R o z d z i a ł IX
Organizacja wewnętrzna i tryb pracy Zarządu
1. Organizacja Zarządu
§ 126
1. Do końca III kadencji Rady Zarząd składa się z 7 osób, zaś w IV kadencji Rady z 5 osób.
2. W skład Zarządu wchodzą:
1) Burmistrz, który jest jednocześnie przewodniczącym,
2) Zastępca lub zastępcy,
3) członkowie.
§ 127
Burmistrz jest wybierany spośród kandydatów zgłoszonych przez radnych, z zastrzeżeniem § 128.
§ 128
1. Rada może poprzedzić wybór Burmistrza postępowaniem konkursowym.
2. Warunki konkursu (regulamin konkursowy) określa Rada w drodze uchwały.
3. Wynik konkursu nie wiąże Rady.
§ 129
1. Do zadań Burmistrza, jako przewodniczącego Zarządu należy:
1) organizowanie pracy Zarządu,
2) przewodniczenie obradom Zarządu,
3) reprezentowanie Zarządu na zewnątrz.
2. Organizowanie pracy Zarządu obejmuje:
1) przygotowanie projektu porządku obrad Zarządu,
2) określanie czasu i miejsca posiedzeń Zarządu.
3. Przewodniczenie obradom obejmuje:
1) referowanie spraw objętych porządkiem obrad lub wyznaczenie innych członków Zarządu do zreferowania takich spraw,
2) otwieranie i zamykanie dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad,
3) ustalanie kolejności zabierania głosów przez uczestników dyskusji,
4) zarządzanie głosowań nad dyskutowanymi kwestiami.
4. Reprezentowanie Zarządu na zewnątrz obejmuje:
1) składanie sprawozdań z działalności Zarządu,
2) przyjmowanie uwag i wniosków dotyczących działalności Zarządu,
3) reprezentowanie Zarządu w postępowaniach sądowych i administracyjnych, o ile z przepisów prawa lub uchwał Rady albo Zarządu nie wynika nic innego.
§ 130
1. Do zadań Zastępcy Burmistrza należy wykonywanie zadań określonych w § 129 na podstawie pisemnego upoważnienia udzielonego przez Burmistrza albo w przypadku konieczności podjęcia niezwłocznych działań pod nieobecność Burmistrza.
2. W przypadku nieobecności lub niemożliwości niezwłocznego podjęcia działań przez upoważnionego Zastępcę Burmistrza, zadania określone w ust. 1 wykonuje drugi Zastępca lub upoważniony członek Zarządu.
3. Konieczność podjęcia przez Zarząd niezwłocznych działań wymaga stwierdzenia w formie uchwały Zarządu lub Rady.
§ 131
Burmistrz określa szczegółowy zakres zadań swoich Zastępców i pozostałych członków Zarządu, z uwzglę-dnieniem postanowień Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy.
§ 132
Do obowiązków członka Zarządu należy:
1) udział w posiedzeniach Zarządu,
2) realizacja zadań wynikających z uchwał Rady i Zarządu,
3) składanie oświadczeń woli w imieniu Gminy na podstawie imiennych
upoważnień, wynikających
z uchwał Zarządu,
4) przygotowywanie materiałów na posiedzenia Zarządu, stosownie do zakresu zadań,
5) realizacja zadań powierzonych przez Zarząd.
2. Tryb pracy Zarządu
§ 133
Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, w zasadzie nie rzadziej niż raz w tygodniu.
§ 134
1. Burmistrz, jego Zastępca (Zastępcy) oraz członkowie Zarządu mogą zostać indywidualnie zobowiązani uchwałą Zarządu do podejmowania w imieniu Zarządu określonych zadań Zarządu, z wyłączeniem czynności polegających na podejmowaniu rozstrzygnięć.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, przedkładają Zarządowi sprawozdanie z wykonanych czynności na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
§ 135
1. Posiedzenia Zarządu zwołuje oraz przewodniczy jego obradom Burmistrz lub upoważniony przez niego Zastępca.
2. Zastępca Burmistrza zwołuje posiedzenia Zarządu oraz przewodniczy obradom Zarządu także wówczas, gdy z obowiązujących przepisów prawa wynika obowiązek podjęcia przez Zarząd rozstrzygnięcia, a Burmistrz nie jest obecny albo z innych przyczyn nie może udzielić upoważnienia swemu Zastępcy.
3. W każdym posiedzeniu Zarządu obligatoryjnie biorą udział Sekretarz i Skarbnik Miasta.
§ 136
1. O posiedzeniu Zarządu należy zawiadomić jego członków z 7-dniowym wyprzedzeniem w sposób zwyczajowo przyjęty.
2. Zawiadomienie o posiedzeniu musi zawierać informację o czasie, miejscu i przewidywanym porządku obrad. Do zawiadomienia należy dołączyć komplet projektów uchwał wraz z uzasadnieniem.
§ 137
1. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zobowiązani:
1) radca prawny Urzędu,
2) inni pracownicy Urzędu właściwi ze względu na przedmiot obrad,
3) kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych właściwi na przedmiot obrad.
2. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zaproszone inne
osoby, a w szczególności radni
i przedstawiciele jednostek pomocniczych Gminy.
3. Rada może, w drodze odrębnej uchwały, wyznaczyć radnego lub grupę radnych do udziału w posiedzeniach Zarządu.
§ 138
1. Z posiedzeń Zarządu sporządzane są protokoły.
2. W protokołach z posiedzeń Zarządu podaje się imiona i nazwiska członków Zarządu uczestniczących w posiedzeniu, a gdy w posiedzeniu Zarządu uczestniczyły inne osoby, w protokole podaje się także ich imiona i nazwiska oraz wskazuje, w jakim charakterze osoby te uczestniczyły w posiedzeniu Zarządu.
§ 139
1. Protokół z posiedzenia Zarządu powinien oddawać wiernie przebieg posiedzenia, a zwłaszcza przebieg dyskusji nad podejmowanymi przez Zarząd rozstrzygnięciami.
2. Protokoły z posiedzeń Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu uczestniczący w danym posiedzeniu Zarządu, po ich zatwierdzeniu przez Zarząd na następnym posiedzeniu.
3. Protokoły z posiedzeń Zarządu numeruje się i przechowuje zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
4. Każdy radny ma prawo wglądu do protokołów z posiedzeń Zarządu.
5. Kopie uchwał wraz z uzasadnieniami Zarząd ciągu 3 dni przekazuje do Kancelarii Rady Miejskiej do wglądu radnych.
§ 140
1. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.
2. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikających z ustaw oraz przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.
3. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, Zarząd może podejmować inne uchwały, zawierające w szczególności opinie i stanowiska Zarządu.
§ 141
1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje osobom wchodzącym w skład Zarządu oraz Sekretarzowi Gminy i Skarbnikowi Gminy.
2. W sprawach wymagających rozstrzygnięcia Zarządu, każdy członek Zarządu głosuje według własnego przekonania.
§ 142
W sprawach niezwiązanych z kolegialnym podejmowaniem rozstrzygnięć:
1) etatowi członkowie Zarządu działają zgodnie z poleceniami wydawanymi przez Burmistrza,
2) pozaetatowi członkowie Zarządu działają wyłącznie na podstawie i w zakresie upoważnień udzielonych im przez Zarząd.
§ 143
1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy składa:
1) w zakresie Zarządu mieniem Burmistrz i Zastępca, a w przypadku nieobecności jednego z nich Burmistrz lub Zastępca Burmistrza i członek Zarządu Miasta upoważniony przez Zarząd,
2) w sprawach związanych z nabywaniem lub zbywaniem nieruchomości Burmistrz Miasta lub Zastępca Burmistrza,
2. Zarząd Miasta może upoważnić Burmistrza Miasta do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Gminy.
R o z d z i a ł X
Zasady dostępu i korzystania przez mieszkańców
z dokumentów Rady, komisji i Zarządu oraz
uzyskiwania informacji
§ 144
1. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:
1) protokoły z sesji,
2) protokoły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,
3) protokoły z posiedzeń Zarządu,
4) uchwały Rady i uchwały Zarządu,
5) wnioski i opinie komisji Rady,
6) interpelacje i wnioski radnych.
2. Dokumenty wymienione w ust. 1 podlegają udostępnieniu po ich
formalnym przyjęciu – zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§ 145
1. Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się w Kancelarii Rady Miejskiej, a dokumenty z zakresu działania Zarządu udostępnia się w Wydziale Organizacyjnym Urzędu, w dniach pracy Urzędu, w godzinach przyjmowania interesantów.
2. Dokumenty wymienione w § 144 ust. 1 są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.
§ 146
1. Z dokumentów wymienionych § 144 ust. 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, fotografować je lub kopiować.
2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie i w asyście pracownika Urzędu.
§ 147
1. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów określonych w § 144 ust. 1, ich fotografii oraz odbitek kserograficznych.
2. Czynności, o jakich mowa w ust. 1, są wykonywane odpłatnie, zasady odpłatności ustala Rada w drodze odrębnej uchwały.
§ 148
1. Informacji związanych z wykonywaniem zadań publicznych przez organy gminy zainteresowanym osobom udziela się na ich ustny wniosek:
1) w Wydziale Organizacyjnym Urzędu Biura Obsługi Klienta – odnośnie działań Zarządu,
2) w Kancelarii Rady pracownik Kancelarii Rady – odnośnie działań Rady i komisji.
2. Żądanych przez zainteresowanego informacji odpowiedzialny pracownik Urzędu udziela niezwłocznie, jednak w terminie nie dłuższym niż 14 dni.
3. W przypadku odmowy udzielenia informacji zainteresowana osoba może złożyć w Biurze Obsługi Klienta pisemny wniosek, którego załatwienie odbywa się w formie pisemnej.
§ 149
Uprawnienia określone w § 144–148 nie znajdują za-stosowania:
1) w przypadku podjęcia przez Radę, komisję lub Zarząd uchwały o wyłączeniu jawności.
2) do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile
ustawa nie stanowi inaczej, niż
art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.
R o z d z i a ł XI
Pracownicy samorządowi
§ 150
1. Spośród członków Zarządu pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie wyboru są:
1) Burmistrz Miasta,
2) Zastępca lub Zastępcy Burmistrza Miasta.
2. Rada za pośrednictwem Przewodniczącego Rady wykonuje uprawnienia
zwierzchnika służbowego
w stosunku do Burmistrza.
3. Przewodniczący Rady wykonuje wszystkie czynności prawne w zakresie stosunku pracy z Burmistrzem.
R o z d z i a ł XII
Postanowienia końcowe
§ 151
Traci moc uchwała nr XLIII/283/2000 Rady Miejskiej Dzierżoniowa z dnia 11 grudnia 2000 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Miejskiej Dzierżoniowa.
§ 152
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Dzierżoniowa z dnia 29 października 2001 r. (poz. 195)