1291

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W ŚWIERADOWIE ZDROJU

z dnia 26 czerwca 2001 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Miejskiej Świeradowa Zdroju

       Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:

 

 


§ 1

Uchwala się Statut Gminy Miejskiej Świeradowa Zdroju w brzmieniu ustalonym w załączniku nr 1 do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta.

§ 3

Traci moc prawną uchwała nr VI/35/1996 z dnia 24 lipca 1996 r. oraz uchwała nr XII/90/2000 z dnia 30 listopada 2000 r.

§ 4

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

§ 5

Uchwała wchodzi w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

 

KAZIMIERZ SARZYŃSKI


 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Świeradowie Zdroju z dnia 26 czerwca 2001 r. (poz. 1291)

 

 

STATUT GMINY MIEJSKIEJ
ŚWIERADÓW ZDRÓJ

 

 


R o z d z i a ł   I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Ilekroć w przepisach Statutu Gminy Miejskiej Świeradów Zdrój użyte są, bez bliższego określenia, następujące sformułowania, należy przez to rozumieć:

1.  Gmina – Gminę Świeradów Zdrój,

2.  Rada – Radę Miasta w Świeradowie Zdroju,

3.  Przewodniczący – Przewodniczącego Rady Miasta w Świeradowie Zdroju,

4.  Wiceprzewodniczący Wiceprzewodniczącego Ra-dy Miasta w Świeradowie Zdroju,

5.  Sesja – sesję Rady Miasta w Świeradowie Zdroju,

6.  Komisja – Komisję Rady Miasta w Świeradowie Zdroju,

7.  Radny – radnego Rady Miasta w Świeradowie Zdroju,

8.  Zarząd – Zarząd Miasta w Świeradowie Zdroju,

9.  Burmistrz – Burmistrz Miasta Świeradowa Zdroju,

10.  Zastępca Burmistrza – Zastępcę Burmistrza Miasta Świeradowa Zdroju,

11.  Członek Zarządu – członka Zarządu Miasta w Świeradowie Zdroju,

12.  Urząd – Urząd Miasta w Świeradowie Zdroju,

13.  Ustawa gminna – ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami),

14.  Statut – Statut Gminy Miejskiej Świeradów Zdrój.

§ 2

1.  Mieszkańcy miasta Świeradów Zdrój tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową w rozumieniu art. 1 ustawy gminnej, zwaną dalej gminą.

2.  Gmina pełni służebną rolę wobec mieszkańców Świeradowa Zdroju.

3.  Gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

4.  Gmina posiada osobowość prawną.

5.  Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

§ 3

1.  Gmina położona jest w województwie dolnośląskim, powiecie lubańskim i obejmuje obszar o powierzchni 20,77 km2.

2.  Granice terytorialne gminy obejmuje mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.

§ 4

1.  Herbem gminy jest tarcza składająca się z jednego pola przedstawiająca:

   na drugim planie dwa szczyty górskie wyobrażone w postaci dwóch trójkątów w kolorze czerwonym,

   na środku znajduje się symbolicznie przedstawiony świerk, składający się z sześciu trójkątów równoramiennych koloru zielonego, na które nakłada się symboliczne źródło w kolorze błękitnym z granatową obwódką,

   poniżej symbolicznie wyrażona woda mineralna z pęcherzykami powietrza.

Wzór herbu stanowi załącznik nr 2 do statutu.

2.  Herb gminy jest znakiem prawnie chronionym. Rozpowszechnianie herbu gminy w celach komercyjnych wymaga zgody Rady, a w innych celach zgody Zarządu Miasta.

Prawo używania herbu mają wszystkie jednostki organizacyjne gminy.

3.  W sprawach własnych i zleconych gmina używa pieczęci urzędowych, których wzór przedstawia załącznik nr 3 do statutu.

§ 5

Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju gospodarczego i społecznego gminy oraz dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.

§ 6

1.  Gmina wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, w tym w szczególności w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty.

2.  W zakresie ustalonym ustawami gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

3.  Gmina może wykonywać także inne zadania z zakresu administracji rządowej na podstawie odrębnych porozumień.

4.  Zadania publiczne przekraczające możliwości gminy mogą być wykonywane na zasadzie współdziałania z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.

§ 7

1.  Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze. Zakresy działania jednostek pomocniczych określają ich statuty uchwalone przez Radę.

2.  Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych określone są postanowieniami szczegółowymi statutu.

§ 8

1.  Gmina może nadawać tytuły honorowe:

1) Honorowy Obywatel Miasta Świeradowa Zdroju,

2) Zasłużony dla Miasta Świeradowa Zdroju.

2.  Zasady nadawania tytułów honorowych określa uchwała Rady.

3.  Rada może uchwalać inne tytuły honorowe.

R o z d z i a ł  II

WŁADZE GMINY

§ 9

1.  Mieszkańcy gminy bezpośrednio podejmują rozstrzygnięcia w sprawach wspólnoty w głosowaniu powszechnym poprzez wybory, referendum lub za pośrednictwem jawnie działających organów gminy: Rady Miasta i Zarządu Miasta.

2.  Wybory oraz referendum przeprowadzane są na podstawie odrębnych przepisów.

3.  Odwołanie Rady przed upływem kadencji oraz samoopodatkowanie się mieszkańców na cele publiczne może być rozstrzygnięte wyłącznie w drodze referendum lokalnego.

4.  W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych ważnych sprawach dla gminy mogą być przeprowadzone konsultacje z mieszkańcami.

5.  Zasady i tryb przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami określa uchwała Rady.

§ 10

Zasadę jawności działania organów gminy realizuje Zarząd Miasta, w szczególności poprzez:

a) gromadzenie i udostępnianie radnym i obywatelom aktów normatywnych powszechnie obowiązujących, aktów prawa miejscowego, protokołów z posiedzeń organów gminy i komisji Rady oraz materiałów informacyjnych o tematyce samorządowej,

b) publikowanie aktów prawa miejscowego poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i jednostkach organizacyjnych gminy, których działalności dany akt dotyczy, oraz na oficjalnych stronach internetowych gminy,

c)  podawanie do publicznej wiadomości rocznego planu pracy Rady i kwartalnego planu pracy komisji poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i jednostkach organizacyjnych gminy oraz na oficjalnych stronach internetowych gminy,

d) podawanie do publicznej wiadomości zawiadomienia o zwołaniu sesji Rady wraz z porządkiem obrad oraz wykazem projektowanych uchwał poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i miejskich tablicach ogłoszeń ,

e) wydawanie miesięcznika informacyjnego o zasięgu lokalnym,

f)   podawanie do publicznej wiadomości informacji o sprzedaży mienia komunalnego poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i jednostkach organizacyjnych gminy, których działalności dane ogłoszenie dotyczy, oraz oficjalnych stronach internetowych gminy,

g) podawanie do publicznej wiadomości informacji o planowanych zamówieniach oraz rozstrzygnięciach wynikających z prowadzonych postępowań na dostawy, wykonywanie usług i robót budowlanych, opłacanych w całości lub w części ze środków budżetu gminy, poprzez ogłoszenie w Biuletynie Zamówień Publicznych wydawanym przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i jednostkach organizacyjnych gminy, których działalności dane ogłoszenie dotyczy, oraz na oficjalnych stronach internetowych gminy, wg zasad wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych.

R o z d z i a ł  III

ORGANIZACJA I TRYB PRACY RADY MIASTA

§ 11

1.  Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.

2.  Rada składa się z 18 radnych wybranych na okres 4 lat, licząc od dnia wyboru do Rad na obszarze całego kraju.

3.  Rada działa na sesjach oraz za pośrednictwem Przewodniczącego Rady, Zarządu Miasta, komisji stałych i doraźnych.

4.  Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Miasta zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborczych dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników do Rady Gminy.

5.  Po upływie terminu określonego w ust. 4 pierwszą sesję zwołuje Przewodniczący Wojewódzkiej Komisji Wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów.

6.  Czynność, o której mowa w ust. 4 i 5, obejmuje:

1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,

2) przygotowanie projektu porządku obrad,

3) powierzenie otwarcia i przewodnictwa obrad, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, najstarszemu wiekiem radnemu obecnemu na sesji.

§ 12

Do wyłącznej właściwości Rady, należą:

1) uchwalanie statutu gminy,

2) wybór i odwołanie Zarządu, ustalenie wynagrodzeń Przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz Sekretarza Gminy – na wniosek Przewodniczącego Zarządu,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki, jeżeli tego rodzaju jednostki zostały utworzone,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

c)  zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,

f)   tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz do rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,

h)  tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i)   ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej i samorządowej, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy gminnej,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi jednostkami samorządu terytorialnego oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawach; herbu gminy, flagi, emblematów i innych symboli, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

15) nadawanie tytułów honorowych „Honorowego Obywatelstwa Gminy Świeradów Zdrój” i „Zasłużonego dla Gminy Świeradów Zdrój”,

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielenia stypendiów dla uczniów i studentów,

17) wskazanie banku prowadzącego obsługę bankową gminy,

18) podejmowanie uchwały o powołaniu kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,

19) inne wskazane postanowieniami szczegółowymi statutu,

20) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

§ 13

1.  Pracę Rady organizuje jej Przewodniczący.

2.  Do zadań Przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczącego, należy:

1) prowadzenie obrad, a w szczególności:

a) zwoływanie sesji i czuwanie nad ich sprawnym przebiegiem,

b) przygotowanie sesji zgodnie z przyjętym planem pracy Rady,

c)  przewodniczenie sesjom Rady,

d) zarządzanie i przeprowadzanie głosowania nad projektami uchwał,

e) sprawowanie policji sesyjnej,

2) podpisywanie uchwał Rady i protokołów z sesji Rady,

3) przekazywanie spraw komisjom w zakresie ich właściwości celem opracowania lub zaopiniowania,

4) przekazywanie w imieniu Rady Zarządowi lub Burmistrzowi spraw do opracowania lub załatwienia,

5) koordynowanie działalności komisji Rady, przekazywanie Zarządowi projektów uchwał, wniosków, opinii i stanowisk komisji oraz nadzór nad ich realizacją,

6) udzielanie radnym pomocy w sprawowaniu mandatu,

7) wydawanie radnym i osobom spoza Rady odpowiednich dokumentów potwierdzających ich udział w pracach Rady,

8) pełnienie dyżurów w celu przyjmowania mieszkańców w sprawach skarg i wniosków,

9) zapewnienie ochrony praw radnego,

10) dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do Burmistrza,

11) reprezentowanie Rady,

§ 14

1.  Rada obraduje na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych.

2.  Rada może odbywać sesje uroczyste dla upamiętnienia wydarzeń ważnych dla kraju, regionu i miasta.

3.  Porządek obrad sesji powinien zostać wyczerpany w zasadzie na jednym posiedzeniu.

Na wniosek Przewodniczącego lub w trybie wniosku formalnego zgłoszonego przez radnego Rada może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

4.  Termin kolejnego posiedzenia w ramach jednej sesji ustala Przewodniczący i zawiadamia ustnie na posiedzeniu. Kolejne posiedzenie musi odbyć się w ciągu 7 dni.

5.  Rada podejmuje prawomocne rozstrzygnięcia, gdy uczestniczy w sesji co najmniej połowa składu osobowego, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.

§ 15

1.  Dla rozpatrzenia spraw wspólnych dla różnych jednostek samorządu terytorialnego Rada może odbywać sesje wspólnie z inną Radą.

2.  Połączone Rady ustalają zasady obradowania na wspólnym posiedzeniu.

3.  Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa składu każdej Rady.

4.  Uchwały na wspólnej sesji podejmuje się w odrębnym głosowaniu każdej Rady.

5.  Uchwały oraz protokół z obrad sesji wspólnej podpisują Przewodniczący obu Rad.

§ 16

1.  Sesje zwyczajne zwołuje się zgodnie z uchwalonym na dany rok kalendarzowy planem, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2.  Plan pracy Rada uchwala najpóźniej na drugiej sesji w danym roku.

3.  Projekt planu pracy przygotowuje Przewodniczący przy współpracy z Wiceprzewodniczącym i przedstawia do zatwierdzenia na sesji po zasięgnięciu opinii wszystkich stałych komisji Rady.

4.  Rada może dokonywać zmian i uzupełnień planów stosownie do potrzeb społeczno-gospodarczych gminy, w trybie ustalonym do ich uchwalenia.

5.  Plan pracy Rady stanowi podstawę planów pracy stałych komisji Rady.

§ 17

1.  Sesja nadzwyczajna zwoływana jest przez Przewodniczącego na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady lub na wniosek Zarządu w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku.

2.  Wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej składa się na piśmie, podając proponowany przedmiot obrad wraz z projektami uchwał. Rada obraduje wyłącznie w tym zakresie.

§ 18

Przewodniczący zwołuje sesję w sprawie rozpatrzenia wniosku o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków nie wcześniej niż 14 dni po sesji, na której został złożony wniosek o odwołanie. Przy wyznaczaniu terminu bierze pod uwagę konieczność odbycia posiedzenia Komisji Rewizyjnej celem zaopiniowania wniosku oraz zapoznania się z jej opinią przez radnych.

§ 19

1.  Obrady sesji są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i przedmiot obrad sesji, co najmniej na 3 dni przed sesją z zastrzeżeniem ust. 3–5.

2.  Przewodniczący zapewnia na sali obrad miejsce dla zaproszonych gości oraz w miarę możliwości dla publiczności. Publiczność przysłuchuje się obradom.

3.  Rada może postanowić o wyłączeniu jawności części obrad w przypadkach wynikających z ustaw.

§ 20

1.  Przewodniczący ustala projekt porządku obrad sesji.

2.  W sesji uczestniczą z prawem zabrania głosu:

1) Burmistrz i jego zastępca,

2) przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych,

3) Sekretarz i Skarbnik oraz inni pracownicy Urzędu, jeżeli zostali wyznaczeni przez Burmistrza do referowania spraw, udzielenia wyjaśnień albo odpowiedzi na interpelacje i zapytania,

4) zaproszeni przez Przewodniczącego przedstawiciele organów jednostek pomocniczych oraz organizacji społecznych, których bezpośrednio dotyczą sprawy objęte porządkiem obrad sesji lub których udział uzasadniony jest ze względu na przedmiot tych spraw.

3.  Przewodniczący może udzielić głosu innym uczestnikom sesji.

4.  Przewodniczący zapewnia terminowe dostarczenie materiałów sesyjnych, w tym projektów uchwał.

5.  Ramowy porządek obrad sesji zwyczajnej powinien zawierać:

1) zatwierdzenie porządku obrad sesji,

2) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

3) informacje Burmistrza lub wyznaczonej przez niego osoby o działaniach Zarządu między sesjami oraz o wykonaniu uchwał Rady,

4) sprawy samorządowe jednostek pomocniczych,

5) uchwały,

6) informacje i komunikaty Przewodniczącego,

7) wolne wnioski,

8) interpelacje i zapytania.

6.  W porządku obrad sesji zwyczajnych, odbywających się w czerwcu i grudniu, powinno znaleźć się sprawozdanie Zarządu z wykonania uchwał Rady za kolejne półrocze.

7.  Porządek obrad sesji zwołanej na zasadach określonych w § 18 oraz sesji, której przedmiotem jest uchwalenie budżetu lub absolutorium dla Zarządu, a także sesji nadzwyczajnej i uroczystej, nie przewiduje wolnych wniosków oraz interpelacji i zapytań.

§ 21

1.  Radni otrzymują zawiadomienie o zwołaniu sesji podpisane przez Przewodniczącego co najmniej na 7 dni przed terminem, a o zwołaniu sesji nadzwyczajnej co najmniej 3 dni przed terminem.

W zawiadomieniu należy podać termin, miejsce, godzinę rozpoczęcia oraz projekt porządku obrad sesji.

2.  Do zawiadomienia dołącza się porządek obrad, projekty uchwał i niezbędne materiały.

3.  Materiały dotyczące uchwalenia budżetu gminy radni powinni otrzymać 14 dni przed terminem sesji.

§ 22

1.  Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący, otwiera, prowadzi i zamyka sesję Rady.

2.  Przed otwarciem obrad sesji Przewodniczący ustala liczbę radnych na podstawie listy obecności, a w razie wątpliwości poprzez przeliczenie radnych obecnych na sali obrad.

3.  W przypadku stwierdzenia nieobecności więcej niż połowy ustawowego składu Rady Przewodniczący wyznacza nowy termin sesji.

4.  Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący otwiera sesję wypowiadając formułę: „Otwieram sesję Rady Miasta Świeradowa Zdroju”.

5.  Przewodniczący może przekazać w trakcie sesji prowadzenie obrad Wiceprzewodniczącemu.

6.  W przypadku stwierdzenia w czasie trwania sesji nieobecności więcej niż połowy ustawowego składu Rady, Przewodniczący nie przerywa posiedzenia, niemożliwe jest jednak wówczas podejmowanie uchwał.

§ 23

1.  Po przedstawieniu projektu obrad przez Przewodniczącego Rada ustala porządek obrad. Wprowadzenie zmian w porządku obrad wymaga zgody bezwzględnej większości głosów ustawowego składu Rady.

2.  Z wnioskiem o zmianę porządku może wystąpić radny, Burmistrz lub inny członek Zarządu.

3.  Sesja prowadzona jest według ustalonego porządku obrad. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności dla usprawnienia przebiegu sesji, Przewodniczący może zmienić kolejność realizacji poszczególnych punktów porządku obrad, poddając stosowny wniosek pod głosowanie.

4.  Poszczególne punkty porządku obrad realizuje się w następujący sposób:

1) wystąpienie wnioskodawcy,

2) pytania do wnioskodawcy,

3) dyskusja radnych,

4) podjęcie uchwały albo zajęcie stanowiska.

§ 24

1.  Podczas obrad Przewodniczący udziela głosu w kolejności zgłoszeń. Pierwszeństwo zabrania głosu przysługuje radnym – przewodniczącym komisji właściwych ze względu na przedmiot obrad. Burmistrz oraz jego Zastępcy mają prawo do głosu poza kolejnością.

2.  W każdym punkcie porządku obrad przysługuje radnemu prawo do dwukrotnego zabrania głosu i jednej repliki.

3.  Czas wystąpienia Burmistrza, wnioskodawcy, przewodniczącego komisji nie powinien przekraczać 30 minut. Czas wystąpienia pozostałych mówców nie powinien przekroczyć pięciu minut.

§ 25

1.  Dla zapewnienia zgodnego przebiegu sesji Przewodniczący może stosować przepisy porządkowe, a w szczególności:

a) zwrócić uwagę radnemu na niezgodną z przedmiotem obrad treść wystąpienia pod rygorem odebrania mu głosu,

b) odebrać radnemu głos, gdy zabiera go po raz trzeci w tej samej sprawie, zakłóca porządek obrad lub powagę sesji.

2.  Uprawnienia Przewodniczącego obrad, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie do osób uczestniczących w sesji, również nie będących radnymi. W przypadku prób zakłócania porządku obrad Przewodniczący ma prawo zarządzić wydalenie osób zakłócających spokój.

3.  Zastosowanie wobec radnego środków porządkowych musi być odnotowane w protokole posiedzenia.

§ 26

1.  Każdy radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne, a w szczególności o:

1) sprawdzenie quorum,

2) sprawdzenie listy obecności,

3) ograniczenie czasu wystąpienia,

4) zakończenie dyskusji,

5) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad,

6) reasumpcję uchwały,

7) przejście do porządku obrad,

8) zarządzenie przerwy,

9) przeprowadzenie tajnego głosowania w przypadkach przewidzianych ustawami,

10) przeliczenie głosów.

2.  Głosowanie wniosku formalnego może być poprzedzone nie więcej niż dwiema wypowiedziami radnych w sprawie wniosku.

3.  Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie, a Rada podejmuje decyzję w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 27

1.  Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie „wolne wnioski". Wniosek winien być przedłożony Przewodniczącemu na piśmie (w trakcie lub przed rozpoczęciem sesji) i krótko uzasadniony.

2.  Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

3.  Wnioski podlegają głosowaniu.

§ 28

1.  W porządku sesji zwyczajnej winny znajdować się punkty poświęcone wolnym wnioskom, interpelacjom i zapytaniom radnych.

2.  Interpelacje składa radny w sprawach zasadniczych dla gminy na piśmie między sesjami lub na sesji. Adresatem interpelacji jest Zarząd lub Burmistrz. Interpelacja winna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, z którego wynika pytanie do adresata.

3.  Adresat interpelacji winien udzielić odpowiedzi na sesji. Na żądanie radnego oraz wtedy, gdy przedmiot interpelacji wymaga szerszego wyjaśnienia, odpowiedź udzielana jest na piśmie w terminie 30 dni.

4.  Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów gminy, gdy pytającemu zależy na uzyskaniu informacji o stanie faktycznym. Za-pytanie składa się na piśmie między sesjami lub w trakcie sesji w punkcie „interpelacje i zapytania".

5.  Wobec niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji powinna być ona dostarczona zgłaszającemu na piśmie w ciągu 14 dni.

6.  Przewodniczący informuje o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i zapytaniach oraz udzielonych odpowiedziach.

§ 29

1.  Z inicjatywą podjęcia uchwały może wystąpić Przewodniczący, przewodniczący komisji w jej imieniu, każdy radny oraz Zarząd.

2.  Projekt uchwały przygotowany przez wnioskodawcę powinien być przedłożony Radzie nie później niż 14 dni przed planowanym terminem sesji.

3.  Przedkładany projekt uchwały powinien zawierać:

1) część nagłówkową zawierającą nazwę aktu, propozycję daty podjęcia, nazwę organu, który go firmuje i przedmiot unormowania,

2) podstawę prawną, zgodnie z którą organ upoważniony jest do podjęcia uchwały,

3) przepisy dotyczące przedmiotu uchwały ujęte w paragrafy, ustępy i punkty w następującej kolejności:

   przepisy ogólne (wspólne dla pozostałych postanowień uchwały, wyjaśnienie pojęć użytych w uchwale),

   przepisy szczegółowe (zawierające rozstrzygnięcia merytoryczne),

   przepisy przejściowe i końcowe (wskazujące odpowiedzialnych za wykonanie uchwały, dotyczące uchylenia dotychczas obowiązujących przepisów, a także sposobu ogłoszenia uchwały i inne),

   termin wejścia w życie, względnie obowiązywania,

4) do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie podpisane przez wnioskodawcę, opinię radcy prawnego, a w przypadku gdy podjęcie uchwały wywołuje skutki finansowe, także opinię Skarbnika Gminy.

4.  Przewodniczący przedstawia projekty uchwał do zaopiniowania komisjom zgodnie z zakresem ich działania.

§ 30

1.  Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach, podejmując uchwały. Uchwała może być uchylona lub znowelizowana w tym samym trybie w jakim została uchwalona.

2.  Uchwały podpisuje Przewodniczący.

3.  Niezwłocznie po uchwaleniu Rada przekazuje uchwałę Zarządowi.

4.  Podanie treści uchwały do publicznej wiadomości przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób należy do Zarządu. W przypadku, gdy wymagają tego przepisy ustawowe, Zarząd przekazuje uchwałę do opublikowania w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

5.  Przewodniczący prostuje w drodze obwieszczenia oczywiste błędy językowe i rachunkowe w ogłoszonych uchwałach.

6.  Rada może zobowiązać Burmistrza do opracowania i ogłoszenia w formie obwieszczenia jednolitego tekstu uchwały.

7.  Biuro Rady prowadzi zbiory i rejestry uchwał z wyodrębnieniem aktów prawa miejscowego.

§ 31

1.  Ważność podejmowanych rozstrzygnięć może być uzależniona od zwykłej lub bezwzględnej większości głosów.

2.  Większość zwykła oznacza każdą arytmetyczną różnicę między głosami „za" i „przeciw" oddanymi przy niezbędnym na sali quorum bez uwzględnienia głosów wstrzymujących się.

3.  Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej „za" od pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się.

4.  Bezwzględna większość ustawowego składu Rady wynosi 10, większość 2/3 ustawowego składu Rady wynosi 12, natomiast 1/4 ustawowego składu Rady wynosi 5 radnych.

5.  Przewodniczący odpowiada za prawidłowe policzenie wszystkich głosów oddanych podczas głosowania.

§ 32

1.  Rada podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

2.  Głosowanie imienne lub tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna powołana przez Radę w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów spośród radnych, w składzie przewodniczący i co najmniej dwóch członków.

3.  W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki w kolejności: „za", „przeciw", „wstrzymujący się".

4.  W głosowaniu tajnym radni głosują kartami do głosowania opatrzonymi pieczęcią Rady, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonym przez prowadzącego sesję zasadami głosowania i na właściwych kartach.

5.  Głosowanie imienne odbywa się po przegłosowaniu wniosku formalnego w tej sprawie.

6.  Głosowanie imienne odbywa się przy użyciu kart do głosowania opatrzonych pieczęcią Rady oraz imieniem i nazwiskiem radnego z listy radnych obecnych na sesji. Lista radnych głosujących w głosowaniu imiennym wraz ze sposobem głosowania załączona jest do protokołu sesji.

7.  Wyniki głosowania jawnego Przewodniczący ogłasza niezwłocznie po zakończeniu aktu głosowania. Wyniki głosowania tajnego i imiennego ogłasza przewodniczący Komisji Skrutacyjnej niezwłocznie po obliczeniu głosów, ustaleniu wyników głosowania i sporządzeniu protokołu z tych czynności.

8.  Wyniki głosowania zapisywane są w protokole sesji.

§ 33

1.  Głosowanie nad projektem uchwały odbywa się w następującej kolejności:

1) głosowanie wniosku za odrzuceniem projektu w całości, jeżeli wniosek taki został zgłoszony,

2) głosowanie poprawek wynikających z opinii komisji i Zarządu oraz zaproponowanych na sesji,

3) głosowanie projektów w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

2.  Przy głosowaniu wniosków poddaje się pod głosowanie w pierwszej kolejności wniosek najdalej idący, którego przyjęcie wyklucza głosowanie nad innymi wnioskami.

3.  W przypadku wniosków przeciwnych poddaje się każdy z nich pod głosowanie wyłącznie „za”, według kolejności zgłaszania wniosków.

§ 34

1.  W trakcie obrad Przewodniczący zarządza przerwę:

1) z własnej inicjatywy, nie częściej niż co dwie godziny,

2) na przegłosowany wniosek radnego.

2.  Po wyczerpaniu porządku obrad sesji Przewodniczący kończy obrady wypowiadając formułę: „Zamykam sesję Rady Miasta Świeradowa Zdroju".

§ 35

1.  Z każdej sesji Rady sporządza się w ciągu 14 dni roboczych protokół, który stanowi urzędowe odzwierciedlenie rzeczywistego przebiegu obrad.

2.  Protokół z sesji winien zawierać:

1) numer, datę i miejsce sesji oraz numery uchwał,

2) stwierdzenie quorum, listy obecności: radnych, osób zaproszonych oraz oddelegowanych na sesję, a także wykaz osób nieobecnych (w tym usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych),

3) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

4) ustalenie porządku obrad,

5) przebieg obrad, streszczenie wystąpień i głosów w dyskusji oraz tekst zgłoszonych i ustalonych wniosków,

6) czas trwania posiedzenia,

7) podpisy prowadzącego sesję i protokolanta,

3.  Do protokołu załącza się teksty podjętych uchwał oraz inne materiały związane z przedmiotem obrad, a także listę obecności.

4.  Radni mają prawo wglądu do protokołu w każdym czasie. Mieszkańcy gminy mają prawo wglądu do protokołów z wyłączeniem części obrad objętych tajnością.

§ 36

1.  Protokół wymaga zatwierdzenia na najbliższej sesji zwyczajnej.

2.  Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu zatwierdzenia protokołu.

3.  Projekt protokołu z sesji zwyczajnej wysyła się radnym wraz z materiałami na siedem dni przed terminem kolejnej sesji.

4.  Przed przyjęciem protokołu radny może wnioskować o sprostowanie, poprawienie lub uzupełnienie treści protokołu. O ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.

5.  Jeżeli wniosek wskazany w ust. 4 nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady. Sprzeciw ten, bez przeprowadzenia dyskusji, poddawany jest głosowaniu.

6.  Odpis protokołu przekazywany jest Zarządowi, natomiast wyciągi z protokołu Zarząd przekazuje wskazanym jednostkom organizacyjnym gminy oraz zainteresowanym jednostkom pomocniczym.

R o z d z i a ł   IV

KOMISJE RADY MIASTA

§ 37

1.  Do pomocy przy wykonywaniu swoich zadań Rada powołuje ze swego grona komisje stałe i doraźne.

2.  Komisje podlegają Radzie.

§ 38

1.  Do zadań i zakresu działania Komisji Budżetu i Finansów w szczególności należą sprawy:

1) budżetu i planów finansowych,

2) podatków i opłat lokalnych,

3) wydawanie opinii planowanego dokonania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu gminy polegających na:

a) zmianach planu dochodów i wydatków związanych z wprowadzanymi w trakcie roku budżetowego zmianami kwot dotacji celowych przekazywanych z budżetu państwa oraz budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego,

b) przenoszeniu wydatków z rezerw budżetowych, zgodnie z planowanym przeznaczeniem wydatków,

c)  zmianach w planie dochodów jednostki samorządu terytorialnego, wynikających ze zmian kwot subwencji w wyniku podziału rezerw.

2.  Do zadań i zakresu działania Komisji ds. Kultury i Oświaty należą w szczególności sprawy:

1) z zakresu funkcjonowania przedszkoli i szkół, dla których gmina jest organem prowadzącym,

2) inspirowanie instytucji społeczno-kulturalnych działających na terenie gminy do działalności twórczej,

3) wyrażanie opinii w sprawach działalności i realizacji zadań statutowych placówek kultury i oświaty,

4) wyrażanie opinii w sprawach umów i porozumień, dofinansowywania działalności organizacji, imprez, tworzenie i likwidacja placówek kulturalnych,

5) wyrażanie opinii w sprawach imprez kulturalnych na terenie gminy,

6) opiniowanie spraw z zakresu kultury i oświaty.

3.  Do zadań i zakresu działania Komisji ds. Promocji Gminy, Sportu i Turystyki należą w szczególności sprawy:

1) inspirowanie działalności promocyjnej gminy,

2) współpraca z instytucjami profesjonalnie zajmującymi się promocją, turystyką i sportem,

3) wyrażanie opinii w sprawach organizacji oraz osób zajmujących się promocją, sportem i turystyką,

4) opiniowanie spraw z zakresu sportu, turystyki i promocji gminy,

5) wyrażanie opinii w sprawach organizacji imprez sportowych i turystycznych na terenie gminy,

6) opiniowanie umów i porozumień, dofinansowywania działalności organizacji imprez sportowych i turystycznych,

7) inspirowanie podejmowania działań w kierunku upowszechniania masowych dyscyplin sportowych na terenie gminy.

4.  Do zadań i zakresu działania Komisji ds. Uzdrowiskowych, Zdrowia, Ochrony Środowiska i Spraw Socjalnych należą w szczególności sprawy:

1) podejmowanie inicjatyw w celu poprawy warunków zdrowotnych społeczeństwa na terenie gminy,

2) współpraca z innymi gminami, instytucjami, związkami, stowarzyszeniami i fundacjami,

3) współpraca i utrzymanie bieżących kontaktów z jednostkami działającymi na rzecz zwalczania barier architektonicznych i pomocy inwalidom,

4) wspierania działań w zakresie opieki społecznej,

5) współpraca z organizacjami społecznymi, związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami  o charakterze charytatywnym,

6) wyrażanie opinii w sprawach funkcjonowania pomocy społecznej, realizowanej przez administrację rządową i samorządową, w zakresie określonym ustawami,

7) wyrażanie opinii w sprawach prawidłowego realizowania pomocy społecznej,

8) wspieranie działań Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

9) współdziałanie z instytucjami i jednostkami działającymi na rzecz ochrony środowiska,

10) inspirowanie opracowania perspektywicznego zagospodarowania odpadów, odprowadzania ścieków, właściwego zaopatrzenia w wodę i ciepło w gminie, poszukiwanie rozwiązań ekologicznych,

11) wspieranie działań mających na celu uzyskanie środków i funduszy na realizacje projektów dotyczących ochrony środowiska naturalnego,

12) opiniowanie podejmowania środków zaradczych związanych z walką z chorobami, szkodnikami i chwastami.

5.  Do zadań i zakresu działania Komisji ds. Infrastruktury Komunalnej należą w szczególności sprawy:

1) wnioskowanie do Rady o określenie  lub zmianę kierunków polityki społecznej i gospodarczej przy wykorzystaniu środków budżetowych,

2) wyrażanie opinii w sprawach projektów planu społeczno-gospodarczego i budżetu oraz półrocznych sprawozdań z jego wykonania,

3) przygotowanie opinii w sprawach miejscowych i perspektywicznych wieloletnich planów zagospodarowania przestrzennego i dokonywanie okresowych ocen zmian w zagospodarowaniu przestrzennym wynikających z realizacji planu miejscowego oraz ocena aktualności planów,

4) opiniowanie organizacji ruchu drogowego,

5) opiniowanie analiz stanu rozwoju miasta, potrzeb społecznych i możliwości ich zaspokajania,

6) współpraca z Zarządem Miasta w zakresie kształtowania polityki inwestycyjnej i lokalizacyjnej,

7) ocena efektywności funkcjonowania spółek z udziałem gminy,

8) opiniowanie oraz podejmowanie inicjatyw w zakresie inwestycji, drogownictwa, budownictwa mieszkaniowego, infrastruktury technicznej, gazyfikacji, przemysłu i innych,

9) opiniowanie spraw związanych z gospodarką ściekami, utrzymaniem czystości, urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych,

10) rozpatrywanie spraw związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem cmentarzy komunalnych,

11) opiniowanie spraw związanych z gospodarką zasobami lokali użytkowych i mieszkalnych na terenie gminy,

12) opiniowanie działań z zakresu porządku publicznego,

13) współdziałanie z instytucjami i jednostkami działającymi na rzecz rolnictwa,

14) rozpatrywanie spraw z zakresu właściwego zarządzania gospodarką wodną,

15) wydawanie opinii w sprawie zagospodarowania terenów przyjmowanych od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa,

16) opiniowanie spraw dotyczących obrotu nieruchomościami rolnymi, wyłączaniem gruntów z produkcji rolnej i rekultywacji gruntów,

17) opiniowanie projektów uchwał dotyczących określenia wymiaru i poboru podatku rolnego.

6.  Do zadań i zakresu działania Komisji Głównej należą sprawy:

1.  Celem działania Komisji Głównej jest:

1) opiniowanie projektu porządku obrad sesji,

2) analiza przebiegu sesji,

3) wyrażenie opinii w innych sprawach przekazanych przez Przewodniczącego.  

§ 39

1.  Do zadań stałych komisji wymienionych w § 38 należy:

1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, w tym projektów uchwał oraz spraw przedkładanych przez członków komisji. Zarząd i Burmistrz mogą przekazywać sprawy komisjom za pośrednictwem Przewodniczącego Rady,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał,

3) monitorowanie wykonania uchwał Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji,

4) współdziałanie z jednostkami i organizacjami zajmującymi się sprawami należącymi do zakresu działania komisji,

5) współdziałanie z jednostkami pomocniczymi,

6) rozpatrywanie wniosków zgłoszonych na spotkaniach z wyborcami,

7) przedstawianie spraw do rozstrzygnięcia przez Radę na sesji,

8) wyrażanie opinii na podstawie odrębnych przepisów.

2.  Komisje działają w oparciu o plany pracy opracowane na podstawie planu pracy Rady  oraz własnej koncepcji działania, gwarantujące wykonanie zadań Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji. Plan pracy komisji podlega zatwierdzeniu przez Radę.

§ 40

1.  Postanowienia o komisjach stałych Rady, zawarte w statucie, stosuje się również do komisji doraźnych.

2.  Zakres działania komisji doraźnych określa Rada każdorazowo w uchwale o ich powołaniu.

§ 41

1.  Rada powołuje oraz likwiduje komisje, a także ustala ich skład. Rada może zawiesić lub odwołać członka komisji. Rada powołuje członków komisji spośród zgłoszonych kandydatów.

2.  Rada dokonuje wyboru członków komisji, którzy wyrazili chęć pracy w danej komisji, spośród wszystkich zgłoszonych kandydatów z zastrzeżeniem ust. 3.

3.  Przewodniczący, Wiceprzewodniczący oraz przewodniczący komisji tworzą Komisję Główną.

§ 42

1.  Przewodniczącego komisji wybiera Rada na wniosek komisji spośród członków wchodzących w jej skład. Posiedzeniom Komisji Głównej przewodniczy Przewodniczący Rady.

2.  Zastępcę przewodniczącego wybiera komisja spośród członków danej komisji.

3.  Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji, zwołuje posiedzenia i ustala ich porządek oraz listę osób zaproszonych do udziału w posiedzeniu komisji.

4.  Komisje mogą wyodrębnić podkomisję oraz odbywać wspólne posiedzenia.

5.  Do udziału w posiedzeniach komisji mogą być zapraszane osoby niebędące członkami komisji w charakterze doradców, ekspertów oraz reprezentantów podmiotów zainteresowanych przedmiotem obrad.

6.  W posiedzeniu Komisji Głównej uczestniczy Przewodniczący Zarządu Miasta lub wyznaczony przez niego członek Zarządu Miasta.

§ 43

1.  Wynikiem działania komisji są projekty uchwał, wnioski, opinie lub stanowiska, które kieruje się do Przewodniczącego.

2.  Komisje nie mają prawa do rozstrzygnięć w imieniu Rady, a tym samym nie mają prawa składać oświadczeń, pism i stanowisk w imieniu Rady.

3.  Komisja podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów.

4.  Zarząd powinien ustosunkować się do wniosku lub opinii komisji najpóźniej w ciągu 14 dni od ich otrzymania, a w razie zajęcia odmiennego stanowiska przedstawić je wraz z uzasadnieniem.

5.  W przypadku przekazania przez Radę, Zarząd lub Burmistrza za pośrednictwem Przewodniczącego zagadnienia do opracowania przez właściwą komisję powinna ona zająć stanowisko w terminie wskazanym przez Przewodniczącego.

6.  W razie powtarzającego się niedotrzymania terminów lub uchylania się komisji od opracowania, opiniowania zagadnienia lub zajęcia stanowiska Przewodniczący może wystąpić do Rady o zmianę dotychczasowego składu komisji.

7.  Z posiedzenia komisji sporządza się w ciągu 7 dni protokół, który podlega przyjęciu na następnym posiedzeniu komisji. Protokół powinien zawierać:

1) numer i datę oraz numery wniosków komisji,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia przy obecności co najmniej 50% składu komisji,

3) zatwierdzony porządek obrad,

4) przebieg posiedzenia,

5) treść wniosku lub opinii,

6) czas trwania posiedzenia,

7) podpis przewodniczącego komisji i protokolanta.

R o z d z i a ł  V

KOMISJA REWIZYJNA

§ 44

1.  Rada powołuje Komisję Rewizyjną stanowiącą jej organ kontrolny.

2.  Do zadań i zakresu działania Komisji Rewizyjnej należą w szczególności sprawy:

1) opiniowanie wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia bądź nieudzielania Zarządowi absolutorium z tego tytułu; przed sporządzeniem wniosku w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium Komisja Rewizyjna może zwrócić się do innych komisji o wyrażenie opinii w tej kwestii, w terminie wskazanym przez Komisję Rewizyjną. Opinie te nie mają charakteru wiążącego,

2) przygotowanie materiałów do oceny pracy Zarządu,

3) opiniowanie wniosków w sprawie odwołania Zarządu,

4) przeprowadzanie kontroli działalności Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej oraz jednostek pomocniczych gminy z wykonania zadań
w oparciu o kryteria: legalności, celowości, rzetelności i gospodarności,

5) na wniosek Rady przygotowanie oceny pracy Zarządu, uwzględniając w szczególności:

a) sprawozdanie Zarządu z wykonania zadań gminy oraz z wykonania uchwał Rady,

b) opinie komisji o wykonaniu przez Zarząd zaleceń Rady w sprawach wynikających ze skarg i wniosków obywateli, interpelacji i wniosków radnych,

c)  wyniki kontroli wewnętrznych i zewnętrznych Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych,

6) kontrola wykonywania przez Zarząd uchwał Rady,

7) kontrola skarg i wniosków rozpatrywanych przez Zarząd,

8) kontrola realizacji interpelacji i wniosków radnych,

9) kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych organów kontroli wewnętrznej i zewnętrznej,

10) wnioskowanie o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium dla Zarządu Miasta,

11) wnioskowanie o odwołanie Zarządu lub jego poszczególnych członków,

12) wnioskowanie o odwołanie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

13) wnioskowanie o przekazanie spraw do organów ścigania,

14) wnioskowanie o zmianę w planach wydatków budżetowych,

15) wnioskowanie o zmianę sposobu gospodarowania mieniem gminnym.

§ 45

1.  Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków.

2.  W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić:

a) członkowie Zarządu,

b) Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady,

c)  małżonek, krewny lub powinowaty członka Zarządu, Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady.

3.  Rada nie powinna powoływać do składu komisji radnych zatrudnionych w ramach stosunku pracy w jednostkach organizacyjnych gminy.

§ 46

1.  Komisja Rewizyjna rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.

W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” decyduje głos przewodniczącego komisji.

2.  Komisja Rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz inne osoby.

3.  Komisja Rewizyjna za zgodą Rady może powoływać rzeczoznawców, ekspertów i biegłych.

4.  Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podlega przyjęciu na następnym posiedzeniu komisji.

§ 47

1.  Członek Komisji Rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.

2.  Członek Komisji Rewizyjnej może być wyłączony z udziałów w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości co do jego bezstronności.

3.  O wyłączeniu członka komisji z udziału w kontroli rozstrzyga Komisja Rewizyjna, a o wyłączeniu przewodniczącego komisji rozstrzyga Rada.

§ 48

1.  Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole według rocznego planu kontroli, zatwierdzonego przez Radę, a poza planem kontroli na zlecenie Rady.

2.  Kontrole przeprowadzane są według następujących zasad:

1) o zamiarze kontroli komisja zawiadamia pisemnie Burmistrza i kierownika kontrolowanej jednostki, co najmniej na 7 dni przed przeprowadzeniem kontroli, określając zakres i termin kontroli,

2) przed przystąpieniem do czynności kontrolnych przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub wyznaczony przez niego zastępca wręcza kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie Przewodniczącego do przeprowadzenia kontroli,

3) zespół kontrolujący ma prawo wstępu do pomieszczeń kontrolowanej jednostki, do uzyskiwania ustnych i pisemnych wyjaśnień, jak również wglądu do dokumentów i materiałów źródłowych, a także do zasobów informacji zgromadzonych w systemach informatycznych gminy, chyba że ustawy stanowią inaczej,

4) dokumenty niezbędne do przeprowadzenia kontroli udostępniane są kontrolującym protokolarnie. Wiadomości i dokumenty, których ujawnienie może narazić na szkodę ważny interes gminy, społeczny lub obywatela, udostępniane są na podstawie pisemnej zgody Burmistrza lub odpowiednio kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz oświadczenia kontrolujących o przyjęciu obowiązku nie ujawniania tych wiadomości lub dokumentów osobom nieupoważnionym,

5) czynności kontrolne prowadzone są przez członków komisji w obecności kierownika kontrolowanej jednostki lub osoby przez niego wyznaczonej.

3.  Komisja Rewizyjna może powoływać biegłych do uczestnictwa w pracach zespołu kontrolnego.

4.  Po zakończeniu kontroli w terminie 7 dni zespół kontrolny sporządza protokół kontroli, który podpisują wszyscy członkowie zespołu oraz kierownik kontrolowanej jednostki, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu. Zespół niezwłocznie przedstawia podpisany protokół Komisji Rewizyjnej.

5.  Kierownik kontrolowanej jednostki może w terminie 7 dni od daty otrzymania protokołu z kontroli wnieść uwagi co do treści protokołu oraz przebiegu kontroli.

6.  Uwierzytelnione przez przewodniczącego Komisji Rewizyjnej odpisy protokołu przekazywane są niezwłocznie Przewodniczącemu Rady, Burmistrzowi oraz kierownikowi jednostki kontrolowanej.

7.  W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości Komisja Rewizyjna na podstawie protokołu kontroli sporządza i kieruje do kierownika kontrolowanej jednostki oraz do Zarządu wystąpienie pokontrolne zawierające w szczególności:

1) nazwę kontrolowanej jednostki i skład zespołu kontrolującego,

2) czas trwania i przedmiot kontroli,

3) wykaz skontrolowanych i wykorzystanych dokumentów oraz innych materiałów,

4) opis stanu faktycznego,

5) wykaz ustalonych nieprawidłowości z ewentualnym wskazaniem przyczyn ich powstania,

6) wnioski i zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie.

8.  Kierownik kontrolowanej jednostki w terminie 3 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego może odwołać się do Rady. Rozstrzygnięcie Rady jest ostateczne.

9.  Komisja Rewizyjna przedstawia Radzie sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez Radę, wyników kontroli wykonania budżetu oraz realizacji rocznego planu kontroli.

10.  Sprawozdania z wyników kontroli zleconych przez Radę przedstawia się niezwłocznie po zakończeniu kontroli, a z realizacji rocznego planu kontroli okre-sowo raz na kwartał.

R o z d z i a ł  VI

RADNI

§ 49

Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami gminy i ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i wnioski, przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

§ 50

1.  Radny składa na pierwszej sesji po wyborach Rady następujące ślubowanie:

„Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz interesami gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania zadań gminy.”

2.  Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo „Ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.

3.  Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

4.  Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

§ 51

1.  Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisjach oraz innych instytucjach samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

2.  Radny może być członkiem 2 komisji stałych.

§ 52

1.  Radny potwierdza swoją obecność na sesji Rady lub posiedzeniu komisji podpisem na liście obecności.

2.  W przypadku braku możliwości udziału w sesji lub posiedzeniu komisji radny pisemnie usprawiedliwia swoją nieobecność Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji.

§ 53

1.  Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2.  Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady, z wyjątkiem sytuacji, do której odnoszą się przepisy o zwolnieniach grupowych. Rada odmówi zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

3.  Radnym przysługują diety i zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych przez Radę.

R o z d z i a ł  VII

ZARZĄD GMINY

§ 54

1.  Organem wykonawczym gminy jest 5 osobowy Zarząd. W skład Zarządu wchodzą: Burmistrz jako Przewodniczący Zarządu, Zastępca oraz 3 członków.

2.  Członkowie Zarządu wybierani są przez Radę na zasadach określonych w ustawie gminnej oraz postanowieniami szczegółowymi statutu.

3.  Kandydatów na stanowisko Burmistrza może zgłosić każdy radny, z wyjątkiem przypadku, gdy Rada podejmuje uchwałę o wyłonieniu kandydatów w trybie konkursu.

Wynik konkursu nie zobowiązuje Rady do wyboru Burmistrza spośród kandydatów wyłonionych w tym trybie.

4.  Rada Gminy wybiera Burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

5.  Kandydata na Zastępcę Burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu zgłasza wyłącznie Burmistrz. Kandydaci mogą pochodzić spośród radnych oraz spoza składu Rady.

6.  Rada Gminy wybiera Zastępcę Burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

§ 55

Członkostwa w Zarządzie nie można łączyć:

1) z zatrudnieniem w administracji rządowej,

2) z pełnieniem funkcji Przewodniczącego bądź Wiceprzewodniczącego Rady,

3) członkostwem w Komisji Rewizyjnej.

§ 56

Rada może odwołać Burmistrza i Zarząd w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie. Do czasu wyboru nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.

§ 57

1.  Zdawanie i przyjmowanie obowiązków Zarządu i Burmistrza następuje protokolarnie.

2.  Protokół przekazania powinien zawierać w szczególności:

1) wyszczególnienie spraw bieżących będących w toku załatwiania,

2) informację o sytuacji finansowej gminy, w tym:

a) stan kasy,

b) wysokość środków finansowych na rachunku bieżącym,

c)  wysokość środków finansowych na rachunkach terminowych,

d) akcje, obligacje i inne,

3) informację o wierzytelności i zobowiązania gminy.

§ 58

1.  Oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu, w tym Burmistrz lub Zastępca Burmistrza.

2.  Zarząd może udzielić Burmistrzowi pełnomocnictwa do jednoosobowego składania oświadczeń woli w imieniu gminy, w sprawach związanych z bieżącą działalnością gminy.

§ 59

1.  Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Burmistrza w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy miesiącu.

2.  Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 3 członków Zarządu.

3.  Sekretarz i Skarbnik uczestniczą w pracach Zarządu, jednak bez prawa głosu.

§ 60

1.  Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał Rady,

2) określenie sposobu wykonywania uchwał Rady,

3) podejmowanie uchwał w sprawach zwykłego zarządu mieniem komunalnym, a zwłaszcza:

a) zaciągania zobowiązań w zakresie podejmowanych inwestycji i remontów nie przekraczającej sumy ustalonej corocznie przez Radę,

b) zaciągania pożyczek krótkoterminowych o łącznej wartości nie przekraczającej wielkości ustalonej przez Radę, na dany rok budżetowy,

c)  decydowania o wydatkach koniecznych, nieujętych w budżecie,

4) wykonywanie budżetu,

5) informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu i wykorzystania środków budżetowych i kierunkach polityki społeczno-gospodarczej,

6) uchwalania regulaminów organizacyjnych gminnych jednostek organizacyjnych,

7) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

8) udzielanie kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych gminy pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udzielania zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,

9) prowadzenie rejestru składników mienia komunalnego oraz rejestru podmiotów zarządzających poszczególnymi składnikami tego mienia,

10) wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z ustaw i porozumień zawartych przez gminę, o ile z przepisów szczególnych nie wynika uprawnienie dla innego organu gminy,

11) opracowanie projektu regulaminu organizacyjnego Urzędu i projektów zmian tego regulaminu,

12) decydowania o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz zawarciu ugody sądowej,

13) zatwierdzanie czynności podjętych przez Burmistrza w trybie art. 32 ustawy gminnej.

§ 61

1.  Do zadań Burmistrza jako Przewodniczącego Zarządu należy:

1) organizowanie pracy Zarządu,

2) przewodniczenie obradom Zarządu,

3) reprezentowanie Zarządu na zewnątrz oraz wobec Rady i jej organów.

2.  Organizowanie pracy Zarządu obejmuje:

1) przygotowanie projektu porządku obrad Zarządu,

2) określenie czasu i miejsca posiedzeń Zarządu,

3) dostarczanie członkom Zarządu materiałów dotyczących projektowanych punktów porządku obrad,

4) zapewnienie obsługi kancelaryjno-biurowej posiedzeń Zarządu.

3.  Przewodniczenie obradom obejmuje:

1) referowanie spraw objętych porządkiem obrad lub wyznaczenie innych członków Zarządu albo upoważnionych osób do zreferowania takich spraw,

2) otwieranie i zamykanie dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad,

3) ustalanie kolejności zabierania głosu przez uczestników dyskusji,

4) zarządzanie głosowań nad dyskutowanymi kwestiami.

4.  Reprezentowanie Zarządu na zewnątrz obejmuje:

1) przygotowanie sprawozdań z działalności Zarządu,

2) przyjmowanie uwag i wniosków dotyczących działalności Zarządu,

3) reprezentowanie Zarządu w postępowaniach sądowych i administracyjnych, o ile z przepisów prawa lub uchwał Rady albo Zarządu nie wynika nic innego.

§ 62

1.  Do zadań Zastępcy Burmistrza należy wykonywanie zadań określonych w § 61 pod nieobecność Burmistrza.

2.  Burmistrz określa szczegółowy zakres zadań swojego zastępcy z uwzględnieniem postanowień Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta.

§ 63

1.  Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miasta.

2.  Zarząd może powołać zespół doradczy spośród pracowników samorządowych kompetentnych w danej sprawie oraz ekspertów w danej dziedzinie.

§ 64

1.  Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał, decyzji i postanowień.

2.  Projekty uchwał Zarządu opracowywane są zgodnie z zasadami redagowania uchwał Rady Miasta.

3.  Szczegółowy tryb składania dokumentów i przedstawiania ich na posiedzeniu Zarządu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta.

4.  Uchwały Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu biorący udział w posiedzeniu.

5.  Decyzje administracyjne podpisuje Burmistrz. W decyzji wymienia się imiona i nazwiska członków Zarządu, którzy brali udział w jej podjęciu.

§ 65

Obsługę biurową Zarządu zapewnia właściwa jednostka organizacyjna Urzędu Miasta. Gromadzi ona i przechowuje dokumentację pracy Zarządu, w tym:

a) protokoły z posiedzeń Zarządu wraz z listami obecności,

b) rejestry uchwał i ustaleń Zarządu wraz z informacjami o ich realizacji.

§ 66

Na sesjach Rady Miejskiej członkowie Zarządu lub z upoważnienia Burmistrza Skarbnik i Sekretarz Gminy zgodnie z podziałem kompetencji, przedstawiają:

1) projekty uchwał Rady Miejskiej,

2) stanowisko Zarządu w sprawie projektów uchwał, których Zarząd nie był inicjatorem,

3) okresowe sprawozdania z działalności Zarządu, w tym sprawozdania półroczne,

4) odpowiedzi na zapytania oraz interpelacje radnych.

§ 67

1.  Do zadań Burmistrza należy w szczególności:

1) organizowanie pracy Zarządu,

2) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

3) kierowanie pracą Urzędu,

4) reprezentowanie gminy na zewnątrz, a w szczególności w organizacjach publiczno-prawnych, spółkach i spółdzielniach oraz stowarzyszeniach gmin, o ile Rada nie postanowi inaczej,

5) współdziałanie z organami jednostek pomocniczych,

6) ogłaszanie budżetu gminy i sprawozdań z jego wykonania,

7) wykonywanie wobec pracowników Urzędu Miasta czynności pracodawcy.

2.  Burmistrz może powołać społeczny zespół ekspertów doradzających mu w sprawach strategicznych dla rozwoju miasta.

§ 68

W razie nieobecności Burmistrza sprawy gminy prowadzi Zastępca Burmistrza oraz Sekretarz Gminy zgodnie z podziałem kompetencji przyjętym w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu.

R o z d z i a ł VIII

JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE GMINY

§ 69

1.  Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miasta.

2.  Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz.

3.  Organizację oraz zasady funkcjonowania Urzędu określa odrębny regulamin organizacyjny uchwalony przez Radę na wniosek Zarządu.

§ 70

1.  W celu wykonywania swoich zadań gmina może tworzyć gminne jednostki organizacyjne wyodrębnione funkcjonalnie (jednostki, zakłady budżetowe, instytucje kultury) oraz komunalne osoby prawne (spółki), a także przystępować do spółek i spółdzielni oraz innych organizacji gospodarczych lub zawiązywać umowy na zasadach określonych w ustawach.

2.  Tworzenie, likwidacja i reorganizacja gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek następuje w drodze uchwały Rady.

3.  Rada uchwala na wniosek Zarządu statuty gminnych jednostek organizacyjnych.

4.  Kierownicy jednostek organizacyjnych działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek udzielonego im przez Zarząd.

5.  Stosunki między gminą, a komunalnymi osobami prawnymi określają statuty tych osób prawnych.

6.  Wykaz jednostek organizacyjnych gminy zawiera załącznik nr 4 do statutu.

R o z d z i a ł  IX

STOSUNKI PRACY PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH

§ 71

1.  Pracownikami samorządowymi z wyboru są w gminie: Burmistrz i jego Zastępca.

2.  Nawiązanie stosunku pracy z Burmistrzem następuje z chwilą wyboru przez Radę w formie uchwały. Stosunek pracy w imieniu Rady nawiązuje Przewodniczący.

3.  Rada na wniosek Przewodniczącego Rady, ustala w drodze uchwały, wynagrodzenie Burmistrza.

4.  Wynagrodzenie dla pozostałych członków Zarządu, będących pracownikami samorządowymi, ustala Burmistrz.

5.  Z chwilą ustania stosunku pracy z wyboru odwołanemu przysługują świadczenia przewidziane przepisami prawa pracy.

6.  Pozostali członkowie Zarządu, niebędący pracownikami samorządowymi, pełnią swoje funkcje bez nawiązania stosunku pracy.

§ 72

1.         Pracownikami samorządowymi z powołania są:

a) Sekretarz,

b) Skarbnik Gminy,

c)  Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego.

2.  Skarbnik, Sekretarz Gminy i Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego są powoływani i odwoływani przez Radę w drodze uchwały na wniosek Burmistrza.

3.  Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych są zatrudniani i zwalniani przez Zarząd w drodze uchwały.

4.  W razie odwołania pracowników, o których mowa w ust. 1, przysługują im świadczenia przewidziane przepisami prawa pracy.

§ 73

1.  Pracownicy Urzędu nie wymienieni w § 70–72 zatrudniani są na podstawie umowy o pracę. 

2.  Umowy o pracę z pracownikami, o których mowa w ust. 1, nawiązuje Burmistrz.

R o z d z i a ł  X

MIENIE  KOMUNALNE

§ 74

1.  Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe gminy, związków komunalnych, do których ona należy, oraz mienie innych komunalnych osób prawnych. Organizacyjno-prawną formę prowadzenia działalności przez te jednostki określa Rada Miasta.

2.  Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy.

§ 75

1.  Mieniem komunalnym zarządzają organy gminy bądź inne podmioty mienia komunalnego.

2.  Podmioty mienia komunalnego, posiadające osobowość prawną, samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych w zakresie określonym w aktach o ich powołaniu oraz innych przepisach prawa.

3.  Mieniem pozostającym w zarządzie gminnych jednostek organizacyjnych, nie posiadających osobowości prawnej, dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego im przez Zarząd Miasta.

§ 76

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest jego ochrona oraz zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia.

§ 77

1.  Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu, w tym Burmistrz lub Zastępca Burmistrza.

2.  Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.

§ 78

Informację dotyczącą stanu mienia komunalnego, zawierającą pełną ocenę wielkości i wartości skomunalizowanego mienia, przedstawia Radzie corocznie Zarząd Miasta wraz z projektem budżetu.

R o z d z i a ł XI

GOSPODARKA FINANSOWA GMINY

§ 79

Gmina samodzielnie prowadzi własną gospodarkę finansową na podstawie rocznego budżetu gminy.

§ 80

1.  Zgodnie z wcześniej ustaloną przez Radę procedurą projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Zarząd Miasta przedstawia Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt do wiadomości Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

2.  Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 marca danego roku budżetowego.

3.  Do czasu uchwalenia budżetu podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu  przedstawiony Radzie.

4.  Zarząd jest obowiązany przed uchwaleniem budżetu przedstawić Radzie opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej łącznie z projektem uchwały budżetowej.

§ 81

Dochodami gminy są:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone ustawowo jako dochody gminy,

2) dochody z majątku gminy,

3) subwencje z budżetu państwa,

4) inne dochody i wpływy.

§ 82

1.  Planowane wydatki budżetu mogą przekroczyć dochody, ze wskazaniem źródła pokrycia niedoboru.

2.  Uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostają pokryte.

3.  Uchwały, o których mowa w ust. 2, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

§ 83

1.  Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada Zarząd.

2.  Gospodarka finansowa gminy jest jawna. Wymóg jawności jest spełniany w szczególności przez:

1) jawność debaty budżetowej,

2) opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu gminy poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i gminnych jednostkach organizacyjnych, miesięczniku informacyjnym o zasięgu lokalnym na oficjalnych stronach internetowych gminy,

3) przedstawienie pełnego wykazu dotacji celowych udzielanych z budżetu gminy poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta, miesięczniku informacyjnym o zasięgu lokalnym oraz na oficjalnych stronach internetowych gminy.

§ 84

1.  Po zakończeniu roku budżetowego Zarząd przedstawia Radzie sprawozdanie z wykonania budżetu.

2.  Sprawozdanie analizowane jest przez komisje Rady oraz szczegółowo badane przez Komisję Rewizyjną.

3.  Komisja Rewizyjna występuje z wnioskiem w sprawie absolutorium do Rady. Wniosek podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową we Wrocławiu.

4.  Na sesji absolutoryjnej Rada rozpatruje sprawozdanie z wykonania budżetu, a następnie obraduje nad wnioskiem w sprawie udzielenia bądź nieudzielania Zarządowi absolutorium z tego tytułu.

R o z d z i a ł XII

JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY

§ 85

1.  Jednostki pomocnicze może tworzyć Rada w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z inicjatywy 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.

2.  Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała Rady.

3.  Projekt podziału obszaru gminy na jednostki pomocnicze Rada przedstawia do publicznej konsultacji, według zasad ustalonych odrębną uchwałą. Podział ten powinien uwzględniać zdolność wykonywania zadań publicznych przez tworzone jednostki.

4.  Zniesienie lub podział jednostki pomocniczej oraz powiększenie jej obszaru może nastąpić z ważnych powodów z inicjatywy własnej Rady albo na wnioski zainteresowanych rad jednostek pomocniczych.

§ 86

Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa odrębny statut, który Rada nadaje jednostkom pomocniczym niezwłocznie po ich utworzeniu.

R o z d z i a ł XIII

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO

§ 87

1.  Na podstawie upoważnień ustawowych organy gminy są uprawnione do wydawania aktów prawa miejscowego powszechnie obowiązujących na obszarze gminy.

2.  Organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,

2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,

3) zasad zarządu mieniem gminnym,

4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

3.  Przepisy gminne, o których mowa w ust. 1, w tym także przepisy porządkowe, stanowi Rada w formie uchwały.

4.  W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących Rada Gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

5.  Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 4, mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymienioną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

6.  W przypadkach nie cierpiących zwłoki akty prawa miejscowego może wydać także Zarząd w formie zarządzenia, które podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji.

7.  W razie nie przedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia Rada Gminy określa termin utraty jego mocy obowiązującej.

§ 88

1.  Rozstrzygnięcia w sprawach gminy nie mające charakteru aktów prawa miejscowego, o których mowa w § 87, podejmuje Rada lub Zarząd w formie uchwał zgodnie z kompetencjami ustawowymi.

2.  Burmistrz jako kierownik Urzędu oraz kierownicy innych jednostek organizacyjnych w ramach kierownictwa wewnętrznego wydają zarządzenia.

§ 89

Akty prawa miejscowego, o których mowa w § 87, podlegają obowiązkowi ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i wchodzą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

R o z d z i a ł XIV

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 90

1.  Uchwalanie statutu następuje w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.

2.  Zmiany statutu następują w drodze jego nowelizacji w trybie określonym w ust. 1.

§ 91

W sprawach, których nie reguluje statut, decydują ustawy szczegółowe odnoszące się do samorządu gminnego.

§ 92

Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

§ 93

Od kadencji następującej po kadencji, w czasie której statut wszedł w życie:

1) § 11 otrzymuje brzmienie: „Rada składa się z 12 radnych”,

2) § 54 otrzymuje brzmienie: „Zarząd Miasta składa się z 3 członków”,

3) § 31 otrzymuje brzmienie „bezwzględna większość ustawowego składu Rady wynosi 7, większość 2/3 ustawowego składu Rady wynosi 8, natomiast 1/4 ustawowego składu Rady wynosi 3”.


 


 

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Miejskiej Świeradów Zdrój (poz. 1291)

 

 



 

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Miejskiej Świeradów Zdrój (poz. 1291)

 

 



Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Miejskiej Świeradów Zdrój (poz. 1291)

 


 

 

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Miejskiej Świeradów Zdrój (poz. 1291)

 

WYKAZ GMINNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH

 

1.      Zakład Gospodarki Mieszkaniowej.

2.      Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.

3.      Miejska Biblioteka Publiczna.

4.      Przedszkole Miejskie.

5.      Przyszkolny Oddział Przedszkolny przy Szkole Podstawowej nr 2.

6.      Gimnazjum nr 1.

7.      Szkoła Podstawowa nr 1.

8.      Szkoła Podstawowa nr 2.