1313 UCHWAŁA
RADY MIEJSKIEJ WAŁBRZYCHA z dnia 23 czerwca 2001 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta
Wałbrzycha Na podstawie art. 3 ust. 1, art.
18 ust. 2 pkt 1, art. 18 a ust. 1 pkt 5, art. 22 ust. 1 oraz art. 46 ust. 1
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity
Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.), Rada Miejska Wałbrzycha
uchwala, co następuje: |
§
1
Uchwala się Statut Miasta Wałbrzycha
stanowiący załącznik do niniejszej uchwały .
§ 2
Tracą moc:
1. Tekst
jednolity Statutu Miasta Wałbrzycha sporządzony zgodnie ze stanem prawnym na
dzień 29 czerwca 1996 roku.
2. Uchwała nr
XXXVI/42/97 Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 25 kwietnia 1997 roku w sprawie
zmian w Statucie Miasta Wałbrzycha oraz zmian w uchwale nr XXI/3/96 Rady
Miejskiej Wałbrzycha z dnia 25 stycznia 1996 roku w sprawie powołania dodatkowych
stałych komisji Rady.
3. Uchwała nr
XLV/140/97 Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 29 grudnia 1997 roku w sprawie
zmian w Statucie Miasta Wałbrzycha.
4. Uchwała nr II/26/98 Rady Miejskiej Wałbrzycha
z dnia 19 listopada 1998 roku w sprawie zmian w Statucie Miasta
Wałbrzycha.
5. Uchwała nr VI/9/99 Rady Miejskiej Wałbrzycha
z dnia 29 stycznia 1999 roku w sprawie zmian w Statucie Miasta
Wałbrzycha.
6. Uchwała nr IX/148/99 Rady Miejskiej Wałbrzycha
z dnia 29 czerwca 1999 roku w sprawie zmian w Statucie Miasta
Wałbrzycha.
7. Uchwała nr XII/171/99 Rady Miejskiej
Wałbrzycha z dnia 26 sierpnia 1999 roku w sprawie zmian w Statucie
Miasta Wałbrzycha.
8. Uchwała nr
XVIII/300/2000 Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 28 stycznia 2000 roku w sprawie
zmian w Statucie Miasta Wałbrzycha.
9. Uchwała nr
VII/20/99 Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 25 lutego 1999 roku w sprawie
zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Zarządu Miasta Wałbrzycha.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się
Zarządowi Miasta Wałbrzycha.
§
4
Uchwała wchodzi w życie po upływie
14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY
MIEJSKIEJ
BOGUSŁAW DYSZKIEWICZ
Załącznik
do uchwały Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 23 czerwca 2001 r. (poz. 1313)
STATUT
MIASTA WAŁBRZYCHA
uchwalony przez Radę Miejską Wałbrzycha
R
o z d z i a ł 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Gmina Wałbrzych, będąca miastem na
prawach powiatu, zwana dalej „miastem”, jest wspólnotą samorządową obejmującą
wszystkich jego mieszkańców.
§ 2
Miasto obejmuje obszar o powierzchni
84,6 km2. Granice miasta określone są na mapie stanowiącej załącznik
nr 1 do statutu.
§ 3
Siedzibą władz miasta Wałbrzycha
jest Wałbrzych.
§ 4
1. Herbem
miasta jest wizerunek drzewa dębowego. Graficzne przedstawienie herbu – w
załączniku nr 2 do statutu.
2. Pieczęć
urzędowa miasta jest okrągła z wizerunkiem
herbu miasta pośrodku i nazwą „Miasto Wałbrzych” w otoku. Graficzny wzór
pieczęci w załączniku nr 3 do statutu.
3. 1) Miasto
posiada hejnał, którego brzmienie określone jest w zapisie nutowym stanowiącym
załącznik nr 4 do statutu.
2) Użytkowanie
hejnału określa regulamin stanowiący załącznik nr 5 do statutu.
4. Miasto
posiada flagę, której opis i sposób użytkowania określa załącznik nr 6 do
statutu.
§ 5
1. Do zakresu
działania miasta należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym oraz
tworzenie warunków dla racjonalnego rozwoju miasta.
2. Zadania
powyższe, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, miasto wykonuje we
własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
§
6
Zadania własne miasta obejmują
zaspokajanie zbiorowych potrzeb jego mieszkańców, określonych w ustawie o
samorządzie gminnym oraz zadań określonych innymi ustawami o charakterze ponadgminnym
w zakresie określonym ustawą o samorządzie powiatowym.
§ 7
1. Ustawy
mogą nakładać na miasto obowiązek wykonywania zadań z zakresu administracji
rządowej.
2. Zadania z
zakresu administracji rządowej miasto może wykonywać również na podstawie porozumienia
z organami tej administracji.
§ 8
1. W celu
wykonywania zadań miasto może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy
z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
2. Wykonywanie
zadań publicznych może nastąpić także w drodze współdziałania między
jednostkami samorządu terytorialnego.
3. Miasto
może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze
użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w ustawie.
§ 9
Organami miasta są: Rada Miejska Wałbrzycha,
zwana dalej „Radą”, i Zarząd Miasta Wałbrzycha, zwany dalej „Zarządem”.
§ 10
1. Rada
inicjuje i wspiera powstawanie i funkcjonowanie, organizowanych na zasadach
dobrowolności, lokalnych wspólnot samorządowych jako grup aktywności społecznej
oraz podejmuje działania na rzecz upowszechniania idei samorządowej, także
wśród młodzieży.
2. Zasady
działania wspólnot samorządowych, ich
strukturę oraz tryb przeprowadzania wyborów do rad wspólnot określa
Statut Wspólnoty Samorządowej uchwalony przez Radę.
3. Utworzenie Młodzieżowej Rady Miejskiej oraz
Rady Wspólnoty Samorządowej – następuje odrębną uchwałą Rady.
R o z d z i a
ł 2
Organizacja i tryb pracy Rady Miejskiej
§ 11
1. Rada jest
organem stanowiącym i kontrolnym miasta.
2. Rada kontroluje działalność Zarządu i gminnych
jednostek organizacyjnych, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
3. Rada składa się z 45 radnych wybranych przez
mieszkańców miasta zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
4. Kadencja Rady trwa 4 lata.
§ 12
1. Do właściwości
Rady należą wszystkie sprawy
pozostające w zakresie działania miasta, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Do wyłącznej właściwości Rady należą
zadania wynikające z ustawy o
samorządzie gminnym i powiatowym oraz inne sprawy zastrzeżone ustawami.
3. Nadawanie tytułu „Honorowy Obywatel
Wałbrzycha” następuje w oparciu o regulamin stanowiący załącznik nr 7 do
statutu.
4. Nadawanie tytułu „Zasłużony dla miasta
Wałbrzycha” następuje odrębną uchwałą Rady.
§ 13
1. Pierwszą
sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w
ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów.
2. Na pierwszej sesji przed przystąpieniem do
wykonywania mandatu radni składają ślubowanie zgodnie z treścią i trybem
wynikającym z ustawy.
§ 14
1. Rada
wybiera ze swego grona Przewodniczącego i trzech Wiceprzewodniczących.
2. Funkcji Przewodniczącego i
Wiceprzewodniczących nie można łączyć ze stanowiskiem Prezydenta oraz z
członkostwem w Zarządzie.
3. Na każde stanowisko Wiceprzewodniczącego
przeprowadza się odrębne głosowanie według zasad określonych w ustawie.
§ 15
Przewodniczący Rady w porozumieniu z
Wiceprzewodniczącymi ustalają plan pracy Rady, porządek obrad i zasady
współpracy Rady z Zarządem.
§ 16
1. Do
obowiązków Przewodniczącego Rady należy:
1) przygotowywanie
sesji Rady i jej prowadzenie,
2) organizowanie
pracy Rady,
3) przekazywanie
spraw komisjom w zakresie ich kompetencji – celem zaopiniowania,
4) przekazywanie
Zarządowi spraw wniesionych przez komisje Rady lub mieszkańców.
2. Do
uprawnień Przewodniczącego Rady należy:
1) składanie
oświadczeń w sprawach dotyczących Rady lub jej komisji,
2) wnioskowanie
do Zarządu w sprawie udzielania informacji niezbędnych do pracy Rady,
3) reprezentowanie
Rady na zewnątrz,
4) wnioskowanie
do Prezydenta Miasta o zatrudnianie, ustalanie warunków pracy i płacy oraz
oceny pracowników obsługi Rady, w ramach
obowiązujących przepisów prawnych.
§ 17
1. Rada
obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady.
2. O sesji
Rady należy zawiadomić pisemnie radnych co najmniej na 7 dni przed jej terminem, podając miejsce, dzień i
godzinę oraz proponowany porządek obrad. Wraz z zawiadomieniem o sesji radni
winni otrzymać komplet materiałów związanych z przedmiotem obrad.
3. Zawiadomienie
o sesji winno być również podane do wiadomości publicznej.
4. Sesja Rady
może składać się z jednego lub kilku posiedzeń.
5. Na wniosek
Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Przewodniczący zobowiązany
jest zwołać sesję w terminie 7 dni od daty zgłoszenia wniosku.
§ 18
1. W sali
obrad należy zapewnić miejsca dla radnych, a także w miarę możliwości dla
innych osób zainteresowanych.
2. W obradach
Rady, dla referowania spraw i udzielania odpowiedzi, powinni uczestniczyć
Sekretarz i Skarbnik Miasta oraz pracownicy wyznaczeni przez Zarząd.
3. W obradach
mogą brać udział z prawem do wypowiedzi przedstawiciele instytucji i urzędów,
których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad Rady.
4. Przewodniczący
może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby spoza Rady, które zachowaniem
swoim zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 19
1. Sesje Rady
są jawne z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Rada ma
prawo wyłączyć jawność obrad tylko w odniesieniu do konkretnych spraw w
przypadkach przewidzianych ustawą.
3. Po
wyłączeniu jawności obrad Przewodniczący zarządza opuszczenie sali obrad przez
osoby nie wchodzące w skład Rady, z wyjątkiem osób wskazanych przez Radę.
§ 20
1. Obrady
każdej sesji otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący lub wskazany przez niego
jeden z Wiceprzewodniczących. W przypadku braku takiego wskazania zadania
należące do nieobecnego Przewodniczącego wykonuje najstarszy wiekiem
Wiceprzewodniczący.
2. Zmiana
osoby w zakresie czynności, o których mowa w ust. 1, może nastąpić w każdym
czasie.
3. Po
otwarciu sesji formułą: „Otwieram sesję Rady Miejskiej Wałbrzycha” i
stwierdzeniu quorum prowadzący sesję
przedstawia projekt porządku obrad.
4. W razie
stwierdzenia braku quorum – prowadzący
obrady przerywa sesję i wyznacza nowy jej termin z pominięciem
wymogów wskazanych w § 17 ust. 2 i 3.
§ 21
1. Przewodniczący
udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może
udzielić głosu poza kolejnością.
2. Przewodniczący
ma prawo odebrać głos w przypadku wypowiedzi nie na temat.
3. Przewodniczący
komisji właściwych dla przedmiotu obrad i Prezydent Miasta otrzymują prawo
głosu poza kolejnością.
4. W celu
sprawnego przebiegu obrad Przewodniczący może ustalić limit czasu wypowiedzi
radnego.
5. Radny ma
prawo zgłaszać poza kolejnością w trakcie sesji wnioski formalne.
6. Wnioski
formalne dotyczą:
1) stwierdzenia
quorum,
2) ograniczenia
czasu wystąpienia,
3) zarządzenia
przerwy,
4) zamknięcia
dyskusji,
5) odesłania
projektu uchwały do komisji,
6) sprawdzenia
listy obecności,
7) głosowania
bez dyskusji,
8) zarządzenia
głosowania imiennego,
9) reasumpcji
głosowania.
§ 22
1. W
głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
2. Uchwały
zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym przez podniesienie
ręki, w obecności co najmniej połowy składu Rady, chyba że ustawa stanowi
inaczej.
3. Głosowanie
tajne stosuje się w przypadkach określonych przepisami prawa.
§ 23
1. Porządek
obrad winien zawierać punkt „Interpelacje i zapytania”, „Wolne wnioski” oraz
„Oświadczenia”.
2. Interpelacje składa się do Zarządu lub
Przewodniczącego Rady ustnie lub pisemnie na sesji Rady. Interpelacja może być
również zgłoszona pisemnie w Biurze Rady Miejskiej.
3. Odpowiedzi w imieniu Zarządu udziela Prezydent
lub członek Zarządu, ewentualnie wyznaczony pracownik. W przypadkach dotyczących
zakresu działania Rady odpowiedzi udziela Przewodniczący Rady.
4. W przypadku niemożności udzielenia
natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone w terminie
dwutygodniowym. Radny może wnioskować, aby odpowiedź była przedmiotem obrad
Rady.
5. Biuro Rady prowadzi rejestr zgłoszonych
interpelacji i zapytań, w których zawarte powinny być dokładne informacje o
sposobie załatwienia i terminach.
6. Przewodniczący
Rady udziela radnym głosu w celu złożenia oświadczenia. Treścią oświadczenia mogą
być wszystkie sprawy dotyczące miasta Wałbrzycha.
§ 24
1. Rada rozpatruje na sesjach wszystkie sprawy
należące do jej właściwości w formie uchwał.
2. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje radnym,
komisjom Rady oraz Zarządowi.
3. Projekty uchwał winny być zaopiniowane przez
radcę prawnego pod względem formalno-prawnym.
4. Uchwała może być znowelizowana bądź uchylona w
tym samym trybie, w jakim była uchwalona.
5. Uchwały stanowiące akty prawa miejscowego
dotyczą:
1) wewnętrznego
ustroju miasta,
2) organizacji
urzędów i instytucji miejskich,
3) zasad
zarządu mieniem miasta,
4) zasad i
trybu korzystania z miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
6. W zakresie nieuregulowanym innymi przepisami
Rada wydaje przepisy porządkowe, niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia
obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego,
mogące przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymierzoną w trybie i na
zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.
7. Uchwały są odrębnymi dokumentami zawierającymi:
1) numer i
datę,
2) tytuł,
3) podstawę
prawną,
4) ścisłe
określenie przedmiotu, środków realizacji, organów odpowiedzialnych za nadzór
nad jej realizacją,
5) ewentualne
przepisy przejściowe,
6) sposób i
termin realizacji oraz publikacji.
8. Do projektu uchwały powinno być załączone
uzasadnienie.
9. Uchwały podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący,
który prowadzi obrady.
10. Uchwały
podaje się do publicznej wiadomości przez opublikowanie w Biuletynie Urzędowym
Rady Miejskiej Wałbrzycha lub przez wywieszenie uchwały na tablicy ogłoszeń
Urzędu Miejskiego. Uchwały stanowiące akty prawa miejscowego, w tym
przepisy porządkowe, ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Województwa
Dolnośląskiego.
11. Uchwały
wchodzą w życie z dniem podjęcia z zastrzeżeniem ust. 12 i ust. 13.
12. Uchwały
stanowiące akty prawa miejscowego wchodzą w życie w terminie 14 dni od
ogłoszenia, o ile nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego.
13. Uchwały
stanowiące przepisy porządkowe wchodzą w życie 3 dnia od ogłoszenia.
14. Inny
sposób publikacji określa podejmowana uchwała.
§ 25
Po wyczerpaniu porządku obrad
Przewodniczący zamyka sesję formułą: „Zamykam sesję Rady Miejskiej Wałbrzycha”.
§
26
1. Z każdej
sesji Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1) numer, datę i miejsce obrad oraz numery uchwał,
2) stwierdzenie
prawomocności,
3) nazwiska
nieobecnych członków Rady i Zarządu (usprawiedliwionych i
nieusprawiedliwionych) oraz nazwiska osób delegowanych na sesję,
4) stwierdzenie
przyjęcia protokołu poprzedniej sesji,
5) zatwierdzony
porządek obrad,
6) przebieg
obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych wniosków i
podjętych uchwał,
7) czas
trwania,
8) podpis
Przewodniczącego i protokolanta.
2. Protokoły numeruje się kolejno cyframi
rzymskimi, a uchwały – arabskimi.
3. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej
kadencji .
4. Każdy radny może zgłaszać poprawki i
uzupełnienia do protokołu najpóźniej w ostatnim dniu przed sesją, na której
protokół ma być przyjmowany. O ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady
po wysłuchaniu protokolanta i ewentualnym przesłuchaniu taśmy magnetofonowej.
Jeśli wniosek nie będzie uwzględniony, radny może odwołać się do Rady, która
zajmie stanowisko w wyniku głosowania.
5. Przyjęty protokół sesji Rady stanowi jedyne
urzędowe poświadczenie jej przebiegu.
6. Odpis protokołu sesji Rady winien być
przekazany Zarządowi bezzwłocznie po podpisaniu przez Przewodniczącego Rady.
7. Protokoły obrad przechowuje się w Biurze Rady
Miejskiej.
8. Każdy mieszkaniec miasta ma prawo wglądu do
protokołów oraz sporządzania na ich podstawie notatek.
R o z d z i a
ł 3
Obowiązki i prawa radnego
§ 27
1. Radny
reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich
organizacjami poprzez spotkania, dyżury, przyjmuje zgłoszone postulaty we
wszystkich sprawach dotyczących miasta i przedstawia je organom miasta do
rozpatrzenia.
2. Każdy radny może wnioskować o rozpatrzenie
przez Radę na sesji spraw wynikających z postulatów i skarg zgłoszonych przez
wyborców.
3. Każdy z radnych ma obowiązek pełnienia dyżurów
zgodnie z harmonogramem w celu przyjmowania skarg i wniosków mieszkańców.
§ 28
1. Radni mogą
tworzyć kluby radnych na zasadach dobrowolności, powiadamiając o powyższym
pisemnie Przewodniczącego Rady. W skład klubu wchodzi co najmniej trzech
radnych.
2. Wystąpienie
radnego z klubu radnych wymaga każdorazowo pisemnego powiadomienia o powyższym
Przewodniczącego Rady.
3. W
przypadku zmniejszenia się liczby członków klubu radnych poniżej liczby określonej
w ust. 1 klub rozwiązuje się, o czym członkowie klubu pisemnie powiadamiają
Przewodniczącego Rady.
4. Za udział
w działalności klubu jego członkom nie przysługują diety.
§ 29
1. Radny nie
może być zatrudniony w Urzędzie Miejskim w Wałbrzychu.
2. Przepis
ust. 1 nie dotyczy radnych wybranych do Zarządu, z którymi stosunek pracy
nawiązany jest na podstawie wyboru.
3. Radny nie
może pełnić funkcji kierownika miejskiej jednostki organizacyjnej.
§ 30
1. Radny jest
obowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych podmiotów lub
instytucji, do których został wybrany lub desygnowany przez Radę.
2. Radny, o
którym mowa w ust. 1, winien w okresach rocznych składać odpowiednim komisjom pisemne
sprawozdania ze swojej działalności.
3. Radny stwierdza
swą obecność na sesji Rady lub posiedzeniu komisji podpisem na liście obecności.
4. Nieobecność
na sesji lub posiedzeniu komisji radny powinien usprawiedliwić odpowiednio u
Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.
§ 31
1. Radny
korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Radnemu
wydaje się legitymację potwierdzającą jego mandat.
3. Rozwiązanie
z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady. Rada odmówi zgody, jeżeli
podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez
radnego mandatu.
§ 32
Pracodawca zobowiązany jest zwolnić
radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu udziału w pracach
organów miasta.
§ 33
Z tytułu wykonywania
obowiązków zawartych w niniejszym statucie radnemu i członkom komisji spoza
Rady przysługują diety i zwrot kosztów podróży określone w odrębnej uchwale
Rady.
§ 34
Wygaśnięcie mandatu radnego
następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
R o z d z i a
ł 4
Komisje Rady
§ 35
Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada
powołuje stałe lub doraźne komisje, ustalając zakresy ich działania oraz składy
osobowe.
§
36
Komisje powoływane są odrębną uchwałą Rady.
§ 37
Do zadań komisji stałych należy:
1) opiniowanie
działalności Zarządu i miejskich jednostek organizacyjnych w zakresie spraw,
dla których komisja została powołana,
2) opiniowanie
i rozpatrywanie spraw przekazywanych komisji przez Radę oraz spraw
przedkładanych przez członków komisji,
3) występowanie
z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie i opiniowanie projektów uchwał
Rady,
4) sprawowanie
kontroli nad wykonaniem uchwał Rady w zakresie spraw, dla których komisja
została powołana,
5) przyjmowanie
i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców miasta w sprawach dotyczących
działalności komisji,
6) przyjmowanie
sprawozdań rocznych z działalności przedstawicieli Rady Miejskiej w podmiotach
lub instytucjach, o których mowa w § 30
ust. 1 Statutu Miasta Wałbrzycha, w zakresie spraw, dla rozpatrywania których
komisja została powołana,
7) występowanie
z wnioskami do Zarządu w sprawach dotyczących zakresu działania komisji,
8) współpraca
z miejskimi jednostkami organizacyjnymi, stowarzyszeniami i organizacjami
zajmującymi się sprawami należącymi do zakresu działania komisji,
9) współpraca
z innymi komisjami Rady.
§ 38
Komisje doraźne powołuje się tylko
do wykonania określonych przez Radę zadań, przy czym ustala się czas i zakres
działania komisji. Po wykonaniu zleconych przez Radę prac komisja doraźna
składa Radzie sprawozdanie i po jego przyjęciu rozwiązuje się.
§ 39
Komisje przedkładają Radzie do
zatwierdzenia swoje plany pracy oraz do wiadomości sprawozdania z działalności.
Materiały te przedkłada się raz na pół roku.
§ 40
Komisjom nie przysługuje prawo
działania w imieniu Rady.
§ 41
Radny ma obowiązek brać udział w
pracach przynajmniej jednej wybranej przez siebie komisji. Obowiązek ten nie
dotyczy Przewodniczącego Rady.
§ 42
1. Rada
ustala skład osobowy komisji. Komisja nie może liczyć więcej niż piętnaście
osób. W skład komisji nie może wchodzić więcej niż dziesięciu radnych. Liczba
osób spoza Rady nie może przekraczać połowy składu komisji.
2. Członkiem
komisji spoza Rady nie może być kierownik jednostki bezpośrednio podległej
Zarządowi.
3. Przewodniczącego
komisji wybiera Rada spośród radnych.
4. Komisje
Rady działają na posiedzeniach, z których sporządzany jest protokół.
5. Posiedzenia
komisji zwołuje i porządek dzienny ustala przewodniczący komisji lub jego
zastępca. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb, zgodnie z zatwierdzonym przez
Radę planem pracy.
6. Komisja
podejmuje wnioski i wyraża swoją opinię zwykłą większością głosów, w obecności
co najmniej połowy jej składu.
7. Komisje
mogą odbywać wspólne posiedzenia.
8. Komisje
mogą przedstawiać Radzie do rozpatrzenia swoje wnioski w przypadku
nieuwzględnienia ich przez Zarząd.
9. Każdy
zainteresowany może uczestniczyć w posiedzeniach komisji.
R o z d z i a
ł 5
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
§ 43
1. Członkami Komisji Rewizyjnej, składającej się
z pięciu osób, mogą być tylko radni.
2. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić
członkowie Zarządu, Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady oraz radni
zatrudnieni w miejskich jednostkach organizacyjnych.
3. Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest:
1) kontrola
działalności Zarządu w zakresie jakości opracowywania projektów i sposobu
wykonywania uchwał, gospodarowania mieniem komunalnym i jego ochroną oraz
wykonywania funkcji pracodawcy wobec kierowników miejskich jednostek
organizacyjnych,
2) opiniowanie
wykonania budżetu i występowanie z
wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia bądź nie udzielenia Zarządowi –
absolutorium,
3) kontrola
miejskich jednostek organizacyjnych w zakresie spraw wchodzących w zakres
ich działalności, z wyłączeniem spraw indywidualnych (m.in. załatwianych drogą
decyzji administracyjnych).
4. Komisja Rewizyjna wykonuje zadania i
przeprowadza kontrole na zlecenie Rady.
5. Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od
udziału w jej pracach w zakresie, w którym może powstać podejrzenie o ich
stronniczość lub interesowność.
6. Komisja Rewizyjna nie może działać w sposób
naruszający obowiązujący w Urzędzie Miejskim porządek pracy oraz kompetencje
jednostek sprawujących kontrole służbowe i ustawowe.
7. Komisja może korzystać z porad, opinii i
ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.
8. Podczas przeprowadzania kontroli komisji
przysługuje prawo korzystania z dowodów, które uzna za istotne w sprawie
(dokumenty, zeznania świadków itp.).
9. Komisja może zwrócić się do Zarządu o
udostępnienie dokumentacji z kontroli przeprowadzonych w Urzędzie Miejskim
przez Wydział Inspekcji i Kontroli oraz
kontroli zewnętrznych.
10. Kontrole
mogą być przeprowadzane przez zespoły powołane spośród członków komisji.
11. Członkowie
komisji dokonują kontroli na podstawie pisemnego upoważnienia podpisanego przez
Przewodniczącego Rady.
12. Z
przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy
członkowie biorący udział w kontroli oraz kierownik kontrolowanej jednostki.
13. Protokół,
o którym mowa w ust. 12, powinien zawierać fakty służące do oceny kontrolowanej
jednostki, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki oraz osoby
odpowiedzialne za ten stan, jak też ewentualne osiągnięcia i przykłady dobrej
pracy.
14. Protokoły
oraz informacje dotyczące każdej rozpatrywanej przez Komisję Rewizyjną sprawy –
przedkładane są Radzie.
R o z d z i a
ł 6
Organ wykonawczy miasta
§ 44
1. Organem
wykonawczym miasta jest Zarząd. Zarząd
stanowią: Prezydent, trzech Zastępców oraz dwóch członków.
2. Zarząd wybierany jest przez Radę spośród
radnych lub osób spoza Rady w ciągu 6
miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.
3. Rada może
ogłosić konkurs na stanowisko Prezydenta. Szczegółowy tryb postępowania w
sprawie wyboru Prezydenta określa uchwała Rady.
4. Rada
wybiera Prezydenta w oddzielnym tajnym głosowaniu bezwzględną większością
głosów ustawowego składu Rady. Jeżeli w pierwszym głosowaniu żaden kandydat nie
uzyska wymaganej liczby głosów, do drugiej tury głosowania przechodzi dwóch
kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
5. Rada, na
wniosek Prezydenta, wybiera trzech jego zastępców. Na każde stanowisko Zastępcy
Prezydenta przeprowadza się odrębne głosowanie. Wybór Zastępców Prezydenta
następuje w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, w obecności co
najmniej połowy ustawowego składu Rady. Pierwszego Zastępcę Prezydenta wyznacza
Prezydent.
6. Rada, na
wniosek Prezydenta, wybiera pozostałych członków Zarządu według zasad
określonych w ust. 5.
7. Na pisemny
wniosek członka Zarządu może być on zatrudniony w Urzędzie Miejskim.
§ 45
1. Po upływie
kadencji Rady Zarząd działa do wyboru nowego Zarządu.
2. Jeżeli
Rada nie dokona wyboru Zarządu w terminie określonym w § 44 ust. 2, ulega
rozwiązaniu z mocy prawa.
3. Po
rozwiązaniu Rady z przyczyny określonej w ust. 2 przeprowadza się
wybory przedterminowe.
§
46
1. Rada
powołuje na wniosek Prezydenta Sekretarza i Skarbnika Miasta.
2. Powołanie
i odwołanie Sekretarza i Skarbnika Miasta następuje w trybie § 44 ust. 5
statutu.
§
47
Do zadań Zarządu należy:
1) przygotowywanie projektów uchwał Rady,
2) określanie
sposobu wykonywania uchwał Rady,
3) wykonywanie
budżetu,
4) gospodarowanie mieniem komunalnym,
5) zatrudnianie
i zwalnianie kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,
6) przedkładanie Radzie sprawozdań:
a) kwartalnych
ze stanu realizacji uchwał Rady i Zarządu,
b) rocznych ze
swojej działalności i działalności finansowej.
§ 48
1. W przypadku nie cierpiącym zwłoki Zarząd może
wydawać przepisy porządkowe w formie uchwał.
2. Uchwały, o których mowa w ust. 1, podlegają
zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady. Tracą one moc w razie odmowy
zatwierdzenia.
3. Posiedzenia zwołuje Przewodniczący Zarządu,
proponując projekt porządku dziennego i termin posiedzenia.
4. Do zawiadomienia o posiedzeniu Zarządu załącza
się, oprócz projektu porządku dziennego, projekty uchwał, zarządzeń i inne
niezbędne materiały związane z posiedzeniem.
5. Przed każdym posiedzeniem Zarządu Prezydent
ustala listę osób zaproszonych na posiedzenie.
6. W posiedzeniach Zarządu biorą udział, bez prawa
do głosowania, Sekretarz i Skarbnik Miasta.
7. Członek Zarządu nieobecny na posiedzeniu winien
usprawiedliwić swoją nieobecność przed Przewodniczącym Zarządu.
8. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych
przez Prezydenta w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
9. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Prezydent,
a podczas jego nieobecności wyznaczony Zastępca Prezydenta.
10. Zarząd
podejmuje decyzje kolegialnie, zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy składu Zarządu.
11. Uchwały
Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu.
12. W razie
zgłoszenia zdania odrębnego wobec uchwały przez któregokolwiek członka Zarządu
może on przedstawić je na piśmie wraz z uzasadnieniem. W tym przypadku
Przewodniczący Zarządu jest zobowiązany na najbliższej sesji zapoznać Radę z treścią
zdania odrębnego.
13. Z
posiedzenia Zarządu sporządza się protokół, który podpisuje Przewodniczący
Zarządu lub osoba prowadząca
posiedzenie.
14. Obsługę
techniczno-biurową Zarządu Prezydent powierza wyznaczonemu pracownikowi,
zadaniem którego jest:
1) przyjmowanie z merytorycznych wydziałów
dokumentacji niezbędnej do ustalenia porządku posiedzenia Zarządu,
2) sporządzanie
porządku dziennego posiedzenia Zarządu,
3) kompletowanie
materiałów dla członków Zarządu,
4) protokołowanie
posiedzeń oraz jednoczesne nagrywanie na taśmę magnetofonową,
5) prowadzenie
zbioru protokołów z posiedzeń oraz zbioru nagranych taśm magnetofonowych,
6) powiadamianie
osób zapraszanych na posiedzenia Zarządu,
7) prowadzenie
zbioru uchwał Zarządu,
8) niezwłoczne
przekazywanie uchwał Zarządu do realizacji merytorycznym wydziałom,
9) niezwłoczne
sporządzanie wyciągów z protokołów, ich ewidencjonowanie oraz przekazywanie do
realizacji adresatom.
§ 49
Do zadań Prezydenta należy:
1) organizowanie
pracy Zarządu,
2) kierowanie
bieżącymi sprawami miasta,
3) ogłaszanie
budżetu miasta i sprawozdania z jego wykonania,
4) podejmowanie
czynności należących do kompetencji Zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki,
związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego miasta, z
wyłączeniem wydawania przepisów porządkowych. Podjęte czynności wymagają
zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu,
5) reprezentowanie
miasta na zewnątrz i informowanie Rady o tej działalności co kwartał,
6) wykonywanie
uprawnień zwierzchnika służbowego wobec pracowników Urzędu i kierowników
miejskich jednostek organizacyjnych z zastrzeżeniem § 47 ust. 1 pkt 5,
7) przedkładanie
Wojewodzie uchwał Rady w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia oraz uchwał w
sprawie przepisów porządkowych w ciągu 2 dni po ich podjęciu,
8) przedkładanie
Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od daty podjęcia uchwały
budżetowej, uchwały w sprawie absolutorium dla Zarządu oraz innych uchwał
objętych zakresem nadzoru Izby.
§ 50
Zastępcy Prezydenta i etatowi
członkowie Zarządu wykonują zadania powierzone im przez Prezydenta. Pierwszy
Zastępca Prezydenta sprawuje funkcję Prezydenta w razie jego nieobecności lub
niemożności pełnienia przez niego obowiązków.
§ 51
Wysokość wynagrodzenia, limit
kilometrów na korzystanie z samochodu prywatnego oraz wysokość zwrotu kosztów
opłat telefonicznych dla Prezydenta określa uchwała Rady.
§ 52
Procedura postępowania Rady w razie
postawienia wniosku o odwołanie Prezydenta, Zarządu lub poszczególnych jego
członków oraz w przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie –
uregulowane są przepisami o samorządzie gminnym.
§ 53
1. Sekretarz
Miasta prowadzi sprawy miasta w zakresie ustalonym przez Zarząd, kierując się
wskazówkami i poleceniami Prezydenta.
2. Skarbnik
Miasta prowadzi sprawy finansowe i podejmuje działania koordynacyjne, kontrolne
i nadzorcze w zakresie realizacji budżetu przez poszczególne wydziały Urzędu
oraz jednostki podporządkowane.
§ 54
1. Zarząd
wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego.
2. Kierownikiem
Urzędu jest Prezydent.
3. W imieniu
Prezydenta – Urzędem kieruje Sekretarz Miasta.
4. Organizację
i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony przez
Radę na wniosek Zarządu.
§ 55
1. Każdy
zainteresowany może zapoznać się z protokołami posiedzeń Zarządu i uchwałami
dotyczącymi realizacji zadań
publicznych.
2. Dokumenty,
o których mowa w ust. 1, udostępniane są do wglądu w Wydziale
Organizacyjno-Prawnym i Kadr w każdy dzień tygodnia, w godzinach urzędowania,
oprócz środy i czwartku.
R o z d z i a
ł 7
Mienie komunalne
§ 56
1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa
majątkowe należące do miasta oraz gminnych osób prawnych, w tym
przedsiębiorstw.
2. Podmioty
mienia komunalnego samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie
wykorzystania składników majątkowych w zakresie określonym w aktach
prawnych o ich utworzeniu oraz w obowiązujących przepisach.
3. Gospodarowanie
mieniem komunalnym znajdującym się w zarządzie jednostek organizacyjnych miasta
nie posiadających osobowości prawnej należy do kierowników tych jednostek w
zakresie udzielonego im przez Zarząd pełnomocnictwa. W sytuacji wyjątkowej
Zarząd może wyrazić zgodę na podjęcie czynności przekraczających zakres
udzielonego pełnomocnictwa.
§ 57
1. Oświadczenie
woli w imieniu miasta w zakresie zarządu mieniem komunalnym składają dwaj
członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd
(pełnomocnik), z zastrzeżeniem przepisów ust. 2–4.
2. Zarząd może upoważnić Prezydenta do składania
jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności
miasta.
3. Czynność prawna mogąca spowodować powstanie
zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez kontrasygnaty Skarbnika Miasta lub
osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik Miasta może odmówić kontrasygnowania
czynności, lecz w razie wydania mu pisemnego polecenia przez zwierzchnika
wykonuje czynności, zawiadamiając równocześnie o tym Radę i Regionalną
Izbę Obrachunkową.
4. Kierownicy
jednostek organizacyjnych miasta nie mających osobowości prawnej składają
jednoosobowo oświadczenia woli w imieniu miasta w zakresie udzielonego im przez
Zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek.
R o z d z i a
ł 8
Gospodarka finansowa miasta
§ 58
1. Miasto
prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.
2. Gospodarka finansowa miasta jest jawna.
3. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.
4. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd i w
terminie ustawowym przedkłada Radzie wraz z informacją o stanie mienia
komunalnego.
§ 59
1. Rada
określa procedurę uchwalania budżetu, rodzaje niezbędnych materiałów
informacyjnych oraz stopień ich szczegółowości.
2. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, najpóźniej
do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt
budżetu przedłożony Radzie.
3. W uchwale budżetowej określa się źródła
pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają
planowane dochody.
§ 60
1. Uchwały
organów miasta dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródło dochodów, z
których zobowiązania te zostaną pokryte.
2. Za prawidłową gospodarkę finansową miasta
odpowiada Zarząd.
R o z d z i a
ł 9
Pracownicy samorządowi
§ 61
Pracownicy zatrudnieni w Urzędzie
Miejskim są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w ramach stosunku pracy na podstawie:
1) wyboru:
Prezydent, jego Zastępcy i etatowi członkowie Zarządu,
2) powołania:
Sekretarz i Skarbnik Miasta, kierownik i zastępcy kierownika Urzędu Stanu
Cywilnego oraz Miejski Rzecznik Konsumentów,
3) mianowania:
naczelnicy wydziałów,
4) umowy o
pracę: pozostali pracownicy.
§ 62
1. Stosunek
pracy z Prezydentem nawiązuje, w imieniu Rady, Przewodniczący Rady.
2. Stosunek
pracy z Wiceprezydentami, etatowymi członkami Zarządu, Sekretarzem, Skarbnikiem
oraz pracownikami mianowanymi nawiązuje Prezydent.
3. Stosunek
pracy z pozostałymi pracownikami Urzędu nawiązuje Prezydent lub upoważniona
przez niego osoba.
§
63
Status prawny pracowników
samorządowych określa odrębna ustawa.
§ 64
1. Pracownik
samorządowy mianowany podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym.
2. Zasady
dokonywania oceny określa Rada w odrębnej uchwale.
§ 65
1. Pracownicy
samorządowi ponoszą odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną.
2. Karę
porządkową upomnienia, za przewinienia mniejszej wagi, wymierza bezpośredni
przełożony pracownika samorządowego i zawiadamia go o tym na piśmie.
3. W sprawie
stosowania kar dyscyplinarnych, za naruszenie obowiązków pracownika
samorządowego mianowanego, orzekają komisje dyscyplinarne I i II instancji.
4. Komisja
dyscyplinarna I instancji składa się z członków wybranych przez Radę spośród
pracowników samorządowych mianowanych, w liczbie sześciu osób.
5. Komisja
dyscyplinarna II instancji składa się z członków wybranych przez Radę spośród
radnych, w liczbie sześciu osób.
6. Członków
komisji dyscyplinarnych wybiera się na okres kadencji Rady.
7. Można być
członkiem tylko jednej komisji.
R o z d z i a
ł 10
Referendum lokalne
§ 66
1. Referendum
może być przeprowadzone w każdej sprawie związanej z kompetencjami i zakresem
zadań wykonywanych przez miasto.
2. Do
wyłącznej właściwości referendum należy podejmowanie rozstrzygnięć w sprawach:
1) samoopodatkowania
mieszkańców na cele publiczne,
2) odwołania
Rady przed upływem kadencji.
§ 67
Referendum przeprowadza się z
inicjatywy Rady lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do
głosowania.
§ 68
Zasady i tryb przeprowadzania
referendum określa odrębna ustawa.
§ 69
1. W sprawach
istotnych dla miasta mogą być przeprowadzane konsultacje z mieszkańcami.
2. Zasady i
tryb przeprowadzania konsultacji określa odrębna uchwała Rady.
R o z d z i a
ł 11
Postanowienia końcowe
§ 70
Wniosek w sprawie zmian w statucie miasta
mogą zgłosić:
1) radni,
2) komisje Rady,
3) Zarząd.
2. Projekt
uchwały w sprawie zmian w statucie miasta opiniuje właściwa komisja Rady.
§ 71
W sprawach nieuregulowanych w
niniejszym statucie mają zastosowanie przepisy:
1) ustawy z
dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym,
2) ustawy z
dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym,
3) ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o
pracownikach samorządowych,
4) ustawy z dnia 16 lipca 1998 roku – Ordynacja
wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw,
5) ustawy z dnia 15 września 2000
roku o referendum lokalnym.
Załącznik
nr 1 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1313)
Załącznik
nr 2 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1313)
Załącznik
nr 3 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1313)
Załącznik
nr 4 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1313)
Załącznik
nr 5 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1313)
Regulamin użytkowania hejnału miasta
1. Postanowienia ogólne
1. Regulamin
reguluje zasady organizacyjne użytkowania hejnału miasta Wałbrzycha jako
dźwiękowego symbolu.
2. Podstawę
prawną stanowi art. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 roku o odznakach i
mundurach (tekst jednolity Dz. U. z 1978 r. Nr 31, poz. 130 z późniejszymi
zmianami).
3. Hejnał
stanowi wyraz dźwiękowego symbolu mieszkańców Wałbrzycha.
4. Hejnał
jest symbolem organizacyjnym, który integruje społeczność lokalną.
2. Opis hejnału
1. Zapis
nutowy i dźwiękowy, rodzaj instrumentu: trąbka.
3. Zasady użytkowania hejnału
1. Hejnał
jest odtwarzany z wieży ratusza miejskiego codziennie o godzinie 1200
oraz w innych porach dnia w zależności od potrzeb.
Sygnał
hejnału powtarza się czterokrotnie, w nawiązaniu do historycznej tradycji
grania hejnałów „na cztery strony świata”.
Hejnał jest odtwarzany przy
wykorzystaniu urządzenia elektroakustycznego.
2. W wyjątkowych okazjach: ważnych uroczystościach
państwowych, regionalnych i miejskich może być odgrywany przez trębacza.
3. Hejnał może być emitowany o godzinie dwunastej
w lokalnej stacji radiowej.
4. Hejnał powinien być także rozpowszechniony
poprzez udostępnienie na nośnikach elektronicznych i w zapisie nutowym.
4. Przechowywanie hejnału
Zapis nutowy i magnetyczny
przechowywany jest w siedzibie Rady Miejskiej Wałbrzycha.
Załącznik
nr 6 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1313)
Regulamin
użytkowania i przechowywania flagi miasta
Wałbrzycha
I. Postanowienia ogólne
1. Regulamin
reguluje zasady organizacyjne użytkowania i przechowywania flagi miasta Wałbrzycha
jako jego symbolu.
2. Podstawę
prawną regulaminu stanowi art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1999 r. o
samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74
z późniejszymi zmianami) w związku z art. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o
odznakach i mundurach (tekst jednolity Dz. U. z 1978 r. Nr 31, poz. 130 z
późniejszymi zmianami).
3. Flaga jest
zewnętrznym symbolem mieszkańców Wałbrzycha.
4. Flaga jest
symbolem organizacyjnym, który integruje społeczność lokalną.
II. Opis flagi
Cechy stałe:
Proporcja flagi 5:8.
Wzór graficzny flagi stanowi
załącznik nr 1 do regulaminu.
III. Zasady użytkowania flagi
1. Flaga
używana jest podczas obchodów świąt państwowych, uroczystości miejskich,
regionalnych, szkolnych i branżowych.
2. Flaga jest stale eksponowana na budynkach lub
na masztach przed budynkami Urzędu Miejskiego.
3. Flaga jest eksponowana w gabinecie
Przewodniczącego Rady Miejskiej i Prezydenta Miasta.
4. Flaga stanowi element dekoracyjny ulic,
obiektów i imprez z okazji rocznicowych wydarzeń o charakterze miejskim,
regionalnym lub państwowym.
IV. Przechowywanie flagi
Wzorzec flagi przechowywany jest w
sali obrad plenarnych Rady Miejskiej Wałbrzycha w zamknięciu.
Załącznik
nr 1 do regulaminu użytkowania i przechowywania flagi miasta Wałbrzycha (poz.
1313
Załącznik
nr 7 do Statutu Miasta Wałbrzycha (poz. 1313)
Regulamin nadawania tytułu „Honorowy Obywatel
Wałbrzycha”
§
1
1. Tytuł
„Honorowy Obywatel Wałbrzycha” nadaje się osobom, które swoją działalnością w
szczególny sposób zasłużyły się miastu.
2. Tytuł może
być przyznawany zarówno za działalność długotrwałą, jak też za pojedynczy czyn
o wyjątkowym znaczeniu dla miasta i jego mieszkańców.
§ 2
Tytuł mogą otrzymać zarówno
mieszkańcy Wałbrzycha, jak i osoby nie mieszkające w Wałbrzychu.
§ 3
Tytuł nadaje Rada Miejska Wałbrzycha
w formie uchwały.
§ 4
Z wnioskami o nadanie tytułu mogą
wystąpić:
1. Radni
Rady Miejskiej.
2. Zarząd
Miasta.
3. Organizacje
społeczne i polityczne.
4. Zakład
pracy.
§ 5
1. Wniosek o
nadanie tytułu kieruje się do Rady Miejskiej.
2. Wniosek
winien zawierać następujące dane dotyczące osoby zgłoszonej do wyróżnienia:
1) dane
osobowe,
2) szczegółowy
opis zasług i osiągnięć uzasadniających nadanie tytułu,
3) dane o
posiadanych odznaczeniach i wyróżnieniach.
§ 6
Wnioski o nadanie tytułu opiniuje i
przedstawia Radzie Miejskiej Komisja Statutowo-Regulaminowa.
§ 7
Wykonanie uchwały o nadanie tytułu
,,Honorowy Obywatel Wałbrzycha” następuje przez wręczenie osobie wyróżnionej
pamiątkowego medalu oraz dyplomu honorowego.
§ 8
Medal ,,Honorowego Obywatela
Wałbrzycha” wraz z dyplomem wręcza Przewodniczący Rady Miejskiej lub Prezydent Miasta na uroczystej sesji
Rady.
§ 9
Nazwiska osób wyróżnionych tytułem
„Honorowy Obywatel Wałbrzycha” wpisuje się wraz z krótką charakterystyką zasług
do Księgi Honorowej Miasta Wałbrzycha.
§ 10
Utrata tytułu następuje mocą uchwały
Rady Miejskiej wskutek prawomocnego
skazania na karę pozbawienia praw publicznych lub popełnienia czynów
nieetycznych.