5. Uchwały i inne akty rady

§ 66

Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje:

1) przewodniczącemu rady w zakresie organizacji pracy rady,

2) zarządowi,

3) komisjom stałym rady,

4) grupie 5 radnych,

5) klubom radnych,

6) burmistrzowi.

§ 67

1. Uchwały rady powinny zawierać:

2. Dodatkowo mogą zawierać: określenie zadań i środki realizacji, czas obowiązywania.

3. Uchwały podpisuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady.

4. Uchwały przekazuje się zarządowi w celu realizacji, w terminie do 7 dni po sesji, lecz nie później niż 3 dni przed następną sesją.

§ 68

Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje w biurze rady.

§ 69

1. Projekty uchwał powinny spełniać wymogi określone w § 67 pkt 1.

2. Projekty powinny być oznaczone słowem “projekt”, podpisane przez projektodawcę oraz zaopiniowane przez radcę prawnego Urzędu.

3. Oryginały projektów uchwał są przechowywane w biurze rady.

§ 70

1. Projekty uchwał powinny być przekazane do biura rady. Przewodniczący rady może przekazać projekty uchwał właściwym tematycznie komisjom celem uzyskania opinii.

2. Projekty uchwał, autorem których nie jest zarząd przekazywane są zarządowi celem zapoznania się.

3. Opinie, o których mowa w pkt 1, odczytywane są na sesji bezpośrednio po zapoznaniu rady z projektem uchwały i przechowywane wraz z oryginałem.

4. Projekt uchwały spełniający warunki określone w § 69 umieszczany jest w porządku obrad najbliższej sesji.

§ 71

Zgłoszone propozycje zmian w projekcie uchwały radny przekazuje przed głosowaniem w formie pisemnej przewodniczącemu obrad.

§ 72

1. Z każdego posiedzenia rady – biuro rady sporządza protokół, który zawiera:

a) numer, datę i miejsce posiedzenia,

b) stwierdzenie prawomocności posiedzenia oraz imię i nazwisko prowadzącego sesję,

c) nazwiska nieobecnych członków rady,

d) nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z urzędu,

e) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

f) przyjęty porządek obrad,

g) przebieg obrad i streszczenia przemówień,

h) numery i nazwy podjętych uchwał,

i) treść zgłoszonych zapytań, interpelacji i wniosków,

j) czas trwania posiedzenia,

k) podpis przewodniczącego, i protokolanta obrad.

2. Radny ma prawo dołączyć do protokołu swoje wystąpienia na piśmie lub zgłosić wniosek dotyczący jego wypowiedzi.

3. Protokół numeruje się cyframi rzymskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

§ 73

1. Biuro rady sporządza protokół pismem maszynowym i wykłada go do wglądu najpóźniej 14 dni po sesji, lecz nie później niż 3 dni przed następną sesją.

2. Wyciągi z protokołu zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym do wiadomości i wykonania.

3. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu, robienia notatek i odpisów.

4. Radni mogą zgłaszać do protokołu poprawki i uzupełnienia.

5. Protokoły, uchwały i dokumenty rady przechowywane są w biurze rady.

6. Uchwalanie budżetu

§ 74

1. Projekt budżetu wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego przygotowuje zarząd.

2. Zarząd przy opracowywaniu projektu budżetu rozpatruje wnioski złożone przez komisje rady, radnych, stowarzyszenia i organizacje oraz inne osoby fizyczne i prawne.

§ 75

Projekt uchwały budżetowej zarząd przedstawia radzie najpóźniej do 15 listopada.

§ 76

Opinię regionalnej izby obrachunkowej zarząd przedstawia radzie najpóźniej na 7 dni przed sesją budżetową.

§ 77

1. Uchwała budżetowa określa:

1) prognozowane dochody według ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji,

2) wydatki budżetu w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków, z wyodrębnieniem:

a) wydatków bieżących, w tym w szczególności:

– wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

– dotacji,

– wydatków na obsługę długu,

– wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez organ gminy,

b) wydatków majątkowych,

3) źródła pokrycia niedoboru budżetu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu gminy,

4) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,

5) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i środków specjalnych,

6) plany przychodów i wydatków funduszy celowych,

7) upoważnienie dla zarządu do zaciągania długu oraz do spłat zobowiązań,

8) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,

9) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie,

10) dotacje,

11) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu gminnego, w budżecie jednostki samorządu gminnego, której powierzono realizację tych zadań.

2. Uchwała budżetowa może zawierać:

1) upoważnienie dla zarządu do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu gminy,

2) upoważnienie dla zarządu do dokonywania zmian w budżecie, w zakresie:

a) dokonywania zmian w planie wydatków z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami,

b) przekazania niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym,

c) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.

3. W uchwale budżetowej określa się także dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

4. Uchwała budżetowa może również określać:

a) wydatki jednostek pomocniczych,

b) uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu.

§ 78

1. Projekt budżetu przedkładany jest przez zarząd komisji budżetowej, która stwierdza, czy jest on zgodny z wymaganiami określonymi w statucie.

2. W przypadku niezgodności komisja niezwłocznie zwraca projekt zarządowi celem usunięcia wad.

§ 79

1. Projekt uchwały zgodny z wymogami komisja budżetowa przekazuje do zaopiniowania pozostałym komisjom rady.

2. Na życzenie komisji budżetowej oprócz projektu uchwały zarząd obowiązany jest udostępnić wnioski do budżetu oraz opracować materiały pomocnicze zgodnie z wymogami komisji.

3. W posiedzeniach komisji uczestniczy burmistrz lub inny wyznaczony członek zarządu.

§ 80

Komisja budżetowa na podstawie zgłoszonych opinii i wniosków oraz na podstawie własnych wniosków sporządza opinię odnośnie projektu budżetu, którą przekazuje zarządowi co najmniej 14 dni przed sesją budżetową.

§ 81

1. Zarząd na podstawie opinii komisji budżetowej wprowadza do projektu budżetu poprawki bądź odrzuca wnioski wyrażone w opinii.

2. Nie później niż 7 dni przed sesją budżetową przewodniczący zarządu informuje radnych o wniesionych przez zarząd poprawkach do projektu budżetu.

3. Komisja budżetowa opracowuje ostateczną opinię na temat projektowanego budżetu, z którą zapoznaje radę na sesji budżetowej.

§ 82

Po rozpoczęciu sesji budżetowej przedstawiciel zarządu przedstawia projekt budżetu, a następnie przedstawiciel komisji budżetowej prezentuje opinię komisji odnośnie projektu.

§ 83

1. Prowadzący sesję budżetową ogłasza dyskusję nad projektem budżetu.

2. Zgłaszane przez radnych i potwierdzone na piśmie wnioski do głosowania winny się bilansować, tj. zgłaszając propozycję wydatków, należy wskazać źródło ich pokrycia.

3. Bez zgody zarządu rada gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

§ 84

1. Po zakończeniu dyskusji prowadzący sesję ogłasza przerwę podczas której komisja budżetowa przygotowuje zestawienie zgłoszonych i potwierdzonych na piśmie wniosków do głosowania.

2. Po przerwie przedstawiciel zarządu przedstawia stanowisko zarządu co do wniesionych propozycji poprawek i wniosków.

§ 85

Po przegłosowaniu poprawek rada przegłosuje projekt budżetu w całości.

§ 86

Po uchwaleniu budżetu zostaje on przekazany zarządowi do wykonania zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych.

7. Biuro Rady

§ 87

Do obsługi rady, jej organów i radnych służy Biuro Rady Miejskiej, zwane dalej biurem.

§ 88

Warunki niezbędne dla właściwego funkcjonowania biura zapewnia burmistrz.

R o z d z i a ł VII

Finansowanie jednostek pozabudżetowych

§ 89

Z budżetu gminy mogą być udzielane dotacje w postaci przekazywania środków finansowych na zadania gminy realizowane przez jednostki nie powiązane z budżetem na zasadach określonych w odrębnej uchwale rady.

§ 90

W szczególnych przypadkach wniosek o przyznanie środków może zgłosić radny na sesji, której tematem jest uchwalanie budżetu.

§ 91

1. Środki finansowe dla jednostek pozabudżetowych będą przekazywane na podstawie stosownych umów, określających ich przeznaczenie, sposób i termin rozliczania.

2. Zmiana przeznaczenia środków lub nierozliczenie ich w terminie i w określony sposób skutkować będzie pozbawieniem możliwości uzyskania dotacji na rok następny.

§ 92

Środki finansowe przekazywane jednostkom pozabudżetowym nie mogą przekraczać 1% uchwalonego budżetu.

R o z d z i a ł VIII

Zarząd

§ 93

1. Zarząd Gminy i Miasta Lwówek Śląski zwany dalej zarządem jest organem wykonawczym gminy.

2. Przewodniczącym zarządu jest burmistrz, którego w czasie nieobecności zastępuje wyznaczony przez niego członek zarządu.

§ 94

1. Rada wybiera zarząd w ogólnej liczbie 3 osób, wpośród radnych lub spoza składu rady w ciągu 3 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

2. Jeżeli rada nie dokona wyboru zarządu w składzie i terminie określonym w pkt 1 ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

3. Burmistrz i jego zastępcy mogą być wybierani spoza składu rady.

4. Rada wybiera burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady; w głosowaniu tajnym.

5. Rada wybiera zastępcę albo zastępców burmistrza oraz pozostałych członków zarządu na wniosek burmistrza zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

§ 95

1. Zarząd wykonuje zadania wynikające z funkcji organu wykonawczego, a w szczególności:

a) przygotowywanie wszelkich spraw, o których stanowi rada, w tym zwłaszcza przygotowanie projektu budżetu, projektu planu zagospodarowania przestrzennego gminy,

b) przygotowywanie projektów uchwał rady,

c) określanie sposobu wykonywania uchwał,

d) gospodarowanie mieniem komunalnym,

e) wykonywanie budżetu,

f) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

g) wykonywanie zadań zleconych,

h) organizowanie przetargów, ogłaszanych przez gminę w myśl zasad ustalonych w regulaminie komisji przetargowych, uchwalonych przez radę.

2. Raz na pół roku zarząd przedstawia radzie sprawozdanie z wykonania uchwał rady.

§ 96

W realizacji zadań własnych gminy zarząd podlega wyłącznie radzie gminy.

§ 97

1. Burmistrz jest przewodniczącym zarządu, organizuje pracę zarządu, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.

2. W zakresie ustalonym przez zarząd burmistrz może powierzyć prowadzenie spraw gminy w swoim imieniu sekretarzowi gminy.

3. W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, burmistrz podejmuje czynności należące do kompetencji zarządu. Nie dotyczy to wydawania zarządzeń porządkowych.

4. Czynności podjęte w trybie, o którym mowa w pkt 3, wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu.

§ 98

1. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

2. Kierownikiem urzędu jest burmistrz.

3. Kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z zastrzeżeniem § 95 litera “i”.

§ 99

1. Rada udziela lub nie udziela absolutorium zarządowi w głosowaniu jawnym imiennym.

2. Uchwałę w sprawie absolutorium rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

3. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest jednoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium.

§ 100

1. Rada rozpoznane sprawę odwołania zarządu z przyczyny określonej w § 99 pkt 2 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia zarządowi absolutorium.

2. Po zapoznaniu się z opiniami komisji rewizyjnej i regionalnej izby obrachunkowej o sprawozdaniu oraz z uchwałą regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały rady o nieudzieleniu absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień zarządu, rada może odwołać zarząd większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

§ 101

1. Rada może odwołać burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek 1/4 ustawowego składu rady. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.

2. Odwołanie następuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

3. Głosowanie w tej sprawie rada przeprowadza po zapoznaniu się z opinią komisji rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, ale nie wcześniej niż po upływie 1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku.

4. Jeżeli wniosek o odwołanie burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.

§ 102

Odwołanie burmistrza albo złożenie przez niego rezygnacji jest, odpowiednio, równoznaczne z odwołaniem całego zarządu albo złożeniem rezygnacji przez cały zarząd.

§ 103

Rada może na uzasadniony wniosek burmistrza odwołać poszczególnych członków zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

§ 104

1. W przypadku złożenia rezygnacji przez burmistrza jej przyjęcie następuje zwykłą większością głosów.

2. W przypadku rezygnacji burmistrza rada na najbliższej sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego zarządu.

3. Niepodjęcie uchwały, l której mowa w pkt 2, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja, o której mowa w pkt 2.

§ 105

1. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego Zarządu rada dokonuje wyboru nowego zarządu w trybie ustalonym w § 94 odpowiednio, w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji.

2. W przypadku odwołania członka zarządu nie będącego jego przewodniczącym rada gminy dokonuje wyboru nowego członka zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia jego odwołania.

§ 106

1. Odwołany zarząd lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego zarządu lub poszczególnych członków.

2. Rada może zwolnić członka zarządu z tego obowiązku.

3. Przepis p;kt 1 stosuje się odpowiednio przy złożeniu rezygnacji przez cały Zarząd.

§ 107

1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w zarządzie przez członka nie będącego jego przewodniczącym rada gminy podejmuje uchwałę o przyjęciu jego rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka zarządu zwykłą większością głosów nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

2. Niepodjęcie przez radę gminy uchwały w terminie, o którym mowa w pkt 1 jest jednoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka zarządu nie będącego jego przewodniczącym, burmistrz obowiązany jest, najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w pkt 2, przedstawić radzie nową kandydaturę na członka zarządu.

§ 108

Po upływie kadencji rady zarząd działa do dnia wyboru nowego zarządu.

§ 109

Członkostwa zarządu nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej.

§ 110

Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez burmistrza lub jego zastępcę w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

§ 111

1. Najpóźniej na dwa dni przed posiedzeniem zarządu członkowie zarządu otrzymują materiały dotyczące spraw, które mają być przedmiotem obrad zarządu.

2. W szczególnych przypadkach za zgodą zarządu mogą być rozpatrywane sprawy z pominięciem warunków zawartych w pkt 1.

3. Za przygotowanie i doręczenie materiałów członkom zarządu odpowiada burmistrz lub osoba przez niego wskazana.

§ 112

1. Posiedzeniom zarządu przewodniczy burmistrz lub jego zastępca w przypadku nieobecności burmistrza.

2. W posiedzeniu zarządu uczestniczą z głosem doradczym sekretarz gminy i skarbnik gminy.

3. Posiedzenia zarządu są jawne.

4. Zarząd zaprasza na posiedzenie radnego z okręgu, którego istotna sprawa jest rozpatrywana.

5. Zarząd może zapraszać na swoje posiedzenia również inne osoby w sprawach będących tematem posiedzenia.

6. Członkom zarządu, poza burmistrzem i zastępcami, przysługują diety w wysokości uchwalonej przez radę oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

§ 113

Zarząd stanowiąc w zakresie swoich kompetencji, podejmuje uchwały oraz wydaje zarządzenia i decyzje podpisywane co najmniej przez dwóch członków zarządu, z uwzględnieniem sytuacji określonych w § 118 pkt 2.

§ 114

1. Zarząd w zakresie swoich kompetencji podejmuje uchwały w sprawach:

a) budżetu gminy,

b) zaciągania zobowiązań,

c) gospodarowania mieniem gminy.

2. W pozostałych sprawach zarząd wydaje zarządzenia.

§ 115

Zarząd rozstrzyga sprawy kolegialnie w obecności co najmniej czterech członków. Do obrad zarządu stosuje się zasady ustalone w rozdziale VI pkt 2 i 3.

§ 116

1. Z posiedzeń zarządu sporządza się protokoły pismem maszynowym.

2. W protokole podaje się imiona i nazwiska członków zarządu uczestniczących w posiedzeniu, a w przypadku gdy w posiedzeniu zarządu uczestniczyły również inne osoby w protokole podaje się ich imiona i nazwiska oraz wskazuje w jakim charakterze te osoby uczestniczyły w posiedzeniu.

3. Dokumentację posiedzeń zarządu prowadzi upoważniony pracownik urzędu.

4. Protokół z posiedzenia zarządu powinien zawierać:

a)numer i datę,

b) stwierdzenie prawomocności obrad, nazwiska obecnych członków zarządu,

c) streszczenie przebiegu obrad oraz teksty zgłoszonych lub przyjętych rozstrzygnięć,

d) czas trwania posiedzenia,

e) zdania odrębne członków zarządu.

5. Kopie protokołów posiedzeń i uchwał zarządu otrzymuje biuro rady, do wglądu radnych.

6. Protokół z posiedzenia zarządu podpisują wszyscy członkowie zarządu, uczestniczący w posiedzeniu.

7. Członkowie zarządu oraz inni uczestnicy posiedzenia mogą zgłosić do protokołu wniosek o jego sprostowanie lub uzupełnienie.

8. Zarząd przyjmuje protokół z posiedzenia na następnym posiedzeniu. W razie zgłoszenia wniosków, o których mowa w pkt 7, o ich uwzględnieniu rozstrzyga zarząd.

§ 117

1. Uchwały, postanowienia i decyzje podlegają ewidencji.

2. Zbiór protokołów posiedzeń zarządu i rejestrów znajduje się w Urzędzie Gminy i Miasta Lwówek Śląski.

§ 118

1. Decyzje w sprawach indywidualnych, z zakresu administracji publicznej wydaje burmistrz, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej. Może on upoważnić swoich zastępców lub innych pracowników urzędu do wydawania decyzji w jego imieniu.

2. Decyzje wydawane przez zarząd w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje burmistrz. W decyzji wymienia się imię i nazwisko członków zarządu, którzy brali udział w wydawaniu decyzji.

3. Do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada może upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej lub organy jednostek i podmiotów, z którymi zawiera umowy.

4. Od decyzji wydawanych przez burmistrza oraz zarząd, a także przez organy o których mowa w pkt 3 służy odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

5. O rozpoczęciu kontroli przez organ nadzoru burmistrz zobowiązany jest w terminie 3 dni powiadomić przewodniczącego rady oraz przewodniczącego komisji rewizyjnej.

Protokoły z kontroli są udostępniane do wglądu radnym.

§ 119

1. Burmistrz zobowiązany jest do przedłożenia uchwał rady wojewodzie w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.

2. Burmistrz przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej, na zasadach określonych w p;kt 1, uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby.

R o z d z i a ł IX

Akty prawa miejscowego stanowione przez gminę

§ 120

Akty prawa miejscowego ustanawia rada w drodze uchwały.

§ 121

1. Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy.

2. Organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,

2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,

3) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

§ 122

1. W zakresie nie uregulowanym w odrębnych lub innych powszechnie obowiązujących przepisach rada może wydawać przepisy porządkowe jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli, oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

2. Przepisy porządkowe mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

§ 123

1. W przypadkach nie cierpiących zwłoki przepisy porządkowe może wydać zarząd w formie uchwały.

2. Uchwała, o której mowa w pkt 1, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady.

3. Uchwała, o której mowa w pkt 1, traci moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji rady., W takim przypadku rada określa termin utraty jej mocy obowiązującej.

4. Burmistrz przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom, burmistrzom sąsiednich gmin i staroście powiatu, w którym leży gmina.

§ 124

1. Akty prawa miejscowego ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

2. Akty prawa miejscowego wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że przewidują termin dłuższy.

3. Urząd gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

§ 125

1. Przepisy porządkowe ogłasza się w drodze obwieszczeń, a także w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie lub w środkach masowego przekazu.

2. Za dzień ogłoszenia przepisów porządkowych uważa się dzień wskazany w obwieszczeniu.

3. Ogłoszenie przepisów porządkowych w sposób określony w pkt 1 nie zwalnia od ogłoszenia ich w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

R o z d z i a ł X

Jednostki pomocnicze

§ 126

1. Rada w drodze uchwały może tworzyć, łączyć oraz znosić jednostki pomocnicze (osiedla, sołectwa).

2. Uchwałę o której mowa w pkt 1, rada podejmuje po konsultacji z mieszkańcami, w sposób określony przez radę.

3. Jednostka pomocnicza zarządza i korzysta z powierzonego jej mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła. Statut tej jednostki określa szczegółowo zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez jednostkę pomocniczą w zakresie przysługującego jej mienia.

R o z d z i a ł XI

Jednostki organizacyjne

§ 127

1. W celu realizacji zadań gminy tworzy się jednostki organizacyjne gminy w formie:

a) zakładów budżetowych,

b) jednostek budżetowych,

c) gospodarstw pomocniczych.

2. Jednostki organizacyjne tworzy rada i uchwala ich statuty.

3. Statut jednostki organizacyjnej określa między innymi: nazwę, zakres działania, siedzibę, zakres wyposażenia jej w majątek oraz zakres uprawnień dotyczących rozporządzania tym majątkiem.

R o z d z i a ł XII

Mienie komunalne

§ 128

Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

§ 129

Przedmioty mienia komunalnego samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych, przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach prawa.

§ 130

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd (pełnomocnik).

2. Zarząd może udzielić burmistrzowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.

3. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.

4. Skarbnik gminy, który odmówił kontrasygnaty dokona jej jednak na pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym radę oraz regionalną izbę obrachunkową.

§ 131

1. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nie posiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd.

2. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda zarządu.

§ 132

1. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy.

2. W przypadku zniesienia lub podziału gminy odpowiedzialność za jej zobowiązania ponoszą solidarnie gminy, które przejęły jej mienie.

§ 133

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem gminnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

R o z d z i a ł XIII

Gminna gospodarka finansowa

§ 134

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.

2. Budżet gminy jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki gminy.

3. Tryb uchwalania budżetu zawiera rozdział VI statutu.

§ 135

1. Uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

2. Uchwały, o których mowa w pkt 1, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady.

§ 136

1. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada zarząd.

2. Zarządowi przysługuje wyłącznie prawo.

1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,

2)( emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,

3) dokonywania wydatków budżetowych,

4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,

5) dysponowania rezerwami budżetu gminy,

6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

3. Obsługę bankową gminy prowadzi bank wybrany w drodze ustawy o zamówieniach publicznych.

§ 137

1. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.

2. Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.

3. Zarząd informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych.

R o z d z i a ł XIV

Związki i porozumienia międzygminne

§ 138

1. W celu wykonywania zadań publicznych gminy rada może zdecydować o przystąpieniu gminy do związków i porozumień międzygminnych.

2. W przypadku przystąpienia gminy do związków i porozumień międzygminnych obowiązują przepisy ustawy o samorządzie gminnym.

R o z d z i a ł XV

Stowarzyszenia gmin

§ 139

1. W celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz wspólnych interesów gmina może przystąpić do stowarzyszenia.

2. Decyzję o przystąpieniu do stowarzyszenia podejmuje rada w drodze uchwały.

R o z d z i a ł XVI

Nadzór nad działalnością gminną

§ 140

1. Nadzór nad działalnością gminną sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem,

2. Organami nadzoru są Prezes Rady Ministrów i Wojewoda Dolnośląski a w zakresie spraw finansowych – Regionalna Izba Obrachunkowa.

R o z d z i a ł XVII

Pracownicy samorządowi

§ 141

Pracownicy samorządowi zatrudniani są na podstawie:

a) wyboru – burmistrz i jego zastępcy,

b) powołania – sekretarz gminy i skarbnik gminy (główny księgowy budżetu(,

c) umowy o pracę – pozostali pracownicy samorządowi.

§ 142

Stosunek pracy z burmistrzem i jego zastępcami nawiązuje się na podstawie uchwały rady o wyborze.

§ 143

Stosunek pracy z sekretarzem gminy i skarbnikiem gminy nawiązuje się na podstawie uchwały rady o powołaniu.

§ 144

Status prawny pracowników samorządowych określa odrębna ustawa.

§ 145

Pracownik samorządowy nie może wykonywać zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności z jego obowiązkami albo mogłyby wywoływać podejrzenie o stronniczość lub interesowność.

§ 146

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonują:

a)wobec przewodniczącego zarządu – rada w formie uchwały lub przewodniczący rady w zakresie ustalonym odrębną uchwałą z zastrzeżeniem § 19 pkt 2,

b) wobec pozostałych pracowników samorządowych – przewodniczący zarządu.

§ 147

Przed podjęciem pracy pracownik zatrudniony na podstawie wyboru lub powołania składa pisemne ślubowanie następującej treści:

“Ślubuję uroczyście, że na zajmowanym stanowisku będą służył państwu i społeczności lokalnej, przestrzegać porządku prawnego i wykonywać sumiennie powierzone mi zadania”.

§ 148

Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy i Miasta Lwówek Śląski określa regulamin organizacyjny, uchwalony na wniosek zarządu przez radę.

§ 149

1. Zarząd gminy nawiązuje stosunek pracy z kierownikami gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Czynności z zakresu prawa pracy wobec nich wykonuje przewodniczący zarządu.

R o z d z i a ł XIX

Postanowienia końcowe

§ 150

Zmiana niniejszego statutu może nastąpić uchwałą rady, podjętą zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.