§ 28
1. Do zadań Wydziału Geodezji, Gospodarki Gruntami i Rolnictwa należą w szczególności sprawy z zakresu:
1) gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi mienie gminne,
2) ustalania cen sprzedaży nieruchomości gruntowych, budynków, lokali,
3) sprzedaży nieruchomości na rzecz osób fizycznych i prawnych,
4) wydawania decyzji na podział nieruchomości,
5) wydawania decyzji o rozgraniczeniu nieruchomości,
6) wydawania decyzji w sprawie przekształcania użytkowania wieczystego w prawo własności,
7) wydawania decyzji w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej,
8) wydawania decyzji w sprawie wygaśnięcia trwałego zarządu oraz w sprawie przekazania trwałego zarządu nieruchomości dla samorządowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej,
9) ogłaszania i organizowania przetargów na zbycie nieruchomości,
10) korzystania z prawa pierwokupu,
11) dokonywania aktualizacji opłat rocznych w przypadku oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, zarząd,
12) wnioskowania o zgodę na przeznaczenie gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne,
13) opiniowania spraw dotyczących rekultywacji i zagospodarowania gruntów,
14) zwalczania chorób zwierzęcych,
15) ochrony roślin uprawnych przed chorobami, szkodnikami, chwastami,
16) wydawania zezwoleń na uprawę maku i konopi,
17) numeracji porządkowej nieruchomości,
18) nazewnictwa ulic i placów,
19) nadzoru i prowadzenia zagadnień dotyczących ochrony środowiska, ochrony przyrody, gospodarki wodnej, melioracji, ochrony złóż surowców mineralnych, ochrony przed zanieczyszczeniami,
20) wydawania decyzji na usuwanie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości,
21) nadzoru nad funkcjonowaniem maszyn i urządzeń w aspekcie ich uciążliwości dla środowiska,
22) opracowywania programów ochrony środowiska i kontroli ich realizacji,
23) opiniowanie dokumentacji w zakresie gospodarki odpadami,
24) wydawania postanowień zgodności podziału nieruchomości z planem zagospodarowania przestrzennego,
25) sporządzania projektów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
26) wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w odniesieniu do inwestycji o znaczeniu lokalnym,
27) dokonywania okresowej oceny skutków w zagospodarowaniu przestrzennym, wynikających z realizacji planu miejscowego i oceny aktualności tego planu,
28) obsługi kserokopiarki,
29) realizacja zadań w zakresie obronnym i obrony cywilnej, na podstawie ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP, a także rozporządzeń i innych uregulowań prawnych wydanych na podstawie ww. ustawy, m.in.:
a) ustalenie szczególnych zadań dla jednostek organizacyjnych i nadzór nad ich realizacją w zakresie:
– zabezpieczenia ciągłości produkcji rolnej i zaopatrzenia w niezbędne środki i sprzęt,
– skupu i kontraktacji produktów rolnych, w tym dostaw obowiązkowych po ich wprowadzeniu,
b) organizacja i realizacja zabezpieczenia i ewakuacji zasobów geodezyjno-kartograficznych,
c) organizacja i realizacja przedsięwzięć organizacyjno-technicznych w zakresie ochrony płodów rolnych, produktów żywnościowych oraz zwierząt gospodarskich i pasz przed skażeniami i zakażeniami, a także przemieszczenia surowców i przetworów rolnych.
2. Wydział przy załatwianiu spraw używa symbolu “GR”.
§ 29
1. Zadaniem Straży Miejskiej jest czuwanie nad porządkiem publicznym na terenie miasta, a w szczególności:
1) ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,
2) czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego – w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,
3) współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomoc w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,
4) zabezpieczanie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia,
5) ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,
6) współdziałanie z organizacjami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych,
7) doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu lub zdrowiu innych osób,
8) informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzaju zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,
9) konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb miasta,
10) realizacja zadań w zakresie obronnym i obrony cywilnej, na podstawie ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP, a także rozporządzeń i innych uregulowań prawnych wydanych na podstawie ww. ustawy.
2. Straż przy załatwianiu spraw używa symbolu “SM”.
§ 30
1. Do zadań Wydziału Finansowo-Budżetowego należą w szczególności sprawy z zakresu:
1) prowadzenia księgowości syntetycznej i analitycznej dochodów budżetu miejskiego, wydatków i funduszy Urzędu (zgodnie z regulaminem wewnętrznym wydziału),
2) prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz pozostałych środków trwałych w użytkowaniu Urzędu, rozliczania i ich wyceniania oraz sporządzania różnic inwentaryzacyjnych,
3) wystawiania rachunków i faktur VAT oraz bieżącego rozliczania podatku od towarów i usług z Urzędem Skarbowym,
4) rozliczania podatku dochodowego od umów-zleceń, umów o dzieło i odprowadzania tego podatku,
5) sporządzania list płac i dokonywania wypłat wynagrodzeń pracownikom Urzędu,
6) naliczania i odprowadzania zaliczek podatku dochodowego ww. pracowników do Urzędu Skarbowego oraz dokonywanie rocznego rozliczenia tego podatku,
7) wydawania zaświadczeń o wynagrodzeniu pracowników,
8) obliczania zasiłków z ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych,
9) obsługi kasowej i sprzedaży znaków skarbowych,
10) prowadzenia ewidencji finansowej druków ścisłego zarachowania i ich wydawania,
11) prowadzenia księgowości podatkowej podatków i opłat lokalnych oraz ich windykacja,
12) prowadzenia księgowości należności niepodatkowych oraz ich windykacja,
13) wydawania zaświadczeń lub informacji o stanie majątkowym, o niezaleganiu w podatkach, o wielkości użytków rolnych gospodarstwa rolnego oraz o dochodowości rolników,
14) wydawania zaświadczeń lub kart ewidencyjnych z zakresu ubezpieczenia społecznego rolników,
15) współpracy z Izbą Obrachunkową i urzędami skarbowymi,
16) wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, podatku rolnego i opłat lokalnych,
17) organizowania i nadzoru dotyczących inkasa należności podatkowych,
18) opracowywania sprawozdań finansowych i statystycznych.
2. W wydziale prowadzone są zbiory:
1) Dziennik Urzędowy Ministerstwa Finansów,
2) Dziennik Ustaw,
3) Monitor Polski.
3. Wydział przy załatwianiu spraw używa symbolu “FB”.
V. Zasady funkcjonowania wydziałów
§ 31
Za organizację i dyscyplinę pracy oraz wykonywanie zadań i załatwianie spraw w wydziale odpowiada naczelnik wydziału.
§ 32
1. Jeżeli wykonywanie określonego zadania i załatwiania sprawy wymaga współdziałania dwóch lub więcej wydziałów, naczelnicy tych wydziałów z własnej inicjatywy uzgadniają sposób wykonania zadania i ustalają, który z tych wydziałów sprawuje funkcję koordynacyjną niezbędną do wykonania zadania i załatwienia sprawy (wydział wiodący),
2. Wydziałem wiodącym powinien być wyznaczony wydział, którego naczelnik uprawniony jest i obowiązany do definitywnego załatwiania sprawy, w szczególności poprzez sporządzanie projektu wymaganego aktu normatywnego, wydanie wymaganej decyzji administracyjnej lub innego aktu administracyjnego, umowy lub innego dokumentu (opracowania).
3. Przepisu ust. 1 w zakresie dotyczącym ustalenia wydziału wiodącego nie stosuje się, jeżeli taki wydział wyznaczy Burmistrz lub Zastępca Burmistrza.
§ 33
1. Odpowiedzi na zapytania zgłoszone podczas sesji Rady Miejskiej udziela Burmistrz albo upoważniony przez Burmistrza Zastępca Burmistrza, naczelnik wydziału lub inna osoba.
2. Odpowiedź na zapytania sporządza wydział właściwy w sprawie, która jest przedmiotem zapytania.
3. Zasady określone w ust. 2 stosuje się odpowiednio do wniosków zgłaszanych przez radnych i komisje Rady Miejskiej.
VI. Postanowienia szczególne
§ 34
Zasady podpisywania aktów prawnych i innych dokumentów urzędowych określa załącznik nr 2 do Regulaminu.
§ 35
Tryb i zasady postępowania w sprawach opracowania, opiniowania i konsultowania projektów aktów prawnych określa załącznik nr 3 do Regulaminu.
§ 36
1. Zadania wynikające ze sprawowania przez Radę Miejską funkcji organu założycielskiego jednostek organizacyjnych podległych Radzie Miejskiej w Chojnowie wykonują wydziały właściwe ze względu na przedmiot działalności tych jednostek.
2. Zadania związane z kontrolą gospodarki finansowej podległych Radzie Miejskiej jednostek organizacyjnych wykonuje Wydział Finansowo-Budżetowy.
§ 37
1. Kontrolę wewnętrzną w wydziałach wykonują:
1) Burmistrz, Zastępcy Burmistrza i naczelnicy wydziałów w stosunku do pracowników bezpośrednio im podległych,
2) Skarbnik Miasta oraz Wydział Finansowo-
-Budżetowy w zakresie przyznanych im uprawnień.
2. Kontrola zewnętrzna wykonywana jest wg odrębnych przepisów.
3. Zasady wykonywania kontroli wewnętrznej określa Burmistrz w drodze zarządzenia.
§ 38
1. Zapytania i wnioski, o których mowa w § 17 ust. 1 pkt 5, rejestruje się w rejestrze głównym prowadzonym przez samodzielne stanowisko ds. obsługi Rady Miejskiej.
2. Niezależnie od ww. rejestracji zapytania i wnioski podlegają rejestracji w rejestrach pomocniczych prowadzonych przez wydziały właściwe w sprawach będących przedmiotem tych zapytań i wniosków.
3. Nie rejestruje się w rejestrach określonych w ust. 2 wniosków, których przedmiotem są sprawy nienależące do właściwości Zarządu i Rady Miejskiej.
§ 39
Organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw obywateli określa załącznik nr 4 do Regulaminu.
§ 40
Korespondencja pomiędzy wydziałami może być prowadzona w niezbędnych przypadkach, chyba że takie postępowanie uzasadnione jest względami wynikającymi z przedmiotu załatwienia sprawy.
§ 41
1. Wydziały przy załatwianiu spraw stosują symbole odpowiednie dla danego wydziału.
2. Niezależnie od obowiązku stosowania symboli, o których mowa w ust. 1, wydziały posługują się symbolami kwalifikacyjnymi zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych oraz zarządzeniem nr 8/00 Burmistrza Miasta Chojnowa z dnia 18 kwietnia 2000 r. w sprawie rozbudowy jednolitego rzeczowego wykazu akt.
Załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Chojnowie (poz. 582)
Załącznik nr 2 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Chojnowie (poz. 582)
Zasady podpisywania aktów prawnych
i innych dokumentów urzędowych
§ 1
1. Burmistrz podpisuje całą korespondencję Urzędu Miejskiego w Chojnowie.
2. W ramach przyznanych upoważnień Burmistrza mogą podpisywać dokumenty urzędowe lub naczelnicy wydziałów, z wyjątkiem:
a) zarządzeń Burmistrza,
b) dokumentacji związanej z polityką kadrową,
c) korespondencji kierowanej do:
– Przewodniczącego Rady Miejskiej,
– organów administracji rządowej,
– organów samorządowych,
– przedstawicielstw dyplomatycznych, konsularnych,
d) korespondencji związanej ze współpracą z zagranicą,
e) odpowiedzi na interpelację senatorów i posłów oraz wnioski i zapytania radnych,
f) odpowiedzi na skargi wniesione przez obywateli,
g) odpowiedzi na zalecenia pokontrolne wydane przez odpowiednie organy.
§ 2
Zastępcy Burmistrza – w ramach udzielonych im uprawnień dokonują:
1) wstępnej aprobaty spraw wymienionych w § 1,
2) podpisywania z upoważnienia Burmistrza odpowiedzi na sprawy określone w § 1.
§ 3
Dokumenty przedstawione do podpisu Burmistrzowi, Zastępcom Burmistrza powinny:
1) być uprzednio parafowane przez naczelnika wydziału lub jego zastępcę,
2) zawierać na ostatniej kopii adnotację dotyczącą nazwiska i stanowiska pracownika, który opracował dokument,
3) w sprawach skomplikowanych – aprobaty rozstrzygnięcia przez radcę prawnego.
§ 4
Naczelnicy wydziałów:
– podpisują decyzje indywidualne wydane z upoważnienia Burmistrza,
– korespondencję – z zastrzeżeniem § 1 ust. 2 – dotyczącą zakresu działania wydziału.
Załącznik nr 3 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Chojnowie (poz. 582)
Tryb i zasady opracowywania
projektów aktów normatywnych
§ 1
Zarząd Miasta podejmuje rozstrzygnięcia w formie:
1) uchwał we wszystkich sprawach należących do kompetencji Zarządu z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2,
2) decyzji – w sprawach określonych w przepisach powszechnie obowiązujących,
3) zarządzeń porządkowych – w przypadkach określonych w art. 41 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.
§ 2
Burmistrz Miasta podejmuje rozstrzygnięcia w formie:
1) zarządzeń porządkowych – w przypadkach określonych w art. 32 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,
2) zarządzeń – we wszystkich innych sprawach, z wyjątkiem spraw administracyjnych rozstrzyganych w formie decyzji czy postanowień administracyjnych.
§ 3
1. Naczelnik wydziału lub inny pracownik zobowiązany do opracowania projektu aktu określonego w § 1 i 2 sporządza go zgodnie z przepisami prawa, uwzględniając w szczególności:
a) oznaczenie rodzaju aktu,
b) podstawę prawną jego wydania,
c) określenie przedmiotu aktu wraz z jego merytorycznym rozstrzygnięciem.
2. Projekty aktów przedkładane do popisu parafuje naczelnik wydziału lub jego zastępca. Parafę umieszcza się na kopii aktu.
3. Projekty aktów prawnych przechowuje się w merytorycznych wydziałów.
§ 4
Projekty aktów normatywnych opiniuje radca prawny.
§ 5
Zbiór przepisów prawa miejscowego i zarządzeń porządkowych powadzą radcy prawni.
§ 6
Zasady określone w § 3 i 4 mają zastosowanie przy opracowywaniu projektów uchwał Rady Miejskiej.
Załącznik nr 4 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Chojnowie (poz. 582)
Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania
indywidualnych spraw obywateli w Urzędzie Miejskim w Chojnowie
§ 1
1. Indywidualne sprawy obywateli załatwiane są w terminach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego i przepisach szczególnych.
2. Pracownicy Urzędu są zobowiązani do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli, kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego.
3. Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw obywateli ponoszą kierownicy organizacyjnych komórek Urzędu oraz pracownicy zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków.
4. Kontrolę i koordynację działań komórek organizacyjnych Urzędu w zakresie załatwiania indywidualnych spraw obywateli, w tym zwłaszcza skarg, wniosków i interwencji, sprawuje Wydział Organizacyjny.
§ 2
1. Ogólne zasady postępowania ze sprawami wniesionymi przez obywateli określa kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisy szczególne dotyczące zwłaszcza organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków obywateli.
2. Sprawy wniesione przez obywateli do Urzędu są ewidencjonowane w spisach i rejestrach spraw.
3. Wydział Organizacyjny prowadzi rejestr skarg i wniosków dotyczący działalności Urzędu lub pracowników Urzędu.
§ 3
1. Pracownicy obsługujący interesantów zobowiązani są do:
– udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów,
– rozstrzygnięcia sprawy, w miarę możliwości niezwłocznego, a w pozostałych przypadkach do określenia terminu jej załatwienia,
– informowania zainteresowanych o stanie załatwiania ich sprawy,
– powiadomienia o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy, w przypadku zaistnienia takiej konieczności,
– informowania o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżenia od wydanych rozstrzygnięć.
2. Interesanci mają prawo uzyskiwać informację w formie ustnej lub pisemnej.
§ 4
1. Burmistrz, Zastępcy Burmistrza, członkowie Zarządu Miasta
przyjmują interesantów w sprawach skarg
i wniosków w wyznaczonym dniu tygodnia w określonych godzinach.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych lub wyznaczone przez nich osoby przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków każdego dnia, a w wybranym dniu tygodnia dodatkowo w określonych godzinach.
3. Pracownicy poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu przyjmują interesantów w ciągu całego dnia pracy Urzędu.
4. Z przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków sporządzane są protokoły.
5. Protokoły z przyjęć skarg i wniosków rejestrowane są niezwłocznie po sporządzeniu w Wydziale Organizacyjnym dotyczące działalności urzędu lub jego pracowników, a w biurze Rady Miejskiej dotyczące kierowników jednostek podległych.
6. Jeżeli skarga lub wniosek wpłynie bezpośrednio do określonego wydziału, naczelnik wydziału lub inny wyznaczony pracownik dopełni niezwłocznie czynności związanych z rejestracją skargi lub wniosku w Wydziale Organizacyjnym niezależnie od ich zarejestrowania w rejestrze prowadzonym przez wydział, który skargę lub wniosek załatwia.
§ 5
1. Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie wynika, który wydział jest właściwy do rozpatrywania skargi, rozstrzyga o tym Burmistrz.
2. Zmiana kwalifikacji sprawy zarejestrowanej jako skarga lub wniosek wymaga adnotacji we wszystkich rejestrach.
3. Dokumentacja skarg i wniosków prowadzona jest w całości w wydziale właściwym do jej rozpatrywania.
§ 6
Kontrolę i koordynację działań wydziałów i w zakresie załatwienia indywidualnych spraw obywateli, a zwłaszcza skarg i wniosków sprawuje Wydział Organizacyjny.