VII. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej.

Ze względu na swoją funkcję oraz rozmiary gospodarowanie mieszkaniowym zasobem Gminy stanowi poważne obciążenie budżetu Gminy.

W obecnym stanie prawnym podstawę dochodów na finansowanie gospodarki mieszkaniowej stanowią:

1. Dotacje celowe z budżetu miasta na remonty i modernizacje.

2. Dotacje celowe z budżetu miasta i budżetu Wojewody Dolnośląskiego na dodatki mieszkaniowe.

3. Wpływy z czynszów za wynajem mieszkań, lokali socjalnych.

4. Wpływy z czynszów za wynajem lokali użytkowych.

5. Wpływy z reklam i dzierżaw gruntów.

W świetle istniejących uwarunkowań zewnętrznych, radykalnego spadku dochodów własnych Gminy,
w latach 2002-2006 zakres finansowej pomocy bezpośredniej (budżet gminy) i pośredniej (umorzenie podatków lokalnych) dla zarządców na remonty kapitalne i modernizacje będzie ograniczony do minimum.

Pomoc ta będzie sprowadzać się tylko do finansowania takich celów, jak poważne awarie urządzeń technicznych, zapobieganie katastrofom budowlanym, usuwanie skutków ewentualnych katastrof.

Zakłada się, że w latach 2002- 2006 główny strumień na finansowanie gospodarki mieszkaniowej pochodzić będzie z dochodów wymienionych w pkt 2- 5.

W celu poprawy stanu finansów w obrębie gospodarki mieszkaniowej będą podejmowane działania:

- obniżające koszt zarządu i podnoszące efektywność zarządzania zasobem;

- zwiększające skuteczność gromadzenia środków pieniężnych przeznaczonych na utrzymanie zasobów;

- podnoszące efektywność wykorzystania środków pieniężnych na określone cele i zadania;

- zwiększające efektywność zamieszkiwania poprzez promocję mieszkań, w celu dostosowania warunków mieszkaniowych najemców do ich możliwości finansowych;

- doskonalające system pomocy finansowej dla najemców znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.

Docelowym założeniem będzie dążenie wytworzenia tzw. obiegu zamkniętego finansowania gospodarki mieszkaniowej, co oznacza, iż środki uzyskane ze sfery mieszkaniowej powinny być przeznaczane na sferę mieszkaniową.

VIII. Wydatki na pokrycie kosztów bieżącej eksploatacji, kosztów remontów oraz kosztów zarządu nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych.

Wydatki budżetu Gminy na sferę mieszkaniową nie należą do niskich. Na przestrzeni lat 1997- 2000 wynosiły średnio 14- 15% wydatków Gminy ogółem.

Plan prywatyzacji komunalnych zasobów mieszkaniowych na lata 2002- 2006 zakłada, że na koniec 2006 r. zasób mieszkaniowy Gminy będzie wynosił 1156 mieszkań i 104 lokale socjalne.

Oczekuje się, że skutkiem postępującego procesu prywatyzacji zasobu będzie:

Kształtowanie się kosztów na gospodarowanie mieszkaniowym zasobem Gminy w latach 2002- 2006 zawierają tabele 15 i 16.

 

Osiągnięcie w tych warunkach strategicznego celu jaki założono w Programie, tj. dążenie do samofinansowania się gospodarki mieszkaniowej z dochodów ze sfery mieszkaniowej, wymienionych w rozdziale VII, wymagać będzie nadto:

Kompleksowa realizacja zamierzeń, celów i zadań zawartych w programie umożliwi prawidłowe wypełnienie przez Gminę roli jako właściciela komunalnego zasobu mieszkaniowego.