1319 UCHWAŁA
RADY GMINY KAMIENNA GÓRA z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie zatwierdzenia Statutu
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Na podstawie art. 40
ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst
jednolity Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. wraz z późn. zm.) Rada Gminy
Kamienna Góra postanawia, co następuje: |
§
1
Zatwierdza się Statut Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, stanowiący załącznik do niniejszej
uchwały.
§ 2
Traci moc uchwała Rady Gminy nr
IV/19/94 z dnia 29 kwietnia 1994 r. w sprawie zatwierdzenia Statutu Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się
Zarządowi Gminy.
§
4
Uchwała wchodzi w życie po upływie
czternastu dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY
GMINY
TADEUSZ GABRYŚ
Załącznik
do uchwały Rady Gminy Kamienna Góra z dnia 22 lutego 2001 r. (poz. 1319)
STATUT
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Kamiennej Górze
R
o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w
Kamiennej Górze został utworzony na mocy uchwały Gminnej Rady Narodowej w
Kamiennej Górze z dnia 29 marca 1990 r. nr IX/47/90 w sprawie utworzenia
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
§ 2
Na budynku, w którym GOPS prowadzi
swoją działalność, umieszcza się tablicę informacyjną o treści: „Gminny Ośrodek
Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze” i GOPS posługuje się pieczęcią nagłówkową
o treści: „Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, Al. Wojska
Polskiego 10, tel. 744-40-31, 58-400 Kamienna Góra”.
§ 3
Podstawowym zadaniem Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej jest zapewnienie na terenie gminy wszechstronnych i
dostępnych świadczeń w zakresie pomocy społecznej określonych ustawą z dnia 29
listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 –
tekst jednolity).
§
4
1. Gminny
Ośrodek Pomocy Społecznej jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
2. Stosunek pracy z kierownikiem nawiązuje się na
podstawie umowy o pracę.
§ 5
Pracownicy zatrudnieni w GOPS są
pracownikami samorządowymi i w sprawach pracowniczych mają w stosunku do
nich zastosowanie przepisy ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach
samorządowych.
R o z d z i a
ł II
Zakres działania Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej
§ 6
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej na
podstawie ustawy o pomocy społecznej wymienionej w poprzednim rozdziale
wykonuje poniżej wymienione zadania własne:
1) prowadzenie domów pomocy społecznej, ośrodków
wsparcia o zasięgu lokalnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki,
2) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych
i specjalnych celowych,
3) przyznawanie pomocy rzeczowej,
4) przyznawanie pomocy w naturze na ekonomiczne
usamodzielnienie,
5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków i pożyczek
na ekonomiczne usamodzielnienie,
6) inne zadania z zakresu pomocy społecznej
wynikające z rozeznanych potrzeb gminy,
7) udzielanie schronienia, posiłku, niezbędnego
ubrania osobom tego pozbawionym,
8) świadczenie usług opiekuńczych, w tym
specjalistycznych, w miejscu zamieszkania,
9) pokrywanie wydatków na świadczenia zdrowotne, w
szczególności osób bezdomnych i innych, które nie mają żadnych źródeł
utrzymania i nie są objęte ubezpieczeniem zdrowotnym,
10) udzielanie
zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
11) praca
socjalna,
12) sprawienie
pogrzebu,
13) zapewnienie
środków na wynagrodzenia dla pracowników i warunków realizacji zadań wymienionych
w pkt 1–5.
§
7
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
wykonuje ponadto poniżej wymienione zadania zlecone:
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,
renty socjalnej, przysługujących dodatków do świadczeń,
2) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,
gwarantowanych okresowych i specjalnych okresowych,
3) opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne za
osoby, o których mowa w art. 27 ust. 1 i 2 oraz w art. 31 ust. 4a cyt.
wyżej ustawy,
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłku celowego na
pokrycie wydatków powstałych w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej,
5) przyznawanie zasiłku celowego w formie biletu
kredytowego,
6) świadczenie specjalistycznych usług
opiekuńczych, przysługujących na podstawie przepisów o ochronie zdrowia
psychicznego,
7) organizowanie i prowadzenie środowiskowych
domów samopomocy,
8) zadania wynikające z rządowych programów pomocy
społecznej bądź innych ustaw, mających na celu ochronę poziomu życia osób i
rodzin po zapewnieniu odpowiednich środków,
9) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy
społecznej i zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników realizujących
zadania określone w pkt 1–7.
§
8
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
realizując swoje cele na bieżąco, współpracuje z organizacjami społecznymi,
związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami, instytucjami i fundacjami takimi jak:
1) Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
2) Powiatowa Komenda Policji,
3) sądy,
4) Polski Czerwony Krzyż,
5) Polski Komitet Pomocy Społecznej,
6) Powiatowy
Urząd Pracy,
7) placówki
szkolne,
8) placówki
służby zdrowia,
9) Towarzystwo
Przyjaciół Dzieci itp.
R
o z d z i a ł III
Zadania
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
§
9
1. Zadania w
zakresie pomocy społecznej wykonywane są przez zawodowych pracowników
socjalnych i aspirantów pracy socjalnej.
2. Pracownicy
socjalni zobowiązani są do:
1) realizacji
celów pomocy społecznej,
2) stosowanie
właściwych metod i taktyk pracy socjalnej oraz ich rozwoju,
3) przyczyniania
się swoją wiedzą, doświadczeniem zawodowym i aktywizacją do rozwoju
społeczności lokalnej,
4) przestrzegania
zasad etyki zawodowej, a w szczególności:
– kierowanie
się przede wszystkim dobrem jednostek i rodzin, którym służą pomocą,
– równego
traktowania wszystkich wymagających pomocy i wsparcia,
– traktowania
jednostek i rodzin z należytym im prawem do samostanowienia,
5) zachowania
tajemnicy informacji o osobach i rodzinach, uzyskanych w trakcie wykonywania
czynności służbowych.
3. Właściwe
organy, instytucje i organizacje społeczne mają obowiązek udzielania
pracownikom socjalnym niezbędnych informacji.
R
o z d z i a ł IV
Organizacja
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
§
10
1. W celu
rozpoznania środowiska (potrzeb), teren dzieli się na rejony opiekuńcze
obejmujące ok. 2 tys. ludności.
2. Podział na rejony powinien być przeprowadzony
w sposób uwzględniający dostępność świadczeń pomocy społecznej.
3. Obszar
poszczególnych rejonów ustala kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
§
11
Kierownik GOPS uchwałą Rady Gminy nr
I/5/91 z dnia 30 stycznia 1991 r. został upoważniony do wydawania decyzji
administracyjnych w zakresie wykonywania zadań zleconych gminie, a także do
wydawania decyzji administracyjnych w celu wykonywania zadań własnych gminy
oraz własnych o charakterze obowiązkowym.
§ 12
Organizację i skład Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej określa – schemat organizacyjny (zał. nr 1) wraz z zakresami
czynności, stanowiącymi zał. nr 2 do niniejszego statutu.
R
o z d z i a ł V
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej
Kierownik ośrodka reprezentuje
ośrodek na zewnątrz, a ponadto:
1) organizuje jego pracę i sprawuje nadzór nad
realizacją zadań przez poszczególnych pracowników ośrodka,
2) odpowiada materialnie za powierzone mu mienie,
3) odpowiada za prawidłowość sporządzania planów
przychodów i rozchodów i realizację tego planu,
4) wykonuje czynności ze stosunku pracy,
5) opracowuje i przygotowuje do zatwierdzenia
przez Zarząd regulamin pracy ośrodka.
R
o z d z i a ł VI
Finansowanie
Gminnego Ośrodka Pomocy
§
13
1. Gminny
Ośrodek Pomocy Społecznej jest jednostką budżetową posiadającą własne konto
bankowe.
2. Pomoc
społeczna finansowana jest ze środków:
1) budżetu
gminy przeznaczonych na realizację zadań własnych wraz z kosztami ich
realizacji,
2) dotacji
celowej budżetu Wojewody przeznaczonej na realizację zadań zleconych wraz z kosztami
ich realizacji.
§
14
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
prowadzi działania w oparciu o roczny plan finansowy zatwierdzany przez Zarząd
Gminy w Kamiennej Górze.
§ 15
Księgowość Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej prowadzona jest zgodnie z przepisami i wg zasad stosowanych w
rachunkowości budżetowej.
Postanowienia końcowe
§ 16
Nadzór merytoryczny nad
działalnością Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej sprawuje Zarząd Gminy
w Kamiennej Górze.
§ 17
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej składa coroczne sprawozdania z działalności ośrodka oraz przedstawia
potrzeby w zakresie pomocy społecznej, zarówno do Dolnośląskiego Urzędu
Wojewódzkiego Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia we Wrocławiu, Radzie i
Zarządowi Gminy w Kamiennej Górze.
§ 18
Zmiany Statutu Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej mogą być dokonywane wyłącznie na wniosek kierownika GOPS lub
Zarządu Gminy w drodze uchwały Rady Gminy.
Załącznik
nr 1 do Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze (poz.
1319)
Załącznik
nr 2 do Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (poz. 1319)
SZCZEGÓŁOWY ZAKRES OBOWIĄZKÓW
PRACOWNIKA SOCJALNEGO
Pracownik socjalny podlega
służbowo kierownikowi GOPS.
Do obowiązków pracownika socjalnego
należy w szczególności:
1. Rozpoznawanie potrzeb poprzez przeprowadzanie
wywiadów środowiskowych u wszystkich osób i rodzin występujących z
wnioskiem o przyznanie pomocy, a także przyznawanie pomocy z urzędu
w razie potrzeby.
2. Ustalanie planów pomocy i przedkładanie
wniosków dotyczących udzielania pomocy wraz z wymaganą i obowiązującą
dokumentacją.
3. Organizowanie i prowadzenie pracy socjalnej
zmierzającej do poprawy sytuacji osób i rodzin wymagających pomocy celem
doprowadzenia ich do usamodzielnienia życiowego.
4. Współdziałanie z organami administracji
samorządowej, służby zdrowia, organizacjami społecznymi, fundacjami, związkami
wyznaniowymi w zakresie organizowania pomocy, a także rozwijaniu infrastruktury
odpowiadającej zmieniającym się potrzebom społecznym.
5. Współdziałanie z placówkami pomocy społecznej
oraz pracownikami innych instytucji w realizacji świadczeń na rzecz osób
kwalifikujących się do pomocy społecznej.
6. Współdziałanie z Policją, Prokuraturą, sądem
w sprawach mających na celu zapobieganie procesom marginalizacji osób, a
także przeciwdziałaniu negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym.
7. Sprawdzanie skuteczności udzielanej pomocy oraz
usług świadczonych przez opiekunki domowe realizujące usługi opiekuńcze w domu
podopiecznego.
8. Przestrzeganie terminowości załatwianych spraw.
9. W zakresie pomocy społecznej pracownik socjalny
obowiązany jest do opracowywania wniosków dotyczących problemów socjalnych
rejonu i przedkładania ich kierownikowi GOPS.
10. Obowiązkiem
pracownika socjalnego jest przestrzeganie zachowania tajemnicy dotyczącej
informacji zebranych w trakcie przeprowadzania wywiadu środowiskowego.
11. Obowiązkiem
pracownika socjalnego jest rzetelne wykonywanie zawodu, dbałość o właściwą
rangę zawodu, a także pogłębianie wiedzy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
12. Wykonywanie
innych czynności związanych z zakresem czynności, a nieobjętych niniejszym
zakresem powierzonych przez kierownika GOPS.
SZCZEGÓŁOWY
ZAKRES OBOWIĄZKÓW
ASPIRANTA pracy socjalnej ds. świadczeń
1. Realizacja
potrzeb wynikająca z rozeznania i planów pomocy.
2. Prowadzenie
rejestru udzielonej pomocy.
3. Sporządzanie decyzji o przyznaniu lub odmowie
świadczenia.
4. Terminowe sporządzanie list wypłaty zasiłków.
5. Prowadzenie dokumentacji osób korzystających
z obiadów, opieki PKPS.
6. Sporządzanie innych decyzji wynikających z
nadzoru prowadzonej działalności.
7. Opracowanie analizy wykorzystania środków
pomocy społecznej.
8. Wykonywanie innych obowiązków nie wymienionych
wyżej, a zleconych przez kierownika.
SZCZEGÓŁOWY
ZAKRES OBOWIĄZKÓW
KSIĘGOWEJ
1. Opracowywanie wspólnie z kierownikiem projektów
planów finansowych.
2. Sprawdzanie
dokumentów księgowych pod względem formalnym i rachunkowym.
3. Prowadzenie
księgowości syntetycznej i analitycznej.
4. Rozliczanie
delegacji służbowych.
5. Prowadzenie
rozliczeń z udzielonych zaliczek.
6. Sporządzanie
kwartalnych, półrocznych, rocznych sprawozdań finansowych.
7. Sprawowanie
nadzoru i prowadzenie ewidencji środków trwałych i prowadzenie ewidencji także
przedmiotów nietrwałych, będących w użytkowaniu.
8. Prowadzenie
kontroli wewnętrznej.
9. Prowadzenie
księgi dochodów i wydatków budżetowych i pozabudżetowych.
10. Podpisywanie i zatwierdzanie dokumentów
finansowych.
11. Wykonywanie wszystkich czynności związanych
z realizacją finansową zasiłków: stałych, okresowych, jednorazowych
celowych innych zleconych.
12. Naliczanie wypłat pracowników, sporządzanie
listy płac i przelewów.
13. Wykonywanie innych czynności wynikających
z wykonywania obsługi finansowo-księgowej, przestrzeganie dyscypliny
budżetowej, nadzór nad zabezpieczeniem mienia, racjonalne i celowe
wykorzystanie środków finansowych.
14. Prowadzenie zgodnie z dokumentacją i
obowiązującymi przepisami zasiłków chorobowych, opiekuńczych.
15. Prowadzenie działalności i dokumentacji
związanej z ubezpieczeniem pracowników.
16. Wykonywanie innych czynności związanych ze
swoim stanowiskiem nie wymienionych wyżej, a zleconych przez kierownika.
17. Prowadzenie spraw związanych z drukami ścisłego zarachowania.