ZAŁĄCZNIK NR 5 SPOSOBY REALIZACJI PRAW I OBOWIĄZKÓW STRON
R o z d z i a ł 1
Zarządzanie
§ 1
Do zadań Samorządu Województwa Dolnośląskiego należy:
1) bieżąca
koordynacja działań związanych bezpośrednio z realizacją „Strategii Rozwoju Województwa
Dolnośląskiego” z działaniami podejmowanymi w ramach kontraktu,
2) poinformowanie
podmiotów uprawnionych nie będących jednostkami samorządu terytorialnego,
niezwłocznie po zawarciu kontraktu, o kwotach środków finansowych przyznanych na
realizowane przez nie zadania,
3) przekazywanie środków
budżetowych przeznaczonych na realizacje kontraktu do podmiotów uprawnionych nie będących
jednostkami samorządu terytorialnego,
4) przygotowanie listy
zadań, których wybór nastąpi po podpisaniu kontraktu, zgodnie z procedurą opisaną w rozdziale
3 załącznika nr 6,
5) przygotowywanie
informacji zbiorczych kwartalnych i rocznych na podstawie informacji pozyskiwanych od
podmiotów uprawnionych na temat stanu realizacji poszczególnych zadań. Informacje te
są następnie przekazywane Wojewodzie,
6) bieżąca kontrola
realizacji Kontraktu Wojewódzkiego pod względem merytorycznym,
7) upowszechnianie
informacji na temat Kontraktu Wojewódzkiego.
R o z d z i a ł 2
Płatności i nadzór
§ 2
Do zadań Wojewody Dolnośląskiego należy:
1) poinformowanie
jednostek samorządu terytorialnego, niezwłocznie po zawarciu kontraktu, o kwotach
środków finansowych z budżetu państwa przyznanych tym jednostkom jako podmiotom
uprawnionym,
2) przekazywanie środków
budżetowych przeznaczonych na realizację kontraktu do jednostek samorządu
terytorialnego,
3) nadzór nad sposobem
wykorzystania dotacji i przebiegiem realizacji zadań, na które dotacja została
przyznana,
4) kontrola finansowa
całego kontraktu,
5) przygotowywanie
raportów ze stanu realizacji kontraktu i przedkładanie ich Dolnośląskiemu Komitetowi
Monitorującemu oraz ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego.
Rozdział 3
Monitorowanie i
zasady oceny realizacji kontraktu
§ 3
Kontrakt jest przedmiotem monitorowania i oceny, pozwalających
w razie potrzeby na przeprowadzanie niezbędnych działań korygujących w trakcie procesu
realizacji oraz umożliwiających ocenę efektywności i skuteczności wykorzystania
środków finansowych, w szczególności w połowie okresu jego realizacji oraz po jego
zakończeniu.
§ 4
Monitorowanie przebiegu realizacji kontraktu i ocena
skuteczności wykorzystania środków jest wspólnym zadaniem Stron.
§ 5
System monitorowania realizacji kontraktu obejmuje
monitorowanie:
1) rozwoju sytuacji społeczno-gospodarczej
w województwie pod wpływem realizacji kontraktu,
2) realizacji celów
kontraktu,
3) priorytetów, działań
oraz zadań realizowanych w ramach kontraktu,
4) wszystkich działań
instytucji zarządzających i podmiotów uprawnionych biorących udział w realizacji
kontraktu.
§ 6
Monitorowanie przebiegu realizacji oraz ocena skuteczności
kontraktu prowadzone będą na podstawie wskaźników finansowych i rzeczowych określonych
w kontrakcie w odniesieniu do ustalonych celów, priorytetów, działań oraz zadań, a
także na podstawie innych informacji uzyskanych od instytucji zarządzających i podmiotów
uprawnionych.
§ 7
Ocena efektywności realizacji kontraktu obejmuje przede
wszystkim:
1) wpływ realizacji
priorytetów i działań kontraktu na sytuację społeczno-gospodarczą województwa,
2) efektywność i
skuteczność wykorzystania środków na realizację priorytetów i działań kontraktu,
3) efektywność i
skuteczność wszystkich działań instytucji zarządzających i podmiotów
uprawnionych biorących udział w realizacji kontraktu.
§ 8
Ocena w zakresie wydatkowania środków krajowych i
zagranicznych będzie dokonywana przed rozpoczęciem realizacji kontraktu, w połowie
okresu realizacji oraz po jej zakończeniu.
§ 9
Za nadzór nad monitorowaniem realizacji kontraktu oraz
koordynację oceny skuteczności wykorzystania środków publicznych odpowiedzialny jest
Dolnośląski Komitet Monitorujący.
§ 10
Ocena w połowie okresu realizacji Kontraktu Wojewódzkiego
dokonana zostanie przez Dolnośląski Komitet Monitorujący.
§ 11
Ocena po zakończeniu realizacji kontraktu zostanie
przeprowadzona do dnia 31 marca 2003 r. przez Zarząd Województwa we współpracy z
Wojewodą.
§ 12
Na zlecenie Komitetu Monitorującego niezależne podmioty
zewnętrzne mogą przeprowadzać analizy skuteczności realizacji całego kontraktu lub
jego wybranych aspektów. Koszty takich analiz Strony ponoszą solidarnie.
R o z d z i a ł 4
Dolnośląski
Komitet Monitorujący – skład, tryb powoływania i zadania
§ 13
W skład Dolnośląskiego Komitetu Monitorującego (zwanego
dalej Komitetem Monitorującym) wchodzą:
1) Wojewoda
Dolnośląski jako przewodniczący,
2) Marszałek Województwa
Dolnośląskiego jako zastępca przewodniczącego,
3) przedstawiciel
ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego,
4) dwaj przedstawiciele
Wojewody Dolnośląskiego,
5) dwaj przedstawiciele
Zarządu Województwa Dolnośląskiego,
6) dwaj przedstawiciele
samorządów powiatowych z terenu województwa,
7) dwaj przedstawiciele
samorządów gminnych z terenu województwa,
8)
dwaj przedstawiciele podmiotów uprawnionych innych niż jednostki samorządu
terytorialnego,
9)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw .............3
§ 14
Członków Komitetu Monitorującego powołuje się w
następującym trybie:
1) przedstawicieli
ministrów powołują odpowiedni ministrowie,
2) przedstawicieli
Wojewody powołuje Wojewoda,
3) przedstawicieli
Zarządu Województwa powołuje Zarząd Województwa spośród swoich członków,
4) przedstawicieli samorządów lokalnych powołują wspólnie
Wojewoda i Zarząd Województwa spośród kandydatów zgłoszonych przez samorządy
lokalne. Przy dokonywaniu wyboru należy przede wszystkim uwzględnić fakt zaangażowania
danego samorządu lokalnego w realizację kontraktu. W przypadku braku zgody pomiędzy
Wojewodą a Zarządem Województwa wyboru dokonuje minister właściwy do spraw rozwoju
regionalnego,
5) do przedstawicieli
podmiotów uprawnionych innych niż samorządy terytorialne stosuje się odpowiednio
procedurę, o której mowa w punkcie 4.
§ 15
Członków Komitetu Monitorującego powołuje się w ciągu
miesiąca od daty zatwierdzenia kontraktu.
§ 16
W procedurze, o której mowa w § 14 pkt 4 i 5, kandydaci na
członków mogą być zgłaszani w ciągu trzech tygodni od daty podpisania kontraktu.
Obowiązek poinformowania o tym terminie wszystkich instytucji i organów uprawnionych do
zgłaszania kandydatów spoczywa na Zarządzie Województwa.
§ 17
Członków Komitetu Monitorującego powołuje się na czas
obowiązywania kontraktu.
§ 18
Członek Komitetu Monitorującego może zrezygnować z
pełnienia swojej funkcji lub zostać odwołany przez instytucję lub organ, który go
powołał lub który zgłosił jego kandydaturę.
§ 19
Skład Komitetu Monitorującego uzupełniany jest w ciągu
miesiąca zgodnie z trybem powoływania jego członków.
§ 20
O powołaniu i odwołaniu członków Komitetu Monitorującego
instytucja lub organ, który tego dokonał, niezwłocznie informuje przewodniczącego i
wiceprzewodniczącego Komitetu Monitorującego.
§ 21
Do zadań Komitetu Monitorującego należy ocena
efektywności i jakości realizacji kontraktu poprzez:
1) monitorowanie
przebiegu oraz ocenę efektywności i jakości realizacji kontraktu oraz podejmowanych w
jego ramach działań i zadań,
2) monitorowanie i
ocenę spójności zadań realizowanych na podstawie niniejszego kontraktu z innymi
działaniami podejmowanymi na terenie województwa,
3) monitorowanie i ocenę
działań w zakresie promocji i upowszechniania informacji o kontrakcie,
4) monitorowanie
realizacji i ocenę skuteczności działań podejmowanych przez podmioty uprawnione i inne
instytucje w
celu realizacji kontraktu,
5) zatwierdzanie, przed
przekazaniem go ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego, rocznego raportu na
temat stanu realizacji kontraktu przygotowanego przez Wojewodę.
§ 22
W razie konieczności Komitet Monitorujący zaleca Zarządowi
Województwa i podmiotom uprawnionym podjęcie działań zmierzających do usunięcia
przeszkód w realizacji kontraktu i zapewnienia efektywnego i skutecznego wykorzystania
środków publicznych przeznaczonych na realizację kontraktu.
§ 23
W razie negatywnych wyników czynności, o których mowa w §
21 pkt 1, Komitet Monitorujący postępuje zgodnie z procedurą dotyczącą kontroli
przewidzianą w § 41 i § 35 załącznika nr 6 do kontraktu.
§ 24
Komitet Monitorujący wydaje opinie i decyduje w innych
sprawach większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków.
§ 25
Obsługę prac Komitetu Monitorującego zapewnia Wojewoda
Dolnośląski.
3 Po
jednym przedstawicielu ministrów właściwych, których zadania finansowane ze środków
pochodzących z rezerw celowych w ich dyspozycji wpisane są do kontraktu
R o z d z i a ł 5
Partnerstwo i
promocja
§ 26
1. W celu
urzeczywistnienia w trakcie realizacji kontraktu zasady partnerstwa Strony postanawiają
korzystać z Regionalnego Komitetu Sterującego, zwanego dalej „RKS”, który pełni
rolę opiniodawczą-doradczą we wszystkich sprawach związanych z programowaniem,
realizacją, monitorowaniem i oceną polityki rozwoju województwa, w tym w szczególności
kontraktu.
2.
W ramach realizacji kontraktu Strony powierzają RKS w szczególności wydawanie
opinii i zaleceń na temat:
1) zgodności
realizowanego kontraktu ze strategią rozwoju województwa,
2) spójności
działań finansowanych w ramach kontraktu z innymi działaniami realizowanymi na terenie
województwa,
3) wniosków o
dofinansowanie zadań, których wyboru dokonuje Zarząd Województwa po podpisaniu
kontraktu,
4) skuteczności
działania podmiotów uprawnionych,
5) propozycji zmian
programu wojewódzkiego oraz kontraktu.
3.
W sprawach dotyczących kontraktu w obradach RKS zapewnia się udział:
1) członków Komisji Głównej Sejmiku Województwa Dolnośląskiego,
2) przewodniczących komisji stałych Sejmiku Województwa
Dolnośląskiego,
3) przedstawiciela Ministra Rozwoju Regionalnego i
Budownictwa,
4) przedstawiciela Wojewody Dolnośląskiego,
5) członków Zarządu Województwa Dolnośląskiego,
5) dwóch przedstawicieli powiatów województwa dolnośląskiego,
6) przedstawiciela miast prezydenckich województwa dolnośląskiego,
7) dwóch przedstawicieli pozostałych gmin województwa
dolnośląskiego,
8) przedstawiciela Sejmiku Gospodarczego Województwa Dolnośląskiego,
9) przedstawiciela Dolnośląskiej Izby Rolniczej we
Wrocławiu,
10) przedstawiciela
Federacji Pracodawców Polski Zachodniej,
11) przedstawiciela Związku
Pracodawców Dolnego Śląska,
12) przedstawiciela
Zarządu Regionu Dolny Śląsk NSZZ „Solidarność”,
13) przedstawiciela
Rady Dolnośląskiej OPZZ,
14) dwóch
przedstawicieli uczelni wyższych województwa dolnośląskiego,
15) przedstawiciela
Dolnośląskiej Inicjatywy Regionalnej,
16) przedstawiciela
Stowarzyszenia na rzecz Promocji Dolnego Śląska,
17) dwóch
przedstawicieli innych organizacji pozarządowych województwa.
4. Status
obserwatorów mogą mieć przedstawiciele ministrów właściwych, Urzędu Komitetu
Integracji Europejskiej oraz innych instytucji, których działalność może mieć
istotny wpływ na przebieg realizacji kontraktu.
5. W przypadku
działań i zadań współfinansowanych ze środków Wspólnoty Europejskiej, status
obserwatorów posiadają przedstawiciele Komisji Europejskiej.
6. Obsługę prac
RKS zapewnia Zarząd Województwa, odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji dla
uczestników posiedzeń oraz sprawozdań z ich przebiegu.
§ 27
1. Strony
kontraktu zapewniają pełną jawność wszelkich działań związanych z realizacją
kontraktu. W tym celu Strony zobowiązują się prowadzić działania informacyjne i
promocyjne.
2. Strona samorządowa
dolnośląska zobowiązuje się zamieścić w środkach masowego przekazu informację o zawarciu
i rozpoczęciu realizacji kontraktu. W szczególności strona samorządowa dolnośląska
zadba o dostęp do pełnej informacji na temat możliwości uzyskania wsparcia dla
potencjalnych podmiotów uprawnionych.
3.
Zgodnie z tym strona samorządowa dolnośląska zobowiązuje się do zamieszczenia
w najpopularniejszych dziennikach regionalnych, w stosownym czasie, informacji o
możliwości składania wniosków o dofinansowanie tych zadań, których wybór nastąpi
po zawarciu kontraktu.
4. Analizy,
raporty roczne na temat przebiegu realizacji kontraktu oraz wyniki dokonywanych ocen na
temat skuteczności wydatkowania środków publicznych w ramach kontraktu będą
udostępniane do publicznej wiadomości niezwłocznie po ich zatwierdzeniu przez Komitet
Monitorujący.
R o z d z i a ł 6
Zakres i tryb
sprawozdawczości
§ 28
1. Podmioty
uprawnione składają do Zarządu Województwa, do 15 dnia miesiąca następującego po
upływie każdego kwartału, informacje kwartalne na temat realizowanych przez nie
działań.
2. Do dnia 15
stycznia 2002 r. i 2003 r. podmioty uprawnione składają do Zarządu Województwa
informacje roczne na temat realizowanych przez nie działań.
3. Informacje
sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 9 do kontraktu. Informacje te
podlegają weryfikacji przez Zarząd Województwa.
§ 29
1. Zarząd Województwa
zobowiązuje się do sporządzania informacji kwartalnych i rocznych informacji zbiorczych
o stanie realizacji zadań objętych kontraktem oraz do przedkładania ich Wojewodzie.
2. Informacje
kwartalne są przedkładane do końca miesiąca następującego po upływie każdego
kwartału, a roczne informacje zbiorcze, do dnia 5 lutego 2002 r. i 2003 r.
3. Zarząd Województwa
sporządza informacje na podstawie informacji przygotowanych przez podmioty uprawnione,
według wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do kontraktu.
§ 30
Wykorzystując informacje zbiorcze złożone przez Zarząd
Województwa oraz wyniki kontroli finansowych, Wojewoda przygotowuje, do dnia 31 marca
2002 r. i 2003 r., roczne raporty na temat stanu realizacji kontraktu, a po zakończeniu
okresu wydatkowania środków określonych w Programie Wsparcia i objętych kontraktem –
raport końcowy.
§ 31
Raporty, o których mowa w § 29, przedkładane są do
zatwierdzenia Komitetowi Monitorującemu. Następnie raporty te przekazywane są do
akceptacji ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego. W przypadku, gdy minister
nie zaakceptuje raportu, niezwłocznie zawiadamia o tym Wojewodę, wskazując zakres
koniecznych poprawek. Wojewoda przygotowuje poprawioną wersję raportu w terminie 14 dni
od dnia otrzymania zawiadomienia.
§ 32
Raport końcowy musi zawierać wykaz zadań finansowanych w
ramach kontraktu, wraz z terminami zakończenia ich realizacji.
§ 33
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego
przygotowuje sprawozdanie roczne oraz raport końcowy i przedkłada go Radzie Ministrów
do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku budżetowym.
R o z d z i a ł 7
Zasady i tryb
zaspakajania roszczeń oraz rozwiązywania sporów
§ 34
W przypadkach nieuregulowanych kontraktem i ustawą o
zasadach wspierania rozwoju regionalnego, do roszczeń powstałych w wyniku realizacji
kontraktu stosuje się zasady ogólne odpowiedzialności za poniesione straty.
§ 35
Roszczenia finansowe strony rządowej
wobec jednostek samorządu terytorialnego zaspokajane są w trybie przepisów dotyczących
dotacji celowych na zadania własne jednostek samorządu terytorialnego, a także
wykorzystywania środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. W szczególności zwrot do budżetu państwa
środków krajowych odbywa się w trybie przewidzianym dla dotacji wykorzystanych
niezgodnie z przeznaczeniem lub pobranych w nadmiernej wysokości, przy czym przeznaczenie
środków i ich wysokość określają zapisy niniejszego kontraktu.
§ 36
W razie nie wywiązania się przez stronę rządową ze
swoich zobowiązań zawartych w kontrakcie roszczenia strony samorządowej wobec
strony rządowej ograniczone są do wysokości poniesionych strat i będą dochodzone na
ogólnych zasadach prawa cywilnego z uwzględnieniem przepisów ustawy o zasadach
wspierania rozwoju regionalnego.
§ 37
W przypadku zagrożenia realizacji ustawy budżetowej i
podjęcia przez Radę Ministrów decyzji o blokowaniu na czas oznaczony planowanych
wydatków z budżetu państwa strona rządowa odpowiada wobec podmiotów uprawnionych,
przez cały okres blokowania wydatków, jedynie za koszty, które zostały poniesione
przez nie w celu minimalizowania strat własnych i na poniesienie których podmioty
te uzyskały pisemną zgodę Wojewody.
§ 38
Podmiotom uprawnionym nie przysługują roszczenia wobec
strony rządowej za straty związane z nie przekazaniem lub przekazaniem w niższej
wysokości przez zagranicznych darczyńców środków przewidywanych na realizację
niniejszego kontraktu. W takiej sytuacji
podmiotom uprawnionym nie przysługują też roszczenia związane z nie przekazaniem
bądź przekazaniem w odpowiednio niższej wysokości współfinansowania tych środków
ze strony budżetu państwa.
§ 39
Strony ustalają, że wysokość odsetek, o których mowa w
art. 25 ust. 5 ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego, równa jest wysokości
stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez NBP.
§ 40
1. Jeżeli
jednostka samorządu terytorialnego podjęła działania mające na celu zapobieżenie
powstaniu strat spowodowanych wstrzymaniem lub zaprzestaniem finansowania zadania
realizowanego ze środków budżetu państwa, z tego tytułu przysługują jej roszczenia
wobec strony rządowej. W razie zaistnienia sporu co do zasadności tych działań każda
ze stron może zażądać powołania rzeczoznawcy w celu uzyskania ekspertyzy. Koszty
sporządzenia ekspertyzy ponoszą solidarnie obie Strony.
2. Roszczenia, o
których mowa w ust. 1, mogą przysługiwać jednostce samorządu terytorialnego
wyłącznie wtedy, gdy wstrzymanie lub zaprzestanie finansowania zadania realizowanego ze
środków budżetu państwa nie jest skutkiem naruszenia przez tę jednostkę postanowień
kontraktu lub umowy o dofinansowanie zadania.
§ 41
Z roszczeniami wynikającymi z kontraktu strona samorządowa
występuje do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.
§ 42
W przypadku zmiany lub rozwiązania kontraktu roszczenia
podmiotów uprawnionych wynikające z tego tytułu zaspakaja się, jeżeli zmiana lub
rozwiązanie było oczywiście niezasadne. W takim przypadku roszczenia zaspakaja ta
strona, która spowodowała zmianę lub rozwiązanie kontraktu. Jeżeli jednak zmiana lub
rozwiązanie kontraktu są następstwem zmniejszenia przewidzianych w ustawie budżetowej
środków lub nieuwzględnienia ich
w ustawach budżetowych w latach następnych w przewidzianej wysokości, roszczeń takich
nie zaspakaja się.
§ 43
Strony zobowiązują się, że w razie dokonywania
wyjaśnień, o których mowa w art. 20 ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego,
dotyczących zapisów znajdujących się również w innych kontraktach wojewódzkich, dążyć
będą do przyjęcia interpretacji powszechnie akceptowanej przez strony tych kontraktów.
§ 44
1. Podmiot
uprawniony występuje z roszczeniami z tytułu strat poniesionych na skutek wyjaśnień, o których mowa w art. 20
ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego, do obu Stron jednocześnie. Strony
ponoszą w równych częściach koszty zaspokojenia roszczeń podmiotu uprawnionego.
2. W razie odmowy
uznania roszczeń przez jedną lub obie ze Stron podmiot uprawniony może zwrócić się
do sądu o rozstrzygnięcie, czy wyjaśnienia naraziły go na straty i o przyznanie
mu odszkodowania z tego tytułu.
3. Roszczenia, o
których mowa w ust. 1, ograniczone są do wysokości poniesionych strat.
§ 45
Strony będą dążyć do ustanowienia systemu rozstrzygania
sporów z uwzględnieniem procedur sądownictwa polubownego.