1121

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W JELCZU-LASKOWICACH

z dnia 5 czerwca 2001 r.

w  sprawie  regulaminu  organizacyjnego  Urzędu  Miasta  i  Gminy

Jelcz-Laskowice

       Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:

 

 


§ 1

Zatwierdza się regulamin organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy Jelcz-Laskowice w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała Rady Miejskiej nr VIII/70/99 z dnia 31 marca 1999 r. (z późniejszymi zmianami) w sprawie regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy Jelcz-Laskowice.

 

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta i Gminy Jelcz-Laskowice.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

                                             PRZEWODNICZĄCY

                                                RADY MIEJSKIEJ

                                        MARIAN ORZECHOWSKI


 

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Jelczu-Laskowicach z dnia 5 czerwca 2001 r. (poz. 1121)

 

 

Regulamin Organizacyjny

Urzędu Miasta i Gminy

Jelcz-Laskowice

 


§ 1

Zakres działania i zasady funkcjonowania Urzędu

1.  Urząd Miasta i Gminy, zwany dalej Urzędem, realizuje zadania własne gminy określone ustawami, statutem gminy, uchwałami Rady Miejskiej i Zarządu Miasta i Gminy oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej przekazane gminie z mocy przepisów ogólnie obowiązujących i w drodze porozumień zawartych z właściwymi organami samorządowymi i rządowymi.

2.  Burmistrz, który jest jednocześnie przewodniczącym Zarządu Miasta i Gminy, kieruje pracą Urzędu przy pomocy dwóch zastępców, sekretarza i skarbnika.

3.  Burmistrz jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy.

4.  Przy załatwianiu spraw stosuje się postanowienia Kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

5.  Czynności biurowe i kancelaryjne regulowane są postanowieniami instrukcji czynności kancelaryjnych w urzędach gmin.

§ 2

Struktura organizacyjna Urzędu

1.  Kierownictwo Urzędu:

1) burmistrz,

2) dwóch zastępców burmistrza,

3) sekretarz,

4) skarbnik.

2.  Komórki organizacyjne Urzędu:

  1) Wydział Rolnictwa, Geodezji i Gospodarki Gruntami,

  2) Wydział Inwestycji, Architektury, Urbanistyki i Nadzoru Budowlanego,

  3) Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej,

  4) Wydział Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia,

  5) Wydział Finansowy,

  6) Wydział Organizacji i Spraw Obywatelskich,

  7) Urząd Stanu Cywilnego,

  8) Biuro Rady Miejskiej,

  9) Stanowisko ds. obronnych,

10) Radca prawny.

§ 3

Zasady działania i kompetencje kierownictwa

i komórek organizacyjnych Urzędu

1.  Kierownictwo Urzędu Miasta i Gminy:

1) Burmistrz.

Do zakresu działania i kompetencji burmistrza należy przede wszystkim:

a) kierowanie pracami Zarządu,

b) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

c)  reprezentowanie gminy i jej Urzędu na zewnątrz,

d) przedkładanie Radzie Miejskiej projektów uchwał,

e) wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,

f)   podejmowanie decyzji majątkowych dotyczących zwykłego zarządu mieniem gminy w obowiązującym trybie,

g) podejmowanie innych decyzji należących do kompetencji Urzędu i podpisywanie pism i dokumentów wychodzących na zewnątrz Urzędu,

h)  nadzorowanie realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w ramach gminy,

i)   upoważnianie pracowników Urzędu do podejmowania w imieniu burmistrza decyzji,

j)   wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego i kierownika zakładu pracy w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych gminy,

k)  zatwierdzanie zakresów czynności i odpowiedzialności pracowników Urzędu,

l)   rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między komórkami Urzędu,

m) ogłaszanie budżetu gminy,

n)  wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej,

o) organizowanie akcji ratowniczych w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof,

p) informowanie wojewody o zamiarze przystąpienia gminy do związku komunalnego,

q) przedkładanie wojewodzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwał Rady Miejskiej w terminie 7 dni od ich podjęcia,

r)  składanie Radzie Miejskiej okresowych sprawozdań z realizacji zadań Zarządu,

s)  współdziałanie ze środkami masowego przekazu,

t)   zatwierdzanie dokumentów finansowych,

u)  współpraca z partiami, związkami zawodowymi, stowarzyszeniami i organizacjami społeczno-zawodowymi.

2) Zastępca burmistrza ds. inwestycji, infrastruktury technicznej i rolnictwa:

a) zastępca burmistrza działa w zakresie spraw powierzonych mu przez burmistrza i ponosi przed nim odpowiedzialność,

b) zastępuje burmistrza w razie jego nieobecności,

c)  w oparciu o upoważnienie burmistrza wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,

d) zatwierdza dokumenty finansowe,

e) jest jednocześnie kierownikiem Wydziału Rolnictwa, Geodezji i Gospodarki Gruntami oraz Wydziału Inwestycji, Architektury, Urbanistyki i Nadzoru Budowlanego.

3) Zastępca burmistrza ds. gospodarki komunalnej, mieszkaniowej, oświaty i spraw społecznych:

a) zastępca burmistrza działa w zakresie spraw powierzonych mu przez burmistrza i ponosi przed nim odpowiedzialność,

b) następuje burmistrza w razie jego nieobecności,

c)  w oparciu o upoważnienie burmistrza wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,

d) zatwierdza dokumenty finansowe,

e) jest jednocześnie kierownikiem Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej oraz Wydziału Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia.

4) Skarbnik:

a) skarbnik działa w zakresie spraw powierzonych mu przez burmistrza i ponosi przed nim odpowiedzialność,

b) przygotowuje projekty dochodów i przychodów oraz wydatków i rozchodów budżetowych i funduszy specjalnych,

c)  ustala na podstawie uchwalonego budżetu szczegółowy podział dochodów i wydatków budżetowych oraz harmonogram realizacji dochodów i wydatków budżetu, przedkładając Zarządowi do zaakceptowania,

d) realizuje budżet gminy i przedstawia Zarządowi sprawozdania z jego realizacji,

e) przygotowuje zmiany w budżecie w granicach uprawnień i w zakresie ustalonym w prawie o finansach publicznych oraz przedstawia Zarządowi do zatwierdzenia,

f)   nadzoruje i kontroluje działalność finansową jednostek organizacyjnych i pomocniczych gminy,

g) opiniuje projekty planów finansowych jednostek organizacyjnych gminy powiązanych wynikami finansowymi z budżetem gminy,

h)  na bieżąco prowadzi kontrolę dokumentacji finansowej na stanowiskach pracy Wydziału Finansowego,

i)   prowadzi księgowość oraz przestrzega równowagę i dyscyplinę budżetową,

j)   analizuje i zatwierdza dowody wypłaty pod względem formalnym i rachunkowym,

k)  organizuje i kontroluje prawidłowy obieg dokumentacji niezbędnej dla rachunkowości,

l)   współdziała z bankami oraz instytucjami finansowymi,

m)          sporządza sprawozdania z działalności finansowej i budżetowej gminy.

5) Sekretarz:

a) sekretarz gminy zajmuje się organizacją pracy Urzędu, planowaniem pracy Urzędu oraz problemami związanymi z obsługą interesantów,

b) opracowuje zakresy czynności poszczególnych stanowisk oraz kontroluje realizację tych postanowień,

c)  nadzoruje organizację pracy w Urzędzie, inicjuje usprawnienia, upowszechnia nowoczesne metody organizacji pracy,

d) prowadzi kontrolę wewnętrzną Urzędu,

e) prowadzi sprawy kadrowe,

f)   zapewnia organizację posiedzeń Zarządu,

g) zapewnia przygotowywanie przez merytoryczne komórki organizacyjne Urzędu materiałów na posiedzenia Zarządu oraz dostarczanie ich członkom Zarządu,

h)  prowadzi ewidencję uchwał i postanowień Zarządu i postanowień burmistrza oraz nadzoruje ich realizację,

i)   prowadzi dokumentację prac Zarządu,

j)   prowadzi sprawy związane z doskonaleniem kadr.

2.  Komórki organizacyjne Urzędu.

Do zakresu działania poszczególnych komórek organizacyjnych należy w szczególności:

1) Wydział Rolnictwa, Geodezji i Gospodarki Gruntami:

a) prowadzenie spraw w zakresie produkcji roślinnej,

b) prowadzenie spraw w zakresie hodowli i produkcji zwierzęcej,

c)  prowadzenie spraw w zakresie gospodarki łowieckiej,

d) nadzór nad gospodarką zadrzewieniową,

e) prowadzenie spraw z zakresu osadnictwa rolnego,

f)   sprzedaż gruntów rolnych AWRSP,

g) dzierżawa gruntów rolnych AWRSP i gruntów gminnych,

h)  koordynacja działalności spółek wodnych na terenie gminy,

i)   prowadzenie spraw w zakresie geodezji, kartografii oraz podziału gruntów,

j)   prowadzenie spraw z zakresu gospodarki gruntami, w tym:

     wykup nieruchomości,

     sprzedaż nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych,

     sprzedaż lokali mieszkalnych,

     sprawy uwłaszczeniowe i inne regulacje majątkowe,

     sprawy związane z zakładaniem i regulacją ksiąg wieczystych,

     zlecanie wyceny gruntów i lokali,

     ustalanie opłat z tytułu użytkowania wieczystego i zarządu oraz innych opłat,

     prawo pierwokupu,

     przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,

k)  prowadzenie spraw komunalizacji gruntów,

l)   tworzenie zasobów gruntów na cele budowlane,

m)          najem lokali użytkowych,

n)  prowadzenie spraw związanych z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego, w tym przede wszystkim:

   opracowanie rocznych i wieloletnich programów w zakresie zagospodarowania przestrzennego,

   nadzór nad realizacją miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

o) przygotowywanie ofert dla inwestorów,

p) uzgadnianie usytuowania sieci technicznego uzbrojenia terenu,

q) nazewnictwo ulic i numeracja nieruchomości.

2) Wydział Inwestycji, Architektury, Urbanistyki i Nadzoru Budowlanego:

a) prowadzenie spraw w zakresie nadzoru urbanistyczno-budowlanego,

b) prowadzenie spraw w zakresie nadzoru techniczno-budowlanego,

c)  udzielanie inwstorom wskazań lokalizacyjnych i wydawanie decyzji lokalizacyjnych,

d) uzbrajanie gruntów przeznaczonych na cele komunalne,

e) przygotowanie projektów decyzji o nakazie rozbiórki obiektów nie kwalifikujących się do użytkowania i nie nadających się do remontu,

f)   udzielanie pozwoleń na budowę zgodnie z upoważnieniem starosty oławskiego i nadzór nad tymi inwestycjami,

g) ogłaszanie i prowadzenie przetargów na roboty inwestycyjno-budowlano-melioracyjne,

h)  dokonywanie  odbiorów  robót  inwestycyjno--budowlano-melioracyjnych,

i)   sprawdzanie kosztorysów powykonawczych,

j)   budowa i remonty dróg i chodników,

k)  przygotowywanie umów na roboty inwestycyjno-budowlano-melioracyjne,

l)   kontrola przebiegu realizacji inwestycji,

m)          zlecanie wykonania dokumentacji na roboty inwestycyjne i remonty,

n)  prowadzenie uzgodnień i ustaleń z wykonawcami dokumentacji inwestycyjnych,

o) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki wodnej i ściekowej,

p) budowa i remonty infrastruktury komunalnej,

q) podejmowanie działań celem pozyskania środków na inwestycje z różnych organizacji i instytucji.

3) Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej:

a) prowadzenie dokumentacji związanej z gospodarką mieszkaniową,

b) współpraca z Komisją Rady Miejskiej ds. Mieszkaniowych,

c)  prowadzenie spraw wynikających z przepisów o cmentarzach,

d) nadzór nad utrzymaniem w należytym stanie technicznym urządzeń i obiektów komunalnych,

e) nadzór nad funkcjonowaniem targowiska miejskiego,

f)   dokonywanie analiz i ocen utrzymania komunalnych zasobów mieszkaniowych, określenie kierunków działalności remontowo-modernizacyjnych tych zasobów w okresie rocznym i wieloletnim,

g) koordynowanie spraw w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz eksploatacji komunalnych zasobów mieszkaniowych,

h)  rozstrzyganie spraw w zakresie prawa lokalowego,

i)   współpraca z jednostkami komunikacji w zakresie prawidłowego funkcjonowania komunikacji na terenie miasta i gminy,

j)   wykonywanie zadań wynikających z przepisów o utrzymaniu czystości oraz porządku w mieście i gminie,

k)  prowadzenie spraw w zakresie zapewnienia warunków niezbędnych do ochrony środowiska przed odpadami,

l)   wykonywanie zadań gminy wynikających z przepisów o ochronie środowiska i gospodarce wodnej oraz o odpadach.

4) Wydział Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia:

a) nadzór nad gminnymi placówkami oświatowymi na terenie miasta i gminy,

b) współdziałanie z Powiatowym Biurem Pracy w zakresie przeciwdziałania bezrobociu,

c)  nadzór nad działalnością niepublicznych przedszkoli,

d) nadzór nad gminnymi placówkami służby zdrowia,

e) podejmowanie działań celem pozyskania środków z różnych instytucji na inwestycje w oświacie, służbie zdrowia, kulturze i sporcie,

f)   współdziałanie w organizowaniu przetargów na inwestycje w oświacie, służbie zdrowia, kulturze, sporcie oraz współpraca w tym zakresie z Wydziałem Inwestycji, Architektury, Urbanistyki Nadzoru Budowlanego,

g) nadzór nad remontami w oświacie, ochronie zdrowia, kulturze i sporcie,

h)  koordynowanie i organizowanie działań w zakresie upowszechniania kultury, sportu i rekreacji,

i)   koordynowanie i organizowanie działań w sferze opieki społecznej,

j)   prowadzenie spraw dotyczących porządku publicznego,

5) Wydział Finansowy:

a) sporządzanie projektów rocznego budżetu gminy i jej jednostek organizacyjnych i pomocniczych oraz przedkładanie go w obowiązującym trybie do uchwalenia,

b) przygotowywanie projektów uchwał w sprawach podatkowych i finansowych,

c)  bieżące realizowanie budżetu gminy oraz okresowe informowanie Zarządu o przebiegu jego realizacji,

d) sporządzanie sprawozdań z działalności finansowej i budżetowej gminy,

e) prowadzenie księgowości budżetowej,

f)   prowadzenie spraw podatków, opłaty skarbowej oraz innych opłat i wpływów gminy,

g) prowadzenie spraw płacowych pracowników Urzędu,

h)  prowadzenie ewidencji mienia gminy,

i)   prowadzenie ksiąg inwentarzowych Urzędu,

j)   obsługa kasowa Urzędu,

k)  prowadzenie spraw dotyczących dodatków mieszkaniowych,

6) Wydział Organizacji i Spraw Obywatelskich:

a) prowadzenie kancelarii urzędu zgodnie z instrukcją wykonywania czynności kancelaryjnych w urzędach gmin,

b) obsługa techniczno-biurowa narad i zebrań organizowanych przez burmistrza,

c)  czynności związane z załatwianiem skarg i wniosków, w tym prowadzenie rejestru i nadzór nad terminowym załatwianiem skarg i wniosków,

d) prenumerata czasopism, zaopatrywanie Urzędu w wydawnictwa specjalistyczne,

e) prowadzenie rejestru pieczęci urzędowych i nadzór nad ich przechowywaniem,

f)   organizacja szkoleń dla pracowników Urzędu,

g) prowadzenie spraw dotyczących ewidencji ludności,

h)  przygotowywanie list poborowych,

i)   przyjmowanie zgłoszeń meldunkowych, wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania,

j)   sporządzanie spisów wyborców, wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania,

k)  zakładanie i prowadzenie kart osobowych mieszkańców i ich aktualizacja oraz sprawy związane z systemem Pesel,

l)   dokonywanie ubezpieczeń budynków Urzędu oraz wyposażenia Urzędu,

m) zaopatrywanie Urzędu w materiały biurowe, paliwa, opał oraz pracowników Urzędu w odzież ochronną i roboczą oraz środki czystości,

n)  prowadzenie archiwum Urzędu,

o) koordynacja oraz organizacyjne zabezpieczenie wyborów i referendów,

p) prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą napojów alkoholowych,

q) organizacja i koordynacja działań związanych z promocją gminy,

r)  prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej,

s)  zapewnienie obsługi prawnej Urzędu,

t)   komputeryzacja Urzędu oraz obsługa techniczno-programowa systemów komputerowych.

7) Urząd Stanu Cywilnego:

a) prowadzenie spraw wynikających z ustawy o aktach stanu cywilnego, ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy, ustawy o obywatelstwie polskim oraz przepisów wykonawczych do tych ustaw,

b) prowadzenie dokumentacji i wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość,

c)  prowadzenie dokumentacji pracowniczej osób zatrudnionych w Urzędzie Miasta i Gminy.

8) Biuro Rady Miejskiej:

a) zapewnienie Radzie Miejskiej i jej komisjom organizacyjnych i prawnych warunków wykonywania zadań,

b) zabezpieczenie właściwych warunków przeprowadzenia sesji,

c)  sporządzanie protokołów z sesji Rady Miejskiej i posiedzeń komisji Rady,

d) prowadzenie rejestru uchwał Rady Miejskiej,

e) organizowanie szkoleń radnych,

f)   prowadzenie rejestru wniosków i interpelacji i nadzorowanie ich załatwienia,

g) obsługa administracyjno-biurowa zadań przewodniczącego Rady Miejskiej.

9) Stanowisko ds. obronnych:

a) prowadzenie spraw obronnych,

b) prowadzenie spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej,

c)  prowadzenie spraw z zakresu ochrony przeciwpowodziowej,

d) prowadzenie ewidencji korespondencji niejawnej.

§ 4

Tryb pracy Urzędu

1.  Pracownicy są odpowiedzialni przed burmistrzem za wykonywanie zadań określonych na poszczególnych stanowiskach, w szczególności za:

1) zgodność z prawem i merytoryczną prawidłowość opracowanych projektów decyzji,

2) inicjowanie i opracowywanie projektów zarządzeń, decyzji, wytycznych w zakresie prowadzonych spraw,

3) właściwe i kompetentne przyjmowanie i załatwianie interesantów,

4) dokładną znajomość i stosowanie odpowiednich procedur i przepisów prawnych w powierzonych im dziedzinach,

5) przestrzeganie terminów załatwiania spraw,

6) należyte ewidencjonowanie i przechowywanie akt, zbiorów zarządzeń, rejestrów spraw i decyzji,

7) dbanie o powierzone mienie,

8) przestrzeganie tajemnicy służbowej, skarbowej i przepisów o ochronie danych osobowych.

2.  Pracownicy Urzędu ponoszą odpowiedzialność służbową przed burmistrzem.

3.  Szczegółowe kompetencje i odpowiedzialność pracowników określają ich zakresy czynności.

4.  Podziału zadań pomiędzy wydziały i samodzielne stanowiska pracy dokonuje kierownictwo Urzędu.

5.  Celem wykonania powierzonych zadań wydziały i samodzielne stanowiska pracy wykonują następujące czynności i działania:

1) przygotowują projekty uchwał wnoszonych przez burmistrza pod obrady Zarządu i Rady Miejskiej oraz projekty zarządzeń burmistrza,

2) opracowują projekty planów rozwoju gminy i plany budżetu gminy w części dotyczącej zakresu ich działania,

3) gromadzą i prowadzą zbiór przepisów i innych aktów prawnych dotyczących zakresu ich czynności,

4) usprawniają organizację, metody i formy pracy,

5) przygotowują projekty decyzji administracyjnych,

6) współdziałają w zakresie wykonywania zadań z innymi komórkami Urzędu oraz innymi jednostkami.

6.  Szczegółową strukturę organizacyjną Urzędu przedstawia schemat organizacyjny stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu i będący jego integralną częścią.

§ 5

Zakres działania jednostek organizacyjnych gminy

Zakresy działania jednostek organizacyjnych gminy regulują ich statuty (regulaminy organizacyjne) nadane tym jednostkom w obowiązującym trybie.

§ 6

Postanowienia końcowe

1.  Urząd Miasta i Gminy jest czynny w następujących dniach i godzinach:

Poniedziałek                    – 7.30–15.00

Wtorek                              – 7.30–15.00

Środa                                – 7.30–17.30

Czwartek                          – 7.30–15.00

Piątek                               – 7.30–15.00

2.  Na okres nieobecności pracowników w pracy ich zastępców wyznaczają bezpośredni przełożeni.

3.  Pisma i decyzje podpisują członkowie kierownictwa Urzędu lub osoby pisemnie do tego upoważnione.

4.  W celu właściwego przekazu informacji oraz zawiadamiania obywateli o zasadach pracy Urzędu w siedzibie Urzędu znajdują się:

1) tablica ogłoszeń urzędowych,

2) tablica informacyjna o godzinach pracy Urzędu i dniach przyjęć interesantów przez burmistrza w sprawach skarg i wniosków,

3) tablice informacyjne o rozmieszczeniu stanowisk pracy w Urzędzie,

4) tablice informacyjne dla interesantów określające tryb, zasady postępowania, niezbędne dokumenty, terminy i opłaty przy załatwianiu spraw w Urzędzie.

5.  Uchwały Rady Miejskiej, zarządzenia burmistrza i inne ważne postanowienia podlegające ogłoszeniu podaje się do wiadomości mieszkańców poprzez:

1) wywieszenie obwieszczeń na tablicy ogłoszeń w Urzędzie,

2) wywieszenie obwieszczeń na tablicach informacyjnych poza Urzędem,

3) ogłoszenie na zebraniach samorządu wiejskiego.


 

 

Załącznik nr 1 do regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy Jelcz-Laskowice (poz. 1121)