§ 23

Stanowisko ds. Ewidencji i Ruchu Ludności

Do zadań stanowiska ds. Ewidencji i Ruchu Ludności należy:

1) prowadzenie spraw z zakresu ewidencji ludności, w tym związanych z prowadzeniem Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności “PESEL”,

2) udzielanie informacji adresowych zgodnie z obowiązującymi przepisami,

3) współdziałanie przy realizacji prac związanych z przygotowaniem i przeprowadzaniem wyborów, referendów, spisów i innych zadań wymagających korzystania z zasobów ewidencji mieszkańców Gminy.

§ 24

Stanowisko ds. Społecznych

Do zadań stanowiska ds. Społecznych należy w szczególności:

1) prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej,

2) realizacja zadań związanych z wydawaniem i cofaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,

3) koordynacja realizacji programów i harmonogramów z zakresu problematyki przeciwdziałania alkoholizmowi,

4) zatwierdzanie dokumentów finansowo-księgo- wych pod względem zgodności merytorycznej wydatkowanych środków finansowych z gminnym programem profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,

5) sporządzanie sprawozdań i analiz finansowo- -rzeczowych z wykonania ww. programów,

6) nadzór nad funkcjonowaniem targowisk,

7) koordynowanie działalności gminnych placówek służby zdrowia, oświatowo-wychowawczych, kultury i sztuki, turystyki i sportu,

8) inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć mających na celu upowszechnianie kultury, sportu, turystyki i wypoczynku,

9) prowadzenie spraw związanych z badaniem opinii społecznej,

10) prowadzenie działalności informacyjnej o potrzebach i możliwościach gminy w zakresie przedsięwzięć gospodarczych,

11) prowadzenie ewidencji instytucji kultury działających na terenie Gminy.

§ 25

Stanowisko ds. Oświaty

Do zadań stanowiska ds. Oświaty należy w szczególności:

1) nadzór nad samorządowymi placówkami oświatowymi,

2) współdziałanie z dyrektorami (pracownikami) placówek oświatowych i koordynacja działalności tych placówek,

3) podejmowanie działań celem pozyskania środków z różnych instytucji na inwestycje w oświacie,

4) nadzór nad gospodarowaniem obiektami szkolnymi,

5) wnioskowanie w sprawach dotyczących inwestycji i remontów obiektów oświatowych,

6) współdziałanie w organizowaniu przetargów na inwestycje w oświacie,

7) wykonywanie prac organizacyjnych dotyczących przeprowadzania konkursów na kierownicze stanowiska w podległych gminie placówkach oświatowych,

8) udział w pracach związanych z oceną pracy dyrektorów placówek oświatowych,

9) współpraca z organem nadzorującym placówki oświatowe,

10) wstępne opiniowanie projektów organizacyjnych szkół i przedszkola,

11) kontrola organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej prowadzonego przez wszystkich organizatorów na terenie Gminy.

§ 26

Stanowisko ds. Informatyki

Do zadań stanowiska ds. Informatyki należy w szczególności:

1) administrowanie siecią komputerową i bazami danych,

2) nadzór nad prawidłowym tworzeniem kopii danych umożliwiających ich odtworzenie w przypadku awarii oraz ich archiwizowaniem,

3) prowadzenie antywirusowych kontroli oprogramowania,

4) nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem i użytkowaniem sprzętu komputerowego na poszczególnych stanowiskach pracy,

5) wdrażanie nowych rozwiązań informatycznych w Urzędzie,

6) nadzór nad realizacją umów dotyczących eksploatacji systemów komputerowych,

7) doradztwo pracownikom Urzędu w sprawach związanych z obsługą komputerów i programów.

§ 27

Stanowisko ds. Promocji Gminy

Do zadań stanowiska ds. Promocji należy w szczególności:

1) prowadzenie działalności informacyjnej i promocyjnej,

2) przygotowywanie materiałów i wydawnictw reklamowych,

3) współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi w zakresie sportu, turystyki i kultury,

4) inicjowanie przedsięwzięć mających na celu promowanie Gminy,

5) prowadzenie działalności informacyjnej o potrzebach i możliwościach Gminy w zakresie przedsięwzięć gospodarczych,

§ 28

Stanowisko ds. Kancelaryjno-Technicznych

Do zadań stanowiska ds. Kancelaryjno-Technicznych należy zapewnienie obsługi organizacyjnej i administracyjnej Burmistrzowi, Z-cy Burmistrza i Sekretarzowi oraz prowadzenie spraw kancelaryjno-technicz-nych, a w szczególności:

1) przyjmowanie, wysyłanie i rozdzielanie korespondencji Urzędu,

2) prowadzenie ewidencji korespondencji,

3) obsługa centrali telefonicznej i kserokopiarki,

4) prowadzenie centralnego rejestru zarządzeń, umów, kontroli,

5) prenumerata czasopism i dzienników urzędowych,

6) przyjmowanie, magazynowanie oraz wydawanie materiałów biurowych na potrzeby Urzędu

7) nadzór nad przechowywaniem pieczęci urzędowych,

8) prowadzenie archiwum zakładowego,

9) przyjmowanie interesantów zgłaszających skargi i wnioski oraz organizowanie ich kontaktów z Burmistrzem, Z-cą Burmistrza lub Sekretarzem bądź kierowanie ich do merytorycznie odpowiedzialnych za daną sprawę pracowników.

§ 29

Stanowisko ds. BHP

Do zadań stanowiska ds. BHP należy pełnienie funkcji kontrolnych i doradczych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności:

1) okresowa analiza stanu bhp w Urzędzie,

2) stwierdzanie zagrożeń zawodowych,

3) prowadzenie bieżącej kontroli warunków pracy,

4) zgłaszanie wniosków dotyczących poprawy stanu bhp,

5) przygotowywanie projektów wewnętrznych zarządzeń instrukcji dotyczących bhp,

6) rejestracja, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, chorób zawodowych oraz wyników badań środowiska pracy,

7) udział w dochodzeniach powypadkowych,

8) przeprowadzanie szkoleń pracowników z zakresu bhp,

9) współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy.

§ 30

Obsługa prawna Urzędu prowadzona jest w oparciu o umowę cywilną z uprawnionym podmiotem.

R o z d z i a ł VI

Zasady funkcjonowania Urzędu

§ 31

Urząd działa w oparciu o następujące zasady:

1) praworządności,

2) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,

3) jednoosobowego kierownictwa,

4) kontroli wewnętrznej,

5) podziału zadań pomiędzy poszczególne komórki organizacyjne oraz wzajemnego ich współdziałania.

§ 32

1. Pracownicy Urzędu są odpowiedzialni przed Burmistrzem za wykonywanie swoich obowiązków, w szczególności za:

1) zgodność z prawem i merytoryczną prawidłowość opracowanych projektów pism,

2) inicjowanie i opracowywanie projektów zarządzeń, decyzji, wytycznych w zakresie prowadzonych spraw,

3) właściwe i kompetentne przyjmowanie i załatwianie interesantów,

4) dokładną znajomość i stosowanie odpowiednich procedur i przepisów prawnych w powierzonych im dziedzinach,

5) przestrzeganie terminów załatwiania spraw,

6) należyte ewidencjonowanie i przechowywanie akt, zbiorów zarządzeń, rejestrów spraw i decyzji,

7) dbałość o powierzone mienie,

8) przestrzeganie tajemnicy służbowej, skarbowej i przepisów o ochronie danych osobowych.

2. Pracownicy Urzędu ponoszą odpowiedzialność służbową przed Burmistrzem.

3. Szczegółowe kompetencje i odpowiedzialność pracowników określają ich zakresy czynności.

4. Podział zadań pomiędzy referaty i samodzielne stanowiska pracy dokonuje Burmistrz lub upoważniona przez niego osoba.

§ 33

1. Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny, z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym.

2. Zakupy dokonywane są po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych.

§ 34

Jednoosobowe kierownictwo polega na jednolitości poleceniodawstwa i służbowego podporządkowania, podziału czynności na poszczególnych pracowników oraz ich indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych im zadań.

R o z d z i a ł VII

Zasady i tryb przeprowadzania kontroli

§ 35

W Urzędzie sprawowana jest kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie prawidłowości wykonywania zadań Urzędu przez poszczególne referaty i samodzielne stanowiska pracy.

§ 36

1. Czynności związane ze sprawowaniem kontroli wewnętrznej w Urzędzie w zakresie powierzonych zadań wykonują z urzędu:

1) Burmistrz,

2) Z-ca Burmistrza,

3) Sekretarz,

4) Skarbnik,

5) kierownicy referatów – w stosunku do podległych im pracowników.

2. Kontrola wewnętrzna obejmuje czynności polegające na ustaleniu stanu faktycznego, badaniu zgodności rozstrzygnięć z aktami normatywnymi, wskazaniu przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień oraz pracowników za nie odpowiedzialnych, a także wskazaniu środków i sposobów umożliwiających ich usunięcie, wydaniu zaleceń pokontrolnych.

3. Kontrola wewnętrzna może mieć charakter:

1) kontroli wstępnej – polegającej na badaniu zamierzonych dyspozycji i czynności przed ich dokonaniem, mającej na celu zapobieganie niepożądanym lub niezgodnym z prawem działaniom,

2) kontroli bieżącej – polegającej na badaniu czynności i operacji finansowych i gospodarczych w toku ich wykonywania, w celu stwierdzenia, czy wykonanie to przebiega prawidłowo i zgodnie z ustalonymi wzorcami,

3) kontroli następnej – obejmującej badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.

§ 37

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego stanowiska Urzędu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę działalności.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Z przeprowadzonej kontroli kontrolujący obowiązany jest sporządzić protokół zawierający m.in.:

– nazwę stanowiska lub jednostki kontrolowanej,

– imię, nazwisko i stanowisko kontrolującego,

– czas trwania kontroli,

– określenie przedmiotu kontroli,

– przebieg i wyniki działań kontrolnych,

– stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia,

– datę i podpis kontrolującego i kontrolowanego.

4. Kontrolujący może odstąpić od sporządzenia protokołu w przypadku niestwierdzenia istotnych nieprawidłowości, sporządzając jedynie notatkę służbową.

5. Na podstawie protokołu kontrolujący opracowuje projekt wystąpienia pokontrolnego, które powinno zawierać:

– opis stwierdzonych osiągnięć i nieprawidłowości,

– zalecenia pokontrolne,

– termin wykonania zaleceń i powiadomienia o sposobie ich realizacji.

§ 38

Wystąpienie pokontrolne, zatwierdzone przez Burmistrza, przekazywane jest do kontrolowanej osoby lub jednostki organizacyjnej.

§ 39

Tryb ewidencjonowania i realizacji wystąpień organów kontroli zewnętrznej określają następujące zasady:

1. Protokoły i dokumentację kontroli oraz wystąpienia organów kontroli zewnętrznej skierowane do Zarządu lub Burmistrza ewidencjonowane są na stanowisku ds. kancelaryjno-technicznych.

2. Wystąpienia pokontrolne przekazywane są do realizacji właściwym kierownikom referatów lub pracownikom zajmującym samodzielne stanowiska, ustalając termin przygotowania odpowiedzi i przedłożenia jej do podpisu Burmistrzowi. Nadzór nad terminowym przygotowaniem odpowiedzi sprawuje Sekretarz.

3. Odpisy udzielonych odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne organów kontroli zewnętrznej przekazuje się do właściwego referatu lub pracownika, którego stanowisko podlegało kontroli.

§ 40

Rejestr przeprowadzonych kontroli prowadzony jest na stanowisku ds. Kancelaryjno-Technicznych.

R o z d z i a ł VIII

Zasady podpisywania pism

§ 41

Burmistrz podpisuje:

1) zarządzenia, regulaminy i okólniki wewnętrzne,

2) pisma związane z reprezentowaniem Gminy na zewnątrz,

3) pisma zawierające oświadczenia woli w zakresie bieżącej działalności Gminy,

4) odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące kierowników referatów,

5) decyzje z zakresu administracji publicznej, do których wydawania w jego imieniu nie upoważnił pracowników Urzędu,

6) decyzje z zakresu administracji publicznej podejmowane przez Zarząd,

7) pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w jego imieniu, w tym pisma wyznaczające osoby uprawnione do podejmowania czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Urzędu,

8) pisma zawierające oświadczenia woli Urzędu jako pracodawcy,

9) pełnomocnictwa do reprezentowania Gminy przed sądami i organami administracji,

10) odpowiedzi na wnioski, zapytania i interpelacje radnych,

11) inne pisma, jeśli ich podpisywanie Burmistrz zastrzegł dla siebie.

§ 42

1. Zastępca Burmistrza podpisuje pisma i dokumenty w sprawach bezpośrednio przez niego nadzorowanych i koordynowanych, z wyjątkiem zastrzeżonych do podpisu Burmistrza.

2. Zastępca Burmistrza w ramach udzielonych mu upoważnień podpisuje z upoważnienia Burmistrza oraz w przypadku jego nieobecności pisma i dokumenty, o których mowa w § 42.

§ 43

Sekretarz i Skarbnik podpisują pisma dotyczące spraw powierzonych przez Burmistrza z jego upoważnienia lub w sprawach z zakresu ich działania związanych z obowiązkami służbowymi, niezastrzeżone dla innych organów lub osób.

§ 44

Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego podpisuje pisma w zakresie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza.

§ 45

Kierownicy referatów podpisują:

1) decyzje administracyjne oraz pisma w sprawach, do załatwiania których zostali upoważnieni przez Burmistrza,

2) wewnętrzną korespondencję pomiędzy referatami i samodzielnymi stanowiskami pracy w Urzędzie.

§ 46

1. Dokumenty przedkładane do podpisu kierownictwu Urzędu lub kierownikom referatów powinny zawierać adnotację umieszczoną na dole pisma po lewej stronie, zawierającą nazwisko i imię pracownika prowadzącego sprawę.

2. Kopie pism, przygotowanych przez pracowników pracujących w ramach referatu, przedkładanych do podpisu kierownictwu Urzędu, muszą być parafowane przez kierowników referatów.

§ 47

Burmistrz może upoważnić kierowników i pracowników samodzielnych stanowisk do podpisywania korespondencji dotyczących spraw pozostających w zakresie czynności referatów i samodzielnych stanowisk, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do osobistej akceptacji.

R o z d z i a ł IX

Zasady postępowania przy opracowywaniu i wydawaniu aktów prawnych Zarządu i Burmistrza

§ 48

1. Zarząd na podstawie upoważnień ustawowych podejmuje uchwały, decyzje i postanowienia.

2. Burmistrz wydaje zarządzenia wewnętrzne, obwieszczenia, pisma okólne, decyzje i postanowienia.

§ 49

1. Projekty aktów prawnych winny być przygotowane zgodnie z obowiązującymi zasadami techniki prawodawczej i posiadać opinię prawną.

2. Redakcja projektów aktów winna być jasna, zwięzła i poprawna pod względem językowym i powszechnie zrozumiała.

3. Projekty aktów prawnych przygotowują właściwe pod względem merytorycznym referaty lub samodzielne stanowiska pracy oraz jednostki organizacyjne.

§ 50

1. Akt prawny obejmuje tytuł, treść i jego uzasadnienie.

2. Tytuł aktu prawnego winien zawierać:

– oznaczenie rodzaju aktu (uchwała, zarządzenie, decyzja, postanowienie),

– numer aktu,

– oznaczenie organu wydającego akt,

– datę aktu,

– określenie przedmiotu aktu.

3. W treści aktu należy:

– określić podstawę prawną,

– podać postanowienia aktu ujęte w paragrafy, ustępy, punkty i litery,

– określić podmioty odpowiedzialne za wykonanie lub nadzorujące realizację aktu,

– określić sposób wejścia w życie aktu.

4. W uzasadnieniu aktu należy precyzyjnie określić powody podjęcia aktu prawnego.

R o z d z i a ł X

Postanowienia końcowe

§ 51

Czynności kancelaryjne w Urzędzie wykonywane są według zasad i trybu określonego w instrukcji kancelaryjnej zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gminy i związków międzygminnych (Dz.U. Nr 112, poz. 1319).

§ 52

Zasady obiegu dokumentów w Urzędzie określa odrębna instrukcja.

§ 53

Obowiązujące zarządzenia wewnętrzne, informacje i zawiadomienia podawane są do wiadomości pracowników zgodnie z przyjętymi w Urzędzie zasadami obiegu informacji.

§ 54

W celu właściwego przekazu informacji oraz zawiadamiania obywateli o zasadach pracy Urzędu w jego siedzibie znajdują się:

– tablica ogłoszeń urzędowych,

– tablica informacyjna o godzinach pracy Urzędu i dniach przyjęć interesantów przez Burmistrza w sprawach skarg i wniosków,

– tablica informacyjna o rozmieszczeniu poszczególnych stanowisk pracy w Urzędzie oraz tabliczki informacyjne na drzwiach lokali biurowych.

§ 55

Uchwały Rady podlegają ogłoszeniu w formie prawem przewidzianej, a ponadto podawane są do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń znajdującej się przy budynku Urzędu.

§ 56

Prawa i obowiązki Urzędu jako pracodawcy oraz pracowników Urzędu, zasady dyscypliny pracy oraz inne sprawy związane z wewnętrznym porządkiem pracy określa Regulamin Pracy Urzędu wydany przez Burmistrza.

§ 57

Zmiany Regulaminu następują w trybie wymaganym dla jego wprowadzenia.

Załącznik do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Bolkowie (poz. 777)