1271 UCHWAŁA
RADY MIASTA I GMINY PRUSICE z dnia 29 czerwca 2001 r. w sprawie trybu postępowania
o udzielenie dotacji z budżetu gminy podmiotom niezaliczanym do sektora
finansów publicznych, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonywania
zleconego zadania Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z
późn. zm.), art. 118 ust. 3 z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.) Rada Miasta i Gminy
Prusice uchwala, co następuje: |
§
1
1. Z budżetu gminy
mogą być udzielane dotacje na realizację zadań publicznych gminy zleconych do
wykonania podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i
niedziałających w celu osiągnięcia zysku – na zasadach określonych w niniejszej
uchwale.
O
udzielenie dotacji mogą ubiegać się w szczególności:
1) stowarzyszenia,
2) fundacje,
3) kluby
sportowe – stowarzyszenia kultury fizycznej w działaniach nie dotyczących
sportu wyczynowego,
4) formy
organizacyjne działalności kulturalnej prowadzone przez podmioty inne niż
fundacje i stowarzyszenia.
§
2
1. Podstawą do
udzielenia dotacji z budżetu gminy jest wniosek podmiotu nie zaliczanego do
sektora finansów publicznych i niedziałającego w celu osiągnięcia zysku,
zawierający ofertę realizacji zadania publicznego należącego do zadań samorządu
gminnego.
2. Wniosek o
przyznanie dotacji winien w szczególności zawierać:
1) podstawowe
informacje o podmiocie:
a) adres siedziby,
adres korespondencyjny, nr telefonu (fax),
b) nazwę
rejestru, nr rejestracyjny i datę rejestracji,
c) imiona i
nazwiska osób stanowiących władze podmiotu i wskazanie osób upoważnionych do
zawierania umów,
d) numer
rachunku i nazwę banku, w którym jest prowadzony.
2) nazwę
realizowanego zadania, jego zakres przedmiotowy i sposób realizacji,
3) koszt
realizowanego zadania oraz inne źródła jego finansowania, zaangażowanie środków
własnych,
4) termin i
miejsce realizacji zadania.
§ 3
Dotacja może być udzielana
podmiotowi, który spełnia łącznie następujące kryteria:
1) jest
podmiotem zarejestrowanym,
2) posiada
własny rachunek bankowy,
3) przedmiot działalności statutowej podmiotu gwarantuje fachową
realizację zleconego zadania,
4) wykaże że
proponowany zakres usług świadczony był przez okres co najmniej 12 miesięcy bez
udziału dotacji budżetowej.
§ 4
Wnioski o przyznanie dotacji
składane są do Zarządu Miasta i Gminy Prusice w terminie do dnia 30 września
roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 5
Wnioski rozpatrywane są pod
względem:
1) określenia,
czy zadanie, które zamierza realizować podmiot ubiegający się o dotację, mieści
się w zakresie zadań leżących w ustawowej kompetencji samorządu gminnego,
2) określenia,
czy w ramach dotychczasowych rozwiązań organizacyjnych zapewniona jest
realizacja proponowanego zadania gwarantującego zaspokojenie potrzeb w tym
zakresie,
3) określenia,
czy sposób realizacji zadania przedstawionego w ofercie gwarantuje jego
prawidłowe wykonanie,
4) możliwości
sfinansowania proponowanego zadania ze środków budżetu gminy.
§ 6
1. Wnioski o
udzielenie dotacji rozpatruje Zarząd Miasta i Gminy Prusice w terminie do 45
dni od upływu terminu składania wniosków.
2. W
odniesieniu do pozytywnie rozpatrzonych wniosków Zarząd Miasta i Gminy Prusice
przedstawia Radzie Miasta i Gminy na najbliższe posiedzenie projekt uchwały, w
którym między innymi wskazuje podmioty, kwoty oraz zakres dotowanych zadań.
3. Po
podjęciu przez Radę Miasta i Gminy Prusice uchwały w sprawie udzielenia dotacji
właściwy merytorycznie referat niezwłocznie powiadamia podmiot składający
wniosek.
4. Warunkiem
przekazania dotacji na realizację
zadania jest zawarcie przez Zarząd Miasta i Gminy umowy z podmiotem wymienionym
w uchwale.
5. Umowa
powinna określać w szczególności:
1) nazwę i
opis zadania oraz termin realizacji,
2) wysokość
dotacji i termin jej przekazania,
3) uprawnienia
zlecającego do kontroli zleconego zadania w trakcie jego realizacji,
4) sposób
rozliczenia udzielonej dotacji,
5) określenie
skutków, w przypadku wykorzystania dotacji na inny cel, niż została przeznaczona.
Sposób
rozliczania dotacji
§
7
1. Dotacja
przekazywana będzie na rachunek bankowy podmiotu wykonującego zadanie według
terminów określonych w umowie.
2. Podmiot
dotowany dokonuje rozliczenia dotacji w terminie 14 dni po zakończeniu
realizacji zadania, na podstawie dowodów księgowych potwierdzających dokonane
operacje gospodarcze oraz innych dokumentów dowodowych identyfikujących rodzaj
zleconych zadań, np. list obecności, ewidencji uczestników, jednostkowych
kosztów żywienia itp.
3. Ocena
prawidłowości przedłożonego rozliczenia dotacji wykonana będzie przez referat
prowadzący merytoryczny nadzór nad realizacją zadań objętych dotacją z
uwzględnieniem wyników kontroli.
§ 8
1. W przypadku
wykorzystania na realizację zadania części przekazanej kwoty dotacji
niewykorzystana część niezwłocznie podlega zwrotowi.
2. Dotacja
udzielona z budżetu gminy wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem podlega w
całości zwrotowi wraz z odsetkami ustawowymi za zwłokę od dnia wpływu dotacji
na rachunek dotowanego podmiotu.
§
9
1. Kontrola
realizacji zleconego zadania wykonywana będzie przez referat do którego
kompetencji należy realizowane zadanie.
2. Kontrola,
o której mowa w ust. 1, podlega w szczególności na sprawdzeniu:
1) zgodności
realizacji zadania z zapisami umowy,
2) jakości i
terminowości jego realizacji,
3) zgodności
sposobu realizacji zadania i wydatkowania środków z obowiązującymi przepisami i
dokumentacją prowadzoną przez podmiot dotowany,
4) sposobu i
terminu realizacji wniosków pokontrolnych z ewentualnych ustaleń kontroli doraźnych.
3. Rejestry
zawartych umów o udzielenie dotacji prowadzi Sekretarz Miasta i Gminy w
Prusicach.
§ 10
Wykonanie uchwały powierza się
Zarządowi Miasta i Gminy w Prusicach.
§ 11
Uchwała wchodzi w życie po upływie
14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
WICEPRZEWODNICZĄCA
RADY
MIASTA I GMINY
JOANNA JANUSZ