Załącznik do uchwały Rady Gminy Rudna z dnia 28 grudnia 2001 r. (poz. 389)

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU GMINY RUDNA

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Regulamin określa organizację wewnętrzną Urzędu Gminy w Rudnej, zadania Urzędu oraz zasady jego funkcjonowania.

2. Urząd Gminy w Rudnej jest jednostką budżetową Gminy.

§ 2

Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1. Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Rudna.

2. Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy w Rudnej.

3. Zarządzie - należy przez to rozumieć Zarząd Gminy w Rudnej.

4. Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Rudnej.

5. Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy w Rudnej.

6. Zastępcy Wójta - należy przez to rozumieć Zastępcę Wójta Gminy Rudna.

7. Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Rudna.

8. Skarbniku - należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Rudna.

9. Referacie - należy przez to rozumieć Referaty Urzędu Gminy Rudna.

10. Kierowniku - należy przez to rozumieć kierowników referatów.

11. Komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć referaty, a także samodzielne stanowiska.

§ 3

Urząd jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa.

§ 4

Siedzibą Urzędu jest miejscowość Rudna, pl. Zwycięstwa 15.

R o z d z i a ł II

Zadania Urzędu Gminy

§ 5

1. Urząd Gminy jest jednostką organizacyjną Gminy powołaną do wykonywania zadań publicznych
o znaczeniu lokalnym należących do zadań Zarządu i Wójta.

2. Urząd realizuje zadania:

2.1. Własne Gminy wynikające z ustaw, Statutu Gminy i uchwał Rady.

2.2. Zlecone z zakresu administracji rządowej na mocy ustaw.

2.3. Przyjęte w drodze porozumień zawartych z organami administracji rządowej.

2.4. Powierzone na podstawie porozumień zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego.

3. Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom Gminy w wykonywaniu ich zadań i kompetencji.

4. W szczególności do zadań Urzędu należy:

4.1. Przygotowywanie materiałów, decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej.

4.2. Wykonywanie - na podstawie udzielonych upoważnień - czynności faktycznych wchodzących w zakres zadań Gminy.

4.3. Zapewnienie możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków.

4.4. Przygotowywanie dokumentów w celu uchwalenia budżetu oraz jego wykonania.

4.5. Realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał organów gminy.

4.6. Prowadzenie dostępnego do powszechnego wglądu zbioru przepisów gminnych.

§ 6

1. Przy załatwianiu spraw stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

2. Czynności biurowe i kancelaryjne regulowane są postanowieniami instrukcji kancelaryjnej oraz zarządzeniami wewnętrznymi.

R o z d z i a ł III

Kierowanie Urzędem

§ 7

1. Wójt kieruje Urzędem przy pomocy Sekretarza, Skarbnika oraz kierowników komórek organizacyjnych Urzędu, za wyjątkiem kierownika Referatu Księgowości Podatkowej i kierownika Księgowości Budżetowej, którzy podlegają Skarbnikowi.

2. W przypadku nieobecności Wójta sprawy w jego imieniu załatwiają w granicach udzielonych upoważnień Zastępca Wójta, Sekretarz lub Skarbnik.

§ 8

1. Pracą komórek organizacyjnych wymienionych w
§ 11 kierują wyznaczeni przez Wójta:

1.1. kierownicy referatów - referatami,

1.2. kierownicy - odpowiednio Biura Rady Gminy i Urzędu Stanu Cywilnego.

2. W przypadku nieobecności kierownika jego obowiązki pełni zastępca, a w przypadku braku stanowiska zastępcy wyznaczony przez kierownika w uzgodnieniu z Wójtem pracownik.

3. W przypadku niewyznaczenia kierownika wieloosobowej komórki lub braku stanowiska w strukturze organizacyjnej Wójt może powierzyć obowiązki kierownika koordynatorowi.

4. Kierownik USC jest jednocześnie pełnomocnikiem Wójta ds. informacji niejawnych i kierownikiem tajnej kancelarii.

§ 9

Bezpośrednio Wójtowi podlegają:

1. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego.

2. Kierownik Biura Rady Gminy.

3. Kierownicy referatów - za wyjątkiem kierowników Referatu Księgowości Podatkowej i Referatu Księgowości Budżetowej.

4. Pracownicy samodzielni.

5. Skarbnik i Sekretarz Gminy.

§ 10

W Urzędzie Gminy Rudna pracownicy samorządowi zatrudnieni są na podstawie:

1) wyboru - Wójt Gminy,

2) powołania - Skarbnik, Sekretarz, kierownik USC,

3) umowy o pracę - pozostali pracownicy.

R o z d z i a ł IV

Organizacja Urzędu

§ 11

1. Strukturę organizacyjną Urzędu tworzą następujące referaty oraz stanowiska samodzielne (obok nazwy podany jest symbol, którego używa referat lub stanowisko samodzielne przy znakowaniu spraw).

1.1. Biuro Rady Gminy (RG).

1.2. Referat Organizacji i Kadr (KA).

1.3. Referat Inwestycji i Gospodarki Przestrzennej (SI).

1.4. Referat Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa (OS).

1.5. Referat Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Gruntów Rolnych (GN).

1.6. Referat Informacji, Inicjatyw Gospodarczych
i Promocji (IG).

1.7. Referat Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Komunikacji (SK).

1.8. Urząd Stanu Cywilnego (KOW).

1.9. Referat Oświaty, Zdrowia, Kultury, Sportu i Turystyki (SOW).

1.10. Referat ds. Budżetu Podatków i Opłat (KFP).

1.11. Referat ds. Księgowości Budżetowej (KFB).

1.12. Samodzielne stanowisko ds. kontroli i zamówień publicznych (KZP).

1.13. Samodzielne stanowisko ds. BHP (BHP).

1.14. Samodzielne stanowisko Radcy Prawnego RP

2. Komórki organizacyjne dzielą się na jednoosobowe i wieloosobowe stanowiska pracy.

3. Schemat organizacyjny z wykazem etatów stanowi załącznik nr 1 do regulaminu organizacyjnego.

§ 12

I. Wójt:

1. Wójt kieruje pracą Urzędu. Zadania wykonuje przy pomocy Zastępcy Wójta (działającego społecznie - niebędącego pracownikiem Urzędu), Sekretarza, Skarbnika, kierowników komórek organizacyjnych, pracowników samodzielnych oraz pozostałych pracowników.

2. Wójt jest upoważniony do ustalania obsady etatowej oraz gospodarowania funduszem płac w ramach uchwał budżetowych.

3. Wójt w szczególności:

3.1. Kieruje bieżącymi sprawami Gminy i nią kieruje.

3.2. Organizuje działania Zarządu i kieruje jego pracą.

3.3. Nadzorując realizację budżetu Gminy, ogłasza budżet Gminy i sprawozdania z jego wykonania.

3.4. Nadzoruje postępowania o udzielenie zamówień publicznych.

3.5. Podejmuje czynności należące do kompetencji zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, za wyjątkiem wydawania w tym zakresie przepisów porządkowych.

3.6. Wykonuje zadania Szefa Obrony Cywilnej Gminy.

3.7. Przedkłada organom nadzoru uchwały organów Gminy.

3.8. Udziela pełnomocnictw procesowych.

3.9. Nawiązuje, rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami Urzędu.

3.10. Dokonuje zmian w stosunkach pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

3.11. Ustala warunki pracy i płacy pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania.

3.12. Występuje z wnioskami do Rady w sprawie wyboru Zastępcy Wójta, pozostałych członków Zarządu oraz powołania i odwołania Sekretarza i Skarbnika.

3.13. Wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników jednostek organizacyjnych Gminy z wyłączeniem nawiązania i rozwiązania z nimi stosunku pracy.

3.14. Wydaje decyzje i inne akty w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

3.15. Zarządza inwentaryzację składników majątkowych Gminy.

3.16. Udziela odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

3.17. Upoważnia pracowników do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

3.18. Zatwierdza zakresy czynności i odpowiedzialności pracowników Urzędu Gminy.

3.19. Powołuje komisje przetargowe.

3.20. Składa sprawozdania z pracy Zarządu
i wykonania Rady i Zarządu.

3.21. Wykonuje inne zadania zastrzeżone dla Wójta przez przepisy prawa, regulamin oraz uchwały Rady i Zarządu Gminy.

§ 13

II. Zastępca Wójta:

1. Zastępca Wójta podejmuje czynności kierownika Urzędu w czasie nieobecności Wójta lub niemożności pełnienia obowiązków przez Wójta z innych przyczyn.

2. Do zadań Zastępcy należy realizacja zadań Wójta w czasie jego nieobecności lub niemożności pełnienia obowiązków przez Wójta z innych przyczyn.

§ 14

III. Sekretarz:

1. Sekretarz zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu, a w szczególności:

1.1. Dba o utrzymanie obiektu i urządzeń Urzędu we właściwym stanie technicznym.

1.2. Nadzoruje organizację pracy Urzędu, przestrzegania porządku wewnętrznego, prawidłowe wykonywanie czynności kancelaryjnych, obieg informacji i dokumentów.

1.3. Sprawuje nadzór nad przestrzeganiem prawa przy załatwianiu spraw w postępowaniu administracyjnym.

1.4. Koordynuje wykonanie zadań wynikających z aktów prawnych organów Gminy
i Wójta.

1.5. Sprawuje nadzór nad realizacją zadań związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów, referatów i spisów powszechnych.

1.6. Sprawuje nadzór nad gospodarowaniem mieniem znajdującym się w Urzędzie i wydatkowaniem środków finansowych przeznaczonych na funkcjonowanie Urzędu,

1.7. Dokonuje z upoważnienia Wójta i w jego imieniu czynności prawnych w zakresie stosunków pracy nawiązywanych na podstawie umowy o pracę.

1.8. Prowadzi sprawy Gminy powierzone przez Wójta w zakresie ustalonym przez Zarząd.

1.9. Przygotowuje projekty regulaminów, zarządzeń i innych aktów wewnętrznych.

1.10. Prowadzi sprawy związane z doskonaleniem kadr Urzędu.

1.11. Przedkłada Wójtowi propozycje usprawnienia pracy Urzędu.

1.12. Wykonuje funkcje zwierzchnika służbowego wobec pracowników o komórek organizacyjnych bezpośrednio podległych.

1.13. Kontroluje jakość wykonywanej pracy przez podległych pracowników, dokonuje oceny podległych pracowników i występuje z wnioskami w sprawach nagród, kar i awansów.

1.14. Kontroluje racjonalne wykorzystanie czasu pracy w komórkach organizacyjnych.

1.15. Kontroluje przestrzeganie przepisów o dostępie do informacji, o ochronie danych osobowych.

1.16. Przygotowuje materiały i porządek posiedzeń Zarządu.

1.17. Przyjmuje ustne oświadczenia woli spadkodawców.

1.18. Wykonuje inne zadania zastrzeżone dla Sekretarza przez przepisy prawa, regulamin oraz uchwały Rady i Zarządu Gminy.

2. Sekretarz bezpośrednio nadzoruje pracę:

2.1. Kierownika Referatu Inwestycji i Gospodarki Przestrzennej.

2.2. Referatu Oświaty, Zdrowia, Kultury, Sportu
i Turystyki.

2.3. Kierownika Biura Rady Gminy.

2.4. Kierownika Referatu Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa.

2.5. Kierownika Referatu Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Komunikacji.

2.6. Kierownika Referatu Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Gruntów Rolnych.

2.7. Kierownika Referatu Organizacji i Kadr.

2.8. Radców Prawnych.

§ 15

IV. Skarbnik:

1. Skarbnik wykonuje obowiązki Skarbnika i głównego księgowego budżetu Gminy i jednostki organizacyjnej Urzędu Gminy wynikające z przepisów prawa, a w szczególności:

1.1. Prowadzi rachunkowość budżetu i harmonogram dochodów i wydatków.

1.2. Przygotowuje projekt budżetu Gminy.

1.3. Nadzoruje i kontroluje realizację budżetu Gminy i Urzędu.

1.4. Kontrasygnuje czynności prawne powodując powstanie zobowiązań pieniężnych (ewentualnie udziela upoważnień dla innych osób do dokonywania kontrasygnaty).

1.5. Wykonuje dyspozycję środkami pieniężnymi.

1.6. Dokonuje wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym.

1.7. Nadzoruje sporządzanie sprawozdawczości budżetowej.

1.8. Przygotowuje okresowe analizy, sprawozdania, oceny i bieżące informacje o sytuacji finansowej Gminy.

1.9. Opiniuje projekty uchwał organów Gminy wywołujących skutki finansowe dla Gminy.

1.10. Organizuje kontrolę finansową i obieg dokumentów finansowych w Urzędzie i Gminie.

1.11. Dokonuje wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.

1.12. Odpowiada za całość gospodarki finansowej Urzędu Gminy, w tym za wykonanie określonych w ustawie o finansach publicznych obowiązków w zakresie kontroli finansowej.

1.13. Podejmuje działania w celu pozyskiwania środków finansowych na realizację zadań Gminy, a w tym:

a) prowadzi wykaz możliwych do uzyskania środków pozabudżetowych na realizację zadań Gminy,

b) opracowuje wnioski.

2. Skarbnik bezpośrednio nadzoruje pracę:

2.1. Kierownika Referatu ds. Księgowości Budżetowej.

2.2. Kierownika Referatu ds. Budżetu Podatków i Opłat.

3. Wykonuje inne zadania zastrzeżone dla Skarbnika przez przepisy prawa, regulamin oraz uchwały Rady i Zarządu Gminy.

§ 16

V. Kierownicy komórek organizacyjnych:

1. Kierownik komórki organizacyjnej Urzędu bezpośrednio kieruje pracą komórki, a w szczególności:

1.1. Nadzoruje terminowość i zgodnie z prawem załatwianie spraw należących do zadań komórki organizacyjnej.

1.2. Kontroluje jakość wykonywanej pracy przez podległych pracowników, dokonuje oceny podległych pracowników i występuje z wnioskami w sprawach nagród, kar i awansów.

1.3. Kontroluje racjonalne wykorzystanie czasu pracy pracowników.

1.4. Nadzoruje przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych, tajemnicy państwowej i służbowej oraz przepisów BHP i ppoż.

1.5. Dba o powierzone mienie Urzędu.

1.6. Przygotowuje projekty uchwał Rady i Zarządu oraz aktów własnych Urzędu w zakresie działania komórki.

1.7. Opracowuje projekty wydatków i dochodów budżetu Gminy w części dotyczącej zakresu działania komórki.

1.8. Opracowuje prognozy, analizy oraz sprawozdania z prowadzonych działań i spraw.

1.9. Współdziała z innymi komórkami Urzędu, z jednostkami organizacyjnymi, instytucjami, organami administracji i organizacjami społecznymi.

1.10. Wydaje w zakresie wykonywanych zadań decyzje administracyjne w ramach upoważnień.

1.11. Przygotowuje odpowiedzi na interpelacje i wnioski oraz udziela wyjaśnień na skargi
i wnioski interesantów, w trybie przewidzianym w regulaminie i statucie.

1.12. Przekazuje Skarbnikowi dokumentację związaną z czynnościami powstania zobowiązań finansowych Gminy.

1.13. Ustala projekty szczegółowych zakresów czynności, uprawnień i odpowiedzialności pracowników oraz zastępców referatu.

1.14. W części dotyczącej referatu formalnie i merytorycznie potwierdza dokumenty rozliczeniowe dostarczane do gminy przez dostawców i wykonawców realizując zadania zlecone przez Gminę.

1.15. Uczestniczy jako przedstawiciel Urzędu w odbiorach końcowych realizowanych inwestycji.

1.16. Uczestniczy merytorycznie w kontrolach prowadzonych w Urzędzie przez instytucje kontrolne.

1.17. Wykonuje inne zadania zastrzeżone dla kierownika komórki organizacyjnej Urzędu przez przepisy prawa, regulamin oraz uchwały Rady i Zarządu Gminy.