1223 UCHWAŁA
RADY GMINY STARE BOGACZOWICE z dnia 29 czerwca 2001 r. o zmianie uchwały w
sprawie uchwalenia statutu gminy Stare Bogaczowice Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8
marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z
późniejszymi mianami) i art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o
zmianie ustaw o samorządzie gminnym, o samorządzie województwa, o
administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw
(Dz. U. z 2001 r. Nr 45, poz. 497). |
§
1
W załączniku nr 1 do uchwały nr
XVII/123/2000 Rady Gminy Stare Bogaczowice z dnia 30 czerwca 2000 r. w sprawie
uchwalenia statutu gminy Stare Bogaczowice wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 5
a) pkt 1
otrzymuje brzmienie:
„1) ładu przestrzennego, gospodarki
nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,”
b) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) edukacji publicznej,”
c) w pkt 10 po wyrazach „kultury fizycznej” dodaje
się wyrazy „ i turystyki”,
d) pkt 14 otrzymuje brzmienie:
„14) porządku publicznego i bezpieczeństwa
obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,”
e) w pkt 16 na początku dodaje się wyrazy
„polityki prorodzinnej w tym” oraz kropkę zastępuje się przecinkiem,
f) dodaje się pkt 17–20 w brzmieniu:
„17) wspierania
i upowszechniania idei samorządowej,
18) promocji
gminy,
19) współpracy
z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy
ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.”
2) po § 8
dodaje się § 8a i 8b w brzmieniu:
„§ 8a. Organami
gminy są:
1) rada gminy
2) zarząd
gminy
§ 8b. 1. Działalność
organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność
działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania
informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także
dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym
protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.
3. Zasady
dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa zał. nr 11.”
3) w §
10:
a) w ust. 1 po
wyrazach „składu organu” dodaje się wyrazy „w głosowaniu jawnym”,
b) skreśla się
ust. 2.
4) w § 13:
a) w ust. 1,
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2. wybór i
odwołanie zarządu, ustalenie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie
o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działal-
ności.”
b) po pkt 12
dodaje się pkt 12a w brzmieniu:
„12a) podejmowanie uchwał w
sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw
oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i
regionalnych,”
5) po § 13
dodaje się § 13a w brzmieniu:
„§ 13a
1. Gmina
podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej
wśród mieszkańców gminy, w tym zwłaszcza wśród młodzieży.
2. Rada gminy
na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej
rady gminy mającej charakter konsultacyjny.
3. Rada
gminy, powołując młodzieżową radę gminy, nadaje jej statut określający tryb
wyboru jej członków i zasady działania.”
6) w § 14
w ust. 4
wyrazy „Przewodniczący Wojewódzkiej Komisji Wyborczej” zastępuje się wyrazami
„Wojewódzki Komisarz Wyborczy”.
7) § 16
otrzymuje brzmienie:
„§ 16
1. W przypadku
wygaśnięcia mandatu przewodniczącego lub jednego z wiceprzewodniczących rady
przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokonuje wyboru na
wakujące stanowisko.
2. W
przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rada podejmuje
uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca
od dnia złożenia rezygnacji.
3. Niepodjęcie
uchwały, o której mowa w ust. 1, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji
przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem
rezygnacji przez radę gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym
powinna być podjęta uchwała.”
8) w § 25
w ust. 2
określenie „§ 21 ust. 2” zastępuje się „§ 22 ust. 2”.
9) w § 34 liczbę „2/3” zastępuje się liczbą „3/5” a po wyrazach
„członków Zarządu” dodaje się wyrazy „ albo złożenia rezygnacji przez cały
Zarząd”.
10) w § 35
w ust. 1
określenie „§ 31–33” zastępuje się „§ 32–33”
11) § 38 otrzymuje brzmienie:
„§ 38
1. W
przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie przez członka nie będącego
jego przewodniczącym, Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i
zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów,
nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
2. Niepodjęcie
przez Radę uchwały w terminie określonym w ust. 1 jest równoznaczne z
przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być
podjęta uchwała.
3. W
przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie przez członka nie będącego
jego przewodniczącym, wójt obowiązany jest, najpóźniej w ciągu jednego miesiąca
od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu terminu, o którym mowa w ust. 2,
przedstawić Radzie nową kandydaturę na członka Zarządu.
4. W
przypadku odwołania albo rezygnacji całego Zarządu Rada dokonuje wyboru nowego
Zarządu w trybie o którym mowa w § 22, odpowiednio, w ciągu 3 miesięcy od dnia
odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji.
5. W
przypadku odwołania członka Zarządu nie będącego jego przewodniczącym Rada
dokonuje wyboru nowego członka Zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.
6. Odwołany
Zarząd lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu
wyboru nowego Zarządu lub poszczególnych jego członków. Rada może zwolnić
członka Zarządu z tego obowiązku.
7. Przepis
ust. 6, zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio w przypadku złożenia rezygnacji
przez cały Zarząd.”
12) § 41 otrzymuje brzmienie:
„§ 41
1. Mieszkańcy
oraz administracyjnie wydzielone terytorium gminy tworzą jednostkę pomocniczą.
2. Organizacje
i zakres działania jednostki pomocniczej określa Rada odrębnym statutem, po
przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.”
13) w § 49
a) w ust. 1
dodaje się zdanie w brzmieniu: Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania:
„Tak mi dopomóż BÓG”,
b) dodaje się
ust. 4 w brzmieniu:
„4. Odmowa
złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.”
14) w § 50 wyraz „organów” zastępuje się wyrazem
„komisji”.
15) w § 52” skreśla się ust. 4.
16) § 52b otrzymuje brzmienie:
„§ 52b
Zarząd
gminy lub wójt nie może powierzyć radnemu gminy, w której radny uzyskał mandat,
wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.”
17) w § 52c
w ust. 3
po wyrazach „mienia komunalnego” dodaje się wyrazy „gminy, w której radny
uzyskał mandat”.
18) w § 52e określenie „§ 51d ust. 2 i 3” zastępuje
się określeniem „§ 52d ust. 3 i 4”.
19) w § 52f określenie „§ 51d” zastępuje się
określeniem „§ 52d ust. 2 i 3”.
20) w § 52g skreśla się ust. 5
21) w § 56 określenie „§ 52–54” zastępuje się
określeniem „§ 53–55”.
§ 2
W załączniku nr 4 zatytułowanym
„Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych Gminy Stare Bogaczowice”
1) punkt
7 otrzymuje brzmienie:
„7. Gimnazjum
w Starych Bogaczowicach.”
2) punkt
8 otrzymuje brzmienie:
„8. Szkoła
Podstawowa w Starych Bogaczowicach, której podlegają organizacyjnie:
– Szkoła
Filialna w Lubominie,
– Szkoła
Filialna w Strudze.”
3) skreśla
się pkt 9 i 10.
§ 3
W załączniku nr 7 zatytułowanym
„Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Stare Bogaczowice, § 1 otrzy-muje
brzmienie:
„§ 1
1. Komisja Rewizyjna Rady Gminy
Stare Bogaczowice, zwana dalej „Komisją”, jest stałą komisją powołaną w celu
kontrolowania działalności Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz
jednostek pomocniczych gminy.”
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się
Zarządowi Gminy.
§ 3
Uchwała
wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Dolnośląskiego, z tym że § 2 wchodzi w życie od 31 sierpnia 2001 r.
PRZEWODNICZĄCY
RADY
GMINY
Załącznik
nr 11 do statutu gminy Stare Bogaczowice (poz. 1223)
Zasady wstępu na sesje
Rady Gminy i posiedzenia komisji Rady Gminy.
Zasady dostępu do
dokumentów i korzystania z nich
§
1
1. Obywatel
(mieszkaniec) gminy ma prawo do uzyskania informacji o czasie i miejscu
odbywania sesji Rady Gminy i posiedzeń komisji Rady.
2. Informacja o terminie, miejscu i projektowanym
porządku obrad sesji Rady Gminy wywieszana jest na tablicy ogłoszeń Urzędu
Gminy oraz w miejscach do tego przeznaczonych w poszczególnych sołectwach.
Odpowiedzialnym
za umieszczenie informacji w sołectwie jest przewodniczący rady sołeckiej.
3. Informacja
o terminie, miejscu i porządku posiedzenia komisji Rady Gminy wywieszana jest
na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.
4. Uczestnictwo
oraz sposób udzielania głosu podczas sesji Rady Gminy określony jest w ust. 2 §
16 regulaminu Rady Gminy Stare Bogaczowice, stanowiącego załącznik nr 5 do
niniejszego statutu.
5. Organizując posiedzenie komisji Rady Gminy jej
przewodniczący musi zadbać o umożliwienie udziału publiczności i wskazać
miejsce jej przebywania.
6. Przewodniczący
komisji może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
§ 2
1. Obywatel (mieszkaniec) gminy ma prawo do
dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym
protokołów z posiedzeń organów gminy i komisji Rady Gminy.
2. Przez udostępnienie należy rozumieć
umożliwienie wglądu, sporządzania notatek i kopii dokumentów w siedzibie
organów gminy.
3. Wójt gminy
określi sposób sporządzania protokołów z posiedzeń organów gminy i komisji Rady
Gminy zapewniający wyłączenie spraw indywidualnych mieszkańców oraz spraw,
których ograniczenie jawności wynika z ustaw.
4. Udostępnienie dokumentów
wymienionych w ust. 1 następuje po złożeniu pisemnego wniosku, wzór którego
jest ogólnie dostępny w Urzędzie Gminy.
5. Decyzję o udostępnieniu dokumentów, o których
mowa w ust. 1, podejmuje kierownik Urzędu Gminy lub wyznaczona przez niego
osoba.
6. W przypadkach, gdzie w
dokumentach, o których mowa w ust. 1, zawarte
informacje mogą posłużyć do wykorzystania niezgodnie z prawem lub
naruszyć interes prawny podmiotu wymienionego w dokumentach, udostępniający
musi przyjąć od osoby, której dokumenty są udostępniane oświadczenie o
zachowaniu w tajemnicy pozyskanych informacji.
7. Sporządzanie kopii dokumentów odbywa się na
koszt zainteresowanego podmiotu według stawek obowiązujących w Urzędzie Gminy.
§ 3
1. Prawo do wstępu na sesje Rady Gminy i
posiedzenia komisji Rady Gminy oraz prawo do dostępu do dokumentów, o których
mowa w § 2 ust. 1 ma każdy podmiot, który wskaże swój interes prawny omawiany
na posiedzeniach i rozstrzygany w innej formie niż stanowi k.p.a.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy dziennikarzy.