ZAŁĄCZNIK NR 6.  PROCEDURY REALIZACJI ZADAŃ

 

 

R o z d z i a ł  1

Umowy wykonawcze do Kontraktu Wojewódzkiego

§ 1

Marszałek Województwa zawiera umowy ze wszystkimi podmiotami uprawnionymi, w których określone zostaną zobowiązania tych podmiotów w związku z realizacją postanowień kontraktu oraz harmonogramy realizacji zadań.

§ 2

1.  Uwzględniając postanowienia kontraktu oraz umowy, o której mowa w § 1, lub oświadczenia o zobowiązaniach i harmonogramie realizacji zadań składanego przez Samorząd Województwa jako podmiot uprawniony, Wojewoda zobowiązany jest zawrzeć z każdą jednostką samorządu terytorialnego, realizującą zadania wynikające z kontraktu lub przekazującą do innych podmiotów środki na realizację takich zadań, umowę do kontraktu o dofinansowaniu zadania ze środków pochodzących z budżetu państwa, zwaną dalej umową wykonawczą do kontraktu. Umowa zawierana pomiędzy Wojewodą a samorządem powiatu lub gminy jest parafowana przez Marszałka Województwa i sporządzana z dodatkowym egzemplarzem dla Samorządu Województwa.

2.  Środki z budżetu państwa przeznaczone na dofinansowanie zadania wynikającego z kontraktu nie mogą być przekazywane w innym trybie niż na podstawie umowy wykonawczej do kontraktu.

3.  Umowę wykonawczą do kontraktu zawiera się według wzoru stanowiącego załącznik nr 12 do kontraktu.

§ 3

1.  Środki z budżetu państwa przeznaczone na dofinansowanie zadania wynikającego z kontraktu przekazywane są do podmiotu uprawnionego niebędącego jednostką samorządu terytorialnego za pośrednictwem Samorządu Województwa, w oparciu o umowę wykonawczą do kontraktu zawartą przez Wojewodę z Samorządem Województwa.

2.  Środki, o których mowa w ust. 1, przekazywane są przez Wojewodę na rachunek bankowy Samorządu Województwa na zasadach określonych w kontrakcie i w umowie wykonawczej.

3.  Tryb dalszego przekazania środków do podmiotu uprawnionego określa Samorząd Województwa.

§ 4

1.  Umowy wykonawcze do kontraktu zawierane są w ciągu 30 dni kalendarzowych od daty przekazania Wojewodzie kopii umowy, o której mowa w § 1, a w przypadku gdy podmiotem uprawnionym jest Samorząd Województwa w ciągu 30 dni kalendarzowych od daty przedstawienia Wojewodzie przez Marszałka Województwa oświadczenia określającego zobowiązania i harmonogram realizacji zadań Samorządu Województwa jako podmiotu uprawnionego, z zastrzeżeniem ust. 2.

2.  W przypadku zadań, których wyboru dokonuje Zarząd Województwa po zawarciu Kontraktu Wojewódzkiego, umowę wykonawczą do kontraktu zawiera się w ciągu 30 dni kalendarzowych od daty powiadomienia Wojewody o dokonanym wyborze zadań zgodnie z postanowieniem § 26.

§ 5

Umowa wykonawcza do kontraktu nie może zawierać zapisów niezgodnych z postanowieniami kontraktu.

§ 6

Umowa wykonawcza do kontraktu zawierać musi harmonogram rzeczowo-finansowy i plan finansowy realizacji zadania, określające w szczególności terminy realizacji kolejnych etapów zadania oraz związane z tym terminy i wysokość przekazywanych środków, jak również kwoty środków własnych i kwotę środków z innych źródeł, które mają być przeznaczone na finansowanie zadania w danym okresie.

R o z d z i a ł  2

Przekazywanie dotacji celowych na realizację zadań wynikających z kontraktu

§ 7

Wypłata dotacji celowej może być dokonywana jedynie po przedłożeniu Wojewodzie przez jednostkę samorządu terytorialnego kopii faktur, rachunków lub innych dokumentów finansowych potwierdzonych za zgodność z oryginałem (łącznie z protokołami odbioru wykonanych robót, a w przypadku zakupu urządzeń, które nie zostały zamontowane – z protokołami odbioru urządzeń, przyjęcia materiałów na magazyn z podaniem miejsca ich składowania oraz innymi dokumentami uzasadniającymi i potwierdzającymi wykonanie dotowanego zadania) potwierdzającego wykonanie zadania lub jego części oraz wniosku o wypłatę dotacji na formularzu stanowiącym  załącznik nr 13.

§ 8

1.  Środki z budżetu państwa przekazywane są w ramach umów wykonawczych do kontraktu zawartych pomiędzy Wojewodą i jednostkami samorządu terytorialnego i muszą być zgodne ze szczegółowym planem finansowym zawartym w tych umowach. Środki te przekazywane są w następującym trybie:

1) gdy podmiot uprawniony jest jednostką samorządu terytorialnego, Wojewoda przekazuje środki z budżetu państwa na rachunek bankowy tej jednostki w terminie 30 dni kalendarzowych od daty przedłożenia kopii faktury, rachunku lub innego dokumentu finansowego, potwierdzonej za zgodność z oryginałem (łącznie z protokołami odbioru wykonanych robót, a w przypadku zakupu urządzeń, które nie zostały zamontowane – z protokołami odbioru urządzeń, przyjęcia materiałów na magazyn z podaniem miejsca ich składowania oraz innymi dokumentami uzasadniającymi i potwierdzającymi wykonanie dotowanego zadania),

2) gdy podmiot uprawniony nie jest jednostką samorządu terytorialnego, Wojewoda przekazuje środki z budżetu państwa na rachunek bankowy Samorządu Województwa w terminie  30 dni kalendarzowych od daty przedstawienia przez Samorząd Województwa poświadczonej przez siebie kopii faktury, rachunku lub innego dokumentu finansowego (łącznie z protokołami odbioru wykonanych robót, a w przypadku zakupu urządzeń, które nie zostały zamontowane – z protokołami odbioru urządzeń, przyjęcia materiałów na magazyn z podaniem miejsca ich składowania oraz innymi dokumentami uzasadniającymi i potwierdzającymi wykonanie dotowanego zadania), przedstawionej uprzednio Samorządowi Województwa przez podmiot uprawniony i potwierdzonej przez ten podmiot za zgodność z oryginałem.

2.  Kwota zawarta we wniosku o wypłatę dotacji nie może być wyższa od kwoty wynikającej z planu finansowego zawartego w umowie wykonawczej do kontraktu.

3.  Wypłata dotacji następuje po stwierdzeniu faktycznie wykonanego zakresu rzeczowego zadania i weryfikacji przedłożonego przez podmiot uprawniony wniosku o wypłatę dotacji i dokumentów, o których mowa w ust. 1, pod warunkiem przebiegu realizacji zadania zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym.

4.  W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości czy braków w złożonym wniosku o wypłatę dotacji lub załączonych do niego dokumentach podmiot uprawniony zobowiązany jest do usunięcia tych nieprawidłowości czy braków bądź udzielenia w wyznaczonym terminie niezbędnych dodatkowych informacji.

§ 9

W przypadku, gdy realizacja zadania uwzględnia udział środków własnych podmiotu uprawnionego, warunkiem uzyskania środków z budżetu państwa jest wykazanie przez ten podmiot odpowiedniego zaangażowania środków własnych, na zasadach określonych w umowie wykonawczej.

§ 10

1.  W razie stwierdzenia przez Wojewodę nieterminowej realizacji zadania (lub jego etapu) bądź niewywiązania się podmiotu uprawnionego z jednego z  przyjętych obowiązków:

1) współfinansowania zadania środkami własnymi,

2) zapewnienia udziału w finansowaniu zadania środków pochodzących z innych źródeł, wynikających z harmonogramu rzeczowo-finansowego i planu finansowego, Wojewoda wstrzymuje wypłatę dotacji na realizację danego etapu zadania, a także wypłatę kolejnych rat dotacji, do czasu złożenia przez jednostkę samorządu terytorialnego odpowiednich wyjaśnień lub usunięcia przyczyn wstrzymujących wypłatę dotacji. O wstrzymaniu wypłaty dotacji Wojewoda zawiadamia jednostkę samorządu terytorialnego na piśmie.

2.  Decyzja Wojewody o wstrzymaniu wypłaty, o której mowa w ust. 1, podlega rozpatrzeniu przez Komitet Monitorujący.

§ 11

Ze środków dotacji z budżetu państwa  mogą być finansowane jedynie koszty uzasadnione, tj. z wyłączeniem:

1)        pozycji – „VAT” naliczony – jeżeli podatek ten nie jest kosztem podmiotu uprawnionego,

2)        opłat z tytułu kar i odsetek za zwłokę.

§ 12

Ostateczne rozliczenie dotacji następuje w terminie 30 dni od daty odbioru końcowego zadania, a w przypadku niezakończenia realizacji zadania w okresie objętym kontraktem – do dnia 14 stycznia 2003 r.

§ 13

1.  W przypadku niezachowania w roku budżetowym przez jednostkę samorządu terytorialnego warunków umowy wykonawczej do kontraktu, a w szczególności wykorzystania dotacji lub jej części niezgodnie z przeznaczeniem określonym w harmonogramie rzeczowo-finansowym, Wojewoda żąda, po upływie wyznaczonego terminu usunięcia nieprawidłowości, zwrotu całości lub części dotacji przekazanej jednostce samorządu terytorialnego.

2.  O żądaniu zwrotu dotacji Wojewoda informuje niezwłocznie na piśmie, z podaniem szczegółowej przyczyny tego żądania, jednostkę samorządu terytorialnego, Zarząd Województwa oraz ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.

§ 14

1.  Zwrot dotacji następuje w terminie i na zasadach określonych w art. 93 ustawy o finansach publicznych.

2.  Podmiot uprawniony, który nie przeznaczy na finansowanie dotowanego zadania środków własnych lub nie zapewni udziału w finansowaniu zadania środków pochodzących z innych źródeł w wysokości określonej w harmonogramie rzeczowo-finansowym, obowiązany jest zwrócić dotację przyznaną w danym roku w części proporcjonalnej do poniesionych wydatków.

§ 15

Środki z budżetu Wspólnoty Europejskiej oraz towarzyszące im współfinansowanie z budżetu państwa przekazywane są zgodnie z procedurami zawartymi w odpowiednich umowach międzynarodowych lub innymi procedurami obowiązującymi przy ich wykorzystaniu.

R o z d z i a ł  3

Wybór zadań w ramach kontraktu

§ 16

Do realizacji w ramach kontraktu przewidziane są:

1) zadania ustalone imiennie w trakcie rokowań nad zawarciem kontraktu i przedstawione w załączniku nr 3 (zadania o wartości przekraczającej 10 mln zł) i w załączniku nr 7 (zadania o wartości nie przekraczającej 10 mln zł),

2) zadania, których wybór następuje po podpisaniu kontraktu, na podstawie procedury określonej w § 17–26.

§ 17

Przy wyborze zadań następujących po podpisaniu kontraktu stosuje się kryteria wyboru zadań zawarte w opisie działań przedstawionym w załączniku nr 3.

§ 18

W celu uzyskania dofinansowania takiego zadania podmioty zainteresowane na wezwanie Zarządu Województwa składają do niego wnioski.

§ 19

W przypadku gdy Zarząd Województwa wyznaczył inną instytucję zarządzająca odpowiedzialną za wdrożenie działania, zwaną dalej „instytucją zarządzającą”, wnioski składa się, na jej wezwanie, bezpośrednio do tej instytucji.

§ 20

1.  Forma wniosku ustalana jest przez Zarząd Województwa lub instytucję zarządzającą i uwzględnia kryteria sformułowane w kontrakcie.

2.  Wniosek powinien zawierać:

1)    matrycę zadania, stanowiącą część A załącznika nr 8,

2)    harmonogram realizacji, kontraktowania i wydatkowania, stanowiący część B załącznika nr 8.

3.  W przypadku zadań o charakterze gospodarczym pożądane jest załączenie:

1) studium wykonalności,

2) oceny oddziaływania na środowisko.

4.  Powyższe postanowienia nie naruszają ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 109, poz. 1157).

§ 21

Zarząd Województwa lub instytucja zarządzająca przekazują wnioski do RKS w celu zasięgnięcia opinii.

§ 22

Po zasięgnięciu opinii RKS, Zarząd Województwa lub instytucja zarządzająca dokonuje wyboru zadań w oparciu o kryteria określone w kontrakcie.

§ 23

W przypadku, gdy Zarząd Województwa lub instytucja zarządzająca stwierdzi, iż złożony wniosek posiada braki formalne, bezzwłocznie informuje o tym na piśmie podmiot wnioskujący, który w terminie 7 dni od daty otrzymania zawiadomienia usuwa te braki.

§ 24

Zarząd Województwa lub instytucja zarządzająca rozpatruje poprawny formalnie wniosek w terminie 14 dni od uzyskania opinii RKS, a o swojej decyzji niezwłocznie informuje na piśmie podmiot wnioskujący.

§ 25

Zarząd Województwa lub instytucja zarządzająca nie rozpatruje wniosku, w stosunku do którego stwierdzi, że:

1)        przedstawione do realizacji zadanie nie spełnia kryteriów określonych w kontrakcie,

2)        podmiot wnioskujący nie usunął braków formalnych w przewidzianym terminie pomimo wezwania.

§ 26

1.  Zarząd Województwa lub instytucja zarządzająca niezwłocznie informuje Wojewodę, jako organ odpowiedzialny za płatności oraz jako przewodniczącego Komitetu Monitorującego, o dokonanym wyborze zadań lub o przyczynach ich odrzucenia.

2.  W przypadku, gdy wyboru, o którym mowa w ust. 1, dokonuje instytucja zarządzająca, informacja o dokonanym wyborze zadań lub przyczynach ich odrzucenia przekazywana jest także do Zarządu Województwa.

§ 27

1.  Kwoty przyznane w ramach niniejszego kontraktu, które nie zostały wykorzystane ze względu na niższe niż przewidziane kontraktem koszty realizacji zadań, mogą zostać przeznaczone na działania zawarte w kontrakcie, z zastrzeżeniem że decyzja Zarządu Województwa o wyborze działań, na które przeznaczone zostały dodatkowe środki, wymaga uzyskania pisemnej zgody ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.

2.  W stosunku do działań zaakceptowanych przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w trybie ust. 1 stosuje się procedurę wyboru zadań opisaną w § 17–26.

R o z d z i a ł  4

Podmioty uprawnione (beneficjenci)

§ 28

Podmiot uprawniony jest odpowiedzialny za realizację zadania, a w szczególności za:

1) wybór w drodze zamówienia publicznego (lub w inny sposób określony przepisami) bezpośrednich wykonawców inwestycji i dostawców usług i towarów dla realizacji poszczególnych zadań inwestycyjnych finansowanych w ramach kontraktu,

2) wybór ostatecznych odbiorców usług finansowanych z programów wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz projektów rozwoju zasobów ludzkich,

3) wykonanie wszelkich zaplanowanych i finansowanych działań niezbędnych do osiągnięcia zaplanowanych etapów realizacji zadań,

4) przygotowanie harmonogramów płatności; nadzorowanie bezpośrednich wykonawców zadania; gromadzenie dokumentacji i danych pozwalających na pełną kontrolę sposobu realizacji zadania, składanie informacji o stanie realizacji zadań.

§ 29

Podmioty uprawnione odpowiedzialne za realizację zadań wyszczególnionych w kontrakcie wymienione są w załączniku nr 3 i w załączniku nr 7.

§ 30

Podmioty uprawnione odpowiedzialne za realizację zadań w ramach działań, co do których nie wyszczególniono zadań w kontrakcie, wyłonione zostaną w procedurze, o której mowa w rozdziale 3 („Wybór zadań w ramach kontraktu”).

R o z d z i a ł  5

Kontrola

§ 31

Merytoryczną kontrolę realizacji Kontraktu Wojewódzkiego sprawują minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego oraz Zarząd Województwa.

§ 32

W przypadku zadań finansowanych ze środków Wspólnoty Europejskiej prawo do kontroli posiadają także przedstawiciele uprawnionych instytucji i władz krajowych i zagranicznych.

§ 33

Do zadań Wojewody Dolnośląskiego należy kontrola finansowa, dotycząca zwłaszcza prawidłowości wykorzystania środków oraz przestrzeganie obowiązku ich zwrotu w razie wykrycia nieprawidłowości polegających w szczególności na wykorzystywaniu środków niezgodnie z przeznaczeniem.

§ 34

Do zadań Zarządu Województwa Dolnośląskiego należy zwłaszcza kontrola merytoryczna wykonywanych zadań w kontekście ich zgodności z kontraktem i zapisami wniosku o realizację zadania przyjętego do realizacji po podpisaniu kontraktu.

§ 35

Umowy z podmiotami uprawnionymi i instytucjami włączonymi w realizację zadań zapewnią dostęp odpowiednio upoważnionych przedstawicieli wyżej wymienionych instytucji do dokumentów i do projektów. Prawo kontroli obejmuje również środki zadeklarowane jako współfinansowanie krajowe w takim stopniu, by można było stwierdzić stopień i sposób ich wydatkowania. Podmioty uprawnione do kontroli informują się nawzajem o wynikach przeprowadzonych przez siebie kontroli.

§ 36

W celu prawidłowego przeprowadzania kontroli zadań realizowanych na podstawie kontraktu Zarząd Województwa Dolnośląskiego może żądać od podmiotów uprawnionych realizujących zadania niezbędnych informacji, odnoszących się do postępów w realizacji i efektywności wdrażania zadania.

§ 37

Informacje, o których mowa w § 36, muszą zostać przekazane Zarządowi Województwa Dolnośląskiego w termie 7 dni od dnia otrzymania przez podmiot uprawniony żądania takich informacji od tych organów.

§ 38

W przypadku, gdy informacje te nie zostaną dostarczone w przewidzianym terminie, Wojewoda wstrzymuje przekazywanie dalszych środków przeznaczonych na realizację zadania.

§ 39

Przedstawiciele ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, Wojewody i Zarządu Województwa mogą przeprowadzać inspekcje w miejscu realizacji zadania w celu zapewnienia właściwego nadzoru i kontroli.

§ 40

Przedstawiciele ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, Wojewody i Zarządu Województwa sporządzają raport z wyników inspekcji w terminie 7 dni od dnia zakończenia inspekcji i przekazują go niezwłocznie ministrowi właściwemu ds. rozwoju regionalnego, Wojewodzie, Zarządowi Województwa, podmiotowi uprawnionemu i Komitetowi Monitorującemu.

§ 41

W przypadku, gdy z raportu, o którym mowa w § 40, wynika, iż zadanie realizowane jest niezgodnie z ustaleniami kontraktu, Wojewoda wstrzymuje przekazywanie środków przeznaczonych na to zadanie.

§ 42

Komitet Monitorujący wzywa podmiot uprawniony do usunięcia nieprawidłowości w terminie 30 dni od dnia ich wykrycia.

§ 43

W przypadku, gdy po upływie przewidzianego terminu, podmiot uprawniony będący jednostką samorządu terytorialnego nie usunie nieprawidłowości dotyczących wykonywania zadania, Wojewoda na wniosek Komitetu Monitorującego rozwiązuje umowę finansową zawartą z tym podmiotem na realizację zadania i żąda zwrotu udzielonej dotacji.