Załącznik nr 8 do Statutu Gminy Pieszyce (poz. 199)

Regulamin

Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej

Postanowienia ogólne

§ 1

Komisja Rewizyjna jest stałą komisją Rady powoływaną w celu kontrolowania działalności Zarządu Miejskiego oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 2

1. Skład osobowy komisji ustala Rada w drodze uchwały.

2. W skład komisji mogą wchodzić wyłącznie radni.

3. W skład komisji nie mogą być wybierani radni pełniący funkcje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady oraz radni będący członkami Zarządu Miejskiego.

4. Mandat członka komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka komisji na Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady oraz w przypadku wyboru członka komisji w skład Zarządu Miejskiego.

5. Członek komisji podlega wyłączeniu od udziału w działaniach komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o jego stronniczość lub interesowność, w szczególności gdy przedmiot prac komisji dotyczy praw i obowiązków członka komisji, jego małżonka lub jego krewnych.

O wyłączeniu z prac decyduje komisja zwykłą większością głosów, odnotowując w protokole jej uzasadnienie.

6. Wyłączonemu członkowi komisji przysługuje prawo odwołania się do Rady.

Organizacja i tryb pracy komisji

§ 3

1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji.

2. Kandydata na przewodniczącego komisji i jego zastępcę wybiera komisja spośród swoich członków na pierwszym posiedzeniu komisji.

3. Przewodniczącego komisji i jego zastępcę powołuje i odwołuje Rada w drodze uchwały.

4. Do zadań przewodniczącego komisji należy
w szczególności:

1) kierowanie pracą komisji,

2) zwoływanie posiedzeń komisji,

3) podpisywanie protokołów z posiedzeń komisji.

5. W przypadku nieobecności lub niemożności działania przewodniczącego komisji jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego.

§ 4

1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji zgodnie z zatwierdzonym przez Radę planem pracy komisji i na wniosek Rady.

2. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę, nazwisko i imię przewodniczącego komisji i osoby sporządzającej protokół,

2) stwierdzenie kworum,

3) nazwiska nieobecnych członków komisji (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych), nazwiska osób delegowanych z Urzędu Miejskiego i innych jednostek Gminy,

4) streszczenie przebiegu obrad,

5) podpisy przewodniczącego komisji i członków komisji oraz osoby sporządzającej protokół.

3. Do protokołu dołącza:

1) listę obecności członków komisji,

2) pisemne informacje i materiały związane z tematem posiedzenia komisji,

3) protokoły z przeprowadzanych kontroli w jednostkach organizacyjnych Miasta.

4. Protokoły oznacza się numerem kolejnym posiedzenie komisji (cyfra arabska) łamanym przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego. Nową numerację rozpoczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

§ 5

Protokoły oraz wnioski komisji przyjmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.

§ 6

1. Komisja kontroluje działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych Gminy pod względem:

1) legalności – zgodności działań z obowiązującymi przepisami prawnymi, uchwałami Rady oraz normami wewnętrznymi,

2) rzetelności – zgodności wykonywania zadań z obowiązkami ciążącymi na wykonawcach czynności z tytułu sprawowanej funkcji i zajmowanego stanowiska,

3) celowości – polegającej na ocenie operacji gospodarczych w aspekcie zgodności z interesami gminy,

4) gospodarności – efektywności wykorzystania środków będących w dyspozycji kontrolowanego,

5) formalno-rachunkowym – polegającym na przeprowadzeniu czynności badawczych w aspekcie prawidłowości technicznej, kompletności i poprawności dokumentowania działalności kontrolowanego podmiotu oraz poprawności arytmetycznej.

2. Komisja, kontrolując działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych Gminy, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu gminy.

§ 7

1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.

2. Przewodniczący komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczącemu Rady.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczący Rady przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

§ 8

1. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie Zarządu, z wyjątkiem Burmistrza, oraz wniosek o odwołanie Burmistrza.

2. Przewodniczący komisji przedkłada opinie, o których mowa w ust. 1, Przewodniczącemu Rady
w terminie 14 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.

§ 9

1. Na pierwszej sesji w nowym roku kalendarzowym komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy na dany rok.

2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:

1) tematykę planowanych posiedzeń,

2) terminy i wykazy jednostek, które zostaną poddane kompleksowej kontroli.

§ 10

1. Do końca pierwszego kwartału każdego roku komisja składa Radzie sprawozdanie ze swojej działalności za rok poprzedni.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonej kontroli,

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości ustalonych w toku kontroli,

3) ocenę realizacji uchwał Rady,

4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami wynikającymi z tych kontroli,

5) ocenę wykonania budżetu gminy za rok ubiegły oraz wnioski w sprawie absolutorium.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 komisja składa Radzie sprawozdanie ze swojej działalności po podjęciu przez Radę stosownej uchwały określającej przedmiot, zakres i termin złożenia sprawozdania.

Działania kontrolne

§ 11

1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące fragment jego działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku działań kontrolowanego podmiotu.

§ 12

1. Komisja przeprowadza kontrole przewidziane w planie pracy komisji zatwierdzonym przez Radę.

2. Komisja jest zobowiązana do przeprowadzenia innej, nieujętej w planie pracy, kontroli w przypadku podjęcia przez Radę stosownej uchwały.

§ 13

Komisja może, za zgodą Rady, korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.

§ 14

1. Obowiązkiem kontrolujących oraz warunkiem rozpoczęcia kontroli jest zgłoszenie tego faktu u kierownika kontrolowanej jednostki.

2. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu.

3. Stan faktyczny ustala się na podstawie materiałów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

§ 15

W trakcie przeprowadzenia kontroli komisja ma prawo:

1) wstępu do pomieszczeń kontrolowanej jednostki,

2) wglądu do akt i dokumentów dotyczących działalności tej jednostki, z wyjątkiem akt i dokumentów zastrzeżonych ustawą o ochronie danych osobowych,

3) do zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów z kontrolowanej jednostki,

4) żądać od pracowników kontrolowanej jednostki pisemnych i ustnych wyjaśnień,

5) przyjmować oświadczenia od pracowników kontrolowanej jednostki,

6) sporządzania dla członków Komisji Rewizyjnej odpisów i kopii dokumentów jednostki kontrolowanej,
z wyjątkiem dokumentów objętych ochroną wynikającą z ustawy o ochronie danych osobowych.

§ 16

1. Kierownicy kontrolowanych jednostek są obowiązani do zapewnienia warunków przeprowadzenia kontroli, a w szczególności:

1) umożliwienia dostępu do pomieszczeń kontrolowanej jednostki,

2) wglądu do dokumentów i akt dotyczących kontrolowanej jednostki, z wyjątkiem akt i dokumentów zastrzeżonych w ustawie o ochronie danych osobowych,

3) udzielania informacji i wyjaśnień,

4) obsługi bieżącej osób kontrolujących.

2. Komisja Rewizyjna wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.

3. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać istotnie porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce.

§ 17

W przypadku powzięcia w trakcie kontroli podejrzenia o zaistnieniu przestępstwa lub wykroczenia w kontrolowanej jednostce komisja niezwłocznie informuje o tym, w zależności od właściwości, Radę lub Zarząd, wnioskując o przekazanie sprawy organom ścigania.

§ 18

O terminie przeprowadzanej kontroli komisja informuje kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza.

§ 19

1. Kontrolujący sporządzają, najpóźniej po 14 dniach od zakończenia kontroli, końcowy protokół z przebiegu kontroli.

2. Zapisy protokołów przyjmowane są przez członków komisji w drodze głosowania. Każdy członek komisji może wnieść do protokołu zdania odrębne.

3. Protokół z kontroli powinien zawierać:

1) określenie jednostki kontrolowanej,

2) przedmiot i zakres kontroli,

3) listę osób kontrolujących,

4) czas i miejsce przeprowadzonej kontroli,

5) wykaz wykorzystanych materiałów,

6) stwierdzone podczas kontroli uchybienie i nieprawidłowości,

7) analizę przyczyn i skutków uchybień i nieprawidłowości,

8) wykaz załączonych do protokołu materiałów,

9) wnioski i propozycje kontrolujących co do sposobu usunięcia nieprawidłowości,

10) datę sporządzenia protokołu,

11) podpisy osób kontrolujących i kierownika kontrolowanej jednostki.

§ 20

1. W przypadku odmowy podpisania protokołu pokontrolnego przez kierownika kontrolowanej jednostki Komisja Rewizyjna jest zobowiązana do złożenia Przewodniczącemu Rady, w terminie 3 dni od daty odmowy, pisemnej informacji o tym fakcie.

2. Kopię protokołu pokontrolnego, w ciągu 3 dni od daty podpisania przez komisję, komisja przekazuje Przewodniczącemu Rady, kierownikowi kontrolowanej jednostki oraz Zarządowi Miejskiemu.

3. Kierownik kontrolowanej jednostki, który przyjął protokół pokontrolny, jest obowiązany zawiadomić Komisję Rewizyjną o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie.

4. W terminie 7 dni od otrzymania protokołu pokontrolnego kierownik kontrolowanej jednostki może złożyć odwołanie od Rady w przedmiocie przeprowadzonej kontroli. Decyzja Rady jest ostateczna.

§ 21

W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem stosuje się przepisy ustawy i Statutu Gminy.

Załącznik nr 9 do Statutu Gminy Pieszyce (poz. 199)

Regulamin Klubu Radnych

§ 1

Radni mogą tworzyć kluby radnych, określane dalej jako “kluby”, według kryteriów przez siebie przyjętych.

§ 2

1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej czterech radnych.

2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu.

W zgłoszeniu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków klubu,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

3. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego.

§ 3

Rejestr klubów prowadzi Przewodniczący.

§ 4

Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna. Można należeć tylko do jednego klubu.

§ 5

1. Kluby działają przez okres kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy decyzji swoich członków.

3. Klub radnych podlega wykreśleniu z rejestru klubów w przypadku, gdy liczba członków będzie mniejsza niż cztery.

§ 6

1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

2. Kluby radnych są niezależnymi organizacjami radnych, tworzonymi w celu reprezentowania wobec Rady i społeczności lokalnej poglądów, stanowisk, opinii i inicjatyw we wszystkich sprawach.

§ 7

1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem.

§ 8

1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

2. Prezentowane przez kluby merytoryczne wnioski, opinie i stanowiska powinny być przedłożone
w formie pisemnej Przewodniczącemu.

§ 9

Na wniosek przewodniczącego klubu Zarząd obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki
w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.