R o z d z i a ł VI
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 82
- Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępców Przewodniczącego w
liczbie 1 oraz pozostałych członków w liczbie 3.
- Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.
- Zastępcę (Zastępców) Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna
na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 83
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej
i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożliwości
działania jego zadania wykonuje jego Zastępca (wyznaczony przez niego Zastępca).
§ 84
- Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w
sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
- W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz
poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
- O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
- Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o
wyłączeniu do Rady – w terminie 14 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej
decyzji.
2. Zasady kontroli
§ 85
- Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych
i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
– legalności,
– gospodarności,
– rzetelności,
– celowości,
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
- Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych
podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§ 86
Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w
zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.
§ 87
Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe – obejmujące działalność kontrolowanego podmiotu
lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z
zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego
działalności,
3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki
poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
§ 88
- Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie
pracy, zatwierdzonym przez Radę.
- Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej
planem, o jakim mowa w ust. 1.
§ 89
- Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w
szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych
działań (kontrola wstępna).
- Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub
odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
- Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
- Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2–3, wykonywane są niezwłocznie.
- Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku
podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i
kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 90
- Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i
rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu,
rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów
ustalonych w § 85 ust. 1.
- Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania
kontrolnego.
- Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako
dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania
świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
3. Tryb kontroli
§ 91
- Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne
składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego,
który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
- Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzone przez jednego członka
Komisji Rewizyjnej.
- Kontrole (z zastrzeżeniem ust. 6) przeprowadzane są na podstawie pisemnego
upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego
kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia
kontroli.
- Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać
kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4, oraz dowody
osobiste.
- W przypadkach niecierpiących zwłoki, każdy z członków Komisji Rewizyjnej może
przystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszej uchwały Komisji Rewizyjnej oraz
upoważnienia, o którym mowa w ust. 5. Za przypadki niecierpiące zwłoki uważa się w
szczególności sytuacje, w których członek Komisji Rewizyjnej poweźmie uzasadnione
podejrzenie popełnienia przestępstwa lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające
przypuszczać, iż niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć
niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia ludzkiego lub też zapobiec powstaniu znacznych
strat materialnych w mieniu komunalnym. Za znaczne straty materialne przyjmuje się straty
równoważne lub większe od kwoty 300 zł.
- W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6, kontrolujący
jest obowiązany zwrócić się – w najkrótszym możliwym terminie – do
Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.
- W przypadku niezwrócenia się o wyrażenie zgody lub też odmowy wyrażenia zgody, o
której mowa w ust. 7, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę, sporządzając
notatkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt Komisji Rewizyjnej.
§ 92
- W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa,
kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i
Burmistrza, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
- Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Burmistrza, kontrolujący zawiadamia o tym
Przewodniczącego Rady.
§ 93
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla
prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na
żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli
oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego
podmiotu.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa
w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej
pisemnego wyjaśnienia.
- Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest
udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych niż określone w
ust. 3.
§ 94
Czynności kontrolne wykonywanie są w miarę możliwości w dniach
oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. Protokoły kontroli
§ 95
1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w
terminie 7 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego
kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski
kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego
podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
- podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub
notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz
propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 96
- W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu jest
on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego
wyjaśnienia jej przyczyn.
- Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, składa się na ręce Przewodniczącego Komisji
Rewizyjnej.
§ 97
- Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi
dotyczące kontroli i jej wyników.
- Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia
kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 98
Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które
– w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący Rady,
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§ 99
- Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31
marca każdego roku.
- Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
1) terminy odbywania posiedzeń,
2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
- Rada może zatwierdzać jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej; przystąpienie
do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub
jego części.
§ 100
- Komisja Rewizyjna składa Radzie – w terminie do dnia 31 marca każdego roku –
roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych
kontroli,
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,
4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z
najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,
5) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w
sprawie absolutorium.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Komisja Rewizyjna składa
sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej
przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 101
- Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego,
zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte
zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej.
- Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy
Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:
1) Przewodniczącego Rady lub też pisemny wniosek:
2) nie niej niż 3 radnych,
3) nie niej niż 2 członków Komisji Rewizyjnej.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:
1) radnych niebędących członkami Komisji Rewizyjnej,
2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze
biegłych lub ekspertów.
- W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz
zaproszone osoby.
- Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzić protokół, który winien być
podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.
§ 102
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
§ 103
Obsługę biurową komisji Rewizyjnej zapewnia Burmistrz.
§ 104
- Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających
wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
- W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej
umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący Komisji
Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały
zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w
imieniu Gminy.
§ 105
- Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez
wszystkie zainteresowane komisje współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z
innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag,
informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu
wspólnych kontroli.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczącego innych
komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje
w zakresie tematyki objętej kontrolą.
- Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli prowadzonej przez Komisję
Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
- Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w
celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania
zbędnych kontroli.
R o z d z i a ł VII
Zasady działania klubów radnych
§ 106
- Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.
- W ramach klubów mogą funkcjonować koła radnych.
§ 107
- Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 6
radnych.
- Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
3. W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu,
2) listę członków,
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący
klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
§ 108
1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 109
- Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z
rozwiązaniem klubów.
- Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków,
podejmowanych bezwzględną większością co najmniej połowy członków klubu.
- Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie
poniżej.
§ 110
Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez
członków klubu.
§ 111
1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
- Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów
klubów Przewodniczącemu Rady.
- Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 112
- Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i
trybu działania Rady.
- Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych
przedstawicieli.
§ 113
Na wniosek przewodniczących klubów Zarząd obowiązany jest zapewnić
klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
R o z d z i a ł VIII
Organizacja wewnętrzna i tryb pracy Zarządu
1. Organizacja Zarządu
§ 114
1. Zarząd liczy 7 osób.
2. W skład Zarządu wchodzą:
1) Burmistrz, który jest jednocześnie Przewodniczącym Zarządu,
2) jego Zastępca,
3) członkowie.
- Zarząd uważa się za wybrany, jeśli Rada dokonała wyboru całego jego składu.
§ 115
Burmistrz jest wybierany spośród kandydatów zgłoszonych przez
radnych, z zastrzeżeniem § 116.
§ 116
- Rada może poprzedzić wybór Burmistrza postępowaniem konkursowym.
- Warunki konkursu (regulamin konkursowy) określa Rada w drodze uchwały.
3. Wynik konkursu nie wiąże Rady.
§ 117
- Do zadań Burmistrza jako przewodniczącego Zarządu należy:
1) organizowanie pracy Zarządu,
2) przewodniczenie obradom Zarządu,
3) reprezentowanie Zarządu na zewnątrz.
2. Organizowanie pracy Zarządu obejmuje:
1) przygotowanie projektu porządku obrad Zarządu,
2) określanie czasu i miejsca posiedzeń Zarządu.
3. Przewodniczenie obradom obejmuje:
1) referowanie spraw objętych porządkiem obrad lub wyznaczenie innych
członków Zarządu do zreferowania takich spraw,
- otwieranie i zamykanie dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad,
3) ustalanie kolejności zabierania głosów przez uczestników
dyskusji,
4) zarządzanie głosowań nad dyskutowanymi kwestiami.
4. Reprezentowanie Zarządu na zewnątrz obejmuje:
1) składanie sprawozdań z działalności Zarządu,
2) przyjmowanie uwag i wniosków dotyczących działalności Zarządu,
3) reprezentowanie Zarządu w postępowaniach sądowych i
administracyjnych, o ile z przepisów prawa lub uchwał Rady albo Zarządu nie wynika nic
innego.
§ 118
- Do obowiązków zastępcy Burmistrza należy podejmowanie czynności określonych w §
117 na podstawie pisemnego upoważnienia udzielonego przez Burmistrza) albo w przypadku
konieczności podjęcia przez Zarząd niezwłocznych działań pod nieobecność
Burmistrza lub wynikający z innych przyczyn brak możliwości działania Burmistrza.
2. Konieczność podjęcia przez Zarząd niezwłocznych działań
wymaga stwierdzenia w formie uchwały Zarządu lub Rady.
§ 119
Burmistrz określa szczegółowy zakres zadań swojego Zastępcy i
pozostałych członków Zarządu, z uwzględnieniem postanowień Regulaminu
Organizacyjnego Urzędu Gminy.
§ 120
Do obowiązków członka Zarządu należy:
- udział w posiedzeniach Zarządu,
- realizacja zadań wynikających z uchwał Rady i Zarządu,
- składanie oświadczeń woli w imieniu Gminy na podstawie imiennych upoważnień,
wynikających z uchwał Zarządu,
4) przygotowanie materiałów na posiedzenia Zarządu, stosownie do
zakresu zadań,
5) realizacja zadań powierzonych przez Zarząd.
2. Tryb pracy Zarządu
§ 121
Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach
zwoływanych w miarę potrzeb, w zasadzie nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§ 122
- Burmistrz, jego Zastępca oraz członek Zarządu mogą zostać indywidualnie
zobowiązani uchwałą Zarządu do podejmowania w imieniu Zarządu określonych zadań
Zarządu, z wyłączeniem czynności polegających na podejmowaniu rozstrzygnięć.
- Osoby, o których mowa w ust. 1, przedkładają Zarządowi sprawozdanie z wykonanych
czynności na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
§ 123
- Posiedzenia Zarządu zwołuje oraz przewodniczy jego obradom Burmistrz lub upoważniony
przez niego Zastępca.
- Burmistrz zwołuje posiedzenia Zarządu oraz przewodniczy obradom Zarządu także
wówczas, gdy z obowiązujących przepisów prawa wynika obowiązek podjęcia przez
Zarząd rozstrzygnięcia, a Burmistrz nie jest obecny albo z innych przyczyn nie może
udzielić upoważnienia swemu Zastępcy.
§ 124
- O posiedzeniu Zarządu należy zawiadomić jego członków z 3-dniowym wyprzedzeniem.
- Zawiadomienie o posiedzeniu musi zawierać informację o czasie, miejscu i przewidywanym
porządku obrad.
§ 125
1. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zobowiązani:
1) radca prawny Urzędu Miasta i Gminy,
2) inni pracownicy Urzędu Miasta i Gminy właściwi ze względu na
przedmiot obrad,
3) kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych właściwi na
przedmiot obrad.
2. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zaproszone inne
osoby, a w szczególności radni i przedstawiciele jednostek pomocniczych Gminy.
- Rada może w drodze odrębnej uchwały wyznaczyć radnego lub grupę radnych do udziału
w posiedzeniach Zarządu.
§ 126
- Z posiedzeń Zarządu sporządzane są protokoły.
- W protokołach z posiedzeń Zarządu podaje się imiona i nazwiska członków Zarządu
uczestniczących w posiedzeniu, a gdy w posiedzeniu Zarządu uczestniczyły inne osoby, w
protokole podaje się także ich imiona i nazwiska oraz wskazuje, w jakim charakterze
osoby te uczestniczyły w posiedzeniu Zarządu.
§ 127
- Protokół z posiedzenia Zarządu powinien oddawać wiernie przebieg posiedzenia, a
zwłaszcza przebieg dyskusji nad podejmowanymi przez Zarząd rozstrzygnięciami.
- Protokoły z posiedzeń Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu uczestniczący
w danym posiedzeniu Zarządu, po ich zatwierdzeniu przez Zarząd na następnym
posiedzeniu.
- Protokoły z posiedzeń Zarządu numeruje się i przechowuje zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa.
§ 128
- Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.
- Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji,
wynikających z ustaw oraz przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicach
upoważnień ustawowych.
3. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, Zarząd może
podejmować inne uchwały, zawierające w szczególności opinie i stanowiska Zarządu.
§ 129
1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje osobom wchodzącym w skład
Zarządu oraz Sekretarzowi Gminy i Skarbnikowi Gminy.
2. W sprawach wymagających rozstrzygnięcia Zarządu każdy członek
Zarządu głosuje według własnego przekonania.
§ 130
W sprawach niezwiązanych z kolegialnym podejmowaniem rozstrzygnięć
etatowi członkowie Zarządu działają zgodnie z poleceniami wydawanymi przez Burmistrza,
pozaetatowi członkowie Zarządu działają wyłącznie na podstawie i w zakresie
upoważnień udzielnych im przez Zarząd.
IX. Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady,
Komisji i Zarządu
§ 131
- Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:
1) protokoły z sesji,
2) protokoły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,
3) protokoły z posiedzeń Zarządu,
4) rejestr uchwał Rady i uchwał Zarządu,
5) rejestr wniosków i opinii komisji Rady,
6) rejestr interpelacji i wniosków radnych.
(Rozstrzygnięciem Nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego
PN.II.0911-12/04/02 z 20 lutego 2002 r. stwierdzono nieważność § 131 ust. 1).
- Dokumenty wymienione w ust. 1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu –
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§ 132
- Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w Biurze Rady, a
dokumenty z zakresu działania Zarządu udostępnia się Sekretariacie Urzędu Gminy, w
dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.
§ 133
- Z dokumentów wymienionych § 131 ust. 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i
wyciągi, fotografować je lub kopiować.
- Realizacja uprawnień określonych w ust. 12 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie
Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.
§ 134
- Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z
dokumentów określonych w § 131 ust. 1, ich fotografii oraz odbitek kserograficznych.
2. Czynności, o jakich mowa w ust. 1, są wykonywane odpłatnie.
3. Odpłatność za czynności określone w ust. 1 wy- nosi:
1) za uwierzytelnienie notatki – 1,50 zł za każdą stronę,
2) za uwierzytelnienie fotografii – 1,50 zł,
3) za sporządzenie odbitki kserograficznej – 0,20 zł za stronę.
(Rozstrzygnięciem Nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-12/04/02 z 20 lutego
2002 r. stwierdzono nieważność § 134 ust. 3).
§ 135
Uprawnienia określone w § 131–134 nie znajdują zastosowania:
- w przypadku podjęcia przez Radę, komisję lub Zarząd uchwały o wyłączeniu
jawności,
- do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi
inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.
X. Pracownicy samorządowi
§ 136
- Spośród członków Zarządu pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie
wyboru jest Burmistrz.
- Nawiązanie stosunku pracy następuje z chwilą wyboru przez Radę.
- Stosunek pracy z Burmistrzem w imieniu Rady nawiązuje Przewodniczący.
XI. Postanowienia końcowe
§ 137
- Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Dolnośląskiego. Jednocześnie traci moc uchwała nr XIV/110/99 Rady Miasta
i Gminy Wiązów z dnia 10 grudnia 1999 roku w sprawie uchwalenia Statutu Miasta i Gminy
Wiązów.
- PRZEWODNICZĄCY
- RADY MIASTA I GMINY
- KAZIMIERZ BERGER