Załącznik nr 2 do Statutu Powiatu Góra (poz. 575)
REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ RADY POWIATU
W GÓRZE
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Górze, zwany dalej “regulaminem”, określa zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Górze, zwanej dalej “komisją”.
§ 2
1. Komisja jest stałą komisją rady powiatu powoływaną w celu
kontrolowania działalności zarządu
powiatu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych.
2. Celem działań jest dostarczenie radzie powiatu informacji niezbędnych do oceny działalności zarządu i powiatowych jednostek organizacyjnych oraz zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek i pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
3. Komisja bada i ocenia na polecenie rady powiatu materiały z kontroli działalności zarządu i jednostek organizacyjnych powiatu, dokonywanych przez inne uprawnione podmioty. Powyższe dotyczy materiałów z kontroli zewnętrznych.
4. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i niniejszym regulaminie.
§ 3
Komisja podlega radzie powiatu.
II. Skład komisji rewizyjnej
§ 4
1. Członkowie komisji rewizyjnej mogą być powoływani i odwoływani w każdym czasie przez radę powiatu.
2. Powołanie i odwołanie członków komisji następuje uchwałą rady podejmowaną zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, określonego w § 8 ust. 4 statutu.
§ 5
Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji lub niemożności działania, jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego komisji.
§ 6
1. Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach komisji w sprawach, w których może zachodzić uzasadnione podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. W sprawie wyłączenia zastępcy, przewodniczącego Komisji oraz pozostałych członków decyduje na piśmie przewodniczący komisji.
3. O wyłączeniu przewodniczącego komisji decyduje rada powiatu.
4. Wyłączony członek komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do rady – w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości.
5. W sprawach nieuregulowanych w regulaminie mają zastosowanie odpowiednie przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.
III. Zadania kontrolne
§ 7
Komisja, kontrolując działanie zarządu i jednostek organizacyjnych powiatu, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu powiatu.
§ 8
Komisja wykonuje inne zadania kontrolne – na zlecenie rady w zakresie i formach wskazanych w uchwałach rady.
§ 9
Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe – obejmujące zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu,
3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenie, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku działalności jednostki.
§ 10
Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej zatwierdzonym planem pracy komisji.
§ 11
Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej aniżeli 35 dni roboczych, a kontrole problemowe i sprawdzające dłużej niż 20 dni roboczych (rozpoczęcie – zakończenie protokołem kontroli).
§ 12
1. Kontroli komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań.
2. Rada może nakazać komisji nierozpoczynanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez komisję. Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zwężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
4. Uchwały rady, o których mowa w ust. 2 i 3, wykonywane są niezwłocznie.
5. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenie kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i problemowych oraz sprawdzających.
§ 13
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu oraz rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 7 ust. 1.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wynik oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
IV. Tryb kontroli
§ 14
1. Kontroli kompleksowych i problemowych dokonują w imieniu komisji zespoły kontrolne składające się z 3–5 członków komisji.
2. Przewodniczący komisji wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
3. Kontrole sprawdzające mogą być przeprowadzane przez trzech członków komisji.
4. Kontrole – z zastrzeżeniem ust. 6 – przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienie wydanego przez przewodniczącego komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie, o którym mowa w ust. 4, oraz dowody osobiste.
6. W przypadkach niecierpiących zwłoki każdy z członków komisji może przystąpić do kontroli problemowej bez upoważnienia, o którym mowa w ust. 5. Za przypadki niecierpiące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje, w których członek komisji poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, iż niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia ludzkiego lub też powstanie znacznych strat materialnych w mieniu.
7. W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6, kontrolujący jest obowiązany niezwłocznie zwrócić się do przewodniczącego o wyrażanie zgody na ich kontynuowanie.
8. W przypadku niezwrócenia się o wyrażenie zgody lub też odmowy wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 7, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę, sporządzając notatkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt komisji.
§ 15
1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i starostę, przedstawiając dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy starosty, kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego rady.
§ 16
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
4. Na żądanie kontrolujących kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień także w przypadkach innych niż określone w ust. 3.
5. Zasady udostępnienia wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
§ 17
Obowiązki przypisane niniejszym regulaminem kierownikowi kontrolowanego podmiotu mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników.
V. Protokół kontroli
§ 18
Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 7 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego,
2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski z kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy,
9) protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 19
1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących osoby te są obowiązane do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, składa się na ręce przewodniczącego komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówił przewodniczący komisji, składa on – na zasadach wyżej podanych – wyjaśnienie na ręce przewodniczącego rady.
§ 20
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 21
Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które – w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: przewodniczący rady, przewodniczący komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.
VI. Zadania opiniodawcze
§ 22
1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu powiatu i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi.
2. Przewodniczący komisji przedkłada opinię i wniosek, o których mowa w ust. 1, na ręce przewodniczącego rady w terminie do dnia 31 marca, po upływie roku budżetowego.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący komisji przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
§ 23
1. Komisja opiniuje na piśmie zamiar powierzenia radnemu wykonywania pracy na podstawie zlecenia lub innej umowy albo zamiar udzielenia radnemu zamówienia publicznego w zakresie nieobjętym przepisami o zamówieniach publicznych.
2. Przewodniczący komisji przedkłada opinie w sprawach, o których mowa w ust. 1, na ręce przewodniczącego rady w terminie 14 dni od daty otrzymania pisemnej prośby o opinię od organu starostwa. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-12/03/02 z dnia 5 lutego 2002 r. stwierdzono nieważność § 23).
§ 24
1. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie zarządu lub poszczególnych członków zarządu (w tym starosty i wicestarosty).
2. Przewodniczący komisji przedkłada opinie, o których mowa w ust. 1, na ręce przewodniczącego rady w terminie 14 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.
§ 25
Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach rady.
VII. Plany pracy i sprawozdania komisji
§ 26
1. Komisja przedkłada radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.
2. Plan przedłożony radzie musi zawierać co najmniej:
a) przypuszczalne terminy odbywania posiedzeń,
b) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
3. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy komisji. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowych po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
§ 27
1. Sprawozdanie z realizacji rocznego planu kontroli powinno zawierać:
a) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
b) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w trakcie kontroli,
c) wykaz uchwał podjętych przez komisję,
d) wykaz wyłączeń, o których mowa w § 6 regulaminu,
e) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami wynikającymi z tych kontroli,
f) ocenę wykonania budżetu powiatu za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.
VIII. Posiedzenia komisji
§ 28
1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji zgodnie z planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący komisji zwołuje jej posiedzenia w formie pisemnej.
3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego komisji, a także na pisemny wniosek:
a) przewodniczącego rady,
b) nie mniej niż 5 radnych,
c) nie mniej niż 3 członków komisji.
4. Przewodniczący rady oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia komisji obowiązani są wskazać na wniosku przyczynę jego złożenia.
5. Przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenie komisji:
a) radnych niebędących członkami komisji,
b) osoby zaangażowane na wniosek komisji w charakterze biegłych lub ekspertów,
c) inne osoby, związane z przedmiotem posiedzenia komisji.
6. W posiedzeniu komisji mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.
7. Z posiedzeń komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.
§ 29
Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, chyba że zostanie przyjęty wniosek o tajne głosowanie.
IX. Postanowienia końcowe
§ 30
Obsługę biurową komisji zapewnia starosta.
§ 31
1. Komisja może na zlecenie rady lub też po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli przez członków komisji rewizyjnej i radnych – członków innych komisji rady.
3. Przewodniczący komisji może zwracać się do przewodniczących innych komisji rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli przeprowadzanej przez komisję rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego regulaminu.
5. Przewodniczący rady zapewnia koordynację
i współdziałanie poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania i
zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.
§ 32
Komisja może występować do organów powiatu w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Rejonową Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli.