1291 UCHWAŁA
RADY MIEJSKIEJ W ŚWIERADOWIE ZDROJU z dnia 26 czerwca 2001 r. w sprawie uchwalenia
Statutu Gminy Miejskiej Świeradowa Zdroju Na podstawie art. 18
ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst
jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala,
co następuje: |
§
1
Uchwala się Statut Gminy Miejskiej
Świeradowa Zdroju w brzmieniu ustalonym w załączniku nr 1 do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się
Zarządowi Miasta.
§ 3
Traci moc prawną uchwała nr
VI/35/1996 z dnia 24 lipca 1996 r. oraz uchwała nr XII/90/2000 z dnia 30 listopada
2000 r.
§ 4
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku
Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§
5
Uchwała wchodzi w życie po 14 dniach
od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY
MIEJSKIEJ
KAZIMIERZ SARZYŃSKI
Załącznik
nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Świeradowie Zdroju z dnia 26 czerwca 2001 r.
(poz. 1291)
R
o z d z i a ł I
POSTANOWIENIA
OGÓLNE
§ 1
Ilekroć w przepisach Statutu Gminy
Miejskiej Świeradów Zdrój użyte są, bez bliższego określenia, następujące
sformułowania, należy przez to rozumieć:
1. Gmina –
Gminę Świeradów Zdrój,
2. Rada –
Radę Miasta w Świeradowie Zdroju,
3. Przewodniczący
– Przewodniczącego Rady Miasta w Świeradowie Zdroju,
4. Wiceprzewodniczący
– Wiceprzewodniczącego Ra-dy Miasta w
Świeradowie Zdroju,
5. Sesja –
sesję Rady Miasta w Świeradowie Zdroju,
6. Komisja –
Komisję Rady Miasta w Świeradowie Zdroju,
7. Radny –
radnego Rady Miasta w Świeradowie Zdroju,
8. Zarząd –
Zarząd Miasta w Świeradowie Zdroju,
9. Burmistrz
– Burmistrz Miasta Świeradowa Zdroju,
10. Zastępca
Burmistrza – Zastępcę Burmistrza Miasta Świeradowa Zdroju,
11. Członek
Zarządu – członka Zarządu Miasta w Świeradowie Zdroju,
12. Urząd –
Urząd Miasta w Świeradowie Zdroju,
13. Ustawa
gminna – ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z
1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami),
14. Statut –
Statut Gminy Miejskiej Świeradów Zdrój.
§ 2
1. Mieszkańcy
miasta Świeradów Zdrój tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową w rozumieniu
art. 1 ustawy gminnej, zwaną dalej gminą.
2. Gmina pełni służebną rolę
wobec mieszkańców Świeradowa Zdroju.
3. Gmina
wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną
odpowiedzialność.
4. Gmina
posiada osobowość prawną.
5. Samodzielność
gminy podlega ochronie sądowej.
§ 3
1. Gmina
położona jest w województwie dolnośląskim, powiecie lubańskim i obejmuje obszar
o powierzchni 20,77 km2.
2. Granice
terytorialne gminy obejmuje mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.
§ 4
1. Herbem gminy jest tarcza
składająca się z jednego pola przedstawiająca:
– na drugim
planie dwa szczyty górskie wyobrażone w postaci dwóch trójkątów w kolorze czerwonym,
– na środku
znajduje się symbolicznie przedstawiony świerk, składający się z sześciu
trójkątów równoramiennych koloru zielonego, na które nakłada się symboliczne
źródło w kolorze błękitnym z granatową obwódką,
– poniżej
symbolicznie wyrażona woda mineralna z pęcherzykami powietrza.
Wzór
herbu stanowi załącznik nr 2 do statutu.
2. Herb gminy jest znakiem prawnie
chronionym. Rozpowszechnianie herbu gminy w celach komercyjnych wymaga zgody
Rady, a w innych celach zgody Zarządu Miasta.
Prawo
używania herbu mają wszystkie jednostki organizacyjne gminy.
3. W sprawach własnych i
zleconych gmina używa pieczęci urzędowych, których wzór przedstawia załącznik
nr 3 do statutu.
§ 5
Podstawowym zadaniem gminy jest
zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców, tworzenie warunków dla
racjonalnego i harmonijnego rozwoju gospodarczego i społecznego gminy oraz dla
pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.
§ 6
1. Gmina wykonuje zadania
publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych
podmiotów, w tym w szczególności w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb
wspólnoty.
2. W zakresie
ustalonym ustawami gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji
rządowej.
3. Gmina może wykonywać także
inne zadania z zakresu administracji rządowej na podstawie odrębnych porozumień.
4. Zadania
publiczne przekraczające możliwości gminy mogą być wykonywane na zasadzie
współdziałania z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.
§ 7
1. Gmina może
tworzyć jednostki pomocnicze. Zakresy działania jednostek pomocniczych
określają ich statuty uchwalone przez Radę.
2. Zasady tworzenia, łączenia,
podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych określone są postanowieniami
szczegółowymi statutu.
§
8
1. Gmina może nadawać tytuły
honorowe:
1) Honorowy
Obywatel Miasta Świeradowa Zdroju,
2) Zasłużony
dla Miasta Świeradowa Zdroju.
2. Zasady
nadawania tytułów honorowych określa uchwała Rady.
3. Rada może
uchwalać inne tytuły honorowe.
R o z d z i a
ł II
WŁADZE GMINY
§ 9
1. Mieszkańcy gminy bezpośrednio
podejmują rozstrzygnięcia w sprawach wspólnoty w głosowaniu powszechnym poprzez
wybory, referendum lub za pośrednictwem jawnie działających organów gminy: Rady
Miasta i Zarządu Miasta.
2. Wybory
oraz referendum przeprowadzane są na podstawie odrębnych przepisów.
3. Odwołanie
Rady przed upływem kadencji oraz samoopodatkowanie się mieszkańców na cele
publiczne może być rozstrzygnięte wyłącznie w drodze referendum lokalnego.
4. W przypadkach przewidzianych
ustawą oraz w innych ważnych sprawach dla gminy mogą być przeprowadzone
konsultacje z mieszkańcami.
5. Zasady i
tryb przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami określa uchwała Rady.
§ 10
Zasadę jawności działania organów
gminy realizuje Zarząd Miasta, w szczególności poprzez:
a) gromadzenie
i udostępnianie radnym i obywatelom aktów normatywnych powszechnie obowiązujących,
aktów prawa miejscowego, protokołów z posiedzeń organów gminy i komisji Rady
oraz materiałów informacyjnych o tematyce samorządowej,
b) publikowanie
aktów prawa miejscowego poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie
Miasta i jednostkach organizacyjnych gminy, których działalności dany akt
dotyczy, oraz na oficjalnych stronach internetowych gminy,
c) podawanie
do publicznej wiadomości rocznego planu pracy Rady i kwartalnego planu pracy
komisji poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i jednostkach
organizacyjnych gminy oraz na oficjalnych stronach internetowych gminy,
d) podawanie
do publicznej wiadomości zawiadomienia o zwołaniu sesji Rady wraz z porządkiem
obrad oraz wykazem projektowanych uchwał poprzez wywieszenie na tablicy
ogłoszeń w Urzędzie Miasta i miejskich tablicach ogłoszeń ,
e) wydawanie
miesięcznika informacyjnego o zasięgu lokalnym,
f) podawanie do publicznej
wiadomości informacji o sprzedaży mienia komunalnego poprzez wywieszenie na
tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i jednostkach organizacyjnych gminy, których
działalności dane ogłoszenie dotyczy, oraz oficjalnych stronach internetowych
gminy,
g) podawanie
do publicznej wiadomości informacji o planowanych zamówieniach oraz
rozstrzygnięciach wynikających z prowadzonych postępowań na dostawy,
wykonywanie usług i robót budowlanych, opłacanych w całości lub w części ze środków
budżetu gminy, poprzez ogłoszenie w Biuletynie Zamówień Publicznych wydawanym
przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, wywieszenie na tablicy ogłoszeń w
Urzędzie Miasta i jednostkach organizacyjnych gminy, których działalności dane
ogłoszenie dotyczy, oraz na oficjalnych stronach internetowych gminy, wg zasad
wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych.
R o z d z i a
ł III
ORGANIZACJA I
TRYB PRACY RADY MIASTA
§ 11
1. Rada jest
organem stanowiącym i kontrolnym gminy.
2. Rada składa się z 18 radnych wybranych na
okres 4 lat, licząc od dnia wyboru do Rad na obszarze całego kraju.
3. Rada działa na sesjach oraz za pośrednictwem
Przewodniczącego Rady, Zarządu Miasta, komisji stałych i doraźnych.
4. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Miasta
zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu
zbiorczych wyników wyborczych dla całego kraju lub w przypadku wyborów
przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników do Rady Gminy.
5. Po
upływie terminu określonego w ust. 4 pierwszą sesję zwołuje Przewodniczący
Wojewódzkiej Komisji Wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów.
6. Czynność, o której mowa w ust. 4 i 5,
obejmuje:
1) określenie
daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,
2) przygotowanie
projektu porządku obrad,
3) powierzenie
otwarcia i przewodnictwa obrad, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady,
najstarszemu wiekiem radnemu obecnemu na sesji.
§ 12
Do wyłącznej właściwości Rady,
należą:
1) uchwalanie
statutu gminy,
2) wybór i odwołanie Zarządu, ustalenie
wynagrodzeń Przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania
oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
3) powoływanie
i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz
Sekretarza Gminy – na wniosek Przewodniczącego Zarządu,
4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie
sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia
lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,
5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania jednostek
pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz
zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
jeżeli tego rodzaju jednostki zostały utworzone,
8) podejmowanie
uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych
ustawach,
9) podejmowanie
uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu,
dotyczących:
a) określania
zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich
wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne
nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,
b) emitowania obligacji oraz
określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
c) zaciągania
długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości
pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Zarząd w roku
budżetowym,
e) zobowiązań
w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej
granicę ustalaną corocznie przez Radę,
f) tworzenia
i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz do rozwiązywania i występowania z
nich,
g) określania zasad wnoszenia,
cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
h) tworzenia,
likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych
jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalania
maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku
budżetowym,
10) określanie
wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie
uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej i
samorządowej, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy gminnej,
12) podejmowanie
uchwał w sprawach współdziałania z innymi jednostkami samorządu terytorialnego
oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
13) podejmowanie
uchwał w sprawach współdziałania ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych
państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych
i regionalnych,
14) podejmowanie
uchwał w sprawach; herbu gminy, flagi, emblematów i innych symboli, nazw ulic i
placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
15) nadawanie
tytułów honorowych „Honorowego Obywatelstwa Gminy Świeradów Zdrój” i
„Zasłużonego dla Gminy Świeradów Zdrój”,
16) podejmowanie
uchwał w sprawie zasad udzielenia stypendiów dla uczniów i studentów,
17) wskazanie
banku prowadzącego obsługę bankową gminy,
18) podejmowanie
uchwały o powołaniu kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,
19) inne
wskazane postanowieniami szczegółowymi statutu,
20) stanowienie
w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.
§
13
1. Pracę Rady
organizuje jej Przewodniczący.
2. Do zadań Przewodniczącego, a w
przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczącego, należy:
1) prowadzenie obrad, a w
szczególności:
a) zwoływanie
sesji i czuwanie nad ich sprawnym przebiegiem,
b) przygotowanie
sesji zgodnie z przyjętym planem pracy Rady,
c) przewodniczenie
sesjom Rady,
d) zarządzanie
i przeprowadzanie głosowania nad projektami uchwał,
e) sprawowanie
policji sesyjnej,
2) podpisywanie
uchwał Rady i protokołów z sesji Rady,
3) przekazywanie
spraw komisjom w zakresie ich właściwości celem opracowania lub zaopiniowania,
4) przekazywanie
w imieniu Rady Zarządowi lub Burmistrzowi spraw do opracowania lub załatwienia,
5) koordynowanie
działalności komisji Rady, przekazywanie Zarządowi projektów uchwał, wniosków,
opinii i stanowisk komisji oraz nadzór nad ich realizacją,
6) udzielanie
radnym pomocy w sprawowaniu mandatu,
7) wydawanie
radnym i osobom spoza Rady odpowiednich dokumentów potwierdzających ich udział
w pracach Rady,
8) pełnienie
dyżurów w celu przyjmowania mieszkańców w sprawach skarg i wniosków,
9) zapewnienie
ochrony praw radnego,
10) dokonywanie
czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do Burmistrza,
11) reprezentowanie
Rady,
§ 14
1. Rada
obraduje na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych.
2. Rada może odbywać sesje uroczyste dla
upamiętnienia wydarzeń ważnych dla kraju, regionu i miasta.
3. Porządek
obrad sesji powinien zostać wyczerpany w zasadzie na jednym posiedzeniu.
Na wniosek
Przewodniczącego lub w trybie wniosku formalnego zgłoszonego przez radnego Rada
może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym terminie na
kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
4. Termin
kolejnego posiedzenia w ramach jednej sesji ustala Przewodniczący i zawiadamia
ustnie na posiedzeniu. Kolejne posiedzenie musi odbyć się w ciągu 7 dni.
5. Rada
podejmuje prawomocne rozstrzygnięcia, gdy uczestniczy w sesji co najmniej
połowa składu osobowego, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
§
15
1. Dla
rozpatrzenia spraw wspólnych dla różnych jednostek samorządu terytorialnego
Rada może odbywać sesje wspólnie z inną Radą.
2. Połączone Rady ustalają zasady
obradowania na wspólnym posiedzeniu.
3. Wspólna
sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa składu każdej
Rady.
4. Uchwały na
wspólnej sesji podejmuje się w odrębnym głosowaniu każdej Rady.
5. Uchwały
oraz protokół z obrad sesji wspólnej podpisują Przewodniczący obu Rad.
§ 16
1. Sesje zwyczajne zwołuje się
zgodnie z uchwalonym na dany rok kalendarzowy planem, nie rzadziej jednak niż
raz na kwartał.
2. Plan pracy
Rada uchwala najpóźniej na drugiej sesji w danym roku.
3. Projekt planu pracy
przygotowuje Przewodniczący przy współpracy z Wiceprzewodniczącym i przedstawia
do zatwierdzenia na sesji po zasięgnięciu opinii wszystkich stałych komisji
Rady.
4. Rada może
dokonywać zmian i uzupełnień planów stosownie do potrzeb
społeczno-gospodarczych gminy, w trybie ustalonym do ich uchwalenia.
5. Plan pracy
Rady stanowi podstawę planów pracy stałych komisji Rady.
§ 17
1. Sesja
nadzwyczajna zwoływana jest przez Przewodniczącego na wniosek co najmniej 1/4
ustawowego składu Rady lub na wniosek Zarządu w terminie 7 dni od dnia
otrzymania wniosku.
2. Wniosek o zwołanie sesji
nadzwyczajnej składa się na piśmie, podając proponowany przedmiot obrad wraz z
projektami uchwał. Rada obraduje wyłącznie w tym zakresie.
§ 18
Przewodniczący zwołuje sesję w
sprawie rozpatrzenia wniosku o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego
członków nie wcześniej niż 14 dni po sesji, na której został złożony wniosek o
odwołanie. Przy wyznaczaniu terminu bierze pod uwagę konieczność odbycia posiedzenia
Komisji Rewizyjnej celem zaopiniowania wniosku oraz zapoznania się z jej opinią
przez radnych.
§ 19
1. Obrady
sesji są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce
i przedmiot obrad sesji, co najmniej na 3 dni przed sesją z zastrzeżeniem ust.
3–5.
2. Przewodniczący zapewnia na
sali obrad miejsce dla zaproszonych gości oraz w miarę możliwości dla publiczności.
Publiczność przysłuchuje się obradom.
3. Rada może postanowić o
wyłączeniu jawności części obrad w przypadkach wynikających z ustaw.
§ 20
1. Przewodniczący ustala projekt
porządku obrad sesji.
2. W sesji uczestniczą z prawem
zabrania głosu:
1) Burmistrz i
jego zastępca,
2) przewodniczący
organów wykonawczych jednostek pomocniczych,
3) Sekretarz i
Skarbnik oraz inni pracownicy Urzędu, jeżeli zostali wyznaczeni przez
Burmistrza do referowania spraw, udzielenia wyjaśnień albo odpowiedzi na
interpelacje i zapytania,
4) zaproszeni
przez Przewodniczącego przedstawiciele organów jednostek pomocniczych oraz organizacji
społecznych, których bezpośrednio dotyczą sprawy objęte porządkiem obrad sesji
lub których udział uzasadniony jest ze względu na przedmiot tych spraw.
3. Przewodniczący
może udzielić głosu innym uczestnikom sesji.
4. Przewodniczący
zapewnia terminowe dostarczenie materiałów sesyjnych, w tym projektów uchwał.
5. Ramowy porządek obrad sesji
zwyczajnej powinien zawierać:
1) zatwierdzenie
porządku obrad sesji,
2) przyjęcie
protokołu z poprzedniej sesji,
3) informacje
Burmistrza lub wyznaczonej przez niego osoby o działaniach Zarządu między
sesjami oraz o wykonaniu uchwał Rady,
4) sprawy
samorządowe jednostek pomocniczych,
5) uchwały,
6) informacje
i komunikaty Przewodniczącego,
7) wolne
wnioski,
8) interpelacje
i zapytania.
6. W porządku obrad sesji
zwyczajnych, odbywających się w czerwcu i grudniu, powinno znaleźć się
sprawozdanie Zarządu z wykonania uchwał Rady za kolejne półrocze.
7. Porządek obrad sesji zwołanej
na zasadach określonych w § 18 oraz sesji, której przedmiotem jest uchwalenie
budżetu lub absolutorium dla Zarządu, a także sesji nadzwyczajnej i uroczystej,
nie przewiduje wolnych wniosków oraz interpelacji i zapytań.
§ 21
1. Radni otrzymują zawiadomienie
o zwołaniu sesji podpisane przez Przewodniczącego co najmniej na 7 dni przed
terminem, a o zwołaniu sesji nadzwyczajnej co najmniej 3 dni przed terminem.
W
zawiadomieniu należy podać termin, miejsce, godzinę rozpoczęcia oraz projekt
porządku obrad sesji.
2. Do
zawiadomienia dołącza się porządek obrad, projekty uchwał i niezbędne
materiały.
3. Materiały dotyczące uchwalenia
budżetu gminy radni powinni otrzymać 14 dni przed terminem sesji.
§ 22
1. Przewodniczący, a w razie jego
nieobecności Wiceprzewodniczący, otwiera, prowadzi i zamyka sesję Rady.
2. Przed otwarciem obrad sesji
Przewodniczący ustala liczbę radnych na podstawie listy obecności, a w razie
wątpliwości poprzez przeliczenie radnych obecnych na sali obrad.
3. W przypadku stwierdzenia nieobecności
więcej niż połowy ustawowego składu Rady Przewodniczący wyznacza nowy termin
sesji.
4. Po stwierdzeniu prawomocności
obrad Przewodniczący otwiera sesję wypowiadając formułę: „Otwieram sesję Rady
Miasta Świeradowa Zdroju”.
5. Przewodniczący może przekazać
w trakcie sesji prowadzenie obrad Wiceprzewodniczącemu.
6. W
przypadku stwierdzenia w czasie trwania sesji nieobecności więcej niż połowy
ustawowego składu Rady, Przewodniczący nie przerywa posiedzenia, niemożliwe
jest jednak wówczas podejmowanie uchwał.
§ 23
1. Po przedstawieniu projektu
obrad przez Przewodniczącego Rada ustala porządek obrad. Wprowadzenie zmian w
porządku obrad wymaga zgody bezwzględnej większości głosów ustawowego składu
Rady.
2. Z wnioskiem o zmianę porządku może wystąpić
radny, Burmistrz lub inny członek Zarządu.
3. Sesja
prowadzona jest według ustalonego porządku obrad. W uzasadnionych przypadkach,
w szczególności dla usprawnienia przebiegu sesji, Przewodniczący może zmienić
kolejność realizacji poszczególnych punktów porządku obrad, poddając stosowny
wniosek pod głosowanie.
4. Poszczególne punkty porządku obrad realizuje
się w następujący sposób:
1) wystąpienie
wnioskodawcy,
2) pytania do
wnioskodawcy,
3) dyskusja
radnych,
4) podjęcie
uchwały albo zajęcie stanowiska.
§ 24
1. Podczas
obrad Przewodniczący udziela głosu w kolejności zgłoszeń. Pierwszeństwo
zabrania głosu przysługuje radnym – przewodniczącym komisji właściwych ze
względu na przedmiot obrad. Burmistrz oraz jego Zastępcy mają prawo do głosu poza
kolejnością.
2. W każdym punkcie porządku
obrad przysługuje radnemu prawo do dwukrotnego zabrania głosu i jednej repliki.
3. Czas wystąpienia Burmistrza,
wnioskodawcy, przewodniczącego komisji nie powinien przekraczać 30 minut. Czas
wystąpienia pozostałych mówców nie powinien przekroczyć pięciu minut.
§ 25
1. Dla zapewnienia zgodnego
przebiegu sesji Przewodniczący może stosować przepisy porządkowe, a w szczególności:
a) zwrócić uwagę radnemu na niezgodną z
przedmiotem obrad treść wystąpienia pod rygorem odebrania mu głosu,
b) odebrać radnemu głos, gdy zabiera go po raz
trzeci w tej samej sprawie, zakłóca porządek obrad lub powagę sesji.
2. Uprawnienia
Przewodniczącego obrad, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie do osób
uczestniczących w sesji, również nie będących radnymi. W przypadku prób
zakłócania porządku obrad Przewodniczący ma prawo zarządzić wydalenie osób
zakłócających spokój.
3. Zastosowanie
wobec radnego środków porządkowych musi być odnotowane w protokole posiedzenia.
§ 26
1. Każdy radny ma prawo zgłaszać
w trakcie sesji wnioski formalne, a w szczególności o:
1) sprawdzenie quorum,
2) sprawdzenie listy obecności,
3) ograniczenie czasu wystąpienia,
4) zakończenie dyskusji,
5) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad,
6) reasumpcję uchwały,
7) przejście do porządku obrad,
8) zarządzenie przerwy,
9) przeprowadzenie tajnego głosowania w
przypadkach przewidzianych ustawami,
10) przeliczenie głosów.
2. Głosowanie wniosku formalnego może być
poprzedzone nie więcej niż dwiema wypowiedziami radnych w sprawie wniosku.
3. Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie,
a Rada podejmuje decyzję w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
§ 27
1. Wnioski
merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej
aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie „wolne wnioski". Wniosek winien
być przedłożony Przewodniczącemu na piśmie (w trakcie lub przed rozpoczęciem sesji)
i krótko uzasadniony.
2. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno
określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.
3. Wnioski podlegają głosowaniu.
§ 28
1. W porządku sesji zwyczajnej
winny znajdować się punkty poświęcone wolnym wnioskom, interpelacjom i
zapytaniom radnych.
2. Interpelacje składa radny w sprawach
zasadniczych dla gminy na piśmie między sesjami lub na sesji. Adresatem
interpelacji jest Zarząd lub Burmistrz. Interpelacja winna zawierać krótkie
przedstawienie stanu faktycznego, z którego wynika pytanie do adresata.
3. Adresat
interpelacji winien udzielić odpowiedzi na sesji. Na żądanie radnego oraz
wtedy, gdy przedmiot interpelacji wymaga szerszego wyjaśnienia, odpowiedź udzielana
jest na piśmie w terminie 30 dni.
4. Zapytania składa się w sprawach dotyczących
bieżących problemów gminy, gdy pytającemu zależy na uzyskaniu informacji o
stanie faktycznym. Za-pytanie składa się na piśmie między sesjami lub w trakcie
sesji w punkcie „interpelacje i zapytania".
5. Wobec niemożności udzielenia odpowiedzi na
zapytanie w trakcie sesji powinna być ona dostarczona zgłaszającemu na piśmie w
ciągu 14 dni.
6. Przewodniczący informuje o zgłoszonych między
sesjami interpelacjach i zapytaniach oraz udzielonych odpowiedziach.
§ 29
1. Z inicjatywą podjęcia uchwały
może wystąpić Przewodniczący, przewodniczący komisji w jej imieniu, każdy radny
oraz Zarząd.
2. Projekt uchwały przygotowany
przez wnioskodawcę powinien być przedłożony Radzie nie później niż 14 dni przed
planowanym terminem sesji.
3. Przedkładany
projekt uchwały powinien zawierać:
1) część
nagłówkową zawierającą nazwę aktu, propozycję daty podjęcia, nazwę organu, który
go firmuje i przedmiot unormowania,
2) podstawę
prawną, zgodnie z którą organ upoważniony jest do podjęcia uchwały,
3) przepisy
dotyczące przedmiotu uchwały ujęte w paragrafy, ustępy i punkty w następującej
kolejności:
– przepisy
ogólne (wspólne dla pozostałych postanowień uchwały, wyjaśnienie pojęć użytych
w uchwale),
– przepisy
szczegółowe (zawierające rozstrzygnięcia merytoryczne),
– przepisy
przejściowe i końcowe (wskazujące odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,
dotyczące uchylenia dotychczas obowiązujących przepisów, a także sposobu
ogłoszenia uchwały i inne),
– termin
wejścia w życie, względnie obowiązywania,
4) do projektu
uchwały dołącza się uzasadnienie podpisane przez wnioskodawcę, opinię radcy
prawnego, a w przypadku gdy podjęcie uchwały wywołuje skutki finansowe, także
opinię Skarbnika Gminy.
4. Przewodniczący przedstawia
projekty uchwał do zaopiniowania komisjom zgodnie z zakresem ich działania.
§ 30
1. Rada
rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach, podejmując uchwały. Uchwała może być
uchylona lub znowelizowana w tym samym trybie w jakim została uchwalona.
2. Uchwały
podpisuje Przewodniczący.
3. Niezwłocznie
po uchwaleniu Rada przekazuje uchwałę Zarządowi.
4. Podanie
treści uchwały do publicznej wiadomości przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo
przyjęty sposób należy do Zarządu. W przypadku, gdy wymagają tego przepisy
ustawowe, Zarząd przekazuje uchwałę do opublikowania w wojewódzkim dzienniku
urzędowym.
5. Przewodniczący prostuje w drodze obwieszczenia oczywiste błędy
językowe i rachunkowe w ogłoszonych uchwałach.
6. Rada może zobowiązać Burmistrza do opracowania i ogłoszenia w
formie obwieszczenia jednolitego tekstu uchwały.
7. Biuro Rady
prowadzi zbiory i rejestry uchwał z wyodrębnieniem aktów prawa miejscowego.
§ 31
1. Ważność podejmowanych
rozstrzygnięć może być uzależniona od zwykłej lub bezwzględnej większości głosów.
2. Większość
zwykła oznacza każdą arytmetyczną różnicę między głosami „za" i
„przeciw" oddanymi przy niezbędnym na sali quorum bez uwzględnienia głosów
wstrzymujących się.
3. Bezwzględna
większość głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej „za" od
pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się.
4. Bezwzględna
większość ustawowego składu Rady wynosi 10, większość 2/3 ustawowego składu Rady
wynosi 12, natomiast 1/4 ustawowego składu Rady wynosi 5 radnych.
5. Przewodniczący
odpowiada za prawidłowe policzenie wszystkich głosów oddanych podczas głosowania.
§ 32
1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia
zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy ustawy
stanowią inaczej.
2. Głosowanie imienne lub tajne przeprowadza
Komisja Skrutacyjna powołana przez Radę w głosowaniu jawnym, zwykłą większością
głosów spośród radnych, w składzie przewodniczący i co najmniej dwóch członków.
3. W głosowaniu jawnym radni głosują przez
podniesienie ręki w kolejności: „za", „przeciw", „wstrzymujący
się".
4. W głosowaniu tajnym radni głosują kartami do
głosowania opatrzonymi pieczęcią Rady, przy czym za głosy ważne uznaje się te,
które oddano zgodnie z ustalonym przez prowadzącego sesję zasadami głosowania i
na właściwych kartach.
5. Głosowanie imienne odbywa się po
przegłosowaniu wniosku formalnego w tej sprawie.
6. Głosowanie imienne odbywa się przy użyciu kart
do głosowania opatrzonych pieczęcią Rady oraz imieniem i nazwiskiem radnego z
listy radnych obecnych na sesji. Lista radnych głosujących w głosowaniu
imiennym wraz ze sposobem głosowania załączona jest do protokołu sesji.
7. Wyniki
głosowania jawnego Przewodniczący ogłasza niezwłocznie po zakończeniu aktu
głosowania. Wyniki głosowania tajnego i imiennego ogłasza przewodniczący
Komisji Skrutacyjnej niezwłocznie po obliczeniu głosów, ustaleniu wyników
głosowania i sporządzeniu protokołu z tych czynności.
8. Wyniki
głosowania zapisywane są w protokole sesji.
§ 33
1. Głosowanie nad projektem
uchwały odbywa się w następującej kolejności:
1) głosowanie wniosku za odrzuceniem projektu w
całości, jeżeli wniosek taki został zgłoszony,
2) głosowanie
poprawek wynikających z opinii komisji i Zarządu oraz zaproponowanych na sesji,
3) głosowanie
projektów w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
2. Przy
głosowaniu wniosków poddaje się pod głosowanie w pierwszej kolejności wniosek
najdalej idący, którego przyjęcie wyklucza głosowanie nad innymi wnioskami.
3. W przypadku
wniosków przeciwnych poddaje się każdy z nich pod głosowanie wyłącznie „za”,
według kolejności zgłaszania wniosków.
§ 34
1. W trakcie obrad Przewodniczący
zarządza przerwę:
1) z własnej
inicjatywy, nie częściej niż co dwie godziny,
2) na
przegłosowany wniosek radnego.
2. Po wyczerpaniu porządku obrad
sesji Przewodniczący kończy obrady wypowiadając formułę: „Zamykam sesję Rady
Miasta Świeradowa Zdroju".
§ 35
1. Z każdej sesji Rady sporządza
się w ciągu 14 dni roboczych protokół, który stanowi urzędowe odzwierciedlenie
rzeczywistego przebiegu obrad.
2. Protokół
z sesji winien zawierać:
1) numer, datę i miejsce sesji oraz numery uchwał,
2) stwierdzenie quorum, listy obecności: radnych,
osób zaproszonych oraz oddelegowanych na sesję, a także wykaz osób nieobecnych
(w tym usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych),
3) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej
sesji,
4) ustalenie porządku obrad,
5) przebieg obrad, streszczenie wystąpień i głosów
w dyskusji oraz tekst zgłoszonych i ustalonych wniosków,
6) czas trwania posiedzenia,
7) podpisy prowadzącego sesję i protokolanta,
3. Do
protokołu załącza się teksty podjętych uchwał oraz inne materiały związane z
przedmiotem obrad, a także listę obecności.
4. Radni
mają prawo wglądu do protokołu w każdym czasie. Mieszkańcy gminy mają prawo
wglądu do protokołów z wyłączeniem części obrad objętych tajnością.
§ 36
1. Protokół
wymaga zatwierdzenia na najbliższej sesji zwyczajnej.
2. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę
magnetofonową, którą przechowuje się do czasu zatwierdzenia protokołu.
3. Projekt
protokołu z sesji zwyczajnej wysyła się radnym wraz z materiałami na siedem dni
przed terminem kolejnej sesji.
4. Przed
przyjęciem protokołu radny może wnioskować o sprostowanie, poprawienie lub uzupełnienie
treści protokołu. O ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu
protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.
5. Jeżeli
wniosek wskazany w ust. 4 nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw
do Rady. Sprzeciw ten, bez przeprowadzenia dyskusji, poddawany jest głosowaniu.
6. Odpis protokołu przekazywany jest Zarządowi,
natomiast wyciągi z protokołu Zarząd przekazuje wskazanym jednostkom
organizacyjnym gminy oraz zainteresowanym jednostkom pomocniczym.
R o z d z i a
ł IV
KOMISJE RADY
MIASTA
§ 37
1. Do pomocy przy wykonywaniu
swoich zadań Rada powołuje ze swego grona komisje stałe i doraźne.
2. Komisje
podlegają Radzie.
§
38
1. Do zadań i zakresu działania
Komisji Budżetu i Finansów w szczególności należą sprawy:
1) budżetu i
planów finansowych,
2) podatków i
opłat lokalnych,
3) wydawanie
opinii planowanego dokonania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu gminy
polegających na:
a) zmianach
planu dochodów i wydatków związanych z wprowadzanymi w trakcie roku budżetowego
zmianami kwot dotacji celowych przekazywanych z budżetu państwa oraz budżetów
innych jednostek samorządu terytorialnego,
b) przenoszeniu
wydatków z rezerw budżetowych, zgodnie z planowanym przeznaczeniem wydatków,
c) zmianach w
planie dochodów jednostki samorządu terytorialnego, wynikających ze zmian kwot
subwencji w wyniku podziału rezerw.
2. Do zadań i zakresu działania
Komisji ds. Kultury i Oświaty należą w szczególności sprawy:
1) z zakresu
funkcjonowania przedszkoli i szkół, dla których gmina jest organem prowadzącym,
2) inspirowanie
instytucji społeczno-kulturalnych działających na terenie gminy do działalności
twórczej,
3) wyrażanie
opinii w sprawach działalności i realizacji zadań statutowych placówek kultury i
oświaty,
4) wyrażanie
opinii w sprawach umów i porozumień, dofinansowywania działalności organizacji,
imprez, tworzenie i likwidacja placówek kulturalnych,
5) wyrażanie
opinii w sprawach imprez kulturalnych na terenie gminy,
6) opiniowanie
spraw z zakresu kultury i oświaty.
3. Do zadań i zakresu działania
Komisji ds. Promocji Gminy, Sportu i Turystyki należą w szczególności sprawy:
1) inspirowanie
działalności promocyjnej gminy,
2) współpraca
z instytucjami profesjonalnie zajmującymi się promocją, turystyką i sportem,
3) wyrażanie
opinii w sprawach organizacji oraz osób zajmujących się promocją, sportem i
turystyką,
4) opiniowanie
spraw z zakresu sportu, turystyki i promocji gminy,
5) wyrażanie
opinii w sprawach organizacji imprez sportowych i turystycznych na terenie
gminy,
6) opiniowanie
umów i porozumień, dofinansowywania działalności organizacji imprez sportowych
i turystycznych,
7) inspirowanie
podejmowania działań w kierunku upowszechniania masowych dyscyplin sportowych
na terenie gminy.
4. Do
zadań i zakresu działania Komisji ds. Uzdrowiskowych, Zdrowia, Ochrony
Środowiska i Spraw Socjalnych należą w szczególności sprawy:
1) podejmowanie inicjatyw w celu
poprawy warunków zdrowotnych społeczeństwa na terenie gminy,
2) współpraca
z innymi gminami, instytucjami, związkami, stowarzyszeniami i fundacjami,
3) współpraca
i utrzymanie bieżących kontaktów z jednostkami działającymi na rzecz zwalczania
barier architektonicznych i pomocy inwalidom,
4) wspierania działań w zakresie opieki
społecznej,
5) współpraca z organizacjami społecznymi,
związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami
o charakterze charytatywnym,
6) wyrażanie opinii w sprawach funkcjonowania
pomocy społecznej, realizowanej przez administrację rządową i samorządową, w
zakresie określonym ustawami,
7) wyrażanie opinii w sprawach prawidłowego
realizowania pomocy społecznej,
8) wspieranie działań Miejskiej Komisji ds.
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
9) współdziałanie z instytucjami i jednostkami
działającymi na rzecz ochrony środowiska,
10) inspirowanie opracowania perspektywicznego
zagospodarowania odpadów, odprowadzania ścieków, właściwego zaopatrzenia w wodę
i ciepło w gminie, poszukiwanie rozwiązań ekologicznych,
11) wspieranie działań mających na celu uzyskanie
środków i funduszy na realizacje projektów dotyczących ochrony środowiska
naturalnego,
12) opiniowanie podejmowania środków zaradczych
związanych z walką z chorobami, szkodnikami i chwastami.
5. Do
zadań i zakresu działania Komisji ds. Infrastruktury Komunalnej należą w
szczególności sprawy:
1) wnioskowanie do Rady o określenie lub zmianę kierunków polityki społecznej i
gospodarczej przy wykorzystaniu środków budżetowych,
2) wyrażanie opinii w sprawach projektów planu
społeczno-gospodarczego i budżetu oraz półrocznych sprawozdań z jego wykonania,
3) przygotowanie opinii w sprawach miejscowych i
perspektywicznych wieloletnich planów zagospodarowania przestrzennego i
dokonywanie okresowych ocen zmian w zagospodarowaniu przestrzennym wynikających
z realizacji planu miejscowego oraz ocena aktualności planów,
4) opiniowanie organizacji ruchu drogowego,
5) opiniowanie analiz stanu rozwoju miasta,
potrzeb społecznych i możliwości ich zaspokajania,
6) współpraca z Zarządem Miasta w zakresie
kształtowania polityki inwestycyjnej i lokalizacyjnej,
7) ocena efektywności funkcjonowania spółek z
udziałem gminy,
8) opiniowanie oraz podejmowanie inicjatyw w
zakresie inwestycji, drogownictwa, budownictwa mieszkaniowego, infrastruktury
technicznej, gazyfikacji, przemysłu i innych,
9) opiniowanie spraw związanych z gospodarką
ściekami, utrzymaniem czystości, urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji
odpadów komunalnych,
10) rozpatrywanie spraw związanych z utrzymaniem i
funkcjonowaniem cmentarzy komunalnych,
11) opiniowanie
spraw związanych z gospodarką zasobami lokali użytkowych i mieszkalnych na
terenie gminy,
12) opiniowanie
działań z zakresu porządku publicznego,
13) współdziałanie
z instytucjami i jednostkami działającymi na rzecz rolnictwa,
14) rozpatrywanie
spraw z zakresu właściwego zarządzania gospodarką wodną,
15) wydawanie
opinii w sprawie zagospodarowania terenów przyjmowanych od Agencji Własności
Rolnej Skarbu Państwa,
16) opiniowanie
spraw dotyczących obrotu nieruchomościami rolnymi, wyłączaniem gruntów z
produkcji rolnej i rekultywacji gruntów,
17) opiniowanie
projektów uchwał dotyczących określenia wymiaru i poboru podatku rolnego.
6. Do zadań i zakresu działania
Komisji Głównej należą sprawy:
1. Celem
działania Komisji Głównej jest:
1) opiniowanie
projektu porządku obrad sesji,
2) analiza
przebiegu sesji,
3) wyrażenie
opinii w innych sprawach przekazanych przez Przewodniczącego.
§ 39
1. Do zadań stałych komisji
wymienionych w § 38 należy:
1) opiniowanie
i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, w tym projektów uchwał
oraz spraw przedkładanych przez członków komisji. Zarząd i Burmistrz mogą
przekazywać sprawy komisjom za pośrednictwem Przewodniczącego Rady,
2) występowanie
z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał,
3) monitorowanie
wykonania uchwał Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji,
4) współdziałanie
z jednostkami i organizacjami zajmującymi się sprawami należącymi do zakresu
działania komisji,
5) współdziałanie
z jednostkami pomocniczymi,
6) rozpatrywanie
wniosków zgłoszonych na spotkaniach z wyborcami,
7) przedstawianie
spraw do rozstrzygnięcia przez Radę na sesji,
8) wyrażanie
opinii na podstawie odrębnych przepisów.
2. Komisje działają w oparciu o
plany pracy opracowane na podstawie planu pracy Rady oraz własnej koncepcji działania, gwarantujące wykonanie zadań
Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji. Plan pracy komisji podlega
zatwierdzeniu przez Radę.
§ 40
1. Postanowienia
o komisjach stałych Rady, zawarte w statucie, stosuje się również do komisji
doraźnych.
2. Zakres
działania komisji doraźnych określa Rada każdorazowo w uchwale o ich powołaniu.
§ 41
1. Rada
powołuje oraz likwiduje komisje, a także ustala ich skład. Rada może zawiesić
lub odwołać członka komisji. Rada powołuje członków komisji spośród zgłoszonych
kandydatów.
2. Rada
dokonuje wyboru członków komisji, którzy wyrazili chęć pracy w danej komisji,
spośród wszystkich zgłoszonych kandydatów z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Przewodniczący,
Wiceprzewodniczący oraz przewodniczący komisji tworzą Komisję Główną.
§ 42
1. Przewodniczącego komisji
wybiera Rada na wniosek komisji spośród członków wchodzących w jej skład.
Posiedzeniom Komisji Głównej przewodniczy Przewodniczący Rady.
2. Zastępcę przewodniczącego wybiera komisja spośród
członków danej komisji.
3. Przewodniczący komisji organizuje pracę
komisji, zwołuje posiedzenia i ustala ich porządek oraz listę osób zaproszonych
do udziału w posiedzeniu komisji.
4. Komisje mogą wyodrębnić podkomisję oraz odbywać
wspólne posiedzenia.
5. Do udziału w posiedzeniach komisji mogą być zapraszane
osoby niebędące członkami komisji w charakterze doradców, ekspertów oraz
reprezentantów podmiotów zainteresowanych przedmiotem obrad.
6. W posiedzeniu Komisji Głównej uczestniczy
Przewodniczący Zarządu Miasta lub wyznaczony przez niego członek Zarządu
Miasta.
§ 43
1. Wynikiem
działania komisji są projekty uchwał, wnioski, opinie lub stanowiska, które
kieruje się do Przewodniczącego.
2. Komisje
nie mają prawa do rozstrzygnięć w imieniu Rady, a tym samym nie mają prawa
składać oświadczeń, pism i stanowisk w imieniu Rady.
3. Komisja podejmuje
rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów.
4. Zarząd
powinien ustosunkować się do wniosku lub opinii komisji najpóźniej w ciągu 14
dni od ich otrzymania, a w razie zajęcia odmiennego stanowiska przedstawić je
wraz z uzasadnieniem.
5. W przypadku przekazania przez
Radę, Zarząd lub Burmistrza za pośrednictwem Przewodniczącego zagadnienia do
opracowania przez właściwą komisję powinna ona zająć stanowisko w terminie
wskazanym przez Przewodniczącego.
6. W razie
powtarzającego się niedotrzymania terminów lub uchylania się komisji od
opracowania, opiniowania zagadnienia lub zajęcia stanowiska Przewodniczący może
wystąpić do Rady o zmianę dotychczasowego składu komisji.
7. Z
posiedzenia komisji sporządza się w ciągu 7 dni protokół, który podlega
przyjęciu na następnym posiedzeniu komisji. Protokół powinien zawierać:
1) numer i
datę oraz numery wniosków komisji,
2) stwierdzenie
prawomocności posiedzenia przy obecności co najmniej 50% składu komisji,
3) zatwierdzony
porządek obrad,
4) przebieg
posiedzenia,
5) treść
wniosku lub opinii,
6) czas
trwania posiedzenia,
7) podpis
przewodniczącego komisji i protokolanta.
R
o z d z i a ł V
KOMISJA
REWIZYJNA
§ 44
1. Rada
powołuje Komisję Rewizyjną stanowiącą jej organ kontrolny.
2. Do zadań i
zakresu działania Komisji Rewizyjnej należą w szczególności sprawy:
1) opiniowanie
wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia bądź
nieudzielania Zarządowi absolutorium z tego tytułu; przed sporządzeniem wniosku
w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium Komisja Rewizyjna może zwrócić się
do innych komisji o wyrażenie opinii w tej kwestii, w terminie wskazanym przez
Komisję Rewizyjną. Opinie te nie mają charakteru wiążącego,
2) przygotowanie
materiałów do oceny pracy Zarządu,
3) opiniowanie
wniosków w sprawie odwołania Zarządu,
4) przeprowadzanie
kontroli działalności Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych
nieposiadających osobowości prawnej oraz jednostek pomocniczych gminy z
wykonania zadań
w oparciu o kryteria: legalności, celowości, rzetelności i gospodarności,
5) na wniosek
Rady przygotowanie oceny pracy Zarządu, uwzględniając w szczególności:
a) sprawozdanie
Zarządu z wykonania zadań gminy oraz z wykonania uchwał Rady,
b) opinie
komisji o wykonaniu przez Zarząd zaleceń Rady w sprawach wynikających ze skarg
i wniosków obywateli, interpelacji i wniosków radnych,
c) wyniki
kontroli wewnętrznych i zewnętrznych Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych,
6) kontrola
wykonywania przez Zarząd uchwał Rady,
7) kontrola
skarg i wniosków rozpatrywanych przez Zarząd,
8) kontrola
realizacji interpelacji i wniosków radnych,
9) kontrola
realizacji zaleceń pokontrolnych organów kontroli wewnętrznej i zewnętrznej,
10) wnioskowanie
o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium dla Zarządu Miasta,
11) wnioskowanie
o odwołanie Zarządu lub jego poszczególnych członków,
12) wnioskowanie
o odwołanie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
13) wnioskowanie
o przekazanie spraw do organów ścigania,
14) wnioskowanie
o zmianę w planach wydatków budżetowych,
15) wnioskowanie
o zmianę sposobu gospodarowania mieniem gminnym.
§ 45
1. Komisja
Rewizyjna składa się z 3 członków.
2. W skład
Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić:
a) członkowie
Zarządu,
b) Przewodniczący
i Wiceprzewodniczący Rady,
c) małżonek,
krewny lub powinowaty członka Zarządu, Przewodniczącego lub
Wiceprzewodniczącego Rady.
3. Rada
nie powinna powoływać do składu komisji radnych zatrudnionych w ramach stosunku
pracy w jednostkach organizacyjnych gminy.
§ 46
1. Komisja Rewizyjna rozpatruje i
rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy składu komisji.
W
przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” decyduje głos przewodniczącego
komisji.
2. Komisja
Rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych oraz inne osoby.
3. Komisja Rewizyjna za zgodą Rady może powoływać
rzeczoznawców, ekspertów i biegłych.
4. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół,
który podlega przyjęciu na następnym posiedzeniu komisji.
§ 47
1. Członek
Komisji Rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot
kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.
2. Członek Komisji Rewizyjnej może być wyłączony z
udziałów w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości co
do jego bezstronności.
3. O
wyłączeniu członka komisji z udziału w kontroli rozstrzyga Komisja Rewizyjna, a
o wyłączeniu przewodniczącego komisji rozstrzyga Rada.
§ 48
1. Komisja
Rewizyjna przeprowadza kontrole według rocznego planu kontroli, zatwierdzonego
przez Radę, a poza planem kontroli na zlecenie Rady.
2. Kontrole
przeprowadzane są według następujących zasad:
1) o zamiarze
kontroli komisja zawiadamia pisemnie Burmistrza i kierownika kontrolowanej jednostki,
co najmniej na 7 dni przed przeprowadzeniem kontroli, określając zakres i
termin kontroli,
2) przed
przystąpieniem do czynności kontrolnych przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub
wyznaczony przez niego zastępca wręcza kierownikowi kontrolowanej jednostki
upoważnienie Przewodniczącego do przeprowadzenia kontroli,
3) zespół
kontrolujący ma prawo wstępu do pomieszczeń kontrolowanej jednostki, do uzyskiwania
ustnych i pisemnych wyjaśnień, jak również wglądu do dokumentów i materiałów
źródłowych, a także do zasobów informacji zgromadzonych w systemach
informatycznych gminy, chyba że ustawy stanowią inaczej,
4) dokumenty
niezbędne do przeprowadzenia kontroli udostępniane są kontrolującym protokolarnie.
Wiadomości i dokumenty, których ujawnienie może narazić na szkodę ważny interes
gminy, społeczny lub obywatela, udostępniane są na podstawie pisemnej zgody
Burmistrza lub odpowiednio kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz
oświadczenia kontrolujących o przyjęciu obowiązku nie ujawniania tych wiadomości
lub dokumentów osobom nieupoważnionym,
5) czynności
kontrolne prowadzone są przez członków komisji w obecności kierownika
kontrolowanej jednostki lub osoby przez niego wyznaczonej.
3. Komisja
Rewizyjna może powoływać biegłych do uczestnictwa w pracach zespołu
kontrolnego.
4. Po
zakończeniu kontroli w terminie 7 dni zespół kontrolny sporządza protokół
kontroli, który podpisują wszyscy członkowie zespołu oraz kierownik
kontrolowanej jednostki, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu. Zespół
niezwłocznie przedstawia podpisany protokół Komisji Rewizyjnej.
5. Kierownik
kontrolowanej jednostki może w terminie 7 dni od daty otrzymania protokołu z
kontroli wnieść uwagi co do treści protokołu oraz przebiegu kontroli.
6. Uwierzytelnione
przez przewodniczącego Komisji Rewizyjnej odpisy protokołu przekazywane są
niezwłocznie Przewodniczącemu Rady, Burmistrzowi oraz kierownikowi jednostki
kontrolowanej.
7. W
przypadku stwierdzenia nieprawidłowości Komisja Rewizyjna na podstawie
protokołu kontroli sporządza i kieruje do kierownika kontrolowanej jednostki
oraz do Zarządu wystąpienie pokontrolne zawierające w szczególności:
1) nazwę
kontrolowanej jednostki i skład zespołu kontrolującego,
2) czas
trwania i przedmiot kontroli,
3) wykaz
skontrolowanych i wykorzystanych dokumentów oraz innych materiałów,
4) opis stanu
faktycznego,
5) wykaz
ustalonych nieprawidłowości z ewentualnym wskazaniem przyczyn ich powstania,
6) wnioski i
zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie.
8. Kierownik
kontrolowanej jednostki w terminie 3 dni od otrzymania wystąpienia
pokontrolnego może odwołać się do Rady. Rozstrzygnięcie Rady jest ostateczne.
9. Komisja
Rewizyjna przedstawia Radzie sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez
Radę, wyników kontroli wykonania budżetu oraz realizacji rocznego planu
kontroli.
10. Sprawozdania
z wyników kontroli zleconych przez Radę przedstawia się niezwłocznie po
zakończeniu kontroli, a z realizacji rocznego planu kontroli okre-sowo raz na
kwartał.
R o z d z i a
ł VI
RADNI
§ 49
Radny obowiązany jest kierować się
dobrem wspólnoty samorządowej gminy, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami gminy
i ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i wnioski, przedstawia je
organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.
§
50
1. Radny składa na pierwszej
sesji po wyborach Rady następujące ślubowanie:
„Ślubuję
uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać zawsze
zgodnie z prawem oraz interesami gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie
reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić
sił dla wykonywania zadań gminy.”
2. Ślubowanie
odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają
i wypowiadają słowo „Ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania
„Tak mi dopomóż Bóg”.
3. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz
radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na
pierwszej sesji, na której są obecni.
4. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie
się mandatu.
§ 51
1. Radny jest obowiązany brać
udział w pracach Rady i jej komisjach oraz innych instytucjach samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
2. Radny może być członkiem 2
komisji stałych.
§ 52
1. Radny
potwierdza swoją obecność na sesji Rady lub posiedzeniu komisji podpisem na
liście obecności.
2. W
przypadku braku możliwości udziału w sesji lub posiedzeniu komisji radny
pisemnie usprawiedliwia swoją nieobecność Przewodniczącemu Rady lub
przewodniczącemu komisji.
§ 53
1. Radny
korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga
uprzedniej zgody Rady, z wyjątkiem sytuacji, do której odnoszą się przepisy o
zwolnieniach grupowych. Rada odmówi zgody na rozwiązanie z radnym stosunku
pracy, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez
radnego mandatu.
3. Radnym
przysługują diety i zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych
przez Radę.
R o z d z i a
ł VII
ZARZĄD GMINY
§ 54
1. Organem
wykonawczym gminy jest 5 osobowy Zarząd. W skład Zarządu wchodzą: Burmistrz
jako Przewodniczący Zarządu, Zastępca oraz 3 członków.
2. Członkowie Zarządu wybierani są przez Radę na
zasadach określonych w ustawie gminnej oraz postanowieniami szczegółowymi
statutu.
3. Kandydatów na stanowisko Burmistrza może zgłosić
każdy radny, z wyjątkiem przypadku, gdy Rada podejmuje uchwałę o wyłonieniu
kandydatów w trybie konkursu.
Wynik
konkursu nie zobowiązuje Rady do wyboru Burmistrza spośród kandydatów
wyłonionych w tym trybie.
4. Rada Gminy wybiera Burmistrza bezwzględną
większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
5. Kandydata na Zastępcę Burmistrza oraz
pozostałych członków Zarządu zgłasza wyłącznie Burmistrz. Kandydaci mogą
pochodzić spośród radnych oraz spoza składu Rady.
6. Rada Gminy wybiera Zastępcę Burmistrza oraz
pozostałych członków Zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
§ 55
Członkostwa w Zarządzie nie można
łączyć:
1) z zatrudnieniem w administracji rządowej,
2) z pełnieniem funkcji Przewodniczącego bądź
Wiceprzewodniczącego Rady,
3) członkostwem w Komisji Rewizyjnej.
§ 56
Rada może odwołać Burmistrza i
Zarząd w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie. Do czasu wyboru
nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.
§ 57
1. Zdawanie i
przyjmowanie obowiązków Zarządu i Burmistrza następuje protokolarnie.
2. Protokół przekazania powinien zawierać w
szczególności:
1) wyszczególnienie spraw bieżących będących w
toku załatwiania,
2) informację o sytuacji finansowej gminy, w tym:
a) stan kasy,
b) wysokość środków finansowych na rachunku
bieżącym,
c) wysokość środków finansowych na rachunkach
terminowych,
d) akcje, obligacje i inne,
3) informację o wierzytelności i zobowiązania gminy.
§ 58
1. Oświadczenia woli w imieniu
gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu, w tym
Burmistrz lub Zastępca Burmistrza.
2. Zarząd
może udzielić Burmistrzowi pełnomocnictwa do jednoosobowego składania
oświadczeń woli w imieniu gminy, w sprawach związanych z bieżącą działalnością
gminy.
§ 59
1. Zarząd
obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Burmistrza w miarę potrzeb, jednak
nie rzadziej niż dwa razy miesiącu.
2. Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie zwykłą
większością głosów, w obecności co najmniej 3 członków Zarządu.
3. Sekretarz i Skarbnik uczestniczą w pracach
Zarządu, jednak bez prawa głosu.
§
60
1. Do zadań Zarządu należy w
szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał Rady,
2) określenie sposobu wykonywania uchwał Rady,
3) podejmowanie uchwał w sprawach zwykłego zarządu
mieniem komunalnym, a zwłaszcza:
a) zaciągania zobowiązań w zakresie podejmowanych
inwestycji i remontów nie przekraczającej sumy ustalonej corocznie przez Radę,
b) zaciągania pożyczek krótkoterminowych o łącznej
wartości nie przekraczającej wielkości ustalonej przez Radę, na dany rok budżetowy,
c) decydowania o wydatkach koniecznych,
nieujętych w budżecie,
4) wykonywanie budżetu,
5) informowanie mieszkańców gminy o założeniach
projektu budżetu i wykorzystania środków budżetowych i kierunkach polityki
społeczno-gospodarczej,
6) uchwalania regulaminów organizacyjnych gminnych
jednostek organizacyjnych,
7) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych
jednostek organizacyjnych,
8) udzielanie kierownikom gminnych jednostek
organizacyjnych gminy pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek oraz
udzielania zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres
pełnomocnictwa,
9) prowadzenie rejestru składników mienia
komunalnego oraz rejestru podmiotów zarządzających poszczególnymi składnikami
tego mienia,
10) wykonywanie zadań z zakresu administracji
rządowej wynikających z ustaw i porozumień zawartych przez gminę, o ile z
przepisów szczególnych nie wynika uprawnienie dla innego organu gminy,
11) opracowanie projektu regulaminu organizacyjnego
Urzędu i projektów zmian tego regulaminu,
12) decydowania o wszczęciu i rezygnacji ze sporu
sądowego oraz zawarciu ugody sądowej,
13) zatwierdzanie czynności podjętych przez
Burmistrza w trybie art. 32 ustawy gminnej.
§ 61
1. Do zadań Burmistrza jako
Przewodniczącego Zarządu należy:
1) organizowanie pracy Zarządu,
2) przewodniczenie obradom Zarządu,
3) reprezentowanie Zarządu na zewnątrz oraz wobec
Rady i jej organów.
2. Organizowanie
pracy Zarządu obejmuje:
1) przygotowanie projektu porządku obrad Zarządu,
2) określenie czasu i miejsca posiedzeń Zarządu,
3) dostarczanie członkom Zarządu materiałów
dotyczących projektowanych punktów porządku obrad,
4) zapewnienie obsługi kancelaryjno-biurowej
posiedzeń Zarządu.
3. Przewodniczenie obradom
obejmuje:
1) referowanie
spraw objętych porządkiem obrad lub wyznaczenie innych członków Zarządu albo
upoważnionych osób do zreferowania takich spraw,
2) otwieranie
i zamykanie dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad,
3) ustalanie
kolejności zabierania głosu przez uczestników dyskusji,
4) zarządzanie
głosowań nad dyskutowanymi kwestiami.
4. Reprezentowanie Zarządu na
zewnątrz obejmuje:
1) przygotowanie
sprawozdań z działalności Zarządu,
2) przyjmowanie
uwag i wniosków dotyczących działalności Zarządu,
3) reprezentowanie
Zarządu w postępowaniach sądowych i administracyjnych, o ile z przepisów prawa
lub uchwał Rady albo Zarządu nie wynika nic innego.
§ 62
1. Do zadań
Zastępcy Burmistrza należy wykonywanie zadań określonych w § 61 pod nieobecność
Burmistrza.
2. Burmistrz
określa szczegółowy zakres zadań swojego zastępcy z uwzględnieniem postanowień
Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta.
§ 63
1. Zarząd
wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miasta.
2. Zarząd
może powołać zespół doradczy spośród pracowników samorządowych kompetentnych w
danej sprawie oraz ekspertów w danej dziedzinie.
§ 64
1. Zarząd podejmuje
rozstrzygnięcia w formie uchwał, decyzji i postanowień.
2. Projekty
uchwał Zarządu opracowywane są zgodnie z zasadami redagowania uchwał Rady
Miasta.
3. Szczegółowy
tryb składania dokumentów i przedstawiania ich na posiedzeniu Zarządu określa
Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta.
4. Uchwały Zarządu podpisują
wszyscy członkowie Zarządu biorący udział w posiedzeniu.
5. Decyzje
administracyjne podpisuje Burmistrz. W decyzji wymienia się imiona i nazwiska
członków Zarządu, którzy brali udział w jej podjęciu.
§ 65
Obsługę biurową Zarządu zapewnia
właściwa jednostka organizacyjna Urzędu Miasta. Gromadzi ona i przechowuje
dokumentację pracy Zarządu, w tym:
a) protokoły
z posiedzeń Zarządu wraz z listami obecności,
b) rejestry uchwał i ustaleń Zarządu wraz z
informacjami o ich realizacji.
§ 66
Na sesjach Rady Miejskiej członkowie
Zarządu lub z upoważnienia Burmistrza Skarbnik i Sekretarz Gminy zgodnie z
podziałem kompetencji, przedstawiają:
1) projekty
uchwał Rady Miejskiej,
2) stanowisko
Zarządu w sprawie projektów uchwał, których Zarząd nie był inicjatorem,
3) okresowe
sprawozdania z działalności Zarządu, w tym sprawozdania półroczne,
4) odpowiedzi na zapytania oraz
interpelacje radnych.
§ 67
1. Do zadań Burmistrza należy w
szczególności:
1) organizowanie
pracy Zarządu,
2) kierowanie
bieżącymi sprawami gminy,
3) kierowanie
pracą Urzędu,
4) reprezentowanie
gminy na zewnątrz, a w szczególności w organizacjach publiczno-prawnych,
spółkach i spółdzielniach oraz stowarzyszeniach gmin, o ile Rada nie postanowi
inaczej,
5) współdziałanie
z organami jednostek pomocniczych,
6) ogłaszanie
budżetu gminy i sprawozdań z jego wykonania,
7) wykonywanie
wobec pracowników Urzędu Miasta czynności pracodawcy.
2. Burmistrz
może powołać społeczny zespół ekspertów doradzających mu w sprawach
strategicznych dla rozwoju miasta.
§ 68
W razie nieobecności Burmistrza
sprawy gminy prowadzi Zastępca Burmistrza oraz Sekretarz Gminy zgodnie z
podziałem kompetencji przyjętym w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu.
R o z d z i a ł
VIII
JEDNOSTKI
ORGANIZACYJNE GMINY
§ 69
1. Zarząd
wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miasta.
2. Kierownikiem
Urzędu jest Burmistrz.
3. Organizację
oraz zasady funkcjonowania Urzędu określa odrębny regulamin organizacyjny
uchwalony przez Radę na wniosek Zarządu.
§ 70
1. W celu wykonywania swoich
zadań gmina może tworzyć gminne jednostki organizacyjne wyodrębnione
funkcjonalnie (jednostki, zakłady budżetowe, instytucje kultury) oraz komunalne
osoby prawne (spółki), a także przystępować do spółek i spółdzielni oraz innych
organizacji gospodarczych lub zawiązywać umowy na zasadach określonych w ustawach.
2. Tworzenie,
likwidacja i reorganizacja gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie
ich w majątek następuje w drodze uchwały Rady.
3. Rada
uchwala na wniosek Zarządu statuty gminnych jednostek organizacyjnych.
4. Kierownicy
jednostek organizacyjnych działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa do
zarządzania mieniem tych jednostek udzielonego im przez Zarząd.
5. Stosunki
między gminą, a komunalnymi osobami prawnymi określają statuty tych osób
prawnych.
6. Wykaz
jednostek organizacyjnych gminy zawiera załącznik nr 4 do statutu.
R
o z d z i a ł IX
STOSUNKI PRACY
PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH
§ 71
1. Pracownikami
samorządowymi z wyboru są w gminie: Burmistrz i jego Zastępca.
2. Nawiązanie
stosunku pracy z Burmistrzem następuje z chwilą wyboru przez Radę w formie uchwały.
Stosunek pracy w imieniu Rady nawiązuje Przewodniczący.
3. Rada na
wniosek Przewodniczącego Rady, ustala w drodze uchwały, wynagrodzenie
Burmistrza.
4. Wynagrodzenie
dla pozostałych członków Zarządu, będących pracownikami samorządowymi, ustala
Burmistrz.
5. Z chwilą
ustania stosunku pracy z wyboru odwołanemu przysługują świadczenia przewidziane
przepisami prawa pracy.
6. Pozostali
członkowie Zarządu, niebędący pracownikami samorządowymi, pełnią swoje funkcje
bez nawiązania stosunku pracy.
§ 72
1. Pracownikami
samorządowymi z powołania są:
a) Sekretarz,
b) Skarbnik
Gminy,
c) Kierownik
Urzędu Stanu Cywilnego.
2. Skarbnik, Sekretarz Gminy i
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego są powoływani i odwoływani przez Radę w drodze
uchwały na wniosek Burmistrza.
3. Kierownicy gminnych jednostek
organizacyjnych są zatrudniani i zwalniani przez Zarząd w drodze uchwały.
4. W razie odwołania pracowników,
o których mowa w ust. 1, przysługują im świadczenia przewidziane przepisami
prawa pracy.
§ 73
1. Pracownicy
Urzędu nie wymienieni w § 70–72 zatrudniani są na podstawie umowy o pracę.
2. Umowy o
pracę z pracownikami, o których mowa w ust. 1, nawiązuje Burmistrz.
R o z d z i a
ł X
MIENIE KOMUNALNE
§ 74
1. Mieniem komunalnym jest
własność i inne prawa majątkowe gminy, związków komunalnych, do których ona
należy, oraz mienie innych komunalnych osób prawnych. Organizacyjno-prawną
formę prowadzenia działalności przez te jednostki określa Rada Miasta.
2. Gmina nie
ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a te
nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy.
§ 75
1. Mieniem
komunalnym zarządzają organy gminy bądź inne podmioty mienia komunalnego.
2. Podmioty
mienia komunalnego, posiadające osobowość prawną, samodzielnie decydują o
przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych w zakresie
określonym w aktach o ich powołaniu oraz innych przepisach prawa.
3. Mieniem
pozostającym w zarządzie gminnych jednostek organizacyjnych, nie posiadających
osobowości prawnej, dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie
pełnomocnictwa udzielonego im przez Zarząd Miasta.
§ 76
Obowiązkiem osób uczestniczących w
zarządzaniu mieniem komunalnym jest jego ochrona oraz zachowanie szczególnej
staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia.
§ 77
1. Oświadczenie woli w imieniu
gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu, w tym
Burmistrz lub Zastępca Burmistrza.
2. Jeżeli
czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej
skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Gminy (głównego księgowego
budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.
§ 78
Informację dotyczącą stanu mienia
komunalnego, zawierającą pełną ocenę wielkości i wartości skomunalizowanego
mienia, przedstawia Radzie corocznie Zarząd Miasta wraz z projektem budżetu.
R o z d z i a ł
XI
GOSPODARKA
FINANSOWA GMINY
§ 79
Gmina samodzielnie prowadzi własną
gospodarkę finansową na podstawie rocznego budżetu gminy.
§ 80
1. Zgodnie z
wcześniej ustaloną przez Radę procedurą projekt budżetu wraz z informacją o
stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Zarząd Miasta przedstawia Radzie
najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła
projekt do wiadomości Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
2. Budżet
jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, a w szczególnie
uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 marca danego roku budżetowego.
3. Do czasu
uchwalenia budżetu podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedstawiony Radzie.
4. Zarząd
jest obowiązany przed uchwaleniem budżetu przedstawić Radzie opinię Regionalnej
Izby Obrachunkowej łącznie z projektem uchwały budżetowej.
§ 81
Dochodami gminy są:
1) podatki,
opłaty i inne wpływy określone ustawowo jako dochody gminy,
2) dochody z
majątku gminy,
3) subwencje z
budżetu państwa,
4) inne
dochody i wpływy.
§
82
1. Planowane wydatki budżetu mogą
przekroczyć dochody, ze wskazaniem źródła pokrycia niedoboru.
2. Uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań
finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostają
pokryte.
3. Uchwały, o których mowa w ust. 2, zapadają
bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu
Rady.
§ 83
1. Za prawidłową gospodarkę
finansową gminy odpowiada Zarząd.
2. Gospodarka
finansowa gminy jest jawna. Wymóg jawności jest spełniany w szczególności
przez:
1) jawność debaty budżetowej,
2) opublikowanie uchwały budżetowej oraz
sprawozdań z wykonania budżetu gminy poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w
Urzędzie Miasta i gminnych jednostkach organizacyjnych, miesięczniku
informacyjnym o zasięgu lokalnym na oficjalnych stronach internetowych gminy,
3) przedstawienie pełnego wykazu dotacji celowych
udzielanych z budżetu gminy poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie
Miasta, miesięczniku informacyjnym o zasięgu lokalnym oraz na oficjalnych stronach
internetowych gminy.
§ 84
1. Po
zakończeniu roku budżetowego Zarząd przedstawia Radzie sprawozdanie z wykonania
budżetu.
2. Sprawozdanie analizowane jest przez komisje
Rady oraz szczegółowo badane przez Komisję Rewizyjną.
3. Komisja Rewizyjna występuje z wnioskiem w
sprawie absolutorium do Rady. Wniosek podlega zaopiniowaniu przez Regionalną
Izbę Obrachunkową we Wrocławiu.
4. Na sesji absolutoryjnej Rada rozpatruje
sprawozdanie z wykonania budżetu, a następnie obraduje nad wnioskiem w sprawie
udzielenia bądź nieudzielania Zarządowi absolutorium z tego tytułu.
R o z d z i a ł
XII
JEDNOSTKI
POMOCNICZE GMINY
§ 85
1. Jednostki
pomocnicze może tworzyć Rada w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z
mieszkańcami lub z inicjatywy 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z
mieszkańcami gminy określa uchwała Rady.
3. Projekt podziału obszaru gminy na jednostki
pomocnicze Rada przedstawia do publicznej konsultacji, według zasad ustalonych
odrębną uchwałą. Podział ten powinien uwzględniać zdolność wykonywania zadań
publicznych przez tworzone jednostki.
4. Zniesienie lub podział jednostki pomocniczej
oraz powiększenie jej obszaru może nastąpić z ważnych powodów z inicjatywy
własnej Rady albo na wnioski zainteresowanych rad jednostek pomocniczych.
§
86
Organizację i zakres działania
jednostki pomocniczej określa odrębny statut, który Rada nadaje jednostkom pomocniczym
niezwłocznie po ich utworzeniu.
R o z d z i a ł
XIII
AKTY PRAWA
MIEJSCOWEGO
§ 87
1. Na
podstawie upoważnień ustawowych organy gminy są uprawnione do wydawania aktów
prawa miejscowego powszechnie obowiązujących na obszarze gminy.
2. Organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:
1) wewnętrznego
ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,
2) organizacji
urzędów i instytucji gminnych,
3) zasad
zarządu mieniem gminnym,
4) zasad i
trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
3. Przepisy gminne, o których
mowa w ust. 1, w tym także przepisy porządkowe, stanowi Rada w formie uchwały.
4. W zakresie
nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących
Rada Gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla
ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i
bezpieczeństwa publicznego.
5. Przepisy
porządkowe, o których mowa w ust. 4, mogą przewidywać za ich naruszenie karę
grzywny wymienioną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.
6. W
przypadkach nie cierpiących zwłoki akty prawa miejscowego może wydać także
Zarząd w formie zarządzenia, które podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji.
7. W razie nie przedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy
zatwierdzenia zarządzenia Rada Gminy określa termin utraty jego mocy
obowiązującej.
§ 88
1. Rozstrzygnięcia w sprawach
gminy nie mające charakteru aktów prawa miejscowego, o których mowa w § 87,
podejmuje Rada lub Zarząd w formie uchwał zgodnie z kompetencjami ustawowymi.
2. Burmistrz jako kierownik
Urzędu oraz kierownicy innych jednostek organizacyjnych w ramach kierownictwa
wewnętrznego wydają zarządzenia.
§ 89
Akty prawa miejscowego, o których
mowa w § 87, podlegają obowiązkowi ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Dolnośląskiego i wchodzą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w
Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
R o z d z i a ł
XIV
POSTANOWIENIA
KOŃCOWE
§ 90
1. Uchwalanie
statutu następuje w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy składu Rady.
2. Zmiany statutu następują w drodze jego nowelizacji w trybie
określonym w ust. 1.
§ 91
W sprawach, których nie reguluje
statut, decydują ustawy szczegółowe odnoszące się do samorządu gminnego.
§ 92
Statut wchodzi w życie po upływie 14
dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§
93
Od kadencji następującej po
kadencji, w czasie której statut wszedł w życie:
1) § 11 otrzymuje brzmienie: „Rada składa się z 12
radnych”,
2) § 54 otrzymuje brzmienie: „Zarząd Miasta składa
się z 3 członków”,
3) § 31 otrzymuje brzmienie „bezwzględna większość
ustawowego składu Rady wynosi 7, większość 2/3 ustawowego składu Rady wynosi 8,
natomiast 1/4 ustawowego składu Rady wynosi 3”.
1. Zakład
Gospodarki Mieszkaniowej.
2. Miejski
Ośrodek Pomocy Społecznej.
3. Miejska
Biblioteka Publiczna.
4. Przedszkole
Miejskie.
5. Przyszkolny
Oddział Przedszkolny przy Szkole Podstawowej nr 2.
6. Gimnazjum
nr 1.
7. Szkoła
Podstawowa nr 1.
8. Szkoła
Podstawowa nr 2.