§ 28

1. Do zadań Wydziału Geodezji, Gospodarki Gruntami i Rolnictwa należą w szczególności sprawy z zakresu:

1) gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi mienie gminne,

2) ustalania cen sprzedaży nieruchomości gruntowych, budynków, lokali,

3) sprzedaży nieruchomości na rzecz osób fizycznych i prawnych,

4) wydawania decyzji na podział nieruchomości,

5) wydawania decyzji o rozgraniczeniu nieruchomości,

6) wydawania decyzji w sprawie przekształcania użytkowania wieczystego w prawo własności,

7) wydawania decyzji w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej,

8) wydawania decyzji w sprawie wygaśnięcia trwałego zarządu oraz w sprawie przekazania trwałego zarządu nieruchomości dla samorządowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej,

9) ogłaszania i organizowania przetargów na zbycie nieruchomości,

10) korzystania z prawa pierwokupu,

11) dokonywania aktualizacji opłat rocznych w przypadku oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, zarząd,

12) wnioskowania o zgodę na przeznaczenie gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne,

13) opiniowania spraw dotyczących rekultywacji i zagospodarowania gruntów,

14) zwalczania chorób zwierzęcych,

15) ochrony roślin uprawnych przed chorobami, szkodnikami, chwastami,

16) wydawania zezwoleń na uprawę maku i konopi,

17) numeracji porządkowej nieruchomości,

18) nazewnictwa ulic i placów,

19) nadzoru i prowadzenia zagadnień dotyczących ochrony środowiska, ochrony przyrody, gospodarki wodnej, melioracji, ochrony złóż surowców mineralnych, ochrony przed zanieczyszczeniami,

20) wydawania decyzji na usuwanie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości,

21) nadzoru nad funkcjonowaniem maszyn i urządzeń w aspekcie ich uciążliwości dla środowiska,

22) opracowywania programów ochrony środowiska i kontroli ich realizacji,

23) opiniowanie dokumentacji w zakresie gospodarki odpadami,

24) wydawania postanowień zgodności podziału nieruchomości z planem zagospodarowania przestrzennego,

25) sporządzania projektów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

26) wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w odniesieniu do inwestycji o znaczeniu lokalnym,

27) dokonywania okresowej oceny skutków w zagospodarowaniu przestrzennym, wynikających z realizacji planu miejscowego i oceny aktualności tego planu,

28) obsługi kserokopiarki,

29) realizacja zadań w zakresie obronnym i obrony cywilnej, na podstawie ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP, a także rozporządzeń i innych uregulowań prawnych wydanych na podstawie ww. ustawy, m.in.:

a) ustalenie szczególnych zadań dla jednostek organizacyjnych i nadzór nad ich realizacją w zakresie:

– zabezpieczenia ciągłości produkcji rolnej i zaopatrzenia w niezbędne środki i sprzęt,

– skupu i kontraktacji produktów rolnych, w tym dostaw obowiązkowych po ich wprowadzeniu,

b) organizacja i realizacja zabezpieczenia i ewakuacji zasobów geodezyjno-kartograficznych,

c) organizacja i realizacja przedsięwzięć organizacyjno-technicznych w zakresie ochrony płodów rolnych, produktów żywnościowych oraz zwierząt gospodarskich i pasz przed skażeniami i zakażeniami, a także przemieszczenia surowców i przetworów rolnych.

2. Wydział przy załatwianiu spraw używa symbolu “GR”.

§ 29

1. Zadaniem Straży Miejskiej jest czuwanie nad porządkiem publicznym na terenie miasta, a w szczególności:

1) ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,

2) czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego – w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,

3) współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomoc w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,

4) zabezpieczanie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia,

5) ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,

6) współdziałanie z organizacjami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych,

7) doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu lub zdrowiu innych osób,

8) informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzaju zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,

9) konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb miasta,

10) realizacja zadań w zakresie obronnym i obrony cywilnej, na podstawie ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP, a także rozporządzeń i innych uregulowań prawnych wydanych na podstawie ww. ustawy.

2. Straż przy załatwianiu spraw używa symbolu “SM”.

§ 30

1. Do zadań Wydziału Finansowo-Budżetowego należą w szczególności sprawy z zakresu:

1) prowadzenia księgowości syntetycznej i analitycznej dochodów budżetu miejskiego, wydatków i funduszy Urzędu (zgodnie z regulaminem wewnętrznym wydziału),

2) prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz pozostałych środków trwałych w użytkowaniu Urzędu, rozliczania i ich wyceniania oraz sporządzania różnic inwentaryzacyjnych,

3) wystawiania rachunków i faktur VAT oraz bieżącego rozliczania podatku od towarów i usług z Urzędem Skarbowym,

4) rozliczania podatku dochodowego od umów-zleceń, umów o dzieło i odprowadzania tego podatku,

5) sporządzania list płac i dokonywania wypłat wynagrodzeń pracownikom Urzędu,

6) naliczania i odprowadzania zaliczek podatku dochodowego ww. pracowników do Urzędu Skarbowego oraz dokonywanie rocznego rozliczenia tego podatku,

7) wydawania zaświadczeń o wynagrodzeniu pracowników,

8) obliczania zasiłków z ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych,

9) obsługi kasowej i sprzedaży znaków skarbowych,

10) prowadzenia ewidencji finansowej druków ścisłego zarachowania i ich wydawania,

11) prowadzenia księgowości podatkowej podatków i opłat lokalnych oraz ich windykacja,

12) prowadzenia księgowości należności niepodatkowych oraz ich windykacja,

13) wydawania zaświadczeń lub informacji o stanie majątkowym, o niezaleganiu w podatkach, o wielkości użytków rolnych gospodarstwa rolnego oraz o dochodowości rolników,

14) wydawania zaświadczeń lub kart ewidencyjnych z zakresu ubezpieczenia społecznego rolników,

15) współpracy z Izbą Obrachunkową i urzędami skarbowymi,

16) wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, podatku rolnego i opłat lokalnych,

17) organizowania i nadzoru dotyczących inkasa należności podatkowych,

18) opracowywania sprawozdań finansowych i statystycznych.

2. W wydziale prowadzone są zbiory:

1) Dziennik Urzędowy Ministerstwa Finansów,

2) Dziennik Ustaw,

3) Monitor Polski.

3. Wydział przy załatwianiu spraw używa symbolu “FB”.

V. Zasady funkcjonowania wydziałów

§ 31

Za organizację i dyscyplinę pracy oraz wykonywanie zadań i załatwianie spraw w wydziale odpowiada naczelnik wydziału.

§ 32

1. Jeżeli wykonywanie określonego zadania i załatwiania sprawy wymaga współdziałania dwóch lub więcej wydziałów, naczelnicy tych wydziałów z własnej inicjatywy uzgadniają sposób wykonania zadania i ustalają, który z tych wydziałów sprawuje funkcję koordynacyjną niezbędną do wykonania zadania i załatwienia sprawy (wydział wiodący),

2. Wydziałem wiodącym powinien być wyznaczony wydział, którego naczelnik uprawniony jest i obowiązany do definitywnego załatwiania sprawy, w szczególności poprzez sporządzanie projektu wymaganego aktu normatywnego, wydanie wymaganej decyzji administracyjnej lub innego aktu administracyjnego, umowy lub innego dokumentu (opracowania).

3. Przepisu ust. 1 w zakresie dotyczącym ustalenia wydziału wiodącego nie stosuje się, jeżeli taki wydział wyznaczy Burmistrz lub Zastępca Burmistrza.

§ 33

1. Odpowiedzi na zapytania zgłoszone podczas sesji Rady Miejskiej udziela Burmistrz albo upoważniony przez Burmistrza Zastępca Burmistrza, naczelnik wydziału lub inna osoba.

2. Odpowiedź na zapytania sporządza wydział właściwy w sprawie, która jest przedmiotem zapytania.

3. Zasady określone w ust. 2 stosuje się odpowiednio do wniosków zgłaszanych przez radnych i komisje Rady Miejskiej.

VI. Postanowienia szczególne

§ 34

Zasady podpisywania aktów prawnych i innych dokumentów urzędowych określa załącznik nr 2 do Regulaminu.

§ 35

Tryb i zasady postępowania w sprawach opracowania, opiniowania i konsultowania projektów aktów prawnych określa załącznik nr 3 do Regulaminu.

§ 36

1. Zadania wynikające ze sprawowania przez Radę Miejską funkcji organu założycielskiego jednostek organizacyjnych podległych Radzie Miejskiej w Chojnowie wykonują wydziały właściwe ze względu na przedmiot działalności tych jednostek.

2. Zadania związane z kontrolą gospodarki finansowej podległych Radzie Miejskiej jednostek organizacyjnych wykonuje Wydział Finansowo-Budżetowy.

§ 37

1. Kontrolę wewnętrzną w wydziałach wykonują:

1) Burmistrz, Zastępcy Burmistrza i naczelnicy wydziałów w stosunku do pracowników bezpośrednio im podległych,

2) Skarbnik Miasta oraz Wydział Finansowo-
-Budżetowy w zakresie przyznanych im uprawnień.

2. Kontrola zewnętrzna wykonywana jest wg odrębnych przepisów.

3. Zasady wykonywania kontroli wewnętrznej określa Burmistrz w drodze zarządzenia.

§ 38

1. Zapytania i wnioski, o których mowa w § 17 ust. 1 pkt 5, rejestruje się w rejestrze głównym prowadzonym przez samodzielne stanowisko ds. obsługi Rady Miejskiej.

2. Niezależnie od ww. rejestracji zapytania i wnioski podlegają rejestracji w rejestrach pomocniczych prowadzonych przez wydziały właściwe w sprawach będących przedmiotem tych zapytań i wniosków.

3. Nie rejestruje się w rejestrach określonych w ust. 2 wniosków, których przedmiotem są sprawy nienależące do właściwości Zarządu i Rady Miejskiej.

§ 39

Organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw obywateli określa załącznik nr 4 do Regulaminu.

§ 40

Korespondencja pomiędzy wydziałami może być prowadzona w niezbędnych przypadkach, chyba że takie postępowanie uzasadnione jest względami wynikającymi z przedmiotu załatwienia sprawy.

§ 41

1. Wydziały przy załatwianiu spraw stosują symbole odpowiednie dla danego wydziału.

2. Niezależnie od obowiązku stosowania symboli, o których mowa w ust. 1, wydziały posługują się symbolami kwalifikacyjnymi zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych oraz zarządzeniem nr 8/00 Burmistrza Miasta Chojnowa z dnia 18 kwietnia 2000 r. w sprawie rozbudowy jednolitego rzeczowego wykazu akt.

Załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Chojnowie (poz. 582)

 

Załącznik nr 2 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Chojnowie (poz. 582)

Zasady podpisywania aktów prawnych

i innych dokumentów urzędowych

§ 1

1. Burmistrz podpisuje całą korespondencję Urzędu Miejskiego w Chojnowie.

2. W ramach przyznanych upoważnień Burmistrza mogą podpisywać dokumenty urzędowe lub naczelnicy wydziałów, z wyjątkiem:

a) zarządzeń Burmistrza,

b) dokumentacji związanej z polityką kadrową,

c) korespondencji kierowanej do:

– Przewodniczącego Rady Miejskiej,

– organów administracji rządowej,

– organów samorządowych,

– przedstawicielstw dyplomatycznych, konsularnych,

d) korespondencji związanej ze współpracą z zagranicą,

e) odpowiedzi na interpelację senatorów i posłów oraz wnioski i zapytania radnych,

f) odpowiedzi na skargi wniesione przez obywateli,

g) odpowiedzi na zalecenia pokontrolne wydane przez odpowiednie organy.

 

 

§ 2

Zastępcy Burmistrza – w ramach udzielonych im uprawnień dokonują:

1) wstępnej aprobaty spraw wymienionych w § 1,

2) podpisywania z upoważnienia Burmistrza odpowiedzi na sprawy określone w § 1.

§ 3

Dokumenty przedstawione do podpisu Burmistrzowi, Zastępcom Burmistrza powinny:

1) być uprzednio parafowane przez naczelnika wydziału lub jego zastępcę,

2) zawierać na ostatniej kopii adnotację dotyczącą nazwiska i stanowiska pracownika, który opracował dokument,

3) w sprawach skomplikowanych – aprobaty rozstrzygnięcia przez radcę prawnego.

§ 4

Naczelnicy wydziałów:

– podpisują decyzje indywidualne wydane z upoważnienia Burmistrza,

– korespondencję – z zastrzeżeniem § 1 ust. 2 – dotyczącą zakresu działania wydziału.

 

Załącznik nr 3 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Chojnowie (poz. 582)

Tryb i zasady opracowywania

projektów aktów normatywnych

§ 1

Zarząd Miasta podejmuje rozstrzygnięcia w formie:

1) uchwał we wszystkich sprawach należących do kompetencji Zarządu z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2,

2) decyzji – w sprawach określonych w przepisach powszechnie obowiązujących,

3) zarządzeń porządkowych – w przypadkach określonych w art. 41 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.

§ 2

Burmistrz Miasta podejmuje rozstrzygnięcia w formie:

1) zarządzeń porządkowych – w przypadkach określonych w art. 32 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,

2) zarządzeń – we wszystkich innych sprawach, z wyjątkiem spraw administracyjnych rozstrzyganych w formie decyzji czy postanowień administracyjnych.

§ 3

1. Naczelnik wydziału lub inny pracownik zobowiązany do opracowania projektu aktu określonego w § 1 i 2 sporządza go zgodnie z przepisami prawa, uwzględniając w szczególności:

a) oznaczenie rodzaju aktu,

b) podstawę prawną jego wydania,

c) określenie przedmiotu aktu wraz z jego merytorycznym rozstrzygnięciem.

2. Projekty aktów przedkładane do popisu parafuje naczelnik wydziału lub jego zastępca. Parafę umieszcza się na kopii aktu.

3. Projekty aktów prawnych przechowuje się w merytorycznych wydziałów.

§ 4

Projekty aktów normatywnych opiniuje radca prawny.

§ 5

Zbiór przepisów prawa miejscowego i zarządzeń porządkowych powadzą radcy prawni.

§ 6

Zasady określone w § 3 i 4 mają zastosowanie przy opracowywaniu projektów uchwał Rady Miejskiej.

Załącznik nr 4 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Chojnowie (poz. 582)

Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania

indywidualnych spraw obywateli w Urzędzie Miejskim w Chojnowie

§ 1

1. Indywidualne sprawy obywateli załatwiane są w terminach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego i przepisach szczególnych.

2. Pracownicy Urzędu są zobowiązani do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli, kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego.

3. Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw obywateli ponoszą kierownicy organizacyjnych komórek Urzędu oraz pracownicy zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków.

4. Kontrolę i koordynację działań komórek organizacyjnych Urzędu w zakresie załatwiania indywidualnych spraw obywateli, w tym zwłaszcza skarg, wniosków i interwencji, sprawuje Wydział Organizacyjny.

§ 2

1. Ogólne zasady postępowania ze sprawami wniesionymi przez obywateli określa kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisy szczególne dotyczące zwłaszcza organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków obywateli.

2. Sprawy wniesione przez obywateli do Urzędu są ewidencjonowane w spisach i rejestrach spraw.

3. Wydział Organizacyjny prowadzi rejestr skarg i wniosków dotyczący działalności Urzędu lub pracowników Urzędu.

§ 3

1. Pracownicy obsługujący interesantów zobowiązani są do:

– udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów,

– rozstrzygnięcia sprawy, w miarę możliwości niezwłocznego, a w pozostałych przypadkach do określenia terminu jej załatwienia,

– informowania zainteresowanych o stanie załatwiania ich sprawy,

– powiadomienia o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy, w przypadku zaistnienia takiej konieczności,

– informowania o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżenia od wydanych rozstrzygnięć.

2. Interesanci mają prawo uzyskiwać informację w formie ustnej lub pisemnej.

§ 4

1. Burmistrz, Zastępcy Burmistrza, członkowie Zarządu Miasta przyjmują interesantów w sprawach skarg
i wniosków w wyznaczonym dniu tygodnia w określonych godzinach.

2. Kierownicy komórek organizacyjnych lub wyznaczone przez nich osoby przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków każdego dnia, a w wybranym dniu tygodnia dodatkowo w określonych godzinach.

3. Pracownicy poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu przyjmują interesantów w ciągu całego dnia pracy Urzędu.

4. Z przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków sporządzane są protokoły.

5. Protokoły z przyjęć skarg i wniosków rejestrowane są niezwłocznie po sporządzeniu w Wydziale Organizacyjnym dotyczące działalności urzędu lub jego pracowników, a w biurze Rady Miejskiej dotyczące kierowników jednostek podległych.

6. Jeżeli skarga lub wniosek wpłynie bezpośrednio do określonego wydziału, naczelnik wydziału lub inny wyznaczony pracownik dopełni niezwłocznie czynności związanych z rejestracją skargi lub wniosku w Wydziale Organizacyjnym niezależnie od ich zarejestrowania w rejestrze prowadzonym przez wydział, który skargę lub wniosek załatwia.

§ 5

1. Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie wynika, który wydział jest właściwy do rozpatrywania skargi, rozstrzyga o tym Burmistrz.

2. Zmiana kwalifikacji sprawy zarejestrowanej jako skarga lub wniosek wymaga adnotacji we wszystkich rejestrach.

3. Dokumentacja skarg i wniosków prowadzona jest w całości w wydziale właściwym do jej rozpatrywania.

§ 6

Kontrolę i koordynację działań wydziałów i w zakresie załatwienia indywidualnych spraw obywateli, a zwłaszcza skarg i wniosków sprawuje Wydział Organizacyjny.