1223

UCHWAŁA RADY GMINY STARE BOGACZOWICE

z dnia 29 czerwca 2001 r.

o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia statutu gminy Stare Bogaczowice

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi mianami) i art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustaw o samorządzie gminnym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2001 r. Nr 45, poz. 497).

 

 

 


§ 1

W załączniku nr 1 do uchwały nr XVII/123/2000 Rady Gminy Stare Bogaczowice z dnia 30 czerwca 2000 r. w sprawie uchwalenia statutu gminy Stare Bogaczowice wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 5

a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1)  ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,”

b) pkt 8 otrzymuje brzmienie:

„8)  edukacji publicznej,”

c)  w pkt 10 po wyrazach „kultury fizycznej” dodaje się wyrazy „ i turystyki”,

d) pkt 14 otrzymuje brzmienie:

„14)   porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,”

e) w pkt 16 na początku dodaje się wyrazy „polityki prorodzinnej w tym” oraz kropkę zastępuje się przecinkiem,

f)   dodaje się pkt 17–20 w brzmieniu:

  „17)   wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

 18)       promocji gminy,

 19)   współpracy z organizacjami pozarządowymi,

 20)   współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.”

2) po § 8 dodaje się § 8a i 8b w brzmieniu:

„§ 8a.  Organami gminy są:

1) rada gminy

2) zarząd gminy

 § 8b. 1.   Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

 2.   Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.

 3.   Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa zał. nr 11.”

3) w § 10:

a) w ust. 1 po wyrazach „składu organu” dodaje się wyrazy „w głosowaniu jawnym”,

b) skreśla się ust. 2.

4)        w § 13:

a) w ust. 1, pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2.   wybór i odwołanie zarządu, ustalenie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działal-
ności.”

b) po pkt 12 dodaje się pkt 12a w brzmieniu:

„12a)     podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,”

5) po § 13 dodaje się § 13a w brzmieniu:

㤠13a

1.  Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców gminy, w tym zwłaszcza wśród młodzieży.

2.  Rada gminy na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej rady gminy mającej charakter konsultacyjny.

3.  Rada gminy, powołując młodzieżową radę gminy, nadaje jej statut określający tryb wyboru jej członków i zasady działania.”

6) w § 14

w ust. 4 wyrazy „Przewodniczący Wojewódzkiej Komisji Wyborczej” zastępuje się wyrazami „Wojewódzki Komisarz Wyborczy”.

7) § 16 otrzymuje brzmienie:

㤠16

1.  W przypadku wygaśnięcia mandatu przewodniczącego lub jednego z wiceprzewodniczących rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko.

2.  W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

3.  Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 1, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.”

8) w § 25

w ust. 2 określenie „§ 21 ust. 2” zastępuje się „§ 22 ust. 2”.

9) w § 34 liczbę „2/3” zastępuje się liczbą „3/5” a po wyrazach „członków Zarządu” dodaje się wyrazy „ albo złożenia rezygnacji przez cały Zarząd”.

10) w § 35

w ust. 1 określenie „§ 31–33” zastępuje się „§ 32–33”

11) § 38 otrzymuje brzmienie:

㤠38

1.  W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie przez członka nie będącego jego przewodniczącym, Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

2.  Niepodjęcie przez Radę uchwały w terminie określonym w ust. 1 jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

3.  W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie przez członka nie będącego jego przewodniczącym, wójt obowiązany jest, najpóźniej w ciągu jednego miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu terminu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić Radzie nową kandydaturę na członka Zarządu.

4.  W przypadku odwołania albo rezygnacji całego Zarządu Rada dokonuje wyboru nowego Zarządu w trybie o którym mowa w § 22, odpowiednio, w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji.

5.  W przypadku odwołania członka Zarządu nie będącego jego przewodniczącym Rada dokonuje wyboru nowego członka Zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.

6.  Odwołany Zarząd lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego Zarządu lub poszczególnych jego członków. Rada może zwolnić członka Zarządu z tego obowiązku.

7.  Przepis ust. 6, zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio w przypadku złożenia rezygnacji przez cały Zarząd.”

12) § 41 otrzymuje brzmienie:

㤠41

1.  Mieszkańcy oraz administracyjnie wydzielone terytorium gminy tworzą jednostkę pomocniczą.

2.  Organizacje i zakres działania jednostki pomocniczej określa Rada odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.”

13) w § 49

a) w ust. 1 dodaje się zdanie w brzmieniu: Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż BÓG”,

b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

„4.   Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.”

14) w § 50 wyraz „organów” zastępuje się wyrazem „komisji”.

15) w § 52” skreśla się ust. 4.

16) § 52b otrzymuje brzmienie:

㤠52b

Zarząd gminy lub wójt nie może powierzyć radnemu gminy, w której radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.”

17) w § 52c

w ust. 3 po wyrazach „mienia komunalnego” dodaje się wyrazy „gminy, w której radny uzyskał mandat”.

18) w § 52e określenie „§ 51d ust. 2 i 3” zastępuje się określeniem „§ 52d ust. 3 i 4”.

19) w § 52f określenie „§ 51d” zastępuje się określeniem „§ 52d ust. 2 i 3”.

20) w § 52g skreśla się ust. 5

21) w § 56 określenie „§ 52–54” zastępuje się określeniem „§ 53–55”.

§ 2

W załączniku nr 4 zatytułowanym „Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych Gminy Stare Bogaczowice”

1) punkt 7 otrzymuje brzmienie:

„7.   Gimnazjum w Starych Bogaczowicach.”

2) punkt 8 otrzymuje brzmienie:

„8.   Szkoła Podstawowa w Starych Bogaczowicach, której podlegają organizacyjnie:

   Szkoła Filialna w Lubominie,

   Szkoła Filialna w Strudze.”

3) skreśla się pkt 9 i 10.

§ 3

W załączniku nr 7 zatytułowanym „Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Stare Bogaczowice, § 1 otrzy-muje brzmienie:

㤠1

1.  Komisja Rewizyjna Rady Gminy Stare Bogaczowice, zwana dalej „Komisją”, jest stałą komisją powołaną w celu kontrolowania działalności Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy.”

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, z tym że § 2 wchodzi w życie od 31 sierpnia 2001 r.

 

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

 

PAWEŁ SKIBIŃSKI


 

Załącznik nr 11 do statutu gminy Stare Bogaczowice (poz. 1223)

 

 

 

 

Zasady wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia komisji Rady Gminy.

Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich

 

 

 


§ 1

1.  Obywatel (mieszkaniec) gminy ma prawo do uzyskania informacji o czasie i miejscu odbywania sesji Rady Gminy i posiedzeń komisji Rady.

2.  Informacja o terminie, miejscu i projektowanym porządku obrad sesji Rady Gminy wywieszana jest na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy oraz w miejscach do tego przeznaczonych w poszczególnych sołectwach.

Odpowiedzialnym za umieszczenie informacji w sołectwie jest przewodniczący rady sołeckiej.

3.  Informacja o terminie, miejscu i porządku posiedzenia komisji Rady Gminy wywieszana jest na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.

4.  Uczestnictwo oraz sposób udzielania głosu podczas sesji Rady Gminy określony jest w ust. 2 § 16 regulaminu Rady Gminy Stare Bogaczowice, stanowiącego załącznik nr 5 do niniejszego statutu.

5.  Organizując posiedzenie komisji Rady Gminy jej przewodniczący musi zadbać o umożliwienie udziału publiczności i wskazać miejsce jej przebywania.

6.  Przewodniczący komisji może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.

§ 2

1.  Obywatel (mieszkaniec) gminy ma prawo do dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów gminy i komisji Rady Gminy.

2.  Przez udostępnienie należy rozumieć umożliwienie wglądu, sporządzania notatek i kopii dokumentów w siedzibie organów gminy.

3.  Wójt gminy określi sposób sporządzania protokołów z posiedzeń organów gminy i komisji Rady Gminy zapewniający wyłączenie spraw indywidualnych mieszkańców oraz spraw, których ograniczenie jawności wynika z ustaw.

4.  Udostępnienie dokumentów wymienionych w ust. 1 następuje po złożeniu pisemnego wniosku, wzór którego jest ogólnie dostępny w Urzędzie Gminy.

5.  Decyzję o udostępnieniu dokumentów, o których mowa w ust. 1, podejmuje kierownik Urzędu Gminy lub wyznaczona przez niego osoba.

6.  W przypadkach, gdzie w dokumentach, o których mowa w ust. 1, zawarte  informacje mogą posłużyć do wykorzystania niezgodnie z prawem lub naruszyć interes prawny podmiotu wymienionego w dokumentach, udostępniający musi przyjąć od osoby, której dokumenty są udostępniane oświadczenie o zachowaniu w tajemnicy pozyskanych informacji.

7.  Sporządzanie kopii dokumentów odbywa się na koszt zainteresowanego podmiotu według stawek obowiązujących w Urzędzie Gminy.

§ 3

1.  Prawo do wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia komisji Rady Gminy oraz prawo do dostępu do dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1 ma każdy podmiot, który wskaże swój interes prawny omawiany na posiedzeniach i rozstrzygany w innej formie niż stanowi k.p.a.

2.  Postanowienie ust. 1 nie dotyczy dziennikarzy.