R o z d z i a ł VI

Ogólne zasady organizacji kontroli w Urzędzie

§ 16

1. Do podstawowych zadań działalności kontrolnej w Urzędzie należą:

1) badanie gospodarności działań jednostek zarządzających mieniem Gminy,

2) badanie działalności utworzonych i nadzorowanych przez Zarząd Gminy jednostek organizacyjnych pod względem zgodności z prawem, celami statutowymi i uchwałami Rady Gminy,

3) badanie sprawności organizacyjnej, poziomu funkcjonowania i legalności działań wydziałów Urzędu, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania zasad postępowania administracyjnego i kultury obsługi interesantów.

2. Celem kontroli jest zapewnienie bieżących obiektywnych informacji, ocen i analiz umożliwiających Zarządowi Gminy i Burmistrzowi właściwe wypełnienie zadań określonych Statutem Gminy i przepisami prawa.

3. Celem kontroli jest także ustalenie przyczyn i skutków ewentualnych nieprawidłowości, ustalenie osób odpowiedzialnych za stwierdzenie nieprawidłowości oraz określenie sposobów naprawienia stwierdzonych nieprawidłowości i przeciwdziałania im w przyszłości.

§ 17

Kontrola pracowników i poszczególnych wydziałów Urzędu (stanowisk pracy) dokonywana jest pod względem:

1) legalności,

2) gospodarności,

3) rzetelności,

4) celowości,

5) terminowości,

6) skuteczności.

§ 18

Przeprowadza się następujące rodzaje kontroli wewnętrznej i zewnętrznej:

1) kompleksowe - obejmujące całość lub obszerną część działalności poszczególnych wydziałów, samodzielnych stanowisk lub jednostek organizacyjnych,

2) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub z zakresu działalności kontrolowanego wydziału, stanowiska lub jednostki organizacyjnej, stanowiące niewielki fragment jego działalności,

3) uproszczoną – określoną w § 22 niniejszego regulaminu,

4) sprawdzającą (następną) - mającą miejsce po dokonaniu określonych czynności, w szczególności mającą na celu ustalenie, czy wyniki poprzednich kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania kontrolowanej komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej.

§ 19

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę działalności według kryteriów określonych w § 22.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystywane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

§ 20

Kontroli wewnętrznej dokonują:

1. Burmistrz lub osoba działająca na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza w odniesieniu do kierowników wydziału lub stanowisk pracy (w tym stanowisk samodzielnych).

2. Kierownicy wydziałów w odniesieniu do podporządkowanych im pracowników w zakresie rzetelności prowadzenia spraw służbowych, terminowości i jakości realizowanych poszczególnych zadań, a także dbałość o podnoszenie poziomu efektywności pracy.

3. Skarbnik – w odniesieniu do komórek organizacyjnych Urzędu w zakresie gospodarki środkami budżetowymi.

4. Specjalista ds. bezpieczeństwa i higieny pracy – w odniesieniu do pracowników Urzędu w zakresie przestrzegania przepisów i zasad higienicznych i bezpiecznych warunków pracy.

5. Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych – w odniesieniu do pracowników Urzędu w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych.

§ 21

Kontrolę zewnętrzną wykonują w zakresie przyznanych przez Zarząd i Burmistrza upoważnień:

1. Skarbnik Gminy:

1) w odniesieniu do jednostek organizacyjnych w zakresie gospodarki finansowej,

2) w odniesieniu do podmiotów otrzymujących z budżetu Gminy dotację na realizację zadań gmin,

2. Członkowie Zarządu Gminy oraz upoważnione osoby w sprawach działalności jednostek organizacyjnych.

§ 22

1. Postępowanie kontrolne uproszczone może być przeprowadzone bez konieczności sporządzania protokołu w przypadku, gdy zachodzi potrzeba:

1) przeprowadzenia szybkiego rozpoznania określonych spraw,

2) zbadania spraw wynikających ze skarg i wniosków dotyczących kontrolowanego,

3) przeprowadzenia kontroli sprawdzającej,

4) zbadania spraw zleconych przez Burmistrza.

2. Z przeprowadzonego uproszczonego postępowania sporządza się notatkę urzędową, którą kontrolujący przedstawia zlecającemu kontrolę.

3. Do uproszczonego postępowania kontrolnego stosuje się odpowiednio zapisy o kontroli wewnętrznej i zewnętrznej.

§ 23

1. Kontrole w gminnych jednostkach organizacyjnych
i wydziałach Urzędu mogą być prowadzone przez pracowników Urzędu tylko po uprzednim uzyskaniu imiennego upoważnienia Burmistrza określającego temat, zakres i termin kontroli.

2. Rejestr wydanych upoważnień, o których mowa w ust. 1, oraz inne działania związane z koordynacją kontroli w gminnych jednostkach organizacyjnych
i wydziałach Urzędu prowadzi Wydział Organizacyjny.

3. Wydział Organizacyjny, realizując zadania określone w ust. 2, współdziała z organami kontroli państwowej, Regionalną Izbą Obrachunkową i komórkami kontroli resortowej.

4. Zbiorczą dokumentację kontroli zewnętrznych prowadzi Wydział Organizacyjny. W tym celu kierownicy wydziałów obowiązani są dostarczyć Wydziałowi Organizacyjnemu protokoły z kontroli, wystąpienia pokontrolne oraz kopię korespondencji związanej z wykonywaniem zaleceń pokontrolnych.

§ 24

1. Nadzór nad wykonywaniem zaleceń pokontrolnych wydanych przez organy kontroli państwowej, resortowej oraz Regionalną Izbę Obrachunkową sprawuje Sekretarz Gminy.

2. Nadzór nad wykonywaniem zaleceń pokontrolnych wydanych w wyniku kontroli prowadzonej przez wydziały Urzędu sprawują kierownicy tych wydziałów.

3. Sekretarz Gminy przekazuje również wydziałom Urzędu ogólne opracowania pokontrolne organów kontroli w celach zapobiegania powstawaniu nieprawidłowości oraz egzekwuje zajęcia stanowiska przez właściwy wydział, jeżeli konieczność taka wynika z wystąpień powyższych organów.

§ 25

1. Burmistrz, Zastępca Burmistrza, Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy w celu uzyskania wiarygodnej, obiektywnej informacji o stanie spraw na wybranym odcinku działalności mogą zlecić przeprowadzenie doraźnej kontroli problemowej.

2. Jeżeli temat kontroli, o której mowa w ust. 1, mieści się w ramach kompetencji jednego wydziału, kontrolę przeprowadza zainteresowany wydział we własnym zakresie, z zachowaniem wymogów określonych w § 32.

3. W sprawach wymagających oceny z punktu widzenia właściwości merytorycznej kilku wydziałów zadania związane z organizacją kontroli, sposobu przeprowadzenia i terminu ich zakończenia.

1) opracowywanie programu kontroli zawierającego skład zespołu kontrolnego oraz określenie przed-
miotowego zakresu kontroli, sposobu przeprowadzenia i terminu ich zakończenia,

2) czuwanie nad sprawnym przebiegiem prac zespołu kontrolnego i składania informacji o stanie zaawansowania prac na żądanie osoby zlecającej,

3) przygotowanie we współpracy z przewodniczącym zespołu wniosków z kontroli i przedstawienie ich osobie zlecającej, a po ich akceptacji przygotowanie dokumentu lub aktu mającego na celu przekazanie wniosków pokontrolnych do wykonywania,

4) czuwanie nad przebiegiem realizacji wniosków pokontrolnych, składanie stosownych informacji w tym względzie osobie, która kontrolę zleciła, a w razie potrzeby sygnalizowanie celowości przeprowadzania kontroli sprawdzającej.

§ 26

W razie potrzeby zbadania określonej grupy zagadnień wykraczających poza kompetencje jednego wydziału kierownik zainteresowanego wydziału może wnioskować do Burmistrza o zlecenie koordynowanej kontroli problemowej. We wniosku należy przedstawić uzasadnienie celowości kontroli, jej zakres przedmiotowy
i sugestie co do metodologii działań kontrolnych oraz wskazać wydziały bądź pracowników Urzędu właściwych do udziału w takiej kontroli.

§ 27

1. Niezależnie od kontroli prowadzonych w zakresie określonym w § 21 kierownicy wydziałów Urzędu sprawują kontrolę wewnętrzną.

2. Szczegółowe zasady i tryb działań kontrolnych prowadzonych przez wydziały Urzędu reguluje odrębne zarządzenie Burmistrza.

§ 28

1. Efektywność działań kontrolnych prowadzonych przez wydziały jest elementem oceny ich sprawności organizacyjnej i poziomu funkcjonowania.

2. Kierownicy wydziałów składają w Wydziale Organizacyjnym sprawozdania z realizacji zadań kontrolnych za okres półrocza i roku, w terminie do końca miesiąca następującego po upływie okresu sprawozdawczego.

§ 29

Wszystkie osoby zatrudnione na stanowiskach kierowników komórek organizacyjnych zobowiązane są w ramach powierzonych im zadań do sprawowania funkcji kierowania, nadzoru i kontroli w stosunku do podległych im pracowników.

§ 30

1. Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej odpowiada Burmistrz.

2. Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli zewnętrznej odpowiada zlecający kontrolę.

§ 31

Osoby zobowiązane do kontroli z tytułu zajmowanego stanowiska kierowniczego mogą upoważnić innych pracowników (z wyjątkiem pracowników, których dotyczy kontrola) do wykonywania zadań kontrolnych.

§ 32

1. Kontroler przeprowadza kontrolę na podstawie upoważnienia.

2. Upoważnienie może być udzielone w formie zatwierdzonego planu kontroli, polecenia pisemnego lub ustnego.

3. Polecenie ustne musi być potwierdzone na piśmie najpóźniej po zakończeniu kontroli.

§ 33

Kontrola może dotyczyć całości spraw prowadzonych przez daną osobę lub komórkę organizacyjną bądź jednostkę organizacyjną, względnie określonych spraw, a także jednej sprawy.

§ 34

1. Kontrolujący ma prawo:

1) wstępu do kontrolowanych pomieszczeń,

2) wglądu do wszystkich akt i dokumentów (z wyjątkiem objętych tajemnicą, określoną w odrębnych przepisach),

3) żądania wyjaśnień i przyjmowania oświadczeń,

4) wnioskowanie do zlecającego kontrolę o powołanie specjalistów do wykonywania określonych czynności,

5) zabezpieczenia dowodów,

6) żądania warunków do sprawnego wykonywania czynności kontrolnych.

2. Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych kontroler przedstawia kierownikowi kontrolowanej komórki organizacyjnej bądź jednostki organizacyjnej uprawnienia do przeprowadzenia kontroli.

§ 35

Każdy pracownik kontrolowanej komórki organizacyjnej bądź jednostki organizacyjnej obowiązany jest na żądanie kontrolera udzielić wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli
w wyznaczonym przez kontrolera terminie.

§ 36

W przypadku ujawnienia podczas kontroli nieprawidłowości osoba kontrolująca zobowiązana jest przedsięwziąć środki zmierzające do usunięcia wykrytych nieprawidłowości lub gdy to nie leży w jej kompetencjach, zawiadomić bezpośrednio przełożonego osoby kontrolowanej.

§ 37

W razie stwierdzenia w toku kontroli okoliczności grożących niebezpieczeństwem dla zdrowia lub życia ludzkiego, a także grożących stratami materialnymi spowodowanymi niegospodarnością, niedbalstwem czy marnotrawstwem, kontroler występuje z wnioskiem do kierownika kontrolowanej komórki organizacyjnej bądź jednostki organizacyjnej o podjęcie natychmiastowych środków przeciwdziałających zagrożeniom.

§ 38

Ustalenia kontroli opisuje się w protokole.

§ 39

Protokół powinien być napisany w sposób zwięzły i przejrzysty. Protokół powinien zawierać fakty związane z kontrolą o negatywnej wymowie lub fakty pozytywne godne upowszechnienia.

§ 40

Protokół kontroli powinien zawierać:

1) adnotację, że służy tylko do użytku wewnętrznego,

2) nazwę kontrolowanej komórki organizacyjnej bądź jednostki organizacyjnej,

3) imię, nazwisko i stanowisko kontrolera,

4) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z wymienieniem przerw w kontroli,

5) określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą,

6) ustalenie stanu faktycznego,

7) imię, nazwisko i stanowisko kierownika kontrolowanej komórki bądź jednostki organizacyjnej i datę objęcia przez niego stanowiska,

8) wyszczególnienie załączników do protokołu,

9) wzmiankę o poinformowaniu o prawie zgłoszenia zastrzeżeń do faktów ujętych w protokole i złożenia wyjaśnień,

10) dane liczbowe egzemplarzy sporządzonego protokołu oraz wzmiankę o wręczeniu jednego egzemplarza protokołu kierownikowi kontrolowanej komórki lub jednostki,

11) datę i miejsce podpisania protokołu.

§ 41

Każda strona protokołu winna być parafowana przez kontrolującego i kontrolowanego.

§ 42

Protokół podpisuje kontroler i kierownik kontrolowanej komórki organizacyjnej bądź jednostki organizacyjnej.

§ 43

Kontrolowanemu przysługuje prawo zgłoszenia przed podpisaniem protokołu umotywowanych zastrzeżeń do konkretnych faktów ujętych w protokole, jeśli uzna, że nie są one zgodne z prawdą materialną, Kontroler zobowiązany jest je zbadać niezwłocznie.

§ 44

Jeżeli kierownik kontrolowanej komórki organizacyjnej bądź jednostki organizacyjnej odmawia podpisania protokołu kontroli, obowiązany jest złożyć do protokołu pisemne wyjaśnienie o przyczynach tej odmowy.

§ 45

1. Jeżeli kierownik kontrolowanej jednostki (komórki) organizacyjnej oraz osoba bezpośrednio kontrolowana może w uzgodnionym terminie, nie dłuższym niż 7 dni, złożyć bezpośrednio kontrolującemu lub w sekretariacie Urzędu wyjaśnienia dotyczące stwierdzonych w protokole nieprawidłowości z uwzględnieniem działań prowadzących do ich usunięcia.

2. Kontrolujący po zapoznaniu się z wyjaśnieniami kontrolowanego sporządza w terminie 7 dni wyniki pokontrolne.

3. W przypadku niezłożenia przez kontrolowanego wyjaśnień w terminie określonym w ust. 2 kontrolujący sporządza wyniki pokontrolne, najpóźniej w terminie 10 dni od podpisania protokołu.

4. Wyniki pokontrolne powinny zawierać wnioski, propozycję sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oraz termin ich wykonania.

5. Wyniki pokontrolne kontrolujący przekazuje zlecającemu kontrolę niezwłocznie po ich sporządzeniu.

6. O sposobie wykorzystania wniosków i propozycji pokontrolnych decyduje zlecający kontrolę.

7. Zlecający kontrolę może zarządzić sporządzanie zaleceń pokontrolnych zobowiązujących kontrolowanego, w określonym terminie, do usunięcia nieprawidłowości.

R o z d z i a ł VII

Zasady obsługi interesantów w Urzędzie

§ 46

1. Uprzejmie, sprawne i kompetentne pod względem merytorycznym obsługiwanie obywateli jest naczelną zasadą pracy Urzędu.

2. Wszyscy pracownicy Urzędu w toku wykonywania swych obowiązków służbowych winni umożliwić realizację obywatelom ich uprawnień i egzekwować powinności w sposób zgodny z prawem, wykazując należytą troskę o ochronę ich słusznego interesu, a w szczególności:

1) udzielać interesantom informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśniać wątpliwości,

2) bezzwłocznie rozstrzygać sprawy, a gdy nie jest to możliwe, z uwagi na stopień ich złożoności, określać dokładny termin ich załatwienia w oparciu o przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego i treść przepisów właściwych ze względu na przedmiot sprawy,

3) respektować ściśle obowiązujące terminy, a w razie obiektywnych przeszkód w ich dotrzymaniu powiadomić interesantów o przyczynach zwłoki i określać nowy termin załatwienia sprawy,

4) wyczerpująco informować interesantów o stanie wniesionych przez nich spraw na każde ich żądanie ustne lub pisemne,

5) informować interesantów o przysługujących im środkach odwoławczych lub środkach zaskarżenia od rozstrzygnięć.

§ 47

1. Przy załatwianiu indywidualnych spraw obywateli nie należy żądać od nich zaświadczeń na potwierdzenie stanu faktycznego lub prawnego, możliwych do ustalenia na podstawie przedkładanych przez nich do wglądu dokumentów, a w szczególności:

1) dowodów stwierdzających tożsamość,

2) dokumentów urzędowych wystawianych przez publiczne zakłady opieki zdrowotnej, opieki społecznej i ubezpieczeń społecznych (legitymacje, książeczki zdrowia, aktualne decyzje, odcinki emerytury lub renty),

3) aktualnych nakazów płatniczych na łączne zobowiązania pieniężne od rolników lub innych decyzji organów podatkowych ustalających wysokość zobowiązania podatkowego,

4) innych dokumentów urzędowych, takich jak: dyplom lub świadectwa (np. szkolne, pracy), legitymacje (np. studenckie, szkolne, służbowe, członkowskie), prawa jazdy, dowody rejestracyjne pojazdów, prawomocne orzeczenia sądów, orzeczenia komisji lekarskiej, akty notarialne, akty stanu cywilnego itp.

2. Jeżeli przepis prawa nie wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia właściwego organu, urzędnik załatwiający sprawę powinien odebrać od obywatela – na jego wniosek – stosowne oświadczenie do protokołu. Urzędnik powinien pouczyć wówczas składającego oświadczenie o odpowiedzialności karnej za podanie fałszywych danych i zaznaczyć fakt pouczenia w formularzu protokołu oraz na podstawie dokumentu tożsamości odnotować dane personalne interesanta (imię, nazwisko, adres zamieszkania, rodzaj dokumentu tożsamości, jego seria, numer i organ, który wydał, numer ewidencyjny - PESEL), a następnie dopilnować oznaczenia przez niego daty i złożenia podpisu. Podpis ten powinien być przez urzędnika uwierzytelniony (potwierdzenie własnoręczne). Po wykonaniu wymienionych czynności urzędnik powinien odnotować w formularzu protokołu swoje imię i nazwisko, stanowisko służbowe oraz zamieścić swój podpis.

3. Niezbędne dla załatwienia sprawy dane lub informacje możliwe do ustalenia na podstawie posiadanej przez wydział dokumentacji lub będące w posiadaniu innych wydziałów zbiera i kompletuje urzędnik załatwiający sprawę.

§ 48

1. Celem umożliwienia obywatelom składania skarg i wniosków w sposób bezpośredni Burmistrz przyjmuje obywateli w wyznaczonych dniach i godzinach. Miejsce i czas pracy przyjęć obywateli przez Burmistrza podaje się do wiadomości publicznej w formie trwałego ogłoszenia w siedzibie Urzędu.

2. W godzinach przyjmowania skarg i wniosków przez Burmistrza na swoich stanowiskach pracy powinni być obecni wszyscy kierownicy wydziałów, zapewniając w razie potrzeby szybką informację lub opinię prawną w sprawie.

3. Z przyjęć interesantów składających skargę lub wniosek sporządza się protokół.

4. Obsługę przyjęć obywateli przez Burmistrza w sprawach skarg i wniosków zapewnia Wydział Organizacyjny.

§ 49

1. Kierownicy wydziałów Urzędu i podlegli im urzędnicy przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w ramach posiadanych kompetencji, codziennie w godzinach pracy.

2. Kierownicy wydziałów zobowiązani są do:

1) zapewnienia należytych warunków i organizacji przyjmowania, ewidencjonowania i załatwiania skarg i wniosków w wydziałach,

2) wykorzystywania wiadomości zwartych w skargach i wnioskach do ochrony interesu społecznego i słusznego interesu obywateli oraz podejmowania działań w kierunku likwidacji przyczyn, skarg.

§ 50

1. Tryb postępowania w sprawach skarg i wniosków regulują stosowne przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

2. Uprawnienia posłów i senatorów Rzeczypospolitej Polskiej w kontaktach z urzędami administracji publicznej przy rozpatrywaniu spraw wnoszonych do nich przez wyborców regulują właściwe akty prawne.

R o z d z i a ł VIII

Zasady opracowywania i wydawania aktów prawnych Zarządu i Burmistrza

§ 51

1. Zarząd na podstawie upoważnień ustawowych podejmuje:

1) uchwały,

2) uchwały – (przepisy porządkowe) wydawane na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym,

3) decyzje i postanowienia – w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego.

2. Burmistrz wydaje:

1) zarządzenia wewnętrzne – wydawane na podstawie szczegółowych delegacji zawartych w aktach prawnych i niniejszym regulaminie w sprawach organizacji Urzędu,

2) obwieszczenia – jeżeli przepis szczególny tak stanowi,

3) pisma okólne – o charakterze instrukcyjnym, regulujące tok pracy Urzędu,

4) decyzje i postanowienia – w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego.

§ 52

1. Projekty aktów prawnych winny być przygotowane zgodnie z powszechnie stosowanymi zasadami techniki prawodawczej.

2. Redakcja projektów aktów winna być jasna, zwięzła i poprawna pod względem językowym i powszechnie zrozumiała.

§ 53

1. Akt prawny składa się z tytułu, treści i uzasadnienia.

2. Tytuł aktu prawnego zawiera następujące części:

1) oznaczenie rodzaju aktu (uchwała, zarządzenie, decyzja),

2) numer aktu,

3) oznaczenie organu podejmującego akt,

4) datę aktu (dzień, miesiąc, rok),

5) określenie adresata bądź sprawy, której dotyczy akt.

3. W treści aktu należy :

1) określić podstawę prawną z powołaniem się na konkretne przepisy upoważniające organ do określonego działania i dokładanie wskazać źródło publikacji,

2) postanowienia aktu ująć w paragrafy, ustępy, punkty i litery,

3) określić podmioty odpowiedzialne za wykonanie lub nadzorujące realizację aktu,

4) określić sposób wejścia w życie aktu, w tym
i miejsce jego ogłoszenia,

5) podać akty, które tracą moc.

4. Akty prawne mogą zawierać termin ich realizacji.

5. Akty prawne podlegają ogłoszeniu, o ile Zarząd lub Burmistrz nie zdecydują o nieogłoszeniu aktu prawnego na podstawie odrębnych przepisów.

6. W uzasadnieniu aktu należy precyzyjnie określić powody podjęcia aktu prawnego.

§ 54

1. Projekty aktów prawnych przygotowują właściwe pod względem merytorycznym komórki organizacyjne i jednostki organizacyjne.

2. Projekty uzgodnione z bezpośrednim przełożonym i zaparafowane przez osobę przygotowującą projekt przekazuje się do radcy prawnego celem zaopiniowania pod względem prawnym i do Skarbnika celem kontrasygnaty. W przypadku stwierdzenia uchybień formalno-prawnych radca prawny zwraca dokumenty projektodawcy w celu usunięcia wad. Poprawione projekty podlegają ponownemu opiniowaniu.

3. Prawidłowe sporządzone projekty aktów prawnych wnoszą do porządku posiedzenia Zarządu pracownicy komórek organizacyjnych lub dyrektorzy (kierownicy) jednostek organizacyjnych.

4. Akty prawne, po ich podpisaniu, podlegają ewidencji w rejestrach prowadzonych przez Sekretarza.

5. Pracownik przygotowujący akt prawny zobowiązany jest do przekazania go do rejestracji.

6. Uchwały Zarządu w zakresie budżetu gminy przekazywane są przez Skarbnika w terminie siedmiu dni do Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

§ 55

1. Do decyzji i postanowień Zarządu i Burmistrza wydanych na podstawie przepisów kpa stosuje się uregulowania zawarte w kpa.

2. Decyzje i postanowienia wydane na podstawie przepisów kpa przechowywane są i rejestrowane w komórkach organizacyjnych.

3. W szczególnie skomplikowanych przypadkach dotyczących wydania decyzji lub postanowień, Zarządu lub Burmistrza mogą przed podjęciem tych aktów, zwrócić się o opinię do radcy prawnego.

R o z d z i a ł IX

Zasady podpisywania pism i aktów prawnych

§ 56

1. Uchwały Zarządu podpisuje Przewodniczący Zarządu lub jego Zastępca.

2. Umowy oraz inne dokumenty, zawierające oświadczenia woli – w imieniu gminy – w zakresie zarządu mieniem podpisują:

1) dwaj członkowie Zarządu,

2) jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd.

3. Umowy oraz inne dokumenty określone w ust. 2, które mogą spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, wymagają kontrasygnaty Skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej.

4. Odpowiedzi na wnioski, skargi, interpelacje i zapytania radnych podpisuje Burmistrz lub upoważniony przez niego członek Zarządu.

5. Zarządzenia wewnętrzne, obwieszczenia, pisma okólne podpisuje Burmistrz.

6. W przypadku długotrwałej nieobecności Burmistrza, w szczególności spowodowanej chorobą, urlopem wypoczynkowym, akty prawne wymienione w ust. 5 podpisuje Zastępca Burmistrza.

§ 57

1. Do podpisu Burmistrza zastrzega się pisma i dokumenty:

1) kierowane do naczelnych i centralnych organów administracji i władzy państwowej oraz organów administracji rządowej w województwie,

2) kierowane do kierowników służb, inspekcji i straży powiatowych i wojewódzkich,

3) kierowane do organów rady, gminy, powiatów, województwa samorządowego oraz przewodniczących jednostek samorządu terytorialnego,

4) kierowane do Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej, Państwowej Inspekcji Pracy i innych instytucji kontroli,

5) kierowane do przedstawicielstw dyplomatycznych,

6) kierowane do samorządowych jednostek organizacyjnych,

7) wnioskujące o nadanie odznaczeń i odznak państwowych,

8) pisma i dokumenty związane z wykonywaniem przez Burmistrza funkcji kierownika Urzędu,

9) decyzje i postanowienia w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego,

10) pisma związane z wykonywaniem umów przez Gminę.

2. Pisma przedstawiane do podpisu Burmistrzowi, Zastępcy Burmistrza, członkom Zarządu, Sekretarzowi i Skarbnikowi Gminy winny być uprzednio parafowane (na kopii) przez kierownika wydziału sporządzającego dokument.

§ 58

1. Zastępca Burmistrza podpisuje pisma i dokumenty w sprawach bezpośrednio przez niego nadzorowanych i koordynowanych, z wyjątkiem zastrzeżonych do podpisu Burmistrza.

2. Zastępca Burmistrza w ramach udzielonych mu upoważnień podpisuje z upoważnienia Burmistrza oraz w przypadku jego nieobecności pisma i dokumenty, o których mowa w § 57.

§ 59

Skarbnik i Sekretarz podpisują pisma dotyczące spraw powierzonych przez Burmistrza lub w sprawach z zakresu ich działania i związanych z obowiązkami służbowymi, niezastrzeżone dla innych organów bądź osób.

§ 60

1. Kierownicy wydziałów Urzędu oraz pracownicy mogą podpisywać decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej na podstawie upoważnień udzielonych przez Burmistrza.

2. Kierownicy wydziałów podpisują pisma w sprawach należących do właściwości wydziału, z wyjątkiem zastrzeżonych do podpisu dla Burmistrza i Zastępcy Burmistrza.