113

UCHWAŁA RADY GMINY W WIŃSKU

z dnia 29 listopada 2001 r.

w sprawie zmian w Statucie Gminy Wińsko

Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 40, ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) oraz art. 15 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 45, poz. 497), a nadto § 84 Statutu Gminy Wńsko (Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego z dnia 6 października 1999 r. Nr 26, poz. 1229) Rada Gminy w Wińsku postanawia:

§ 1

Dokonać następujących zmian w Statucie Gminy Wińsko wprowadzonym do użytku uchwałą Rady Gminy w Wińsku XXIII/151/96 z dnia 16 lutego 1996 r. i ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego z dnia 6 października 1999 r. Nr 26, poz. 1229)

1) § 6 – niżej wymienione punkty otrzymują brzmienie:

a) pkt 1 – otrzymuje brzmienie:

“Ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej”.

b) pkt 3 – otrzymuje brzmienie:

“Wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz”.

c) pkt 6 – otrzymuje brzmienie:

“Gminnego budownictwa mieszkaniowego”.

d) pkt 7 – otrzymuje brzmienie:

“Edukacji publicznej”.

e) pkt 8 – otrzymuje brzmienie:

“Kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury”.

f) pkt 9 – otrzymuje brzmienie:

“Kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych”.

g) pkt 10 – otrzymuje brzmienie:

“Targowisk i hal targowych”.

h) pkt 11 – otrzymuje brzmienie:

“Zielni gminnej i zadrzewień”.

i) pkt 12 – otrzymuje brzmienie:

“Cmentarzy gminnych”.

j) pkt 13 – otrzymuje brzmienie:

“Porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej”.

k) pkt 15 – otrzymuje brzmienie:

“Polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej”.

l) po pkt 16, dodać pkt 17–20 w brzmieniu:

“pkt 17. Wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej”

“pkt 18. Promocji gminy”

“pkt 19. Współpracy z organizacjami pozarządowymi”

“pkt 20. Współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw”.

2) w § 12 ust. 1 wykreślić zdanie ostatnie o treści: “W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego”.

3) § 16 ust. 2 otrzymuje brzmienie: “Wybór i odwołanie Zarządu, ustalenie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności”.

4) § 16 ust. 11 otrzymuje brzmienie: “Podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2”a” ustawy o samorządzie gminnym”.

5) § 16, po ust. 12 dodaje się ust. 12“a” w brzmieniu: “Podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych”.

6) § 16 po ust. 14 dodaje się ust. 14“a” w brzmieniu: “Podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów”.

7) § 17 ust. 4 otrzymuje następujące brzmienie:

“Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i nie wyznaczenia wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem".

8) § 18 otrzymuje następujące brzmienie:

ust. 1 “Rada Gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał”.

ust. 2 “Sesja Rady Gminy może składać się z jednego lub kilku posiedzeń”.

ust. 3 “Na wniosek Zarz1du Gminy lub co najmniej 1 ustawowego sk3adu Rady Gminy, Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję, określając jej dzień odbycia przypadający nie później niż w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku. Każdy radny musi być o terminie sesji skutecznie powiadomiony”.

ust. 4 “O sesji zwyczajnej rady należy powiadomić radnych na co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia”.

ust. 5 “Zawiadomienie o terminie sesji podaje się również do wiadomości publicznej przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy stosownego ogłoszenia”.

ust. 6 “Terminy dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji na wniosek Przewodniczącego ustala Rada Gminy w drodze głosowania. Przewodniczący radnych zawiadamia ustnie o terminie posiedzenia”.

9) § 19 otrzymuje brzmienie:

ust. 1 “Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw”.

ust. 2 “Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności: prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z sesji rady gminy, posiedzeń zarządu i komisji rady gminy”.

ust. 3 “Dokumenty o których mowa w ust. 2 udostępnia się obywatelom w każdy piątek tygodnia w biurze rady gminy w godzinach pracy urzędu”.

ust. 4 “Realizacja uprawnień określonych w ust. 3 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie gminy w asyście pracownika urzędu”.

10) po § 19 dodaje się § 19“a” w brzmieniu:

§ 19“a” ust. 1. “Na pierwszym posiedzeniu sesji rada przyjmuje proponowany przez przewodniczącego porządek obrad oraz dokonuje przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji”.

§ 19“a” ust. 2. “Rada Gminy może wprowadzić zmiany w zaproponowanym porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady”.

11) § 29 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“Rada Gminy kontroluje działalność zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy w tym celu powołuje komisję rewizyjną”.

12) w § 58 ust. 2 skreślić: cyfry 2/3 i wpisać cyfry 3/5.

13) § 71 otrzymuje brzmienie:

ust. 1 “Sołtys będący równocześnie przewodniczącym rady sołeckiej może uczestniczyć w każdej sesji rady gminy – bez prawa udziału w głosowaniu”.

ust. 2 “Sołtysi (Przewodniczący Rady Sołeckiej) obecni na sesji Rady Gminy mają prawo zabierania głosu w każdej sprawie przewidzianej w porządku obrad”.

ust. 3 “Przewodniczący Rady Gminy jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania na takich samych zasadach jak radnych, sołtysów (przewodniczący rady sołeckiej) o sesji Rady Gminy”.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Gminy.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
IZYDOR MYŚLICKI