ZAŁACZNIK NR 2. STRATEGIA ROZWOJU REGIONALNEGO
§ 1
Cel generalny
„Strategiczny
cel rozwoju to stworzenie kompleksu uwarunkowań sprawiających, że na Dolnym Śląsku da
się żyć w spokoju ducha, w zgodzie z ludźmi i w harmonii z naturą”.
§ 2
Cele szczegółowe
– INTEGRACJA
DOLNOŚLĄSKA: konieczność budowania tożsamości i więzi regionalnych. Zapewnienie spójności
rozwoju województwa w wielu aspektach (komunikacyjnym, urbanistycznym, edukacyjnym oraz
informacyjnym). Oczywistym warunkiem powodzenia tych zamierzeń jest współdziałanie
samorządów, przy przejrzystych procesach decyzyjnych.
– RENESANS
CYWILIZACYJNY: obejmuje działania zmierzające do poprawy sytuacji w zakresie edukacji,
zwłaszcza w kontekście wyrównania szans edukacyjnych w regionie. Ponadto kładzie
się nacisk na wzmacnianie roli kultury jako nośnika tożsamości w regionie.
– SPOŁECZEŃSTWO
OBYWATELSKIE: koncentruje się na rozwijaniu i promowaniu aktywności obywatelskiej.
– INNOWACYJNA
GOSPODARKA: wyraźnie akcentuje konieczność wprowadzania szeroko rozumianych innowacji w
sektor ekonomiczny województwa. Ponadto całość działań gospodarczych powinna być
silnie skorelowana z polityką zatrudnienia i kształceniem na wysokim poziomie.
Konieczne jest również zwiększanie atrakcyjności inwestowania w regionie.
– OTWARCIE
NA ŚWIAT: wykorzystanie renty geograficznej wynikającej ze specyficznego i korzystnego
położenia Dolnego Śląska. Szczególnie ważne będą zatem dobre kontakty nie tylko z
bezpośrednimi sąsiadami, ale również z innymi partnerami zagranicznymi. Ponadto ważne
będzie pozyskanie i efektywne wykorzystanie środków z Unii Europejskiej oraz
profesjonalna promocja regionu.
Cel
generalny oraz wyżej wymienione cele szczegółowe, jak również wyniki analizy sytuacji
społeczno-gospodarczej województwa dolnośląskiego stanowią przesłankę do
określenia priorytetów i działań operacyjnych, które należy podjąć w okresie 2001–2002
w celu realizacji celów Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego.
Strategia
stanowi wizję długofalowego rozwoju regionu. Program Wojewódzki jest zbiorem wybranych
krótkoterminowych priorytetów i działań, których realizacja ma prowadzić do
osiągnięcia celów długoterminowych.
Działania
zaprojektowane w ramach Zintegrowanego Programu Wojewódzkiego odpowiadają zatem
układowi sfer i domen wymienionych w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego:
–
Sfera gospodarcza: domena
przedsiębiorczości, domena infrastruktury, domena zatrudnienia,
–
Sfera przestrzenna: domena
środowiska, domena obszarów wiejskich, domena rekreacji i turystyki,
–
Sfera socjalna: domena
zdrowia, domena opieki społecznej, domena bezpieczeństwa,
–
Sfera zasobów ludzkich:
domena edukacji, domena kultury, domena samorządności.
Uwzględniając
układ sfer i domen ujętych w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego, określono
priorytety Zintegrowanego Programu Wojewódzkiego:
–
Priorytet A: Rozwój
gospodarczy
–
Priorytet B: Infrastruktura
techniczna
–
Priorytet C: Środowisko
–
Priorytet D: Rozwój
obszarów wiejskich
–
Priorytet E: Infrastruktura
społeczna
–
Priorytet F: Kultura
Priorytety
Zintegrowanego Programu Wojewódzkiego zostały uszczegółowione poprzez wskazanie
działań, które odpowiadają działaniom wymienionym w matrycy logicznej strategii
rozwoju województwa.
Przy
określaniu priorytetów Zintegrowanego Programu Wojewódzkiego posłużono się
dokumentem pn. „ESDP – European Spatial Development Perspective – towards balanced
and sustainable development of the territory of the European Union” „(ESDP –
Europejska Perspektywa Rozwoju Przestrzennego – ku harmonijnemu i zrównoważonemu
rozwojowi terytorium Unii Europejskiej” opublikowanym przez Komisję Europejską w maju
1999 r.).
Poniżej
przedstawiony schemat nr 1 zawiera spis
priorytetów i działań Zintegrowanego Programu Wojewódzkiego. Schemat nr 2 i 3
ilustruje, w jaki sposób priorytety i działania ZPW zawierają się w sferach i domenach
określonych w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego.
Schemat nr 1:
Priorytety i działania w Zintegrowanym Programie Wojewódzkim
Priorytet A |
Priorytet B |
Priorytet C |
Priorytet D |
Priorytet E |
Priorytet F |
Rozwój gospodarczy |
Infrastruktura techniczna |
Środowisko |
Rozwój obszarów
wiejskich |
Infrastruktura społeczna |
Kultura |
Działanie A 1 |
Działanie B 1 |
Działanie C 1 |
Działanie D 1 |
Działanie E 1 |
Działanie F 1 |
Wzrost poziomu atrakcyjności inwestycyjnej regionu |
Rozwój infrastruktury transportowej o znaczeniu wojewódzkim |
Ochrona i poprawa stanu środowiska |
Podniesienie poziomu wykształcenia ludności wiejskiej |
Poprawa jakości kształcenia i jego dostosowanie do potrzeb regionalnego rynku pracy |
Dbałość o dziedzictwo kulturowe Dolnego Śląska |
Działanie A 2 |
Działanie B 2 |
Działanie C 2 |
Działanie D 2 |
Działanie E 2 |
Działanie F 2 |
Rozwój sektora małej i średniej przedsiębiorczości |
Rozwój infrastruktury technicznej o charakterze użyteczności publicznej |
Poprawa zabezpieczeń przeciwpowodziowych |
Modernizacja rolnictwa |
Stwarzanie warunków sprzyjających wzrostowi zatrudnienia |
Upowszechnianie kultury na Dolnym Śląsku |
Działanie A 3 |
|
Działanie C 3 |
Działanie D 3 |
Działanie E 3 |
Działanie F 3 |
Rozwój sfery otoczenia biznesu |
|
Poprawa gospodarki wodnej w regionie |
Wzrost powszechności korzystania ludności wiejskiej z usług infrastruktury technicznej i społecznej |
Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom społecznym |
Wspieranie tożsamości kulturalnej mieszkańców województwa |
Działanie A 4 |
|
|
|
Działanie E 4 |
Działanie F 4 |
Rozwój turystyki |
|
|
|
Restrukturyzacja ochrony zdrowia |
Poprawa stanu infrastruktury technicznej służącej kulturze |
|
|
|
|
Działanie E 5 |
|
|
|
|
|
Zmiany w stylu życia |
|
|
|
|
|
Działanie E 6 |
|
|
|
|
|
Poprawa stanu bezpieczeństwa publicznego |
|
Schemat nr 2: Działania
w ZPW w układzie sfer i domen strategii rozwoju województwa – sfera gospodarki
i przestrzeni
Sfery strategii |
SFERA GOSPODARCZA |
SFERA PRZESTRZENI |
||||
Domeny strategii |
Przedsiębiorczość |
Infrastruktura |
Zatrudnienie |
Środowisko |
Obszary wiejskie |
Turystyka |
Działania ZPW |
Działanie A 1 |
Działanie B 1 |
Działanie E 2 |
Działanie C 1 |
Działanie D 1 |
Działanie A 4 |
|
Wzrost poziomu atrakcyjności inwestycyjnej regionu |
Rozwój infrastruktury transportowej o znaczeniu wojewódzkim |
Stwarzanie warunków sprzyjających wzrostowi zatrudnienia |
Ochrona i poprawa stanu środowiska |
Podniesienie poziomu wykształcenia ludności wiejskiej |
Rozwój turystyki |
|
Działanie A 2 |
Działanie B 2 |
|
Działanie C 2 |
Działanie D 2 |
|
|
Rozwój sektora małej i średniej przedsiębiorczości |
Rozwój infrastruktury technicznej o charakterze użyteczności publicznej |
|
Poprawa zabezpieczeń przeciwpowodziowych |
Modernizacja rolnictwa |
|
|
Działanie A 3 |
|
|
Działanie C 3 |
Działanie D 3 |
|
|
Rozwój sfery otoczenia biznesu |
|
|
Poprawa gospodarki wodnej w regionie |
Wzrost powszechności korzystania ludności wiejskiej z
usług infrastruktury technicznej i społecznej |
|
Schemat nr 3: Działania
w ZPW w układzie sfer i domen strategii rozwoju województwa – sfera socjalna i
zasobów ludzkich
Sfery strategii |
SFERA SOCJALNA |
SFERA ZASOBÓW
LUDZKICH |
|||
Domeny strategii |
Zdrowie |
Opieka społeczna |
Bezpieczeństwo |
Edukacja |
Kultura |
Działania ZPW |
Działanie E 4 |
Działanie E 3 |
Działanie E 6 |
Działanie E 1 |
Działanie F 1 |
|
Restrukturyzacja ochrony zdrowia |
Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom społecznym |
Poprawa stanu bezpieczeństwa publicznego |
Poprawa jakości kształcenia i jego dostosowanie do potrzeb
regionalnego rynku pracy |
Dbałość o dziedzictwo kulturowe Dolnego Śląska |
|
Działanie E 5 |
|
|
|
Działanie F 2 |
|
Zmiany w stylu życia |
|
|
|
Upowszechnianie kultury na Dolnym Śląsku |
|
|
|
|
|
Działanie F 3 |
|
|
|
|
|
Wspieranie tożsamości kulturalnej mieszkańców województwa |
|
|
|
|
|
Działanie F 4 |
|
|
|
|
|
Poprawa stanu infrastruktury technicznej służącej kulturze |
§ 3
Uzasadnienie
wyboru celu szczegółowego
Integracja
dolnośląska: z przyczyn historycznych Dolny Śląsk jest pod względem wewnętrznej
spoistości w gorszej sytuacji niż inne regiony Polski o podobnym potencjale. Dla
stabilnego rozwoju całego województwa fundamentalne znaczenie ma rozwijanie
i kultywowanie, a niekiedy wręcz kreowanie więzi regionalnych, tylko regiony
spoiste wewnętrznie i ze społecznością świadomą wspólnoty celów mają szanse na
sprostanie konkurencji.
Integracja
dolnośląska obejmować musi więc szerokie spektrum działań. Przede wszystkim jest to
budowanie tożsamości i wzmacnianie więzi mieszkańców z regionem. Tożsamość
dolnośląska powinna stanowić ważny element tożsamości polskiej, nawiązując do
wielokulturowości ludności, która zasiedliła te ziemie, przybywając z różnych stron
Polski, i wynikającej z tego swoistej „otwartości” Dolnoślązaków. Cecha ta
jest szczególnie ważna w kontekście misji regionu – łączenia Polski z Europą,
otwierania się na świat i sąsiadów.
Naturalnym
podłożem tożsamości powinna być duma i patriotyzm lokalny, osiągnięcia gospodarcze
i społeczne. Integracja dolnośląska powinna obejmować działania służące promocji
dolnośląskich dokonań, osiągnięć, produktów, firm, zarówno w dziedzinie
gospodarki, jak również kultury, edukacji, turystyki i sportu.
Warunkiem
integracji jest zapewnienie spójności rozwoju województwa – zwłaszcza zaś
wspieranie obszarów problemowych przy wykorzystaniu energii rozwojowej ośrodków
dynamicznego wzrostu, w tym poprzez integrację lokalnych rynków pracy. Konieczne są
zatem działania wzmacniające policentryczną organizację układu
osadniczo-gospodarczego Dolnego Śląska, głównie poprzez modernizację systemu
komunikacyjnego oraz sieci usług publicznych w regionie, obejmujących między innymi
usługi handlowe, finansowe, edukacyjne, zdrowotne itp. Infrastrukturalne inwestycje
scalające województwo obejmują także zaspokojenie potrzeb sprawnego obiegu wiadomości
i idei poprzez wprowadzenie regionu w przestrzeń informacyjną, a więc wykorzystanie
najnowszych zastosowań teleinformatyki.
Ostatnim,
choć wcale nie najmniej istotnym, obszarem działań na rzecz integracji Dolnego Śląska
jest kreowanie współpracy wewnątrzregionalnej dla realizacji ważnych przedsięwzięć.
Harmonijny rozwój województwa wymaga współdziałania samorządów różnego szczebla
oraz partnerów gospodarczych.
Renesans
cywilizacyjny: przeszkodą w wypełnianiu przez Dolny Śląsk misji wiązania Polski z
Europą, a także zapewnienia odpowiednich warunków życia mieszkańców, jest wciąż
jeszcze pewne zapóźnienie cywilizacyjne, objawiające się niedostatkami
infrastrukturalnymi, zanieczyszczeniem środowiska i krajobrazu czy też zaniedbaniem
otoczenia. Trwające wiele dziesiątek lat chroniczne niedoinwestowanie dolnośląskiej
infrastruktury spowodowało jej głęboką zapaść. Jest to szczególnie bolesne, gdyż
kontrastuje wyraźnie z osiągnięciami wcześniejszych mieszkańców tych ziem, jak
również naszych sąsiadów.
W
renesansie cywilizacyjnym priorytetową rolę odgrywa edukacja – kształtowanie nawyków
cywilizacyjnych i umiejętności ich zaspokajania to najprostszy i najtańszy sposób
poprawy obecnego stanu rzeczy. Dlatego też istotne jest wyrównywanie szans edukacyjnych
w regionie oraz zapewnienie powszechnego dostępu do oświaty, zwłaszcza dla dzieci
i młodzieży z małych miejscowości oraz ze środowisk biednych i patologicznych.
Potrzebny jest zróżnicowany system edukacji, rozwijający rozmaite predyspozycje i
przygotowujący do różnych zawodów.
Renesans cywilizacyjny obejmuje także uporządkowanie spraw
związanych z publiczną przestrzenią – począwszy od kwestii estetyki krajobrazu i
utrzymywania czystości, poprzez problemy racjonalnego wykorzystania i udostępniania
walorów środowiska przyrodniczego, aż po zagadnienia związane ze sztuką, konsumpcją
kultury oraz praworządnością i publicznym bezpieczeństwem.
Społeczeństwo
obywatelskie: samorządy nie mogą ograniczać się jedynie do zarządzania, ich głównym
zadaniem jest pełnienie roli rzecznika i lidera mieszkańców. Jest to jednak możliwe
tylko wtedy, gdy zaplecze samorządu stanowi ukształtowana społeczność obywatelska. Równocześnie
realizacja generalnego celu strategii może nastąpić tylko poprzez szerokie
zaangażowanie i współpracę regionalnych aktorów, działających na różnych
poziomach i układach kompetencyjnych.
Naturalnym
zalążkiem takiej społeczności są związki, stowarzyszenia i organizacje mieszkańców.
Zaspokojenie potrzeb mieszkańców, ekspresja ich aspiracji i realizacja inicjatyw możliwa
jest przy otwartości na aktywność obywatelską i jej wspieranie przez organy
samorządowe. Dlatego też podstawą w realizacji tego celu powinno być stworzenie
mechanizmów regulujących zasady i sposoby współpracy między organami administracji
publicznej, przedsiębiorstw, mediów, organizacji reprezentujących interesy mieszkańców
oraz obywatelskich inicjatyw, tak by w jak największym stopniu wykorzystano potencjał do
społecznego współdziałania w zakresie wspólnego dobra.
Należy
zauważyć, że sukces regionu zależeć może w pewnej mierze również od pozyskiwania
środków zewnętrznych. Niezbędne przy tym nieformalne lobby regionalne funkcjonujące w
różnych strukturach, tworzone może być jedynie przez społeczność nawykłą do
aktywności obywatelskiej.
Innowacyjna
gospodarka: fundamentem rozwoju Dolnego
Śląska musi być sukces gospodarczy. W sytuacji, gdy tradycyjne gałęzie regionalnej
gospodarki (z małymi wyjątkami) przeżywają kryzys lub podlegają gwałtownej
restrukturyzacji, najbardziej realne szanse na zmianę pozycji konkurencyjnej regionu
leżą w innowacyjnej przedsiębiorczości. Warunkiem jej rozwoju jest wsparcie
polityczne, infrastrukturalne i kapitałowe dla pojawiających się talentów
technologicznych i organizacyjnych. Patronowanie narodzinom regionalnego systemu
innowacyjnego jest głównym zadaniem samorządu w sferze gospodarczej. Celem jest
gospodarka oparta na wiedzy.
Regionalna
polityka inwestycyjna winna nastawić się na wyszukiwanie i obsadzanie luk na wąskich i
wyspecjalizowanych rynkach. Należy przy tym starannie wyważać korzyści krótko- i długookresowe
Pod
względem geologicznym Dolny Śląsk został szczodrze obdarowany przez naturę. Stwarza
to wyjątkowe szanse dla rozwoju przemysłu bazującego na surowcach mineralnych i turystyki.
W gospodarce globalnej posiadanie zasobów naturalnych nie gwarantuje jeszcze sukcesu
rozwojowego, dlatego zmian wymagają dotychczasowe sposoby wykorzystywania tych atutów.
Regionalne
systemy innowacyjne bazują na dynamicznej gospodarce sprawnie współpracującej z
instytucjami badawczo-rozwojowymi. Na Dolnym Śląsku taki układ musi dopiero powstać.
Istotnym atutem są tu dobre uczelnie wyższe, które mogą stać się zalążkiem systemu
innowacyjnego. Wymaga to jednak modyfikacji modelu ich funkcjonowania w kierunku odejścia
od struktur instytucjonalnych w kierunku zadaniowych zespołów interdyscyplinarnych i
porzuceniu kryteriów formalnych na rzecz pragmatycznych.
Otwarcie na świat:
konkurencyjny rozwój Dolnego Śląska musi być oparty przede wszystkim na wyjątkowości
lokalnych atutów. Ich wykorzystanie wymaga jednak rozbudowanych kontaktów z krajowymi i
zagranicznymi partnerami gospodarczymi oraz centrami kultury i technologii. Uruchomienie
wewnętrznych czynników rozwoju regionu oraz budowa odpowiednich struktur organizacyjnych
warunkowane jest pozyskiwaniem zasobów Unii Europejskiej oraz ich racjonalnym
wykorzystywaniem. Znacznym utrudnieniem może być tutaj deficyt kadr znających zasady
funkcjonowania międzynarodowych agend i obytych w realiach europejskich instytucji.
Osobną
kwestią determinującą „otwarcie na świat” województwa jest jego komunikacyjna
dostępność. Pomimo optymalnego, jak na polskie warunki, położenia Dolnego Śląska
gwałtownie potrzebne są w tej materii inwestycje i działania
organizacyjno-administracyjne wprowadzające Dolny Śląsk w przestrzeń europejską –
port lotniczy, kolej, powiązania drogowe oraz dostępność (także ekonomiczna) do sieci
teleinformatycznych.
Dla
realizacji celu niezbędna jest także promocja regionu, umożliwiająca „sprzedanie”
atutów województwa oraz pozyskanie partnerów do współpracy. Dobrym sposobem na
popularyzację Dolnego Śląska jest rozwój turystyki i przyciągnięcie zagranicznych
turystów bogactwem atrakcji przyrodniczych, krajobrazowych oraz kulturowych. Wymaga to
jednak dużego nakładu środków w celu zabezpieczenia adekwatnej bazy (standardów) oraz
urozmaicenia oferty wypoczynkowej.
Otwarcie
na świat w pierwszym rzędzie przekłada się na współpracę z sąsiadami, w tym głównie
aktywizację gospodarczą pogranicza. Partnerami dla Dolnego Śląska, szczególnie ważnymi
z racji wspólnych problemów i projektów infrastrukturalnych (jak np. A4, A3, Odra 2006)
są inne województwa w kraju. W perspektywie akcesji do UE szczególną rolą regionu
może być współpraca ze Wschodem, zwłaszcza w aspektach związanych z przekazywaniem
wzorców europejskich wzbogaconych o polskie doświadczenia.
§ 4
1) Podstawowe
rezultaty kontraktu
Cel szczegółowy |
Wskaźniki |
1. Integracja dolnośląska |
Wzrost długości dróg (w tym wojewódzkich). Skrócenie przeciętnego czasu przejazdu środkami
komunikacji indywidualnej. Wzrost liczby korzystających z
noclegów w obiektach turystycznych. Wzrost liczby mieszkań oddanych do użytku (w tym na wsi). Wzrost liczby eksponatów w muzeach regionu. |
2. Renesans cywilizacyjny |
Wzrost liczby podmiotów gospodarczych sektora prywatnego. Wzrost stopnia powszechności korzystania przez ludność z
wodociągu sieciowego. Wzrost stopnia powszechności korzystania przez ludność z
kanalizacji. Wzrost liczby ludności obsługiwanej przez oczyszczalnie
ścieków. Wzrost udziału dróg publicznych o nawierzchni twardej
ulepszonej. Poprawa klas czystości rzek płynących przez region. Wzrost liczby mieszkań oddawanych do użytku. Wzrost liczby studentów szkół wyższych. |
3. Społeczeństwo obywatelskie |
Wzrost liczby przychodni rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych
Wzrost liczby miejsc w placówkach stacjonarnej pomocy społecznej. Wzrost poziomu adaptacji zawodowej bezrobotnych osób niepełnosprawnych. Zmniejszenie liczby popełnianych przestępstw. Wzrost frekwencji w wyborach parlamentarnych i
samorządowych. Wzrost liczby kandydatów na radnych w wyborach samorządowych. |
4. Innowacyjna gospodarka |
Wzrost liczby podmiotów i kapitału zaangażowanego w
specjalnych strefach ekonomicznych. Wzrost wartości nakładów inwestycyjnych w regionie. Wzrost udziału pracujących w sektorze usługowym. Wzrost udziału odpadów selekcjonowanych i utylizowanych. Zmniejszenie globalnego zużycia wody w gospodarce regionu. Wzrost udziału „dużych” indywidualnych gospodarstw
rolnych. Zwiększenie liczby rolników zrzeszonych w grupach
producenckich. Liczba stworzonych i utrzymanych miejsc pracy. Zmniejszenie liczby bezrobotnych absolwentów szkół,
szkoleń i kursów w regionie. Wzrost liczby pracujących w dziedzinach pozarolniczych na
wsi. Wzrost liczby kuracjuszy w obiektach lecznictwa
uzdrowiskowego. |
Otwarcie na świat |
Wzrost liczby podmiotów z udziałem kapitału zagranicznego. Wzrost wartości kapitału podstawowego spółek z kapitałem
zagranicznym. Wzrost liczby cudzoziemców korzystających
z noclegów w obiektach turystycznych. Wzrost liczby międzynarodowych połączeń lotniczych z
Wrocławia. Wzrost liczby osób przekraczających przejścia graniczne w
regionie. |
2) Podstawowe
wskaźniki oddziaływania kontraktu
Wskaźnik |
Wartość |
Stopa bezrobocia |
Zmniejszenie stopy bezrobocia lub powstrzymanie wzrostu stopy
bezrobocia. |
Liczba zarejestrowanych przedsiębiorstw na 1000 mieszkańców
|
Wzrost liczby zarejestrowanych podmiotów gospodarczych lub
zahamowanie spadku wartości wskaźnika. |
Liczba pracujących w dziedzinach pozarolniczych na wsi |
Wzrost liczby pracujących w dziedzinach pozarolniczych na
wsi. |
Liczba osób korzystających z noclegów w obiektach
turystycznych |
Wzrost liczby korzystających z noclegów w obiektach
turystycznych lub zahamowanie spadku ilości korzystających z noclegów. |
Wskaźniki zanieczyszczenia wód i powietrza |
Obniżenie wskaźników zanieczyszczeń wód i powietrza
lub zahamowanie wzrostu przedmiotowych wskaźników. |
Wysokość dochodów własnych budżetów jednostek samorządu
terytorialnego województwa na 1 mieszkańca |
Wzrost dochodów własnych budżetów gmin na 1 mieszkańca. |