IV. ZAKRESY DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

§ 17

1. Wydział Organizacyjny:

1) zapewnienie sprawnej organizacji funkcjonowania urzędu,

2) racjonalne gospodarowanie etatami i funduszem płac,

3) obsługa rady i zarządu,

4) prowadzenie zbioru prawa miejscowego,

5) opracowywanie materiałów z obrad rady, zarządu i komisji rady oraz przekazywanie ich właściwym adresatom,

6) sporządzanie protokołów z obrad rady, zarządu i posiedzeń komisji,

7) prowadzenie rejestrów: uchwał rady i zarządu, wniosków i opinii komisji, interpelacji i wniosków radnych,

8) prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych miasta, za wyjątkiem akt dyrektorów szkół,

9) prowadzenie i dokumentowanie (przy współudziale FN spraw dotyczących nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, przebiegu pracy, rent i emerytur, jubileuszy oraz odznaczeń),

10) prowadzenie spraw dotyczących szkoleń, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników urzędu,

11) opracowywanie projektów i realizowanie planów budżetu urzędu,

12) administrowanie ratuszem,

13) gospodarowanie środkami rzeczowymi oraz zabezpieczanie mienia urzędu,

14) załatwianie całokształtu spraw związanych z pieczęciami urzędowymi,

15) gospodarowanie drukami i formularzami,

16) wdrażanie postępu pracy w urzędzie,

17) zabezpieczanie informacji wizualnej dla klientów urzędu,

18) prowadzenie centralnego archiwum urzędu,

19) wykonywanie obsługi kancelaryjnej urzędu,

20) zabezpieczanie łączności telefonicznej, teleksowej i alarmowej,

21) prowadzenie ewidencji obwieszczeń i ogłoszeń urzędowych przekazywanych do wydziału oraz obsługa tablicy ogłoszeń urzędu,

22) administrowanie miejskimi słupami ogłoszeniowymi zgodnie z zasadami określonymi przez zarząd,

23) prowadzenie procedur zamówień publicznych dotyczących wydziału,

24) prowadzenie działań promocyjnych miasta wyznaczonych przez zarząd,

25) nadzór i koordynowanie oraz kontrola rozpatrywania skarg, wniosków i petycji,

26) zapewnienie prawidłowej obsługi obywateli przez urząd,

27) obsługa administracyjno-gospodarcza urzędu oraz zapewnienie prawidłowych warunków pracy pracownikom urzędu,

28) wdrażanie informatyki do prac urzędu,

29) opracowywanie i wdrażanie planów finansowo – rzeczowych, dotyczących informatyzacji urzędu,

30) prowadzenie inwestycji w zakresie planów infrastruktury informatycznej,

31) zabezpieczanie ciągłości funkcjonowania infrastruktury informatycznej,

32) zabezpieczanie przestrzegania prawa autorskiego,

33) prowadzenie spraw dotyczących ochrony danych osobowych, w tym wykonywanie zadań administratora systemu,

34) organizacja szkoleń i pokazów w zakresie obsługi sprzętu komputerowego,

35) inwentaryzacja sprzętu komputerowego i oprogramowania,

36) wdrażanie postępu technicznego w informatyzacji Urzędu,

37) administrowanie siecią,

38) wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i jednolitego, rzeczowego wykazu akt,

39) prowadzenie rejestru upoważnień do załatwienia spraw w imieniu burmistrza,

40) prowadzenie sekretariatu burmistrza i jego zastępcy,

41) prowadzenie korespondencji okolicznościowej i kalendarium rocznic i uroczystości,

42) zawiadamianie wojskowego komendanta uzupełnień o zwolnieniu lub zatrudnieniu oraz o kwalifikacjach i zajmowanym stanowisku pracownika podlegającego czynnej służbie wojskowej,

43) obsługa i prowadzenie punktu informacyjnego,

2. Wydział Działalności Gospodarczej i Porządku Publicznego:

1) przygotowywanie projektów, co do liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 4,5 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży,

2) przygotowywanie projektów zasad usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych,

3) przygotowywanie projektów decyzji dotyczących wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,

4) prowadzenie spraw związanych z ochroną przeciwpożarową budynku urzędu.

5) zapewnianie należytego stanu sanitarnego, czystości i porządku na terenie miasta,

6) zapewnianie prawidłowej realizacji usług komunalnych i współpraca w tym zakresie z innymi jednostkami organizacyjnymi,

7) prowadzenie spraw dotyczących ładu i porządku w miejscach publicznych,

8) egzekwowanie przestrzegania prawa miejscowego i przepisów porządkowych,

9) prowadzenie spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej,

10) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na uprawę maku i konopi,

11) organizowanie i sprawowanie opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi,

12) prowadzenie spraw dotyczących cmentarnictwa, utrzymania zieleni i usług komunalnych, w tym oczyszczania miasta,

13) utrzymywanie porządku i czystości na terenach przylegających do pracowniczych ogrodów działkowych,

14) rozwój istniejącej w mieście przedsiębiorczości oraz kreowanie aktywności mieszkańców w zakresie działalności gospodarczej oraz wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw.

3. Wydział Finansowy:

1) W zakresie planowania i realizacji budżetu miasta:

a) zbieranie materiałów niezbędnych do opracowania projektu budżetu miasta,

b) opracowywanie projektu budżetu miasta i objaśnień do tego projektu,

c) przekazywanie właściwym jednostkom do realizacji zadań i ustaleń wynikających dla nich z uchwalonego budżetu miasta,

d) zapewnienie prawidłowego przebiegu wykonania budżetu miasta, a w szczególności czuwanie nad zachowaniem równowagi budżetowej,

e) przygotowywanie wniosków dotyczących zmian w budżecie miasta,

f) opracowywanie sprawozdań i informacji (rocznych i okresowych) z wykonania budżetu miasta oraz działalności finansowej miasta,

g) przygotowywanie projektów uchwał rady miasta dotyczących gospodarki finansowej miasta,

h) sprawowanie nadzoru nad gospodarką finansową jednostek organizacyjnych miasta w tym: opiniowanie planów finansowych, nadzór nad prawidłowością dysponowania przyznanymi jednostkom środkami budżetowymi miasta oraz gospodarowania mieniem komunalnym,

i) prowadzenie rachunkowości budżetu miasta i urzędu, w tym księgowości syntetycznej i analitycznej związanej z bieżącą realizacją budżetu,

j) dokonywanie kontroli wewnętrznej operacji gospodarczych,

k) analiza wykorzystania środków przekazywanych z budżetu miasta innym podmiotom,

l) współpraca z Urzędami Skarbowymi i Izbą Obrachunkową,

2) W zakresie mienia komunalnego:

a) prowadzenie dokumentacji finansowo-księgowej składników mienia komunalnego,

b) egzekwowanie należnych opłat za korzystanie z gruntów komunalnych oraz opłat i opłat ratalnych za nabyte na własność lokale mieszkalne, użytkowe oraz inne nieruchomości,

c) księgowanie wnoszonych opłat za użytkowanie gruntów komunalnych oraz opłat i opłat ratalnych za nabyte na własność lokale mieszkalne i użytkowe, a także prowadzenie bieżących rozliczeń finansowych z wnoszącymi opłaty,

3) W zakresie podatków i opłat:

a) opracowywanie projektów uchwał rady miasta w sprawach podatków i opłat lokalnych oraz podatku rolnego,

b) dokonywanie wymiaru i poboru podatków i opłat lokalnych, które zgodnie z ustawami szczegółowymi stanowią dochody budżetu miasta i których wymiar i pobór należy do właściwości organu podatkowego,

c) zbieranie materiałów informacyjnych niezbędnych do dokonania wymiaru podatków i opłat,

d) przeprowadzanie kontroli płatników podatków i opłat w zakresie prawidłowości opodatkowania i wymierzania podatków i opłat,

e) przygotowywanie projektów decyzji dotyczących umorzenia, rozkładania na raty oraz odraczania terminów płatności podatków i opłat lokalnych,

f) nadawanie biegu odwołaniom w sprawach podatków i opłat lokalnych,

g) prowadzenie księgowości podatków i opłat oraz sprawozdawczości w tym zakresie,

h) egzekwowanie zaległych należności podatkowych, w tym wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych na zaległości podatkowe,

i) udzielanie organom egzekucyjnym, w tym również sądowym żądanych informacji niezbędnych do prowadzenia egzekucji,

4) W zakresie płac:

a) prowadzenie spraw związanych z naliczaniem i wypłacaniem wynagrodzeń pracowników urzędu,

b) prowadzenie spraw związanych z podatkiem dochodowym od osób fizycznych pracowników urzędu,

c) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym pracowników urzędu, w szczególności współdziałanie w tym zakresie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,

5) W zakresie obsługi kasowej:

a) prowadzenie kasy urzędu,

b) pobieranie z banku gotówki na wypłatę należności oraz odprowadzanie do banku gotówki wpłaconej do kasy,

c) przyjmowanie wszelkich należności pieniężnych stanowiących dochód budżetu miasta,

d) sporządzanie raportów kasowych i rozliczanie kasy.

4. Wydział Spraw Obywatelskich:

1) przyjmowanie oświadczeń o:

a) wstąpieniu w związek małżeński,

b) braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa oraz wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu,

c) stwierdzeniu legitymacji procesowej do wystąpienia na drogę postępowania sądowego w sprawach możności lub niemożności zawarcia małżeństwa,

d) wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa,

e) powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,

f) uznaniu dziecka,

g) nadaniu dziecku nazwiska męża matki,

h) wskazywanie kandydata na opiekuna prawnego

i) ostatniej woli spadkodawcy,

2) wydawanie zaświadczeń o stanie rodzinnym w postępowaniu o zwolnienie od kosztów sądowych osób fizycznych,

3) powiadamianie sądu opiekuńczego o zdarzeniu uzasadniającym wszczęcie postępowania z urzędu,

4) przygotowywanie ludności i mienia komunalnego na wypadek wojny oraz wykonywanie innych zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony,

5) organizowanie wykonywania przez jednostki organizacyjne miasta zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony, w tym ustalanie zadań szczegółowych oraz trybu ich realizacji,

6) uwzględnianie postulatów dotyczących potrzeb sił zbrojnych i obrony cywilnej przekazywanych przez organy wojskowe, upoważnione przez Ministra Obrony Narodowej lub organy obrony cywilnej,

7) czynności związane z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony oraz współdziałanie w tych sprawach z organami wojskowymi,

8) udział w przygotowywaniu poboru i jego przeprowadzaniu,

9) orzekanie o konieczności sprawowania przez żołnierzy oraz osoby spełniające zastępczo obowiązek służby wojskowej bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny oraz o uznaniu ich za posiadających na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny,

10) przyznawanie i wypłacanie zasiłków dziennych członkom rodzin żołnierzy rezerwy, powołanych na ćwiczenia wojskowe oraz żołnierzom zwolnionym z czynnej służby wojskowej,

11) wypłacanie zasiłków osobom spełniającym zastępczo obowiązek służby wojskowej, uznanych za posiadających na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny,

12) pokrywanie należności mieszkaniowych i opłat eksploatacyjnych żołnierzom i osobom spełniającym zastępczo obowiązek służby wojskowej, uznanych za posiadających na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny, oraz żołnierzom samotnym,

13) tworzenie formacji obrony cywilnej,

14) przeznaczanie na stanowiska komendantów formacji obrony cywilnej,

15) nakładanie obowiązków w ramach powszechnej samoobrony ludności,

16) udzielanie pomocy i informacji wojskowym organom emerytalnym,

17) wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość,

18) prowadzenie ewidencji ludności oraz przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania,

19) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania lub wymeldowania,

20) wydawanie decyzji w sprawach zbiórek publicznych i imprez masowych,

21) wydawanie zezwoleń na zgromadzenia,

22) prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem i organizowaniem wyborów,

23) prowadzenie spraw związanych z repatriacjami,

24) kierowanie osób skazanych do dozorowanej pracy na cele publiczne,

25) prowadzenie centralnego rejestru danych osobowych,

26) prowadzenie kancelarii tajnej,

27) prowadzenie archiwum wydziałowego,

28) prowadzenie spraw z zakresu BHP w urzędzie,

29) prowadzenie spraw związanych z pokrywaniem kosztów przewozu osób podlegających przymusowej hospitalizacji lub izolacji i kosztów przejazdu do zakładu publicznego służby zdrowia, osób podlegających przymusowemu leczeniu lub przymusowym badaniom zdrowia.

5. Wydział Geodezji, Gospodarki Gruntami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska:

1) Prowadzenie spraw z zakresu gospodarki nieruchomościami dotyczących:

a) tworzenia i gospodarowania miejskim zasobem nieruchomości,

b) sprzedaży i oddawania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych,

c) sprzedaży budynków i lokali,

d) uwłaszczania osób prawnych,

e) oddawania nieruchomości w najem, dzierżawę, użytkowanie i użyczenie,

f) przeprowadzania przetargów na zbycie nieruchomości,

g) oddawania nieruchomości w trwały zarząd,

h) przekazywania nieruchomości na cele szczególne,

i) ustalania sposobu i terminu zagospodarowania nieruchomości gruntowych,

j) ustalania cen, opłat i rozliczeń za nieruchomości,

k) ustalania wysokości opłat adiacenckich,

l) przeprowadzania scaleń,

m) wydawania decyzji zatwierdzających projekty podziału nieruchomości,

n) nadawania nazw ulicom i placom oraz nadawania numerów porządkowych nieruchomości,

o) prawa pierwokupu nieruchomości,

p) odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości,

q) wpisów do ksiąg wieczystych,

r) wypłat odszkodowań za działki zajęte pod budowę ulic,

s) wydawania zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości,

t) prowadzenia spraw związanych z pracowniczymi ogrodami działkowymi,

u) wnioskowania o zgodę na przeznaczenie gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze,

v) przyjmowania i przekazywania zgłoszeń o podejrzeniu o zachorowanie lub o zachorowaniu zwierząt na chorobę zaraźliwą,

w) nakazywania posiadaczom gruntu rolnego zniszczenia zasiewów lub nasadzeń o nieodpowiedniej zdrowotności.

2) Sprawy z zakresu ochrony środowiska:

a) wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów,

b) ustanawianie ograniczeń, co do czasu lub korzystania z urządzeń technicznych oraz środków transportu, stwarzających dla środowiska uciążliwości w zakresie hałasu i wibracji,

c) zapewnianie warunków niezbędnych do ochrony środowiska przed odpadami oraz dbanie o utrzymanie porządku i czystości,

d) nakazywanie użytkownikowi maszyny lub urządzenia technicznego wykonania czynności ograniczających uciążliwości dla środowiska,

e) wymierzanie kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew lub krzewów,

f) sporządzanie projektu zestawień przychodów i wydatków z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

g) przeprowadzanie kontroli w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie środowiska,

h) prowadzenie spraw związanych z ustanawianiem parków, określaniem ich granic oraz sposobem wykonywania ochrony, a także uznaniem za park terenów, na których znajduje się starodrzew,

i) zatwierdzanie ugód w sprawach zmian stosunków wodnych na gruntach,

j) nakazywanie wykonania niezbędnych urządzeń zabezpieczających wodę przed zanieczyszczeniem lub zabranianie wprowadzania ścieków do wody,

k) prowadzenie archiwum wydziałowego.

6. Wydział Architektury, Budownictwa i Inwestycji:

1) uczestniczenie w ustalaniu przeznaczenia i zasad zagospodarowania terenu,

2) przygotowywanie projektów uchwał o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta,

3) prowadzenie procedury związanej z opracowaniem studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta,

4) przygotowywanie projektów uchwał o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z określeniem granic obszaru objętego planem, a także przedmiotu i zakresu jego ustaleń,

5) prowadzenie procedury związanej z opracowaniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) udostępnianie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego do wglądu oraz wydawanie wypisów i wyrysów z planu (za opłatą administracyjną),

7) prowadzenie zaktualizowanego rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, gromadzenie materiałów związanych z tymi planami oraz odpowiadanie za przechowywanie oryginałów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, również uchylonych i nieobowiązujących,

8) dokonywanie okresowej oceny zmian w zagospodarowaniu przestrzennym miasta – przedstawianie radzie wyników tej oceny,

9) przeprowadzanie analizy wniosków w sprawie sporządzania lub zmian miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i w wyniku tych analiz i ocen – występowanie do rady ze stosownym wnioskiem w sprawie sporządzenia lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

10) wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, po uzyskaniu uzgodnień i decyzji wymaganych ustawą i przepisami szczególnymi,

11) przedstawianie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu jw. wojewodzie w celu stwierdzenia ich zgodności z prawem,

12) stwierdzanie wygaśnięcia decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

13) prowadzenie rejestru wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz ich rejestracja graficzna,

14) prowadzenie rejestru decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, wydanych przez inne organy, a dotyczących zagospodarowania terenu oraz badanie ich zgodności z ustalonymi warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu,

15) działanie w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków w zakresie użytkowania obiektu zabytkowego, zgodnie z zasadami opieki nad zabytkami, w sposób odpowiadający jego wartości zabytkowej,

16) zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz rozbudowy systemów inżynieryjnych, w tym także sygnalizacji świetlnej, współpraca z jednostkami organizacyjnymi w tym zakresie,

17) prowadzenie spraw związanych z drogami, a w szczególności dotyczących zgłaszania wniosków w sprawie zaliczenia dróg do właściwej kategorii oraz zmiany tych klasyfikacji,

18) efektywne wykorzystywanie środków finansowych przeznaczonych na zadania remontowo-budowlane i modernizacyjne,

19) koordynowanie wykonawstwa inwestycji i remontów kapitalnych o znaczeniu lokalnym i zapewnienie prawidłowego przebiegu realizacji zadań w tym zakresie,

20) współdziałanie z wydziałem GR w zakresie programowania i realizacji infrastruktury technicznej, zapewniającej przygotowanie terenów pod budownictwo komunalne,

21) zobowiązywanie do wykonania prac zabezpieczających przed powodzią lub do dostarczenia posiadanych materiałów,

22) przygotowywanie projektów odszkodowania za straty z tytułu udziału w ochronie przed powodzią,

23) polecanie właścicielom gruntów zbierania upraw w oznaczonym terminie z terenów zmeliorowanych,

24) zarządzanie ewakuacji ludności z obszarów zagrożonych powodzią,

25) wyposażanie gruntów wchodzących do zasobów w urządzenia komunalne oraz w niezbędne sieci uzbrojenia.

7. Samodzielne Stanowisko ds. Rewizji Gospodarczej:

1) prowadzenie kontroli działań pracowników urzędu i jednostek organizacyjnych miasta pod kątem legalności, celowości, racjonalności i gospodarności (stwierdzono nieważność w części, rozstrzygnięcie nadzorcze PN.II.0911-4/4/02 z 28.XII.01 r.),

2) prowadzenie kontroli na wniosek organów miasta, za zgodą burmistrza (stwierdzono nieważność w części, rozstrzygnięcie nadzorcze PN.II.0911-4/4/02 z 28.XII.01 r.),

3) badanie i ocenianie realizacji efektów operacji i procesów gospodarczych,

4) wykrywanie odchyleń i nieprawidłowości w wykonaniu zadań,

5) ujawnianie rezerw, niegospodarności i zagrożeń dla życia i zdrowia ludzkiego oraz mienia,

6) wskazywanie sposobów i środków umożliwiających likwidację nieprawidłowości oraz wnioskowanie, w razie potrzeby, sankcji w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za ich występowanie,

7) udzielanie osobom przeprowadzającym kontrolę zewnętrzną pomocy, za zgodą burmistrza,

8) kontrola realizacji przez wydziały wniosków pokontrolnych,

9) analiza materiałów pokontrolnych komórek organizacyjnych urzędu i opracowywanie generalnych wniosków w celu eliminacji uchybień i ulepszania jakości pracy komórek organizacyjnych urzędu i jednostek organizacyjnych miasta,

10) prowadzenie spraw związanych z audytem wewnętrznym,

11) prowadzenie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów,

8. Sekcja prawna:

1) zapewnianie zgodności działania urzędu z przepisami prawa i obsługa prawna urzędu,

2) opiniowanie projektów aktów prawnych pod względem prawnym i redakcyjnym,

3) udzielanie wyjaśnień i sporządzanie opinii prawnych dla potrzeb rady, zarządu i komórek organizacyjnych urzędu,

4) udział w negocjowaniu warunków umów i porozumień ,

5) wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami oraz innymi organami,

6) informowanie o zmianach w przepisach prawnych,

7) prowadzenie zbioru przepisów prawnych i udostępnianie go zainteresowanym,

9. Pion ochrony:

1) naczelnikiem pionu ochrony jest pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych,

2) zadania pionu ochrony określają ustawy oraz okólniki burmistrza.

V. TRYB PRACY URZĘDU

§ 18

1. Zasady podpisywania pism i decyzji, obieg dokumentacji, tryb wykonywania czynności kancelaryjnych oraz zasady archiwizowania akt określa instrukcja kancelaryjna.

2. Tryb załatwiania spraw określają właściwe przepisy oraz wprowadzone przez burmistrza lub pełnomocnika ds. jakości procedury.

3. Zasady postępowania z informacjami zawierającymi tajemnice ustawowo chronione regulują odrębne przepisy.

4. Zasady obiegu dokumentów finansowo księgowych, gospodarki majątkiem miasta oraz odpowiedzialność za rzeczowe składniki majątkowe w użytkowaniu, regulują odrębne przepisy.

5. Szczegółowe zasady i tryb funkcjonowania urzędu określa regulamin pracy urzędu wprowadzony okólnikiem burmistrza. (Stwierdzono nieważność, rozstrzygnięcie nadzorcze PN.II.0911-4/4/02 z 28.XII.01 r.),

VI. ZASADY I TRYB OPRACOWYWANIA

I WYDAWANIA AKTÓW PRAWNYCH

§ 19

1. Burmistrz wydaje akty kierownictwa wewnętrznego w formie okólników i poleceń. Akty te nie są prawem miejscowym. (Stwierdzono nieważność, rozstrzygnięcie nadzorcze PN.II.0911-4/4/02 z 28.XII.01 r.),

2. Procedurę tworzenia projektów aktów prawnych przygotowywanych przez urząd określa burmistrz lub pełnomocnik ds. jakości.

3. Projekt aktu prawnego należy przekazać do zaopiniowania właściwym komórkom i jednostkom organizacyjnym miasta.

4. Projekt aktu prawnego wymaga zaopiniowania przez radcę prawnego urzędu, a w przypadku powstania zobowiązań finansowych także przez skarbnika.

VII. ZASADY I TRYB PRZYJMOWANIA, ROZPATRYWANIA I ZAŁATWIANIA

SKARG I WNIOSKÓW OBYWATELI

§ 20

1. Burmistrz, zastępca burmistrza lub sekretarz przyjmują skargi i wnioski obywateli w środy, w ustalonych godzinach.

2. Naczelnicy przyjmują skargi i wnioski klientów codziennie w godzinach pracy.

3. Ze skarg i wniosków zgłaszanych ustnie sporządzany jest protokół ustnego przyjęcia skargi lub wniosku. Protokół musi być podpisany przez wnoszącego i przyjmującego.

4. Szczegółowy tryb załatwiania skarg i wniosków klientów określają: ustawa, przepisy wydane na jej podstawie oraz procedury ustanowione przez burmistrza lub pełnomocnika ds. jakości.

VIII. TRYB WYKONYWANIA KONTROLI WEWNĘTRZNEJ W URZĘDZIE

§ 21

Nadzór nad kontrolą wewnętrzną sprawuje burmistrz i do jego decyzji należy wykorzystanie wyników tej kontroli.

1. Celem kontroli jest badanie i ocena sprawności organizacyjnej kontrolowanych komórek oraz celowości, gospodarności, rzetelności i legalności ich działania, oraz wskazywanie osiągnięć i innych przykładów dobrej pracy – godnych upowszechniania. Ponadto ustalenia przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych, wskazanie sposobów i środków umożliwiających usunięcie tych nieprawidłowości i uchybień.

2. Zadaniem kontroli jest zebranie informacji do podejmowania decyzji w celu zapobiegania powstawaniu nieprawidłowości.

1) System kontroli wewnętrznej w urzędzie obejmuje:

a) kontrolę funkcjonalną, której podlegają wszystkie stanowiska pracy,

b) kontrolę codzienną uproszczoną,

c) kontrolę problemową.

2) Kontrolę wewnętrzną funkcjonalną sprawują w ramach obowiązku nadzoru kierownicy komórek organizacyjnych urzędu, a obejmuje ona:

a) kontrolę wstępną, która ma na celu zapobieganie nielegalnym działaniom,

b) kontrolę bieżącą, która ma na celu stwierdzenie, czy poszczególne operacje przy realizacji zadań przebiegają prawidłowo,

c) kontrolę następną obejmującą badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.

3) Kontrolę wewnętrzną codzienną uproszczoną w zakresie realizacji powierzonych zadań i określonych w zakresach czynności wykonują indywidualnie:

a) zastępca burmistrza – w zakresie realizacji zadań kontrolnych, zgodnie z zakresem obowiązków,

b) sekretarz – w zakresie sprawnego funkcjonowania komórek organizacyjnych urzędu,

c) kierownicy komórek organizacyjnych urzędu – w zakresie rzetelności prowadzenia i załatwiania spraw służbowych, terminowości i jakości realizacji poszczególnych zadań, a także dbałości o podnoszenie poziomu efektywności pracy,

d) skarbnik – w zakresie gospodarki finansowej, obrotu składnikami majątkowymi i funduszu płac.

4) Kontrolę wewnętrzną problemową w jednostkach organizacyjnych miasta oraz komórkach organizacyjnych urzędu prowadzi stanowisko ds. kontroli wewnętrznej.

5) Procedurę przeprowadzania kontroli określa burmistrz lub pełnomocnik ds. jakości.

6) Efekty kontroli wewnętrznej podlegają omówieniu na planowanych naradach naczelników komórek organizacyjnych urzędu lub odpowiednio na naradach kierowników jednostek organizacyjnych miasta.

7) Na każdym stanowisku pracy w urzędzie poza kontrolą wewnętrzną obowiązuje samokontrola zatrudnionych.

IX. ZASADY PLANOWANIA

§ 22

1. Planowanie pracy służy organizacyjnemu wsparciu realizacji celów i zadań miasta.

2. Urząd oraz jego komórki organizacyjne wykonują powierzone im zadania na podstawie rocznych programów działania.

3. Planowanie pracy w urzędzie ma charakter zadaniowy – służy sprecyzowaniu zadań nałożonych na poszczególne komórki organizacyjne urzędu oraz ich koordynacji.

4. Roczny program działania urzędu opracowany jest w ramach budżetu miasta, zgodnie z obowiązującą procedurą budżetową. Koordynację zdań finansowo-rzeczowych miasta zapewnia skarbnik.

5. Realizacja zadań wynikających z rocznego programu działania omawiana jest na okresowych naradach naczelników komórek organizacyjnych urzędu, które odbywają się w terminie wyznaczonym przez burmistrza.

6. Sprawozdania z wykonania rocznego programu działania sporządza skarbnik, zgodnie z obowiązującą procedurą.

X. ZASADY PRZYJMOWANIA PRZEDSTAWICIELI ŚRODKÓW MASOWEGO PRZEKAZU

§ 23

Informacji o działalności urzędu udzielają dziennikarzom burmistrz, jego zastępca, sekretarz, skarbnik, rzecznik prasowy oraz osoby upoważnione przez burmistrza.

§ 24

Osoby wymienione w § 6 ust. 4 pkt 2 obowiązane są przygotować sekretarzowi pisemne opinie w sprawach krytycznych publikacji na temat ich działalności oraz odpowiedzi na zarzuty, jeżeli zostały one zawarte w wystąpieniach redakcji. Kopię odpowiedzi na krytykę prasową każdorazowo należy przekazywać rzecznikowi prasowemu burmistrza.

§ 25

Rzecznik prasowy burmistrza wykonuje obsługę prasową burmistrza i urzędu, a w szczególności;

1) przygotowuje do publikacji informacje o ważniejszych przedsięwzięciach i decyzjach burmistrza,

2) organizuje konferencje prasowe burmistrza,

3) prowadzi dokumentację prasową,

4) wykonuje czynności wynikające z polityki informacyjnej burmistrza,

5) udziela odpowiedzi na krytykę prasową,

6) na polecenie burmistrza bierze udział w spotkaniach i posiedzeniach, w których uczestniczą przedstawiciele urzędu.

§ 26

Rzecznik prasowy burmistrza nie jest etatowym pracownikiem urzędu. (Stwierdzono nieważność, rozstrzygnięcie nadzorcze PN.II.0911-4/4/02 z 28.XII.01 r.),

§ 27

W sprawach dotyczących zakładowego funduszu świadczeń socjalnych pracowników urzędu reprezentuje ich przedstawiciel.