Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Gminy Lwówek Śląski z dnia 20 listopada 2001 r. (poz. 87)

 

STATUT

GMINY LWÓWEK ŚLĄSKI

 

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Wspólnotę samorządową gminy Lwówek Śląski stanowią jej mieszkańcy.

§ 2

Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

§ 3

Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

§ 4

1. Terytorium gminy obejmuje miasto Lwówek Śląski i 28 sołectw:

1) Bielanka 15) Płóczki Górne

2) Brunów 16) Płóczki Dolne

3) Chmielno 17) Radłówka

4) Dębowy Gaj 18) Radomiłowice

5) Błużec 19) Rakowice Małe

6) Dworek 20) Radkowice Wielkie

7) Gaszów 21) Skała

8) Górczyca 22) Skorzynice

9) Gradówek 23) Sobota

10) Kotliska 24) Ustronie

11) Mojesz 25) Włodzice Małe

12) Nagórze 26) Włodzice Wielkie

13) Niwnice 27) Zbylutów

14) Pieszków 28) Żerkowice

Mapa gminy stanowi załącznik nr 1 do statutu.

§ 5

1. Siedzibą organów gminy jest miasto Lwówek Śląski.

2. Rada nosi nazwę Rady Miejskiej Gminy Lwówek Śląski, zwana jest dalej Radą.

§ 6

1. Herbem gminy jest wizerunek stanowiący załącznik nr 2 do statutu.

Gmina posługuje się flagą której wzór stanowi załącznik nr 3 do statutu oraz hejnałem, którego zapis nutowy stanowi załącznik nr 4. Gmina posługuje się pieczęcią okrągłą zawierającą pośrodku herb a w otoku napis “Gmina i Miasto Lwówek Śląski”.

2. Komercyjne wykorzystanie nazwy gminy Lwówek Śląski wymaga zgody Rady. Rada udziela zgody w drodze uchwały.

3. Wzorce herbu, flagi, hejnału i pieczęci są znakami prawnie chronionymi. Komercyjne ich rozpowszechnianie wymaga zgody Zarządu Gminy i Miasta Lwówek Śląski.

§ 7

Rada może nadać honorowe obywatelstwo osobie szczególnie zasłużonej dla gminy Lwówek Śląski.

§ 8

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

§ 9

1. Mieszkańcy gminy jako członkowie wspólnoty samorządowej wyrażają w referendum lokalnym w drodze głosowania swoją wolę co do sposobu rozstrzygania sprawy ich dotyczącej, mieszczącej się w zakresie zadań i kompetencji organów gminy lub w sprawie odwołania rady gminy.

2. Tryb i zasady przeprowadzania referendum określa ustawa.

§ 10

Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców. Gmina spełnia ten obowiązek poprzez swoje organy, realizując zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej.

§ 11

1. Organami gminy są:

1) Rada Miejska Gminy Lwówek Śląski,

2) Zarząd Gminy i Miasta Lwówek Śląski.

2. Uchwały organów gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

3. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

4. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy, posiedzenia jej komisji i zarządu gminy i miasta, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.

R o z d z i a ł II

Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy rady

§ 12

1. Rada jest organem stanowiącym, inspirującym i kontrolnym.

2. Jej kadencja trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.

§ 13

Radę stanowią radni wybrani w wyborach samorządowych w ustawowej liczbie.

§ 14

1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia jej organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

2. Radny ma prawo do uzyskania informacji w zakresie wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym od instytucji samorządowych.

3. Radny ma prawo zwrócić się z interwencją w sprawach mieszkańców gminy do właściwego organu, niezależnie od działań rady czy zarządu.

4. Radny obowiązany jest brać udział w pracach rady i jej organów, oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany przez radę.

5. Radny ma prawo zrzeszać się w klubach radnych.

§ 15

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

3. Za udział w sesjach rady oraz w posiedzeniach komisji radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

4. Radny lub członek zarządu nie może brać udziału w głosowaniu w radzie, w zarządzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

§ 16

1. Pierwsza sesja nowo wybranej rady zwoływana jest w trybie i terminie określonym ustawą.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady, do czasu wyboru przewodniczącego rady prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

3. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie: “Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz z interesami gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań gminy”.

4. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywoływani kolejno radni wypowiadają słowo “ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania “Tak mi dopomóż Bóg”.

5. Radni nieobecni na pierwszej sesji rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 17

1. Rada wybiera ze swego grona w głosowaniu tajnym przewodniczącego i 1 do 3 wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

2. Funkcji tych nie można łączyć z funkcją członka zarządu i członka komisji rewizyjnej.

3. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady w trybie określonym w pkt 1.

4. Przewodniczący jest wyłącznie uprawniony do organizowania pracy rady oraz prowadzenia obrad rady.

5. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i nie wyznaczeniu wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje najstarszy wiekiem wiceprzewodniczący rady.

§ 18

Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

§ 19

Do wyłącznej właściwości rady należy:

1) uchwalanie statutu gminy,

2) wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy – na wniosek przewodniczącego zarządu,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez zarząd,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, z zakresu działalności powiatu oraz zadań z zakresu działalności województwa,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

15) podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, flagi, hejnału i pieczęci, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

16) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

17) uchwalanie rocznych planów pracy rady,

18) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.

§ 20

Rada realizuje swoje zadania na sesjach oraz przez komisję rewizyjną, stałe i doraźne komisje problemowe, powoływane odrębną uchwałą rady.

R o z d z i a ł III

Komisja Rewizyjna

§ 21

Komisja rewizyjna, zwana dalej komisją, działa w oparciu o przepisy ustaw, statutu gminy Lwówek Śląski i uchwał rady.

§ 22

1. Komisja w szczególności:

a) opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi,

b) bada i opiniuje skargi na zarząd, współpracując z właściwą merytorycznie komisją.

2. Podejmuje kontrole zgodnie z harmonogramem pracy i tematyką zleconą przez radę.

3. W szczególnych przypadkach komisja przeprowadza kontrole problemowe i sprawdzające nie objęte zatwierdzonym planem pracy.

§ 23

1. Komisja rewizyjna jest organem kolegialnym i składa się z 5 radnych, których wybiera rada w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady. Komisja spośród swego grona wybiera przewodniczącego i jego zastępcę.

2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni; w tym przedstawiciele wszystkich klubów z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w § 17 pkt 1 oraz będących członkami zarządu.

§ 24

Komisja opiniuje i podejmuje wnioski większością głosów. Do ich ważności niezbędna jest obecność co najmniej 3 członków komisji.

§ 25

1. Komisja obraduje na posiedzeniach.

2. Głosowanie na posiedzeniach odbywa się jawnie.

§ 26

1. Prawo zwoływania posiedzenia komisji przysługuje jej przewodniczącemu i przewodniczącemu rady.

2. Posiedzenie komisji jest zwoływane także na wniosek co najmniej 1/3 jej członków.

3. Przewodniczący komisji przewodniczy obradom i reprezentuje komisję. Komisja może upoważnić innego członka do reprezentowania jej w danej sprawie.

4. Przewodniczący komisji przygotowuje projekt porządku obrad oraz zaprasza przedstawicieli jednostek kontrolowanych i inne zainteresowane osoby.

§ 27

1. Praca komisji odbywa się poprzez:

a) posiedzenia – poświęcone w szczególności wypracowaniu treści: opinii wniosków, zapytań (zwanych dalej stanowiskami komisji),

b) czynności kontrolne.

2. Dokumentacja komisji jest jawna.

§ 28

1. Zakres, sposób i przedmiot kontroli każdorazowo określa komisja na swoim posiedzeniu.

2. Komisja rewizyjna może żądać złożenia wyjaśnień w danej sprawie od burmistrza lub kierowników podległych jednostek.

3. Burmistrz lub kierownik podległej jednostki jest obowiązany udostępnić dokumenty i materiały do przeprowadzenia kontroli lub wyjaśnienia danej sprawy.

§ 29

1. Komisja może podjąć postanowienie o zatrudnieniu biegłego lub zleceniu przeprowadzenia kontroli przez właściwy organ kontroli.

2. Biegły współpracuje z komisją i przedkłada jej wyniki swojej pracy. Komisja może upoważnić biegłego do zaprezentowania stanowiska na sesji rady.

3. Zarząd obowiązany jest zawrzeć umowę z biegłym w terminie 14 dni od podjęcia postanowienia o zatrudnieniu biegłego.

4. W przypadku konieczności przeprowadzenia przetargu na wybór biegłego, członkowie komisji rewizyjnej wchodzą w skład komisji przetargowej.

§ 30

1. Komisja, wykonując swoje zadania, może powoływać zespoły kontrolne, określając:

a) skład zespołu, który ze swego grona wybiera osobę kierującą pracami,

b) przedmiot kontroli.

2. Członek komisji podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.

3. Członek komisji może również być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości co do jego bezstronności.

4. O wyłączeniu członka komisji z udziału w kontroli rozstrzyga komisji rewizyjna.

§ 31

1. Prowadząc kontrolę zespół ma prawo:

a) wstępu do obiektów i pomieszczeń,

b) wglądu do wszystkich dokumentów wraz z prawem wykonania ich odpisów lub kserokopii, za wyjątkiem dokumentów objętych ochroną informacji niejawnych i ochroną danych osobowych,

c) zabezpieczenia dowodów,

d) otrzymywania ustnych lub na żądanie zespołu bezzwłocznie pisemnych wyjaśnień i informacji od pracowników w zakresie przedmiotu kontroli.

2. Prowadzący kontrolę zespół ma obowiązek:

a) powiadomić burmistrza i kierownika jednostki o terminie i zakresie kontroli,

b) prowadzić ją w sposób możliwie najmniej zakłócający normalny tryb pracy jednostki,

c) zebrać stosowne opinie prawne w kwestiach budzących wątpliwości,

d) w terminie do 7 dni od zakończenia kontroli sporządzić protokół kontroli, który podpisują członkowie zespołu oraz kierownik kontrolowanej jednostki, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu,

e) niezwłocznie przedstawić podpisany protokół komisji rewizyjnej,

3. Komisja rewizyjna, na podstawie protokołu kontroli, sporządza i kieruje do kierownika kontrolowanej jednostki oraz do zarządu wystąpienie pokontrolne, zawierające wnioski i zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie.

4. Kierownik kontrolowanej jednostki, do której zostało skierowane wystąpienie pokontrolne, jest obowiązany zawiadomić komisję rewizyjną o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie z zastrzeżeniem pkt 5.

5. Kierownik kontrolowanej jednostki, w terminie do 7 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego, może odwołać się do rady. Rozstrzygnięcie rady gminy jest ostateczne.

6. Komisja rewizyjna przedstawia radzie sprawozdania:

a) z wyników kontroli zleconych przez radę,

b) wyników kontroli wykonania budżetu,

c) realizacji rocznego planu kontroli.

§ 32

Komisja rewizyjna najpóźniej do 10 kwietnia opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

§ 33

Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powołanych przez radę.

R o z d z i a ł IV

Komisje Rady

§ 34

1. W skład komisji stałych wchodzi od 3 do 7 radnych.

2. Radni mogą uczestniczyć w pracach co najwyżej dwóch komisji stałych.

3. Radny, członek zarządu może uczestniczyć w pracach jednej komisji stałej rady za wyjątkiem komisji rewizyjnej.

4. Radny, członek zarządu nie może pełnić funkcji przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego komisji stałej rady.

§ 35

1. Komisje przedkładają radzie plan pracy oraz sprawozdania ze swojej działalności.

2. Przy opracowywaniu planu pracy komisje uwzględniają zadania wynikające z planu pracy rady.

3. Plany pracy komisje przedkładają radzie do zatwierdzenia nie później niż na 30 dni od daty zatwierdzenia planu pracy rady.

§ 36

1. Do zadań komisji stałych, w zakresie spraw dla których zostały powołane, należą w szczególności:

a) stała praca merytoryczna i koncepcyjna,

b) ocena działalności zarządu i jednostek organizacyjnych gminy,

c) opiniowanie projektów uchwał rady i rozpatrywanie innych spraw,

d) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

e) badanie terminowości załatwiania przez zarząd i administrację samorządową postulatów, wniosków, skarg i spraw indywidualnych mieszkańców,

f) badanie rzetelności informacji i sprawozdań składanych przez zarząd i administrację samorządową.

2. Zadania komisji doraźnych określa rada w uchwale.

§ 37

Komisje powinny informować się oraz koordynować działania w zakresie spraw będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej komisji poprzez:

a) wspólne posiedzenia komisji,

b) udostępnianie własnych opracowań i analiz,

c) powoływanie zespołów do rozwiązywania określonych problemów.

§ 38

1. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący rady i prowadzi jej obrady do czasu wyboru przewodniczącego komisji.

2. Komisja opiniuje i podejmuje wnioski zwykłą większością głosów. Do ich ważności niezbędna jest obecność co najmniej połowy członków komisji.

3. Głosowanie na posiedzeniach odbywa się jawnie.

4. Prawo zwoływania posiedzenia komisji przysługuje jej przewodniczącemu a w uzasadnionych przypadkach przewodniczącemu rady.

5. Posiedzenie komisji jest zwoływane także na wniosek co najmniej 1/3 jej członków, lecz nie mniej niż dwóch.

§ 39

Zarząd i jednostki organizacyjne gminy zobowiązane są:

a) w żądanym terminie przedłożyć materiały na posiedzenie komisji,

b) udzielić odpowiedzi na wnioski i zapytania komisji w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty ich otrzymania.

§ 40

1. Z każdego posiedzenia komisji Biuro Rady sporządza pismem maszynowym protokół zawierający:

a) numer i datę,

b) imiona i nazwiska obecnych członków komisji i osób zaproszonych,

c) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

d) porządek posiedzenia,

e) przebieg posiedzenia i przyjęte wnioski,

f) czas trwania posiedzenia,

g) podpis prowadzącego posiedzenie,

h) podpis sporządzającego protokół.

2. Protokoły numeruje się:

– liczbą rzymską – numer komisji, łamaną przez

– liczbę arabską – kolejny numer posiedzenia komisji, łamaną przez dwie ostatnie cyfry roku.

R o z d z i a ł V

Kluby radnych

§ 41

1. Klub radnych składa się z co najmniej 3 radnych.

2. Grupa radnych nabywa uprawnienia klubu radnych po potwierdzeniu przez przewodniczącego rady faktu rejestracji.

3. Rejestracji klubu dokonuje przewodniczący rady na wniosek grupy radnych najpóźniej w terminie 7 dni po złożeniu zgłoszenia.

4. W zgłoszeniu podaje się:

a) nazwę klubu,

b) listę członków,

c) imię i nazwisko przewodniczącego.

5. Po zarejestrowaniu klub zostaje wpisany do rejestru klubów radnych.

6. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania rady.

7. Radni zrzeszeni w klubie działają w oparciu o wewnętrzny regulamin, który nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.

8. W razie zmiany w składzie klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia przewodniczącego rady.

R o z d z i a ł VI

Sesja Rady

1. Postanowienia ogólne

§ 42

1. Rada obraduje na sesjach, zwoływanych przez przewodniczącego rady lub pisemnie upoważnionego przez niego wiceprzewodniczącego, w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Na wniosek Zarz1du lub co najmniej 1 ustawowego składu rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek winien zawierać porządek obrad oraz projekty uchwał.

§ 43

Podczas sesji rada rozpatruje i rozstrzyga sprawy należące do jej kompetencji w drodze uchwał.

§ 44

Warunki organizacyjno-techniczne niezbędne dla sprawnej pracy rady na sesji zapewnia burmistrz.

§ 45

1. Sesje Rady przygotowuje przewodniczący rady.

2. Przewodniczący ustala porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.

§ 46

1. Porządek obrad rady winien zawierać:

a) otwarcie sesji i stwierdzenie quorum,

b) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji rady,

c) interpelacje i zapytania,

d) uchwały,

e) informacja zarządu o działalności między sesjami,

f) informacje i komunikaty przewodniczącego rady.

2. W porządku obrad sesji raz na pół roku powinno znajdować się sprawozdanie z wykonania uchwał rady.

3. Rada może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

4. Zmiana porządku obrad sesji zwołanej w trybie § 42 pkt 2 wymaga dodatkowo zgody wnioskodawcy.

5. Na wniosek burmistrza przewodniczący rady gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady gminy projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd, a projekt wpłynął do rady gminy w terminie co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.

§ 47

1. Radnych powiadamia się o zwołaniu sesji co najmniej na 7 dni przed jej terminem. Wraz z zawiadomieniem powinni otrzymać porządek obrad, projekty uchwał oraz inne materiały niezbędne do rzetelnego zapoznania radnych z tematem sesji.

2. Zawiadomienie o sesji powinno być podane do wiadomości mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty dla gminy.

3. Przewodniczący rady gminy jest każdorazowo obowiązany do zawiadamiania, na takich samych zasadach jak radnych, przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji rady gminy.

4. Materiały do sesji poświęconej:

a) uchwalaniu budżetu – należy dostarczyć radnym co najmniej na 30 dni przed sesją,

b) rozpatrzeniu sprawozdań z wykonania budżetu oraz w sprawie absolutorium dla zarządu – należy dostarczyć radnym co najmniej 14 dni przed sesją.

5. Projekty uchwał nie przedstawione w terminie mogą być przedmiotem obrad tylko za zgodą rady w trybie przewidzianym dla zmiany porządku obrad.

2. Obrady

§ 48

1. Obrady rady są jawne.

2. Publiczność oraz prasa, radio i telewizja mają prawo przebywać w miejscu do tego przeznaczonym.

§ 49

W obradach rady uczestniczą oprócz burmistrza i jego zastępców skarbnik gminy i sekretarz gminy.

§ 50

1. Posiedzenie sesji otwiera i prowadzi obrady przewodniczący rady lub upoważniony przez niego wiceprzewodniczący.

2. Po ustaleniu obecności połowy składu rady przewodniczący stwierdza prawomocność obrad i przedstawia porządek obrad.

3. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie sesji rady prowadzący obrady zarządza przerwę w obradach.

4. Jeżeli po wznowieniu obrad nadal brak jest quorum, prowadzący obrady sprawdza obecność i zamyka sesję. Nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili salę obrad, wpisuje się do protokołu.

§ 51

Sesja może odbywać się w ciągu jednego lub kilku posiedzeń. Powodem przedłużenia sesji może być nie wyczerpanie porządku obrad. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia odbywa się z pominięciem wymogów wskazanych w § 47.

§ 52

1. Prowadzący obrady przestrzega uchwalonego porządku. W uzasadnionych przypadkach, jeśli nie ma sprzeciwu, może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.

2. Prowadzący obrady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

3. Czas wystąpienia projektodawcy uchwały jest nieograniczony, chyba że rada postanowi inaczej.

4. Czas wystąpienia w dyskusji nie powinien przekraczać 5 minut. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący obrad może przedłużyć czas wystąpienia.

5. Radny w tym samym punkcie obrad ma prawo do jednej repliki. Czas repliki nie powinien przekraczać 3 minut.

6. Zabranie głosu “ad vocem” odbywa się poza kolejnością zgłoszeń. Radny ma prawo do dwóch wypowiedzi 1-minutowych w jednym punkcie porządku obrad. Prowadzący obrady może udzielić głosu osobie zaproszonej oraz osobie spośród publiczności.

§ 53

1. W przypadku stwierdzenia, że zabierający głos wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znaczenie przekracza przeznaczony dla niego czas, przewodniczący obrad może mu zwrócić uwagę. Po dwukrotnym zwróceniu uwagi przewodniczący obrad może odebrać głos występującemu.

2. Od tej decyzji służy radnemu odwołanie do rady, która rozstrzyga w głosowaniu jawnym. Przewodniczący obrad poucza osobę zainteresowaną o tym uprawnieniu.

§ 54

1. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia radnego lub osoby zaproszonej w rzeczywisty sposób zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze rady, prowadzący obrady przywołuje mówcę “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos.

2. Prowadzący obrady może nakazać opuszczenie sali osobom spoza rady, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad.

3. Fakty, o których mowa w pkt 1 i 2, odnotowuje się w protokole sesji.

§ 55

1. W trakcie sesji radny ma prawo zgłaszać wnioski formalne, których przedmiotem, mogą być w szczególności:

a) sprawdzenie quorum,

b) zakończenie dyskusji,

c) głosowanie jawne imienne,

d) przeliczenie głosów,

e) przerwa lub odroczenie obrad,

f) przekazanie sprawy do komisji,

g) ograniczenie czasu wypowiedzi,

h) głosowanie bez dyskusji,

i) zamknięcie listy kandydatów przy wyborach,

j) zgłoszenie autopoprawki do projektu uchwały,

k) przełożenie nierozstrzygniętego głosowania.

2. Wnioski o charakterze formalnym przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie zaraz po ich zgłoszeniu. W dyskusji nad wnioskiem formalnym dopuszcza się jeden głos popierający wniosek i jeden przeciwny.

§ 56

Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad. Wniosek powinien być przedłożony prowadzącemu obrady na piśmie (w trakcie obrad lub przed rozpoczęciem sesji) lub w formie ustnej i krótko uzasadniony.

1. Wnioski merytoryczne podlegają głosowaniu według kolejności zgłoszenia, za wyjątkiem wniosku najdalej idącego.

2. Radny wnioskodawca ma prawo przed przystąpieniem do głosowania wycofać wniosek.

3. Tryb głosowania

§ 57

1. Głosowanie może odbywać się w formie:

a) jawnej, jawnej imiennej,

b) tajnej, jeśli ustawa tak stanowi.

2. W przypadku równej liczby głosów “za” i “przeciw”, można zarządzić powtórne głosowanie a w przypadku powtórnego braku rozstrzygnięcia przesunięcie głosowania na następne posiedzenie.

§ 58

1. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów “za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów “przeciw"”

2. Bezwzględna większość głosów oznacza, iż wymagana jest liczba głosów “z” przewyższająca co najmniej o jeden głos połowę oddanych ważnie głosów.

§ 59

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy oddane uznaje się te, które oddano “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”. Głos radnego obecnego na sali obrad, nie biorącego udziału w głosowaniu nie jest liczony. Liczbę radnych, którzy nie brali udziału w głosowaniu wpisuje się do protokołu, gdy suma głosów oddanych wskazuje brak quorum.

2. Głosowanie imienne odbywa się przy użyciu kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem oraz głośnym oświadczeniem o sposobie głosowania, odnotowanym w protokole. Lista osób głosujących “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu sesji (z zaznaczeniem, do którego punktu obrad się odnosi).

3. W głosowaniu tajnym radni głosują kartkami, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi zasadami i na właściwych kartkach, oznaczonych pieczęcią rady.

§ 60

1. Głosowanie jawne przeprowadza prowadzący obrady.

2. Głosowanie tajne i jawne imienne przeprowadza komisja skrutacyjna, wybrana na sesji spośród radnych w głosowaniu jawnym. W skład komisji nie może wchodzić radny, którego osoba jest bez[pośrednio związana z tematem głosowania.

3. W przypadku gdy radny nie zgadza się ze stanowiskiem rady i głosuje “przeciwnie” może zgłosić do protokołu zdanie odrębne (votum separatum).

4. Interpelacje i zapytania

§ 61

1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest zarząd.

2. Interpelacje składa się na sesjach lub na piśmie za pośrednictwem biura rady.

§ 62

1. Zarząd zobowiązany jest do udzielenie odpowiedzi na interpelacje na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu i przewodniczącemu, który w punkcie “Interpelacje i zapytania” informuje radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.

2. Radny ma prawo do poinformowania rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie. Zarząd zobowiązany jest do wyjaśnienia swojej odpowiedzi.

§ 63

1. Zapytanie składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach.

2. Wobec niemożności udzielania odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji, musi być ona udzielona zgłaszającemu na piśmie w ciągu 14 dni.

§ 64

Do udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania burmistrz może upoważnić obecnego na sali pracownika samorządowego.

§ 65

Biuro rady prowadzi wykaz zgłoszonych interpelacji i zapytań, w którym powinny być zawarte dokładne informacje o sposobie ich załatwienia i terminach. Do obowiązków pracowników biura rady należy zawiadomienie radnych o wpływających odpowiedziach na interpelacje i zapytania.