610 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W KĄTACH WROCŁAWSKICH z dnia 25 października 2001 r. w sprawie nadania statutu sołectwa Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35 ust 1, art. 36 ust. 2 i art. 48 ust. 1, w związku z art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zmianami) Rada Miejska w Kątach Wrocławskich uchwala Statut Sołectwa Cesarzowice. |
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Sołectwo Cesarzowice jest jednostką pomocniczą Gminy Kąty Wrocławskie dla wykonywania jej zadań i nie posiada odrębnej osobowości prawnej.
2. Sołectwo Cesarzowice obejmuje swym zasięgiem obszar zaznaczony na mapie sytuacyjnej, stanowiącej załącznik do niniejszego statutu.
§ 2
Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
1. Gminie
2. Sołectwie
- należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą określoną w § 1 niniejszego statutu.3. Statucie
- należy przez to rozumieć statut sołectwa.4. Sołtysie
- należy przez to rozumieć organ wykonawczy sołectwa.5. Przewodniczącym Rady Sołeckiej
- należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Sołeckiej sołectwa.6. Zebraniu Wiejskim
- należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy sołectwa.7. Radzie Sołeckiej
- należy przez to rozumieć organ wspierający Sołtysa.R o z d z i a ł II
Zakres działania sołectwa
§ 3
1. Podstawowym celem utworzenia i działania sołectwa jest zapewnienie jego mieszkańcom udziału w realizacji zadań gminy z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych wspólnoty mieszkańców tego sołectwa.
2. Sołectwo uczestniczy w realizacji zadań gminy poprzez:
a) inicjowanie działań organów gminy,
b) opiniowanie projektów rozstrzygnięć organów gminy,
c) podejmowanie rozstrzygnięć,
d) podejmowanie innych czynności i działań.
3. Działania, o jakich mowa w ust. 2, mogą być podejmowanie jedynie w zakresie spraw określonych niniejszym statutem.
§ 4
Do zakresu działań sołectwa należą wszystkie sprawy publiczne sołectwa niezastrzeżone ustawami i statutem gminy na rzecz organów gminy, administracji rządowej i innych podmiotów, a w szczególności:
1) opiniowanie projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa, tj. regulacji prawnych dotyczących: tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej, w tym zmiana granic czy nazwy sołectwa, zmiana statutu sołectwa, przekazanie lub odebranie sołectwu składników majątkowych należących do gminy jako właściciela,
2) wystąpienie do Rady Miejskiej o rozpatrzenie spraw publicznych sołectwa lub jego części, których załatwienie wykracza poza możliwości sołectwa,
3) współpraca z radnymi, głównie przez ułatwienie im kontaktu z wyborcami,
4) współpraca z właściwymi organami w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej, oświaty, kultury fizycznej, porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
5) organizowanie przez mieszkańców sołectwa wspólnych prac społecznie użytecznych.
R o z d z i a ł III
Organy sołectwa i zakresy ich kompetencji
§ 5
1. Organami sołectwa są Zebranie Wiejskie
2. Działania Sołtysa wspomaga Rada Sołecka.
3. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata.
§ 6
1. Zebranie Wiejskie jest organem uchwałodawczym sołectwa.
2. Zebranie podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do sołectwa.
3. Do wyłącznych kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:
a) wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej oraz ich odwołanie,
b) określanie przeznaczenia środków finansowych wydzielonych w budżecie gminy do dyspozycji sołectwa w ramach uprawnień przyznanych jednostce pomocniczej,
c) określenie przeznaczenia innych składników mienia komunalnego przekazanych sołectwu oraz dochodów z tego źródła w ramach uprawnień przekazanych przez Radę Miejską,
d) wyrażenie stanowiska sołectwa w sprawach określonych przepisami prawa lub gdy o zajęcie stanowiska wystąpi organ gminy,
e) opiniowanie projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach lokalnych sołectwa o podstawowym znaczeniu (tworzenie, łączenie, podział i znoszenie jednostki pomocniczej).
§ 7
1. Do udziału w Zebraniu Wiejskim uprawnieni są wszyscy, którzy w dniu jego zwołania są stałymi mieszkańcami sołectwa i posiadają czynne prawo wyborcze w wyborach do Rady Miejskiej.
2. W przypadku, gdy Przewodniczący Zebrania poweźmie wątpliwości, czy dana osoba przybyła na Zebranie jest uprawniona do brania w nim udziału, może zażądać okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość lub udzielenia ustnych wyjaśnień.
§ 8
1. Zebranie Wiejskie zwoływane jest przez Sołtysa lub na wniosek organów gminy w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
2. Sołtys zobowiązany jest również do zwołania Zebrania na pisemny wniosek 10% osób uprawnionych do udziału w Zebraniu. W takim przypadku Sołtys zobowiązany jest do zwołania Zebrania w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku.
3. O miejscu i terminie Zebrania Sołtys powiadamia w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 9
1. Obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy Sołtys.
2. Pod nieobecność Sołtysa obradom Zebrania przewodniczy członek Rady Sołeckiej upoważniony przez Sołtysa.
3. W przypadku, gdy Sołtys nie może prowadzić zwołanego Zebrania i gdy nie udzielił upoważnienia żadnemu z członków Rady Sołeckiej, obradom Zebrania przewodniczy członek Rady Sołeckiej przez nie wybrany.
4. Zebranie jest ważne, gdy wzięła w nim udział 1/5 uprawnionych.
5. Jeżeli w Zebraniu nie wzięła udziału wymagana liczba mieszkańców, Sołtys wyznacza ponowny termin Zebrania za 30 minut. Zebranie przeprowadzone w drugim terminie jest ważne bez względu na liczbę jego uczestników.
§ 10
Przewodniczenie obradom Zebrania Wiejskiego uprawnia do decydowania o:
1) kolejności zabierania głosu przez poszczególnych mówców,
2) udzielaniu głosu poza kolejnością,
3) określaniu ilości czasu przeznaczonego dla każdego z mówców,
4) odebraniu głosu,
5) zamknięciu dyskusji.
§ 11
1. O ile ustawy lub niniejszy statut nie stanowią inaczej, uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają większością głosów osób uczestniczących w nim.
2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.
§ 12
1. Sołtys wykonuje uchwały Zebrania Wiejskiego oraz inne zadania określone przepisami prawa i uchwałami organów gminy.
2. Do zadań Sołtysa należy w szczególności:
a) przygotowywanie projektów uchwał Zebrania,
b) wykonywanie uchwał Zebrania,
c) gospodarowanie mieniem przekazanym sołectwu,
d) wykonywanie zadań wynikających z przepisów ogólnie obowiązujących, a w szczególności w zakresie obronności, ochrony przeciwpożarowej, inkasa niektórych podatków i opłat, zapobiegania klęskom żywiołowym i usuwania ich skutków.
§ 13
1. W zakresie określonym w §12 ust. 2 pkt a, c, d działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołecka.
2. Rada Sołecka składa się z trzech do siedmiu osób.
3. Liczbę członków Rady Sołeckiej ustala wyborcze Zebranie Wiejskie.
§ 14
Do zadań i kompetencji Rady Sołeckiej należy:
1) przygotowywanie Zebrań,
2) zbieranie wniosków i innych wystąpień mieszkańców w sprawach sołectwa,
3) sporządzanie projektów wystąpień w sprawach wykraczających poza możliwości ich realizacji w ramach sołectwa,
4) inicjowanie działań społecznie użytecznych dla sołectwa i jego mieszkańców,
5) współpraca z właściwymi organizacjami w celu wspólnej realizacji zadań,
6) wybór Przewodniczącego Rady Sołeckiej i zastępcy Przewodniczącego.
§ 15
Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
R o z d z i a ł IV
Zasady i tryb wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej
§ 16
1. Wybory przeprowadza się z zachowaniem następujących zasad:
a) tajności,
b) bezpośredniości,
c) powszechności,
d) równości.
2. Uprawnionymi do głosowania są stali mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej.
§ 17
1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza się w drodze uchwały Rady Miejskiej, tak by mogły one odbyć się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od rozpoczęcia jej kadencji.
2. Zebranie w sprawie wyborów organów sołectwa zwoływane jest przez Zarząd Miasta i Gminy, który w uzgodnieniu z ustępującym Sołtysem ustala dzień, godzinę i miejsce Zebrania. O dacie i miejscu Zebrania zawiadamia z upoważnienia Zarządu Sołtys, co najmniej na 14 dni przed wyznaczonym terminem.
§ 18
1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie 3 osób spośród uprawnionych do głosowania uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do organów sołectwa.
2. Do zadań komisji należy:
a) przyjęcie zgłoszeń kandydatów i ustalenia, czy nie istnieją przeszkody, o jakich mowa w § 16 ust. 2,
b) przeprowadzenie głosowania,
c) ustaleniu i przeprowadzeniu jego wyników,
d) sporządzenie protokołu o wynikach wyborów (protokół podpisują członkowie komisji).
3. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy otrzymali największą liczbę głosów.
§19
1. Odwołania Sołtysa, przed upływem kadencji, może dokonać Zebranie z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Miejskiej. Odwołanie z inicjatywy Zebrania wymaga zatwierdzenia przez Radę Miejską.
2. Odwołanie następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania uczestników Zebrania.
3. Odwołanie Rady Sołeckiej lub poszczególnych jej członków przed upływem kadencji następuje na wniosek Sołtysa.
§ 20
1. W razie odwołania Sołtysa Rada Miejska zarządza niezwłocznie ponowne wybory.
2. Ponowne wybory do Rady Sołeckiej zarządza Sołtys.
R o z d z i a ł V
Gospodarka finansowa sołectwa
§ 21
1. Sołectwo dysponuje środkami finansowymi wydzielonymi w budżecie gminy w wysokości określonej przez Radę Miejską.
2. Rada Sołecka może poszukiwać środków budżetowych poza budżetem gminy.
§ 22
W celu wydzielenia w budżecie gminy środków niezbędnych na realizacje zadań sołectwa Sołtys w terminie do 30 września każdego roku sporządza preliminarz wydatków i przekłada go Zarządowi Miasta i Gminy.
R o z d z i a ł VI
Nadzór nad działalnością sołectwa
§ 23
Nadzór nad działalnością sołectwa sprawowany jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
§ 24
Organami nadzoru nad działalnością sołectwa są: Rada Miejska, a w sprawach finansowych Skarbnik Gminy.
§ 25
Organy nadzoru mają prawo żądania niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania jednostki pomocniczej gminy oraz uczestnictwa w posiedzeniach organów.
§ 26
1. Sołtys obowiązany jest do przedłożenia Radzie Miejskiej uchwał Zebrania Wiejskiego w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.
2. Uchwała Zebrania Wiejskiego sprzeczna z prawem jest nieważna.
3. O nieważności uchwały w całości lub części orzeka Rada Miejska.
R o z d z i a ł VII
Przepisy końcowe
§ 27
Zmian niniejszego statutu dokonuje Rada Miejska.
§ 28
Traci moc uchwała nr XX/125/91 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 24 września 1991 r. w sprawie nadania statutu sołectw na terenie gminy Kąty Wrocławskie.
§ 29
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 25 października 2001 r. (poz. 610)