Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Piławie Górnej z dnia 25 października 2001 r. (poz. 155)

STATUT MIASTA

PIŁAWY GÓRNEJ

R o z d z i a ł I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Gmina Piława Górna, zwana dalej miastem, jest wspólnotą samorządową obejmującą wszystkich mieszkańców.

2. Gmina Piława Górna jest miastem, które posiada prawa miejskie od 1962 roku na mocy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 lipca 1962 roku w sprawie utworzenia niektórych miast (Dz. U. Nr 41, poz. 188).

§ 2

Miasto obejmuje obszar w granicach określonych na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.

§ 3

1. Herbem miasta jest znak graficzny ustanowiony w dniu 25 maja 1979 roku uchwałą Miejskiej Rady Narodowej nr 21/VII/79 w sprawie zatwierdzenia herbu miasta Piława Górna.

2. Wzór herbu oraz jego opis zawiera załącznik nr 2 do statutu.

§ 4

1. Miasto posiada pieczęć urzędową, która zawiera w otoku napis

“PIECZĘĆ MIASTA – PIŁAWA GÓRNA” w środku herb miasta.

2. Wzór pieczęci urzędowej stanowi załącznik nr 3.

3. Pieczęci używać się będzie przy nadaniu:

a) HONOROWEGO OBYWATELA MIASTA,

b) MIESZKAŃCOM MIASTA Z OKAZJI DŁUGO-LETNIEGO POŻYCIA MAŁŻEŃSKIEGO,

c) Z OKAZJI ROCZNIC, JUBILEUSZY PODMIOTÓW PRAWNYCH, które przyczyniły się w szczególny sposób do rozwoju miasta.

4. O użyciu pieczęci decyduje Rada Miejska na wniosek Zarządu Miasta.

§ 5

Zasady nadawania tytułu Honorowego Obywatela Miasta Piława Górna zawiera załącznik nr 5 do statutu.

§ 6

Celem rozwoju zainteresowań oraz aktywności mieszkańców, a ponadto ugruntowania więzi społeczności miasta, ustala się Dni Piławy, obchodzone co roku w czerwcu.

R o z d z i a ł II

ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY

§ 7

1. Do zakresu działań gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

2. Zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku, unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej,

7) budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym biblioteki i miejskiego ośrodka kultury,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowiska miejskiego,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarza komunalnego,

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,

15) utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewniania kobietom w ciąży opieki socjalnej medycznej i prawnej,

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

§ 8

1. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu i województwa na podstawie porozumienia z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

2. Spory majątkowe, o których mowa w ust. 1, rozpatruje sąd powszechny.

3. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

4. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

R o z d z i a ł III

WŁADZE GMINY

§ 9

Organami gminy są Rada Miejska i Zarząd Miasta.

§ 10

1. Działalność organów gminy jest jawna.

2. Uprawnionymi do dostępu do informacji są wszystkie osoby zainteresowane bez potrzeby wskazywania interesu prawnego bądź tylko faktycznego, chcące uzyskać informacje związane z działaniem organów gminy.

3. Mieszkańcy mają prawo do wstępu na sesje rady i posiedzenia komisji. Informacje o posiedzeniach tych organów podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

4. Mieszkańcy mają prawo do uzyskiwania informacji dotyczących działalności organów gminy i prac komisji od Przewodniczącego Rady Miejskiej, Burmistrza przewodniczących stałych komisji rady.

5. Informacji udziela się niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni. Skargi na nieudzielenie informacji są wnoszone i rozpatrywane w trybie k.p.a.

6. Udostępnia się uchwały, protokoły z prac organów gminy i komisji rady oraz inne dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych.

7. Ograniczenia jawności wynikają wyłącznie z ustaw i dotyczą:

1) ochrony wolności i praw innych osób,

2) podmiotów gospodarczych,

3) ochrony porządku publicznego, bezpieczeństwa i ważnego interesu gospodarczego państwa,

4) ochrony danych osobowych,

5) ochrony informacji niejawnych,

6) spraw załatwianych w drodze indywidualnych decyzji administracyjnych

§ 11

1. Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:

1) uchwalanie statutu gminy,

2) wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy – na wniosek przewodniczącego zarządu,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych przepisach (miejscowych),

8) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu, na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,

b) emitowanie obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd,

c) zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciągniętych przez zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę gminy,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez zarząd,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,

i) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,

9) określanie wysokości sumy, do której zarząd gminy może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

10) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym,

11) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów oraz wznoszenia pomników,

14) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

15) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

16) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.

§ 12

1. Rada Miejska, zwana dalej radą, jest organem stanowiącym i kontrolnym miasta.

2. Rada składa się z dwudziestu radnych wybranych przez mieszkańców w głosowaniu powszechnym zgodnie z ordynacją wyborczą do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

3. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

4. Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego.

§ 12a

2. Rada składa się z piętnastu radnych wybranych przez mieszkańców w głosowaniu powszechnym zgodnie z ordynacją wyborczą do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

§ 13

1. Rada kontroluje działalność zarządu miasta oraz gminnych jednostek organizacyjnych; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną w 5 osobowym składzie.

2a) W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni w liczbie 3–5 osób, w tym przedstawiciele klubów radnych

§ 14

Rada działa w oparciu o Regulamin Rady Miejskiej, stanowiący załącznik nr 4 do statutu.

§ 15

1. Organem wykonawczym gminy jest Zarząd Miasta.

2. Zarząd wybiera się w liczbie 5 osób. Członkowie zarządu mogą być wybierani spośród radnych lub spoza składu rady.

3. W skład zarządu wchodzą:

4. Pracami zarządu kieruje burmistrz, który reprezentuje miasto na zewnątrz.

5. Burmistrz jest pracownikiem samorządowym.

6. Zastępca burmistrza nie jest pracownikiem samorządowym.

§ 15a

1a. Zarząd wybiera się w składzie 3 osobowym, spośród radnych lub spoza składu rady.

2.a. W skład zarządu wchodzą

3a. Członkostwa w zarządzie nie można łączyć z członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego oraz zatrudnienia w administracji rządowej, a także z mandatem posła i senatora.

§ 16

1. Burmistrz wybierany jest przez radę w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

2. Szczegółowy tryb postępowania w sprawie wyboru burmistrza określa ustawa oraz uchwały rady.

3. Rada w formie uchwały może postanowić, że burmistrz zostanie wyłoniony w trybie konkursu zgodnie z zasadami określonymi przez radę.

4. Kandydatów na burmistrza mogą desygnować grupy radnych, kluby radnych, ugrupowania polityczne i społeczne.

5. Doraźna komisja Rady Miejskiej ds. wyboru burmistrza sprawdza kwalifikacje kandydatów oraz przedstawia je na sesji rady.

§ 17

1. Rada może odwołać burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady.

2. Wniosek o odwołanie burmistrza wymaga pisemnego uzasadnienia oraz zaopiniowania przez Komisję Rewizyjną.

3. Odwołanie burmistrza następuje większością 3/5 ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.

4. Odwołanie burmistrza lub złożenie przez niego rezygnacji jest odpowiednio równoznaczne z odwołaniem całego zarządu.

§ 18

1. Zarząd miasta jest wybierany na okres kadencji rady.

2. Rada może na uzasadniony wniosek burmistrza odwołać poszczególnych członków zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym, szczególnie w przypadku:

1) jeżeli działalność członka zarządu naraża na szkodę interesy miasta lub jest sprzeczna z prawem albo uchwałami rady,

2) jeżeli członek zarząd odmawia realizacji uchwał Rady Miejskiej lub bez uzasadnienia opóźnia ich wykonanie w określonym przez radę terminie,

3) złożenia rezygnacji z członkostwa w zarządzie,

4) jeżeli członek zarządu wybrany spośród Rady Miejskiej utraci mandat radnego.

§ 19

1. Zarząd wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.

2. Do zadań zarządu należy:

1) przygotowanie wszelkich spraw, o których stanowi rada, w tym przygotowanie projektów uchwał rady,

2) określenie sposobu wykonania uchwał oraz czuwanie nad prawidłową ich realizacją,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym, w tym podejmowanie decyzji w sprawach zarządu majątkiem, a w szczególności:

a) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości nieprzekraczającej sumy ustalonej na te cele na każdy rok przez radę,

b) zaciąganie pożyczek krótkoterminowych do łącznej wysokości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w uchwale budżetowej przez radę na dany rok budżetowy,

4) wykonanie budżetu, informowanie mieszkańców o założeniach projektu uchwały budżetowej, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej i wykorzystaniu środków budżetowych,

5) zaciąganie zobowiązań do wysokości ustalonej przez radę w poszczególnych pozycjach budżetu,

6) podejmowanie decyzji o wydatkach koniecznych i nie uwzględnionych w uchwale budżetowej. O decyzji swej zarząd informuje radę na najbliższej sesji,

7) decydowanie o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz negocjowanie i ustalanie ugody w sprawach prywatno-prawnych,

8) wnoszenie w imieniu rady skarg do Sądu Administracyjnego, w przypadku gdy organ nadzoru orzeknie o nieważności uchwały rady,

9) zatrudnianie, zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych,

10) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pełnomocnictw do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udzielanie zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictw,

11) opracowanie projektu Regulaminu Organizacyjnego Urzędu,

12) wydawanie w formie zarządzeń przepisów porządkowych w nagłych przypadkach, które w celu utrzymania ich w mocy winny być zatwierdzone na najbliższej sesji rady,

13) udzielanie upoważnień burmistrzowi do składania jednoosobowo oświadczeń woli w sprawach zwykłego zarządu, w tym prowadzenie bieżącej działalności gminy,

14) zatwierdzanie czynności podejmowanych samo-dzielnie przez burmistrza w sprawach wymagających natychmiastowego działania, a związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego,

15) w realizacji zadań własnych gminy zarząd podlega wyłącznie radzie.

§ 20

1. Zarząd odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową.

2. Działalność zarządu w realizacji zadań finansowych podlega ocenie przez radę w formie udzielania absolutorium.

3. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzielenie absolutorium jest jednoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzielenie absolutorium.

4. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada Miejska podejmuje po wysłuchaniu sprawozdania z działalności finansowej po zakończeniu roku budżetowego nie później niż do 30 kwietnia następnego roku.

5. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie uchwały budżetowej gminy i występuje z wnioskiem do Rady Miejskiej w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

6. W przypadku przyjęcia uchwały o nieudzielaniu absolutorium rada rozpoznaje sprawę odwołania zarządu i może odwołać zarząd większością 3/5 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały o nieudzieleniu absolutorium.

§ 21

1. Zarząd Miasta obraduje na posiedzeniach zwołanych przez burmistrza, nie rzadziej niż 2 razy w miesiącu.

2. Posiedzeniom zarządu przewodniczy burmistrz, a w razie nieobecności zastępca burmistrza.

3. Zarząd Miasta podejmuje decyzje (uchwały) kolegialnie, zwykłą większością głosów.

4. Uchwały podejmowane przez zarząd podpisuje burmistrz.

5. Decyzje wydane przez zarząd w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje burmistrz. W decyzji wymienia się członków zarządu, którzy brali udział w wydaniu decyzji.

6. Członkowie zarządu głosujący przeciw decyzji lub uchwale mają prawo złożenia swojego sprzeciwu w protokole z posiedzenia zarządu (votum separatum).

7. W posiedzeniu Zarządu Miasta bierze udział bez prawa głosowania skarbnik gminy i sekretarz gminy. Zarząd na swoje posiedzenia zaprasza przewodniczącego rady. Zarząd może zaprosić na swoje posiedzenie inne osoby.

8. Zarząd Miasta składa Radzie Miejskiej na kolejnych sesjach informacje ze swojej działalności.

9. Rada na wniosek zarządu uchwala szczegółowy tryb pracy zarządu, który zawarty jest w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Miasta.

§ 22

Do zadań burmistrza należy:

1. Organizowanie pracy zarządu.

2. Kierowanie bieżącymi sprawami miasta.

3. Reprezentowanie miasta na zewnątrz, w tym w organizacjach publicznoprawnych, spółkach, spółdzielniach i stowarzyszeniach z udziałem lub członkostwem miasta, o ile rada nie postanowi inaczej.

Burmistrz reprezentuje miasto podczas uroczystości ogólnopaństwowych i o znaczeniu lokalnym.

4. Zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami samorządowymi:

a) nawiązywanie stosunku pracy z osobami powołanymi przez radę – tj. skarbnikiem gminy i sekretarzem gminy,

b) nawiązywanie stosunku pracy z pracownikami samorządowymi na podstawie umowy o pracę i na podstawie mianowania.

5. Wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników jednostek organizacyjnych oraz w stosunku do pracowników samorządowych.

6. Podejmowanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

7. Upoważnianie swojego zastępcy lub innych pracowników samorządowych do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji.

8. Podawanie do publicznej wiadomości uchwał Rady Miejskiej i Zarządu na tablicach ogłoszeń i w lokalnych mediach, a w szczególności dotyczących uchwał budżetowych i prawa miejscowego.

9. Prowadzenie zbiorów przepisów prawa miejscowego i udostępnianie ich do wglądu mieszkańcom.

10. Przedkładanie uchwał rady Wojewodzie Dolnośląskiemu w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia, w tym uchwał budżetowych oraz o udzieleniu i o nieudzieleniu absolutorium Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

11. Burmistrz wykonuje ponadto zadania zastrzeżone dla niego w przepisach szczególnych.

§ 23

1. Nieetatowy zastępca burmistrza wykonuje zadania określone w pisemnym upoważnieniu udzielonym przez burmistrza.

2. Zastępca wykonuje zadania burmistrza w czasie jego nieobecności lub niemożności pełnienia przez burmistrza obowiązków.

§ 24

1. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miasta.

2. Organizację urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony na wniosek zarządu przez Radę Miejską.

3. Zasady funkcjonowania urzędu określa Regulamin Pracy Urzędu Miasta wprowadzony na mocy zarządzenia wewnętrznego burmistrza.

§ 25

Sekretarz Gminy Piława Górna:

1. Kieruje urzędem w zakresie powierzonym przez burmistrza.

2. Prowadzi sprawy gminy w zakresie ustalonym przez burmistrza.

R o z d z i a ł IV

MIENIE KOMUNALNE

§ 26

1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy.

2. Nabycie mienia komunalnego następuje:

– na podstawie ustawy o samorządzie gminnym,

– w wyniku przekazania przez administrację rządową,

– w wyniku własnej działalności gospodarczej,

– przez inne czynności prawne (np. darowizny) oraz w innych przypadkach określonych odrębnymi przepisami.

3. Podmioty mienia komunalnego samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystywania składników majątkowych przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach prawa oraz w statucie jednostki organizacyjnej.

§ 27

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie zarządu.

2. Jeżeli czynność może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, konieczna jest kontrasygnata skarbnika gminy.

R o z d z i a ł V

GOSPODARKA FINANSOWA GMINY

§ 28

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie uchwały budżetowej gminy.

2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy w formie uchwały budżetowej.

3. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami przygotowuje zarząd, uwzględniając zasady ustawy o finansach publicznych i wskazówki Rady Miejskiej.

4. Projekt uchwały budżetowej wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami zarząd przedkłada Radzie Miejskiej najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt do wiadomości Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

5. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.

6. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Miejską, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie Miejskiej.

7. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie najpóźniej do końca kwietnia roku budżetowego, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet gminy.

8. Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt uchwały budżetu gminy.

9. Bez zgody Zarządu Miasta rada nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian polegających na zmniejszeniu dochodów i zwiększeniu wydatków powodujących zwiększenie deficytu budżetu gminy.

§ 29

1. Dochodami gminy są:

– podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,

– dochody z majątku gminy,

– subwencja ogólna,

– udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa,

– odsetki od środków finansowych gminy, gromadzonych na rachunkach bankowych.

2. Dochodami gminy mogą być:

– dotacje celowe na realizację zadań zleconych,

– dotacje z funduszów celowych oraz na dofinansowanie zadań własnych,

– dotacje celowe z budżetu państwa na usuwanie bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego,

– spadki, zapisy, darowizny,

– inne dochody należne gminie na podstawie odrębnych przepisów,

– wpływy ze samoopodatkowania mieszkańców.

§ 30

W uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.

§ 31

1. Uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

2. Uchwały, o których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organów gminy.

§ 32

Zarządowi gminy przysługuje wyłączne prawo:

1. Zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków w ramach upoważnień udzielonych przez radę.

2. Emitowanie papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę.

3. Dokonywanie wydatków budżetowych.

4. Zgłaszanie propozycji zmian w budżecie gminy.

5. Dysponowanie rezerwami budżetu gminy.

6. Blokowanie środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą.

§ 33

1. Gospodarka finansowa jest jawna

2. Burmistrz ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.

3. Zarząd informuje mieszkańców o założeniach projektu uchwały budżetowej i kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych.

R o z d z i a ł VI

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO

§ 34

1. Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze miasta.

2. Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

– wewnętrznego ustroju miasta oraz jednostek pomocniczych,

– organizacji urzędów i instytucji gminnych,

– zasad zarządu mieniem gminnym,

– zasad i trybu korzystania z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

3. W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących rada może wydać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

4. Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 3, mogą przewidywać za ich naruszenie kary grzywny na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

5. Akty prawa miejscowego ustanawia Rada Miejska w formie uchwały, a w przypadkach nagłych przepisy porządkowe może wydać zarząd w formie uchwały.

6. Uchwały w sprawie przepisów porządkowych burmistrz przekazuje wojewodzie w ciągu dwóch dni od ich przyjęcia.

7. Przepisy porządkowe przesyła burmistrz do wiadomości wójtom, burmistrzom sąsiednich gmin i staroście powiatu następnego dnia po ich ustanowieniu.

8. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego – określają odrębne przepisy. Określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych.

R o z d z i a ł VII

STOWARZYSZENIA GMIN,

ZWIĄZKI I POROZUMIENIA KUMUNALNE

§ 35

1. W celu wspierania samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów gmina może tworzyć stowarzyszenia i porozumienia, w tym również z powiatem i województwem.

2. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gmina może tworzyć związki międzygminne.

3. Uchwały o utworzenie związku, porozumienia oraz stowarzyszenia podejmują rady zainteresowanych gmin.

4. Dla założenia stowarzyszenia wymaganych jest co najmniej trzech założycieli.

§ 36

1. Związek, porozumienie i stowarzyszenie nabywają osobowość prawną po zarejestrowaniu z datą zgłoszenia statutu.

2. Do gospodarki finansowej związku międzygminnego, porozumienia i stowarzyszenia stosuje się przepisy o gospodarce finansowej gmin.

R o z d z i a ł VIII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 37

1. Mieszkańcy mają wpływ na rozwiązywanie zbiorowych potrzeb wspólnoty poprzez udział w wyborach do Rady Miejskiej, referendum lub za pośrednictwem organów gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady określa ordynacja wyborcza.

3. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określają odrębne przepisy w sprawie referendum.

§ 38

1. Załączniki do statutu stanowią jego integralną część.

Załączniki od nr 1 do nr 5:

załącznik nr 1 – Granice miasta,

załącznik nr 2 – Wzór herbu i jego opis,

załącznik nr 3 – Wzór pieczęci urzędowej,

załącznik nr 4 – Regulamin Rady Miejskiej,

załącznik nr 5 – Regulamin Nadawania tytułu Honorowego Obywatela Miasta.

2. Statut miasta uchwala rada zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy swojego składu.

3. Zmiany w statucie uchwala siź jak w ust. 2 na wniosek 1 ustawowego sk3adu rady.

§ 39

W sprawach nieuregulowanych w statucie mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

§ 40

Statut Miasta Piława Górna wchodzi w życie po upływie 14 dni od jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

§ 41

Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc obowiązującą dotychczasowy Statut Gminy uchwalony przez Radę Miejską dnia 30 sierpnia 1999 r.

§ 42

1. § 12a pkt 2, § 13 pkt 2a, § 15a pkt 1, 2, 3 mają zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której uchwała wejdzie w życie.

2. Do końca kadencji organów stanowiących gminy, w czasie której uchwała wejdzie w życie, przepisy § 12 pkt 2, § 13 pkt 1, § 15 pkt 2, 3 mają zastosowanie w brzmieniu dotychczasowym.