Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Pieszyce (poz. 199)

Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy Pieszyce

1. Urząd Miejski,

2. Miejska Biblioteka Publiczna,

3. Zakład Gospodarki Mieszkaniowej,

4. Ośrodek Pomocy Społecznej,

5. Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli,

6. Szkoła Podstawowa nr 1,

7. Szkoła Podstawowa nr 2,

8. Szkoła Podstawowa nr 3,

9. Przedszkole nr 1,

10. Przedszkole nr 2,

11. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej “Przychodnia Miejska”.

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Pieszyce (poz. 199)

Regulamin nadania tytułu Honorowego Obywatela Gminy Pieszyce

§ 1

1. Tytuł Honorowego Obywatela Gminy Pieszyce, zwany dalej “tytułem”, jest wyrazem najwyższego wyróżnienia i uznania przez Radę osoby szczególnie zasłużonej dla Gminy oraz innej wybitnej osoby.

2. Tytuł nadawany jest przez Radę.

O przyznaniu tytułu decyduje Rada zwykłą większością głosów.

§ 2

1. Tytuł może być nadawany obywatelom polskim i cudzoziemcom.

2. Honorowe obywatelstwo może być nadane tej samej osobie tylko raz.

§ 3

1. Z wnioskiem o nadanie tytułu Honorowego Obywatela Gminy Pieszyce mogą wystąpić:

1) Przewodniczący Rady,

2) komisja Rady,

3) Burmistrz Miasta,

4) klub radnych.

2. Wniosek pisemny o nadanie tytułu powinien zawierać:

1) podstawowe informacje o kandydacie,

2) określenie zasług uzasadniających wyróżnienie kandydata.

3. Wniosek powinien być rozpatrzony przez Radę w terminie nie dłuższym niż 60 dni od daty jego złożenia w Biurze Rady.

4. Wniosek powinien być opiniowany przez wszystkie komisje stałe Rady.

§ 4

1. Osoba wyróżniona otrzymuje Akt Nadania Tytułu Honorowego Obywatela Gminy Pieszyce, zwany dalej “Aktem Nadania”.

2. Akt Nadania jest drukiem o formacie A-4. Podstawową treść Aktu Nadania przedstawia wzór nr 1 do niniejszego załącznika.

§ 5

Wręczenie Aktu Nadania dokonuje w imieniu Rady Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady na sesji Rady Miejskiej.

§ 6

Osobie wyróżnionej tytułem Honorowego Obywatela Gminy Pieszyce przysługują następujące przywileje:

1) używanie tytułu “Honorowy Obywatel Gminy Pieszyce”,

2) uczestniczenie na prawach honorowego gościa we wszystkich sesjach Rady oraz innych uroczystościach o charakterze miejskim.

§ 7

Ewidencję osób wyróżnionych honorowym obywatelstwem prowadzi pracownik Biura Rady w “Księdze Honorowych Obywateli Gminy Pieszyce”, zgodnie ze wzorem nr 2 do niniejszego załącznika.

Wzór nr 1

RADA MIEJSKA PIESZYC

nadała tytuł

HONOROWEGO OBYWATELA GMINY PIESZYCE

Panu/Pani ..............................................................................................................................................

Przewodniczący

Rady Miejskiej Pieszyc

Pieszyce, dn. ...........................................

Wzór nr 2

 

RADA MIEJSKA PIESZYC

Uchwałą nr .................................................. z dnia ................................................................................

na wniosek złożony przez ........................................................................................................................

nadała tytuł HONOROWEGO OBYWATELA GMINY PIESZYCE

Panu/Pani ..............................................................................................................................................

Wręczenia aktu nadania dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej Pieszyc

.............................................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

w dniu .............................................. podczas .......................................................................................

.............................................................................................................................................................

(okoliczności wręczenia)

Informacje dotyczące osoby wyróżnionej:

1) data i miejsce urodzenia ......................................................................................................................

2) adres zamieszkania .............................................................................................................................

3) wykształcenie i zawód ........................................................................................................................

Uzasadnienie wyróżnienia:

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

Wpisu do Księgi Honorowych Obywateli Gminy Pieszyce dokonał kierownik Biura/Przewodniczący Rady Miejskiej.

 

........................................ ....................................... ......................................

(imię i nazwisko) (podpis) (pieczęć)

Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Pieszyce (poz. 199)

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów rady, komisji i zarządu

§ 1

1. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:

1) protokoły z sesji,

2) protokoły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,

3) protokoły z posiedzeń Zarządu,

4) rejestr uchwał Rady i uchwał Zarządu,

5) rejestr wniosków i opinii komisji Rady,

6) rejestr interpelacji i wniosków radnych.

2. Dokumenty wymienione w ust. 1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

§ 2

Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji oraz z zakresu działania Zarządu udostępnia się w Biurze Rady Urzędu Miejskiego w dniach pracy Urzędu Miejskiego, w godzinach przyjmowania interesantów.

§ 3

1. Z dokumentów wymienionych w § 1 ust. 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, fotografować je lub kopiować.

2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Miejskim
i w asyście pracownika Urzędu Miejskiego.

§ 4

1. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie odpisów z dokumentów określonych w § 1 ust. 1, ich fotografii oraz odbitek kserograficznych.

2. Czynności, o jakich mowa w ust. 1, są wykonywane odpłatnie.

3. Odpłatność za czynności określone w ust. 1 ustalona zostanie w odrębnym trybie.

§ 5

Uprawnienia określone w § 1–4 nie znajdują zastosowania:

1) w przypadku podjęcia przez Radę, komisję lub Zarząd uchwały o wyłączeniu jawności,

2) do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż
art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

§ 6

Biuro Rady prowadzi rejestr udostępnianych dokumentów.

Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Pieszyce (poz. 199)

STATUT SOŁECTWA

§ 1

1. Sołectwo tworzy się w drodze uchwały Rady Miejskiej.

2. Podjęcie uchwały poprzedzone jest przeprowadzeniem konsultacji z mieszkańcami.

3. Konsultacje z mieszkańcami przeprowadza się poprzez umożliwienie mieszkańcom projektowanych sołectw zgłaszania uwag do projektu uchwały o tworzeniu sołectwa, wyłożonego przez okres 14 dni w siedzibie Zarządu.

§ 2

1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym – sołtys. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka, w której skład wchodzi od 3 do 7 osób spośród mieszkańców sołectwa.

2. Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.

3. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa 4 lata od dnia wyboru.

4. Po upływie kadencji sołtysa i rady sołeckiej Burmistrz organizuje wyborcze zebranie wiejskie.

5. W przypadku rezygnacji sołtysa z pełnienia funkcji przed upływem kadencji Burmistrz organizuje wyborcze zebranie sołeckie w terminie 30 dni od złożenia rezygnacji.

6. Sołtys składa rezygnację na ręce Przewodniczącego Rady Miejskiej.

7. Przyjęcie rezygnacji sołtysa jest jednoznaczne z rozwiązaniem rady sołeckiej.

§ 3

1. Zebranie wiejskie i rada sołecka podejmują uchwały jawne i zwykłą większością głosów, chyba że statut lub przepisy prawa stanowią inaczej.

2. Dla prawomocności wyborów przeprowadzanych na zebraniu wiejskim wymagana jest obecność co najmniej 30 mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.

3. Czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje pełnoletnim mieszkańcom sołectwa mającym stałe zamieszkanie na jego terenie.

§ 4

1. Sołtys organizuje zebranie wiejskie według potrzeb.

2. Sołtys organizuje raz w roku (w I kwartale roku) zebranie sprawozdawcze, na którym przedstawia sprawozdanie z działalności za rok ubiegły.

3. Sołtys jest zobowiązany powiadomić organ sprawujący nadzór nad sołectwem o terminach i tematyce zebrań wiejskich.

§ 5

1. Do właściwości sołectwa należy:

1) opiniowanie projektów przedsięwzięć Rady,

2) opiniowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

3) wspieranie inicjatyw społecznych w sołectwie, zmierzających do poprawy warunków życia mieszkańców, rozwoju kultury, infrastruktury komunalnej, handlu i usług. Środki na te cele określa się w budżecie miasta,

4) współudział w tworzeniu planu budżetu w części związanej z działalnością sołectwa.

2. Sołectwo, nie posiadając własnego budżetu, dysponuje środkami finansowymi przekazanymi na potrzeby sołectwa z budżetu miasta.

§ 6

1. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje Rada Miejska i Burmistrz.

2. Sołtys zobowiązany jest do przedłożenia Przewodniczącemu Rady, który w imieniu Rady sprawuje nadzór nad działalnością sołectwa, uchwał sołectwa w terminie 14 dni od ich podjęcia.

3. Uchwała sprzeczna z prawem jest nieważna. O nieważności orzeka Przewodniczący w terminie 30 dni od dnia doręczenia.

4. Od decyzji Przewodniczącego przysługuje sołectwu odwołanie do Rady.