432

UCHWAŁA RADY MIASTA OLEŚNICY

z dnia 28 grudnia 2001 r.

w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta Oleśnicy

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zm.) oraz art. 7 i art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733) Rada Miasta Oleśnicy uchwala, co następuje:

R o z d z i a ł I

PRZEPISY OGÓLNE

§ 1

Uchwała określa wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta Oleśnicy w latach 2002––2006.

§ 2

Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733),

2) zasobie – należy przez to rozumieć mieszkaniowy zasób Miasta Oleśnicy,

3) wartości odtworzeniowej lokalu – należy przez to rozumieć iloczyn powierzchni użytkowej lokalu i wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ogłaszanego przez Wojewodę Dolnośląskiego co 6 miesięcy w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

R o z d z i a ł II

PROGNOZA WIELKOŚCI ORAZ STANU TECHNICZNEGO ZASOBU

§ 3

1. Prognozowany stan wielkości zasobu przedstawia poniższa tabela:

 

2002

2003

2004

2005

2006

Liczba lokali mieszkalnych

ogółem w tym:

2.756

2.506

2.256

2.006

1.756

Lokale socjalne

20

30

40

50

60

Lokale mieszkalne

2.736

2.476

2.216

1.956

1.696

Powierzchnia w m2

127.683

117.683

107.683

97.683

87.683

2. Stan techniczny zasobu uzależniony jest od wieku budynków, jego utrzymania i przeprowadzonych w przeszłości remontów. Zasób znajduje się zarówno w budynkach w których wyodrębniono własność lokali (wspólnoty mieszkaniowe), jak i w budynkach, w których nie wyodrębniono własności lokali, stanowiących własność Miasta Oleśnicy.

Aktualną strukturę budynków pod względem wieku przedstawia poniższa tabela:

Lp.

Wiek budynku

%

Ilość

1.

Do 50 lat

32%

110

2.

Od 50 do 100 lat

40%

137

3.

Powyżej 100 lat

28%

97

 

Razem:

100%

344

3. Zmianę stopnia zużycia technicznego budynków w kolejnych latach przedstawia poniższa tabela:

Stopień zużycia

2002

2003

2004

2005

2006

0 – 25%

65

62

60

55

50

26% – 50%

147

144

141

135

136

51% – 70%

106

110

114

122

123

71% – 100%

26

27

27

29

31

Liczba budynków

344

343

342

341

340

4. Stan techniczny budynków mieszkalnych przy ulicach: Hallera 10, Krzywoustego 82, 11 Listopada 25,
Maja 19 oficyna kwalifikuje je jedynie do rozbiórki. W okresie do roku 2005 nastąpią rozbiórki tych budynków.

5. Stan techniczny budynków lub ich poszczególnych elementów wskazują na konieczność systematycznego przeprowadzania remontów i modernizacji w zakresie: remontów elewacji, dachów, instalacji wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania. W lokalach wykonywane będą: wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, podbudowa pieców oraz inne remonty obciążające wynajmującego – Zakład Budynków komunalnych Oleśnica. Jako zasadę przyjmuje się udzielanie zgody najemcom na zmianę systemu ogrzewania z piecowego na elektryczne lub gazowe w lokalach, w których pozwalają na to warunki techniczne.

R o z d z i a ł III

ANALIZA POTRZEB ORAZ PLAN REMONTÓW I MODERNIZACJI ZASOBU

§ 4

1. Analiza struktury wieku budynków, w których znajduje się zasób, wskazuje iż 28% budynków znajduje się
w użytkowaniu powyżej 100 lat. Są to budynki, które wymagają znacznych nakładów na ich utrzymanie
w należytym stanie technicznym. Tylko 32% budynków jest młodszych niż 50 lat, ale stosowane w okresie ich budowy technologie powodują, iż także w tych budynkach należy przewidzieć nakłady na ich modernizacje.

2. Jako priorytetowe uznaje się remonty przeprowadzane na podstawie art. 70 ustawy z dni 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, tj. wynikające z wymogów bezpieczeństwa dla życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska, w szczególności w zakresie instalacji gazowej i elektrycznej.

3. Jako standard docelowy uznaje się przeprowadzanie remontów zmierzających do poprawy warunków technicznych i funkcjonalności zasobu zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, a nie przeprowadzanie remontów o charakterze zachowawczym.

4. Sposób wykorzystania planowanych środków finansowych na poszczególne zadania remontowe wynikające z analizy potrzeb w kolejnych latach obrazuje poniższa tabela:

Lp.

Nazwa zadania

2002

2003

2004

2005

2006

1.

Roboty dekarskie

11%

12%

12%

11%

10%

2.

Roboty elewacyjne

22%

22%

22%

21%

20%

3.

Roboty zduńskie

9%

8%

6%

5%

3%

4.

Roboty stolarskie

11%

10%

10%

8%

6%

5.

Roboty murarskie

12%

15%

15%

16%

17%

6.

Remont po ekspertyz.

0%

5%

5%

5%

6%

7.

Remonty lokali mieszkalnych systemem własnym

12%

12%

13%

14%

15%

8.

Remonty instalacji elektrycznej

2%

1%

1%

1%

1%

9.

Remonty instalacji gazowej

2%

1%

1%

1%

1%

10.

Remonty instalacji centralnego ogrzew.

6%

6%

7%

8%

9%

11.

Remonty instalacji wodno-kanalizacyjnej

3%

4%

5%

6%

7%

12.

Rozbiórka budynków

10%

4%

3%

4%

5%

Razem:

100%

100%

100%

100%

100%

5. Dokonane remonty pozwolą na utrzymanie zasobu w stanie, co najmniej niepogorszonym, a nawet przy ich systematycznej realizacji doprowadzą do poprawy stanu technicznego zasobu.

R o z d z i a ł IV

PLANOWANA SPRZEDAŻ LOKALI

§ 5

Ustala się prognozowaną sprzedaż lokali z zasobu w poszczególnych latach:

1. W roku 2002 – 500 lokali.

2. W roku 2003 – 250 lokali.

3.     W roku 2004 – 250 lokali.

4. W roku 2005 – 250 lokali.

5. W roku 2006 – 250 lokali.

§ 6

1. Zasady sprzedaży lokali z zasobu określają odrębne przepisy.

2. W celu osiągnięcia prognozowanej wielkości sprzedaży lokali, określonej w § 5 może być stosowany system bonifikat.

R o z d z i a ł V

ZASADY POLITYKI CZYNSZOWEJ

§ 7

1. Stawki czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali ustala Zarząd Miasta Oleśnicy z uwzględnieniem czynników podwyższających lub obniżających wartość użytkową lokali.

2. Czynnikami obniżającymi wartość użytkową lokali, powodującymi obniżenie stawki czynszu są:

1) położenie budynków na peryferiach Miasta Oleśnicy – o 5%:

a) przy ul. Wiejskiej 39,

b) przy ul. Wielkopolnej 46,

c) przy ul. B. Krzywoustego 31b,

d) przy ul. B. Krzywoustego 33b,

2) położenie lokalu w budynkach:

a) 5-kondygnacyjnym na III piętrze – o 5%,

b) 5-kondygnacyjnym na IV piętrze lub strychu – o 10%,

c) 4-kondygnacyjnym na III piętrze lub strychu – o 7%,

d) 3-kondygnacyjnym na II piętrze – o 5%,

e) w suterenie – o 5%,

3) wyposażenie budynku i lokalu w urządzenia techniczne i instalacje oraz ich stan:

a) brak ciepłej wody – o 20%,

b) brak centralnego ogrzewania – o 15%,

c) brak w lokalu łazienki lub toalety – o 15%,

d) brak instalacji gazowej lub brak dostawy gazu z powodu remontu przez okres dłuższy niż 3 miesiące
o 10%,

e) ciemna kuchnia – o 5%,

4) ogólny stan budynku:

a) przeznaczony do rozbiórki – o 75%,

b) przeznaczony do remontu kapitalnego – o 60%.

3. Czynniki obniżające wartość użytkową lokali, powodujące obniżenie stawki czynszu, określone w ust. 2
pkt 1, 2, 3, jeżeli występują łącznie, uwzględnia się łącznie.

4. Czynnikami podwyższającymi wartość użytkową lokali, powodującymi podwyższenie stawki czynszu są:

1) położenie lokalu w budynkach:

a) 5-kondygnacyjnym na I piętrze – o 10%,

b) 5-kondygnacyjnym na II piętrze – o 5%,

c) 4-kondygnacyjnym na I piętrze – o 5%,

d) 4-kondygnacyjnym na II piętrze – o 2%,

e) 3-kondygnacyjnym na I piętrze – o 5%.

§ 8

Stawka czynszu za lokal socjalny nie może przekraczać połowy stawki najniższego czynszu lokalu w zasobie.

§ 9

W razie najmu poszczególnych pomieszczeń w jednym lokalu mieszkalnym przez dwóch lub więcej najemców, za pomieszczenia używane wspólnie, najemcy płacą czynsz proporcjonalnie do powierzchni zajmowanej oddzielnie przez każdego z nich.

§ 10

Czynsz i opłaty za świadczenia jest płatny do ostatniego dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy Zakładu Budynków Komunalnych Oleśnica. Za datę zapłaty uważa się datę uznania rachunku bankowego Zakładu Budynków Komunalnych Oleśnica.

§ 11

1. Czynsz za pomieszczenia w lokalu mieszkalnym, przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej strony ustalają w umowach najmu.

2. Od pomieszczeń przynależnych czynszu i opłat nie pobiera się.

3. Jeżeli pomieszczenie jest wykorzystywane jednocześnie do celów użytkowych i mieszkalnych stosuje się stawki czynszu odpowiadające zasadniczemu przeznaczeniu.

§ 12

W celu poprawienia efektywności gospodarowania zasobem oraz dla zahamowania degradacji tego zasobu ustala się następujące zasady polityki czynszowej:

1) Podwyższanie czynszu corocznie, jeden raz w roku, z zachowaniem warunków określonych w art. 9 ust. 3 ustawy.

2) Dążenie do ustalenia czynszów na poziomie co najmniej 2% wartości odtworzeniowej rocznie, co umożliwi pełne pokrycie kosztów administracji i remontów bieżących, a więc trwałą likwidację konieczności dofinansowywania bieżącej administracji zasobu z budżetu Miasta Oleśnicy i wprowadzenie zasad efektywności w gospodarowaniu tym zasobem – z wyhamowaniem tendencji do jego degradacji i dekapitalizacji.

R o z d z i a ł V

SPOSÓB I ZASADY ZARZĄDZANIA LOKALAMI I BUDYNKAMI

§ 13

1. Zarządzanie budynkami, w których wyodrębniono własność lokali, wykonywane jest przez zarządców nieruchomości posiadających licencję zawodową w oparciu o ustawę z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali oraz inne obowiązujące ustawy, z uwzględnieniem woli właścicieli lokali wyrażonej w formie uchwał wspólnot mieszkaniowych.

2. Zarządzanie budynkami, w których niewyodrębniono własności lokali, stanowiącymi własność Miasta Oleśnicy, wykonywane jest przez jednostkę organizacyjną Miasta Oleśnicy – Zakład Budynków Komunalnych Oleśnica.

R o z d z i a ł VI

ŹRÓDŁA FINANSOWANIA GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ I WYSOKOŚĆ WYDATKÓW
W KOLEJNYCH LATACH

§ 14

1. Jako źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej przyjmuje się:

– wpływy z czynszów za lokale mieszkalne,

– wpływy z czynszów za lokale użytkowe,

– dotacja z budżetu Miasta Oleśnicy.

2. Procentowy udział źródeł finansowania gospodarki mieszkaniowej w poszczególnych latach przedstawia poniższa tabela:

Źródła finansowania w procentach

2002

2003

2004

2005

2006

Wpływy z czynszów za lokale mieszkalne

33

32

31

30

29

Wpływy z czynszów za lokale użytkowe

30

33

34

36

39

Dotacja z budżetu Miasta

37

35

35

34

32

Razem

100

100

100

100

100

3. W związku ze sprzedażą lokali z zasobu wpływy z czynszów za lokale mieszkalne będą stopniowo maleć,
a gospodarka mieszkaniowa będzie finansowana z większym udziałem wpływów za lokale użytkowe.

4. Procentową wysokość wydatków w kolejnych latach z podziałem na poszczególne rodzaje kosztów związanych z utrzymaniem zasobu przedstawia poniższa tabela:

Wydatki związane z utrzymaniem zasobu w procentach

2002

2003

2004

2005

2006

Koszty bieżącej eksploatacji

43

42

40

40

40

Koszty remontów

18

25

29

31

32

Koszty modernizacji lokali i budyn-ków

10

5

5

4

4

Koszty zarządu nieruchomościami

wspólnymi

29

27

26

25

24

Wydatki inwestycyjne

Razem

100

100

100

100

100

R o z d z i a ł VII

POPRAWA WYKORZYSTANIA I RACJONALIZACJA GOSPODAROWANIA ZASOBEM

§ 15

W celu poprawy wykorzystania i racjonalizacji gospodarowania zasobem określa się poniższe zasady jako priorytetowe:

1. Miasto Oleśnica nie zapewnia mieszkań, a jedynie pomaga członkom wspólnoty samorządowej w ich wysiłkach w uzyskaniu mieszkania, kierując się zasadami określonymi w odrębnych przepisach.

2. Miasto Oleśnica podejmuje działania zmierzające do pozyskiwania nieodpłatnie budynków, stanowiących mienie innych podmiotów lub jednostek samorządu terytorialnego, nadających się do adaptacji na lokale.

3. Miasto Oleśnica wspomaga finansowo dotacją dla Zakładu Budynków Komunalnych działania umożliwiające tworzenie warunków do sukcesywnej modernizacji i wzrostu atrakcyjności istniejącego zasobu, zwłaszcza
w odniesieniu do budynków zabytkowych.

4. Miasto Oleśnica dąży do dokonania sprzedaży wszystkich lokali w budynkach, w których liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych nie jest większa niż siedem, a udział Miasta Oleśnicy w częściach wspólnych nieruchomości jest mniejszy niż 30%.

R o z d z i a ł VIII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 16

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Oleśnicy oraz dyrektorowi Zakładu Budynków Komunalnych Oleśnica.

§ 17

1. Traci moc uchwała nr VIII/77/94 Rady Miejskiej Oleśnicy z dnia 22 grudnia 1994 r. w sprawie ustalenia stawek czynszu na 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego wraz ze zmianami.

2. Do dnia wejścia w życie uchwały Zarządu Miasta Oleśnicy w sprawie ustalenia stawek czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu, obowiązują stawki czynszu określone w dotychczas obowiązujących przepisach.

§ 18

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZACA
RADY MIASTA
ZDZISŁAWA MARIA JAKIMIEC