Tabela 6

Stan wyposażenia technicznego zasobów mieszkaniowych

(wg stanu na 31.07.2001 r.)

Lp.

Wyposażenie
techniczne

Ogółem

poz. (4+5+6)

Liczba lokali
w budynkach
komunalnych

Liczba lokali
komunalnych
w budynkach wspólnot
mieszkaniowych

Liczba

lokali

socjalnych

1.

Wodociąg sieciowy

2075

368

1625

82

2. Kanalizacja

2076

368

1626

82

3. Ustęp spłukiwany

1655

280

1315

60

4. Łazienka

1196

185

980

31

5. Gaz przewodowy

1408

265

1123

20

6. Centralne ogrzewanie zdalaczynne

458

18

440

-

7. Centralne ogrzewanie

inne (np. etażowe)

586

55

531

-

8. Centralna ciepła woda

-

-

-

-

Okres 2002- 2006 będzie charakteryzował się dalszym obniżaniem się wielkości zasobów komunalnych.

Kontynuowany będzie proces sprzedaży lokali mieszkalnych w zasobach komunalnych.

Głównym źródłem przyrostu lokali komunalnych będzie przejmowanie budynków zakładowych oraz
adaptacje pomieszczeń niemieszkalnych na cele mieszkalne.

Przyrost nowych lokali poprzez adaptację pomieszczeń niemieszkalnych na cele mieszkalne będzie
minimalny, gdyż w zasobach komunalnych pozostało jedynie 76 budynków. Szacuje się, że w latach 2002- 2006 przyrost lokali z adaptacji wyniesie około 10.

Kształtowanie się prognozy stanu ilościowego gminnych zasobów mieszkaniowych w latach 2002- 2006 zawiera tabela 7.

Tabela 7

Prognoza

stanu ilościowego gminnych zasobów mieszkaniowych

Lp.

Rodzaj lokalu
mieszkalnego

2001 r.

(stan na

31.07.2001 r.)

2002 r.

2003 r.

2004 r.

2005 r.

2006 r.

1.

Lokale mieszkalne

1994

1846

1686

1516

1336

1156

2. Lokale socjalne

84

84

84

84

84

84

3. Ogółem:

2078

1930

1770

1600

1420

1240

Uwzględnia ona obniżenie się liczby lokali spowodowane ich sprzedażą, rozbiórki budynków jak i uzyskanych w drodze adaptacji. Stan techniczny budynków oraz lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy wymaga znacznych nakładów finansowych zarówno na utrzymanie dotychczasowego stanu, jak i poprawę standardu części zasobu.

Czynsze nie gwarantują skumulowania obecnie, a także w przyszłości wystarczających środków finansowych pozwalających na prawidłowe prowadzenie gospodarki mieszkaniowej.

Dochody z czynszów będą jednak w latach 2002- 2006 stanowić główne źródło finansowania kosztów utrzymania i poprawy stanu technicznego budynków oraz utrzymania części wspólnej w budynkach wspólnot mieszkaniowych. Tylko niewielka część dochodów z czynszów będzie przeznaczona na poprawę stanu technicznego budynków i lokali komunalnych.

Zostaną one głównie przeznaczone na gruntowne remonty budynków i lokali znajdujących się w złym stanie technicznym.

 

Prognozy stanu technicznego zasobów mieszkaniowych gminy w latach 2002- 2006 ilustrują tabele 8 i 9.

Tabela 8

Prognoza

stanu technicznego budynków komunalnych

(wg stanu na 31.07.2001 r.)

Lp.

Ocena stanu

technicznego

budynków

2001 r.

(stan na

31.07.2001 r.)

2002 r.

2003 r.

2004 r.

2005 r.

2006 r.

1.

Bardzo dobry

1

1

1

2

2

3

2. Średni

49

50

50

53

58

62

3. Zły (do gruntownego remontu)

17

16

16

12

7

2

4. Do rozbiórki

9

9

5

4

2

-

 

Tabela 9

Prognoza

stanu technicznego lokali komunalnych

(wg stanu na 31.07.2001 r.)

Lp.

Ocena stanu

technicznego

budynków

2001 r.

(stan na

31.07.2001 r.)

2002 r.

2003 r.

2004 r.

2005 r.

2006 r.

1.

Bardzo dobry

358

363

368

375

395

454

2. Średni

1402

1423

1473

1500

1543

1516

3. Zły (do gruntownego remontu)

217

191

136

102

39

7

4. Do rozbiórki

17

17

10

3

2

-

Tabela 10

Zestawienie

zamian lokali komunalnych związanych z remontami budynków i lokali

Lp.

Adres budynku

(lokalizacja)

Rok

realizacji

zamiany

Liczba lokali

mieszkalnych

do zamiany

Struktura rodzin
(liczba osób
w rodzinie)

Podstawa zamiany

przekwaterowania

1.

Rzemieślnicza 5

2003

1

1 rodzina - 2

rozbiórka budynku

2.

Rzemieślnicza 5a

2003

1

1 rodzina - 1

rozbiórka budynku

3.

Lwówecka 2

2003

1

1 rodzina - 4

rozbiórka budynku

4.

Bema 2

2003

4

1 rodzina - 3

2 rodzina - 4

3 rodzina - 1

4 rodzina - 2

rozbiórka budynku

5.

Piramowicza 2

2004

5

1 rodzina - 2

2 rodzina - 3

3 rodzina - 4

4 rodzina - 5

5 rodzina - 6

remont gruntowy budynku

- remont stropów

6.

Leśna 22

2004

6

1 rodzina - 4

2 rodzina - 3

3 rodzina - 6

4 rodzina - 2

5 rodzina - 5

6 rodzina - 4

rozbiórka budynku

7.

Mickiewicza 15

2004

5

1 rodzina - 1

2 rodzina - 2

3 rodzina - 2

4 rodzina - 1

5 rodzina - 1

remont gruntowy budynku

- wykonanie ściągów

8.

Jeleniogórska 16

2005

2

1 rodzina - 6

2 rodzina - 3

rozbiórka budynku

9.

Leśna 24

2005

2

1 rodzina - 2

2 rodzina - 2

rozbiórka budynku

10.

Leśna 45

2006

3

1 rodzina - 1

2 rodzina - 2

3 rodzina - 1

rozbiórka budynku

11.

Robotnicza 18

2006

1

1 rodzina - 2

rozbiórka budynku

III. Potrzeby w zakresie remontów i modernizacji – zasady konstrukcji planów rocznych.

Podstawą określenia potrzeb remontowych i modernizacyjnych stanowią przeglądy techniczne budynków wykonywane zgodnie z przepisami prawa budowlanego.

Dotyczy to budynków będących wyłączną własnością komunalną oraz lokali w budynkach wspólnot mieszkaniowych.

W większości przypadków są to tylko oszacowane najpilniejsze potrzeby ustalone ze świadomością ograniczonych środków finansowych, jakimi poszczególne ABK będą dysponowały.

Zatem realne potrzeby, jakie należałoby ponieść, aby zahamować degradację zasobu mieszkaniowego, są dużo wyższe.

Tak bardzo ogólnie oszacowane potrzeby w zakresie remontów i modernizacji zasobów komunalnych
w latach 2002- 2006 zamykają się kwotą 7.808.250 zł.

Rzeczowe i finansowe zestawienie potrzeb remontowych i modernizacyjnych zasobów komunalnych zawierają tabele 10 i 11. Zestawienie to będzie stanowić z kolei podstawę do sporządzenia rocznych planów rzeczowo-finansowych w zakresie remontów i modernizacji zasobów przez zarządców.

Konstrukcja rocznych planów musi uwzględniać realne możliwości finansowe zarządców.