R o z d z i a ł VI
Akty prawne Zarządu Gminy i Wójta Gminy
§ 31
1. Zarząd – na podstawie upoważnień ustawowych podejmuje:
1.1. Uchwały.
1.2. Zarządzenia – jako przepisy porządkowe w zakresie właściwości Rady, w sprawach niecierpiących zwłoki – podlegające zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady.
1.3. Decyzje i postanowienia – w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
2. Wójt wydaje:
2.1. Zarządzenia – na podstawie upoważnień zawartych w aktach prawnych.
2.2. Postanowienia – o charakterze instrukcyjnym, porządkujące sprawy organizacyjne Urzędu.
2.3. Decyzje i postanowienia – w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
3. Uchwały i zarządzenia powinny zawierać:
3.1. Oznaczenie (np. uchwała), numer kolejny uchwały, numer protokołu oraz dwie ostatnie cyfry roku i oznaczenie organu.
3.2. Datę podjęcia: dzień, miesiąc (słownie), rok.
3.3. Określenie zakresu przedmiotowego podlegającego regulacji prawnej.
3.4. Wskazanie podstawy prawnej.
3.5. Treść regulowanych zagadnień.
3.6. Wskazanie podmiotów odpowiedzialnych za realizację i ewentualnie termin realizacji.
3.7. Przepisy końcowe – obejmujące datę wejścia w życie aktu prawnego (z ewentualnym wskazaniem daty mocy obowiązywania) oraz wskazanie przepisów lub aktów podlegających uchyleniu.
§ 32
1. Projekty uchwał, zarządzeń, decyzji i postanowień przygotowują właściwe pod względem merytorycznym komórki organizacyjne.
2. Projekty parafowane przez kierownika komórki przekazuje się do Radcy Prawnego celem zaopiniowania pod względem formalno-prawnym z wyłączeniem spraw typowych, uprzednio opiniowanych. W przypadku stwierdzenia uchybień Radca prawny zwraca dokument projektodawcy w celu usunięcia wad. Poprawione projekty podlegają ponownemu opiniowaniu.
3. Projekty aktów prawnych składa się u Sekretarza.
4. Prawidłowo sporządzone projekty aktów prawnych wnoszą pod obrady Zarządu: Wójt, Sekretarz lub Skarbnik.
5. Prawidłowo sporządzone projekty aktów prawnych Wójta
zaopiniowane pod względem formalno-praw-
nym przez Radcę Prawnego, projektodawca na opatrzonych swoimi inicjałami drukach kieruje
do podpisu Wójta za pośrednictwem Sekretarza, Skarbnika, kierownika referatu.
6. Akty prawne – po ich podpisaniu podlegają ewidencji w Referacie Organizacji i Kadr.
7. Tryb postępowania określony w ust. 1 do 6 obowiązuje także w odniesieniu do opracowywanych w referatach projektów uchwał Rady.
R o z d z i a ł VII
Wnioski, interpelacje i zapytania radnych
§ 33
1. Wnioski, interpelacje i zapytania wniesione do Zarządu za
pośrednictwem komórek organizacyjnych podlegają zarejestrowaniu w Referacie Organizacji
i Kadr.
2. Zarejestrowane wnioski, interpelacje i zapytania Wójt przekazuje do rozpatrzenia właściwym referatom lub jednostkom organizacyjnym Gminy.
3. Kierownicy referatów i jednostek organizacyjnych oraz pracownicy samorządowi są odpowiedzialni za prowadzenie dokumentacji dotyczącej wniosków, interpelacji i zapytań oraz przygotowywanie niezbędnych, materiałów do ich rozpatrzenia.
4. Rozpatrzone, tj. merytorycznie opracowane projekty odpowiedzi na wnioski, interpelacje i zapytania radnych przygotowane przez komórki Urzędu lub jednostki organizacyjne Gminy przedkłada się Wójtowi.
5. Wójt przedstawia do akceptacji Zarządu projekty odpowiedzi na wnioski, interpelacje i zapytania skierowane do Zarządu i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy.
6. W przypadku braku możliwości terminowego rozpatrzenia wniosków, interpelacji i zapytań ustala się nowy termin i powiadamia o tym wnioskodawcę.
7. Za terminowe rozpatrzenie wniosków, interpelacji, zapytań odpowiada Wójt Gminy.
R o z d z i a ł VIII
Organizacja przyjmowania i załatwiania skarg
i wniosków
§ 34
1. Skargi i wnioski wpływające do Urzędu rozpatrują i załatwiają:
1.1. Rada Gminy– na Zarząd Gminy i Wójta.
1.2. Wójt – w sprawach dotyczących Sekretarza, Skarbnika, kierowników jednostek i komórek organizacyjnych.
1.3. Sekretarz i Skarbnik – w sprawach objętych zakresem działania bezpośrednio nadzorowanych kierowników i komórek organizacyjnych.
1.4. Kierownicy referatów – w sprawach dotyczących działalności podległych komórek organizacyjnych i pracowników im podległych.
§ 35
Interesanci przyjmowani są w sprawach skarg i wniosków:
- przez Wójta, Zastępcę Wójta,
Sekretarza, Skarbnika we wtorki i piątki w godzinach od 1000–1400
i każdym wolnym czasie, w godzinach pracy Urzędu,
- przez pozostałych pracowników – codzienne w godzinach pracy Urzędu.
§ 36
1. Skargi i wnioski wniesione do Urzędu pisemnie lub do protokołu podlegają zarejestrowaniu w “Rejestrze skarg i wniosków” prowadzonym przez Referat Organizacji i Kadr.
2. Po zarejestrowaniu skargę (wniosek) przekazuje się do załatwienia właściwym podmiotom. Jeżeli skarga dotyczy spraw wchodzących w zakres działania kilku jednostek, Sekretarz wyznacza jednostkę koordynującą zbadanie i załatwienie skargi.
3. Kierownicy referatów powierzają przyjmowanie, ewidencjonowanie oraz załatwianie skarg i wniosków imiennie wyznaczonym pracownikom, kontrolując terminowe ich załatwienie.
4. Kopię udzielonych odpowiedzi w sprawach skarg i wniosków kierownicy referatów przekazują kierownikowi Referatu Organizacji i Kadr.
5. Obsługę organizacyjną przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków przez Wójta i Sekretarza prowadzi Referat Organizacji i Kadr.
6. Szczegółowy tryb rejestracji i załatwiania skarg oraz sprawozdawczości w tym zakresie ustala Wójt.
R o z d z i a ł IX
Organizacja działalności kontrolnej
§ 37
1. Kontrolę wewnętrzną wykonują:
1.1. Wójt, Sekretarz, Skarbnik.
1.2. Pracownik samodzielny ds. kontroli.
1.3. Kierownicy referatów oraz inni pracownicy w ramach udzielonych upoważnień.
2. Działalność kontrolną prowadzi się w formie kontroli planowych i doraźnych. Ze względu na zakres przedmiotowy rozróżnia się kontrole:
2.1. Kompleksowe – obejmujące całokształt działalności kontrolowanej jednostki lub komórki.
2.2. Problemowe – oceniające realizację wybranych zagadnień.
2.3. Sprawdzające – oceniające wykonanie zadań, wynikających z uprzednio prowadzonych kontroli i wydanych zaleceń.
3. Przy przeprowadzeniu kontroli obowiązuje zasada łączenia jej z bieżącym instruktażem.
4. Do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie podpisane przez Wójta. Doraźna kontrola w zakresie przestrzegania prawa oraz metod i trybu załatwiania przez referaty indywidualnych spraw mieszkańców (w tym skarg i wniosków) może być przeprowadzona także na podstawie imiennych upoważnień podpisanych przez Sekretarza.
5. Referat Kontroli i Zamówień Publicznych jest koordynatorem działalności kontrolnej – sporządza okresowe plany kontroli, przeprowadza kontrole, prowadzi rejestr wydanych upoważnień do kontroli.
6. Kierownicy referatów – w ramach posiadanych kompetencji lub wyznaczeni przez nich pracownicy – przeprowadzają kontrole zewnętrzną jednostek organizacyjnych lub pomocniczych Gminy oraz zapewniają udział pracowników merytorycznych w kontrolach organizowanych przez Referat ds. kontroli i zamówień publicznych.
7. Uprawnieni do przeprowadzenia kontroli pracownicy uzgadniają z Sekretarzem i Skarbnikiem odpowiedni zakres przedmiotowy, termin i metodę kontroli.
8. Z przeprowadzonych kontroli sporządza się sprawozdanie lub protokół w razie stwierdzenia nieprawidłowości, zawierający zalecenia pokontrolne.
9. Sprawozdania lub protokoły kontroli przedkładane są:
9.1. Wójtowi – w przypadku kontroli zewnętrznej, wewnętrznej Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy.
9.2. Zarządowi – w przypadku kontroli jednostek organizacyjnych Gminy.
R o z d z i a ł X
Okresowe oceny kwalifikacyjne pracowników Urzędu
§ 38
1. Pracownicy Urzędu podlegają okresowym ocenom kwalifikacyjnym, wg zasad określonych przez Wójta.
2. Oceniając pracowników, uwzględnia się w szczególności następujące kryteria:
2.1. Przygotowanie zawodowe.
2.2. Realizację zadań merytorycznych (jakość, terminowość wykonania).
2.3. Umiejętność stosowania przepisów prawa.
2.4. Samodzielność i inicjatywę,
2.5. Przestrzeganie porządku i dyscypliny pracy.
2.6. Stosunek do interesantów.
3. Ocena pracownika może być pozytywna lub negatywna, w zależności od jej wyniku przeprowadzający ocenę przedstawiają Wójtowi wniosek:
3.1. W przypadku oceny pozytywnej:
- o pozostawienie na zajmowanym stanowisku,
- o przeszeregowanie,
- o awans na wyższe stanowisko.
3.2. W przypadku oceny negatywnej:
- o powtórną ocenę po upływie 3 miesięcy,
- o zmianę istotnych warunków umowy o pracę w drodze wypowiedzenia zmieniającego,
- o rozwiązanie umowy o pracę.
4. Oceny podaje się do wiadomości pracownika i umieszcza się w jego aktach osobowych.
R o z d z i a ł XI
Postanowienie końcowe
§ 39
1. Zmiany w regulaminie organizacyjnym mogą być dokonywane w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.
2. Obowiązki Urzędu Gminy jako zakładu pracy w rozumieniu przepisów Prawa pracy, obowiązki pracowników Urzędu, zasady dyscypliny pracy oraz inne sprawy związane z wewnętrznym porządkiem pracy określa regulamin pracy Urzędu Gminy w Rudnej.
Załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy w Rudnej (poz. 389)