1745

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ WROCŁAWIA

z dnia 27 września 2001 r.

w sprawie lokalnego programu pomocy w postaci dofinansowania do opłat mieszkaniowych w lokalach mieszkalnych stanowiących mieszkaniowy zasób Gminy Wrocław

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zmianami) oraz art. 46 ust. 7 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 ze zmianami), art. 34 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 ze zmianami) i art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718 ze zmianą) Rada Miejska Wrocławia uchwala, co następuje:

 

§ 1

1. Lokalny program pomocy w postaci dofinansowania do opłat mieszkaniowych obejmuje:

1) najemców lokali mieszkalnych stanowiących mieszkaniowy zasób Gminy Wrocław,

2) osoby zajmujące ww. lokale bez tytułu prawnego, z wyłączeniem:

a) osób, które samowolnie zajęły lokal mieszkalny,

b) osób, z którymi umowa najmu została rozwiązana z przyczyn innych niż zadłużenie z tytułu opłat mieszkaniowych.

2. Dofinansowanie do opłat mieszkaniowych nie przysługuje osobom, które wykraczają w sposób rażący lub uporczywy przeciwko porządkowi domowemu, czyniąc uciążliwym korzystanie z innych lokali. Okoliczności w tym zakresie potwierdza właściwy zarządca na wniosku.

3. Przed ubieganiem się o dofinansowanie do opłat mieszkaniowych w pierwszej kolejności należy wykorzystać własne środki, możliwości i uprawnienia.

§ 2

Ilekroć w uchwale mowa jest o:

1) opłatach mieszkaniowych – należy przez to rozumieć:

a) czynsz najmu określony w umowie najmu,

b) odszkodowanie za zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego,

c) opłaty za świadczenia związane z eksploatacją lokalu określone w umowie najmu,

2) dofinansowaniu do opłat mieszkaniowych – należy przez to rozumieć:

a) dofinansowanie do bieżących opłat mieszkaniowych,

b) dofinansowanie do zaległych opłat mieszkaniowych,

3) zaległych opłatach mieszkaniowych – należy przez to rozumieć należności pieniężne przysługujące Gminie Wrocław od jednego dłużnika (należność główna), bez należnych odsetek i kosztów dochodzenia należności (należności uboczne) – wg stanu na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego datę złożenia wniosku o dofinansowanie do opłat mieszkaniowych,

4) osobie uprawnionej – należy przez to rozumieć:

a) najemcę lokalu mieszkalnego niezadłużonego,

b) najemcę lokalu mieszkalnego zadłużonego,

c) osobę, która nie posiada tytułu prawnego bądź utraciła tytuł prawny do zajmowanego lokalu, z wyłączeniem osób wymienionych w § 1 pkt 2 lit. a i lit. b,

5) szczególnej sytuacji losowej – należy przez to rozumieć taką sytuację osoby uprawnionej, w której w szczególności zapłata zaległych opłat mieszkaniowych bądź zapłata bieżących opłat w całości lub w części mogłaby zagrozić egzystencji osoby uprawnionej lub osób pozostających na jej utrzymaniu i wspólnie z nią zamieszkujących.

§ 3

1. O dofinansowanie do opłat mieszkaniowych mogą ubiegać się osoby uprawnione, jeśli ich dochód na osobę nie przekracza kwoty 100% kryterium dochodowego ustalonego zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 ze zmianami) oraz spełnione są kryteria powierzchniowe określone w art. 5 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 71, poz. 734).

2. Dofinansowanie do opłat mieszkaniowych może zostać udzielone także w szczególnie uzasadnionych okolicznościach, zwłaszcza ze względu na potwierdzony przez Gminę brak możliwości zamiany mieszkania o powierzchni, o której mowa w ust. 1, przekraczającej uzasadnione potrzeby osoby uprawnionej oraz osób wspólnie zamieszkujących i gospodarujących na mieszkanie mniejsze o równoważnym standardzie, którego koszty utrzymania byłyby dostosowane do sytuacji materialnej osoby uprawnionej oraz osób wspólnie zamieszkujących i gospodarujących pod warunkiem spełnienia kryterium dochodowego, o którym mowa w ust. 1.

§ 4

1. Osobie uprawnionej, znajdującej się w szczególnej sytuacji losowej, może zostać udzielone dofinansowanie do zaległych opłat mieszkaniowych, w części lub w całości wyłącznie w przypadku udokumentowania, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach uwiarygodnienia, iż do powstania zaległości doszło z przyczyn od niej niezależnych i przez nią niezawinionych.

2. Osoba uprawniona może otrzymać także dofinansowanie do bieżących opłat mieszkaniowych, jeśli znajduje się w szczególnie trudnej sytuacji losowej uniemożliwiającej bieżące regulowanie pełnych opłat mieszkaniowych, a dzięki dofinansowaniu miałaby prawo do korzystania z dodatku mieszkaniowego.

§ 5

1. Dofinansowanie do opłat mieszkaniowych przyznawane jest w formie zasiłku celowego, w trybie i na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej.

2. Dofinansowanie do bieżących opłat mieszkaniowych może być przyznane na okres do 6 miesięcy, jednak nie dłużej niż do końca roku kalendarzowego.

3. Wzór wniosku o dofinansowanie określa załącznik do uchwały. Dofinansowanie przekazywane jest bezpośrednio na konto odpowiedniego zarządcy.

§ 6

1. Uzyskanie dofinansowania do zaległych opłat, a co za tym idzie spłata zadłużenia w części dotyczącej należności głównej, powoduje wygaśnięcie zobowiązania co do należności ubocznych w całości lub w części odpowiadającej przyznanemu dofinansowaniu.

2. Potwierdzenie wygaśnięcia zobowiązania co do należności ubocznych w formie pisemnego oświadczenia woli wydaje podmiot sprawujący funkcje właścicielskie w imieniu Gminy w stosunku do komunalnego zasobu mieszkaniowego.

3. Przyznanie dofinansowania do zaległych opłat, w oparciu o przepisy niniejszej uchwały, przysługuje wyłącznie jeden raz w odniesieniu do danej osoby uprawnionej.

4. Spłata zadłużenia w całości może stanowić podstawę do zawarcia umowy najmu, jeśli rozwiązanie tej umowy nastąpiło z powodu posiadania zaległości z tytułu opłat mieszkaniowych.

§ 7

Dofinansowanie do opłat mieszkaniowych realizowane jest do wysokości środków budżetowych przewidzianych na ten cel w uchwale budżetowej Gminy Wrocław na dany rok.

§ 8

Przyznane i wypłacone dofinansowanie staje się natychmiast wymagalne, jeśli zaświadczenia lub inne przedłożone dokumenty, na których oparto odpowiednie rozstrzygnięcia zawierają informacje niezgodne z prawdą.

§ 9

Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.

§ 10

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2002 r. i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

WICEPRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

JACEK RUGIEŁ

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 27 września 2001 r. (poz. 1745)

...........................................

(imię i nazwisko wnioskodawcy)

...........................................

(ulica i numer mieszkania)

...........................................

(kod i miejscowość)

WNIOSEK

o dofinansowanie do bieżących/zaległych* opłat mieszkaniowych za lokal mieszkalny

nr..........w budynku nr..........

przy ul. .................................., we Wrocławiu

 

Proszę o ...........................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

Uzasadnienie

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

.................................................

(podpis wnioskodawcy)

.......................................

(data)

 

 

1. Liczba osób zamieszkujących w lokalu wnioskodawcy:

Lp.

Imię i nazwisko

Rok urodzenia

Data zameldowania

Stosunek do

wnioskodawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...............................................

(potwierdzenie zarządcy)


2. Oświadczenie o wysokości miesięcznych dochodów wnioskodawcy i osób z nim zamieszkujących (poparte odpowiednimi dokumentami):

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

3. Użytkowa powierzchnia lokalu zajmowanego przez wnioskodawcę ...........................m2.

4. Charakterystyka wnioskodawcy pod kątem regularności wnoszonych opłat (kwota zaległości – należność główna bez należności ubocznych)

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

5. Oświadczenie zarządcy potwierdzające okoliczności, o których mowa w § 1 ust. 2 uchwały nr XXXIX/1178/01 Rady miejskiej Wrocławia z dnia 27 września 2001 r. w sprawie lokalnego programu pomocy w postaci dofinansowania do opłat mieszkaniowych w lokalach mieszkalnych stanowiących mieszkaniowy zasób Gminy Wrocław

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

6. Tytuł prawny do zajmowanego lokalu ..................................................................................

7. Brak tytułu prawnego (przyczyna rozwiązania umowy najmu)

.......................................................................................................................................

8. Czy wnioskodawca ubiegał się o umorzenie zaległości na podstawie uchwały Zarządu Miasta nr 671/00 z dnia 6 czerwca 2000 r. w sprawie umarzania zaległości za lokale mieszkalne stanowiące zasób mieszkaniowy Gminy – sposób załatwienia sprawy:

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

(pkt 4, 5, 6, 7, 8 wypełnia i potwierdza zarządca)

9. W załączeniu przedkładam nw. dokumenty:

1) .............................

2) .............................

3) .............................

4) .............................

5) .............................

.................................................

(podpis wnioskodawcy)