ZAŁĄCZNIK NR 6.
PROCEDURY REALIZACJI ZADAŃ
R
o z d z i a ł 1
Umowy wykonawcze do Kontraktu Wojewódzkiego
§ 1
Marszałek Województwa zawiera umowy
ze wszystkimi podmiotami uprawnionymi, w których określone zostaną
zobowiązania tych podmiotów w związku z realizacją postanowień kontraktu oraz
harmonogramy realizacji zadań.
§ 2
1. Uwzględniając
postanowienia kontraktu oraz umowy, o której mowa w § 1, lub oświadczenia o
zobowiązaniach i harmonogramie realizacji zadań składanego przez Samorząd
Województwa jako podmiot uprawniony, Wojewoda
zobowiązany jest zawrzeć z każdą jednostką samorządu terytorialnego,
realizującą zadania wynikające z kontraktu lub przekazującą do innych podmiotów
środki na realizację takich zadań, umowę do kontraktu o dofinansowaniu zadania
ze środków pochodzących z budżetu państwa, zwaną dalej umową wykonawczą do
kontraktu. Umowa zawierana pomiędzy Wojewodą a samorządem powiatu lub
gminy jest parafowana przez Marszałka Województwa i sporządzana z
dodatkowym egzemplarzem dla Samorządu Województwa.
2. Środki z
budżetu państwa przeznaczone na dofinansowanie zadania wynikającego
z kontraktu nie mogą być przekazywane w innym trybie niż na podstawie
umowy wykonawczej do kontraktu.
3. Umowę
wykonawczą do kontraktu zawiera się według wzoru stanowiącego załącznik
nr 12 do kontraktu.
§ 3
1. Środki z
budżetu państwa przeznaczone na dofinansowanie zadania wynikającego
z kontraktu przekazywane są do podmiotu uprawnionego niebędącego jednostką
samorządu terytorialnego za pośrednictwem Samorządu Województwa, w oparciu
o umowę wykonawczą do kontraktu zawartą przez Wojewodę z Samorządem Województwa.
2. Środki, o
których mowa w ust. 1, przekazywane są przez Wojewodę na rachunek bankowy
Samorządu Województwa na zasadach określonych w kontrakcie i w umowie
wykonawczej.
3. Tryb
dalszego przekazania środków do podmiotu uprawnionego określa Samorząd Województwa.
§ 4
1. Umowy
wykonawcze do kontraktu zawierane są w ciągu 30 dni kalendarzowych od daty
przekazania Wojewodzie kopii umowy, o której mowa w § 1, a w przypadku gdy
podmiotem uprawnionym jest Samorząd Województwa w ciągu 30 dni kalendarzowych
od daty przedstawienia Wojewodzie przez Marszałka Województwa oświadczenia
określającego zobowiązania i harmonogram realizacji zadań Samorządu Województwa
jako podmiotu uprawnionego, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W
przypadku zadań, których wyboru dokonuje Zarząd Województwa po zawarciu
Kontraktu Wojewódzkiego, umowę wykonawczą do kontraktu zawiera się w ciągu 30
dni kalendarzowych od daty powiadomienia Wojewody o dokonanym wyborze zadań
zgodnie z postanowieniem § 26.
§ 5
Umowa wykonawcza do kontraktu nie może zawierać
zapisów niezgodnych z postanowieniami kontraktu.
§ 6
Umowa wykonawcza do kontraktu
zawierać musi harmonogram rzeczowo-finansowy i plan finansowy realizacji
zadania, określające w szczególności terminy realizacji kolejnych etapów
zadania oraz związane z tym terminy i wysokość przekazywanych środków, jak
również kwoty środków własnych i kwotę środków z innych źródeł, które mają być
przeznaczone na finansowanie zadania w danym okresie.
R o z d z i a
ł 2
Przekazywanie dotacji celowych na realizację zadań
wynikających z kontraktu
§ 7
Wypłata dotacji celowej może być
dokonywana jedynie po przedłożeniu Wojewodzie przez jednostkę
samorządu terytorialnego kopii faktur, rachunków lub innych dokumentów
finansowych potwierdzonych za zgodność z oryginałem (łącznie
z protokołami odbioru wykonanych robót, a w przypadku zakupu urządzeń,
które nie zostały zamontowane – z protokołami odbioru urządzeń, przyjęcia
materiałów na magazyn z podaniem miejsca ich składowania oraz innymi
dokumentami uzasadniającymi i potwierdzającymi wykonanie dotowanego zadania) potwierdzającego
wykonanie zadania lub jego części oraz wniosku o wypłatę dotacji na formularzu
stanowiącym załącznik nr 13.
§ 8
1. Środki z
budżetu państwa przekazywane są w ramach umów wykonawczych do kontraktu
zawartych pomiędzy Wojewodą i jednostkami samorządu terytorialnego i muszą
być zgodne ze szczegółowym planem finansowym zawartym w tych umowach. Środki te
przekazywane są w następującym trybie:
1) gdy podmiot
uprawniony jest jednostką samorządu terytorialnego, Wojewoda przekazuje środki
z budżetu państwa na rachunek bankowy tej jednostki w terminie 30 dni
kalendarzowych od daty przedłożenia kopii faktury, rachunku lub innego
dokumentu finansowego, potwierdzonej za zgodność z oryginałem (łącznie
z protokołami odbioru wykonanych robót, a w przypadku zakupu urządzeń,
które nie zostały zamontowane – z protokołami odbioru urządzeń, przyjęcia
materiałów na magazyn z podaniem miejsca ich składowania oraz innymi dokumentami
uzasadniającymi i potwierdzającymi wykonanie dotowanego zadania),
2) gdy podmiot
uprawniony nie jest jednostką samorządu terytorialnego, Wojewoda przekazuje
środki z budżetu państwa na rachunek bankowy Samorządu Województwa w
terminie 30 dni kalendarzowych od daty
przedstawienia przez Samorząd Województwa poświadczonej przez siebie kopii
faktury, rachunku lub innego dokumentu finansowego (łącznie z protokołami
odbioru wykonanych robót, a w przypadku zakupu urządzeń, które nie zostały
zamontowane – z protokołami odbioru urządzeń, przyjęcia materiałów na magazyn
z podaniem miejsca ich składowania oraz innymi dokumentami uzasadniającymi
i potwierdzającymi wykonanie dotowanego zadania), przedstawionej uprzednio
Samorządowi Województwa przez podmiot uprawniony i potwierdzonej przez ten
podmiot za zgodność z oryginałem.
2. Kwota
zawarta we wniosku o wypłatę dotacji nie może być wyższa od kwoty wynikającej
z planu finansowego zawartego w umowie wykonawczej do kontraktu.
3. Wypłata
dotacji następuje po stwierdzeniu faktycznie wykonanego zakresu rzeczowego
zadania i weryfikacji przedłożonego przez podmiot uprawniony wniosku o wypłatę
dotacji i dokumentów, o których mowa w ust. 1, pod warunkiem
przebiegu realizacji zadania zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym.
4. W
przypadku stwierdzenia nieprawidłowości czy braków w złożonym wniosku o wypłatę
dotacji lub załączonych do niego dokumentach podmiot uprawniony zobowiązany
jest do usunięcia tych nieprawidłowości czy braków bądź udzielenia w
wyznaczonym terminie niezbędnych dodatkowych informacji.
§ 9
W przypadku, gdy realizacja zadania
uwzględnia udział środków własnych podmiotu uprawnionego, warunkiem uzyskania
środków z budżetu państwa jest wykazanie przez ten podmiot odpowiedniego
zaangażowania środków własnych, na zasadach określonych w umowie wykonawczej.
§ 10
1. W razie
stwierdzenia przez Wojewodę nieterminowej realizacji zadania (lub jego etapu)
bądź niewywiązania się podmiotu uprawnionego z jednego z przyjętych obowiązków:
1) współfinansowania
zadania środkami własnymi,
2) zapewnienia
udziału w finansowaniu zadania środków pochodzących z innych źródeł,
wynikających z harmonogramu rzeczowo-finansowego i planu finansowego, Wojewoda
wstrzymuje wypłatę dotacji na realizację danego etapu zadania, a także wypłatę
kolejnych rat dotacji, do czasu złożenia przez jednostkę samorządu
terytorialnego odpowiednich wyjaśnień lub usunięcia przyczyn wstrzymujących
wypłatę dotacji. O wstrzymaniu wypłaty dotacji Wojewoda zawiadamia jednostkę
samorządu terytorialnego na piśmie.
2. Decyzja
Wojewody o wstrzymaniu wypłaty, o której mowa w ust. 1, podlega rozpatrzeniu
przez Komitet Monitorujący.
§ 11
Ze środków dotacji z budżetu
państwa mogą być finansowane jedynie
koszty uzasadnione, tj. z wyłączeniem:
1) pozycji
– „VAT” naliczony – jeżeli podatek ten nie jest kosztem podmiotu uprawnionego,
2) opłat
z tytułu kar i odsetek za zwłokę.
§ 12
Ostateczne rozliczenie dotacji
następuje w terminie 30 dni od daty odbioru końcowego zadania, a w przypadku
niezakończenia realizacji zadania w okresie objętym kontraktem – do dnia 14
stycznia 2003 r.
§ 13
1. W
przypadku niezachowania w roku budżetowym przez jednostkę samorządu terytorialnego
warunków umowy wykonawczej do kontraktu, a w szczególności wykorzystania
dotacji lub jej części niezgodnie z przeznaczeniem określonym
w harmonogramie rzeczowo-finansowym, Wojewoda żąda, po upływie
wyznaczonego terminu usunięcia nieprawidłowości, zwrotu całości lub części
dotacji przekazanej jednostce samorządu terytorialnego.
2. O żądaniu
zwrotu dotacji Wojewoda informuje niezwłocznie na piśmie, z podaniem
szczegółowej przyczyny tego żądania, jednostkę samorządu terytorialnego, Zarząd
Województwa oraz ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.
§ 14
1. Zwrot
dotacji następuje w terminie i na zasadach określonych w art. 93 ustawy
o finansach publicznych.
2. Podmiot
uprawniony, który nie przeznaczy na finansowanie dotowanego zadania środków własnych
lub nie zapewni udziału w finansowaniu zadania środków pochodzących
z innych źródeł w wysokości określonej w harmonogramie
rzeczowo-finansowym, obowiązany jest zwrócić dotację przyznaną w danym roku w
części proporcjonalnej do poniesionych wydatków.
§ 15
Środki z budżetu Wspólnoty
Europejskiej oraz towarzyszące im współfinansowanie z budżetu państwa
przekazywane są zgodnie z procedurami zawartymi w odpowiednich umowach
międzynarodowych lub innymi procedurami obowiązującymi przy ich wykorzystaniu.
R o z d z i a
ł 3
Wybór zadań w ramach kontraktu
§ 16
Do realizacji w ramach kontraktu przewidziane są:
1) zadania
ustalone imiennie w trakcie rokowań nad zawarciem kontraktu
i przedstawione w załączniku nr 3 (zadania o wartości przekraczającej 10
mln zł) i w załączniku nr 7 (zadania o wartości nie przekraczającej
10 mln zł),
2) zadania,
których wybór następuje po podpisaniu kontraktu, na podstawie procedury
określonej w § 17–26.
§
17
Przy wyborze zadań następujących po
podpisaniu kontraktu stosuje się kryteria wyboru zadań zawarte w opisie działań
przedstawionym w załączniku nr 3.
§ 18
W celu uzyskania dofinansowania
takiego zadania podmioty zainteresowane na wezwanie Zarządu Województwa
składają do niego wnioski.
§ 19
W przypadku gdy Zarząd Województwa
wyznaczył inną instytucję zarządzająca odpowiedzialną za wdrożenie działania,
zwaną dalej „instytucją zarządzającą”, wnioski składa się, na jej wezwanie,
bezpośrednio do tej instytucji.
§
20
1. Forma
wniosku ustalana jest przez Zarząd Województwa lub instytucję zarządzającą
i uwzględnia kryteria sformułowane w kontrakcie.
2. Wniosek
powinien zawierać:
1) matrycę
zadania, stanowiącą część A załącznika nr 8,
2) harmonogram
realizacji, kontraktowania i wydatkowania, stanowiący część B załącznika nr 8.
3. W przypadku
zadań o charakterze gospodarczym pożądane jest załączenie:
1) studium wykonalności,
2) oceny oddziaływania na środowisko.
4. Powyższe
postanowienia nie naruszają ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o dostępie do
informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko (Dz. U. Nr 109, poz. 1157).
§ 21
Zarząd Województwa lub instytucja zarządzająca
przekazują wnioski do RKS w celu zasięgnięcia opinii.
§ 22
Po zasięgnięciu opinii RKS, Zarząd
Województwa lub instytucja zarządzająca dokonuje wyboru zadań w oparciu o
kryteria określone w kontrakcie.
§ 23
W przypadku, gdy Zarząd Województwa
lub instytucja zarządzająca stwierdzi, iż złożony wniosek posiada braki
formalne, bezzwłocznie informuje o tym na piśmie podmiot wnioskujący, który w
terminie 7 dni od daty otrzymania zawiadomienia usuwa te braki.
§ 24
Zarząd Województwa lub instytucja
zarządzająca rozpatruje poprawny formalnie wniosek w terminie 14 dni od
uzyskania opinii RKS, a o swojej decyzji niezwłocznie informuje na piśmie podmiot
wnioskujący.
§ 25
Zarząd Województwa lub instytucja
zarządzająca nie rozpatruje wniosku, w stosunku do którego stwierdzi, że:
1) przedstawione
do realizacji zadanie nie spełnia kryteriów określonych w kontrakcie,
2) podmiot
wnioskujący nie usunął braków formalnych w przewidzianym terminie pomimo wezwania.
§ 26
1. Zarząd
Województwa lub instytucja zarządzająca niezwłocznie informuje Wojewodę, jako
organ odpowiedzialny za płatności oraz jako przewodniczącego Komitetu
Monitorującego, o dokonanym wyborze zadań lub o przyczynach ich odrzucenia.
2. W
przypadku, gdy wyboru, o którym mowa w ust. 1, dokonuje instytucja
zarządzająca, informacja o dokonanym wyborze zadań lub przyczynach ich
odrzucenia przekazywana jest także do Zarządu Województwa.
§ 27
1. Kwoty przyznane
w ramach niniejszego kontraktu, które nie zostały wykorzystane ze względu na
niższe niż przewidziane kontraktem koszty realizacji zadań, mogą zostać
przeznaczone na działania zawarte w kontrakcie, z zastrzeżeniem że decyzja
Zarządu Województwa o wyborze działań, na które przeznaczone zostały dodatkowe
środki, wymaga uzyskania pisemnej zgody ministra właściwego do spraw rozwoju
regionalnego.
2. W stosunku
do działań zaakceptowanych przez ministra właściwego do spraw rozwoju
regionalnego w trybie ust. 1 stosuje się procedurę wyboru zadań opisaną
w § 17–26.
R o z d z i a
ł 4
Podmioty uprawnione (beneficjenci)
§ 28
Podmiot uprawniony jest odpowiedzialny za
realizację zadania, a w szczególności za:
1) wybór w
drodze zamówienia publicznego (lub w inny sposób określony przepisami) bezpośrednich wykonawców inwestycji i
dostawców usług i towarów dla realizacji poszczególnych zadań inwestycyjnych
finansowanych w ramach kontraktu,
2) wybór
ostatecznych odbiorców usług finansowanych z programów wsparcia dla małych i
średnich przedsiębiorstw oraz projektów rozwoju zasobów ludzkich,
3) wykonanie
wszelkich zaplanowanych i finansowanych działań niezbędnych do osiągnięcia
zaplanowanych etapów realizacji zadań,
4) przygotowanie
harmonogramów płatności; nadzorowanie bezpośrednich wykonawców zadania;
gromadzenie dokumentacji i danych pozwalających na pełną kontrolę sposobu
realizacji zadania, składanie informacji o stanie realizacji zadań.
§ 29
Podmioty uprawnione odpowiedzialne
za realizację zadań wyszczególnionych w kontrakcie wymienione są
w załączniku nr 3 i w załączniku nr 7.
§ 30
Podmioty uprawnione odpowiedzialne
za realizację zadań w ramach działań, co do których nie wyszczególniono zadań w
kontrakcie, wyłonione zostaną w procedurze, o której mowa w rozdziale 3 („Wybór
zadań w ramach kontraktu”).
R o z d z i a
ł 5
Kontrola
§ 31
Merytoryczną kontrolę realizacji
Kontraktu Wojewódzkiego sprawują minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego
oraz Zarząd Województwa.
§ 32
W przypadku zadań finansowanych ze
środków Wspólnoty Europejskiej prawo do kontroli posiadają także przedstawiciele
uprawnionych instytucji i władz krajowych i zagranicznych.
§ 33
Do zadań Wojewody Dolnośląskiego
należy kontrola finansowa, dotycząca zwłaszcza prawidłowości wykorzystania
środków oraz przestrzeganie obowiązku ich zwrotu w razie wykrycia
nieprawidłowości polegających w szczególności na wykorzystywaniu środków
niezgodnie z przeznaczeniem.
§ 34
Do zadań Zarządu Województwa
Dolnośląskiego należy zwłaszcza kontrola merytoryczna wykonywanych zadań w
kontekście ich zgodności z kontraktem i zapisami wniosku o realizację zadania
przyjętego do realizacji po podpisaniu kontraktu.
§ 35
Umowy z podmiotami uprawnionymi i
instytucjami włączonymi w realizację zadań zapewnią dostęp odpowiednio
upoważnionych przedstawicieli wyżej wymienionych instytucji do dokumentów i do
projektów. Prawo kontroli obejmuje również środki zadeklarowane jako
współfinansowanie krajowe w takim stopniu, by można było stwierdzić stopień i
sposób ich wydatkowania. Podmioty uprawnione do kontroli informują się nawzajem
o wynikach przeprowadzonych przez siebie kontroli.
§ 36
W celu prawidłowego przeprowadzania
kontroli zadań realizowanych na podstawie kontraktu Zarząd Województwa
Dolnośląskiego może żądać od podmiotów uprawnionych realizujących zadania
niezbędnych informacji, odnoszących się do postępów w realizacji i efektywności
wdrażania zadania.
§ 37
Informacje, o których mowa w § 36,
muszą zostać przekazane Zarządowi Województwa Dolnośląskiego w termie 7 dni od
dnia otrzymania przez podmiot uprawniony żądania takich informacji od tych
organów.
§ 38
W przypadku, gdy informacje te nie
zostaną dostarczone w przewidzianym terminie, Wojewoda wstrzymuje przekazywanie
dalszych środków przeznaczonych na realizację zadania.
§ 39
Przedstawiciele ministra właściwego
do spraw rozwoju regionalnego, Wojewody i Zarządu Województwa mogą
przeprowadzać inspekcje w miejscu realizacji zadania w celu zapewnienia właściwego
nadzoru i kontroli.
§
40
Przedstawiciele ministra właściwego
do spraw rozwoju regionalnego, Wojewody i Zarządu Województwa sporządzają
raport z wyników inspekcji w terminie 7 dni od dnia zakończenia inspekcji i
przekazują go niezwłocznie ministrowi właściwemu ds. rozwoju regionalnego,
Wojewodzie, Zarządowi Województwa, podmiotowi uprawnionemu i Komitetowi
Monitorującemu.
§ 41
W przypadku, gdy z raportu, o którym
mowa w § 40, wynika, iż zadanie realizowane jest niezgodnie z ustaleniami
kontraktu, Wojewoda wstrzymuje przekazywanie środków przeznaczonych na to
zadanie.
§ 42
Komitet Monitorujący wzywa podmiot
uprawniony do usunięcia nieprawidłowości w terminie 30 dni od dnia ich
wykrycia.
§ 43
W przypadku, gdy po upływie
przewidzianego terminu, podmiot uprawniony będący jednostką samorządu terytorialnego
nie usunie nieprawidłowości dotyczących wykonywania zadania, Wojewoda na
wniosek Komitetu Monitorującego rozwiązuje umowę finansową zawartą z tym
podmiotem na realizację zadania i żąda zwrotu udzielonej dotacji.