Załącznik do uchwały Rady Miasta Oleśnicy z dnia 30 listopada 2001 r. (poz. 97)

 

Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Oleśnicy

 

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Oleśnicy określa organizację i zasady działania Urzędu Miasta Oleśnicy oraz zakresy spraw załatwianych przez wewnętrzne komórki organizacyjne urzędu.

§ 2

Użyte w niniejszym regulaminie wyrażenia oznaczają:

miasto – Miasto Oleśnica,

rada – Rada Miasta Oleśnicy,

zarząd – Zarząd Miasta Oleśnicy,

urząd – Urząd Miasta Oleśnicy,

burmistrz – Burmistrz Miasta Oleśnicy,

zastępca burmistrza – Zastępca Burmistrza Oleśnicy,

sekretarz – Sekretarz Miasta Oleśnicy,

skarbnik – Skarbnik Miasta Oleśnicy,

polityka jakości – zespół działań i deklaracji kierowniczych, którego celem jest podnoszenie jakości świadczonych przez urząd usług,

klient zewnętrzny – wszelkie osoby i instytucje (poza organami miasta i jednostkami organizacyjnymi miasta), których sprawy, zgodnie ze swoją właściwością załatwia urząd,

klient wewnętrzny – organy miasta oraz jednostki organizacyjne miasta, komórki organizacyjne urzędu,

naczelnik – Naczelnik Wydziału Urzędu Miasta Oleśnicy,

kierownik – Kierownik Sekcji Urzędu Miasta Oleśnicy,

USC – Urząd Stanu Cywilnego,

pełnomocnik ds. jakości – pracownik urzędu odpowiedzialny za wdrażanie systemów jakości,

rewident – Samodzielne Stanowisko ds. Rewizji Gospodarczej i Finansowej.

§ 3

Siedzibą urzędu jest ratusz znajdujący się przy ul. Rynek – Ratusz w Oleśnicy.

§ 4

Urząd działa w oparciu o następujące zasady:

1) praworządności,

2)służebności wobec społeczności lokalnej,

3) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,

4) jednoosobowego kierownictwa,

5) kontroli wewnętrznej,

6) podziału zadań,

7) wzajemnego współdziałania,

8) podnoszenia jakości świadczonych usług.

§ 5

1. Urząd jest jednostką budżetową miasta przy pomocy której zarząd wykonuje uchwały rady i zadania miasta określone przepisami prawa.

2. Urząd obsługuje klientów zewnętrznych i wewnętrznych, kierując się przepisami prawa i polityką jakości, określoną przez burmistrza.

3. Urząd realizuje zadania:

1) własne określane – ustawami, statutem miasta, uchwałami rady i zarządu,

2) zadania zlecone ustawami z zakresu administracji rządowej,

3) przejęte na podstawie porozumień od organów administracji rządowej, a także powiatu lub województwa.

§ 6

1. Pracą urzędu kieruje burmistrz przy pomocy swego zastępcy oraz sekretarza.

2. Burmistrz realizuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych miasta, z zastrzeżeniem przepisów szczególnych.

3. Kierowanie urzędem obejmuje podejmowanie działań przewidzianych ustawą o pracownikach samorządowych, kodeksem pracy i innymi przepisami.

4. W skład kadry kierowniczej urzędu wchodzą;

1) wyższe kierownictwo – burmistrz, zastępca burmistrza, skarbnik, sekretarz, (stwierdzono nieważność, rozstrzygnięcie nadzorcze PN.II.0911-4/4/02 z 28.XII.01 r.),

2) kierownicy – rewident urzędu, naczelnicy wydziałów, kierownicy sekcji (USC). (stwierdzono nieważność, rozstrzygnięcie nadzorcze PN.II.0911-4/4/02 z 28.XII.01 r.).

§ 7

1. Wykonując wyznaczone przez burmistrza zadania, zastępca burmistrza zapewnia w powierzonym mu zakresie kompleksowe rozwiązanie problemów wynikających z zadań miasta i kontroluje działalność właściwych wydziałów oraz jednostek organizacyjnych miasta, realizujących te zadania.

2. Sekretarz w zakresie ustalonym przez burmistrza zapewnia sprawne funkcjonowanie urzędu i warunki jego działania, a także organizuje pracę urzędu. (Stwierdzono nieważność, rozstrzygnięcie nadzorcze PN.II.0911-4/4/02 z 28.XII.01 r.).

3. Skarbnik odpowiada za gospodarkę finansową miasta w zakresie ustalonym przez ustawy i inne przepisy.

4. Naczelnicy kierują wydziałami.

5. Kierownicy w ramach wydziałów kierują powierzonymi im komórkami z zastrzeżeniem ust. 6.

6. Kierownik sekcji prawnej jest radcą koordynującym pracę sekcji, która bezpośrednio podlega burmistrzowi.

§ 8

1. Komórkami organizacyjnymi urzędu są wydziały, sekcje (w tym USC) i samodzielne stanowiska pracy.

2. W składu urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1) Wydział Organizacyjny – symbol “OR”,

2) Wydział Finansowy – symbol “FN”,

3) Wydział Spraw Obywatelskich, w skład wydziału wchodzi Urząd Stanu Cywilnego – symbol “SO”,

4) Wydział Geodezji, Gospodarki Gruntami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska – symbol “GR”, (stwierdzono nieważność, rozstrzygnięcie nadzorcze PN.II.0911-4/4/02 z 28.XII.01 r.),

5) Wydział Architektury, Budownictwa i Inwestycji, w skład wydziału wchodzi sekcja inwestycyjna – symbol “AB”, (stwierdzono nieważność, rozstrzygnięcie nadzorcze PN.II.0911-4/4/02 z 28.XII.01 r.)

6) Wydział Działalności Gospodarczej i Porządku Publicznego – symbol “DG”,

7) Wydział Pion Ochrony – symbol “P”,

8) Sekcja Prawna – symbol “SP”,

9) Samodzielne Stanowisko ds. Rewizji Gospodarczej i Finansowej – symbol “SR”.

3. Komórki organizacyjne urzędu prowadzą sprawy związane z realizacją zadań należących do ich kompetencji.

4. Spory dotyczące właściwości wydziałów lub innych samodzielnych komórek rozstrzyga sekretarz.

5. Szczegółową strukturę urzędu oraz wykaz stanowisk pracy określa burmistrz w drodze okólnika.

II. ZADANIA WSPÓLNE KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

§ 9

Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych urzędu należy w szczególności:

1) koordynowanie i stymulowanie procesów rozwoju społeczno-gospodarczego miasta,

2) zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań,

3) współdziałanie z instytucjami samorządowymi i organizacjami społeczno-politycznymi, działającymi na terenie miasta,

4) współdziałanie z właściwymi organami administracji rządowej i samorządowej,

5) rozpatrywanie skarg, wniosków i interpelacji – zgodnie z właściwością rzeczową,

6) przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych,

7) przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych oraz innych tajemnic ustawowo chronionych,

8) przestrzeganie przepisów dotyczących finansów publicznych i przepisów dotyczących zamówień publicznych,

9) przestrzeganie przepisów dotyczących przebywania na terenie urzędu po godzinach pracy i przepisów bhp,

10) przestrzeganie przepisów dotyczących statystyki państwowej,

11) stosowanie metod i systemów podnoszących jakość świadczonych usług,

12) dbanie o stwarzanie przyjaznej atmosfery w pracy i obsługi klientów,

13) informowanie innych wydziałów lub jednostek organizacyjnych miasta o podjętych rozstrzygnięciach i innych ustaleniach, mających związek z przedmiotem prowadzonych przez nich spraw lub jeżeli ich znajomość jest niezbędna do zharmonizowania działalności urzędu lub miasta,

14) przygotowywanie projektów aktów prawnych,

15) przygotowywanie materiałów dla rady, komisji rady, zarządu i burmistrza.

III. ZAKRES DZIAŁANIA, KOMPETENCJE

I ODPOWIEDZIALNOŚĆ KIEROWNICTWA URZĘDU

§ 10

1. Określenie stanowiska – burmistrz

1) Cel stanowiska: zarządzanie miastem w trosce o dobro mieszkańców i jego rozwój.

2) Odpowiedzialny:

Wobec: rady i społeczności lokalnej.

Za kogo: urząd i jednostki organizacyjne miasta.

3) Zastępowany: przez zastępcę burmistrza lub sekretarza na zasadach określonych w § 12.

(Stwierdzono nieważność, rozstrzygnięcie nadzorcze PN.II.0911-4/4/02 z 28.XII.01 r.).

2. Zadania związane z tym stanowiskiem i zakres odpowiedzialności:

1) Finansowe

a) koordynowanie prac nad opracowywaniem i realizacją budżetu,

b) kontrola bieżąca wydatków,

c) realizacja zobowiązań miasta,

d) realizacja dochodów własnych miasta,

e) pozyskiwanie funduszy zewnętrznych,

f) pozyskiwanie inwestorów zewnętrznych,

g) ogłaszanie budżetu miasta.

2) Kierownicze

a) przewodniczenie zarządowi,

b) informowanie o polityce i strategii miasta,

e) prowadzenie polityki kadrowej,

d) zarządzanie miastem w sytuacjach kryzysowych,

e) nadzorowanie procedur;

– zamówień publicznych,

– ochrony danych osobowych,

– ochrony informacji niejawnych,

– związanych z systemami jakości i zarządzania.

3) Zawodowe

a) pracownik samorządowy,

b) odpowiedzialny za realizację budżetu,

c) odpowiedzialny za rozwój miasta,

d) ocenianie pracowników na stanowiskach kierowniczych,

e) określanie poziomów wynagrodzeń pracowników urzędu.

4) Polityczne

a) reprezentowanie miasta,

b) kierowanie współpracą polityczną,

c) utrzymywanie kontaktów z partiami politycznymi.

5) Prawne

a) nadzór nad przygotowywaniem przez urząd projektów aktów prawnych,

b) autoryzacja dokumentów prawnych.

6) Polityka i strategia

a) kierowanie pracami zarządu,

b) określanie i przekazywanie zagadnień wymagających rozpatrzenia przez zarząd,

c) formułowanie polityki i strategii miasta,

d) rozwój świadczenia usług przez urząd,

e) wspieranie planowania działalności urzędu.

7) BHP

a) nadzór, przestrzeganie i odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów bhp w urzędzie,

b) określanie i przydzielanie środków na realizację celów dotyczących BHP.

8) Świadczenie usług

a) monitorowanie świadczonych przez urząd usług,

b) zapewnienie odpowiednich standardów jakości świadczonych przez urząd usług,

c) ustalanie priorytetów wykorzystania dostępnych środków finansowych przez komórki organizacyjne urzędu.

§ 11

1. Określenie stanowiska – zastępca burmistrza

1) Cel stanowiska:

– zarządzanie miastem w trosce o dobro mieszkańców i rozwój miasta,

– zastępowanie burmistrza,

2) Odpowiedzialność:

Wobec: burmistrza, rady, społeczności lokalnej.

Za kogo: wskazane przez burmistrza jednostki organizacyjne miasta i komórki organizacyjne urzędu.

(Stwierdzono nieważność, rozstrzygnięcie nadzorcze PN.II.0911-4/4/02 z 28.XII.01 r.).

3) Zastępujący: burmistrza.

4) Zastępowany: przez sekretarza lub skarbnika.

2 Zadania związane z tym stanowiskiem i zakres odpowiedzialności:

1) Finansowe

a) koordynowanie prac nad opracowywaniem i realizacją budżetu podległych mu jednostek,

b) kontrola bieżąca wydatków podległych mu jednostek,

c) pozyskiwanie funduszy zewnętrznych,

d) pozyskiwanie inwestorów zewnętrznych.

2) Kierownicze

a) inspirowanie i realizowanie projektów związanych z zakresem jego zadań,

b) informowanie o działalności podległych mu jednostek,

c) prowadzenie narad i spotkań dotyczących zakresu powierzonych mu spraw,

d) prowadzenie przetargów,

e) nadzorowanie procedur zamówień publicznych, ochrony danych osobowych, informacji niejawnych oraz związanych z systemami jakości i zarządzania.

3) Zawodowe

a) pracownik samorządowy,

b) odpowiedzialny za realizację budżetu w podległym mu zakresie,

c) odpowiedzialny za rozwój miasta w podległym mu zakresie,

d) publiczna rola w organizacjach zewnętrznych, za zgodą burmistrza.

4) Polityczne

a) reprezentowanie miasta za zgodą burmistrza,

b) współpraca polityczna,

c) utrzymywanie kontaktów z partiami politycznymi.

5) Prawne

a) nadzór nad przygotowywaniem projektów aktów prawnych w zakresie powierzonych mu spraw.

6) Polityka i strategia

a) pomoc burmistrzowi w kierowaniu pracami zarządu,

b) określanie i przekazywanie zagadnień wymagających rozpatrzenia przez zarząd,

c) udział w formułowaniu polityki i strategii miasta.

7) BHP

a) nadzór, przestrzeganie i odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów BHP w podległych mu w komórkach organizacyjnych urzędu,

b) określanie i przydzielanie środków na realizację celów dotyczących bhp.

8) Świadczenie usług

a) monitorowanie świadczenia usług przez podległe mu jednostki,

b) zapewnienie odpowiednich standardów jakości świadczonych przez urząd usług,

c) ustalanie priorytetów wykorzystania dostępnych środków finansowych przez komórki organizacyjne urzędu.

3. Szczegółowe zadania zastępcy określa burmistrz w drodze zakresu obowiązków.

§ 12

1. Określenie stanowiska – sekretarz

1) Cel stanowiska: zapewnienie skutecznego funkcjonowania struktur miasta (urzędu, jednostek organizacyjnych miasta i jego organów) oraz wykonywania przez nie zadań statutowych miasta.

2) Odpowiedzialność:

Wobec: burmistrza

Podlegają mu:

a) pracownicy urzędu w zakresie kierowania urzędem,

b) naczelnik wydziału organizacyjnego i pracownicy wydziału organizacyjnego.

(Stwierdzono nieważność, rozstrzygnięcie nadzorcze PN.II.0911-4/4/02 z 28.XII.01 r.).

3) Zastępuje – burmistrza, tylko w ramach udzielonych mu pełnomocnictw przez burmistrza lub przez zarząd, na wniosek burmistrza.

4) Zastępowany – na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez burmistrza mianowanemu naczelnikowi lub kierownikowi SP, na wniosek sekretarza.

2. Zadania związane z tym stanowiskiem i zakres odpowiedzialności:

1) Finansowe

a) określanie priorytetów w procesie opracowywania projektu budżetu urzędu i zarządzanie nim,

b) planowanie i doradztwo wydatków na wynagrodzenia (wspólnie ze skarbnikiem),

c) realizacja merytoryczna funduszu płac – opracowywanie projektów awansów finansowych i innych wydatków z funduszu płac,

d) opracowywanie i realizacja budżetu szkoleń pracowników urzędu,

e) doradzanie zarządowi w sprawie wydatków,

f) opracowywanie projektu i realizacja budżetu systemu jakości.

2) Kierownicze

a) udział w posiedzeniach zarządu, bez prawa udziału w głosowaniu,

b) przygotowanie posiedzeń zarządu i sesji rady, opieka nad dokumentami i materiałami z tych zebrań,

c) członek wyższej kadry kierowniczej,

d) przekazywanie informacji o polityce i strategii miasta,

e) szkolenie i rozwój zawodowy pracowników urzędu,

f) szkolenie osób szkolących,

g) opracowywanie polityki kadrowej i procedur kadrowych w urzędzie, jednostkach organizacyjnych miasta (w jednostkach organizacyjnych tylko w odniesieniu do stanowisk kierowniczych),

h) realizowanie procedur kadrowych w urzędzie, jednostkach organizacyjnych miasta (w jednostkach organizacyjnych tylko w odniesieniu do stanowisk kierowniczych),

i) nadzór nad bieżącym funkcjonowaniem urzędu,

j) koordynowanie pracy komórek organizacyjnych urzędu i jednostek organizacyjnych miasta,

k) zbieranie i opracowywanie informacji dotyczących funkcjonowania administracji samorządowej (dane dotyczące ilości, jakości, kosztów i efektów),

l) przedstawianie ww. danych zarządowi i burmistrzowi,

ł) projektowanie rozwiązań organizacyjnych usprawniających pracę administracji miejskiej.

3) Zawodowe

a) pracownik samorządowy,

b) podejmowanie działań w sposób profesjonalny i politycznie neutralny,

c) określanie potrzeb i zapewnianie szkoleń radnych, przy współpracy z przewodniczącym rady,

d) współpraca ze stowarzyszeniami i organizacjami samorządowymi,

e) inspirowanie, wdrażanie i nadzorowanie zmian organizacyjnych w urzędzie i jednostkach organizacyjnych miasta,

f) ocena pracy kadry kierowniczej w podległym mu zakresie,

g) analiza wyników oceny pracowników,

h) określanie założeń i kierunków informatyzacji urzędu,

i) opracowanie procesu planowania działalności urzędu,

j) udział w procedurach zarządzania kryzysowego,

k) aktywna promocja miasta,

l) monitorowanie świadczenia usług przez wydziały,

ł) zapewnienie utrzymania jakości/standardów usług świadczonych przez urząd,

m) opracowywanie procesu przyjmowania, rozpatrywania i analizowania skarg, wniosków, petycji,

n) nadzór nad prowadzeniem rejestru i rozpatrywaniem składanych skarg, wniosków i petycji,

o) nadzorowanie wydziałowych procedur zamówień publicznych, ochrony danych osobowych, informacji niejawnych w urzędzie oraz związanych z systemami jakości i zarządzania w urzędzie,

p) opracowanie, wdrożenie i stałe utrzymywanie systemu jakości, zgodnego z wymaganiami normy,

r) systematyczne przeprowadzanie analiz funkcjonowania systemu zarządzania jakością i informowanie kierownictwa o ich wynikach,

s) przygotowywanie i organizowanie przeglądów systemu jakości przez kierownictwo,

t) utrzymywanie kontaktów zewnętrznych dotyczących funkcjonowania sytemu jakości,

u) przeprowadzanie wewnętrznych analiz jakości,

w) nadzór nad skutecznością i efektywnością działań korygujących i zapobiegawczych,

z) nadzór nad dokumentacją systemu zarządzania jakością,

ź) doradztwo w sprawach związanych z etyką zawodową i etycznym postępowaniem.

4) Prawne

a) przygotowywanie projektów aktów prawnych w zakresie prowadzonych spraw,

b) zapewnianie, by urząd działał zgodnie z prawem,

c) nadzór nad prowadzeniem rejestrów i zbiorów przepisów prawa miejscowego,

d) nadzór nad obiegiem i archiwizacją dokumentów,

e) nadzór nad poprawnością i zgodnością z prawem wydawanych dokumentów przez urząd,

f) nadzór nad procesem przygotowywania projektów aktów prawnych przez urząd.

5) Strategia zarządzania

a) doradzanie zarządowi i wyższemu kierownictwu urzędu,

b) określanie i przekazywanie zagadnień wymagających rozpatrzenia przez zarząd,

c) udział w wdrażaniu strategii dotyczących rozwoju miasta,

d) nadzór nad realizacją rozstrzygnięć organów miasta,

e) opracowanie polityki świadczenia usług przez urząd,

f) doradztwo odnośnie struktur organizacyjnych urzędu i jednostek organizacyjnych miasta,

g) wspomaganie burmistrza i organów miasta,

h) kształtowanie obrazu miasta i urzędu.

6) BHP

a) odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów BHP w podległym mu wydziale,

b) odpowiedzialny za warunki pracy podległych mu pracowników.

7) Świadczenie usług/działalność

a) zapewnienie odpowiednich standardów jakości świadczonych przez urząd usług,

b) doradztwo w zakresie organizacyjnym dla komórek urzędu i jednostek organizacyjnych miasta.

3. Szczegółowe zadania sekretarza określają:

a) ustawy i przepisy wykonawcze,

b) zakres obowiązków określony przez burmistrza,

c) uchwały zarządu, dotyczące zadań burmistrza, powierzonych sekretarzowi, na wniosek burmistrza.

§ 13

1. Określenie stanowiska – skarbnik

1) Cel stanowiska: opracowywanie projektu budżetu miasta, realizacja i kontrola tego budżetu, kontrola miejskich finansów oraz nadzór nad księgowością.

2) Odpowiedzialność:

Podlega – burmistrzowi

Podlegają mu:

a) pracownicy urzędu w zakresie gospodarki finansowej,

b) naczelnik wydziału finansowego i pracownicy wydziału finansowego

3) Zastępujący – zastępcę burmistrza

4) Zastępowany – na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez burmistrza mianowanemu naczelnikowi wydziału lub pracownikowi wydziału finansowego, na wniosek skarbnika.

2. Zadania związane z tym stanowiskiem i zakres odpowiedzialności:

1) Finansowe

a) odpowiedzialność za funkcjonowanie wydziału finansowego,

b) ściąganie należności/długów,

c) opracowywanie pełnego projektu budżetu,

d) kontrola budżetów komórek organizacyjnych urzędu,

e) doradzanie zarządowi w sprawie opcji wydatków,

f) pełnienie funkcji kontrolera budżetu,

g) określanie aktualnie dostępnych środków finansowych (pozostających na koncie),

2) Kierownicze

a) udział w pracach zarządu bez prawa udziału w głosowaniu,

b) na wniosek burmistrza prezentowanie projektu budżetu zarządowi,

c) członek wyższej kadry kierowniczej,

d) nadzór nad komputerowymi systemami finansowymi,

e) opracowywanie i obsługa systemów informacji finansowej,

f) identyfikowanie dostępnych zasobów,

g) koordynowanie pracy wydziału finansowego,

h) decydowanie o wprowadzeniu finansowych systemów i programów informatycznych,

i) zapewnienie zgodności pracy urzędu z procedurami finansowymi,

j) nadzorowanie procedur zamówień publicznych, ochrony danych osobowych, informacji niejawnych oraz związanych z systemami jakości i zarządzania w wydziale finansowym.

3) Zawodowe

a) pracownik samorządowy,

b) przygotowywanie i podpisywanie końcowych zestawień finansowych (sprawozdania, bilans),

c) opracowywanie sprawozdań statystycznych,

d) nadzór i realizacja procesu planowania finansowego,

e) wdrażanie nowych pracowników w procedury finansowe,

f) współdziałanie z bankami oraz instytucjami finansowymi.

4) Polityka

a) na polecenie burmistrza szkolenie radnych w sprawach finansów publicznych,

5) Prawne

a) zatwierdzanie rozliczeń umów i spłat pożyczek,

b) interpretowanie przepisów prawnych w sprawach finansowych,

c) zapewnienie działania zgodnego z przepisami prawnymi,

d) prowadzenie rejestru odpowiednich przepisów prawnych (instrukcji, przepisów wewnętrznych),

e) nadzór nad tym, by wystawiane w urzędzie dokumenty były sporządzone prawidłowo pod względem finansowym.

6) Strategia zarządzania

a) doradzanie zarządowi,

b) określanie i komunikowanie zarządowi zagadnień wymagających rozpatrzenia,

c) sporządzanie biznes planów dla celów określanych przez zarząd,

d) opracowywanie projektów strategii finansowej na poziomie zarządu,

7) BHP

a) odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów BHP,

b) odpowiedzialny za warunki pracy podległych pracowników w zakresie BHP.

8) Świadczenie usług/działalność

a) doradztwo w zakresie finansów miasta dla organów miasta, komórek organizacyjnych urzędu oraz jednostek powiązanych z budżetem miasta.

3. Szczegółowe zadania skarbnika określają:

a) ustawy i przepisy wykonawcze,

b) zakres obowiązków określony przez burmistrza.

§ 14

1. Określenie stanowiska – naczelnik

1) Cel stanowiska: nadzorowanie i rozwijanie całokształtu pracy wydziału oraz świadczenie usług przez wydział na rzecz klientów wewnętrznych i zewnętrznych

2) Odpowiedzialny:

Wobec: wyższego kierownictwa (burmistrza, zastępcy burmistrza, skarbnika, sekretarza) w zależności od struktury organizacyjnej, określonej przez burmistrza

Za kogo: wszystkich pracowników danego wydziału

3) Zastępujący: Skarbnika/Sekretarza – tylko w przypadku pracowników mianowanych na zasadach określonych w § 12 ust. 1 pkt 4, § 13 ust. 1 pkt 4

4) Zastępowany: przez kierownika sekcji lub wyznaczonego inspektora.

2. Zadania związane z tym stanowiskiem i zakres odpowiedzialności:

1) Finansowe

a) przygotowanie projektu budżetu wydziału,

b) monitorowanie i kontrola budżetu wydziału,

c) kierowanie, monitorowanie i kontrola wydatków wydziału,

d) doradzanie kierownictwu urzędu w sprawach opcji budżetowych dotyczących wydziału,

e) promocja opcji budżetowych wydziału,

f) opracowywanie wersji budżetu wydziału oraz ukierunkowywanie pracy wydziału w ramach dostępnych środków finansowych,

g) autoryzowanie płatności wydziału,

2) Kierownicze

a) informowanie pracowników wydziału o polityce miasta,

b) nadzorowanie procedur finansowych wydziału,

c) prowadzenie i udostępnianie informacji finansowych w urzędzie w zakresie prowadzonych spraw,

d) identyfikowanie dostępnych środków finansowych w urzędzie,

e) promowanie wykorzystania technik informatycznych,

f) wdrażanie polityki i procedur kadrowych w wydziale,

g) szkolenie i rozwój pracowników wydziału,

h) koordynacja pracy poszczególnych stanowisk w wydziale,

i) uczestniczenie w zebraniach naczelników,

j) doradzanie innym wydziałom i komórkom w razie potrzeby i współdziałanie z nimi,

k) ocena podległych pracowników,

l) wprowadzanie zmian organizacyjnych w podległym wydziale,

m) przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami do pracy w wydziale,

n) nadzorowanie procedur zamówień publicznych, ochrony danych osobowych, informacji niejawnych, statystycznych oraz związanych z systemami jakości i zarządzania w wydziale,

3) Nadzór

a) nadzorowanie pracy wydziału i jego pracowników,

b) zapewnienie kompletności i ścisłości prowadzonych akt w wydziale,

c) przygotowywanie wniosków o zwolnienie podległego pracownika dla wyższego kierownictwa urzędu,

d) organizowanie i uczestniczenie w zebraniach wydziału,

e) wprowadzanie nowych pracowników do zespołu,

4) Zawodowe

a) pracownik samorządowy,

b) utrzymywanie kontaktów z jednostkami niezbędnymi dla funkcjonowania wydziału,

c) szkolenie nowych pracowników w procedurach wydziału,

d) koordynacja pracy innych wydziałów w przypadku polecenia przełożonego,

e) członkostwo w stowarzyszeniach zawodowych,

f) przedstawianie zagadnień związanych z zadaniami wydziału zarządowi i komisjom rady,

5) Prawne

a) przygotowywanie projektów aktów prawnych w zakresie właściwości wydziału,

b) interpretacja i stosowanie przepisów prawnych dotyczących pracy wydziału,

c) zagwarantowanie zgodności pracy wydziału z przepisami prawnymi,

d) prowadzenie rejestru stosownych przepisów,

e) zapewnienie poprawności i ścisłości prawnej wydawanych dokumentów,

f) dostarczanie informacji odpowiednim ministerstwom,

g) autoryzacja wydawanych dokumentów przez siebie lub pracowników podległego wydziału,

h) zawieranie umów w ramach posiadanych upoważnień.

6) Polityka

a) identyfikowanie spraw związanych z zadaniami wydziału do rozważenia przez wyższe kierownictwo urzędu lub pod obrady zarządu,

b) rozwijanie opcji strategicznych wydziału,

c) wprowadzanie w życie decyzji przełożonych w ramach wydziału,

d) rozwijanie polityki/strategii świadczenia usług realizowanych przez wydział,

e) planowanie działalności wydziału,

f) doradztwo w sprawach struktury wydziału,

g) przygotowywanie dla zarządu propozycji strategii budżetowej wydziału.

7) BHP

a) osobiste przestrzeganie przepisów BHP,

b) identyfikowanie/zaspakajanie potrzeb szkoleniowych pracowników wydziału w zakresie BHP,

c) zapewnienie przestrzegania przepisów BHP przez podległych pracowników,

d) przeprowadzanie ocen zagrożeń w pracy wydziału,

e) wprowadzanie nowych pracowników wydziału w zagadnienia BHP,

f) zagwarantowanie bezpieczeństwa użytkownikom w miejscach, za które odpowiedzialny jest wydział.

8) Świadczenie usług

a) aktywne promowanie usług świadczonych przez wydział,

b) monitorowanie/kontrola świadczonych przez wydział usług,

c) zapewnienie zachowania standardów jakości świadczonych przez wydział usług,

d) ustalenie priorytetów wykorzystania dostępnych środków finansowych w wydziale,

e) prowadzenie rejestru i rozpatrywanie skarg i zażaleń związanych z pracą wydziału,

f) prowadzenie przetargów na zakup dóbr i usług, zgodnie z obowiązującymi przepisami,

g) przestrzeganie protokołów zakupu i procedur wydziałowych,

h) promocja miasta,

i) przygotowywanie specyfikacji kontraktowanych usług, dostaw i robót.

3. Szczegółowe zadania naczelnika określa burmistrz w drodze zakresu obowiązków.

§ 15

1. Określenie stanowiska – kierownik

1) Cel stanowiska: nadzorowanie i rozwijanie całokształtu pracy sekcji (USC) oraz świadczenia usług przez sekcję (USC) na rzecz klientów wewnętrznych i zewnętrznych

2) Odpowiedzialny:

Wobec: naczelnika wydziału (burmistrza – dotyczy kierownika sekcji prawnej)

Za kogo: wszystkich pracowników sekcji

3) Zastępujący: naczelnika (sekretarza, na jego wniosek – dotyczy kierownika sekcji prawnej)

4) Zastępowany: przez wyznaczonego inspektora, przez zastępcę kierownika USC (dotyczy USC), przez radcę prawnego urzędu (dotyczy sekcji prawnej)

2. Zakres odpowiedzialności i zadania związane z tym stanowiskiem:

1) Finansowe

a) przygotowanie projektu budżetu sekcji,

b) monitorowanie i kontrola budżetu sekcji,

c) kierowanie, monitorowanie i kontrola wydatków sekcji,

d) doradzanie naczelnikowi wydziału w sprawach opcji budżetowych – nie dotyczy kierownika SP,

e) promocja opcji budżetowych sekcji,

f) opracowanie wersji budżetu sekcji oraz ukierunkowanie pracy sekcji w ramach dostępnych środków,

g) autoryzowanie płatności,

2) Kierownicze

a) nadzorowanie procedur finansowych sekcji,

b) prowadzenie i udostępnianie informacji finansowej sekcji,

c) identyfikowanie dostępnych środków finansowych,

d) promowanie wykorzystania technik informatycznych w sekcji,

e) szkolenie i rozwój pracowników sekcji,

f) koordynacja pracy poszczególnych stanowisk sekcji,

g) uczestniczenie w zebraniach wydziału, a w przypadku kierownika SP w zebraniach naczelników,

h) doradzanie innym wydziałom i komórkom w razie potrzeby oraz współdziałanie z nimi,

i) ocena podległych pracowników – nie dotyczy kierownika SP,

j) wprowadzanie zmian organizacyjnych w sekcji,

k) ocena osiągnięć podległych pracowników w sekcji,

l) nadzorowanie procedur zamówień publicznych, ochrony danych osobowych, informacji niejawnych, statystycznych oraz związanych z systemami jakości i zarządzania w sekcji,

3) Nadzór

a) nadzorowanie pracy sekcji i jej pracowników (tylko w zakresie koordynacji pracy – dotyczy kierownika SP),

b) zapewnienie kompletności i ścisłości prowadzonych akt,

c) wprowadzenie nowych pracowników do zespołu,

4) Zawodowe

a) pracownik samorządowy,

b) utrzymywanie kontaktów z powiatem i województwem,

c) szkolenie nowych pracowników w procedurach sekcji,

d) kierowanie USC (dotyczy kierownika USC),

e) członkostwo w stowarzyszeniach zawodowych,

5) Prawne

a) przygotowywanie projektów aktów prawnych i umów dotyczących pracy sekcji,

b) interpretacja i stosowanie przepisów prawnych w pracy sekcji,

c) zagwarantowanie zgodności pracy sekcji z przepisami prawnymi,

d) prowadzenie rejestru stosownych przepisów,

e) zapewnienie poprawności i ścisłości prawnej wydawanych dokumentów,

f) dostarczanie informacji odpowiednim ministerstwom,

g) autoryzacja wydawanych dokumentów,

h) zawieranie umów /zobowiązań w ramach posiadanych upoważnień,

i) opiniowanie projektów aktów prawnych (dotyczy kierownika SP).

6) Polityka

a) identyfikowanie spraw związanych z sekcją, do rozważenia przez kierownictwo urzędu lub pod obrady zarządu,

b) rozwijanie opcji strategicznych sekcji,

c) wprowadzanie w życie decyzji, wniosków w ramach sekcji,

d) rozwijanie polityki/strategii świadczenia usług przez sekcję,

e) planowanie działalności sekcji,

f) doradztwo w sprawach struktury sekcji,

g) przygotowywanie dla naczelnika propozycji strategii budżetowej sekcji – w przypadku kierownika SP dla zarządu,

7) BHP

a) osobiste przestrzeganie przepisów bhp,

b) identyfikowanie /zaspokajanie potrzeb szkoleniowych pracowników sekcji w zakresie bhp,

c) zapewnienie przestrzegania przepisów bhp,

d) wprowadzanie/stosowanie systemu monitorowania usług świadczonych przez sekcję,

e) przeprowadzanie ocen zagrożeń,

f) wprowadzanie nowych pracowników w zagadnienia bhp,

g) zagwarantowanie bezpieczeństwa użytkownikom w miejscach, za które odpowiedzialna jest sekcja,

8) Świadczenie usług

a) aktywne promowanie usług świadczonych przez sekcję,

b) monitorowanie/kontrola świadczonych usług,

c) zapewnienie zachowania standardów jakości usług świadczonych przez sekcję,

d) ustalenie priorytetów wykorzystania dostępnych środków,

e) wydawanie zaświadczeń, dokumentów,

f) prowadzenie przetargów na zakup dostaw usług i robót,

g) przestrzeganie procedur zakupu i procedur wydziałowych.

3. Szczegółowe zadania kierownika sekcji określa burmistrz w drodze zakresu obowiązków.

§ 16

1. Określenie stanowiska – rewident

1) Cel stanowiska: kontrola całokształtu pracy komórek organizacyjnych urzędu i jednostek organizacyjnych miasta oraz świadczenie usług na rzecz organów miasta. Prowadzenie audytów wewnętrznych. (Stwierdzono nieważność w części, rozstrzygnięcie nadzorcze PN.II.0911--4/4/02 z 28.XII.01 r.).

2) Odpowiedzialny:

Wobec: burmistrza

Za kogo: nie dotyczy

3) Zastępujący: nie dotyczy

4) Zastępowany: przez wyznaczonego przez burmistrza pracownika

2. Zadania związane z tym stanowiskiem i zakres odpowiedzialności:

1) Finansowe

a) przygotowanie projektu budżetu własnego,

b) doradzanie kierownictwu urzędu w sprawach opcji budżetowych,

c) autoryzowanie płatności,

2) Kierownicze

a) identyfikowanie dostępnych środków finansowych,

b) promowanie wykorzystania technik informatycznych,

c) uczestniczenie w zebraniach naczelników,

d) doradzanie innym komórkom w sprawach organizacyjnych i finansowych oraz współdziałanie z tymi komórkami,

e) proponowanie zmian organizacyjnych,

f) stosowanie procedur dotyczących ochrony danych osobowych, informacji niejawnych, statystycznych oraz związanych z systemami jakości i zarządzania,

3) Nadzór

a) zapewnianie kompletności i ścisłości prowadzonych akt,

b) przygotowywanie wniosków o zwolnienie pracownika dla wyższego kierownictwa urzędu w związku ze stwierdzeniem podczas kontroli nieprawidłowości w jego pracy.

4) Zawodowe

a) pracownik samorządowy,

b) utrzymywanie kontaktów z powiatem i województwem,

c) członkostwo w stowarzyszeniach zawodowych,

d) przedstawianie zarządowi zagadnień związanych z zadaniami własnymi,

e) przygotowywanie analiz i sprawozdań dla wyższego kierownictwa urzędu,

f) prowadzenie kontroli w podmiotach zobowiązanych względem budżetu miasta,

g) udzielanie pomocy podczas kontroli zewnętrznych (za zgodą burmistrza),

h) przeprowadzanie audytu wewnętrznego,

i) sporządzanie rocznego planu audytu,

j) przedstawianie kierownikowi jednostki sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni,

k) przedstawianie kierownikowi jednostki sprawozdania z wykonania planu audytu na rok następny,

l) rzetelne, obiektywne i niezależne:

– ustalanie stanu faktycznego w zakresie funkcjonowania gospodarki finansowej,

– określanie oraz analiza przyczyn i skutków uchybień,

– przedstawianie uwag i wniosków w sprawie usunięcia uchybień,

5) Prawne

a) przygotowywanie projektów aktów prawnych w zakresie prowadzonych spraw,

b) interpretacja i stosowanie przepisów prawnych w swojej pracy,

c) zagwarantowanie zgodności pracy z przepisami prawnymi,

d) prowadzenie rejestru stosownych przepisów,

e) zapewnienie poprawności i ścisłości prawnej wydawanych dokumentów,

f) autoryzacja wydawanych dokumentów,

6) Polityka

a) identyfikowanie spraw związanych z przeprowadzanymi kontrolami do rozważenia przez kierownictwo urzędu lub pod obrady zarządu,

b) rozwijanie polityki/strategii świadczenia usług,

c) planowanie działalności,

d) doradztwo w sprawach struktury wydziałów,

e) przygotowywanie dla zarządu propozycji strategii budżetowych,

7) BHP

a) osobiste przestrzeganie przepisów BHP,

b) wprowadzanie/stosowanie systemu monitorowania świadczonych usług,

c) przeprowadzanie ocen zagrożeń w urzędzie,

d) zagwarantowanie bezpieczeństwa użytkownikom w miejscach, za które jest odpowiedzialny,

8) Świadczenie usług

a) aktywne promowanie świadczonych usług,

b) monitorowanie/kontrola świadczonych usług,

c) zapewnianie zachowania standardów jakości świadczonych usług,

d) ustalanie priorytetów wykorzystania dostępnych środków w ramach swojego budżetu,

e) prowadzenie rejestru i rozpatrywanie skarg i zażaleń związanych z pracą.

3. Szczegółowe zadania rewidenta określa burmistrz w drodze zakresu obowiązków.