1319

UCHWAŁA RADY GMINY KAMIENNA GÓRA

z dnia 22 lutego 2001 r.

w sprawie zatwierdzenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

       Na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. wraz z późn. zm.) Rada Gminy Kamienna Góra postanawia, co następuje:

 

 


§ 1

Zatwierdza się Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała Rady Gminy nr IV/19/94 z dnia 29 kwietnia 1994 r. w sprawie zatwierdzenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie czternastu dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

                                                  PRZEWODNICZĄCY

                                                         RADY GMINY

                                                  TADEUSZ GABRYŚ


 

 

 

Załącznik do uchwały Rady Gminy Kamienna Góra z dnia 22 lutego 2001 r. (poz. 1319)

 

 

STATUT

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Kamiennej Górze

 

 


R o z d z i a ł  I

Postanowienia ogólne

§ 1

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze został utworzony na mocy uchwały Gminnej Rady Narodowej w Kamiennej Górze z dnia 29 marca 1990 r. nr IX/47/90 w sprawie utworzenia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

§ 2

Na budynku, w którym GOPS prowadzi swoją działalność, umieszcza się tablicę informacyjną o treści: „Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze” i GOPS posługuje się pieczęcią nagłówkową o treści: „Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, Al. Wojska Polskiego 10, tel. 744-40-31, 58-400 Kamienna Góra”.

§ 3

Podstawowym zadaniem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej jest zapewnienie na terenie gminy wszechstronnych i dostępnych świadczeń w zakresie pomocy społecznej określonych ustawą z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 – tekst jednolity).

§ 4

1.  Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.

2.  Stosunek pracy z kierownikiem nawiązuje się na podstawie umowy o pracę.

§ 5

Pracownicy zatrudnieni w GOPS są pracownikami samorządowymi i w sprawach pracowniczych mają w stosunku do nich zastosowanie przepisy ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych.

R o z d z i a ł  II

Zakres działania Gminnego Ośrodka Pomocy

Społecznej

§ 6

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej na podstawie ustawy o pomocy społecznej wymienionej w poprzednim rozdziale wykonuje poniżej wymienione zadania własne:

1) prowadzenie domów pomocy społecznej, ośrodków wsparcia o zasięgu lokalnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki,

  2) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i specjalnych celowych,

  3) przyznawanie pomocy rzeczowej,

  4) przyznawanie pomocy w naturze na ekonomiczne usamodzielnienie,

  5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków i pożyczek na ekonomiczne usamodzielnienie,

  6) inne zadania z zakresu pomocy społecznej wynikające z rozeznanych potrzeb gminy,

  7) udzielanie schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,

  8) świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania,

  9) pokrywanie wydatków na świadczenia zdrowotne, w szczególności osób bezdomnych i innych, które nie mają żadnych źródeł utrzymania i nie są objęte ubezpieczeniem zdrowotnym,

10) udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,

11) praca socjalna,

12) sprawienie pogrzebu,

13) zapewnienie środków na wynagrodzenia dla pracowników i warunków realizacji zadań wymienionych w pkt 1–5.

§ 7

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wykonuje ponadto poniżej wymienione zadania zlecone:

1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych, renty socjalnej, przysługujących dodatków do świadczeń,

2) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych, gwarantowanych okresowych i specjalnych okresowych,

3) opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne za osoby, o których mowa w art. 27 ust. 1 i 2 oraz w art. 31 ust. 4a cyt. wyżej ustawy,

4) przyznawanie i wypłacanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej,

5) przyznawanie zasiłku celowego w formie biletu kredytowego,

6) świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych, przysługujących na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego,

7) organizowanie i prowadzenie środowiskowych domów samopomocy,

8) zadania wynikające z rządowych programów pomocy społecznej bądź innych ustaw, mających na celu ochronę poziomu życia osób i rodzin po zapewnieniu odpowiednich środków,

9) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej i zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników realizujących zadania określone w pkt 1–7.

§ 8

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, realizując swoje cele na bieżąco, współpracuje z organizacjami społecznymi, związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami, instytucjami i fundacjami takimi jak:

1) Zakład Ubezpieczeń Społecznych,

2) Powiatowa Komenda Policji,

3) sądy,

4) Polski Czerwony Krzyż,

5) Polski Komitet Pomocy Społecznej,

6) Powiatowy Urząd Pracy,

7) placówki szkolne,

8) placówki służby zdrowia,

9) Towarzystwo Przyjaciół Dzieci itp.

R o z d z i a ł  III

Zadania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

§ 9

1.  Zadania w zakresie pomocy społecznej wykonywane są przez zawodowych pracowników socjalnych i aspirantów pracy socjalnej.

2.  Pracownicy socjalni zobowiązani są do:

1) realizacji celów pomocy społecznej,

2) stosowanie właściwych metod i taktyk pracy socjalnej oraz ich rozwoju,

3) przyczyniania się swoją wiedzą, doświadczeniem zawodowym i aktywizacją do rozwoju społeczności lokalnej,

4) przestrzegania zasad etyki zawodowej, a w szczególności:

   kierowanie się przede wszystkim dobrem jednostek i rodzin, którym służą pomocą,

   równego traktowania wszystkich wymagających pomocy i wsparcia,

   traktowania jednostek i rodzin z należytym im prawem do samostanowienia,

5) zachowania tajemnicy informacji o osobach i rodzinach, uzyskanych w trakcie wykonywania czynności służbowych.

3.  Właściwe organy, instytucje i organizacje społeczne mają obowiązek udzielania pracownikom socjalnym niezbędnych informacji.

R o z d z i a ł  IV

Organizacja Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

§ 10

1.  W celu rozpoznania środowiska (potrzeb), teren dzieli się na rejony opiekuńcze obejmujące ok. 2 tys. ludności.

2.  Podział na rejony powinien być przeprowadzony w sposób uwzględniający dostępność świadczeń pomocy społecznej.

3.  Obszar poszczególnych rejonów ustala kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

§ 11

Kierownik GOPS uchwałą Rady Gminy nr I/5/91 z dnia 30 stycznia 1991 r. został upoważniony do wydawania decyzji administracyjnych w zakresie wykonywania zadań zleconych gminie, a także do wydawania decyzji administracyjnych w celu wykonywania zadań własnych gminy oraz własnych o charakterze obowiązkowym.

§ 12

Organizację i skład Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej określa – schemat organizacyjny (zał. nr 1) wraz z zakresami czynności, stanowiącymi zał. nr 2 do niniejszego statutu.

R o z d z i a ł  V

Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

Kierownik ośrodka reprezentuje ośrodek na zewnątrz, a ponadto:

1) organizuje jego pracę i sprawuje nadzór nad realizacją zadań przez poszczególnych pracowników ośrodka,

2) odpowiada materialnie za powierzone mu mienie,

3) odpowiada za prawidłowość sporządzania planów przychodów i rozchodów i realizację tego planu,

4) wykonuje czynności ze stosunku pracy,

5) opracowuje i przygotowuje do zatwierdzenia przez Zarząd regulamin pracy ośrodka.

R o z d z i a ł  VI

Finansowanie Gminnego Ośrodka Pomocy

§ 13

1.  Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej jest jednostką budżetową posiadającą własne konto bankowe.

2.  Pomoc społeczna finansowana jest ze środków:

1) budżetu gminy przeznaczonych na realizację zadań własnych wraz z kosztami ich realizacji,

2) dotacji celowej budżetu Wojewody przeznaczonej na realizację zadań zleconych wraz z kosztami ich realizacji.

 

 

 

§ 14

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi działania w oparciu o roczny plan finansowy zatwierdzany przez Zarząd Gminy w Kamiennej Górze.

§ 15

Księgowość Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej prowadzona jest zgodnie z przepisami i wg zasad stosowanych w rachunkowości budżetowej.

Postanowienia końcowe

§ 16

Nadzór merytoryczny nad działalnością Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej sprawuje Zarząd Gminy w Kamiennej Górze.

§ 17

Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej składa coroczne sprawozdania z działalności ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej, zarówno do Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia we Wrocławiu, Radzie i Zarządowi Gminy w Kamiennej Górze.

§ 18

Zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej mogą być dokonywane wyłącznie na wniosek kierownika GOPS lub Zarządu Gminy w drodze uchwały Rady Gminy.


 

 

 

Załącznik nr 1 do Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze (poz. 1319)

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2 do Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (poz. 1319)

 

ZAKRESY CZYNNOŚCI

 


SZCZEGÓŁOWY ZAKRES OBOWIĄZKÓW

PRACOWNIKA SOCJALNEGO

Pracownik socjalny podlega służbowo kierownikowi GOPS.

Do obowiązków pracownika socjalnego należy w szczególności:

  1. Rozpoznawanie potrzeb poprzez przeprowadzanie wywiadów środowiskowych u wszystkich osób i rodzin występujących z wnioskiem o przyznanie pomocy, a także przyznawanie pomocy z urzędu w razie potrzeby.

  2. Ustalanie planów pomocy i przedkładanie wniosków dotyczących udzielania pomocy wraz z wymaganą i obowiązującą dokumentacją.

  3. Organizowanie i prowadzenie pracy socjalnej zmierzającej do poprawy sytuacji osób i rodzin wymagających pomocy celem doprowadzenia ich do usamodzielnienia życiowego.

  4. Współdziałanie z organami administracji samorządowej, służby zdrowia, organizacjami społecznymi, fundacjami, związkami wyznaniowymi w zakresie organizowania pomocy, a także rozwijaniu infrastruktury odpowiadającej zmieniającym się potrzebom społecznym.

  5. Współdziałanie z placówkami pomocy społecznej oraz pracownikami innych instytucji w realizacji świadczeń na rzecz osób kwalifikujących się do pomocy społecznej.

  6. Współdziałanie z Policją, Prokuraturą, sądem w sprawach mających na celu zapobieganie procesom marginalizacji osób, a także przeciwdziałaniu negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym.

  7. Sprawdzanie skuteczności udzielanej pomocy oraz usług świadczonych przez opiekunki domowe realizujące usługi opiekuńcze w domu podopiecznego.

  8. Przestrzeganie terminowości załatwianych spraw.

  9. W zakresie pomocy społecznej pracownik socjalny obowiązany jest do opracowywania wniosków dotyczących problemów socjalnych rejonu i przedkładania ich kierownikowi GOPS.

10. Obowiązkiem pracownika socjalnego jest przestrzeganie zachowania tajemnicy dotyczącej informacji zebranych w trakcie przeprowadzania wywiadu środowiskowego.

11. Obowiązkiem pracownika socjalnego jest rzetelne wykonywanie zawodu, dbałość o właściwą rangę zawodu, a także pogłębianie wiedzy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

12. Wykonywanie innych czynności związanych z zakresem czynności, a nieobjętych niniejszym zakresem powierzonych przez kierownika GOPS.

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES OBOWIĄZKÓW

ASPIRANTA pracy socjalnej ds. świadczeń

1.  Realizacja potrzeb wynikająca z rozeznania i planów pomocy.

2.  Prowadzenie rejestru udzielonej pomocy.

3.  Sporządzanie decyzji o przyznaniu lub odmowie świadczenia.

4.  Terminowe sporządzanie list wypłaty zasiłków.

5.  Prowadzenie dokumentacji osób korzystających z obiadów, opieki PKPS.

6.  Sporządzanie innych decyzji wynikających z nadzoru prowadzonej działalności.

7.  Opracowanie analizy wykorzystania środków pomocy społecznej.

8.  Wykonywanie innych obowiązków nie wymienionych wyżej, a zleconych przez kierownika.

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES OBOWIĄZKÓW

KSIĘGOWEJ

  1. Opracowywanie wspólnie z kierownikiem projektów planów finansowych.

  2. Sprawdzanie dokumentów księgowych pod względem formalnym i rachunkowym.

  3. Prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej.

  4. Rozliczanie delegacji służbowych.

  5. Prowadzenie rozliczeń z udzielonych zaliczek.

  6. Sporządzanie kwartalnych, półrocznych, rocznych sprawozdań finansowych.

  7. Sprawowanie nadzoru i prowadzenie ewidencji środków trwałych i prowadzenie ewidencji także przedmiotów nietrwałych, będących w użytkowaniu.

  8. Prowadzenie kontroli wewnętrznej.

  9. Prowadzenie księgi dochodów i wydatków budżetowych i pozabudżetowych.

10. Podpisywanie i zatwierdzanie dokumentów finansowych.

11. Wykonywanie wszystkich czynności związanych z realizacją finansową zasiłków: stałych, okresowych, jednorazowych celowych innych zleconych.

12. Naliczanie wypłat pracowników, sporządzanie listy płac i przelewów.

13. Wykonywanie innych czynności wynikających z wykonywania obsługi finansowo-księgowej, przestrzeganie dyscypliny budżetowej, nadzór nad zabezpieczeniem mienia, racjonalne i celowe wykorzystanie środków finansowych.

14. Prowadzenie zgodnie z dokumentacją i obowiązującymi przepisami zasiłków chorobowych, opiekuńczych.

15. Prowadzenie działalności i dokumentacji związanej z ubezpieczeniem pracowników.

16. Wykonywanie innych czynności związanych ze swoim stanowiskiem nie wymienionych wyżej, a zleconych przez kierownika.

17.      Prowadzenie spraw związanych z drukami ścisłego zarachowania.