządu.

Nadzór nad pracą Inspektora ds. Ochrony Środowiska sprawuje Sekretarz.

Inspektor ds. Dróg, Komunikacji i Zamówień Publicznych

– prowadzenie spraw związanych z eksploatacją dróg gminnych;

– planowanie rozwoju i modernizacji sieci dróg gminnych, ich utrzymanie letnie i zimowe oraz ochrona dróg i mostów;

– nadzór nad organizacją ruchu drogowego oraz oznakowania drogowego i sygnalizacji;

– sporządzenie projektów organizacji ruchu drogowego;

– wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i umieszczenie urządzeń obcych niezwiązanych z funkcjonowaniem drogi oraz naliczeniem opłat;

– współpraca z zarządami dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych w zakresie remontów, eksploatacji i oznakowania;

– nadzór nad prowadzeniem zimowego utrzymania dróg (akcja zima);

– zamawianie usług, zakupów materiałów i urządzeń zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych;

– realizacja inwestycji, przygotowanie przetargów na roboty budowlane dotyczące dróg gminnych, dostaw materiałów i urządzeń oraz wykonania usług;

– prowadzenie rejestru zamówień publicznych;

– zatwierdzanie zgodności stosowanych trybów zamówień publicznych przy realizacji zadań poszczególnych pracowników;

– prowadzenie centralnego rejestru umów;

– przyjmowanie zgłoszeń od sołtysów w sprawie wystąpienia uszkodzeń oznakowań, zagrożeń na drogach w gminie Wiązów i przekazywanie zarządcom dróg;

– prowadzenie ewidencji dróg, mostów i przepustów zgodnie z ustawą o drogach i książek obiektów;

– zaliczanie dróg do kategorii dróg gminnych oraz ustalenie ich przebiegu;

– utrzymanie i konserwacja urządzeń związanych z drogami oraz realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu;

– przeprowadzenie okresowej kontroli stanu dróg i obiektów mostowych;

– wykonywanie innych zadań wynikających z ustaw, poleceń Burmistrza i decyzji Zarządu.

Nadzór nad pracą Inspektora ds. Dróg i Komunikacji sprawuje Sekretarz.

Inspektor ds. Obrotu Nieruchomościami

– realizacja zadań w zakresie modernizacji i inwestycji terenów wiejskich;

– wydawanie decyzji w sprawie podziału działek;

– sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości komunalnych gminy gruntów niezabudowanych i zabudowanych w trybie przetargowym;

– sprzedaż lokali mieszkalnych i użytkowych oraz pomieszczeń im towarzyszących w budynkach będących własnością Gminy na rzecz najemców wraz z oddaniem w użytkowanie wieczyste ułamkowej części gruntu w trybie bezprzetargowym;

– sprzedaż lokali mieszkalnych i użytkowych w trybie przetargowym;

– organizacja i prowadzenie przetargów ustnych i ofertowych na sprzedaż nieruchomości komunalnych i dzierżawy gruntów;

– nabywanie gruntów do zasobów Gminy;

– wykonywanie prawa pierwokupu;

– wnioskowanie o wywłaszczenie nieruchomości;

– współudział w opracowaniu programu wyłączeń gruntów na cele nierolnicze;

– wnioskowanie o przeznaczeniu na cele nierolnicze i nieleśne gruntów rolnych i leśnych;

– scalanie i wymiana gruntów;

– ustalenie wysokości odszkodowań za nieruchomości przejęte na własność przez Gminę pod drogi gminy;

– wydzielanie gruntów komunalnych na pracownicze ogrody działkowe, zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego;

– wykonywanie innych poleceń wynikających z ustaw, poleceń Burmistrza i decyzji Zarządu.

Nadzór nad pracą Inspektora ds. Obrotu Nieruchomościami sprawuje Sekretarz.

Inspektor ds. Rolnictwa

– kontrola stosowania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych;

– gospodarka gruntami z zasobów Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa;

– prowadzenie teczek osiedleńczych gospodarstw rolnych;

– prowadzenie spraw związanych z zagospodarowaniem wspólnot gruntowych;

– nadzór w zakresie ochrony roślin i nasiennictwa;

– nadzór w zakresie eksploatacji i konserwacji urządzeń melioracyjnych;

– nadzór nad działalnością spółek wodnych;

– realizacja zadań z zakresu prawa wodnego dotyczących regulacji stosunków wodnych na gruntach własnościowych i sąsiedzkich;

– kontrola stosowania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych;

– ochrona i rekultywacja gruntów rolnych zdewastowanych i zdegradowanych;

– realizacja zadań Gminy w zakresie ochrony zwierząt:

– prowadzenie spraw związanych z kontrolowanym rozrodem zwierząt gospodarskich oraz współpraca z służbami weterynaryjnymi w zakresie zwalczania zaraźliwych chorób zwierzęcych;

– wykonywanie innych poleceń wynikających z ustaw, poleceń Burmistrza i decyzji Zarządu.

Nadzór nad pracą Inspektora ds. Rolnictwa sprawuje Sekretarz.

Referent ds. Komunalizacji i Gospodarki Mieniem Komunalnym

– prowadzenie ewidencji gminnych gruntów i nieruchomości zabudowanych;

– przygotowanie dokumentacji do komunalizacji mienia;

– naliczanie opłat i udzielanie ulg z tytułu użytkowania wieczystego;

– prowadzenie spraw związanych z:

– prowadzenie ewidencji mienia komunalnego;

– gospodarowanie lokalami mieszkalnymi i użytkowymi będącymi w zasobach komunalnych, kontrola gospodarki komunalnymi lokalami mieszkalnymi i użytkowymi prowadzonej przez jednostki organizacyjne Gminy;

– wykonywanie innych poleceń wynikających z ustaw, poleceń Burmistrza i decyzji Zarządu.

Nadzór nad pracą Referenta ds. Komunalizacji i Gospodarki Mieniem Komunalnym sprawuje Sekretarz.

Inspektor ds. Zaopatrzenia

– zakup towarów niezbędnych do wykonywania pracy w Urzędzie na podstawie zamówienia;

– kierowanie służbowym samochodem osobowym Urzędu, dbanie o jego stan estetyczny, jak również dokonywanie bieżących napraw i konserwacji;

– prowadzenie kart drogowych pojazdu;

– wykonywanie innych poleceń wynikających z ustaw, poleceń Burmistrza.

Nadzór nad pracą Inspektora ds. Zaopatrzenia sprawuje Sekretarz.

Konserwator

– prace remontowe i budowlane w gminnych obiektach;

– drobne prace konserwatorskie;

– bieżący dozór kotłowni olejowej;

– prace porządkowe w mieście i gminie;

– wykonywanie innych poleceń wynikających z ustaw, poleceń Burmistrza.

Nadzór nad pracą konserwatorów sprawuje Sekretarz.

Sprzątaczka

– utrzymywanie porządku na terenie Urzędu Miasta i Gminy;

– wykonywanie innych poleceń wynikających z ustaw, poleceń Burmistrza.

Nadzór nad pracą sprzątaczek sprawuje Sekretarz.

R o z d z i a ł V

Zasady i tryb pracy Urzędu

§ 16

1. Pracownicy załatwiają sprawy w imieniu Burmistrza, w ustalonym zakresie powierzonych im zadań, a także wydają decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej na podstawie odrębnych upoważnień.

2. Pracownicy ponoszą odpowiedzialność za:

– dokładną znajomość i prawidłowe stosowanie przepisów prawnych;

– przestrzeganie terminów załatwianych spraw;

– prawidłowe przytaczanie w projektach decyzji nazw, imion i nazwisk, obliczeń itp.;

– właściwe załatwianie spraw interesantów;

– zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi, współpracownikami oraz interesantami;

– należyte ewidencjonowanie i przechowywanie akt, zbiorów, zarządzeń i rejestrów;

– przestrzeganie zasad ochrony informacji oraz ochrony danych osobowych.

3. Pracownicy Urzędu ponoszą odpowiedzialność służbową przed Burmistrzem.

4. Szczególne kompetencje i odpowiedzialność pracowników określają szczegółowe zakresy czynności.

5. Pracownicy proponują pracownika do zastępowania w przypadkach nieobecności w pracy.

§ 17

1. Czynności kancelaryjne w Urzędzie, obieg dokumentacji i pism reguluje instrukcja kancelaryjna wydana zarządzeniem Burmistrza.

2. Podział rzeczowy akt na stanowiska pracy łącznie z zakresami czynności dla tych stanowisk określa Sekretarz.

3. Obowiązujące zarządzenia wewnętrzne, informacje i zawiadomienia podawane są do wiadomości pracowników zgodnie z przyjętymi w Urzędzie zasadami obiegu dokumentacji.

§ 18

Czynności o charakterze przygotowawczym i techniczno-kancelaryjnym są wykonywane na poszczególnych stanowiskach we własnym zakresie.

§ 19

W celu właściwego przekazu informacji oraz zawiadamiania obywateli o zadaniach i zasadach pracy w siedzibie Urzędu znajdują się:

– tablice ogłoszeń urzędowych;

– tablica informacyjna o godzinach pracy Urzędu Miasta i Gminy i dniach przyjęć interesantów przez Burmistrza w sprawach skarg i wniosków;

– tablica informacyjna o rozmieszczeniu stanowisk pracy w Urzędzie Miasta i Gminy oraz tabliczki na drzwiach lokali biurowych, informacje dla interesantów określające tryb, zasady postępowania, niezbędne dokumenty, terminy i opłaty przy załatwianiu ważniejszych spraw w Urzędzie.

§ 20

Uchwały Rady i Zarządu podaje się do wiadomości mieszkańców poprzez wywieszenie ich na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy.

R o z d z i a ł VI

Zasady podpisywania pism i aktów prawnych

§ 21

1. Uchwały Zarządu Miasta i Gminy będące decyzjami i postanowieniami w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego podpisuje Przewodniczący Zarządu lub jego Zastępca.

2. Umowy lub inne dokumenty będące oświadczeniami woli w imieniu Gminy – w zakresie Zarządu mieniem podpisują dwaj członkowie Zarządu.

3. Umowy lub inne dokumenty mogące spowodować powstanie zobowiązań finansowych wymagają kontrasygnaty Skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej.

4. Odpowiedzi na wnioski, interpelacje i zapytania radnych podpisuje Burmistrz.

5. Do podpisu Burmistrza zastrzega się pisma i dokumenty:

– kierowane do organów władzy państwowej, administracji rządowej i samorządowej;

– kierowane do instytucji kontroli państwowej w związku z prowadzonymi przez nie postępowaniami;

– pisma do przedstawicielstw dyplomatycznych oraz wójtów i burmistrzów innych gmin, wnioski o nadanie odznaczeń państwowych i regionalnych.

6. Burmistrz może upoważnić Sekretarza do podpisywania pism oraz wydawania w jego imieniu decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

7. Dokumenty przedkładane do podpisu Burmistrzowi muszą być parafowane przez osobę sporządzającą, a w uzasadnionych przypadkach przez radcę prawnego jako niebudzące zastrzeżeń pod względem prawnym.

R o z d z i a ł VII

Organizacja przeprowadzania kontroli

§22

1. Kontrolę we wszystkich sprawach dotyczących Gminy, zleconych przez Radę na podstawie zatwierdzonego planu pracy przeprowadza Komisja Rewizyjna Rady.

2. Kontrolę gminnych jednostek organizacyjnych lub gminnych osób prawnych w zakresie ich działalności sprawuje Zarząd, który określa zasady i tryb przeprowadzania kontroli w tych jednostkach.

3. Zarząd określa zakres i plan kontroli gminnych jednostek organizacyjnych.

4. Kontrolę w zakresie funkcjonowania Urzędu sprawuje Burmistrz, Sekretarz, Skarbnik.

5. Do przeprowadzenia kontroli upoważnieni są:

– Burmistrz, Sekretarz w sprawach funkcjonowania Urzędu;

– Skarbnik w zakresie spraw finansowych oraz zabezpieczenia mienia.

6. Ustalenia pkt 5 nie zwalniają od stałego przeprowadzania kontroli własnego stanowiska pracy.

7. Z kontroli sporządza się protokół, wskazując w nim stwierdzone nieprawidłowości oraz wnioski. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, z których jeden egzemplarz otrzymuje osoba kontrolowana, a jeden pozostaje w aktach.

8. Do przeprowadzenia kontroli wymagane jest upoważnienie podpisane przez Burmistrza.

9. Wystąpienie pokontrolne podpisuje Burmistrz.

10. Kontrole zlecone przez Radę lub Zarząd są jawne, oznacza to, że kontrolowany uprzedzany jest o dacie i temacie kontroli pisemnie.

§ 23

1. Tryb ewidencjonowania i realizacji wystąpień organów kontroli zewnętrznej określają następujące zasady:

– protokoły i dokumentację z kontroli oraz wystąpienia organów kontroli zewnętrznej kierowane do Zarządu lub Burmistrza ewidencjonuje Sekretarz;

– wystąpienia pokontrolne przekazywane są do realizacji właściwym, kontrolowanym pracownikom lub kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych z określeniem terminu przygotowania odpowiedzi i przedłożenia jej do podpisu Burmistrza;

– pracownicy przygotowują i przekazują ostateczną wersję odpowiedzi do podpisu Burmistrza;

– odpisy udzielonych odpowiedzi na wystąpienia organów kontroli zewnętrznej do właściwych stanowisk pracy lub właściwych gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Książkę i rejestr kontroli Urzędu prowadzi Sekretarz.

R o z d z i a ł VIII

Zasady opracowywania i wydawania aktów prawnych Zarządu

§ 24

1. Projekty uchwał Zarządu przygotowują pracownicy lub gminne jednostki samorządowe.

2. Projekty, o których mowa wyżej, na posiedzenia Zarządu wnoszą Burmistrz, Sekretarz oraz Skarbnik.

§ 25

Projekty uchwał powinny odpowiadać wymogom obowiązujących zasad techniki legislacyjnej i posiadać uzasadnienie oraz opinię prawną pod względem formalnoprawnym.

§ 26

1. Akt prawny obejmuje: tytuł, treść i jego uzasadnienie.

2. Tytuł uchwały winien zawierać jej numer, oznaczenie organu podejmującego uchwałę.

3. Datę uchwały oraz określenie jej przedmiotu.

4. W treści uchwały należy:

– określić podstawę prawną ze wskazaniem źródła publikacji;

– podać postanowienia aktu ujęte w paragrafy, ustępy, punkty i litery;

– określić podmioty odpowiedzialne za wykonanie lub nadzorujące realizację uchwały;

– określić sposób wejścia jej w życie;

– podać tytuły aktów, które tracą moc;

– umieścić klauzulę o ogłoszeniu lub publikacji w przypadku, gdy przewidują to przepisy.

R o z d z i a ł IX

Postanowienia końcowe

§ 27

1. Skargi i wnioski do Urzędu podlegają rejestracji w Centralnym Rejestrze Skarg i Wniosków prowadzonych przez Sekretarza.

2. Po zarejestrowaniu skargi (wniosku) przekazuje się go do załatwienia właściwym jednostkom.

§ 28

Interesanci przyjmowani są w sprawach skarg i wniosków przez Burmistrza w każdy piątek w godzinach od 1100 do 1400, a przez pracowników Urzędu codziennie w godzinach urzędowania.

§ 29

Pracownicy Urzędu podlegają okresowym ocenom kwalifikacyjnym według zasad określonych uchwałą Rady.

§ 30

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy powszechnie obowiązujące, Statut oraz Regulamin Pracy Urzędu stanowiący załącznik nr 2.

§ 31

Załączniki numer:

1. Schemat organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy Wiązów.

2. Regulamin Pracy UMiG Wiązów.

3. Podział zadań pomiędzy kierownictwo Urzędu.

4. Regulamin kontroli wewnętrznej w Urzędzie.

5. Regulamin obsługi prawnej UMiG w Wiązowie stanowią integralną część niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.

§ 32

1. Zmiany w Regulaminie Organizacyjnym mogą być dokonywane w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.

2. Regulamin Organizacyjny Miasta i Gminy w Wiązowie został zatwierdzony przez Radę Miasta i Gminy uchwałą nr XXX/256/2001 z dnia 7 grud- nia 2001 i wchodzi w życie z dniem wejścia powyższej uchwały.