R o z d z i a ł VI

Akty prawne Zarządu Gminy i Wójta Gminy

§ 31

1. Zarząd – na podstawie upoważnień ustawowych podejmuje:

1.1. Uchwały.

1.2. Zarządzenia – jako przepisy porządkowe w zakresie właściwości Rady, w sprawach niecierpiących zwłoki – podlegające zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady.

1.3. Decyzje i postanowienia – w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.

2. Wójt wydaje:

2.1. Zarządzenia – na podstawie upoważnień zawartych w aktach prawnych.

2.2. Postanowienia – o charakterze instrukcyjnym, porządkujące sprawy organizacyjne Urzędu.

2.3. Decyzje i postanowienia – w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.

3. Uchwały i zarządzenia powinny zawierać:

3.1. Oznaczenie (np. uchwała), numer kolejny uchwały, numer protokołu oraz dwie ostatnie cyfry roku i oznaczenie organu.

3.2. Datę podjęcia: dzień, miesiąc (słownie), rok.

3.3. Określenie zakresu przedmiotowego podlegającego regulacji prawnej.

3.4. Wskazanie podstawy prawnej.

3.5. Treść regulowanych zagadnień.

3.6. Wskazanie podmiotów odpowiedzialnych za realizację i ewentualnie termin realizacji.

3.7. Przepisy końcowe – obejmujące datę wejścia w życie aktu prawnego (z ewentualnym wskazaniem daty mocy obowiązywania) oraz wskazanie przepisów lub aktów podlegających uchyleniu.

§ 32

1. Projekty uchwał, zarządzeń, decyzji i postanowień przygotowują właściwe pod względem merytorycznym komórki organizacyjne.

2. Projekty parafowane przez kierownika komórki przekazuje się do Radcy Prawnego celem zaopiniowania pod względem formalno-prawnym z wyłączeniem spraw typowych, uprzednio opiniowanych. W przypadku stwierdzenia uchybień Radca prawny zwraca dokument projektodawcy w celu usunięcia wad. Poprawione projekty podlegają ponownemu opiniowaniu.

3. Projekty aktów prawnych składa się u Sekretarza.

4. Prawidłowo sporządzone projekty aktów prawnych wnoszą pod obrady Zarządu: Wójt, Sekretarz lub Skarbnik.

5. Prawidłowo sporządzone projekty aktów prawnych Wójta zaopiniowane pod względem formalno-praw-
nym przez Radcę Prawnego, projektodawca na opatrzonych swoimi inicjałami drukach kieruje do podpisu Wójta za pośrednictwem Sekretarza, Skarbnika, kierownika referatu.

6. Akty prawne – po ich podpisaniu podlegają ewidencji w Referacie Organizacji i Kadr.

7. Tryb postępowania określony w ust. 1 do 6 obowiązuje także w odniesieniu do opracowywanych w referatach projektów uchwał Rady.

R o z d z i a ł VII

Wnioski, interpelacje i zapytania radnych

§ 33

1. Wnioski, interpelacje i zapytania wniesione do Zarządu za pośrednictwem komórek organizacyjnych podlegają zarejestrowaniu w Referacie Organizacji
i Kadr.

2. Zarejestrowane wnioski, interpelacje i zapytania Wójt przekazuje do rozpatrzenia właściwym referatom lub jednostkom organizacyjnym Gminy.

3. Kierownicy referatów i jednostek organizacyjnych oraz pracownicy samorządowi są odpowiedzialni za prowadzenie dokumentacji dotyczącej wniosków, interpelacji i zapytań oraz przygotowywanie niezbędnych, materiałów do ich rozpatrzenia.

4. Rozpatrzone, tj. merytorycznie opracowane projekty odpowiedzi na wnioski, interpelacje i zapytania radnych przygotowane przez komórki Urzędu lub jednostki organizacyjne Gminy przedkłada się Wójtowi.

5. Wójt przedstawia do akceptacji Zarządu projekty odpowiedzi na wnioski, interpelacje i zapytania skierowane do Zarządu i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy.

6. W przypadku braku możliwości terminowego rozpatrzenia wniosków, interpelacji i zapytań ustala się nowy termin i powiadamia o tym wnioskodawcę.

7. Za terminowe rozpatrzenie wniosków, interpelacji, zapytań odpowiada Wójt Gminy.

R o z d z i a ł VIII

Organizacja przyjmowania i załatwiania skarg
i wniosków

§ 34

1. Skargi i wnioski wpływające do Urzędu rozpatrują i załatwiają:

1.1. Rada Gminy– na Zarząd Gminy i Wójta.

1.2. Wójt – w sprawach dotyczących Sekretarza, Skarbnika, kierowników jednostek i komórek organizacyjnych.

1.3. Sekretarz i Skarbnik – w sprawach objętych zakresem działania bezpośrednio nadzorowanych kierowników i komórek organizacyjnych.

1.4. Kierownicy referatów – w sprawach dotyczących działalności podległych komórek organizacyjnych i pracowników im podległych.

§ 35

Interesanci przyjmowani są w sprawach skarg i wniosków:

- przez Wójta, Zastępcę Wójta, Sekretarza, Skarbnika we wtorki i piątki w godzinach od 1000–1400
i każdym wolnym czasie, w godzinach pracy Urzędu,

- przez pozostałych pracowników – codzienne w godzinach pracy Urzędu.

§ 36

1. Skargi i wnioski wniesione do Urzędu pisemnie lub do protokołu podlegają zarejestrowaniu w “Rejestrze skarg i wniosków” prowadzonym przez Referat Organizacji i Kadr.

2. Po zarejestrowaniu skargę (wniosek) przekazuje się do załatwienia właściwym podmiotom. Jeżeli skarga dotyczy spraw wchodzących w zakres działania kilku jednostek, Sekretarz wyznacza jednostkę koordynującą zbadanie i załatwienie skargi.

3. Kierownicy referatów powierzają przyjmowanie, ewidencjonowanie oraz załatwianie skarg i wniosków imiennie wyznaczonym pracownikom, kontrolując terminowe ich załatwienie.

4. Kopię udzielonych odpowiedzi w sprawach skarg i wniosków kierownicy referatów przekazują kierownikowi Referatu Organizacji i Kadr.

5. Obsługę organizacyjną przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków przez Wójta i Sekretarza prowadzi Referat Organizacji i Kadr.

6. Szczegółowy tryb rejestracji i załatwiania skarg oraz sprawozdawczości w tym zakresie ustala Wójt.

R o z d z i a ł IX

Organizacja działalności kontrolnej

§ 37

1. Kontrolę wewnętrzną wykonują:

1.1. Wójt, Sekretarz, Skarbnik.

1.2. Pracownik samodzielny ds. kontroli.

1.3. Kierownicy referatów oraz inni pracownicy w ramach udzielonych upoważnień.

2. Działalność kontrolną prowadzi się w formie kontroli planowych i doraźnych. Ze względu na zakres przedmiotowy rozróżnia się kontrole:

2.1. Kompleksowe – obejmujące całokształt działalności kontrolowanej jednostki lub komórki.

2.2. Problemowe – oceniające realizację wybranych zagadnień.

2.3. Sprawdzające – oceniające wykonanie zadań, wynikających z uprzednio prowadzonych kontroli i wydanych zaleceń.

3. Przy przeprowadzeniu kontroli obowiązuje zasada łączenia jej z bieżącym instruktażem.

4. Do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie podpisane przez Wójta. Doraźna kontrola w zakresie przestrzegania prawa oraz metod i trybu załatwiania przez referaty indywidualnych spraw mieszkańców (w tym skarg i wniosków) może być przeprowadzona także na podstawie imiennych upoważnień podpisanych przez Sekretarza.

5. Referat Kontroli i Zamówień Publicznych jest koordynatorem działalności kontrolnej – sporządza okresowe plany kontroli, przeprowadza kontrole, prowadzi rejestr wydanych upoważnień do kontroli.

6. Kierownicy referatów – w ramach posiadanych kompetencji lub wyznaczeni przez nich pracownicy – przeprowadzają kontrole zewnętrzną jednostek organizacyjnych lub pomocniczych Gminy oraz zapewniają udział pracowników merytorycznych w kontrolach organizowanych przez Referat ds. kontroli i zamówień publicznych.

7. Uprawnieni do przeprowadzenia kontroli pracownicy uzgadniają z Sekretarzem i Skarbnikiem odpowiedni zakres przedmiotowy, termin i metodę kontroli.

8. Z przeprowadzonych kontroli sporządza się sprawozdanie lub protokół w razie stwierdzenia nieprawidłowości, zawierający zalecenia pokontrolne.

9. Sprawozdania lub protokoły kontroli przedkładane są:

9.1. Wójtowi – w przypadku kontroli zewnętrznej, wewnętrznej Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy.

9.2. Zarządowi – w przypadku kontroli jednostek organizacyjnych Gminy.

R o z d z i a ł X

Okresowe oceny kwalifikacyjne pracowników Urzędu

§ 38

1. Pracownicy Urzędu podlegają okresowym ocenom kwalifikacyjnym, wg zasad określonych przez Wójta.

2. Oceniając pracowników, uwzględnia się w szczególności następujące kryteria:

2.1. Przygotowanie zawodowe.

2.2. Realizację zadań merytorycznych (jakość, terminowość wykonania).

2.3. Umiejętność stosowania przepisów prawa.

2.4. Samodzielność i inicjatywę,

2.5. Przestrzeganie porządku i dyscypliny pracy.

2.6. Stosunek do interesantów.

3. Ocena pracownika może być pozytywna lub negatywna, w zależności od jej wyniku przeprowadzający ocenę przedstawiają Wójtowi wniosek:

3.1. W przypadku oceny pozytywnej:

- o pozostawienie na zajmowanym stanowisku,

- o przeszeregowanie,

- o awans na wyższe stanowisko.

3.2. W przypadku oceny negatywnej:

- o powtórną ocenę po upływie 3 miesięcy,

- o zmianę istotnych warunków umowy o pracę w drodze wypowiedzenia zmieniającego,

- o rozwiązanie umowy o pracę.

4. Oceny podaje się do wiadomości pracownika i umieszcza się w jego aktach osobowych.

R o z d z i a ł XI

Postanowienie końcowe

§ 39

1. Zmiany w regulaminie organizacyjnym mogą być dokonywane w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.

2. Obowiązki Urzędu Gminy jako zakładu pracy w rozumieniu przepisów Prawa pracy, obowiązki pracowników Urzędu, zasady dyscypliny pracy oraz inne sprawy związane z wewnętrznym porządkiem pracy określa regulamin pracy Urzędu Gminy w Rudnej.

Załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy w Rudnej (poz. 389)