Tabela 12
ZESTAWIENIE
potrzeb finansowych w zakresie remontów i modernizacji w latach 2002- 2006
(wg cen 2001 r.)
Lp. |
Lata |
Koszty remontów |
Koszty modernizacji |
Koszty inwestycyjne |
|||
budynków |
lokali |
budynków |
lokali |
budynków |
lokali |
||
1. |
2000 |
175.942 |
426.700 |
13.353 |
45.000 |
--------------- |
--------------- |
2. |
2001 |
185.900 |
405.000 |
72.500 |
75.000 |
--------------- |
--------------- |
Wskaźniki
wzrostu kosztów do roku poprzedniego - [%] |
107,49 |
94,91 |
542,91 |
166,67 |
--------------- |
--------------- |
|
3. |
2002 |
638.500 |
397.000 |
70.000 |
25.000 |
44.000 |
10.000 |
Wskaźniki
wzrostu kosztów do roku poprzedniego - [%] |
343,46 | 98,02 | 96,55 | 33,33 | --------------- | --------------- | |
4. | 2003 |
927.500 |
443.000 |
65.000 |
--------------- |
100.000 |
10.000 |
Wskaźniki
wzrostu kosztów do roku poprzedniego - [%] |
145,26 | 111,59 | 92,86 | --------------- | 227,27 | 100,00 | |
5. | 2004 |
1.118.000 |
229.000 |
46.000 |
30.000 |
82.000 |
10.000 |
Wskaźniki
wzrostu kosztów do roku poprzedniego - [%] |
120,54 | 51,69 | 70,77 | --------------- | 82,00 | 100,00 | |
6. | 2005 |
935.000 |
335.000 |
--------------- |
17.000 |
170.000 |
--------------- |
Wskaźniki
wzrostu kosztów do roku poprzedniego - [%] |
83,63 | 146,88 | --------------- | 56,67 | 207,32 | --------------- | |
7. | 2006 |
1.616.250 |
367.000 |
105.000 |
--------------- |
70.000 |
--------------- |
Wskaźniki
wzrostu kosztów do roku poprzedniego - [%] |
172,86 | 109,55 | 105,00 | --------------- | 41,18 | --------------- | |
Ogółem lata 2002- 2006 | 5.235.250 | 1.771.000 | 286.000 | 72.000 | 466.000 | 30.000 |
W zakresie gospodarki remontowo-modernizacyjnej działania gminy będą również zmierzać w kierunku:
IV. Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych.
Obowiązujące przepisy nakładają na Gminę szereg zadań z zakresu mieszkalnictwa, do realizacji których niezbędne jest posiadanie pewnego zasobu lokali komunalnych.
Obecny zasób mieszkań komunalnych jest zbyt duży jak na potrzeby Gminy.
Proces sprzedaży mieszkań z zasobów komunalnych będzie kontynuowany.
Sprzedaż lokali powinna koncentrować się na mieszkaniach w tych budynkach, w których część lokali już wykupiono. Zasadniczym celem sprzedaży powinno być uporządkowanie struktury własności lokali, które umożliwi zminimalizowanie udziału Gminy we wspólnotach mieszkaniowych oraz zmniejszy uciążliwość gospodarowania zasobem. Bardzo istotnym instrumentem efektywnie przyśpieszającym znoszenie kosztownego udziału Gminy w budynkach wspólnot mieszkaniowych będzie stosowanie, w latach 2002- 2006, zasady, że do sprzedaży będą typowane wolne komunalne lokale mieszkalne w budynkach, gdzie udział własności prywatnej wynosi 50% i więcej.
Szacuje się, że w gestii Gminy powinno pozostać od 750- 1000 lokali komunalnych.
Planowana na lata 2002- 2006 sprzedaż mieszkań w liczbie około 840 lokali zbliży stan zasobów Gminy do pożądanego poziomu.
Plan sprzedaży mieszkań komunalnych w poszczególnych latach zawiera tabela 13.
Tabela 13
PLAN
sprzedaży mieszkań komunalnych w latach 2002- 2006
Lp. |
Rok |
Sprzedaż
komunalnych |
Planowana
sprzedaż komunalnych |
1. |
2000 |
409 |
|
2. |
2001 |
150 |
|
3. |
2002 |
150 |
|
4. |
2003 |
160 |
|
5. |
2004 |
170 |
|
6. |
2005 |
180 |
|
7. |
2006 |
180 |
V. Zasady polityki czynszowej.
Stan mieszkań oraz budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy wymaga znacznych nakładów finansowych.
Obecne czynsze nie zapewniają możliwości zgromadzenia wystarczających środków finansowych na prawidłowe gospodarowanie zasobem gminy.
Pewne oszczędności, spodziewane w wyniku usprawnień zarządzania zasobem, również nie zagwarantują wystarczającego wzrostu środków finansowych.
Zatem konieczne staje się optymalne podnoszenie czynszów tak, aby w latach 2002- 2006 można było osiągnąć, a przynajmniej zbliżyć do samofinansowania się zasobów mieszkaniowych gminy.
W celu ograniczenia niekorzystnych skutków podwyżki czynszów dla najuboższych najemców, których własne możliwości finansowe nie pozwalają pokryć pełnych kosztów utrzymania lokalu mieszkalnego, socjalnego, zostanie zapewniona pomoc poprzez dodatki mieszkaniowe oraz świadczenia wypłacane przez MOPS.
Pomoc takim rodzinom będzie przebiegać w formie działań opiekuńczo-informacyjnych, aby uświadomić najemcom możliwości korzystania z finansowej pomocy gminy oraz wskazać inne istniejące, a dotychczas niewykorzystane możliwości poprawy ich sytuacji mieszkaniowej.
Obowiązek opłacania czynszu spoczywa na najemcach mieszkań i lokali
socjalnych wchodzących
w skład zasobu mieszkaniowego Gminy.
VI. Zasady zarządzania zasobem mieszkaniowym gminy.
Zarządzanie zasobem mieszkaniowym Gminy sprawują 4 zakłady budżetowe, tj. Administracje Budynków Komunalnych nr 1, 2, 3, 4. Prowadzą one zarazem zarząd budynków stanowiących wspólną własność osób fizycznych i gminy (wspólnoty z udziałem gminy).
Obecny model zarządzania komunalnym zasobem mieszkaniowym ma swoje
powiązania administracyjne
z Urzędem Miasta nie daje możliwości skonfrontowania go z rynkiem zarządców
nieruchomości oraz poważnie utrudnia wprowadzenie zasad konkurencyjności.
Ponadto nakłada on na gminę (poprzez zakłady zarządzające) szereg
zadań z zakresu bieżącego utrzymania zasobu, co siłą rzeczy przesłania funkcje
strategiczne, jakimi powinna zajmować się gmina, również
w odniesieniu do zasobu mieszkaniowego.
Docelowo zakłada się, że zadaniem zarządzania zasobem komunalnym będzie zajmowała się jednostka odpowiedzialna tylko za komunalny zasób mieszkaniowy, natomiast funkcję zarządzania-administrowania udziałami Gminy w części wspólnej budynków wspólnot mieszkaniowych przejmą profesjonalni (posiadający licencje zarządcy nieruchomości) zarządcy.
Taki model zarządzania zasobem mieszkaniowym będzie docelowo przedstawiał się następująco:
Wzajemne stosunki pomiędzy Gminą-
właścicielem a zarządcą- administratorem będą regulować
umowy
o zarządzanie.
Formą zachęty do tworzenia rynku profesjonalnych zarządców nieruchomości głównie spośród dotychczasowych ABK będzie wydzierżawienie lub użyczenie na preferencyjnych warunkach dotychczas wykorzystywanych pomieszczeń, sprzętu i urządzeń technicznych, szkolenie w zakresie uzyskania licencji zarządcy nieruchomości.
Przyjęte rozwiązanie przyniesie poprawę efektywności gospodarowania zasobem mieszkaniowym poprzez oddanie czynności zarządzania zasadom rynkowym, a więc i konkurencji oraz odciążenie Gminy od zadań związanych z bieżącym utrzymaniem znacznej części zasobu.
Oparcie relacji właściciel (Gmina)- zarządzający na zasadach rynkowych spowoduje bezwzględną konieczność zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych na jego działalność, w tym również prowadzone prace remontowe.
Dochodzenie do założonego celu, jakim jest rozdzielenie funkcji właścicielskich od zarządzających oraz tworzenie rynku zarządców nieruchomości, odbywać się będzie etapami.
Pierwszym etapem jest reorganizacja Administracji Budynków Komunalnych nr 1.
W latach kolejnych, tj. 2002- 2004 nastąpi
reorganizacja Administracji Budynków Komunalnych nr 2- 4.
W 2005 r. funkcję bieżącego zarządzania zasobami mieszkaniowymi przejmie Zakład
Gospodarki Mieszkaniowej.