1152 UCHWAŁA
RADY GMINY PIELGRZYMKA
z dnia 20 czerwca 2001 r. w sprawie uchwalenia
regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr
106, poz. 469, Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr
107, poz. 686, Nr 113, poz. 734, nr 123, poz. 775, z 1998 r. Nr 155, poz.
1014, Nr 162, poz. 1162, z 2000 r. Nr 26, poz. 306, nr 48, poz. 552, Nr 62,
poz. 718, Nr 88, poz. 985, Nr 91, poz. 1009 i Nr 95, poz. 1041 i z 2001 r. Nr
45, poz. 497) Rada Gminy uchwala, co następuje: |
§
1
Uchwala się regulamin organizacyjny Urzędu Gminy
w Pielgrzymce stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.
§ 3
Tracą moc uchwały Rady Gminy Pielgrzymka:
– nr VIII/31/95 z dnia 3 lutego
1995 r. w sprawie przyjęcia regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy,
– nr XXXIX/199/97 z dnia 19 grudnia 1997 r. w sprawie wprowadzenia
zmian w regulaminie organizacyjnym Urzędu Gminy.
Załącznik
do uchwały Rady Gminy Pielgrzymka z dnia 20 czerwca 2001 r. (poz. 1152)
§
1
Urząd Gminy zwany dalej urzędem
realizuje zadania:
1) własne gminy, wynikające z
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13,
poz. 74 z późn. zm.),
2) zlecone z
zakresu administracji rządowej,
3) przyjęte w drodze porozumień
administracyjnych.
§
2
1. Kierownikiem
urzędu jest wójt.
2. Wójt kieruje pracą urzędu przy
pomocy sekretarza gminy i skarbnika gminy.
§ 3
Do wyłącznej kompetencji wójta
należy:
1) organizowanie
pracy zarządu,
2) kierowanie bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentowanie jej na
zewnątrz,
3) prowadzenie
gospodarki finansowej gminy,
4) gospodarowanie
funduszami urzędu,
5) jest
gminnym szefem obrony cywilnej,
6) składanie oświadczeń woli w
sprawach zarządu mieniem gminy,
7) odpowiadanie
na wnioski i interpelacje radnych,
8)
sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością:
– sekretarza gminy,
– skarbnika gminy,
– radcy prawnego,
– kierowników
gminnych jednostek organizacyjnych.
§
4
Sekretarz gminy wykonuje w imieniu
wójta funkcję kierownika administracyjnego urzędu, a w przypadku nieobecności
wójta również funkcję kierownika urzędu.
§ 5
Do zadań sekretarza gminy należy:
1) zapewnienie
zgodności z obowiązującymi przepisami prawa wydawanych decyzji
administracyjnych i działania urzędu,
2) opracowywanie
projektu regulaminu organizacyjnego urzędu oraz uaktualnianie go w miarę potrzeby,
3) opracowywanie
zakresów czynności dla poszczególnych stanowisk pracy,
4) organizowanie
pracy urzędu i koordynowanie działalności podejmowanej przez poszczególne
komórki organizacyjne,
5) nadzorowanie
dyscypliny pracy w urzędzie,
6) nadzór nad
prowadzeniem spraw osobowych pracowników urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych
gminy,
7) dbałość o
podnoszenie kwalifikacji pracowników,
8) prowadzenie
kontroli wewnętrznej urzędu,
9) współpraca
z Radą w zakresie prawidłowego przygotowania materiałów na obrady sesji,
komisji,
11) prowadzenie
spraw gminy powierzonych przez wójta gminy w zakresie ustalonym przez Zarząd,
12) nadzorowanie
przestrzegania zasady rzetelnego i terminowego załatwiania spraw obywateli,
13) nadzorowanie przestrzegania instrukcji
kancelaryjnej.
§ 6
Skarbnik gminy zapewnia prawidłowe funkcjonowanie
gospodarki finansowej, pełni równocześnie funkcję kierownika referatu
finansowego.
§ 7
Do
zadań skarbnika gminy należy:
1) wykonywanie
zadań i obowiązków wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 maja
1991 r. w sprawie praw i obowiązków głównych księgowych, budżetów, jednostek
budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych,
2) nadzorowanie
całokształtu prac, właściwego naliczania i poboru podatków oraz opłat,
prawidłowej rachunkowości i ewidencji majątku gminy,
3) opracowywanie
projektów budżetu gminy,
4) przekazywanie
pracownikom oraz kierownikom podległych jednostek organizacyjnych wytycznych
oraz danych niezbędnych do opracowania projektu planu budżetowego,
5) czuwanie
nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej,
6) sprawowanie
nadzoru nad pracą referatu finansowego,
7) dokonywanie
kontrasygnaty czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych,
8) opiniowanie
decyzji wywołujących skutki finansowe dla budżetu,
9) opracowywanie
okresowych analiz i sprawozdań z realizacji budżetu,
10) kontrolowanie
gospodarki finansowej podległych jednostek organizacyjnych.
§ 8
Zastępca skarbnika gminy:
1) pełni
obowiązki skarbnika w razie jego nieobecności,
2) wykonuje inne zadania w zakresie powierzonym mu przez skarbnika
gminy.
§
9
W
urzędzie funkcjonują następujące komórki organizacyjne:
1. Referat
Finansowy,
2. Samodzielne
stanowiska:
– ds. kultury, sportu i turystyki,
– ds. obywatelskich i wojskowych,
– ds. organizacyjnych,
– ds. gospodarki mieniem gminy,
– ds. rolnych i planowania przestrzennego,
– ds.
budownictwa, inwestycji i ochrony środowiska,
– ds. remontów mienia gminnego, p.poż i OC,
– radca prawny,
– palacz,
– sprzątaczka.
3. Podległość służbową komórek organizacyjnych określa schemat
organizacyjny urzędu, stanowiący załącznik nr 1 do regulaminu.
§ 10
Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych
należy w szczególności:
1) koordynowanie
i stymulowanie procesów rozwoju społeczno-gospodarczego gminy,
2) zapewnienie
właściwej i terminowej realizacji zadań,
3) współdziałanie
z organami samorządowymi i organizacjami działającymi na terenie gminy w
zakresie zadań gminy,
4) współdziałanie
z organami organizacji rządowej,
5) rozpatrywanie
skarg, wniosków i interpretacji wg właściwości,
6) przygotowywanie
okresowych ocen, analiz, informacji i sprawozdań.
§
11
Do zadań Referatu Finansowego
należy:
1) opracowywanie
projektów budżetu gminy,
2) dokonywanie
bieżących i okresowych analiz oraz sprawozdań finansowych,
3) zapewnienie
bilansowania finansowych potrzeb gminy dochodami własnymi i zasilającymi,
4) analiza wykorzystywania budżetu
oraz wnioskowanie zmian w budżecie w celu racjonalnego dysponowania środkami,
5) prowadzenie
obsługi kasowej,
6) naliczanie
podatków i opłat lokalnych, prowadzenie kontroli w tym zakresie,
7) obsługa
finansowa GBP,
8) nadzór i
kontrola nad działalnością finansową podległych gminie jednostek
organizacyjnych,
9) opracowywanie
sprawozdań z wykonania budżetów gminy,
10) współpraca
z Regionalną Izbą Obrachunkową i urzędem skarbowym,
11) wydawanie
zaświadczeń o stanie majątkowym oraz o stanie zaległości podatkowych mieszkańców
gminy,
12) obsługa:
– rady gminy,
– komisji rady,
– jednostek pomocniczych (sołectwa).
Referat Finansowy przy załatwianiu
spraw używa symbolu RF.
Do zadań stanowiska ds. budownictwa,
inwestycji i ochrony środowiska należy:
1) współpraca
ze Starostwem Powiatowym w zakresie nadzoru urbanistyczno-architektonicznego i
budowlanego,
2) wydawanie
decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
3) opracowywanie
zezwoleń na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości, do budynku lub lokalu w
celu wykonania robót budowlanych,
4) przyjmowanie
zawiadomień o oddaniu obiektu budowlanego do użytku,
5) utrzymanie
cmentarzy komunalnych,
6) nadawanie
numeracji nieruchomości,
7) ustanawianie
ograniczenia co do czasu pracy i korzystania z urządzeń technicznych oraz
środków transportu stwarzających dla środowiska uciążliwości z zakresie hałasu
i wibracji,
8) zapewnienie
warunków niezbędnych do ochrony środowiska przed odpadami (wysypiska śmieci)
oraz dbanie o utrzymanie porządku i czystości,
9) nakazywanie
użytkownikowi maszyn lub urządzenia technicznego wykonanie czynności ograniczających
uciążliwość dla środowiska,
10) w
przypadku niezastosowania się użytkownika do nakazu zobowiązanie do
unieruchomienia maszyny lub urządzenia technicznego,
13) prowadzenie
spraw związanych z opiniowaniem decyzji koncesyjnych na eksploatację złóż
surowców mineralnych,
14) budową i
utrzymaniem infrastruktury technicznej gminy:
– wodociągi wiejskie,
– kanalizacja i oczyszczalnia ścieków,
– oświetlenie ulic,
– telefonizacja,
– gazyfikacja,
Stanowisko
przy załatwianiu spraw używa symbolu B.
Do zadań stanowiska ds. remontów
mienia gminnego należy prowadzenie spraw związanych z:
1) budową,
modernizacją i utrzymaniem dróg gminnych,
2) remontami i
utrzymaniem budynków komunalnych,
3) organizowanie
robót publicznych i prac interwencyjnych oraz nadzór nad ich przebiegiem,
4) prowadzenie
spraw związanych z ochroną p.poż.,
5) planowanie, opracowywanie i realizowanie zadań gminy w zakresie
obrony cywilnej,
6) organizowanie
ochrony tajemnicy służbowej,
7) prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w
urzędzie.
Stanowisko przy załatwianiu
spraw używa symbolu RB.
§
15
Do zadań stanowiska ds. organizacyjnych należy:
1) prowadzenie
spraw osobowych pracowników urzędu i kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych oraz socjalnobytowych pracowników urzędu,
2) prowadzenie
sekretariatu urzędu,
3) przyjmowanie,
wysyłanie i rozdzielanie korespondencji oraz prowadzenie jej ewidencji,
4) obsługa
centrali telefonicznej, faksu, kserokopiarki,
5) udzielanie
informacji interesantom i kierowanie ich do właściwych komórek organizacyjnych
urzędu,
6) prowadzenie
rejestru podań, delegacji i zwolnień lekarskich,
7) prenumerata
czasopism,
8) prowadzenie
zbioru uchwał Rady Gminy, protokółów i uchwał Zarządu Gminy,
9) prowadzenie
rejestru skarg i wniosków,
11) współpraca
z Rejonowym Urzędem Pracy w sprawach zatrudnienia bezrobotnych,
12) ewidencji
czasu pracy pracowników, książka wyjść służbowych i prywatnych,
13) prowadzenie archiwum.
Stanowisko przy załatwianiu spraw
używa symbolu OR.
§
16
Do zadań stanowiska ds. rolnych należy:
1) prowadzenie
spraw z zakresu ochrony środowiska, ochrony gospodarki wodnej oraz wykonywanie
kontroli w tym zakresie,
2) prowadzenie
i koordynowanie prac związanych z opracowywaniem, aktualizacją i realizacją
planu zagospodarowania przestrzennego gminy,
3) sprawowanie
administracji w zakresie łowiectwa,
4) ochrona
gatunków rolnych i leśnych,
5) realizowanie
zadań związanych z ochroną przeciwpowodziową,
6) koordynowanie
zadań związanych z melioracją gruntów,
7) realizacja
zadań dotyczących produkcji roślinnej i zwierzęcej,
8) prowadzenie
spraw związanych z komputeryzacją urzędu,
9) prowadzenie
spraw związanych z promocją gminy.
Stanowisko przy załatwianiu spraw
używa symbolu RP.
§
17
Do zadań stanowiska ds. gospodarki
mieniem gminy należy:
1) załatwienie
i prowadzenie spraw dotyczących gospodarki mieszkaniowej i gospodarki lokalami,
2) prowadzenie
spraw związanych z realizacją ustawy o najmie lokali i dodatkach
mieszkaniowych,
3) gospodarowanie
gruntami komunalnymi oraz obrót nieruchomościami stanowiącymi mienie gminy,
4) załatwianie
spraw związanych z przeniesieniem własności sprzedanych nieruchomości gminnych,
5) prowadzenie ewidencji
gospodarstw rolnych (akta osiedleńcze).
Stanowisko przy załatwianiu spraw
używa symbolu GG.
2) udzielanie pomocy organizacjom społecznym i
stowarzyszeniom działającym na rzecz rozwoju kultury i sportu,
3) organizowanie imprez kulturalno-oświatowych i
sportowych,
4) organizowanie
w miarę potrzeb kół i sekcji zainteresowań,
5) współpraca ze szkołami w zakresie organizacji
imprez dla dzieci i młodzieży, szczególnie w dniach wolnych od zajęć szkolnych.
Stanowisko przy
załatwianiu spraw używa symbolu KS.
§
19
Zmiana regulaminu wymaga uchwały Rady Gminy.
§ 20
Integralną część regulaminu stanowią
załączniki:
Zał. nr 1 – Schemat organizacyjny Urzędu Gminy w
Pielgrzymce.
Zał. nr 2 –
Tryb pracy urzędu.
Zał. nr 3 – Organizacja przyjmowania i załatwiania
indywidualnych spraw obywateli.
Zał. nr 4 –
Organizacja działalności kontrolnej.
Zał. nr 5 –
Zasady podpisywania aktów prawnych i innych dokumentów urzędowych.
Zał. nr 6 –
Zabezpieczenie budynku urzędu.
Załącznik nr 1 do regulaminu organizacyjnego urzędu
Załącznik
nr 2 do regulaminu organizacyjnego urzędu
§
1
Czas pracy pracowników samorządowych
nie może przekraczać 40 godzin na tydzień i 8 godzin na dobę.
§ 2
Szczegółowy
rozkład czasu pracy pracowników urzędu ustala wójt zarządzeniem.
§ 3
Czas pracy należy wykorzystać w
pełni na wykonywanie zadań służbowych.
§
4
1. Każdy pracownik po przyjściu do pracy zobowiązany
jest podpisać listę obecności.
2. Jako formę kontroli
wykorzystania czasu pracy stosuje się:
a) listę obecności,
b) ewidencję wyjść w godzinach służbowych,
c) ewidencję wyjazdów (delegacji służbowych),
d) ewidencję zwolnień od pracy
oraz okresów nieobecności w pracy,
e) ewidencję spóźnień do pracy.
3. Brak podpisu pracownika na liście
obecności lub wpisu do ewidencji wyjść w godzinach pracy oznacza nieobecność
wymagającą wyjaśnienia.
4. Listy obecności i zbiory ewidencyjne prowadzi
stanowisko ds. organizacyjnych.
§ 5
Wyjście
pracownika poza teren urzędu w celach służbowych może nastąpić za zgodą
bezpośredniego przełożonego i winno być potwierdzone wpisem do „książki wyjść”.
§
6
Wyjście pracownika w celach
osobistych w czasie pracy dopuszczalne jest tylko w razie konieczności, za
uprzednią zgodą bezpośredniego przełożonego i potwierdzone wpisem do „książki
wyjść”. Nieobecności te podlegają zsumowaniu i potrąceniu z wynagrodzenia bądź
z przysługującego urlopu (wg wyboru pracownika).
§
7
1. Podstawowymi
obowiązkami pracownika są:
a) przestrzeganie
ustalonego w urzędzie czasu pracy i porządku,
b) dokładne i sumienne wykonywanie poleceń przełożonych,
c) przestrzeganie przepisów i
zasad bhp i ppożarowych,
d) przestrzeganie
tajemnicy państwowej i służbowej.
2. Szczególnie
rażącym naruszeniem ustalonego porządku i dyscypliny pracy jest:
a) złe i
niedbałe wykonywanie pracy, a także wykonywanie (w czasie pracy) prac
niezwiązanych z zadaniami wynikającymi za stosunku pracy,
b) spóźnienie
do pracy,
c) samowolne
opuszczanie miejsca pracy bez usprawiedliwienia,
d) stawianie
się do pracy w stanie wskazującym na spożycie alkoholu.
3. Po
zakończeniu pracy wszystkie sprzęty biurowe, urządzenia, pieczątki winny być
zabezpieczone przed dostępem osób trzecich.
§ 8
Pracownikom samorządowym,
którzy wzorowo wypełniają swoje obowiązki, przejawiają inicjatywę i przyczyniają
się szczególnie do wykonywania zadań urzędu może być przyznana pochwała lub
nagroda pieniężna.
Załącznik
nr 3 do regulaminu organizacyjnego urzędu
§
1
1. Indywidualne
sprawy obywateli załatwiane są w terminach określonych w kodeksie postępowania
administracyjnego.
2. Pracownicy urzędu zobowiązani
są do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli,
kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego.
3. Odpowiedzialność za terminowe
i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw obywateli ponoszą pracownicy
urzędu zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków.
4. Kontrolę i koordynację działań
pracowników urzędu w zakresie załatwiania indywidualnych spraw obywateli, w tym
zwłaszcza skarg i wniosków, sprawuje sekretarz gminy.
§ 2
1. Ogólne zasady postępowania ze
sprawami wniesionymi przez obywateli określają Kodeks postępowania
administracyjnego, instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczególne dotyczące
zwłaszcza organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków
obywateli.
2. Sprawy
wniesione przez obywateli do urzędu są ewidencjonowane w spisach i rejestrach
spraw.
3. Stanowisko do spraw organizacyjnych
prowadzi centralny rejestr skarg i wniosków indywidualnych wpływających do
urzędu oraz skarg zgłaszanych w czasie przyjęć interesantów przez wójta.
§ 3
1. Pracownicy obsługujący
interesantów zobowiązani są do:
a) udzielenia
informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnienia treści
obowiązujących przepisów,
b) rozstrzygnięcia
sprawy w miarę możliwości niezwłocznie, a w pozostałych przypadkach w terminach
ustalonych w przepisach,
c) informowania
zainteresowanych o stanie załatwiania ich sprawy,
d) powiadomienia
o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy w przypadku zaistnienia takiej
konieczności,
e) informowania o przysługujących
środkach odwoławczych lub środkach zaskarżenia od wydanych decyzji.
2. Interesanci mają prawo uzyskać
informacje w formie pisemnej lub ustnej.
§ 4
1. Wójt
przyjmuje interesantów w sprawie skarg i wniosków w wyznaczonym dniu tygodnia i
w określonych godzinach.
2. Sekretarz
gminy i pracownicy urzędu przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków
każdego dnia w godzinach urzędowania.
3. Z przyjęć
interesantów w sprawach skarg i wniosków sporządzane są protokoły.
Załącznik
nr 4 do regulaminu organizacyjnego urzędu
§
1
W urzędzie sprawowana jest kontrola
wewnętrzna i zewnętrzna.
§
2
Kontrolę wewnętrzną w urzędzie sprawują:
– wójt, sekretarz gminy i
skarbnik gminy w stosunku do podległych im komórek organizacyjnych.
§ 3
Kontrolę zewnętrzną wykonują
w ramach przyznanych im upoważnień w zakresie obowiązków:
1) wójt, sekretarz
gminy i skarbnik gminy w stosunku do jednostek podporządkowanych gminie,
2) pracownicy
urzędu w stosunku do jednostek podporządkowanych w zakresie właściwości
rzeczowej.
§ 4
Do obowiązków kontrolującego należy:
– rzetelnie
i obiektywne ustalenie staniu faktycznego,
– w razie
stwierdzenia nieprawidłowości, uchybień – ustalenie ich przyczyn i skutków,
– ustalenie
osób odpowiedzialnych za stwierdzone uchybienia.
§
5
Z kontroli kontrolujący zobowiązany
jest sporządzić w 2 egz. protokół. Protokół powinien być zakończony wnioskami.
Załącznik
nr 5 do regulaminu organizacyjnego urzędu
§
1
Wójt podpisuje:
1) zarządzenia,
2) decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu
administracji publicznej,
3) dokumentację związaną z polityką kadrową,
4) umowy, porozumienia,
5) odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych,
posłów i senatorów.
§
2
Wójt może upoważnić sekretarza gminy do wydawania
decyzji administracyjnych z zakresu administracji publicznej.
§
3
Sekretarz
gminy podpisuje korespondencję dotyczącą spraw pozostających z zakresie
czynności pracowników organizacyjnych z wyjątkiem spraw określonych do
osobistej akceptacji wójta.
Załącznik
nr 6 do regulaminu organizacyjnego urzędu
§
1
1. Akta,
pieczątki, maszyny i inne przedmioty (urządzenia) należy zabezpieczyć przed
dostępem osób postronnych.
2. Zabieranie
dokumentów oraz wyposażenia poza teren urzędu wymaga zgody przełożonych.
§ 2
Do przebywania w pomieszczeniu
urzędu po godzinach urzędowania bez zezwolenia mają prawo wójt, sekretarz,
skarbnik, sprzątaczka oraz palacz w pomieszczeniach kotłowni.
§
3
Prawo przebywania w budynku urzędu
poza osobami wymienionymi w § 2 wymaga zezwolenia wójta.
§ 4
Pracownik opuszczający lokal biurowy
obowiązany jest zamknąć lokal, a klucz umieścić w gablocie do tego celu.
§
5
Za zabezpieczenie
pomieszczenia biurowego, w którym odbywa się posiedzenie lub szkolenie poza
godzinami urzędowania, odpowiada pracownik urzędu obsługujący dane posiedzenie
lub szkolenie.
§ 6
Prawo do
dysponowania kluczami budynku urzędu posiadają:
a) wójt, sekretarz, skarbnik oraz pracownicy
dojeżdżający i sprzątaczka,
b) do archiwum zakładowego –
pracownik odpowiedzialny za prowadzenie archiwum,
c) do strychu – sprzątaczka i
pracownik ds. organizacyjnych,
d) do magazynu OC – pracownik ds. OC.