R o z d z i a ł 3

Jednostki organizacyjne powiatu,

powiatowe służby, inspekcje i straże

§ 66

1. Jednostki organizacyjne powiatu tworzy się w celu wykonywania zadań powiatu.

2. Jednostki organizacyjne powiatu tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek rada powiatu.

3. Organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych powiatu określają regulaminy organizacyjne uchwalone przez zarząd powiatu, z zastrzeżeniem ust. 4.

4. Szczególne warunki lub zasady powoływania, odwoływania oraz tryb zatrudniania i zwalniania kierowników i pracowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu określają odrębne przepisy.

5. Zarząd powiatu prowadzi i aktualizuje wykaz jednostek organizacyjnych powiatu. Wykaz udostępnia się do publicznego wglądu w starostwie powiatowym.

§ 67

1. Powiatowe służby, inspekcje i straże tworzą:

1) Komenda Powiatowa Policji w Górze,

2) Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Górze,

3) Powiatowa Inspekcja Sanitarna w Górze,

4) Powiatowa Inspekcja Weterynarii w Górze,

5) Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Górze.

2. Starosta, sprawując zwierzchnictwo w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży:

1) powołuje i odwołuje ich kierowników w uzgodnieniu z wojewodą, a także wykonuje wobec nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej,

2) zatwierdza programy ich działania,

3) uzgadnia wspólne działanie tych jednostek na obszarze powiatu,

4) w sytuacjach szczególnych kieruje wspólnymi działaniami tych jednostek,

5) zleca w uzasadnionych przypadkach prowadzenie kontroli.

3. Uprawnienia starosty i rady powiatu wobec powiatowych służb, inspekcji i straży określają przepisy ustawowe.

R o z d z i a ł 4

Gospodarka finansowa powiatu

§ 68

1. Powiat prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

2. Budżet powiatu jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki powiatu.

3. Budżet powiatu jest uchwalany przez radę powiatu na rok kalendarzowy, zwany dalej “rokiem budżetowym”.

§ 69

1. Opracowanie i przedstawienie do uchwalenia projektu budżetu powiatu, a także inicjatywa w sprawie zmian tego budżetu, należą do wyłącznej kompetencji zarządu powiatu.

2. Zarząd powiatu przygotowuje i przedstawia radzie powiatu, nie później niż do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, projekt budżetu, uwzględniając zasady prawa budżetowego oraz ustalenia rady powiatu.

3. Bez zgody zarządu powiatu rada powiatu nie może wprowadzić w projekcie budżetu powiatu zmian powodujących zwiększenia wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach bez jednoznacznego ustanowienia źródła tych dochodów.

§ 70

Rada powiatu określa tryb prac nad projektem uchwały budżetowej, ustalając w szczególności:

1) obowiązki jednostek organizacyjnych powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży, w toku prac nad projektem budżetu powiatu,

2) wymagana przez radę powiatu szczegółowość projektu, z zastrzeżeniem, że szczegółowość ta nie może być mniejsza niż określona w odrębnych przepisach,

3) wymagane materiały informacyjne, które zarząd powiatu powinien przedstawić radzie powiatu wraz z projektem uchwały budżetowej,

4) terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu powiatu.

§ 71

1. Uchwała budżetowa powiatu powinna być uchwalona przed rozpoczęciem roku budżetowego.

2. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie wymienionym w ust. 1 do czasu uchwalenia budżetu przez radę powiatu, nie później jednak niż do dnia 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie powiatu.

3. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 2, regionalna izba obrachunkowa ustala budżet powiatu najpóźniej do 30 kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 2.

4. W przypadku, gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium budżetowym, rada powiatu może uchwalić prowizorium budżetowe powiatu na okres objęty prowizorium budżetowym państwa.

5. Uchwałę budżetową powiatu lub uchwałę, o której mowa w ust. 4, starosta przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej w ciągu 7 dni od dnia jej podjęcia.

§ 72

1. Za prawidłowe wykonanie budżetu odpowiada zarząd powiatu.

2. Zarządowi powiatu przysługuje wyłączne prawo:

1) zaciągnięcia zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,

2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielanych przez radę powiatu,

3) dokonywanie wydatków budżetowych,

4) zgłaszanie propozycji zmian w budżecie powiatu,

5) dysponowania rezerwą budżetu powiatu,

6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą,

3. Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji powiatu jest jawna. Wymóg jawności jest spełniony w szczególności przez:

1) jawność debaty budżetowej,

2) opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu powiatu,

3) przedstawienie pełnego wykazu kwot dotacji celowych udzielanych z budżetu powiatu,

4) ujawnienie sprawozdania zarządu z działań, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2.

R o z d z i a ł 5

Mienie powiatu

§ 73

1. Mieniem powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez powiat lub inne powiatowe osoby prawne.

2. Powiatowymi osobami prawnymi, prócz powiatu, są inne samorządowe jednostki organizacyjne, którym ustawy przyznają taki status, a także te osoby prawne, które mogą być tworzone na podstawie ustaw wyłącznie przez powiat.

3. Powiat jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia powiatu nienależącego do innych powiatowych osób prawnych.

§ 74

1. Oświadczenia woli w sprawach majątkowych w imieniu powiatu składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd w drodze uchwały.

2. Zarząd może upoważnić pracowników starostwa, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu do składania oświadczeń związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu.

3. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań majątkowych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika powiatu lub osoby przez niego upoważnionej.

§ 75

Powiat nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych powiatowych osób prawnych, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej.

§ 76

1. Zarząd mieniem powiatu i jego ochrona powinny być wykonane ze szczególną starannością.

2. Za właściwe gospodarowanie mieniem powiatu odpowiedzialny jest zarząd powiatu, a także kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu.

R o z d z i a ł 6

Przepisy końcowe

§ 77

Zmian w statucie dokonuje rada powiatu w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

§ 78

Statut powiatu podlega ogłoszeniu w dzienniku urzędowym województwa i obowiązuje po 14 dniach od daty ogłoszenia.

Załącznik nr 1 do Statutu Powiatu Góra (poz. 575)

 

REGULAMIN RADY POWIATU

W GÓRZE

R o z d z i a ł 1

Przepisy ogólne

§ 1

1. Rada powiatu wybiera ze swojego grona przewodniczącego oraz dwóch wiceprzewodniczących w trybie i na zasadach ustalonych w statucie powiatu.

2. Rada powiatu powołuje stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot ich działania i skład osobowy.

R o z d z i a ł 2

Sesje rady powiatu

§ 2

1. Rada powiatu obraduje na sesjach:

– zwyczajnych,

– nadzwyczajnych,

– uroczystych.

2. Sesje zwyczajne zwoływane są przez przewodniczącego rady powiatu w miarę potrzeby, co najmniej raz na kwartał.

3. Na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, zarządu przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję nadzwyczajną w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Przewodniczący rady może zwołać sesję uroczystą.

§ 3

1. Sesję zwołuje przewodniczący rady lub, w razie niemożności pełnienia przez niego funkcji, wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący, ustalając projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia.

2. Zawiadomienia o sesjach zwyczajnych lub uroczystych wraz z porządkiem obrad, projektami uchwał, uzasadnieniem uchwał i innymi materiałami otrzymują radni najpóźniej na 7 dni przed terminem sesji. Termin ten nie dotyczy sesji zwołanych w trybie nadzwyczajnym.

3. O terminie, miejscu i porządku posiedzenia sesji powiadamia się radnych za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

4. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w punkcie 2, rada powiatu może podjąć decyzję o przerwaniu posiedzenia i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek w tej sprawie może być zgłoszony tylko przed przyjęciem porządku obrad.

5. Na sali obrad podczas sesji może być obecna publiczność zajmująca wyznaczone w tym celu miejsca.

§ 4

1. Radni stwierdzają obecność na posiedzeniu podpisem na liście obecności z chwilą przybycia na salę obrad.

2. W razie wątpliwości kworum ustala się na podstawie listy obecności radnych obecnych na sali obrad.

3. W protokole obrad odnotowuje się imię i nazwisko radnych nieobecnych oraz radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem.

§ 5

1. Przed otwarciem sesji przewodniczący rady stwierdza, na podstawie listy obecności, prawomocność obrad, a w przypadku braku kworum prowadzi obrady bez możliwości podejmowania uchwał.

2. Otwarcie sesji następuje poprzez wypowiedzenie przez przewodniczącego rady następującej formuły: “Otwieram sesję Rady Powiatu w Górze”.

§ 6

1. Porządek obrad posiedzenia zwyczajnego winien zawierać:

– przyjęcie protokołu poprzedniego posiedzenia,

– sprawozdanie przewodniczącego zarządu z działalności zarządu w okresie między sesjami,

– sprawozdanie przewodniczących z działalności komisji (wg potrzeb),

– interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na nie (wg potrzeb),

– wolne głosy i wnioski.

2. Radny ma prawo do zgłoszenia interpelacji dotyczących spraw lub problemów związanych z realizacją zadań powiatu i jego organów do przewodniczącego zarządu lub zarządu, za pośrednictwem przewodniczącego rady.

3. Interpelacje mogą być zgłoszone pisemnie lub ustnie podczas posiedzenia lub pisemnie między posiedzeniami.

4. Adresat interpelacji zobowiązany jest udzielić radnemu odpowiedzi nie później niż w ciągu 14 dni od jej otrzymania. W przypadku złożenia pisemnej interpelacji co najmniej na 7 dni przed sesją radny może żądać od adresata interpelacji udzielenia ustnej odpowiedzi podczas posiedzenia.

5. W punkcie odpowiedzi na interpelacje i zapytania przewodniczący rady zapoznaje radnych z treścią pisemnych odpowiedzi na interpelacje.

6. W razie braku odpowiedzi radny ma prawo zwrócić się o interwencję do przewodniczącego rady.

7. Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów powiatu, w szczególności w celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym.

8. Do odpowiedzi na zapytania stosuje się przepisy ust. 3, 4 i 5.

9. W razie uznania odpowiedzi za niezadawalającą radny może zwrócić się do przewodniczącego rady o nakazanie uzupełnienia odpowiedzi.

§ 7

1. Przewodniczący rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, jednak w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

2. Przewodniczący rady może przyjąć wystąpienia radnego niewygłoszone na posiedzeniu do protokołu, informując o tym radę.

3. Podczas całego posiedzenia przewodniczący rady udziela poza kolejnością głosu w celu zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:

– stwierdzenia kworum,

– zakończenia dyskusji,

– zamknięcia listy mówców,

– ograniczenia czasu wystąpień,

– ograniczenia wystąpień do opinii komisji,

– przeliczenia głosów.

4. Zgłoszony wniosek formalny przewodniczący rady niezwłocznie poddaje pod głosowanie. Rada decyduje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

5. Nie można udzielić głosu w sprawie formalnej w trakcie głosowania.

§ 8

1. Nad sprawnym przebiegiem obrad czuwa przewodniczący rady.

2. W przypadku stwierdzenia, że wystąpienie radnego wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza wyznaczony czas, przewodniczący rady może przywołać go “do rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.

3. Jeśli forma lub treść wystąpienia zakłóca porządek obrad lub uchybia powadze posiedzenia, przewodniczący rady przywołuje radnego “do porządku”, a gdy nie odniesie to skutku, może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole posiedzenia.

4. Przewodniczący rady po uprzednim zwróceniu uwagi może nakazać opuszczenie sali obrad rady osobom będącym publicznością, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.

5. Przepisy ust. 3 stosuje się odpowiednio do osób uczestniczących w sesji, którym udzielono głosu.

§ 9

1. Przewodniczący rady może udzielić głosu osobom spoza składu rady powiatu, po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.

2. Postanowienia § 8 punkty 2 i 3 stosuje się odpowiednio również do osób spoza składu rady powiatu występujących na sesjach.

§ 10

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący rady kończy posiedzenie, wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Rady Powiatu w Górze”.

2. Przepis punktu 1 dotyczy również sesji trwających więcej niż jedno posiedzenie.

§ 11

1. Biuro rady powiatu sporządza protokół z każdego posiedzenia. Protokół podpisuje przewodniczący rady i protokolant. Po przyjęciu na następnym posiedzeniu protokół stanowi urzędowy zapis przebiegu obrad i podjętych rozstrzygnięć. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych.

2. Protokół wykłada się do wglądu radnym w biurze rady powiatu. Na następnym posiedzeniu radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu.

R o z d z i a ł 3

Uchwały rady powiatu

§ 12

Sprawy rozpatrywane na posiedzeniach rady powiatu rozstrzyga się, podejmując uchwały, które są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym odnotowanym w protokole posiedzenia.

§ 13

1. Podmiot uprawniony do inicjatywy uchwałodawczej przedstawia swe projekty uchwał zarządowi powiatu najpóźniej na 14 dni przed terminem posiedzenia.

2. Zarząd przedkłada przewodniczącemu rady projekty uchwał lub projekty innych uprawnionych podmiotów wraz z opinią zarządu najpóźniej na 10 dni przed terminem posiedzenia sesji.

3. Przewodniczący komisji, do których skierowano projekty uchwał, zwołuje posiedzenie komisji celem zaopiniowania projektów przez komisje.

§ 14

1. Uchwały rady podpisuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący, który przewodniczył posiedzeniu.

2. Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje w biurze rady powiatu.

3. Starosta przekazuje uchwały rady powiatu Wojewodzie Dolnośląskiemu w terminie 7 dni od dnia podjęcia w celu badania ich legalności.

4. Uchwałę budżetową, uchwały w sprawie absolutorium dla zarządu powiatu oraz inne uchwały objęte nadzorem Regionalnej Izby Obrachunkowej starosta przedkłada tej izbie w terminie określonym ustawą.

R o z d z i a ł 4

Kluby radnych

§ 15

1. Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:

– imię i nazwisko przewodniczącego klubu,

– listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,

– nazwę klubu – jeśli klub ją posiada.

2. Działalność klubów radnych nie może być finansowana z budżetu powiatu.

3. Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami. Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze statutem powiatu.

4. Przewodniczący klubów radnych są obowiązani przedłożyć przewodniczącemu rady regulaminy klubów w terminie 30 dni od ich uchwalenia.

5. Przedstawiciele klubów mogą przedstawić stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad rady.

R o z d z i a ł 5

Radni powiatu

§ 16

Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami powiatu, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je do rozpatrzenia.

§ 17

1. Radny składa na pierwszej sesji po wyborach ślubowanie:

“Uroczyście ślubuję rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec Narodu Polskiego, strzec suwerenności i interesów Państwa Polskiego, czynić wszystko dla pomyślności Ojczyzny, wspólnoty samorządowej Powiatu i dobra obywateli, przestrzegać Konstytucji i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej”.

2. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: “Tak mi dopomóż Bóg”

3. Radni nieobecni na pierwszej sesji rady składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 18

Radny ma obowiązek brać udział w pracach rady i jej komisji oraz innych organów samorządowych, do których został wybrany. (Rozstrzygnięciem Nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-12/03/02
z 5 lutego 2002 r. stwierdzono nieważność § 18).

§ 19

1. Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, o ile przepis nie stanowi inaczej, prawo udziału w głosowaniu na sesjach rady, prawo występowania z interpelacjami i zapytaniami. Powinny one zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

2. Przewodniczący rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na najbliższej sesji rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.