Załącznik nr 7 do Statutu Gminy Pieszyce (poz. 199)

REGULAMIN PRACY RADY MIEJSKIEJ

szczegółowe zasady organizacji i trybu pracy Rady Miejskiej

Przewodniczący Rady

§ 1

1. Pracami Rady kieruje Przewodniczący, który może wyznaczać do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczących.

2. Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący:

1) organizuje pracę Rady,

2) zwołuje sesje Rady,

3) przewodniczy obradom,

4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektem uchwał,

6) podpisuje uchwały Rady,

7) reprezentuje Radę na zewnątrz,

8) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,

9) informuje Radę o zaistnieniu okoliczności powodujących wygaśnięcie mandatu radnego.

3. Przewodniczący Rady przedkłada Radzie do końca lutego każdego roku informację o działalności Rady za rok poprzedni.

4. Przewodniczący lub jego zastępcy pełnią dyżury w siedzibie Rady w wymiarze niezbędnym do obsługi petentów.

Radny

§ 2

1. Radny realizuje zadania utrzymania stałej więzi z wyborcami poprzez:

1) spotkania z wyborcami,

2) uczestnictwo w spotkaniach, zebraniach grup zawodowych, środowiskowych, politycznych, wyznaniowych i innych,

3) inne niewymienione formy kontaktu.

2. Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany.

3. W przypadku uniemożliwiającym wzięcie udziału w posiedzeniu Rady oraz innych organów nieobecność usprawiedliwia się Przewodniczącemu danego organu przed lub niezwłocznie po posiedzeniu.

§ 3

Każdy radny ma prawo wglądu w uchwały Zarządu Miejskiego, z ograniczeniem wynikającym z obowiązujących przepisów prawa.

§ 4

1. Radni na sesjach Rady są informowani o powstałych stosunkach cywilnoprawnych pomiędzy Gminą a osobami wchodzącymi w skład jego organów oraz osobami będącymi kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy.

2. Przez pojęcie stosunków cywilnoprawnych w powyższym przypadku rozumie się:

1) zawarcie umowy przedwstępnej oraz umowy sprzedaży nieruchomości (grunty, budynki, lokale niemieszkalne),

2) zawarcie umowy dzierżawy, najmu budynku lub lokali niemieszkalnych,

3) nabycie rzeczy ruchomych,

4) zawarcie innych umów o charakterze cywilnoprawnym.

3. Informacji udziela Przewodniczący Zarządu Miejskiego na najbliższej sesji Rady, po zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1 i 2.

§ 5

1. W celu rozwiązania konfliktów powstałych pomiędzy radnymi Rada może w drodze odrębnej uchwały powołać Sąd Koleżeński.

2. Wniesienie sprawy do Sądu Koleżeńskiego wymaga zgody wszystkich stron istniejącego konfliktu.

Sesje Rady

I. Przygotowanie i zwoływanie sesji

§ 6

1. Sesję Rady przygotowuje i zwołuje Przewodniczący, po rozpatrzeniu wniosków i propozycji Zarządu Miejskiego, komisji i poszczególnych radnych.

2. Radny może wystąpić z wnioskiem o włączenie sprawy lub projektu uchwały do porządku sesji, zachowując tryb określony w § 29 niniejszego regulaminu.

3. Przewodniczący ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.

§ 7

1. O sesjach zawiadamia się radnych pisemnie (pocztą lub przez gońca), najpóźniej na 3 dni przed ustalonym terminem obrad, licząc od daty wysłania zawiadomienia, podając termin, miejsce i godzinę rozpoczęcia sesji.

2. Zawiadomienie o sesji poświęconej programom gospodarczym, uchwalaniu budżetu, rozpatrywaniu sprawozdania z wykonania budżetu wraz z niezbędnymi materiałami przesyła się radnym w terminie co najmniej 7 dni przed sesją, licząc od daty wysłania zawiadomienia.

3. Do zawiadomienia o sesji załącza się projekt porządku obrad, projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały związane z przedmiotem obrad Rady.

4. Rada może podjąć uchwałę o przełożeniu sesji, wyznaczając nowy termin jej odbycia. Wniosek
o przełożenie sesji może być zgłoszony przez każdego radnego tylko na początku obrad, przed przyjęciem porządku obrad.

§ 8

Porządek obrad (ramowy) powinien zawierać:

1) stwierdzenie kworum,

2) zatwierdzenie porządku obrad,

3) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

4) projekty uchwał,

5) informację o realizacji uchwał i wniosków Rady i o pracy Zarządu.

II. Obradowanie

§ 9

1. Sesja może odbywać się w ciągu jednego posiedzenia lub kilku posiedzeń. W tym ostatnim przypadku Rada może postanowić o przerwaniu obrad i przeniesieniu ich na inny wyznaczony termin z powodu:

1) niewyczerpania porządku obrad,

2) potrzeby rozszerzenia porządku obrad,

3) opracowania dodatkowych materiałów,

4) innych nieprzewidzianych okoliczności uniemożliwiających Radzie właściwe obradowanie bądź rozstrzyganie spraw.

2. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia tej samej sesji odbywa się z pominięciem wymogów zawartych w § 8.

3. W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie posiedzenia Przewodniczący może przerwać obrady, wyznaczając nowy termin posiedzenia tej samej sesji. Uchwały podjęte do tego momentu zachowują moc.

4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady, odnotowuje się w protokole.

§ 10

1. Sesję otwiera i obrady prowadzi Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności jeden z Wiceprzewodniczących.

W toku obrad Przewodniczący może powierzyć Wiceprzewodniczącemu prowadzenie poszczególnych punktów obrad, wówczas Wiceprzewodniczący korzystają z uprawnień Przewodniczącego.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły: “Otwieram sesję Rady Miejskiej Pieszyc”.

3. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza, na podstawie listy obecności, prawomocność obrad,
a w przypadku braku kworum zamyka obrady, wyznaczając nowy termin sesji.

W protokole odnotowuje się przyczyny, z powodu których sesja nie odbyła się.

4. Przewodniczący może powołać spośród radnych jednego lub więcej asesorów obrad i powierzyć im prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłaszanych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie kworum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.

§ 11

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący odczytuje porządek obrad.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny oraz Burmistrz.

3. Wniosek o uzupełnienie porządku obrad, jego zatwierdzenie lub zdjęcie poszczególnego punktu czy punktów z porządku obrad przyjmuje się zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

§ 12

1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając lub zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. W uzasadnionych przypadkach, i ile nie ma sprzeciwu, Przewodniczący może dokonywać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad.

3. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

4. W celu przedstawienia projektu uchwały Przewodniczący udziela głosu:

1) referentowi ze strony projektodawców uchwały,

2) przedstawicielowi komisji opiniującej projekt,

3) przedstawicielowi klubu radnych w przypadku zaopiniowania projektu przez klub.

5. Przewodniczący zamyka dyskusję w danym punkcie obrad dopiero po wyczerpaniu wszystkich zgłoszeń do dyskusji.

§ 13

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad oraz może czynić uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień na sesji, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.

2. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego lub osoby zaproszonej w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje ich “do porządku”.

3. Jeżeli przywołanie nie odniosło skutku, Przewodniczący może postawić wniosek o odebranie głosu (w przypadku wypowiedzi) lub odebrać głos (w przypadku zakłócenia porządku lub uchybienia powadze sesji).

Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

§ 14

Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad.

§ 15

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę:

“Zamykam sesję Rady Miejskiej Pieszyc”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

Dotyczy to również sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 16

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę, miejsce sesji, godzinę rozpoczęcia i zakończenia obrad, numery podjętych uchwał, nazwisko i imię przewodniczącego sesji i protokolanta,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska nieobecnych członków Rady i Zarządu (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych), nazwiska osób delegowanych z Urzędu i innych jednostek Gminy oraz nazwiska osób zaproszonych,

4) zatwierdzony porządek obrad,

5) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

6) przebieg obrad, streszczenia przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem jego wyników,

8) podpis Przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.

2. Do protokołu dołącza się:

1) listę obecności radnych,

2) listę zaproszonych gości,

3) oryginały podjętych przez Radę uchwał,

4) pisemne oświadczenia i wystąpienia na sesji oraz pisemne informacje i materiały dotyczące tematów ujętych w porządku sesji.

3. Protokoły sesji numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi, odpowiadającymi numerowi sesji danej kadencji, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.

4. Nowa numeracja rozpoczyna się z początkiem każdej kadencji.

5. W trakcie obrad lub na najbliższej sesji, nie później niż do chwili przyjęcia protokołu, radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu. O ich uwzględnieniu decyduje Rada zwykłą większością głosów.

III. Głosowanie

§ 17

1. W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie Radni.

2. Głosowanie na sesji odbywa się w trybie jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.

§ 18

1. Przewodniczący przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta i nie budziła wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. Jeżeli w jednej sprawie zostało zgłoszonych kilka wniosków, w pierwszej kolejności pod głosowanie poddaje się wniosek, którego przyjęcie wyklucza potrzebę głosowania nad pozostałymi.

3. W przypadku przyjmowania projektów uchwał za wnioski najdalej idące według kolejności uważa się:

1) odrzucenie projektu,

2) odesłanie projektu do komisji,

3) głosowanie poprawek, przy czym:

– w pierwszej kolejności należy głosować poprawki najdalej idące, to jest takie, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

W razie przegłosowania poprawek wykluczających inne poprawki nie przeprowadza się głosowania nad pozostałymi.

4. W innych przypadkach głosowanie przeprowadza się nad każdym wnioskiem oddzielnie według kolejności zgłoszenia.

§ 19

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2. Za oddane głosy uznaje się te, które oddano “za”, “przeciw” oraz “wstrzymujące”.

3. Głosowanie imienne odbywa się poprzez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem radnego. Lista osób głosujących “za”, “przeciw” oraz “wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu sesji z zaznaczeniem, do którego punktu obrad odnosi się.

4. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady i podpisanych przez członków Komisji Skrutacyjnej, przy czym Rada każdorazowo ustala sposób (technikę) głosowania.

5. Głosowanie imienne oraz tajne przeprowadza, wybrana z grona Rady, trzyosobowa Komisja Skrutacyjna, która ze swego składu wybiera przewodniczącego i sekretarza.

6. Komisja Skrutacyjna, przed przystąpieniem do głosowania, objaśnia sposób głosowania. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji. Za ważnie oddane głosy uznaje się kartki, na których radni głosowali w sposób zgodny z zasadami ustalonymi przez Radę.

7. Po przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół z wynikami głosowania. Karty z oddanymi głosami, w zaklejonej kopercie, stanowią załącznik do protokołu z głosowania i przechowuje się je wraz z protokołem obrad.

§ 20

1. Zwykła większość głosów jest to większość ważnie oddanych głosów “za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę oddanych głosów “przeciw”, z wyłączeniem “wstrzymujących się”.

2. Bezwzględna większość głosów jest to liczba głosów “za” większa od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów: “przeciw” i “wstrzymujących się”. Przy parzystej liczbie głosów stosuje się regułę 50% + 1 głos, przy nieparzystej jest to pierwsza liczba naturalna przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.

§ 21

Ogólne terminy, tryb przygotowania, zwoływania i przebiegu sesji mają zastosowanie również do wspólnych sesji odbywanych z Radą Miejską innej gminy.

Komisje Rady

§ 22

Rada powołuje następujące komisje stałe:

1) Komisję Rewizyjną – jako organ kontrolny i opiniodawczy,

2) Komisję Finansów i Rozwoju Gminy,

3) Komisję Gospodarki i Infrastruktury,

4) Komisję Rolnictwa i Ochrony Środowiska,

5) Komisję Przestrzegania Prawa,

6) Komisję Oświaty, Kultury i Sportu,

7) Komisję Zdrowia i Opieki Społecznej,

8) Komisję Mieszkaniową.

§ 23

1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji.

2. Kandydata na przewodniczącego komisji wybiera komisja spośród swoich członków zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnego składu komisji.

3. Wybór kandydata na przewodniczącego dokonywany jest na pierwszym posiedzeniu komisji.

4. Przewodniczącego komisji powołuje i odwołuje Rada w drodze uchwały.

§ 24

1. Do zadań przewodniczącego komisji należy w szcze-gólności:

1) kierowanie pracą komisji,

2) zwoływanie posiedzeń komisji,

3) proponowanie porządku obrad komisji,

4) podpisywanie protokołów z posiedzeń.

2. W przypadku nieobecności lub niemożności działania przewodniczącego komisji jego zadania wykonuje osoba wskazana przez przewodniczącego komisji.

§ 25

1. W posiedzeniu komisji oprócz jej członków mogą uczestniczyć wszyscy obywatele.

2. Jawność działania obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń komisji Rady Gminy. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

3. Komisja lub jej przewodniczący może zaprosić na posiedzenie osoby, których wysłuchanie lub obecność są uzasadnione ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

4. Osoby niebędące członkami komisji uczestniczą w jej posiedzeniu wyłącznie z głosem doradczym.

5. Komisja nie może odmówić wysłuchania określonej osoby, jeżeli z takim wnioskiem wystąpi Przewodniczący Rady.

§ 26

1. Posiedzenia komisji odbywają się nie rzadziej niż raz między sesjami zwyczajnymi.

2. Posiedzenie komisji zwoływane jest również na wniosek co najmniej 1/2 jej członków.

3. O terminie posiedzenia komisji zawiadamia się jej członków oraz pozostałe zainteresowane osoby
w terminie co najmniej 3 dni przed dniem posiedzenia.

4. Posiedzenia komisji są ważne w przypadku obecności przynajmniej połowy jej członków (kworum).

Członkowie komisji stwierdzają swoją obecność na posiedzeniu podpisując listę obecności.

5. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę, nazwisko i imię przewodniczącego komisji i osoby sporządzającej protokół,

2) nazwiska nieobecnych członków komisji oraz nazwiska osób delegowanych z Urzędu Miejskiego i innych jednostek Miasta oraz zaproszonych gości,

3) przebieg obrad oraz teksty zgłoszonych oraz przyjętych wniosków,

4) podpis przewodniczącego komisji oraz osoby sporządzającej protokół.

Do protokołu dołącza się:

1) listę obecności członków komisji,

2) pisemne informacje i materiały związane z tematami obrad.

6. Protokoły oznacza się numerem kolejnym posiedzenia komisji (cyfra arabska) łamanym przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego. Nową numerację rozpoczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

§ 27

1. Komisje zajmują stanowisko w danej sprawie poprzez przyjęcie wniosku lub wydanie opinii.

2. Wnioski i opinie zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby jej członków.

3. Przyjęte wnioski lub opinie komisja przekazuje Przewodniczącemu Rady.

4. Wnioski i opinie komisji Przewodniczący Rady przekazuje Zarządowi Miejskiemu w terminie 7 dni od daty ich przyjęcia poprzez komisję.

5. Zarząd Miejski może przyjąć wniosek komisji do realizacji przed skierowaniem sprawy na sesję. W takim przypadku informuje Przewodniczącego Rady oraz komisję.

6. Opinie komisji przedstawia na sesji Rady przewodniczący komisji lub osoba przez niego upoważniona.

Uchwały

§ 28

1. Uchwałom Rady nadaje się formę odrębnych dokumentów, z wyjątkiem uchwał proceduralnych, które odnotowuje się w protokole sesji.

2. Uchwały zawierają:

1) numer, datę i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) ścisłe określenie przedmiotu, środków realizacji, organów odpowiedzialnych za wykonanie,

4) termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualnie czas jej obowiązywania,

5) uzasadnienie (w załączeniu),

6) przepisy przejściowe.

3. Uchwały oznacza się numerem kolejnym sesji (cyfra rzymska) łamanym przez numer uchwały według kolejności podjęcia (cyfra arabska) oraz przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.

Nową numerację zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

§ 29

1. Z wnioskiem o podjecie uchwały przez Radę może wystąpić Przewodniczący Rady, komisja, radny
i Zarząd Miejski, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

2. Projekt uchwały (bez daty i numeru), odpowiadający wymogom zawartym w § 28 ust. 2 niniejszego regulaminu, zawierający opinię radcy prawnego oraz oznaczenia: projekt, przygotowujący, projektodawca, sporządzający, projektodawca przekazuje do Biura Rady.

3. Przewodniczący Rady dokonuje oceny oraz kwalifikacji projektów uchwał pod względem formalnym, tj. zgodności z wymogami niniejszego regulaminu, oraz decyduje o skierowaniu projektu do komisji lub o zwróceniu do projektodawcy w celu dokonania niezbędnych uzupełnień.

4. Projekt uchwały przygotowany przez Przewodniczącego Rady, komisję lub radnego przekazuje się do wiadomości Zarządu Miejskiego, w tym samym trybie jak komisjom Rady, który ma prawo wyrazić własną opinię.

5. Opinie komisji i Zarządu są odczytywane na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały.

6. W przypadku zgłoszenia wniosku o rozszerzenie porządku obrad w celu podjęcia uchwały, której projekt nie został zgłoszony w trybie wskazanym w ust. 2, projekt taki może być włączony do porządku obrad w wyniku przyjęcia przez Radę wniosku.

§ 30

1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący prowadzący sesję.

2. Uchwały Rady, po podpisaniu przez Przewodniczącego, w terminie 3 dni przekazywane są Zarządowi Miejskiemu oraz przesyłane, z zachowaniem ustawowych terminów, właściwym organom nadzoru.

3. Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje w Biurze Rady Miejskiej.

4. Nowelizacja uchwał odbywa się w takim samym trybie, w jakim zostały uchwalone.

Interpelacje, wnioski radnych i zapytania

§ 31

1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu.

2. Adresatem interpelacji jest Zarząd Miejski.

3. Interpelacje składa się na piśmie w Biurze Rady lub na sesji w punkcie “wolne wnioski i zapytania”.

Interpelacja powinna zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające stąd pytania skierowane do Zarządu.

§ 32

1. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi bezpośrednio na sesji lub na piśmie
w ciągu 30 dni od jej otrzymania.

2. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu interpelację i Przewodniczącemu, który w punkcie “wolne wnioski i zapytania” informuje Radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.

3. Radny ma prawo poinformowania Rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie, jak również wyjaśnienie, w przypadku gdy jest ona dla radnego niejasna.

4. W przypadku gdy składający interpelację stwierdzi, że nie zadowala go udzielona odpowiedź pisemna ani dodatkowe wyjaśnienia ustne na sesji, Rada może, na wniosek interpelującego, zażądać dodatkowych wyjaśnień na piśmie.

§ 33

1. Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne w sprawach, w których Przewodniczący udziela głosu.

2. Przedmiotem wniosku może być w szczególności:

1) przerwanie, odroczenie lub zamknięcie obrad,

2) uchwalenie tajności posiedzenia,

3) zmiana przewodniczącego obrad,

4) przejście do porządku obrad,

5) żądanie przedstawienia opinii prawnej,

6) odesłanie wniosku bądź projektu uchwały do komisji Rady,

7) zmiana porządku obrad,

8) zmiana w sposobie prowadzenia dyskusji i przeprowadzenia głosowania (np.: głosowanie imienne),

9) stwierdzenie kworum poprzez sprawdzenie listy obecności,

10) przeliczenie głosów,

11) ogłoszenie przerwy na wniosek przewodniczącego klubu radnych.

3. Rada rozstrzyga w głosowaniu o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy i jednego głosu “przeciw” (kontrwniosku).

Przewodniczący udziela głosu “przeciw” radnemu, który zgłosił się w pierwszej kolejności.

4. Wniosek formalny poddaje się pod głosowanie poza kolejnością.

5. Nie poddaje się pod głosowanie wniosków, które dotyczą spraw określonych w ust. 2 pkt 10, 11,

§ 34

1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie “wolne wnioski i zapytania”.

Wniosek powinien być przedłożony Przewodniczącemu na piśmie w czasie obrad lub przed rozpoczęciem sesji i krótko uzasadniony. Wniosek powinien zawierać również jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

2. Wnioski merytoryczne podlegają głosowaniu przez Radę.

§ 35

1. Wnioski oraz zapytania w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi o uzyskanie informacji o faktach, składa się na piśmie w Biurze Rady lub ustnie albo pisemnie na sesji w punkcie “wolne wnioski i zapytania”.

2. Do udzielenia odpowiedzi na wniosek czy zapytanie Burmistrz może upoważnić obecnego na sali pracownika samorządowego.

3. W przypadku gdy nie jest możliwe udzielenie odpowiedzi na zapytanie lub wniosek w trakcie sesji, musi być ona udzielona zgłaszającemu na piśmie w ciągu 30 dni i złożona do Biura Rady.

§ 36

Kopie interpelacji, wniosków i zapytań zgłoszonych na piśmie przekazuje się do Zarządu Miejskiego w ciągu
7 dni od dnia zgłoszenia.

§ 37

1. Pracownik Biura Rady prowadzi rejestr zgłoszonych interpelacji oraz wniosków zgłoszonych pisemnie.

W rejestrze znajduje się również informacja o sposobie załatwiania i terminach.

2. Pracownik Biura Rady zawiadamia zainteresowanych radnych o wpływających odpowiedziach na interpelacje i zgłoszone pisemnie wnioski lub zapytania.