571 |
|
|
Szczecin, dnia 7 lutego 2002 r. |
DECYZJA CZĘŚCIOWA Na podstawie art. 47 ust. 1 i 2 oraz art. 23 ust. 2 pkt 2, w
związku z art. 30, ust. 1 i art. 45 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo
energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 i Nr 158, poz. 1042, z 1998 r. Nr 94, poz. 594, Nr
106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 88, po rozpatrzeniu wniosku o zatwierdzenie taryfy dla ciepła z dnia 5 października 2001 r. przedsiębiorstwa “SIM” S.A. z siedzibą w Zielonej Górze zwanego w dalszej części decyzji “Przedsiębiorstwem
energetycznym”, |
postanawiam
UZASADNIENIE
Na podstawie art. 61 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego na
wniosek Przedsiębiorstwa energetycznego z dnia 5 października 2001 r., posiadającego
koncesje o numerach WCC/847/1033/W/2000/MJ na wytwarzanie ciepła (ze zm.) i
PCC/906/1033/W/2000/MJ na przesyłanie i dystrybucję ciepła (ze zm.) wydane
w dniu 10 maja 2000 r. oraz OCC/284/1033/W/2001/MJ na obrót ciepłem wydaną w
dniu 19 kwiet-
nia 2001 r., zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie zatwierdzenia
taryfy dla ciepła, ustalonej przez to Przedsiębiorstwo energetyczne.
Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy – Prawo energetyczne, przedsiębiorstwa energetyczne posiadające koncesje na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania, przesyłania i dystrybucji oraz obrotu ciepłem ustalają taryfy dla ciepła, które podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, zwanego dalej “Prezesem URE”.
Natomiast w myśl art. 23 ust. 2 pkt 2 lit. b) i c) tej ustawy, do zakresu kompetencji Prezesa URE należy ustalanie współczynników korekcyjnych określających poprawę efektywności funkcjonowania przedsiębiorstw energetycznych oraz zmianę warunków prowadzenia przez te przedsiębiorstwa działalności gospodarczej.
W trakcie postępowania administracyjnego, na podstawie zgromadzonej dokumentacji ustalono, że Przedsiębiorstwo energetyczne zgodnie z posiadanymi koncesjami prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zaopatrzenia w ciepło na terenie dwudziestu pięciu miejscowości.
Jednocześnie ustalono, że Przedsiębiorstwo energetyczne opracowało
taryfę dla odbiorców zaopatrywanych w ciepło w miejscowościach Zgorzelec (grupa 1),
Milicz (grupa 2), Warlubie (grupa 3 i 12), Kudowa Zdrój (grupa 4 i 5), Leszno (grupa 6 i
14), Mieszkowice (grupa 7), Wschowa (grupa 8), Jerzmanki (grupa 9), Oborniki Śląskie
(grupa 10), Kąty Wrocławskie (grupa 11), Głuchołazy (grupa 13), Łęknica (grupa
18), Kolbuszowa (grupa 23), Ustrzyki (grupa 24), Chociwel (grupa 26) i Boguchwała
(grupa 27) zgodnie z zasadami określonymi w art. 45 ustawy – Prawo
energetyczne oraz z przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 12 października
2000 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz zasad
rozliczeń w obrocie ciepłem (Dz. U. Nr 96, poz. 1053) – zwanego
dalej “rozporządzeniem taryfowym”. Ceny i stawki opłat dla tych grup odbiorców
zostały skalkulowane przez Przedsiębiorstwo energetyczne na podstawie planowanych
rocznych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej porównywalnych do kosztów
poniesionych w roku 2000. Natomiast w chwili obecnej, w odniesieniu do pozostałych
cen i stawek opłat ustalonych przez Przedsiębiorstwo energetyczne, a objętych
pozostałą częścią wniosku o zatwierdzenie taryfy dla ciepła, tj. ustalonych dla
odbiorców zaopatrywanych w ciepło w miejscowościach Rawicz (grupa 15), Gliwice (grupy
16.1 i 16.2), Katowice (grupy 17/1 i 17/2), Wędrzyn (grupa 19), Szczecin (grupy 20/1,
20/2 i 29), Zegrze (grupy 21/1
i 21/2), Malczyce (grupa 22), Olsztyn (grupy 28/1 i 28/2) i Kłodzko (grupa 30)
toczy się postępowanie wyjaśniające. Ich zatwierdzenie lub odmowa zatwierdzenia
nastąpi po zakończeniu tego postępowania administracyjnego.
W niniejszej decyzji współczynnik korekcyjny Xw, dla wytwarzania ciepła został ustalony w wysokości plus 4,4%, a dla przesyłania i dystrybucji ciepła współczynnik korekcyjny Xw, ustalono w wysokości minus 6,1%.
Powyższe współczynniki korekcyjne Xw, określają projektowaną poprawę efektywności funkcjonowania Przedsiębiorstwa energetycznego oraz zmianę warunków prowadzenia przez to Przedsiębiorstwo energetyczne działalności gospodarczej w okresie stosowania taryfy w stosunku do roku kalendarzowego poprzedzającego okres stosowania taryfy.
Ustalone w taryfie ceny i stawki opłat zapewniają, zgodnie z art. 45 ust. 2 ustawy – Prawo energetyczne ochronę interesów odbiorców przed nieuzasadnionym poziomem cen.
Okres obowiązywania współczynników korekcyjnych ustalono do dnia 30 września 2003 r., co umożliwić ma po upływie tego terminu, kolejną weryfikację kosztów stanowiących podstawę ustalenia cen i stawek opłat.
Zgodnie z § 28 ust. 3 rozporządzenia taryfowego, ustalony w decyzji okres obowiązywania współczynników korekcyjnych Xw jest równoznaczny z okresem stosowania taryfy.
W tym stanie rzeczy postanowiłem orzec jak w sentencji.
POUCZENIE
1. Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Sądu
Okręgowego w Warszawie – Sądu Antymonopolowego – za moim pośrednictwem, w terminie
dwutygodniowym od dnia jej doręczenia (art. 30 ust. 2 i 3 ustawy
z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, w związku art. 47946
pkt 1 i art. 47947 Kodeksu postępowania cywilnego).
2. Odwołanie od decyzji powinno czynić zadość wymaganiom przepisanym dla pisma procesowego oraz zawierać oznaczenie zaskarżonej decyzji i wartości przedmiotu sporu, przytoczenie zarzutów, zwięzłe ich uzasadnienie, wskazanie dowodów, a także zawierać wniosek o uchylenie albo zmianę decyzji – w całości lub części (art. 47949 Kodeksu postępowania cywilnego).
Odwołanie należy przesłać na adres Północno-Zachodniego Oddziału Terenowego Urzędu Regulacji Energetyki z siedzibą w Szczecinie – ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin.
Załącznik: Przedsiębiorstwo “SIM” Spółka Akcyjna: część 1, część 2