Tabela 6
Stan wyposażenia technicznego zasobów mieszkaniowych
(wg stanu na 31.07.2001 r.)
Lp. | Wyposażenie
|
Ogółem poz. (4+5+6) |
Liczba
lokali |
Liczba
lokali |
Liczba lokali socjalnych |
1. |
Wodociąg sieciowy |
2075 |
368 |
1625 |
82 |
2. | Kanalizacja | 2076 |
368 |
1626 |
82 |
3. | Ustęp spłukiwany | 1655 |
280 |
1315 |
60 |
4. | Łazienka | 1196 |
185 |
980 |
31 |
5. | Gaz przewodowy | 1408 |
265 |
1123 |
20 |
6. | Centralne ogrzewanie zdalaczynne | 458 |
18 |
440 |
- |
7. | Centralne ogrzewanie inne (np. etażowe) |
586 |
55 |
531 |
- |
8. | Centralna ciepła woda | - |
- |
- |
- |
Okres 2002- 2006 będzie charakteryzował się dalszym obniżaniem się wielkości zasobów komunalnych.
Kontynuowany będzie proces sprzedaży lokali mieszkalnych w zasobach komunalnych.
Głównym źródłem przyrostu lokali komunalnych będzie przejmowanie
budynków zakładowych oraz
adaptacje pomieszczeń niemieszkalnych na cele mieszkalne.
Przyrost nowych lokali poprzez adaptację pomieszczeń niemieszkalnych
na cele mieszkalne będzie
minimalny, gdyż w zasobach komunalnych pozostało jedynie 76 budynków. Szacuje się, że
w latach 2002- 2006 przyrost lokali z adaptacji wyniesie około
10.
Kształtowanie się prognozy stanu ilościowego gminnych zasobów mieszkaniowych w latach 2002- 2006 zawiera tabela 7.
Tabela 7
Prognoza
stanu ilościowego gminnych zasobów mieszkaniowych
Lp. | Rodzaj
lokalu |
2001 r. (stan na 31.07.2001 r.) |
2002 r. |
2003 r. |
2004 r. |
2005 r. |
2006 r. |
1. |
Lokale mieszkalne |
1994 |
1846 |
1686 |
1516 |
1336 |
1156 |
2. | Lokale socjalne | 84 |
84 |
84 |
84 |
84 |
84 |
3. | Ogółem: | 2078 |
1930 |
1770 |
1600 |
1420 |
1240 |
Uwzględnia ona obniżenie się liczby lokali spowodowane ich sprzedażą, rozbiórki budynków jak i uzyskanych w drodze adaptacji. Stan techniczny budynków oraz lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy wymaga znacznych nakładów finansowych zarówno na utrzymanie dotychczasowego stanu, jak i poprawę standardu części zasobu.
Czynsze nie gwarantują skumulowania obecnie, a także w przyszłości wystarczających środków finansowych pozwalających na prawidłowe prowadzenie gospodarki mieszkaniowej.
Dochody z czynszów będą jednak w latach 2002- 2006 stanowić główne źródło finansowania kosztów utrzymania i poprawy stanu technicznego budynków oraz utrzymania części wspólnej w budynkach wspólnot mieszkaniowych. Tylko niewielka część dochodów z czynszów będzie przeznaczona na poprawę stanu technicznego budynków i lokali komunalnych.
Zostaną one głównie przeznaczone na gruntowne remonty budynków i lokali znajdujących się w złym stanie technicznym.
Prognozy stanu technicznego zasobów mieszkaniowych gminy w latach 2002- 2006 ilustrują tabele 8 i 9.
Tabela 8
Prognoza
stanu technicznego budynków komunalnych
(wg stanu na 31.07.2001 r.)
Lp. | Ocena stanu technicznego budynków |
2001 r. (stan na 31.07.2001 r.) |
2002 r. |
2003 r. |
2004 r. |
2005 r. |
2006 r. |
1. |
Bardzo dobry |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
3 |
2. | Średni | 49 |
50 |
50 |
53 |
58 |
62 |
3. | Zły (do gruntownego remontu) | 17 |
16 |
16 |
12 |
7 |
2 |
4. | Do rozbiórki | 9 |
9 |
5 |
4 |
2 |
- |
Tabela 9
Prognoza
stanu technicznego lokali komunalnych
(wg stanu na 31.07.2001 r.)
Lp. | Ocena stanu technicznego budynków |
2001 r. (stan na 31.07.2001 r.) |
2002 r. |
2003 r. |
2004 r. |
2005 r. |
2006 r. |
1. |
Bardzo dobry |
358 |
363 |
368 |
375 |
395 |
454 |
2. | Średni | 1402 |
1423 |
1473 |
1500 |
1543 |
1516 |
3. | Zły (do gruntownego remontu) | 217 |
191 |
136 |
102 |
39 |
7 |
4. | Do rozbiórki | 17 |
17 |
10 |
3 |
2 |
- |
Tabela 10
Zestawienie
zamian lokali komunalnych związanych z remontami budynków i lokali
Lp. | Adres budynku (lokalizacja) |
Rok realizacji zamiany |
Liczba lokali mieszkalnych do zamiany |
Struktura
rodzin |
Podstawa zamiany przekwaterowania |
1. |
Rzemieślnicza 5 |
2003 |
1 |
1 rodzina - 2 |
rozbiórka budynku |
2. |
Rzemieślnicza 5a | 2003 |
1 |
1 rodzina - 1 |
rozbiórka budynku |
3. |
Lwówecka 2 | 2003 |
1 |
1 rodzina - 4 |
rozbiórka budynku |
4. |
Bema 2 | 2003 |
4 |
1 rodzina - 3 2 rodzina - 4 3 rodzina - 1 4 rodzina - 2 |
rozbiórka budynku |
5. |
Piramowicza 2 | 2004 |
5 |
1 rodzina - 2 2 rodzina - 3 3 rodzina - 4 4 rodzina - 5 5 rodzina - 6 |
remont gruntowy budynku - remont stropów |
6. |
Leśna 22 | 2004 |
6 |
1 rodzina - 4 2 rodzina - 3 3 rodzina - 6 4 rodzina - 2 5 rodzina - 5 6 rodzina - 4 |
rozbiórka budynku |
7. |
Mickiewicza 15 | 2004 |
5 |
1 rodzina - 1 2 rodzina - 2 3 rodzina - 2 4 rodzina - 1 5 rodzina - 1 |
remont gruntowy budynku - wykonanie ściągów |
8. |
Jeleniogórska 16 | 2005 |
2 |
1 rodzina - 6 2 rodzina - 3 |
rozbiórka budynku |
9. |
Leśna 24 | 2005 |
2 |
1 rodzina - 2 2 rodzina - 2 |
rozbiórka budynku |
10. |
Leśna 45 | 2006 |
3 |
1 rodzina - 1 2 rodzina - 2 3 rodzina - 1 |
rozbiórka budynku |
11. |
Robotnicza 18 | 2006 |
1 |
1 rodzina - 2 |
rozbiórka budynku |
III. Potrzeby w zakresie remontów i modernizacji – zasady konstrukcji planów rocznych.
Podstawą określenia potrzeb remontowych i modernizacyjnych stanowią przeglądy techniczne budynków wykonywane zgodnie z przepisami prawa budowlanego.
Dotyczy to budynków będących wyłączną własnością komunalną oraz lokali w budynkach wspólnot mieszkaniowych.
W większości przypadków są to tylko oszacowane najpilniejsze potrzeby ustalone ze świadomością ograniczonych środków finansowych, jakimi poszczególne ABK będą dysponowały.
Zatem realne potrzeby, jakie należałoby ponieść, aby zahamować degradację zasobu mieszkaniowego, są dużo wyższe.
Tak bardzo ogólnie oszacowane potrzeby w zakresie remontów i
modernizacji zasobów komunalnych
w latach 2002- 2006 zamykają się kwotą 7.808.250 zł.
Rzeczowe i finansowe zestawienie potrzeb remontowych i modernizacyjnych zasobów komunalnych zawierają tabele 10 i 11. Zestawienie to będzie stanowić z kolei podstawę do sporządzenia rocznych planów rzeczowo-finansowych w zakresie remontów i modernizacji zasobów przez zarządców.
Konstrukcja rocznych planów musi uwzględniać realne możliwości finansowe zarządców.