ZAŁACZNIK NR 2.  STRATEGIA ROZWOJU REGIONALNEGO

§ 1

Cel generalny

„Strategiczny cel rozwoju to stworzenie kompleksu uwarunkowań sprawiających, że na Dolnym Śląsku da się żyć w spokoju ducha, w zgodzie z ludźmi i w harmonii z naturą”.

§ 2

Cele szczegółowe

   INTEGRACJA DOLNOŚLĄSKA: konieczność budowania tożsamości i więzi regionalnych. Zapewnienie spójności rozwoju województwa w wielu aspektach (komunikacyjnym, urbanistycznym, edukacyjnym oraz informacyjnym). Oczywistym warunkiem powodzenia tych zamierzeń jest współdziałanie samorządów, przy przejrzystych procesach decyzyjnych.

   RENESANS CYWILIZACYJNY: obejmuje działania zmierzające do poprawy sytuacji w zakresie edukacji, zwłaszcza w kontekście wyrównania szans edukacyjnych w regionie. Ponadto kładzie się nacisk na wzmacnianie roli kultury jako nośnika tożsamości w regionie.

   SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE: koncentruje się na rozwijaniu i promowaniu aktywności obywatelskiej.

   INNOWACYJNA GOSPODARKA: wyraźnie akcentuje konieczność wprowadzania szeroko rozumianych innowacji w sektor ekonomiczny województwa. Ponadto całość działań gospodarczych powinna być silnie skorelowana z polityką zatrudnienia i kształceniem na wysokim poziomie. Konieczne jest również zwiększanie atrakcyjności inwestowania w regionie.

   OTWARCIE NA ŚWIAT: wykorzystanie renty geograficznej wynikającej ze specyficznego i korzystnego położenia Dolnego Śląska. Szczególnie ważne będą zatem dobre kontakty nie tylko z bezpośrednimi sąsiadami, ale również z innymi partnerami zagranicznymi. Ponadto ważne będzie pozyskanie i efektywne wykorzystanie środków z Unii Europejskiej oraz profesjonalna promocja regionu.

                        Cel generalny oraz wyżej wymienione cele szczegółowe, jak również wyniki analizy sytuacji społeczno-gospodarczej województwa dolnośląskiego stanowią przesłankę do określenia priorytetów i działań operacyjnych, które należy podjąć w okresie 2001–2002 w celu realizacji celów Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego.

                        Strategia stanowi wizję długofalowego rozwoju regionu. Program Wojewódzki jest zbiorem wybranych krótkoterminowych priorytetów i działań, których realizacja ma prowadzić do osiągnięcia celów długoterminowych.

                        Działania zaprojektowane w ramach Zintegrowanego Programu Wojewódzkiego odpowiadają zatem układowi sfer i domen wymienionych w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego:

          Sfera gospodarcza: domena przedsiębiorczości, domena infrastruktury, domena zatrudnienia,

          Sfera przestrzenna: domena środowiska, domena obszarów wiejskich, domena rekreacji i turystyki,

          Sfera socjalna: domena zdrowia, domena opieki społecznej, domena bezpieczeństwa,

          Sfera zasobów ludzkich: domena edukacji, domena kultury, domena samorządności.

                        Uwzględniając układ sfer i domen ujętych w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego, określono priorytety Zintegrowanego Programu Wojewódzkiego:

          Priorytet A: Rozwój gospodarczy

          Priorytet B: Infrastruktura techniczna

          Priorytet C: Środowisko

          Priorytet D: Rozwój obszarów wiejskich

          Priorytet E: Infrastruktura społeczna

          Priorytet F: Kultura

                        Priorytety Zintegrowanego Programu Wojewódzkiego zostały uszczegółowione poprzez wskazanie działań, które odpowiadają działaniom wymienionym w matrycy logicznej strategii rozwoju województwa.

                        Przy określaniu priorytetów Zintegrowanego Programu Wojewódzkiego posłużono się dokumentem pn. „ESDP – European Spatial Development Perspective – towards balanced and sustainable development of the territory of the European Union” „(ESDP – Europejska Perspektywa Rozwoju Przestrzennego – ku harmonijnemu i zrównoważonemu rozwojowi terytorium Unii Europejskiej” opublikowanym przez Komisję Europejską w maju 1999 r.).

                        Poniżej przedstawiony schemat nr 1 zawiera  spis priorytetów i działań Zintegrowanego Programu Wojewódzkiego. Schemat nr 2 i 3 ilustruje, w jaki sposób priorytety i działania ZPW zawierają się w sferach i domenach określonych w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego.

 

 

 

Schemat nr 1: Priorytety i działania w Zintegrowanym Programie Wojewódzkim

Priorytet A

Priorytet B

Priorytet C

Priorytet D

Priorytet E

Priorytet  F

Rozwój

gospodarczy

Infrastruktura

techniczna

Środowisko

Rozwój obszarów wiejskich

Infrastruktura

społeczna

Kultura

Działanie A 1

Działanie B 1

Działanie C 1

Działanie D 1

Działanie E 1

Działanie F 1

Wzrost poziomu atrakcyjności

inwestycyjnej

regionu

Rozwój

infrastruktury transportowej

o znaczeniu

wojewódzkim

Ochrona i poprawa stanu środowiska

Podniesienie

poziomu

wykształcenia

ludności wiejskiej

Poprawa jakości kształcenia i jego dostosowanie

do potrzeb

regionalnego

rynku pracy

Dbałość

o dziedzictwo

kulturowe

Dolnego Śląska

Działanie A 2

Działanie B 2

Działanie C 2

Działanie D 2

Działanie E 2

Działanie F 2

Rozwój sektora małej i średniej przedsiębiorczości

Rozwój

infrastruktury

technicznej

o charakterze

użyteczności publicznej

Poprawa

zabezpieczeń

przeciwpowodziowych

Modernizacja

rolnictwa

Stwarzanie

warunków

sprzyjających

wzrostowi

zatrudnienia

Upowszechnianie kultury na Dolnym Śląsku

Działanie A 3

 

Działanie C 3

Działanie D 3

Działanie E 3

Działanie F 3

Rozwój sfery

otoczenia biznesu

 

Poprawa gospodarki wodnej w regionie

Wzrost

powszechności

korzystania ludności wiejskiej z usług infrastruktury

technicznej

i społecznej

Przeciwdziałanie negatywnym

zjawiskom

społecznym

Wspieranie

tożsamości

kulturalnej

mieszkańców

województwa

Działanie A 4

 

 

 

Działanie E 4

Działanie F 4

Rozwój turystyki

 

 

 

Restrukturyzacja ochrony zdrowia

Poprawa stanu infrastruktury

technicznej

służącej kulturze

 

 

 

 

Działanie E 5

 

 

 

 

 

Zmiany w stylu życia

 

 

 

 

 

Działanie E 6

 

 

 

 

 

Poprawa stanu bezpieczeństwa publicznego

 

 

Schemat nr 2: Działania w ZPW w układzie sfer i domen strategii rozwoju województwa – sfera gospodarki i przestrzeni

Sfery strategii

SFERA GOSPODARCZA

SFERA PRZESTRZENI

Domeny strategii

Przedsiębiorczość

Infrastruktura

Zatrudnienie

Środowisko

Obszary wiejskie

Turystyka

Działania ZPW

Działanie A 1

Działanie B 1

Działanie E 2

Działanie C 1

Działanie D 1

Działanie A 4

 

Wzrost poziomu atrakcyjności inwestycyjnej regionu

Rozwój

infrastruktury

transportowej

o znaczeniu

wojewódzkim

Stwarzanie warunków sprzyjających wzrostowi

zatrudnienia

Ochrona

i poprawa stanu środowiska

Podniesienie poziomu wykształcenia ludności wiejskiej

Rozwój

turystyki

 

Działanie A 2

Działanie B 2

 

Działanie C 2

Działanie D 2

 

 

Rozwój sektora małej i średniej przedsiębiorczości

Rozwój

infrastruktury

technicznej

o charakterze

użyteczności

publicznej

 

Poprawa

zabezpieczeń

przeciwpowodziowych

Modernizacja

rolnictwa

 

 

Działanie A 3

 

 

Działanie C 3

Działanie D 3

 

 

Rozwój sfery

otoczenia biznesu

 

 

Poprawa

gospodarki

wodnej

w regionie

Wzrost powszechności korzystania ludności wiejskiej z usług infrastruktury technicznej

i społecznej

 

Schemat nr 3: Działania w ZPW w układzie sfer i domen strategii rozwoju województwa – sfera socjalna i zasobów ludzkich

Sfery

strategii

SFERA SOCJALNA

SFERA ZASOBÓW LUDZKICH

Domeny strategii

Zdrowie

Opieka społeczna

Bezpieczeństwo

Edukacja

Kultura

Działania ZPW

Działanie E 4

Działanie E 3

Działanie E 6

Działanie E 1

Działanie F 1

 

Restrukturyzacja ochrony zdrowia

Przeciwdziałanie negatywnym

zjawiskom

społecznym

Poprawa stanu bezpieczeństwa publicznego

Poprawa jakości kształcenia i jego dostosowanie do potrzeb regionalnego rynku pracy

Dbałość

o dziedzictwo

kulturowe Dolnego Śląska

 

Działanie E 5

 

 

 

Działanie F 2

 

Zmiany w stylu życia

 

 

 

Upowszechnianie kultury na Dolnym Śląsku

 

 

 

 

 

Działanie F 3

 

 

 

 

 

Wspieranie

tożsamości

kulturalnej

mieszkańców

województwa

 

 

 

 

 

Działanie F 4

 

 

 

 

 

Poprawa stanu

infrastruktury

technicznej służącej kulturze

§ 3

Uzasadnienie wyboru celu szczegółowego

Integracja dolnośląska: z przyczyn historycznych Dolny Śląsk jest pod względem wewnętrznej spoistości w gorszej sytuacji niż inne regiony Polski o podobnym potencjale. Dla stabilnego rozwoju całego województwa fundamentalne znaczenie ma rozwijanie i kultywowanie, a niekiedy wręcz kreowanie więzi regionalnych, tylko regiony spoiste wewnętrznie i ze społecznością świadomą wspólnoty celów mają szanse na sprostanie konkurencji.

                        Integracja dolnośląska obejmować musi więc szerokie spektrum działań. Przede wszystkim jest to budowanie tożsamości i wzmacnianie więzi mieszkańców z regionem. Tożsamość dolnośląska powinna stanowić ważny element tożsamości polskiej, nawiązując do wielokulturowości ludności, która zasiedliła te ziemie, przybywając z różnych stron Polski, i wynikającej z tego swoistej „otwartości” Dolnoślązaków. Cecha ta jest szczególnie ważna w kontekście misji regionu – łączenia Polski z Europą, otwierania się na świat i sąsiadów.

                        Naturalnym podłożem tożsamości powinna być duma i patriotyzm lokalny, osiągnięcia gospodarcze i społeczne. Integracja dolnośląska powinna obejmować działania służące promocji dolnośląskich dokonań, osiągnięć, produktów, firm, zarówno w dziedzinie gospodarki, jak również kultury, edukacji, turystyki i sportu.

                        Warunkiem integracji jest zapewnienie spójności rozwoju województwa – zwłaszcza zaś wspieranie obszarów problemowych przy wykorzystaniu energii rozwojowej ośrodków dynamicznego wzrostu, w tym poprzez integrację lokalnych rynków pracy. Konieczne są zatem działania wzmacniające policentryczną organizację układu osadniczo-gospodarczego Dolnego Śląska, głównie poprzez modernizację systemu komunikacyjnego oraz sieci usług publicznych w regionie, obejmujących między innymi usługi handlowe, finansowe, edukacyjne, zdrowotne itp. Infrastrukturalne inwestycje scalające województwo obejmują także zaspokojenie potrzeb sprawnego obiegu wiadomości i idei poprzez wprowadzenie regionu w przestrzeń informacyjną, a więc wykorzystanie najnowszych zastosowań teleinformatyki.

                        Ostatnim, choć wcale nie najmniej istotnym, obszarem działań na rzecz integracji Dolnego Śląska jest kreowanie współpracy wewnątrzregionalnej dla realizacji ważnych przedsięwzięć. Harmonijny rozwój województwa wymaga współdziałania samorządów różnego szczebla oraz partnerów gospodarczych.

Renesans cywilizacyjny: przeszkodą w wypełnianiu przez Dolny Śląsk misji wiązania Polski z Europą, a także zapewnienia odpowiednich warunków życia mieszkańców, jest wciąż jeszcze pewne zapóźnienie cywilizacyjne, objawiające się niedostatkami infrastrukturalnymi, zanieczyszczeniem środowiska i krajobrazu czy też zaniedbaniem otoczenia. Trwające wiele dziesiątek lat chroniczne niedoinwestowanie dolnośląskiej infrastruktury spowodowało jej głęboką zapaść. Jest to szczególnie bolesne, gdyż kontrastuje wyraźnie z osiągnięciami wcześniejszych mieszkańców tych ziem, jak również naszych sąsiadów.

                        W renesansie cywilizacyjnym priorytetową rolę odgrywa edukacja – kształtowanie nawyków cywilizacyjnych i umiejętności ich zaspokajania to najprostszy i najtańszy sposób poprawy obecnego stanu rzeczy. Dlatego też istotne jest wyrównywanie szans edukacyjnych w regionie oraz zapewnienie powszechnego dostępu do oświaty, zwłaszcza dla dzieci i młodzieży z małych miejscowości oraz ze środowisk biednych i patologicznych. Potrzebny jest zróżnicowany system edukacji, rozwijający rozmaite predyspozycje i przygotowujący do różnych zawodów.

Renesans cywilizacyjny obejmuje także uporządkowanie spraw związanych z publiczną przestrzenią – począwszy od kwestii estetyki krajobrazu i utrzymywania czystości, poprzez problemy racjonalnego wykorzystania i udostępniania walorów środowiska przyrodniczego, aż po zagadnienia związane ze sztuką, konsumpcją kultury oraz praworządnością i publicznym bezpieczeństwem.

Społeczeństwo obywatelskie: samorządy nie mogą ograniczać się jedynie do zarządzania, ich głównym zadaniem jest pełnienie roli rzecznika i lidera mieszkańców. Jest to jednak możliwe tylko wtedy, gdy zaplecze samorządu stanowi ukształtowana społeczność obywatelska. Równocześnie realizacja generalnego celu strategii może nastąpić tylko poprzez szerokie zaangażowanie i współpracę regionalnych aktorów, działających na różnych poziomach i układach kompetencyjnych.

                        Naturalnym zalążkiem takiej społeczności są związki, stowarzyszenia i organizacje mieszkańców. Zaspokojenie potrzeb mieszkańców, ekspresja ich aspiracji i realizacja inicjatyw możliwa jest przy otwartości na aktywność obywatelską i jej wspieranie przez organy samorządowe. Dlatego też podstawą w realizacji tego celu powinno być stworzenie mechanizmów regulujących zasady i sposoby współpracy między organami administracji publicznej, przedsiębiorstw, mediów, organizacji reprezentujących interesy mieszkańców oraz obywatelskich inicjatyw, tak by w jak największym stopniu wykorzystano potencjał do społecznego współdziałania w zakresie wspólnego dobra.

                        Należy zauważyć, że sukces regionu zależeć może w pewnej mierze również od pozyskiwania środków zewnętrznych. Niezbędne przy tym nieformalne lobby regionalne funkcjonujące w różnych strukturach, tworzone może być jedynie przez społeczność nawykłą do aktywności obywatelskiej.

Innowacyjna gospodarka:  fundamentem rozwoju Dolnego Śląska musi być sukces gospodarczy. W sytuacji, gdy tradycyjne gałęzie regionalnej gospodarki (z małymi wyjątkami) przeżywają kryzys lub podlegają gwałtownej restrukturyzacji, najbardziej realne szanse na zmianę pozycji konkurencyjnej regionu leżą w innowacyjnej przedsiębiorczości. Warunkiem jej rozwoju jest wsparcie polityczne, infrastrukturalne i kapitałowe dla pojawiających się talentów technologicznych i organizacyjnych. Patronowanie narodzinom regionalnego systemu innowacyjnego jest głównym zadaniem samorządu w sferze gospodarczej. Celem jest gospodarka oparta na wiedzy.

                        Regionalna polityka inwestycyjna winna nastawić się na wyszukiwanie i obsadzanie luk na wąskich i wyspecjalizowanych rynkach. Należy przy tym starannie wyważać korzyści krótko- i długookresowe

                        Pod względem geologicznym Dolny Śląsk został szczodrze obdarowany przez naturę. Stwarza to wyjątkowe szanse dla rozwoju przemysłu bazującego na surowcach mineralnych i turystyki. W gospodarce globalnej posiadanie zasobów naturalnych nie gwarantuje jeszcze sukcesu rozwojowego, dlatego zmian wymagają dotychczasowe sposoby wykorzystywania tych atutów.

                        Regionalne systemy innowacyjne bazują na dynamicznej gospodarce sprawnie współpracującej z instytucjami badawczo-rozwojowymi. Na Dolnym Śląsku taki układ musi dopiero powstać. Istotnym atutem są tu dobre uczelnie wyższe, które mogą stać się zalążkiem systemu innowacyjnego. Wymaga to jednak modyfikacji modelu ich funkcjonowania w kierunku odejścia od struktur instytucjonalnych w kierunku zadaniowych zespołów interdyscyplinarnych i porzuceniu kryteriów formalnych na rzecz pragmatycznych.

Otwarcie na świat: konkurencyjny rozwój Dolnego Śląska musi być oparty przede wszystkim na wyjątkowości lokalnych atutów. Ich wykorzystanie wymaga jednak rozbudowanych kontaktów z krajowymi i zagranicznymi partnerami gospodarczymi oraz centrami kultury i technologii. Uruchomienie wewnętrznych czynników rozwoju regionu oraz budowa odpowiednich struktur organizacyjnych warunkowane jest pozyskiwaniem zasobów Unii Europejskiej oraz ich racjonalnym wykorzystywaniem. Znacznym utrudnieniem może być tutaj deficyt kadr znających zasady funkcjonowania międzynarodowych agend i obytych w realiach europejskich instytucji.

                        Osobną kwestią determinującą „otwarcie na świat” województwa jest jego komunikacyjna dostępność. Pomimo optymalnego, jak na polskie warunki, położenia Dolnego Śląska gwałtownie potrzebne są w tej materii inwestycje i działania organizacyjno-administracyjne wprowadzające Dolny Śląsk w przestrzeń europejską – port lotniczy, kolej, powiązania drogowe oraz dostępność (także ekonomiczna) do sieci teleinformatycznych.

                        Dla realizacji celu niezbędna jest także promocja regionu, umożliwiająca „sprzedanie” atutów województwa oraz pozyskanie partnerów do współpracy. Dobrym sposobem na popularyzację Dolnego Śląska jest rozwój turystyki i przyciągnięcie zagranicznych turystów bogactwem atrakcji przyrodniczych, krajobrazowych oraz kulturowych. Wymaga to jednak dużego nakładu środków w celu zabezpieczenia adekwatnej bazy (standardów) oraz urozmaicenia oferty wypoczynkowej.

                        Otwarcie na świat w pierwszym rzędzie przekłada się na współpracę z sąsiadami, w tym głównie aktywizację gospodarczą pogranicza. Partnerami dla Dolnego Śląska, szczególnie ważnymi z racji wspólnych problemów i projektów infrastrukturalnych (jak np. A4, A3, Odra 2006) są inne województwa w kraju. W perspektywie akcesji do UE szczególną rolą regionu może być współpraca ze Wschodem, zwłaszcza w aspektach związanych z przekazywaniem wzorców europejskich wzbogaconych o polskie doświadczenia.

§ 4

Oczekiwane efekty realizacji kontraktu

1) Podstawowe rezultaty kontraktu

Cel szczegółowy

Wskaźniki

1. Integracja dolnośląska

Wzrost długości dróg (w tym wojewódzkich).

Skrócenie przeciętnego czasu przejazdu środkami komunikacji indywidualnej.

Wzrost liczby korzystających z noclegów w obiektach turystycznych.

Wzrost liczby mieszkań oddanych do użytku (w tym na wsi).

Wzrost liczby eksponatów w muzeach regionu.

2. Renesans cywilizacyjny

Wzrost liczby podmiotów gospodarczych sektora prywatnego.

Wzrost stopnia powszechności korzystania przez ludność z wodociągu sieciowego.

Wzrost stopnia powszechności korzystania przez ludność z kanalizacji.

Wzrost liczby ludności obsługiwanej przez oczyszczalnie ścieków.

Wzrost udziału dróg publicznych o nawierzchni twardej ulepszonej.

Poprawa klas czystości rzek płynących przez region.

Wzrost liczby mieszkań oddawanych do użytku.

Wzrost liczby studentów szkół wyższych.

3. Społeczeństwo obywatelskie

Wzrost liczby przychodni rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych

Wzrost liczby miejsc w placówkach stacjonarnej pomocy społecznej.

Wzrost poziomu adaptacji zawodowej bezrobotnych osób niepełnosprawnych.

Zmniejszenie liczby popełnianych przestępstw.

Wzrost frekwencji w wyborach parlamentarnych i samorządowych.

Wzrost liczby kandydatów na radnych w wyborach samorządowych.

4. Innowacyjna gospodarka

Wzrost liczby podmiotów i kapitału zaangażowanego w specjalnych strefach ekonomicznych.

Wzrost wartości nakładów inwestycyjnych w regionie.

Wzrost udziału pracujących w sektorze usługowym.

Wzrost udziału odpadów selekcjonowanych i utylizowanych.

Zmniejszenie globalnego zużycia wody w gospodarce regionu.

Wzrost udziału „dużych” indywidualnych gospodarstw rolnych.

Zwiększenie liczby rolników zrzeszonych w grupach producenckich.

Liczba stworzonych i utrzymanych miejsc pracy.

Zmniejszenie liczby bezrobotnych absolwentów szkół, szkoleń i kursów w regionie.

Wzrost liczby pracujących w dziedzinach pozarolniczych na wsi.

Wzrost liczby kuracjuszy w obiektach lecznictwa uzdrowiskowego.

Otwarcie na świat

Wzrost liczby podmiotów z udziałem kapitału zagranicznego.

Wzrost wartości kapitału podstawowego spółek z kapitałem zagranicznym.

Wzrost liczby cudzoziemców korzystających z noclegów w obiektach turystycznych.

Wzrost liczby międzynarodowych połączeń lotniczych z Wrocławia.

Wzrost liczby osób przekraczających przejścia graniczne w regionie.

2) Podstawowe wskaźniki oddziaływania kontraktu

Wskaźnik

Wartość

Stopa bezrobocia

Zmniejszenie stopy bezrobocia lub powstrzymanie wzrostu stopy bezrobocia.

Liczba zarejestrowanych przedsiębiorstw na 1000 mieszkańców

Wzrost liczby zarejestrowanych podmiotów gospodarczych lub zahamowanie spadku wartości wskaźnika.

Liczba pracujących w dziedzinach pozarolniczych na wsi

Wzrost liczby pracujących w dziedzinach pozarolniczych na wsi.

Liczba osób korzystających z noclegów w obiektach turystycznych

Wzrost liczby korzystających z noclegów w obiektach turystycznych lub zahamowanie spadku ilości korzystających z noclegów.

Wskaźniki zanieczyszczenia wód i powietrza

Obniżenie wskaźników zanieczyszczeń wód i powietrza lub zahamowanie wzrostu przedmiotowych wskaźników.

Wysokość dochodów własnych budżetów jednostek samorządu terytorialnego województwa na 1 mieszkańca

Wzrost dochodów własnych budżetów gmin na 1 mieszkańca.