336

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ DZIERŻONIOWA

z dnia 29 stycznia 2001 r.

w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późniejszymi zmianami), art. 26 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity Dz. U. Nr 15, poz. 139 z 1999 r.) oraz uchwały nr XLV/362/97 Rady Miejskiej Dzierżoniowa z dnia 29 września 1997 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta Dzierżoniowa,
Rada Miejska uchwala miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w zachodniej części miasta Dzierżoniowa, zwany dalej planem miejscowym.

R o z d z i a ł I

PRZEPISY OGÓLNE

§ 1

Miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego objęto obszar o powierzchni ok. 100 ha położony na terenie miasta Dzierżoniowa, w jego zachodniej części, ograniczonej torem kolejowym na kierunku Jaworzyna Śląska – Kamieniec Ząbkowicki, granicą administracyjną z Pieszycami, nieczynną bocznicą kolejową w kierunku Pieszyc oraz drogą powiatową nr 45 250 i łączącą Pieszyce Dolne z ul. Brzegową.

§ 2

Celem regulacji zawartych w ustaleniach zmiany planu jest:

1) realizacja interesów publicznych, szczególnie w zakresie zadań własnych, a także związanych z ochroną środowiska,

2) umożliwienie powiększenia terenu Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej dla lokalizacji planowanych nowych podmiotów gospodarczych.

§ 3

1. Integralną częścią planu miejscowego jest rysunek planu stanowiący załącznik graficzny do niniejszej uchwały, składający się z trzech arkuszy.

2. Oznaczenia graficzne występujące na rysunku planu miejscowego są obowiązującymi ustaleniami planu.

§ 4

Ilekroć w przepisach niniejszej uchwały jest mowa o:

planie – należy przez to rozumieć ustalenia planu, o którym mowa w § 1 uchwały, o ile z treści przepisu nie wynika inaczej,

uchwale – należy przez to rozumieć niniejszą uchwałę Rady Miejskiej w Dzierżoniowie, o ile z treści przepisu nie wynika inaczej,

przepisach szczególnych i odrębnych – należy przez to rozumieć przepisy ustaw wraz z aktami wykonawczymi,

rysunku planu – należy przez to rozumieć rysunek planu sporządzony na mapie w skali 1 : 5000, składający się z trzech ponumerowanych arkuszy, stanowiący załącznik graficzny do niniejszej uchwały,

obszarze – należy przez to rozumieć obszar o określonym rodzaju przeznaczenia, wyznaczony na rysunku planu liniami rozgraniczającymi lub granicami opracowania planu.

§ 5

1. Przedmiotem ustaleń planu są:

tereny przemysłowo-składowe, oznaczone na rysunku planu symbolem – “P”,

tereny usług, oznaczone na rysunku planu symbolem – “U”,

tereny komunikacji, oznaczone na rysunku planu symbolem – “K”,

tereny użytkowania rolniczego, oznaczone na rysunku planu symbolem – “R”,

tereny wód otwartych i cieków, oznaczone symbolem – “W”,

tereny mieszkalnictwa, oznaczone symbolem – “M”,

tereny zieleni, oznaczone symbolem – “Z”,

tereny przebiegu sieci elektroenergetycznych, oznaczone symbolem – “EE”.

2. Na terenach, o których mowa w ust. 1, ustala się przeznaczenie podstawowe oraz przeznaczenie dopuszczalne lub towarzyszące.

3. Tereny, o których mowa w ust. 2, mogą być w całości wykorzystane na cele zgodne z ich podstawowym przeznaczeniem lub częściowo na cele przeznaczenia podstawowego i pozostałego na zasadach ustalonych w dalszych przepisach uchwały.

R o z d z i a ł II

PRZEPISY SZCZEGÓŁOWE

§ 6

1. Adaptuje się w planie istniejący obszar mieszkaniowo-przemysłowy, oznaczony na rysunku planu symbolem 1. M,P, przeznaczony na cele działalności gospodarczej z towarzyszeniem funkcji mieszkaniowej, bez określania proporcji pomiędzy tymi funkcjami.

2. Na obszarze, o którym mowa w ust. 1, przewiduje się adaptację istniejących obiektów, w tym także młyna gospodarczego, których stan techniczny umożliwia przeprowadzenie modernizacji i remontu w sposób ekonomicznie uzasadniony.

3. Adaptacja obiektów wymienionych w ust. 2 winna się odbywać na warunkach określonych w § 14 ust. 1 uchwały dla obiektów projektowanych.

4. Przewiduje się możliwość rozwoju funkcji przemysłowo-składowych na części niezainwestowanej obszaru wg ustaleń zawartych w dalszej części uchwały oraz z uwzględnieniem przepisów szczególnych dotyczących odległości obiektów od linii i bocznic kolejowych.

5. Włączenie obszaru do istniejącego układu komunikacji publicznej należy przewidzieć bezpośrednio z drogi powiatowej nr 45 250, w miejscu dotychczas funkcjonującego wjazdu.

6. Ustala się dla obszaru nieprzekraczalną linię zabudowy od strony drogi powiatowej w odległości min. 15 metrów od prawej krawędzi jezdni. Pas terenu do linii zabudowy może być użytkowany na cele parkingowe lub inne związane z obsługą komunikacyjną.

§ 7

1. Wyznacza się w planie teren usług technicznych z zielenią towarzyszącą, oznaczony na rysunku planu symbolem 2. U,Z.

2. Ustala się, że zieleń towarzysząca będzie zajmować nie mniej niż 40 % powierzchni obszaru brutto, w tym pas zieleni nadbrzeżnej wzdłuż Potoku Pieszyckiego nie będzie węższy niż 30 metrów. Zieleń należy przewidzieć wielopiętrową, ozdobną.

3. Na części obszaru wyłączonej z zabudowy dopuszcza się realizację sieci infrastruktury technicznej, także nadziemnej, oraz urządzeń infrastruktury wyłącznie podziemnych.

4. Dojazd z istniejącej drogi powiatowej, wyłącznie jeden, z możliwością wykonania wewnętrznych rozjazdów.

5. W strefie wyłączonej z zabudowy dopuszcza się dokonywanie działań służących wykorzystaniu terenu na cele polderów zabezpieczających.

6. Linię zabudowy ustala się od strony drogi w odległości min. 15 m od prawej krawędzi jezdni.

§ 8

1. Wyznacza się obszar przemysłowo-składowy, oznaczony na rysunku planu symbolem 3. P.

2. Na obszarze, o którym mowa w ust. 1, przewiduje się możliwość lokalizowania zakładów produkcyjnych i drobnej wytwórczości, składów hurtowych i celnych, przedsiębiorstw budowlanych, gospodarki komunalnej, baz transportowych, innych baz i zaplecz.

3. Na przedmiotowym obszarze należy w fazie projektowania inwestycji przewidzieć konieczność wyposażenia terenu w zieleń towarzyszącą na poziomie co najmniej 10% powierzchni inwestycji brutto.

4. Wjazd na obszar bezpośrednio z drogi nr 45 250 wyłącznie jeden, natomiast dopuszcza się nawet kilka zjazdów z drogi gminnej w kierunku Pieszyc Dolnych.

5. Pas terenu wzdłuż Potoku Pieszyckiego o szerokości min. 30 metrów należy wyłączyć z zainwestowania i przeznaczyć na cele zieleni towarzyszącej i urządzeń służących zabezpieczeniu przeciwpowodziowemu.

§ 9

1. Wydziela się pas terenu, oznaczony symbolem 4. W, związany z wodami otwartymi o szerokości min. 20 metrów na cele bezpośrednio związane z ciekiem oraz potrzebą dostępu w celu jego eksploatacji i konserwacji, także urządzeń przeciwdziałających zalewowi terenów przyległych.

2. Na obszarze, o którym mowa w ust. 1, nie zezwala się na jakiekolwiek zainwestowanie niezwiązane z podstawową funkcją, zaleca się modernizację koryta i polderów uwzględniającą zabezpieczenia przeciwpowodziowe.

3. Przewiduje się możliwość realizacji mostów i przepustów przez potok dla potrzeb komunikacji publicznej oraz wewnętrznej.

4. W strefie wyłączonej z zabudowy wzdłuż Potoku Pieszyckiego po obydwu jego stronach należy tak kształtować teren, by stworzyć naturalne zabezpieczenie przed rozlaniem wód opadowych. Wszystkie inwestycje lokalizowane wokół przedmiotowego pasa muszą być każdorazowo uzgadniane z Regionalnym Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych.

§ 10

1. Ustala się rolnicze przeznaczenie gruntów położonych w obszarach oznaczonych symbolami 5 i 6 R/EE.

2. Przewiduje się dla tych obszarów możliwość realizacji inwestycji polegającej na budowie dwóch równoległych, oddalonych od siebie nawzajem o 60 metrów linii elektroenergetycznych o napięciu znamionowym 400 kV.

3. Ustala się, że maksymalny zasięg ewentualnego oddziaływania obydwu linii w zakresie :

– pola elektrycznego,

– pola magnetycznego,

– hałasu,

– zakłóceń radioelektrycznych,

wynosić może nie więcej niż 40 metrów, licząc od osi każdej z nich w kierunku zewnętrznym.

4. W pasie oddziaływania obydwu linii obowiązuje bezwzględny zakaz wznoszenia jakichkolwiek obiektów i urządzeń z wyłączeniem inwestycji infrastruktury technicznej i pod warunkiem nienaruszenia wymagań określonych w odrębnych przepisach dotyczących sieci najwyższych napięć, a także uzgodnienia z zarządcą tychże sieci.

5. Na obszarach, o których mowa w ust. 1, przewiduje się prowadzenie gospodarki polowej, warzywniczej i szkółkarskiej, nie zezwala się natomiast na produkcję sadowniczą.

6. W strefach zmeliorowanych przebieg linii wraz z lokalizacją słupów przelotowych należy uzgodnić każdorazowo z Wojewódzkim Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych, pełniącym w imieniu wojewody funkcję administratora urządzeń melioracyjnych.

7. Projekt budowlany przedmiotowych linii należy sporządzić z uwzględnieniem odrębnych przepisów dotyczących ochrony przeciwporażeniowej oraz wytycznych projektowania i eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych w zakresie ochrony ludzi i środowiska przed oddziaływaniem pola elektromagnetycznego.

8. Wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla przedmiotowej inwestycji, zaliczonej do szkodliwych dla środowiska, uzależnia się od przedstawienia oceny jej oddziaływania, odpowiadającej zakresem etapowi procesu przygotowania inwestycji.

9. Zobowiązuje się Zarząd Miasta do egzekwowania rekompensat od inwestora projektowanych linii, tj. Polskie Sieci Elektroenergetyczne, lub ich późniejszego użytkownika za ewentualne odszkodowania, jakie miasto będzie musiało wypłacić właścicielom lub użytkownikom wieczystym gruntów z tytułu obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planu – przysługujące na podstawie art. 36 ust. 1 i 2 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.

§ 11

1. Wyznacza się obszar przemysłowo-składowy oznaczony na rysunku planu miejscowego symbolem 7. P.

2. Na obszarze, o którym mowa w ust. 1, przewiduje się możliwość lokalizowania zakładów produkcyjnych i drobnej wytwórczości, składów hurtowych i celnych, przedsiębiorstw budowlanych, gospodarki komunalnej, baz transportowych, innych baz i zaplecz. W bezpośredniej bliskości torowiska wyklucza się produkcję i obrót substancjami łatwopalnymi, wybuchowymi i żrącymi.

3. Na przedmiotowym obszarze należy w fazie projektowania inwestycji przewidzieć konieczność wyposażenia terenu w zieleń towarzyszącą na poziomie co najmniej 10 % powierzchni inwestycji brutto. W pasie zieleni izolacyjnej, biegnącym wzdłuż linii kolejowej w kierunku Jaworzyny Śląskiej, należy uwzględnić obowiązujące odległości nasadzeń drzewostanu od torów kolejowych, wykluczając tym samym możliwość zatarasowania drogi żelaznej wskutek nietypowych zjawisk atmosferycznych itp. Należy zatem przyjąć bezpieczną odległość minimalną 15 metrów od skrajnego toru.

4. Pas terenu wzdłuż Potoku Pieszyckiego o szerokości min. 30 metrów należy wyłączyć z zainwestowania i przeznaczyć na cele zieleni towarzyszącej.

5. Wjazdy na teren obszaru, o którym mowa w ust. 1, należy przewidzieć wyłącznie poprzez obszar komunikacji oznaczony symbolem 8. K.

6. Linię zabudowy od strony obszaru komunikacyjnego przewiduje się w odległości nie mniejszej niż 6 metrów od jego granicy.

7. Wzdłuż istniejącego torowiska na kierunku Jaworzyna Śl. – Kamieniec Ząbk. należy wyłączyć pas o szerokości min. 30 m z zainwestowania i przeznaczyć go na cele zieleni towarzyszącej, przy czym w odległości min. 15 metrów od osi skrajnego toru nie zezwala się na zieleń wysoką.

§ 12

1. Dla wyznaczonego w rysunku planu i określonego symbolem 8. K obszaru ustala się funkcję związaną z obsługą komunikacyjną terenu projektowanej strefy ekonomicznej.

2. Na obszarze, o którym mowa w ust. 1, przewiduje się możliwość prowadzenia komunikacji drogowej, a także realizacji inwestycji związanych z transportem kolejowym, tj. odtworzenia bocznicy, urządzeń rampowych, obiektów spedycyjnych itp.

3. Warunkiem realizacji inwestycji związanych z transportem kolejowym, o których mowa w ust. 2, jest uwzględnienie w projekcie zagospodarowania terenu także drogi, tzw. zakładowej, o szerokości jezdni 7 metrów, z możliwością wykonania dodatkowych pasów technologicznych oraz zatok postojowych wg potrzeb.

4. Obiekty kubaturowe dopuszczone do realizacji na przedmiotowym obszarze należy projektować jako parterowe o charakterze horyzontalnym i szerokościach umożliwiających realizację pozostałych funkcji liniowych.

5. Dopuszcza się za zgodą stosownych służb PKP likwidację nieczynnej bocznicy kolejowej i włączenie tak powstałego pasa terenu w kompleks komunikacji drogowej, w sposób poszerzający zakres obsługi komunikacyjnej.

6. W pasie linii rozgraniczających obszaru zezwala się na prowadzenie sieci i urządzeń infrastruktury technicznej w pełnym zakresie, pod warunkiem, że nie naruszy to wymogów określonych w przepisach szczególnych dotyczących dróg publicznych.

§ 13

1. Dla obszarów przeznaczonych do zainwestowania na funkcje przemysłowe, usługowe i mieszkaniowe ustala się następujące warunki zabudowy:

– wysokość zabudowy nie może przekraczać 3 kondygnacji naziemnych lub 9 metrów w szczycie (do wysokości brutto nie zalicza się elementów obiektu typu: komin, nadbudowa dźwigów, wieże strażnicze itp.),

– preferuje się zabudowę w charakterze horyzontalnym, dopuszcza się dachy o niewielkich nachyleniach połaci, a także stropodachy, architektura obiektów winna być adekwatna do funkcji i przeznaczenia,

– na obszarach przyległych do linii kolejowej należy projektować obiekty z uwzględnieniem technologii odpornej na drgania i wibracje pochodzące z ruchu pociągów.

2. Na wymienionych w ust. 1 obszarach obowiązują następujące zasady zagospodarowania terenu:

– dopuszcza się możliwość dokonywania wewnętrznych podziałów geodezyjnych obszarów na cele lokalizacji poszczególnych inwestycji, przy zachowaniu możliwości skomunikowania powstałych nieruchomości,

– w celu przeciwdziałania niekontrolowanemu dzieleniu obszarów, o którym mowa w niniejszym ustępie, zobowiązuje się Zarząd do wcześniejszego opracowania koncepcji funkcjonalno--przestrzennej, uwzględniającej wnioski inwestorów. W dalszym etapie uruchamiania terenów inwestycyjnych przedmiotową koncepcję należy korygować adekwatnie do składanych wniosków oraz potrzeb wynikających z konieczności spełnienia wymogów z zakresu ładu przestrzennego, polityki przestrzennej oraz zasad ekonomicznych itp.,

– koncepcje funkcjonalno-przestrzenne, jako opracowania interdyscyplinarne, należy sporządzić z udziałem projektantów uprawnionych w zakresie planowania przestrzennego,

– w przypadku dokonywania dodatkowych podziałów wewnętrznych i wydzielenia ciągów komunikacyjnych ustala się konieczność spełnienia dla nich warunków wynikających z ustawy o drogach publicznych,

– dla każdego z wydzielonych podmiotów należy przewidzieć w projekcie zagospodarowania terenu niezbędną liczbę parkingów i miejsc postojowych zamkniętych i otwartych w ramach posiadanej nieruchomości,

– na obszarach przylegających bezpośrednio do linii kolejowej nie należy lokalizować produkcji i obrotu substancjami łatwopalnymi, wybuchowymi i żrącymi. Każda działalność, której mogą towarzyszyć wymienione substancje, musi być każdorazowo uzgadniania ze służbami technicznymi PKP,

– wszelkie place składowe, manewrowe i dojazdy dla samochodów oraz położone w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej muszą mieć nawierzchnię utwardzoną ze spadkiem zapewniającym spływ wody w kierunku przeciwnym do terenów kolejowych.

3. Dla projektowanych podmiotów ustala się konieczność przedłożenia wraz z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze opracowanej w zakresie odpowiadającym kwalifikacji oddziaływania inwestycji na to środowisko, wynikającej z przepisów szczególnych.

4. Nie zezwala się na wykorzystywanie istniejących rowów odwadniających tereny kolejowe dla użytkowników spoza PKP, z wyjątkiem uzasadnionych przypadków indywidualnych posiadających pisemną zgodę PKP.

5. Na obszarach, o których mowa w ust. 1, z wyjątkiem obszaru 1.M,P, nie zezwala się na realizację nawet pojedynczych obiektów lub ich części przeznaczonych na cele mieszkaniowe.

§ 14

1. Wyposażenie obszarów przeznaczonych do zainwestowania w media przewiduje się na następujących zasadach:

– energię elektryczną do celów technologicznych i oświetleniowych należy projektować z uwzględnieniem istniejącego systemu energetycznego w tej części miasta poprzez realizację dodatkowych sieci średniego napięcia oraz stacji transformatorowych w liczbie wynikającej z możliwości użytkownika sieci oraz potrzeb,

– zaopatrzenie w wodę do celów bytowych należy przyjąć w oparciu o rozbudowę w tym rejonie istniejącego systemu miejskiego, natomiast do celów technologicznych dopuszcza się stosowanie wody przemysłowej z rurociągu prowadzącego wodę z Lubachowa, także poprzez rozbudowę istniejących magistrali wodnych,

– odprowadzenie ścieków bytowych przewiduje się poprzez realizację systemu kolektorów sanitarnych i skierowanie zrzutu na istniejącą miejską oczyszczalnię ścieków,

– odprowadzenie ścieków technologicznych należy także projektować na oczyszczalnię ścieków, pod warunkiem wyposażenia podmiotów w urządzenia podczyszczające, neutralizatory i separatory stosownie do profilu swojej działalności,

– odprowadzenie wód opadowych należy rozwiązywać w oparciu o system kanalizacji deszczowej wprowadzonej do Potoku Pieszyckiego na podstawie wydanego wcześniej pozwolenia wodno-prawnego i przy spełnieniu warunku wyposażenia terenów utwardzonych i placów w łapacze olejów pochodzących ze środków transportu oraz z uwzględnieniem spadków przeciwnych do torowiska w pasie do 30 m wzdłuż,

– zaopatrzenie terenu w gaz do celów grzewczych oraz technologicznych należy przewidzieć poprzez budowę systemu rurociągów wg warunków przyłączenia inwestycji wydanych przez właściciela gazociągu.

2. Prowadzenie sieci infrastruktury technicznej należy projektować w oparciu o funkcjonujące naturalne linie podziału terenu, tj. szczególnie pasy dróg istniejących i projektowanych, brzegi rzek i cieków, granice władania nieruchomościami, istniejące linie infrastruktury itp.,

§ 15

1. Przepisy zawierające warunki ustalone w celu ochrony przyrody i środowiska mają pierwszeństwo przed przepisami zawierającymi warunki wynikające z innych przesłanek.

2. Warunkiem dopuszczenia realizacji nowych obiektów i urządzeń jest wyposażenie każdorazowo obszaru lub terenu inwestycji w urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne oraz – w miarę potrzeby – w urządzenia do neutralizacji lub likwidacji ścieków chemicznie aktywnych.

3. Uciążliwość lub szkodliwość dla środowiska wywołana przez obiekty lub urządzenia produkcyjne i technologiczne projektowanych podmiotów nie może wykraczać poza granice władania nieruchomością, w sposób niewymagający ustanawiania dodatkowej strefy ochrony oraz spełniać wymogi ustaw szczególnych, w tym dotyczących klimatu akustycznego.

4. Podejmowanie działalności gospodarczej wiążącej się z wprowadzeniem substancji zanieczyszczających powietrze jest możliwe wyłącznie po uzyskaniu decyzji o dopuszczalnej emisji.

5. Podmioty prowadzące działalność, w wyniku której mogą powstawać odpady, także te szczególnie niebezpieczne, zobowiązane są do przedstawienia w ocenie oddziaływania na środowisko przyrodnicze zasad czasowego gromadzenia oraz unieszkodliwiania przy zachowaniu przepisów szczególnych oraz zawartych w ust. 3.

§ 16

Na obszarach objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dopuszcza się dokonywanie podziałów geodezyjnych pod warunkiem, że nie naruszy to obowiązującej struktury funkcjonalnej i nie spowoduje takich zmian, które uniemożliwiłyby realizację zasadniczych ustaleń tegoż planu lub korzystania z nieruchomości rolnych na dotychczasowych zasadach w okresie przed rozpoczęciem inwestowania na danym terenie.

R o z d z i a ł III

przepisy końcowe

§ 17

Traci moc uchwała nr XXXVIII/17/92 Rady Miejskiej w Dzierżoniowie z dnia 25 marca 1992 roku w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta Dzierżoniów w części dotyczącej obszaru wymienionego w § 1 uchwały.

§ 18

Zgodnie z art. 10 ust. 3 oraz art. 36 ust. 3 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym ustala się jednorazową opłatę od wzrostu wartości nieruchomości w wysokości 30%.

§ 19

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Dzierżoniów.

§ 20

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA

RADY MIEJSKIEJ

BARBARA ZARÓWNA

 

Załącznik graficzny do uchwały Rady Miejskiej Dzierżoniowa z dnia 29 stycznia 2001 r. (poz. 336)

Powiększenie

Powiększenie