Załącznik nr 4 do Statutu Miasta Piława Górna (poz. 155)

REGULAMIN RADY MIEJSKIEJ

W PIŁAWIE GÓRNEJ

R o z d z i a ł I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Regulamin Rady Miejskiej Piławy Górnej, zwanej dalej radą, określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady i jej organów.

§ 2

Rada obraduje na sesjach zwyczajnych, nadzwyczajnych i uroczystych, a także poprzez posiedzenia swoich komisji.

§ 3

1. Rada działa zgodnie z rocznym planem pracy.

2. Rada może na bieżąco dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.

R o z d z i a ł II

SESJE RADY

§ 4

1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji – określonych w ustawie o samorządzie gminnym, w Statucie Miasta Piława Górna i innych przepisach prawa.

2. W sprawach, w których Rada nie realizuje swoich uprawnień stanowiących i kontrolnych może wyrażać swoje stanowisko.

Stanowisko rady nie rodzi skutków prawnych.

§ 5

1. Pierwszą sesję wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.

2. Do momentu wyboru przewodniczącego pierwszą sesję rady prowadzi najstarszy wiekiem radny.

3. Na I sesji rada wybiera przewodniczącego rady i wiceprzewodniczącego.

§ 6

1. Sesje rady zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek zarz1du lub 1 ustawowego sk3adu rady.

2. Wniosek o zwo3anie sesji przez 1 ustawowego składu rady winien zawierać uzasadnienie konieczności zwołania sesji. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

3. Sesję zgodnie z ust. 2 zwołuje się w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

4. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

5. Na wniosek burmistrza przewodniczący rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd gminy, a projekt wpłynął do rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.

6. Sesje rady odbywają się zgodnie z przyjętym planem rocznym, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.

§ 7

1. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji powiadamia się najpóźniej na 3 dni robocze przed terminem obrad listownie lub w inny skuteczny sposób.

2. Do zawiadomienia na sesję dołącza się porządek obrad, projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały.

3. Zawiadomienie o sesji podaje się do wiadomości mieszkańców poprzez wywieszenie informacji na tablicach ogłoszeń lub w inny sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 8

1. Sesje rady są jawne

2. W sesjach rady uczestniczą członkowie Zarządu Miasta, skarbnik gminy, sekretarz gminy.

3. W obradach uczestniczą również zaproszeni przedstawiciele instytucji, eksperci, pracownicy Urzędu Miasta lub jednostek organizacyjnych gminy, którzy zostali wyznaczeni do referowania sprawy.

4. Osoby wymienione w ust. 2 uczestniczą w sesji w zakresie porządku obrad, który dotyczy ich sprawy.

§ 9

1. Sesje rady odbywają się na jednym posiedzeniu. Jednakże rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym terminie na kolejnym posiedzeniu.

2. Rada może obradować tylko w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady (kworum).

3. W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie posiedzenia przewodniczący przerywa obrady i wyznacza nowy termin posiedzenia tej sesji.

4. Uchwały podjęte do tego momentu zachowują moc obowiązującą.

5. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

§ 10

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady lub wiceprzewodniczący. W przypadku nieobecności przewodniczącego i wiceprzewodniczącego sesję prowadzi najstarszy wiekiem radny.

2. Rada na wniosek przewodniczącego może powołać spośród radnych sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie wyników jawnego głosowania.

§ 11

1. Po stwierdzeniu kworum przewodniczący stawia wniosek o przyjęcie zaproponowanego porządku obrad.

2. Przewodniczący rady prowadzi obrady zgodnie z ustalonym porządkiem obrad.

3. Porządek obrad powinien zawierać:

– stwierdzenie kworum,

– zatwierdzenie porządku obrad,

– przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

– rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,

– krótką informację o pracy Zarządu Miasta między sesjami,

– interpelacje i zapytania radnych oraz mieszkańców,

– wolne wnioski i informacje różne – odpowiedzi na zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji, jeżeli radny nie otrzymał wyczerpującej odpowiedzi,

– zakończenie sesji, ustalenie terminu następnej sesji.

4. Zmiana porządku obrad w trakcie posiedzenia może dotyczyć tylko zmiany kolejności rozpatrywania poszczególnych punktów.

5. Wcześniejsze opuszczenie sesji przez radnego wymaga poinformowania przewodniczącego rady.

§ 12

1. Przewodniczący rady udziela głosu wg kolejności zgłoszeń.

2. W czasie rozpatrywania projektu uchwały w pierwszej kolejności udziela się głosu referentowi sprawy oraz przedstawicielowi komisji opiniującej projekt, liderowi klubu, następnie pozostałym radnym zgodnie z ust. 1.

3. Przewodniczący rady udziela głosu osobie niebędącej radnym po wyczerpaniu listy radnych zgłoszonych do dyskusji, przedstawiający pisemny lub ustny wniosek mieszkańców w sprawie.

§ 13

1. Wnioskiem formalnym jest wniosek o:

– stwierdzenie kworum,

– ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,

– zarządzenie przerwy,

– odesłanie projektu uchwały do komisji,

– głosowanie bez dyskusji,

– zarządzenie głosowania tajnego zgodnie z ustawą,

– zamknięcie listy mówców.

2. W sprawie formalnej głosu udziela się poza zgłoszeniem do dyskusji.

3. Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy oraz jednego głosu ze stanowiskiem odmiennym.

4. Wnioski w sprawach formalnych rozstrzyga rada niezwłocznie po ich zgłoszeniu zwykłą większością głosów. Wniosek określony w ust. 1 (stwierdzenie kworum) jest przyjmowany bez głosowania.

5. Wniosek o głosowanie bez dyskusji nie może dotyczyć uchwały budżetowej, udzielenia absolutorium, planów finansowych i sprawozdań z tego zakresu, zmian w statucie miasta, odwołania członków Zarządu Miasta, skarbnika gminy, sekretarza gminy, przewodniczącego rady, wiceprzewodniczącego i przewodniczących komisji stałych.

§ 14

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem i przestrzeganiem porządku obrad zgodnie z regulaminem.

2. Rada może określić dopuszczalny czas wystąpień w rozpatrywanym porządku obrad.

3. Jeżeli mówca odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przewleka swoje przemówienie, przewodniczący zwraca mu na to uwagę.

Po dwukrotnym zwróceniu uwagi może odebrać głos.

4. Jeżeli treść lub forma wystąpienia mówcy w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad lub powagę sesji, przewodniczący przywołuje mówcę do porządku lub odbiera mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

5. Po wyczerpaniu listy mówców przewodniczący zamyka dyskusję.

6. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi Miasta ustosunkowanie się do zgłoszonych wniosków i przygotowanie poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

7. Od momentu rozpoczęcia procedury głosowania w danej sprawie nie udziela się głosu.

8. Radny ma prawo złożyć treść swojego wystąpienia na piśmie do protokołu sesji w przypadku, gdy lista mówców została zamknięta lub odebrany został mu głos. Przewodniczący informuje o tym radę.

9. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom z pośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 15

Sprawy osobowe rozpatruje rada w obecności zainteresowanego, chyba że zainteresowany, będąc zawiadomiony, nie przybędzie na sesję i nie usprawiedliwi wcześniej swojej nieobecności.

§ 16

1. Z inicjatywą podjęcia uchwały mogą wystąpić:

– komisje rady,

– zarząd Miasta,

– burmistrz,

– przewodniczący rady w sprawach formalnych i organizacyjnych z zakresu pracy rady,

– kluby radnych,

– grupa radnych (minimum 3 osoby).

2. Wniosek o podjęcie uchwały powinien zawierać:

– treść merytoryczną,

– uzasadnienie celowości podjęcia uchwały,

– źródło dochodów, z którego zobowiązanie będzie finansowane, jeśli uchwała dotyczy nakładów finansowych.

3. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję rady, grupę radnych, klub radnych, zarząd wyraża swoje stanowisko do projektu uchwały.

Opinię zarządu do projektu uchwały przedstawia na sesji burmistrz lub osoba przez niego upoważniona.

§ 17

1. Projekt uchwały przygotowanej przez zarząd powinien określać w szczególności:

a) przedmiot uchwały,

b) podstawę prawną,

c) regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały,

d) w razie potrzeby określenie źródła finansowania realizacji uchwały,

e) określenie organu odpowiedzialnego za realizację uchwały i złożenie sprawozdania po jej wykonaniu,

f) ustalenie terminu wejścia w życie uchwały.

2. Projekt uchwały wniesionej na sesję wymaga opinii radcy prawnego co do zgodności uchwały z prawem oraz opinii właściwych komisji rady.

3. Do projektu uchwały dołącza się także wymagane prawem opinie.

4. Do projektu dołącza się uzasadnienie, w którym powinna być zawarta potrzeba podjęcia uchwały oraz informacje o skutkach finansowych jej realizacji.

§ 18

1. Rada podejmuje uchwały i zajmuje stanowiska w sprawach objętych porządkiem obrad.

2. Podjęte uchwały opatruje się numerem i datą.

3. Uchwały podpisuje przewodniczący rady.

4. W przypadku nieobecności na sesji przewodniczącego rady uchwały podpisuje wieceprzewodniczący.

§ 19

1. W głosowaniu na sesjach biorą udział wyłącznie radni.

2. Głosowanie na sesjach jest jawne, chyba że obowiązek głosowania tajnego wynika z przepisów prawa.

3. Rada może zarządzić głosowanie tajne, o ile przepisy ustawy nie stanowią inaczej.

4. Rada może zarządzić głosowanie imienne w przypadku, gdy przepisy ustawy nie wymagają głosowania tajnego.

5. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią rady.

6. W głosowaniach imiennych radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią rady oraz nazwiskiem i imieniem radnego.

7. Głosowanie w sprawie absolutorium jest jawne.

§ 20

1. Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady
w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki, chyba że ustawa o samorządzie gminnym lub statut miasta stanowią inaczej.

2. Stanowiska rozstrzygane są zwykłą większością głosów.

3. Bezwzględna liczba głosów ustawowego składu rady ma miejsce wtedy, gdy liczba “za” jest większa niż połowa ustawowego składu rady.

4. Zwykła większość głosów występuje wtedy, gdy liczba głosów “za” jest większa niż liczba głosów “przeciw”.

5. Na zwykłą większość głosów nie mają wpływu głosy wstrzymujące.

6. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący rady.

7. Głosowanie tajne przeprowadza przewodniczący rady.

8. Głosowanie tajne przeprowadza wybrana na sesji komisja skrutacyjna.

9. Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji, a wyniki głosowania tajnego w protokole komisji skrutacyjnej.

§ 21

1. Przewodniczący rady przed głosowaniem przedstawia projekty uchwały, omawia zgłoszone poprawki, wyjaśnia skutki wiążące się z jej uchwaleniem.

2. Głosowanie nad całością uchwały może zostać odroczone na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami projektu i czy są one zgodne z innymi przepisami prawa.

3. Wniosek w sprawach, o których mowa w ust. 2, może wnieść burmistrz, przewodniczący rady lub radny w trybie § 13 ust. 3.

§ 22

1. Z sesji sporządzany jest protokół, w którym odnotowuje się stwierdzenia prawomocności posiedzenia, porządek obrad, uchwały rady oraz podstawowe informacje z przebiegu posiedzenia, główne tezy wystąpień, wnioski i wyniki głosowania.

2. Załącznikami do protokołu są:

1) uchwały rady wraz z uzasadnieniem,

2) protokoły komisji skrutacyjnej wraz z kartkami do głosowania,

3) listy obecności radnych i zaproszonych gości,

4) interpelacje i wnioski zgłoszone na piśmie.

3. Protokół wykłada się do wglądu w biurze rady.

4. Ostateczny tekst protokołu wykłada się do wglądu na 3 dni robocze przed kolejną sesją.

5. Odpis przyjętego protokołu otrzymuje Zarząd Miasta.

6. Protokół podpisuje przewodniczący rady, a w przypadku jego nieobecności wiceprzewodniczący.

R o z d z i a ł III

PRZEWODNICZĄCY RADY

§ 23

1. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady.

2. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego.

§ 24

1. Przewodniczący rady:

a) zwołuje sesje i przewodniczy obradom oraz przygotowuje projekt porządku sesji po uzgodnieniu z przewodniczącym Zarządu Miasta i uwzględnieniu wniosków komisji,

b) zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu rady i udziela pomocy we właściwej jego interpretacji,

c) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń rady i komisji,

d) przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał (oraz nadzoruje terminowość ich wykonania),

e) reprezentuje radę na zewnątrz,

f) koordynuje prace komisji rady i zapewnia realizację uprawnień rady,

g) przyjmuje skargi na działalność organów gminy oraz podejmuje inicjatywy w celu nadania im wykonawczego biegu,

h) czuwa nad zapewnieniem niezbędnych warunków do wykonywania mandatu radnego,

i) raz w roku przedkłada na sesji sprawozdanie z pracy rady.

§ 25

1. Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego rady i wiceprzewodniczącego.

2. Wyboru dokonuje rada zgodnie z art. 19 ustawy o samorządzie gminnym bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

3. Odwołanie przewodniczącego rady lub wiceprzewodnicz1cego moae nast1pię na wniosek 1 ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

R o z d z i a ł IV

KOMISJE RADY

§ 26

1. Rada ze swojego grona powołuje stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.

2. Składy osobowe poszczególnych komisji określają odpowiednie uchwały rady.

3. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 27

1. Radny ma obowiązek uczestniczenia w pracy co najmniej w jednej komisji.

2. Przewodniczący komisji oraz ich zastępców wybierają członkowie komisji.

§ 28

Rada powołuje komisję doraźną do określonych zadań ustalając jej przedmiot działania oraz skład osobowy na mocy odrębnej uchwały.

§ 29

Stałymi komisjami rady są:

1. Komisja Rewizyjna.

2. Komisja Budżetu i Infrastruktury Społecznej.

3. Komisja Mienia Komunalnego i Infrastruktury Technicznej.

§ 30

1. Rada kontroluje działalność Zarządu Miasta oraz gminnych jednostek organizacyjnych i w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

2. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

§ 31

Komisji Rewizyjnej powierza się:

1. Kontrolę realizacji budżetu.

2. Kontrolę realizacji planów finansowych w jednostkach podporządkowanych radzie gminy.

3. Kontrolę zabezpieczenia mienia komunalnego we wszystkich jednostkach organizacyjnych.

4. Kontrolę realizacji uchwał i wniosków przyjętych przez radę.

5. Dokonywanie corocznej oceny pracy zarządu.

6. Rozpatrywanie skarg na działalność zarządu oraz przygotowanie stanowiska komisji dla rady celem podjęcia uchwały.

7. Sprawowanie kontroli w zakresie przestrzegania przez organy gminy statutu miasta i regulaminów uchwalonych przez radę.

8. Komisja wykonuje także inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli.

9. Raz w roku przedstawia radzie sprawozdanie ze swojej pracy.

§ 32

Komisji Budżetu i Infrastruktury Społecznej powierza się:

1.

1. Opiniowanie projektów założeń polityki społeczno-gospodarczej oraz materiałów przedkładanych z wykonania uchwały budżetowej.

2. Zapoznanie się z uwagami i informacjami otrzymywanymi z Regionalnej Izby Obrachunkowej i przedkładanie radzie stanowisk w tej sprawie.

3. Kontrolowanie zgodności zwoływanych sesji budżetowych w oparciu o uchwały rady w tej sprawie oraz przepisy z zakresu gospodarki finansowej gminy.

4. Opiniowanie i kontrolowanie każdej sprawy z zakresu realizacji uchwały budżetowej i planów finansowych jednostek organizacyjnych gminy.

5. Przedkładanie radzie stanowisk i opinii z zakresu wykorzystywania środków finansowych przez jednostki organizacyjne gminy.

6. Opiniowanie wniosków w sprawie zaciągania pożyczek przez gminę i przyjmowanie innych zobowiązań finansowych.

7. Przygotowanie stanowisk oraz dokonywanie kontroli pod kontem interesów gminy z uwzględnieniem kryteriów legalności, rzetelności i sprawności organizacyjnej.

8. Opiniowanie i inicjowanie zadań, działań z zakresu ustroju gminy, w tym ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami oraz polityki prorodzinnej.

9. Kontrolowanie wykonania uchwał z zakresu polityki społecznej na obszarze gminy.

10. Opiniowanie i wnoszenie uwag do realizacji gminnego programu profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi.

11. Przedkładanie Komisji Rewizyjnej wniosków i uwag pokontrolnych.

2. Komisja pracuje w oparciu o plan zatwierdzony przez radę.

3. Komisja przeprowadza kontrolę zgodnie z planem kontroli przyjętym przez radę.

§ 33

Komisji Mienia Komunalnego i Infrastruktury Technicznej powierza się:

1.

1. Wnioskowanie i inicjowanie w sprawach zasad zarządzania mieniem komunalnym.

2. Wnioskowanie i inicjowanie zmian w sprawie zasad i trybu korzystania z urządzeń infrastruktury technicznej i użyteczności publicznej.

3. Zgłaszanie uwag i wniosków do tworzenia, likwidacji, reorganizacji zakładów i jednostek budżetowych wyposażonych w majątek gminy.

4. Inicjowanie w zakresie ładu przestrzennego i gospodarki nieruchomościami.

5. Zgłaszanie uwag i kontrolowanie stanu utrzymania dróg, ulic, organizacji ruchu drogowego, zaopatrywania ludności w wodę, energię, gaz, utrzymanie czystości na obszarze gminy, utrzymanie targowiska.

6. Kontrolowanie wykonania uchwał rady z zakresu zbywania lub nabywania majątku gminy.

7. Opiniowanie i kontrolowanie spraw z zakresu porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej, w tym funkcjonowania OSP oraz ochrony przeciwpowodziowej.

8. Zgłaszanie uwag i przeprowadzenie kontroli z zakresu działalności ALK.

9. Wnioskowanie i opiniowanie spraw z zakresu rolnictwa, zasobów leśnych i ochrony środowiska.

10. Wnioskowanie w sprawach melioracji i gospodarki wodnej, geodezji i ochrony gruntów.

11. Sprawy leśnictwa, zadrzewień, utrzymania parków, ochrony środowiska i zasobów naturalnych.

12. Przedkładanie Komisji Rewizyjnej wniosków i uwag pokontrolnych.

2. Komisja pracuje w oparciu o plan zatwierdzony przez radę.

3. Komisja przeprowadza kontrole zgodnie z planem kontroli przyjętym przez radę.

§ 34

1. Komisje stałe przedstawiają radzie sprawozdania ze swej działalności raz w roku.

2. Stałe komisje zobowiązane są do wzajemnego informowania się w sprawach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.

3. Realizacja postanowień zawartych w ust. 2 następuje poprzez:

– wspólne posiedzenia komisji,

– udostępnienie posiadanych opracowań, analiz, stanowisk,

– powoływanie wspólnych zespołów do rozwiązywania określonych problemów.

§ 35

1. Komisje działają na posiedzeniach oraz poprzez wytypowanych członków badających poszczególne sprawy z upoważnienia komisji.

2. Komisje mogą obradować tylko w obecności co najmniej połowy swojego składu.

3. Komisja lub jej przewodniczący może zaprosić na posiedzenie inne osoby, których obecność lub wypowiedzi są niezbędne ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

4. Decyzje komisji mogą przybierać formy stanowisk, opinii, wniosków i sprawozdań.

5. Decyzje komisji zapadają zwykłą większością głosów.

§ 36

1. Przewodniczący komisji kieruje pracami komisji, w szczególności ustala terminy, porządek dzienny posiedzenia, wyznacza sprawozdawców do poszczególnych spraw na sesji rady, zwołuje posiedzenia komisji i kieruje jej obradami.

2. Z upoważnienia przewodniczącego komisji może go zastąpić jego zastępca.

3. Przewodniczący komisji zobowiązany jest zwołać posiedzenie komisji na pisemne żądanie większości członków komisji lub przewodniczącego rady.

§ 37

1. Decyzje komisji są przedstawiane na bieżąco radzie, jeżeli dotyczą punktów porządku obrad sesji.

2. Decyzje niezwiązane z porządkiem obrad sesji są przedstawione w ramach sprawozdań rocznych.

3. Ze względu na wagę niektórych problemów mogą być one zgłaszane przez przewodniczących komisji jako propozycje do porządku obrad następnej sesji.

R o z d z i a ł V

KLUBY RADNYCH

§ 38

1. Kluby radnych są niezależnymi organizacjami radnych tworzonymi w celu reprezentowania interesów istotnych dla społeczności lokalnej oraz realizacji przyjętych programów.

2. Przynależność do klubu radnych jest dobrowolna.

3. Klub nie może liczyć mniej niż pięciu radnych.

4. Każdy radny ma prawo należeć tylko do jednego klubu.

5. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy kluby regulują we własnym zakresie.

6. Kluby mają prawo korzystać z pomieszczeń znajdujących się w instytucjach podporządkowanych Zarządowi Miasta.

7. Działalność klubu nie obciąża budżetu gminy.

R o z d z i a ł VI

RADNI

§ 39

1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłoszenia przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

2. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie.

3. Do roty ślubowania radny może dodać zdanie: “Tak mi dopomóż Bóg”.

4. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

§ 40

1. Radny ma prawo do uzyskania wszystkich niezbędnych informacji i dokumentów do jego pracy od organów gminy, z wyjątkiem ustawowych ograniczeń.

2. Udostępnienie dokumentu radnemu polega na przedłożeniu żądanego dokumentu:

– odpisu całego dokumentu,

– wyciągu,

– kserokopii.

3. Dokumenty udostępnia się niezwłocznie, a w sytuacjach uniemożliwiających natychmiastowe udostępnienie najpóźniej w trzecim dniu roboczym od daty zgłoszenia wniosku przez radnego.

§ 41

1. Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady gminy i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

2. Radny nie może pełnić funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy.

3. Zarząd gminy, burmistrz nie może powierzyć radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.

4. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych, dot. to również członków zarządu niebędących radnymi.

5. Radny lub członek zarządu nie może brać udziału w głosowaniu w radzie, zarządzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

6. Mandatu radnego gminy nie można łączyć z:

– mandatem posła lub senatora,

– wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,

– członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.

7. Radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie w innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.

8. Radni są obowiązani składać co roku w obowiązującym terminie, tj. 31 marca, oświadczenia o stanie majątkowym.

§ 42

1. Radni otrzymują diety za udział w posiedzeniach:

– sesji rady,

– komisji stałych i doraźnych.

2. Wysokość diety oraz tryb jej wypłacania określają uchwały rady.

3. Rada określa uchwałą wysokość diet dla członków Zarządu Miasta, którzy nie są etatowymi pracownikami Urzędu Miasta.

4. Przewodniczący rady i wiceprzewodniczący otrzymują miesięczny ryczałt.

R o z d z i a ł VII

INTERPELACJE, ZAPYTANIA RADNYCH

§ 43

1. Interpelacja dotyczy spraw o zasadniczym znaczeniu dla miasta oraz konieczność rozwiązania problemu i żądanie zajęcia stanowiska przez właściwy organ.

2. Interpelacje składa radny na piśmie na sesji bądź w okresie między sesjami rady.

3. Odpowiedzi na interpelacje udziela się na piśmie w ciągu 21 dni od daty jej złożenia.

4. W przypadku uznania odpowiedzi na interpelacje za niewystarczającą radny informuje o powyższym radę, a rada w swoim stanowisku określa tryb dalszego postępowania.

§ 44

1. Zapytanie dotyczy kwestii nagłej, niecierpiącej zwłoki i wnoszone jest ustnie na sesji.

2. Odpowiedzi na zapytania udziela burmistrz lub wskazana przez niego osoba ustnie na sesji lub w razie konieczności przeprowadzenia dodatkowych analiz – pisemne w ciągu 14 dni.

R o z d z i a ł VIII

UWAGI KOŃCOWE

§ 45

Biuro Rady – inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej

1. Zakres czynności inspektora ds. obsługi Rady Miejskiej ustala burmistrz w porozumieniu z przewodniczącym rady.

2. Inspektor ds. obsługi rady zobowiązany jest do przekazywania radnym projektów uchwał i materiałów związanych z sesją oraz zapewnia w tym zakresie pełną techniczną obsługę.