1295

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W ŚWIDNICY

z dnia 28 czerwca 2001 r.

zmieniająca uchwałę nr  XXIII/235/96 Rady Miejskiej w Świdnicy z dnia
9 lutego 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Miasta Świdnicy

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami) Rada Miejska w Świdnicy uchwala, co następuje:

 

 

 


§ 1

W Statucie Gminy Miasta Świdnicy stanowiącym załącznik do uchwały nr XXIII/235/96 Rady Miejskiej w Świdnicy z dnia 9 lutego 1996 r. wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 4 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

„4.   Miasto może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.”,

2) w § 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1.   W celu wykonywania zadań miasto może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi”,

3) w § 6 ust.1 i 3 otrzymują brzmienie:

„1.   Dla wykonania zadań publicznych miasto może przystępować do związków gmin.

 3.   Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.”,

4) § 9 otrzymuje brzmienie:

„1.   Organami miasta są:

a) Rada Miejska zwana dalej „Radą”,

b) Zarząd Miasta zwany dalej „Zarządem”.

 2.   Działalność organów miasta jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

 3.   Jawność działania organów miasta obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów miasta i komisji Rady.

 4.   Dostęp do dokumentów i korzystanie z nich może mieć miejsce wyłącznie w siedzibie Urzędu Miejskiego (bez prawa ich wynoszenia).”,

5) w § 10:

a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4.   Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i nie wyznaczenia wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.”,

b) dodaje się ust. 6a i 6b w brzmieniu:

„6a.   W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

 6b.   Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 6a, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.”,

6) w § 11:

a) w ust. 1 dodaje się zdanie trzecie i czwarte w brzmieniu:

„W przypadku nieobecności przewodniczącego i nie wyznaczenia wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.”,

b) w ust. 2:

   pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2)  wybór i odwołanie Zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,”,

   pkt 9 otrzymuje brzmienie:

„9)  podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w § 4 ust. 2 i 4,”,

   dodaje się pkt 10a w brzmieniu:

„10a)   podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,”,

   pkt 13 otrzymuje brzmienie:

„13)   podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,”,

   pkt 15 otrzymuje brzmienie:

„15)   stanowienie na podstawie upoważnień ustawowych aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze miasta,”,

c)  w ust. 4:

   wyraz „daty” zastępuje się wyrazem „dnia”,

   dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

„Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w ust. 1 w zdaniu trzecim.”,

7) tytuł rozdziału II otrzymuje brzmienie:

„Akty prawa miejscowego”,

8)        w § 13:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1.   Na podstawie upoważnień ustawowych miastu przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze miasta.”,

b) w ust. 4 wyrazy „przepisy gminne” zastępuje się wyrazami „akty prawa miejscowego”,

c)  w ust. 5 wyraz „zarządzenia” zastępuje się wyrazem „uchwały”,

d) w ust. 6 w zdaniu pierwszym wyrazy „Zarządzenie, o którym” zastępuje się wyrazami „Uchwała, o której” oraz w zdaniu drugim wyraz „ono” zastępuje się wyrazem „ona”,

e) ust. 7, 8 otrzymują brzmienie:

„7.   Prezydent przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu następnego dnia po ich ustanowieniu.

 8.   Akty prawa miejscowego ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.”,

9) § 16 otrzymuje brzmienie:

„Ograniczenia jawności sesji mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Wyłączenie jawności sesji oznacza, że Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych i podczas obrad mogą być obecne tylko osoby upoważnione do udziału w sesji.”,

10) w § 20 dodaje się ust. 4, 5, 6 w brzmieniu:

„4.   Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

 5.   Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w § 11 ust. 4 stosuje się przepis ust. 4, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.

 6.   Na wniosek prezydenta przewodniczący Rady jest zobowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest  Zarząd, a projekt wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady.”,

11) w § 27 skreśla się ust. 2 i 3, a ust. 4 oznacza się jako ust. 2,

12) w § 34 dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

„7.   W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni nie będący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.”,

13) w § 37 ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1)   oświaty, w tym gimnazjów, szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych,”,

14) w § 40:

a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

„1.   Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej miasta. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców postulaty i przedstawia je organom miasta do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

 2.   W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Przepis ten stosuje się również do osób wchodzących w skład Zarządu nie będących radnymi.”,

b) dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

„2a. Radny lub członek Zarządu nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie, w Zarządzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.”,

c)  w ust. 12 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się wyrazy „rad powiatów i sejmików województw.”,

d) ust. 14 otrzymuje brzmienie:

„14.   Zarząd lub prezydent miasta nie może powierzyć radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.”,

e) w ust. 17 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: „Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania «Tak mi dopomóż Bóg»”,

f)   dodaje się ust.18a w brzmieniu:

„18a.   Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.”,

15) dodaje się § 40a w brzmieniu:

„1.   Radni zobowiązani są złożyć oświadczenie o swoim stanie majątkowym, zawierające w szczególności informacje o zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach prawa handlowego oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, gminy lub związku między-gminnego mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach prawa handlowego. Oświadczenie powinno zawierać informacje dotyczące majątku objętego wspólnością majątkową małżeńską.

 2.   Wiadomości zawarte w oświadczeniu o stanie majątkowym stanowią tajemnicę służbową, chyba że osoba, która je złożyła, wyraziła pisemną zgodę na ich ujawnienie. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący Rady może podjąć decyzję o ujawnieniu oświadczenia, pomimo braku zgody składającego oświadczenie, po zasięgnięciu opinii komisji rewizyjnej.

 3.   Oświadczenie, o którym mowa w ust.1, składa się przewodniczącemu Rady w terminie trzydziestu dni od dnia objęcia mandatu. Kolejne oświadczenia radni składają co roku, do dnia 31 marca, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz na dwa miesiące przed datą wyborów do Rady.

 4.   Przewodniczący Rady składa oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, przewodniczącemu Zarządu. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

 5.   W przypadku naruszenia terminów określonych w ust. 3 radnemu nie przysługuje dieta do czasu złożenia oświadczenia.

 6.   Podanie nieprawdy w oświadczeniu o stanie majątkowym powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 247 § 1 Kodeksu karnego.”,

16) w § 50:

a) ust. 8–13 otrzymują brzmienie:

„8.   Rada może odwołać Prezydenta z innej przyczyny niż nie udzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.

Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.

 9.   Odwołanie Prezydenta następuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym. Głosowanie w sprawie odwołania Rada przeprowadza po zapoznaniu się z opinią komisji rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie 1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku. Jeżeli wniosek o odwołanie Prezydenta nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.

10.  Odwołanie Prezydenta albo złożenie przez niego rezygnacji jest, odpowiednio, równoznaczne z odwołaniem całego Zarządu albo złożeniem rezygnacji przez cały Zarząd.

11.  Rada może na uzasadniony wniosek Prezydenta odwołać poszczególnych członków Zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

12.  W przypadku złożenia rezygnacji przez Prezydenta jej przyjęcie następuje zwykłą większością głosów.

13.  W przypadku rezygnacji Prezydenta Rada na najbliższej sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego Zarządu.

14.  Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 13, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja Rady,
o której mowa w ust. 13.

15.  W przypadku odwołania albo rezygnacji całego Zarządu Rada dokonuje wyboru nowego Zarządu w trybie określonym w § 50 ust.1–5, odpowiednio, w ciągu
3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji.

16.  W przypadku odwołania członka Zarządu nie będącego jego przewodniczącym Rada dokonuje wyboru nowego członka Zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.

17.  Odwołany Zarząd lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego Zarządu lub poszczególnych jego członków. Rada może zwolnić członka Zarządu z tego obowiązku.

18.  Przepis ust. 17 zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio w przypadku złożenia rezygnacji przez cały Zarząd.”,

b) dotychczasowe ust. 14–16 otrzymują odpowiednio oznaczenie jako ust. 19–21,

c)  w ust. 19 po wyrazie „Zarządzie” dodaje się wyrazy „przez członka nie będącego jego przewodniczącym” oraz wyraz „daty” zastępuje się wyrazem „dnia”,

d) w ust. 20 wyrazy „ust. 14” zastępuje się wyrazami „ust. 19”,

e) w ust. 21 wyrazy „ust. 15” zastępuje się wyrazami „ust. 20”.

17) w § 51 ust. 3 skreśla się pkt 6 oraz w pkt 15 wy-raz „zarządzeń” zastępuje się wyrazem „uchwał”, a wyrazy „Zarządzenie takie” zastępuje się wyrazami „Uchwała taka”,

18) w § 52:

a) w ust. 5 skreśla się zdanie drugie i trzecie,

b) dodaje się ust. 8a w brzmieniu:

„8a. Każdy mieszkaniec miasta ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek, z wyjątkiem utajnionej części protokołu, o ile przepis ustawowy tak stanowi.”,

19) w § 54 ust. 2 pkt 7 po przecinku dodaje się wyrazy „o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej,”,

20) w § 58:

a) dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

„2a. Bez zgody Zarządu Rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu zmian powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.”,

b) dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

„7.   Zarządowi przysługuje wyłączne prawo:

1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,

2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,

3) dokonywania wydatków budżetowych,

4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie miasta,

5) dysponowania rezerwami budżetu miasta,

6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.”,


21) w § 59 ust. 3 pkt a po przecinku dodaje się wyrazy „z wyłączeniem ustalania wynagrodzenia przewodniczącego Zarządu,”.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Świdnicy.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

WICEPRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

 

HENRYK RATAJ