1101 UCHWAŁA
RADY GMINY STARA KAMIENICA z dnia 8 czerwca 2001 r. w sprawie uchwalenia statutu gminy
Stara Kamienica Na podstawie art. 18
ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U.
Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje: |
§
1
Uchwala się statut gminy Stara
Kamienica stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się
Zarządowi Gminy.
§ 3
Uchwała podlega ogłoszeniu w
Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§
4
Uchwała wchodzi w życie po upływie
14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY
GMINY
Załącznik do uchwały Rady Gminy Stara Kamienica z dnia 8 czerwca
2001 r. (poz. 1101) |
§ 1
1.
Statut określa ustrój
gminy, zakres działania organów gminy oraz tryb pracy rady gminy.
2.
Ilekroć w statucie
jest mowa o:
a) gminie bez bliższego określenia – należy przez to
rozumieć gminę Stara Kamienica jako jednostkę terytorialną o określonej
powierzchni, zamieszkaną przez mieszkańców, stanowiącą samodzielny podmiot praw
i obowiązków,
b) radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Stara
Kamienica,
c) zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Gminy
Stara Kamienica,
d) przewodniczącym – należy przez to rozumieć
Przewodniczącego Rady Gminy Stara Kamienica,
e) wiceprzewodniczącym – należy przez to rozumieć
Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Stara Kamienica,
f) wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Stara
Kamienica,
g) urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy
Stara Kamienica.
§
2
Wszystkie osoby, które na stałe
zamieszkują na obszarze gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią
wspólnotę samorządową, realizującą swoje uprawnienia poprzez wybraną przez
siebie radę gminy zwaną dalej w statucie „radą” i zarząd gminy jako organ
wykonawczy zwany dalej „zarządem”.
§ 3
Teren
gminy obejmuje obszar o powierzchni 11,046 ha oznaczony granicami zgodnie z
mapą stanowiącą załącznik nr 1 do statutu.
§ 4
1. Gmina Stara Kamienica posiada herb gminy, pieczęć
gminną oraz flagę.
2. Graficzny wizerunek herbu przedstawia załącznik nr
2 do statutu.
3. Opis herbu określa uchwała rady gminy nr III/11/90
z dnia 25.06.1990 roku.
4. Opis pieczęci gminnej określa uchwała rady.
5. Flagą gminy jest prostokątny płat tkaniny w kolorach
granatowym i żółtym. Na fladze może być umieszczony herb gminy.
6. Herb i pieczęcie są znakami prawnie chronionymi.
§
5
1. Gmina posiada osobowość prawną.
2. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
§ 6
1. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone
ustawami na rzecz innych podmiotów gmina wykonuje we własnym imieniu i na
własną odpowiedzialność.
2. Gmina wykonuje swoje zadania za pośrednictwem rady,
zarządu i wójta.
§ 7
1. Gmina w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb jej
mieszkańców realizuje zadania własne wynikające z ustawy, zadania zlecone z
zakresu administracji rządowej, a także zadania z zakresu organizacji
przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów.
2. Gmina może zawierać z organami administracji
rządowej porozumienia w celu wykonywania zadań należących do zakresu działania
tej administracji.
§ 8
1. W celu wykonywania zadań rada gminy może tworzyć
gminne jednostki organizacyjne, przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami.
2. Tworząc gminną jednostkę organizacyjną, rada nadaje
jej statut.
3. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera
załącznik nr 3 do statutu.
4. Gmina może tworzyć lub uczestniczyć w przedsiębiorstwach
powołanych w celu zaspokojenia potrzeb wspólnoty gminy Stara Kamienica.
DZIAŁ III
§
9
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy (z
wyjątkiem pkt 3 i 4).
2. Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające
w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie zastrzegają kompetencji innych organów.
3. W sprawach szczególnie ważnych dla gminy mieszkańcy
mogą wypowiedzieć się w drodze referendum.
4. Wyłącznie w drodze referendum rozstrzygane są
sprawy:
–
samoopodatkowania się na
cele publiczne,
–
odwołania rady gminy przed
upływem kadencji.
§ 10
Do wyłącznej właściwości rady należy
w szczególności:
1. Uchwalanie statutu gminy oraz statutów sołectw i
jednostek organizacyjnych.
2. Wybór i odwołanie wójta i zarządu, stanowienie o
kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdania z ich działalności.
3. Na wniosek wójta powoływanie i odwoływanie
sekretarza gminy i skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu.
4. Odwołanie na uzasadniony wniosek wójta poszczególnych
członków zarządu następuje zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
5. Uchwalanie budżetu, rozpatrywanie sprawozdania z
wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub
nieudzielenia zarządowi absolutorium z tego tytułu.
6. Uchwalenie strategii rozwoju gminy i miejscowych
planów zagospodarowania przestrzennego.
7. Uchwalanie programów gospodarczych i przyjmowanie
sprawozdań z ich realizacji.
8. Ustalanie zakresu działania sołectw, zasad przekazywania
im składników majątkowych do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych
na realizację zadań przez sołectwa.
9. Podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w
granicach określonych przez ustawy.
10. Podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy,
przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążania
nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy
niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia
zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich
zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów
krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i
remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,
f) tworzenia i przystępowania do spółek, spółdzielni i
przedsiębiorstw, i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz rozwiązywania
i występowania z nich – zgodnie z pkt 4 § 8 niniejszego statutu,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania
udziałów i akcji przez zarząd,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw,
zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek.
11. Określanie wysokości sumy, do której zarząd może
samodzielnie zaciągać zobowiązania. Podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia
zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy.
12. Podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z
innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku.
13. Podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy,
pieczęci gminnych, flagi, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników.
14. Przyznawanie nagród i honorowych tytułów gminy
Stara Kamienica. Tryb przyznawania nagród i honorowych tytułów gminy Stara
Kamienica określa uchwała rady.
15. Stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych
ustawami do kompetencji rady.
§ 11
1.
Rada wybiera ze swego
grona przewodniczącego oraz 1–2 wiceprzewodniczących bezwzględną większością
głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.
2.
Funkcji
przewodniczącego i wiceprzewodniczącego nie można łączyć z funkcją członka
zarządu i Komisji Rewizyjnej.
3.
Przewodniczący rady
uprawniony jest do:
a) składania oświadczeń w sprawach, które były
przedmiotem obrad rady lub jej komisji,
b) reprezentowania rady na zewnątrz,
c) wykonywania czynności wynikających ze stosunku
pracy w stosunku do wójta.
4. Wiceprzewodniczący zastępuje przewodniczącego w
razie jego nieobecności lub też na podstawie pisemnego upoważnienia. Na sesji
fakt upoważnienia wpisuje się do protokołu.
§ 12
Tryb działania rady określa
regulamin Rady Gminy Stara Kamienica stanowiący załącznik nr 4 do statutu.
§ 13
1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez
przewodniczącego rady lub upoważnionego przez niego wiceprzewodniczącego w
miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Sesja rady może składać
się z jednego lub kilku posiedzeń.
2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący
rady poprzedniej kadencji w terminie 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników
wyborów do rad na obszarze całego kraju przez Państwową Komisję Wyborczą lub w
wypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do
rady gminy.
3. Na wniosek zarządu lub 1/4 ustawowego składu rady
przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia
wniosku (sesja nadzwyczajna). Wniosek winien zawierać żądany porządek obrad, do
którego wnioskodawcy dołączają odpowiednio projekty uchwał. Termin 7 dni jest liczony
od dnia złożenia wniosku u inspektora
ds. rady gminy w urzędzie.
4. O terminie sesji zawiadamia się radnych na piśmie,
co najmniej 7 dni wcześniej wskazując miejsce, dzień i godzinę oraz proponowany
porządek obrad wraz z projektami uchwał.
5. O terminie sesji budżetowej zawiadamia się radnych
co najmniej 14 dni wcześniej, przesyłając jednocześnie projekt budżetu.
6. W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w
ust. 3 i 4, rada może odroczyć sesję i wyznaczyć nowy termin. Wniosek o
odroczenie sesji można złożyć nie później niż przed zatwierdzeniem porządku
obrad.
7. Obrady sesji są jawne, z wyjątkiem kiedy ich
przedmiot stanowią sprawy objęte tajemnicą wynikającą z konstytucji i innych
przepisów ustawowych.
8. Przewodniczący rady podaje do publicznej wiadomości
w sposób zwyczajowo przyjęty informację o terminie, miejscu i przedmiocie
obrad, co najmniej na 7 dni wcześniej.
§ 14
1. Przewodniczący przygotowuje i zwołuje sesje rady.
2. Zarząd, a także komisje i radni mogą wskazać
przewodniczącemu sprawy, które powinny znaleźć się w porządku zwoływanej sesji.
3. Przewodniczący ustala projekt porządku obrad,
miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji. Przy podejmowaniu decyzji o
zwoływaniu sesji powinny być gotowe projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad,
a także inne materiały.
§ 15
Porządek ramowy obrad rady winien
być następujący:
1. Zatwierdzenie porządku obrad.
2. Wybór sekretarza obrad.
3. Informacja o pracach radnych z gminy Stara Kamienica
w radzie powiatu.
4. Sprawozdanie z prac zarządu w okresie międzysesyjnym
przedstawione przez wójta lub innego członka zarządu.
5. Zapytania dotyczące sprawozdania zarządu i odpowiedzi.
6. Interpelacje i zapytania.
7. Dyskusja nad projektami uchwał.
8. Głosowanie projektów uchwał.
9. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji.
10. Wnioski i oświadczenia.
Sesja budżetowa odbywa się według
porządku określonego odrębną uchwałą rady gminy.
§ 16
Sesja może odbywać się w ciągu
jednego lub kilku posiedzeń. O terminie następnego posiedzenia informuje
przewodniczący rady. W takim przypadku § 14 nie stosuje się.
§ 17
1. Obradom sesji przewodniczy przewodniczący rady.
2. Pod nieobecność przewodniczącego rady obradom sesji
przewodniczy zastępca przewodniczącego rady.
§ 18
1. Posiedzenie sesji otwiera przewodniczący formułą
„Otwieram sesję Rady Gminy Stara Kamienica”.
2. Po stwierdzeniu kworum przewodniczący rady zarządza
wybór sekretarza obrad, który dokonuje rejestru uchwał i wniosków zwyczajnych,
a także zlicza głosy podczas głosowania.
3. Wyboru sekretarza obrad dokonuje się zwykłą
większością głosów w głosowaniu jawnym poprzez podniesienie rąk.
§ 19
1. Rada uchwala porządek obrad.
2. Przewodniczący rady prowadzi obrady według
uchwalonego porządku. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą większości rady,
przewodniczący może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.
§ 20
W sesjach mogą uczestniczyć
zaproszeni przez przewodniczącego rady przedstawiciele organizacji politycznych,
zawodowych, społecznych, a także przewodniczący rad sołeckich oraz sołtysi.
§ 21
1. W obradach rady uczestniczą sekretarz gminy i
skarbnik gminy.
2. W obradach rady uczestniczą także inni pracownicy
urzędu gminy, jednostek podległych wskazani przez wójta gminy.
3. W obradach rady mogą brać udział przedstawiciele
instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad.
4. W obradach rady uczestniczy radca prawny urzędu
gminy.
§ 22
1.
Przewodniczący czuwa
nad sprawnym przebiegiem obrad.
2.
Przewodniczący może
czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpienia.
3.
Jeżeli radny w swoim
wystąpieniu odbiega od przedmiotu obrad, przewodniczący może odebrać mu głos.
4.
Przepisy ust. 2 i 3
stosuje się odpowiednio do osób spoza rady.
§ 23
Przewodniczący rady udziela głosu na
sesji osobom spoza rady według kolejności zgłoszeń po wyczerpaniu głosów
radnych.
§ 24
1.
Z każdego posiedzenia
sporządza się protokół.
2.
Protokół podpisuje
przewodniczący oraz protokolant.
3.
Protokoły przechowuje
się w biurze rady.
4.
Każdy uprawniony do
głosowania mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek i
odpisów z wyjątkiem tej części, która dotyczyła tajności obrad.
5.
Odpis protokołu
winien być w terminie 14 dni od zakończenia sesji przesłany zarządowi.
§ 25
Po wyczerpaniu porządku obrad
przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę „Zamykam sesję Rady Gminy
Stara Kamienica”.
§ 26
1. Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady i
jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub
desygnowany.
2. Radny ma obowiązek stałego i aktywnego reprezentowania
wyborców, zwłaszcza przez udział w spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy
lub mieszkańców gminy, przekazując interpelacje, wnioski i zapytania organom
rady oraz organom gminy.
§ 27
Radny w swojej działalności ma
obowiązek uwzględniania interesów całej gminy.
§ 28
1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla
funkcjonariuszy publicznych.
2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga
uprzedniej zgody rady.
3. Rada odmówi zgody, jeżeli podstawą rozwiązania
stosunku pracy są zdarzenia związane z wykonywaniem mandatu radnego.
4. Przewodniczący powiadamia na piśmie zakład pracy o
wyrażeniu zgody lub odmowie wyrażenia zgody przez radę na rozwiązanie stosunku
pracy z radnym.
5. Radny, który nie wykonuje swoich obowiązków, może
być odwołany przez radę gminy ze składu tych organów lub struktur, do których
został powołany przez radę.
6. Radny ma prawo między innymi do:
a)
uzyskiwania od
organów gminy wszystkich informacji niezbędnych do wykonywania mandatu,
b)
otrzymywania pomocy
od organów gminy przy wykonywaniu swoich zadań,
c)
uczestniczenia w
pracach zarządu z prawem wyrażania opinii bez prawa głosowania.
§ 29
1. Radny potwierdza swoją obecność na posiedzeniach
rady lub komisji, podpisując się na liście obecności.
2. W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniach
sesji lub komisji, której jest członkiem, radny usprawiedliwia swoją
nieobecność odpowiednio przewodniczącemu rady lub przewodniczącemu komisji.
§ 30
1. W punkcie porządku obrad sesji „interpelacje i zapytania”
każdy radny ma prawo zwracać się o wyjaśnienie we wszystkich spawach, które dotyczą
organów gminy.
2. Odpowiedzi udziela:
a) przewodniczący rady, jeżeli pytanie dotyczy
problemów wynikających z funkcjonowania rady i jej organów,
b) wójt, członek zarządu lub wyznaczony pracownik
urzędu gminy lub jednostki podległej, jeżeli pytanie dotyczy sprawy
podlegającej bieżącej kontroli zarządu,
c) odpowiedzi udziela się na piśmie w terminie dwutygodniowym,
chyba że odpowiedź może być udzielona ustnie niezwłocznie na sesji.
§ 31
1. Za udział w pracy rady, zarządu i komisji radnemu i
członkowi komisji spoza rady przysługuje zwrot kosztów podróży oraz dieta
stanowiąca ekwiwalent za utracony czas w wysokości ustalonej w odrębnej uchwale
rady.
2. Za udział w pracach rady uznaje się również udział
radnych, w szkoleniach i posiedzeniach związków i stowarzyszeń, do których
gmina należy w ramach zatwierdzonych planów pracy rady i komisji rady. Dotyczy
to również współpracy z partnerskimi gminami zagranicznymi, z którymi gmina
podpisała porozumienie o współpracy.
§ 32
Radny może odbywać podróże służbowe
na obszarze kraju według zasad określonych w odrębnych przepisach.
Zasady
delegowania radnych, członków zarządu i przewodniczącego rady określa załącznik
nr 5 do statutu.
§ 33
1.
Rada w drodze uchwały
powołuje stałe i doraźne komisje problemowe, ustalając liczbę członków komisji
oraz ich skład osobowy.
2.
Rada powołując
komisje określa przedmiotowy zakres jej działania.
3.
Komisje działają w
oparciu o uchwalony przez radę plany pracy.
4.
Komisje podlegają
radzie i przedkładają plany pracy, sprawozdania ze swej działalności w okresach
półrocznych.
§ 34
Do zadań komisji stałych należy:
1) opiniowanie,
rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, zarząd, członków komisji,
wyborców,
2) występowanie
z inicjatywą uchwałodawczą,
3) przygotowywanie,
opiniowanie projektów uchwał oraz sprawowanie kontroli nad ich wykonaniem po
uchwaleniu w zakresie kompetencji komisji.
§ 35
1. W skład komisji rady wchodzą radni oraz osoby spoza
rady, z tym iż ich liczba nie może przekroczyć połowy składu komisji.
2. Przewodniczącego komisji, jego zastępcę oraz sekretarza
wybiera komisja w głosowaniu spośród swoich członków.
§ 36
1. Posiedzenia komisji zwołuje przewodniczący komisji
w oparciu o plan pracy komisji zatwierdzony przez radę.
2. Zwołanie posiedzenia komisji nie ujętego w planie
pracy komisji wymaga zgody przewodniczącego rady.
3. Zasady oraz tryb pracy komisji rady przedstawia
regulamin komisji stanowiący załącznik nr 6 do statutu.
§ 37
1. Rada powołuje spośród radnych trzyosobową Komisję
Rewizyjną.
2. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być przewodniczący,
wiceprzewodniczący rady oraz członkowie zarządu.
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wybierany jest
bezpośrednio przez radę.
§ 38
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w
szczególności:
1) opiniowanie
wykonania budżetu, występowanie z wnioskiem o udzielenie lub nie udzielenie
zarządowi absolutorium, sporządzanie opinii w sprawie odwołania zarządu,
2) przeprowadzanie
kontroli zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych,
3) wykonywanie
innych zadań zleconych przez radę.
§ 39
1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrolę zarządu
oraz gminnych jednostek organizacyjnych w oparciu o roczny plan kontroli,
zatwierdzony przez radę.
2. Komisja Rewizyjna może przeprowadzać również
doraźne kontrole zlecone przez radę.
3. Zasady oraz tryb przeprowadzania kontroli określa
regulamin Komisji Rewizyjnej stanowiący załącznik nr 7 do statutu.
§ 40
1. Rada gminy na sesji podejmuje uchwały, rezolucje,
apele, postanowienia porządkowe, wnioski i oświadczenia.
2. Uchwałą jest akt o istotnym znaczeniu dla gminy.
3. W sprawach porządkowych rada podejmuje postanowienia.
4. W sprawach społecznych rada podejmuje rezolucje lub
apele oraz zajmuje stanowiska.
§ 41
1. Uchwała, będąc odrębnym aktem rady, zawiera:
a) tytuł, datę i numer,
b) podstawę prawną,
c) określenie przedmiotu uchwały oraz jeżeli jest to
konieczne, środków na jej realizację,
d) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie
uchwały,
e) przepisy przejściowe i uchylające, termin wejścia w
życie.
2. Uchwały numeruje się, uwzględniając numer sesji,
kolejny numer uchwały, rok podjęcia.
3. Uchwały podpisuje przewodniczący obrad.
4. Oryginały uchwał ewidencjonuje się oraz przechowuje
wraz z protokołem sesji w biurze rady.
§
42
1. Z inicjatywą podjęcia uchwały (inicjatywa uchwałodawcza)
może wystąpić zarząd, wójt, komisja i radni.
2. Inicjatywa uchwałodawcza ogłoszona przez radnego
zostaje skierowana do zaopiniowania przez zarząd i właściwą komisję i poddana
pod głosowanie na następnej sesji.
3. Jeżeli inicjatywa uchwałodawcza rodzi skutki finansowe,
powinna wskazywać źródła finansowania.
4. Grupa co najmniej 5 radnych posiada inicjatywę
uchwałodawczą. Grupa inicjatywna przekazuje projekt uchwały przewodniczącemu
rady, który kieruje go do właściwej komisji lub zarządowi, które po jego
zaopiniowaniu przedstawiają projekt tej uchwały na najbliższej sesji. Komisja,
zarząd lub rada mogą wprowadzić zmiany do projektu tylko wtedy, gdy wyrazi na
to zgodę grupa radnych, która projekt zgłosiła.
5. Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez
właściwe komisje rady, zarząd i radcę prawnego. Projekty uchwał bez właściwych
opinii nie będą wprowadzone pod obrady sesji.
§ 43
1. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku
istnienia kworum.
2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie
rady.
§ 44
1. W głosowaniu jawnym podejmowane są uchwały, wnioski
merytoryczne, postanowienia porządkowe, rezolucje, apele oraz stanowiska.
2. Do ważności głosowania wystarcza zwykła większość
głosów, chyba że przepisy szczególne określają inne wymogi.
3. Porządek głosowania nad projektami uchwał zawiera w
kolejności:
a) głosowanie nad wnioskiem za odrzuceniem w całości,
b) głosowanie poprawek ujętych w opinii komisji
zarządu lub podniesionych na sesji. W pierwszej kolejności głosuje się
poprawki, których przyjęcie lub odrzucanie rozstrzyga o innych poprawkach,
c) głosowanie projektu w całości ze zmianami wynikającymi
z przegłosowanych poprawek.
4. Głosowanie tajne przeprowadza się w sytuacjach
przewidzianych w przepisach lub po przegłosowaniu wniosku formalnego w tym
zakresie.
§ 45
1.
W głosowaniu jawnym radni
głosują przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano:
„za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”.
2. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartkach
opatrzonych pieczęcią rady. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie
z ustalonymi wcześniej zasadami i na właściwych kartkach.
§
46
1. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad.
2. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna
powołana na sesji spośród radnych. Komisja skrutacyjna składa się z
przewodniczącego i dwóch członków.
3. O zasadach głosowania tajnego informuje przewodniczący
komisji skrutacyjnej.
R o z d z i a
ł II
§
47
1. Organem wykonawczym gminy jest zarząd gminy.
2. W skład zarządu wchodzą: wójt jako jego przewodniczący,
zastępca wójta oraz członkowie – w łącznej liczbie 6 osób.
3. W skład zarządu mogą wchodzić radni lub osoby spoza
składu rady w ilości nie przekraczającej połowy uchwalonego składu liczebnego
zarządu.
4. Regulamin zarządu stanowi załącznik nr 8 do statutu.
5. Sekretarz i skarbnik gminy uczestniczą w pracach
zarządu jednak bez prawa głosowania.
§ 48
1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu
gminy, którego kierownikiem jest wójt.
2. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa
regulamin organizacyjny uchwalony przez radę gminy na wniosek zarządu.
§ 49
1. Rada wybiera wójta bezwzględną większością głosów
ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.
2. Rada wybiera zastępcę wójta oraz pozostałych
członków zarządu na wniosek wójta w obecności co najmniej połowy ustawowego
składu rady w głosowaniu tajnym.
3. Odwołanie wójta, zastępcy wójta oraz członków
zarządu następuje w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie o
samorządzie gminnym.
§ 50
1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych w
miarę potrzeby przez wójta, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
2. Zarząd podejmuje decyzje zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej bezwzględnej większości uchwalonego składu zarządu.
3. Posiedzeniom zarządu przewodniczy wójt.
§ 51
Zarząd
wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa i
statutu gminy. W realizacji zadań własnych zarząd podlega wyłącznie radzie.
Do zadań zarządu należy w
szczególności:
1) przygotowanie
projektu budżetu wraz z objaśnieniami i przedkładanie radzie gminy sprawozdania
z jego wykonania,
2) podejmowanie
uchwał o koniecznych wydatkach, które nie są uwzględnione w budżecie, oraz
tych, które zostały uwzględnione, lecz w niewystarczającej wysokości w
przypadkach, gdy przepisy upoważniają zarząd do takiej decyzji,
3) informowanie
mieszkańców o założeniach projektu budżetu, o kierunkach polityki społeczno-gospodarczej
oraz sposobie wykorzystania środków budżetowych,
4) przedkładanie
radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy i z wykonania programów gospodarczych,
5) przygotowanie
projektów uchwał, prezentowanie ich na sesji, a także określanie sposobu ich
wykonania,
6) wykonywanie
zadań zleconych i przyjętych z zakresu administracji rządowej,
7) gospodarowanie
mieniem komunalnym w zakresie zwykłego zarządu.
Przez zwykły zarząd należy rozumieć:
a) zawieranie i rozwiązywanie umów najmu, dzierżawy,
na okres do trzech lat,
b) zawieranie umów o roboty budowlano-montażowe w
trybie określonym ustawą o zamówieniach publicznych,
c) zawieranie innych umów niezbędnych do prawidłowego
funkcjonowania gminy do wysokości określonej przez radę gminy w uchwale budżetowej,
8) przedkładanie
wniosków o zwołanie sesji rady,
9) zatrudnianie
i zwalnianie oraz ustalanie wysokości wynagrodzenia kierownikom gminnych
jednostek organizacyjnych,
10) wydawanie
zarządzeń w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim
zagrożeniem interesu publicznego. Zarządzenie takie wymaga zatwierdzenia na
najbliższej sesji rady,
11) prowadzenie
spraw sołectw.
§ 52
1. Wójt wykonuje jednoosobowo zadania z zakresu administracji
publicznej. Ma prawo do konsultowania wszystkich spraw z zarządem i poddawania
każdej sprawy pod głosowanie.
2. Kierowanie przez wójta działalnością bieżącą gminy
realizowane jest również poprzez wydawanie poleceń i zarządzeń, regulaminów z
zastrzeżeniem § 51 pkt 7 do zawierania umów do wysokości ustalonej w uchwale
budżetowej.
3. Wójt jest przełożonym pracowników samorządowych.
4. W sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z
bezpośrednim zagrożeniem życia lub interesu publicznego wójt może podjąć czynności
należące do kompetencji zarządu. Czynności te wymagają zatwierdzenia na
najbliższym posiedzeniu zarządu.
5.
Do zadań wójta należy
w szczególności:
a)
reprezentowanie gminy
na zewnątrz,
b)
organizowanie pracy
zarządu: zwoływanie posiedzeń zarządu i przygotowywanie materiałów na posiedzenie
zarządu,
c) kierowanie pracą urzędu gminy,
d) ogłaszanie budżetu gminy i sprawozdanie z jego
wykonania oraz kierowanie bieżącymi sprawami gminy,
e) współdziałanie z sołectwami,
f) powierzanie sekretarzowi gminy spraw gminy w
zakresie ustalonym przez zarząd,
g) przygotowanie sprawozdań z działalności zarządu,
h) przygotowanie wniosków pod obrady rady,
i) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach w
zakresie administracji publicznej.
R o z d z i a
ł III
§ 53
Pracownikami samorządowymi
zatrudnionymi w urzędzie są osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy na
podstawie:
–
wyboru – na stanowisku
wójta,
–
powołania – na stanowisku
sekretarza gminy, skarbnika gminy,
–
mianowania,
–
umowy o pracę.
§ 54
1. Nawiązanie stosunku pracy z osobami zatrudnianymi
na podstawie wyboru i powołania następuje z chwilą podjęcia przez radę gminy
uchwały stwierdzającej wybór lub powołanie podpisanej przez przewodniczącego
rady gminy.
2. Rozwiązanie stosunku pracy z osobami z wyboru i
powołania następuje odpowiednio w trybie ustalonym w ust. 1.
§ 55
Odwołanie skarbnika i sekretarza gminy
dokonuje się na wniosek wójta.
§ 56
Sekretarz gminy zapewnia sprawne
funkcjonowanie urzędu gminy.
DZIAŁ IV
R o z d z i a
ł I
§ 57
1. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na
podstawie budżetu gminy.
2. Budżet gminy uchwalany jest na rok kalendarzowy.
§ 58
1. Projekt budżetu przygotowuje zarząd.
2. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia
komunalnego zarząd przedkłada radzie najpóźniej do 15 listopada roku
poprzedzającego rok budżetowy.
§ 59
Dochodami gminy są:
1) podatki i
opłaty lokalne,
2) udział w
podatkach stanowiących dochód Skarbu Państwa,
3) subwencje z
budżetu państwa,
4) darowizny,
zapisy i spadki,
5) dochody z
majątku gminy,
6) wpływy z
samoopodatkowania się mieszkańców,
7) inne
dochody i wpływy.
§ 60
1.
Budżet gminy powinien
być zrównoważony i tylko w wyjątkowych przypadkach wydatki budżetu mogą
przewyższyć dochody.
2.
Uchwały organów gminy
dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których
zobowiązania te zostaną pokryte.
§ 61
1.
Za prawidłową
gospodarkę finansową gminy odpowiada zarząd.
2.
Gospodarka finansowa
gminy jest jawna.
§ 62
1. Sprawozdanie z wykonania budżetu zarząd doręcza
przewodniczącemu rady gminy w terminie trzech miesięcy po zakończeniu roku
obrachunkowego. Przewodniczący rady gminy zarządza niezwłocznie doręczenie
sprawozdania radnym.
2. Sprawozdanie rozpatruje Komisja Rewizyjna, przyjmując
w określonym terminie uwagi radnych i opinie komisji stałych rady gminy.
3. Radni powinni otrzymać sprawozdanie wraz z
wnioskiem Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia lub nie udzielenia
absolutorium oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w takim czasie, aby
jego rozpatrzenie i głosowanie absolutorium odbyło się najpóźniej do 30
kwietnia następnego roku.
R o z d z i a
ł II
§ 63
1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa
majątkowe należące do gminy oraz mienie innych komunalnych osób prawnych.
2. Mieniem komunalnym zarządzają organy gminy bądź
inne podmioty, którym to mienie zostało przekazane do korzystania.
3. Mieniem pozostającym w zarządzie gminnych jednostek
organizacyjnych dysponują kierownicy tych jednostek w zakresie udzielonego
przez zarząd pełnomocnictwa, na zasadach określonych nadanym jednostce
statutem.
4. Zasady i tryb korzystania z gminnych obiektów i
urządzeń użyteczności publicznej regulują odrębne uchwały i regulaminy.
§ 64
Obowiązkiem osób uczestniczących w
zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu
tego zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.
DZIAŁ V
Jednostki pomocnicze (sołectwa)
§ 65
1. Jednostkami
pomocniczymi są sołectwa (wykaz gminnych jednostek pomocniczych stanowi załącznik
nr 9 do statutu).
2. Sołectwo
prowadzi swoją gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
3. Statut
sołectwa uchwala rada.
§ 66
1. Sołectwo tworzy rada po przeprowadzeniu konsultacji
z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
2. Rada podejmuje decyzje o rozpoczęciu konsultacji,
wyznaczając jej termin, który nie może być krótszy niż 3 miesiące.
3. Mieszkańcy wypowiadają się na zebraniach wiejskich
w drodze uchwały. Do zajęcia stanowiska w sprawie konieczna jest prawomocność
zebrania wiejskiego.
4. Do podjęcia uchwały wystarczy zwykła większość
głosów.
5. Odpis protokołu z zebrania wiejskiego oraz uchwałę
przekazuje sołtys w terminie 14 dni radzie gminy.
6. Do inicjatywy mieszkańców stosuje się punkty 3 do
5.
§ 67
Łączenie, podział oraz znoszenie
sołectw następuje przy odpowiednim zastosowaniu § 65.
§ 68
1. Organem uchwałodawczym sołectwa jest zebranie
wiejskie.
2. Organem wykonawczym sołectwa jest sołtys.
3. Rada sołecka jest organem pomocniczym i doradczym
sołtysa.
DZIAŁ VI
§ 69
Na podstawie upoważnień ustawowych
gminie przysługuje prawo stanowienia przepisów powszechnie obowiązujących na
obszarze gminy – zwanych dalej przepisami gminnymi.
DZIAŁ VII
§ 70
1. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych
gmina może przystępować do związków komunalnych i zawierać porozumienia
komunalne z innymi gminami.
2. Gmina może przystępować również do stowarzyszeń
krajowych i zagranicznych. Gmina może zawierać umowy i porozumienia o
współpracy z gminami partnerskimi z zagranicy.
§ 71
1. Uchwalenie statutu i zmian do statutu następuje
zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 ustawowego składu rady.
2. W sprawach nieuregulowanych w statucie ma zastosowanie
ustawa o samorządzie gminnym i inne ustawy szczegółowe.
Załącznik
nr 1 do statutu gminy Stara Kamienica (poz. 1101)
Załącznik
nr 2 do statutu gminy Stara Kamienica (poz. 1101)
Załącznik nr 3 do statutu gminy Stara Kamienica (poz. 1101) |
1.
Zespół
Szkół w Starej Kamienicy, w którego skład wchodzą:
1) Publiczne Gimnazjum w Starej Kamienicy,
2) Szkoła Podstawowa w Starej Kamienicy,
2.
Szkoła Podstawowa w
Kopańcu,
3.
Szkoła Podstawowa w
Rybnicy,
4.
Szkoła Podstawowa w
Wojcieszycach,
5. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Starej Kamienicy,
6. Gminne Przedszkole w Starej Kamienicy.
1.
Gminna
Biblioteka Publiczna w Starej Kamienicy.
IV. Zakład Obsługi Komunalnej w Starej Kamienicy
Załącznik nr 4 do statutu gminy Stara Kamienica (poz. 1101) |
R
o z d z i a ł I
§ 1
Regulamin określa tryb działania
Rady Gminy Stara Kamienica, zwanej dalej „radą” oraz sposób obradowania na
sesjach i podejmowania uchwał przez radę.
§ 2
1. Rada działa na sesjach, a także za pośrednictwem
komisji i radnych oraz zarządu jako organu wykonawczego.
2. Zarząd i komisje rady działają pod kontrolą rady,
której składają sprawozdania ze swojej działalności.
R o z d z i a
ł II
§ 3
1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez
przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący
rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników
wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w wypadkach wyborów
przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.
3. Prowadzenie pierwszej sesji nowo wybranej rady, do
czasu wyboru nowego przewodniczącego rady, przewodniczący rady poprzedniej
kadencji powierza jednemu z najstarszych wiekiem radnych.
§ 4
1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w
drodze uchwał.
2. Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał
o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole z sesji.
§ 5
1. Rada odbywa sesje zwyczajne w liczbie potrzebnej do
wykonywania swych zadań.
2. Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planie
pracy rady oraz nieprzewidziane w planie pracy, a zwołane przez
przewodniczącego z zachowaniem zasad określonych w § 6 niniejszego regulaminu
oraz § 13 pkt 3 statutu gminy.
3. Plan pracy przygotowuje przewodniczący rady i
przedstawia go radzie do zaakceptowania na ostatniej sesji w roku.
4. Rada może w ciągu roku dokonać zmian i uzupełnień w
rocznym planie pacy.
R o z d z i a
ł III
§ 6
1. Projekt porządku obrad, miejsce, termin, szczegółową
listę zaproszonych gości oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala przewodniczący
rady w porozumieniu z wójtem gminy.
2. O sesji zwyczajnej powiadamia się radnych najpóźniej
na 7 dni przed ustalonym terminem obrad – wysyłając zawiadomienia zawierające
dane o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad, projekt porządku sesji oraz projekty
uchwał i niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.
3. Przygotowanie materiałów na sesję rady, jak również
obsługę organizacyjno-techniczną, zapewnia urząd.
4. W razie niedotrzymania terminu zawiadomienia o
sesji bądź nie doręczenia radnym kompletu dokumentów wymienionych w porządku
obrad, rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy jej termin.
Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku
obrad przed przyjęciem porządku obrad.
R o z d z i a
ł IV
§ 7
W wypadku wystąpienia okoliczności
(przesłanek) zawartych w konstytucji i innych przepisach ustawowych obrady rady
będą się toczyły przy drzwiach zamkniętych.
§ 8
Posiedzenie sesji otwiera, prowadzi
i zamyka przewodniczący rady, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący
rady.
§ 9
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego
formuły: „Otwieram sesję Rady Gminy Stara Kamienica”.
2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza kworum
na podstawie listy obecności. W razie jego braku wyznacza nowy termin
posiedzenia i zamyka obrady.
§ 10
1.
Po stwierdzeniu
prawomocności obrad przewodniczący przedstawia do uchwalenia projekt porządku
obrad.
2.
Porządek sesji może
być rozszerzony w wyjątkowych sytuacjach na wniosek radnego lub wójta zgłoszony
przed przyjęciem porządku obrad.
3.
Rada w głosowaniu
jawnym przyjmuje porządek obrad sesji.
§ 11
1. Interpelacje i wnioski składa się na początku sesji
– zgodnie z programem sesji.
2. Odpowiedzi na interpelacje udzielają: przewodniczący
rady, przewodniczący merytorycznych komisji, wójt lub jego zastępcy bądź
wyznaczony przez wójta pracownik urzędu.
3. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej
odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie 2 tygodni.
4. Interpelacje mogą być składane na piśmie na ręce
przewodniczącego rady za pośrednictwem inspektora ds. rady, który prowadzi
ewidencję i doręcza złożoną interpelację niezwłocznie na ręce przewodniczącego
rady w czasie sesji lub między sesjami.
5. Odpowiedź na pisemną interpelację radnego winna być
udzielona również w ciągu dwóch tygodni.
§ 12
Sprawozdanie z wykonania uchwał w
imieniu zarządu składa wójt lub upoważniony przez niego członek zarządu.
§ 13
1.
Przewodniczący
komisji lub wyznaczony przez niego członek składa raz na pół roku na sesji
sprawozdanie z działalności komisji.
2. Wójt lub wyznaczona przez niego osoba składa
sprawozdanie z pracy zarządu na każdej sesji rady.
3. Wójt lub wyznaczony przez niego członek zarządu
składa półroczne sprawozdanie z realizacji uchwał i wniosków rady gminy.
§ 14
1. Przewodniczący rady prowadzi obrady wg uchwalonego
porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
2. W uzasadnionych wypadkach przewodniczący może
dokonać za zgoda rady zmian w kolejności poszczególnych punktów porządku obrad.
§ 15
1. Przewodniczący rady czuwa nad sprawnym przebiegiem
i zachowaniem porządku obrad.
2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu
wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad, przewodniczący może przywołać go do
„rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.
3. Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowania radnego w
sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji,
przewodniczący przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło
skutku, może odebrać mu głos, nakazując jednocześnie odnotowanie tego faktu w
protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do
osób spoza rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
§ 16
1. Przewodniczący rady udziela głosu na sesji według
kolejności zgłoszeń.
2. Przewodniczący rady może udzielić głosu poza kolejnością
w sprawie wniesienia wniosku o charakterze formalnym, którego przedmiotem mogą
być sprawy:
a)
stwierdzenia kworum,
b)
wycofanie określonego
tematu z porządku obrad,
c)
zakończenie dyskusji
i podjęcie uchwały,
d)
zamknięcie listy
mówców,
e)
ustalenie czasu
wystąpienia dyskutantów,
f)
tajnego głosowania,
g)
przeliczenia głosów,
h)
zamknięcia listy
kandydatów przy wyborach,
i)
zgłoszenie
autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu,
j)
przestrzeganie
regulaminu obrad,
k)
przerwanie,
odroczenie lub zamknięcie posiedzenie.
3.
Wnioski o charakterze
formalnym przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie.
§ 17
1.
Przewodniczący rady
może udzielić głosu osobie spośród publiczności – po uprzednim uzyskaniu zgody
rady.
2.
Po uprzednim
ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności,
które swym zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź
naruszają powagę sesji.
§ 18
1. W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie
posiedzenia przewodniczący rady przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać
kworum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, z tym że uchwały
podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.
2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych,
którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady sesji, odnotowuje się w protokole.
§ 19
1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący rady
kończy sesję słowami: „Zamykam sesję Rady Gminy Stara Kamienica”.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje
się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która
obejmuje więcej niż jedno posiedzenie.
4. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego
rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.
§ 20
1. Z każdej sesji sporządza się protokół stanowiący
urzędowy zapis przebiegu obrad i podjętych rozstrzygnięć.
2. Protokół z sesji powinien zawierać:
a) numer, datę i miejsce posiedzenia,
b) nazwisko przewodniczącego obrad oraz protokolanta,
c) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
d) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej
sesji,
e) zatwierdzony porządek obrad,
f) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji
oraz tekst zgłoszonych i przyjętych wniosków,
g) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby
głosów „za”, „przeciw”, „wstrzymujących się”,
h) czas trwania sesji,
i) podpis przewodniczącego oraz osoby sporządzającej
protokół.
3. Do protokołu dołącza się:
a)
listę obecności
radnych i członków zarządu oraz osób delegowanych na posiedzenie z urzędu,
b)
listę gości
zaproszonych,
c)
podjęte przez radę
uchwały,
d)
dokumenty złożone na
ręce przewodniczącego w trakcie obrad.
4. Protokół wykłada się do wglądu radnym w siedzibie
pracy inspektora ds. rady oraz na każdej następnej sesji.
5. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do
protokołu między sesjami, jednak nie później niż na najbliższej sesji.
6. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje
przewodniczący rady po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.
7. Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione,
może przedłożyć je na sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje rada w
głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
8. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi odpowiadającymi
numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.
R o z d z i a
ł V
§ 21
1. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku
istnienia kworum.
2. W głosowaniu biorą udział członkowie rady.
§ 22
1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie
ręki.
2. W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” w
głosowaniu jawnym rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.
3. Jeżeli przewodniczący obrad wstrzymał się od głosowania,
a zaistniała przy głosowaniu równa liczba głosów „za” i „przeciw”, uchwała nie
zostaje przyjęta.
4. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad
przy pomocy sekretarza obrad, a w razie potrzeby również przy pomocy innych
radnych, kolejno zapytując radnych: kto jest „za”, kto „przeciw”, kto „się
wstrzymał” od głosu.
5. Wynik głosowania jawnego ogłasza przewodniczący
obrad.
§ 23
1. Głosowanie
tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na sesji spośród radnych, która
wybiera spośród siebie przewodniczącego.
W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych
pieczęcią rady.
2. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania
objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, odczytując kolejno radnych z
listy obecności, którzy podchodząc do urny ustawionej na oddzielnym stoliku,
przed urną dokonują skreśleń (aktu wyboru).
3. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji
skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.
4. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania
stanowią załączniki do protokołu z sesji rady.
§ 24
1. Wnioskodawca zobowiązany jest tak sformułować
wniosek, aby nie budził on wątpliwości co do jego intencji.
2. Przewodniczący rady przed poddaniem wniosku pod
głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby
jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji
wnioskodawcy.
3. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod
głosowanie wiosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad
pozostałymi wnioskami.
4. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób
przewodniczący rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich,
czy zgadza się kandydować, i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej
poddaje pod głosowanie zamknięcie listy i zarządza wybory.
§ 25
1.
W przypadku
podejmowania uchwały zwykłą większością głosów uznaje się, że uchwała została
podjęta, jeżeli liczba oddanych głosów „za” jest większa od liczby głosów
„przeciw” bez brania do obliczeń głosów „wstrzymujących się”.
2.
„Ustawowy skład rady”
oznacza w warunkach gminy Stara Kamienica 18 radnych.
3.
Stwierdza się, że
„bezwzględna większość głosów” oznacza wymóg uzyskania „za” co najmniej o jeden
głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy „przeciw” i
„wstrzymujących się”.
4.
„Bezwzględna
większość ustawowego składu rady” oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za
wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu rady, a zarazem tej połowie
najbliższą. Uznaje się, że uchwała została podjęta „bezwzględną większością
ustawowego składu rady”, jeżeli za jej podjęciem głosowało co najmniej 10
radnych.
5. Podejmowanie uchwały bezwzględną większością głosów
w obecności co najmniej 2/3 ustawowego składu rady oznacza, że w głosowaniu
musi uczestniczyć co najmniej 12 radnych i przy obecności tej liczby radnych za
podjęciem uchwały oddanych musi zostać nie mniej niż 7 ważnych głosów. Jeżeli w
głosowaniu uczestniczy nieparzysta liczba radnych, uchwała zostanie podjęta,
jeżeli za jej podjęciem oddano całkowitą liczbę głosów przewyższających połowę
ważnie oddanych głosów (np. przy obecności 15 radnych za podjęciem uchwały
winno być oddanych 8 ważnych głosów, a przy obecności 17 radnych za podjęciem
uchwały winno zostać oddanych 9 ważnych głosów).
§ 26
1.
Uchwały rady powinny
być zredagowane w sposób czytelny i zawierać przede wszystkim:
a) datę i tytuł oraz kolejny numer,
b) podstawę prawną,
c) postanowienia merytoryczne,
d) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie
uchwały oraz organów sprawujących nadzór nad ich realizacją,
e) termin wejścia w życie uchwały, ewentualny czas jej
obowiązywania.
2. W uchwałach podaje się numer sesji (cyframi rzymskimi),
kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi), rok podjęcia uchwały.
3. Projekty uchwał rady przygotowane przez zarząd
opiniują właściwe komisje rady. Opinie komisji są odczytywane na sesji przez
przewodniczącego danej komisji.
4. W przypadku zgłoszenia projektu uchwały przez
komisję lub grupę radnych zarząd wyraża swoje stanowisko co do projektu
uchwały. Opinię zarządu do projektu uchwały przedstawia na sesji wójt lub
upoważniona przez zarząd osoba.
§
27
Oryginały uchwał ewidencjonowane są
w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami z sesji w biurze rady.
§ 28
1. Wójt przedkłada wojewodzie uchwały rady w ciągu 7
dni od ich podjęcia.
2. Uchwałę budżetową oraz uchwałę o udzieleniu bądź
nie udzieleniu absolutorium zarządowi wójt jest obowiązany przedłożyć
Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od jej podjęcia.
R o z d z i a
ł VI
§ 29
1.
Radni mają obowiązek
utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami gminy przez:
a) informowanie mieszkańców o stanie gminy,
b) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady sesji,
c) propagowanie zamierzeń i dokonań rady,
d) informowanie mieszkańców o swojej działalności w
radzie,
e) przyjmowanie postulatów, wniosków oraz skarg
mieszkańców gminy.
2. Radni i delegaci będący delegatami do związków gmin
zobowiązani są co najmniej dwa razy w roku składać radzie sprawozdanie z działalności
związku.
3. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach rady,
posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
4. Radny powinien w razie niemożności uczestnictwa w
sesji, posiedzeniu komisji powiadomić (o ile to możliwe) z wyprzedzeniem o
swojej nieobecności, odpowiednio przewodniczącego rady lub przewodniczącego
komisji.
5. W przypadku uchylania się radnego od uczestnictwa w
pracach rady, rada może podjąć uchwałę o zawiadomieniu wyborców o uchylaniu się
wybranego przez nich radnego od pracy w radzie lub też zdecydować o innej
formie oddziaływania na radnego.
§ 30
1. W przypadku wniosku zakładu pracy o rozwiązanie
stosunku pracy z radnym, wniosek ten bada przewodniczący rady i przedkłada go
radzie z projektem uchwały w tej sprawie.
2. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w
ust. 1 rada wysłuchuje radnego, jeżeli bierze udział w sesji.
§ 31
Podstawą do udzielenia
radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art.
25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub
upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i
charakteru zajęć, podpisane przez przewodniczącego rady lub za jego zgodą.
R
o z d z i a ł VII
§ 32
1. Obsługę rady, komisji i radnych zapewnia urząd, a
bezpośrednio obsługę organizacyjno-techniczną – inspektor ds. obsługi rady.
2. Wójt razem z przewodniczącym rady ustalają zakres,
zasady i sposób obsługi pracy rady, komisji oraz radnych.
3. Korespondencja kierowana do rady powinna być z
sekretariatu urzędu doręczona bezpośrednio inspektorowi rady, który w terminie
niezwłocznym kieruje ją do przewodniczącego rady. Inspektor prowadzi ewidencję
przyjętej przez siebie korespondencji.
Załącznik nr 5 do statutu gminy Stara Kamienica (poz. 1101) |
Zasady
i tryb delegowania radnych
gminy Stara Kamienica
§
1
Podróżą służbową jest wykonywanie
przez radnego zadania mającego bezpośredni związek z wykonywaniem mandatu
określonego przez przewodniczącego rady gminy poza miejscowością, w której
znajduje się siedziba gminy.
§ 2
1. Termin i miejsce wykonywania zadania oraz miejscowości
rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej określa przewodniczący rady gminy w
poleceniu wyjazdu służbowego.
2. Czynności, o której mowa w ust. 1, w stosunku do
przewodniczącego rady gminy dokonuje wiceprzewodniczący rady.
3. Czynności, o której mowa w ust. 1, w stosunku do
wójta gminy i jego zastępcy dokonuje przewodniczący rady gminy w ramach
czynności związanych ze stosunku pracy wobec wójta.
§ 3
1. Środek transportu właściwy do odbycia podróży
służbowej określa przewodniczący rady gminy w poleceniu wyjazdu służbowego.
2. Na wniosek radnego przewodniczący rady gminy może
wyrazić zgodę na przejazd w podróży służbowej pojazdem samochodowym nie będącym
własnością gminy. W takim przypadku radnemu przysługuje zwrot kosztów przejazdu
według stawek za jeden kilometr przebiegu określony przez radę gminy na
podstawie przepisów w sprawie warunków ustalania i zasad zwrotu kosztów
używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących
własnością pracodawcy.
Załącznik nr 6
do statutu gminy Stara kamienica (poz. 1101)
|
R
o z d z i a ł I
§ 1
Regulamin komisji określa tryb
działania komisji stałych i doraźnych rady.
§ 2
1. Komisje stałe i doraźne powołuje rada do pomocy w
wykonywaniu określonych zadań.
2. Komisje podlegają radzie, przedkładają jej plan pracy
oraz sprawozdania z działalności.
3. Komisje działają w oparciu o uchwalone na okres
6 miesięcy plany pracy.
4. Rada może zawsze żądać przedstawienia przez komisje
ich planów na sesji, a także zlecić dokonanie w nich uzupełnień.
§ 3
1. Przewodniczącego komisji, zastępcę przewodniczącego
wybiera komisja ze swego grona.
2. Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji.
§ 4
Przewodniczący komisji może zlecić
członkowi komisji (za jego zgodą) wykonanie określonych zadań i opracowanie
sprawozdań i wniosków do dalszego działania.
R
o z d z i a ł II
§ 5
Do zadań komisji należy:
1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji
przez radę, spraw przedkładanych pod obrady rady oraz spraw przedkładanych
przez członków komisji,
2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz
opiniowanie projektów uchwał rady,
3) sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał rady w
zakresie spraw, dla których komisja została powołana,
4) przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków
mieszkańców gminy w sprawach działalności rady oraz urzędu, przedsiębiorstw i
innych instytucji gminnych – w zakresie kompetencji komisji.
§ 6
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej
należy:
1) kontrola działalności zarządu,
2) kontrola działalności podporządkowanych zarządowi
jednostek organizacyjnych,
3) przygotowanie opinii o pracy zarządu lub poszczególnych
jego członków przed głosowaniem w sprawie ich odwołania,
4) kontrola realizacji uchwał rady,
5) kontrola załatwiania skarg i wniosków przez zarząd
i wójta,
6) realizacja interpelacji i wniosków radnych,
7) wnioskowanie i odwołanie zarządu lub jego członków,
8) wnioskowanie o odwołanie kierowników gminnych
jednostek organizacyjnych,
9) wnioskowanie o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium
zarządowi,
10) wnioskowanie o dokonanie kontroli zewnętrznej,
11) wnioskowanie o przekazywanie spraw do organów
ścigania,
12) wnioskowanie o zmiany w planach wydatków
budżetowych i sposobie gospodarowania mieniem gminnym,
13) wnioskowanie o rozliczenie realizowanych inwestycji,
14) kontrola wydatkowania środków przekazanych radom
sołeckim,
15) inne zadania zlecone przez radę,
16) opiniowanie w sprawach powierzenia radnemu
wykonywania pracy na podstawie umowy-zle-cenia lub umowy agencyjnej, a także w
sprawie udzielenia zamówienia publicznego w zakresie nieobjętym przepisami o
zamówieniach publicznych.
§
7
Komisje nie posiadają prawa
wydawania decyzji i zarządzeń w imieniu rady i rada nie może przekazać im tych
uprawnień.
R o z d z i a
ł IV
§ 8
Komisje działają na
posiedzeniach oaz przez swoich członków badających na miejscu poszczególne sprawy.
§ 9
1. Komisje, zgodnie z planami pracy lub w miarę potrzeb,
odbywają posiedzenia, na których rozpatrują sprawy należące do ich właściwości
oraz podejmują rozstrzygnięcia, wydając opinie i wnioski.
2. Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy
w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji.
§ 10
1. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek
dzienny przewodniczący komisji lub jego zastępca.
2. Posiedzeniom przewodniczy przewodniczący komisji, a
w razie jego nieobecności – zastępca.
3. Komisje mogą zapraszać na posiedzenia inne osoby.
4. Komisje mogą wyłaniać podkomisje oraz odbywać
wspólne posiedzenia.
5. Szczegółowe zakresy działania, w tym zwłaszcza
odbywanie posiedzeń oraz powoływania podkomisji i zespołów, komisje ustalają we
własnym zakresie.
6. Raz na pół roku komisje przedstawiają na sesji
sprawozdanie ze swojej działalności.
7. Rada może żądać przedstawienia sprawozdania w terminie
innym niż ustalony w ust. 6.
§ 11
1. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół,
który winien zawierać:
1) numer, datę i miejsce posiedzenia,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) zatwierdzony porządek obrad,
4) przebieg obrad, streszczenie wystąpień, dyskusję
oraz teksty podjętych opinii i wniosków.
2. Do protokołu dołącza się listę obecności
członków komisji, osobną listę zaproszonych gości, teksty podjętych wniosków i
opinii.
Załącznik nr 7
do statutu gminy Stara Kamienica (poz. 1101)
|
§
1
Komisja Rewizyjna zwana dalej
„komisją” jest organem rady powołanym do przeprowadzenia kontroli działalności
zarządu oraz jednostek organizacyjnych.
Komisja kontroluje również inne
podmioty w zakresie, w jakim dysponują one mieniem komunalnym.
§ 2
Komisja działa na podstawie ustawy o
samorządzie gminnym, statutu gminy oraz niniejszego regulaminu.
§ 3
Komisja podlega radzie i działa w
jej imieniu.
§ 4
Komisja podejmuje kontrole zgodnie z
planem pracy zatwierdzonym przez radę oraz na zlecenie rady.
§ 5
1. Komisja pracuje według planów pracy, które przedstawia
do akceptacji na początku każdego roku kalendarzowego.
2. Rada może zlecić komisji przeprowadzenie kontroli o
charakterze doraźnym.
3. Rada, zlecając komisji przeprowadzenie kontroli,
określa szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej
przeprowadzenia.
§ 6
1.
Trzyosobowy skład
komisji wybierany jest spośród radnych.
2.
W skład komisji nie
mogą wchodzić przewodniczący rady oraz jego zastępca, a także członkowie zarządu.
§ 7
1. Pracą komisji kieruje jej przewodniczący wybierany
przez radę.
2. Przewodniczący komisji:
a) organizuje pracę komisji,
b) zwołuje posiedzenia i kieruje obradami komisji,
c) składa sprawozdanie radzie z działalności komisji.
§ 8
Członkowie komisji zobowiązani są
do:
1) przestrzegania regulaminu komisji,
2) aktywnego uczestniczenia w pracach komisji.
§ 9
1. Posiedzenia komisji zwołuje jej przewodniczący.
2. W posiedzeniach komisji biorą udział radni oraz
inne osoby nie będące członkami komisji, zaproszone na posiedzenie.
3. Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia
zamkniętego.
4. Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy
w nim co najmniej połowa składu komisji.
5. Uchwały podejmowane przez komisję zapadają zwykłą
większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków komisji.
§ 10
Uchwały komisji mają charakter
opinii lub wniosków i są przedkładane radzie.
§ 11
1. Podstawową formą działania komisji są kontrole.
2. Przedmiotem kontroli jest działalność zarządu oraz
jednostek organizacyjnych gminy w zakresie:
a) gospodarki finansowo-ekonomicznej,
b) gospodarowania mieniem komunalnym,
c) przestrzegania i realizacji postanowień statutu,
uchwał rady oraz innych przepisów,
d) realizacji bieżących zadań gminy.
§ 12
Komisja przeprowadza kontrolę w
oparciu o kryteria:
1) legalności
– badanie zgodności działania kontrolowanych jednostek z przepisami prawa i
uchwałami rady,
2) gospodarności,
3) rzetelności
– badanie, czy powierzone obowiązki są wykonywane w sposób sumienny, uczciwy i
solidny.
§ 13
Przewodniczący komisji zawiadamia wójta
oraz kierownika kontrolowanej jednostki o zamiarze przeprowadzenia kontroli co
najmniej na 7 dni przed terminem kontroli, przedkładając mu jednocześnie
informację o terminie, przedmiocie i zakresie kontroli.
§ 14
Komisja upoważniona jest do:
1) wstępu do
pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,
2) wglądu do
akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej
działalnością,
3) zabezpieczenia
dokumentów oraz innych dowodów,
4) powołania
biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,
5) żądania od
pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach
dotyczących kontroli,
6) przyjmowania
oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
§ 15
1.
Kierownik jednostki
kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia komisji odpowiednich warunków i
niezbędnych środków do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
2.
Podczas dokonywania
czynności kontrolnych członkowie komisji są zobowiązani do przestrzegania:
a) przepisów BHP obowiązujących na terenie jednostki
kontrolowanej,
b) przepisów o postępowaniu z wiadomościami
zawierającymi tajemnicę państwową i służbową w zakresie obowiązującym w
jednostce kontrolowanej,
c) działalność komisji nie może naruszać obowiązującego
w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących
kontrolę służbową.
§ 16
Zadaniem komisji jest:
1) rzetelne i
obiektywne ustalenie stanu faktycznego,
2) ustalenie
nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania,
3) wskazanie
przykładów dobrej i rzetelnej pracy.
§ 17
1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół,
który podpisują wszyscy członkowie komisji biorący udział w kontroli oraz
kierownik jednostki kontrolowanej.
2. Protokół powinien zawierać:
a) nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe
ich kierownika,
b) imiona, nazwiska osób kontrolujących,
c) określenie zakresu i przedmiotu kontroli,
d) czas trwania kontroli,
e) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki
kontrolowanej,
f) wykaz załączników.
3. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach.
Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi przewodniczący
rady, trzeci egzemplarz pozostaje w aktach komisji.
§ 18
Na podstawie wyników
przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia
stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość oraz usprawnienia
działalności, która była przedmiotem kontroli.
§ 19
Komisja kieruje do jednostek
skontrolowanych oraz do zarządu wystąpienia pokontrolne zawierające uwagi i
wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia
odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości.
§ 20
Kierownicy jednostek, do
których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są obowiązani w wyznaczonym
terminie zawiadomić komisję o sposobie wykonania uwag i wykonania wniosków. W
razie braku możliwości wykonania wniosków należy podać uzasadnione przyczyny
ich niewykonania, propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidło-wości.
§ 21
W razie ujawnienia
przestępstw lub wykroczeń komisja przekazuje sprawę organom ścigania i w miarę
potrzeby zawiadamia o tym organ nadrzędny jednostki skontrolowanej.
§ 22
1. Wyniki swoich działań komisja przedstawia radzie w
formie sprawozdania.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
a) zakres przeprowadzonej kontroli,
b) zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł
i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości,
c) wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości.
§ 23
Obsługę techniczno-biurową
komisji zapewnia urząd gminy.
§ 24
Załącznik nr 8
do statutu gminy Stara Kamienica (poz. 1101)
|
R o z d z i a
ł I
§
1
1. Zarząd realizuje zadania wynikające z przepisów
prawa, statutu gminy, uchwał rady i statutu sołectwa.
2. Do zadań zarządu należy w szczególności:
a) przygotowanie projektów uchwał rady,
b) określenie sposobu wykonania uchwał,
c) gospodarowanie mieniem komunalnym,
d) przygotowanie projektu budżetu gminy oraz jego
wykonanie,
e) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych
jednostek organizacyjnych, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej,
f) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji rady,
g) przedkładanie radzie sprawozdań z działalności
finansowej gminy i z wykonania programów gospodarczych,
h) wydawanie zarządzeń w sprawach nie cierpiących
zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego; zarządzenia
takie wymagają zatwierdzenia na najbliższej sesji rady,
i) współdziałanie w interesie gminy z instytucjami
znajdującymi się na jej terenie,
j) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych
pozostających w strukturze gminy pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych
jednostek,
k) informowanie mieszkańców gminy o założeniach
projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej, gospodarczej oraz
wykorzystaniu środków budżetowych,
l) prowadzenie spraw w zakresie zwykłego zarządu
majątkiem gminy, zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez
radę,
m) przesyłanie wyciągów z protokołu obrad rady
zainteresowanym jednostkom,
n) podejmowanie uchwał o koniecznych wydatkach
nieuwzględnionych w budżecie,
o) wykonanie zadań i spraw z zakresu administracji
rządowej przekazywanych ustawami i przejętych na podstawie porozumień,
p) dokonywanie zmian w budżecie w granicach ustalonych
przez radę,
q) decydowanie o wszczęciu lub rezygnacji ze sporu
sądowego oraz o ustaleniu ugody w sprawach cywilnoprawnych,
r) organizowanie i rozstrzyganie przetargów publicznych,
s) ustalenie zakresu spraw gminy, jakie wójt może
powierzyć w swoim imieniu sekretarzowi gminy.
3. W realizacji zadań własnych gminy zarząd podlega
wyłącznie radzie.
4. W realizacji zadań zleconych zarząd podlega radzie i
jednostce zlecającej zadanie.
5. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu.
Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny
urzędu uchwalony na wniosek zarządu przez radę.
§ 2
Działalność zarządu w realizacji
wykonania budżetu gminy podlega uzyskaniu absolutorium.
R o z d z i a
ł II
§ 3
1.
Zarząd pracuje
kolegialnie na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego zarządu – wójta.
2.
Zarząd pracuje w
oparciu o plan pracy.
3.
Posiedzenia zarządu
zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy w miesiącu.
4.
W razie potrzeby wójt
może zwołać zarząd w innym terminie.
5.
Posiedzeniom zarządu
przewodniczy wójt, a w razie jego nieobecności zastępca wójta.
§ 4
Zarząd gminy może obradować i
podejmować prawomocne rozstrzygnięcia przy obecności bezwzględnej większości
składu zarządu – w tym wójta lub zastępcy wójta.
1.
Posiedzenia otwiera,
prowadzi i zamyka obrady wójt gminy, a w razie jego nieobecności zastępca
wójta.
2.
Otwarcie posiedzenia
następuje po wypowiedzeniu przez wójta formuły: „Otwieram posiedzenie Zarządu
Gminy Stara Kamienica”.
3.
Po otwarciu
posiedzenia wójt gminy stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność
obrad, a w przypadku braku kworum przerywa posiedzenie i wyznacza nowy termin.
§ 5
1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad wójt gminy
przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad.
2. Członkowie zarządu mogą zgłaszać wnioski o dokonanie
uzupełnienia lub zmiany w projekcie porządku obrad.
3. Porządek obrad powinien przewidywać przyjęcie przez
zarząd protokołu z poprzedniego posiedzenia, który winien być udostępniony
członkom zarządu do zapoznania się na godzinę przed terminem posiedzenia, w
takim przypadku nie musi być odczytywany w trakcie obrad.
4. Po dokonaniu czynności określonych w ust. 1–3
zarząd uchwala porządek obrad.
§ 6
1. Wójt gminy prowadzi posiedzenie według uchwalonego
porządku obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym punktem, a w
uzasadnionych przypadkach może dokonać zmian w kolejności realizacji
poszczególnych punktów w porządku obrad.
2. Wójt gminy udziela głosu wg kolejności zgłoszeń, a
w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
3. Wójt gminy może udzielić głosu poza kolejnością w
sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności:
a) stwierdzenie kworum,
b) zdjęcie określonego tematu porządku obrad,
c) zakończenie dyskusji i podjęcia rozstrzygnięcia,
d) w sprawie przestrzegania regulaminu zarządu.
4. Wnioski formalne wójt gminy poddaje pod głosowanie
członkom zarządu. W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” rozstrzyga
głos wójta.
§
7
1. Wójt czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad,
zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień osób uczestniczących w posiedzeniu.
2. Wójt gminy może udzielić głosu osobom spoza składu
zarządu.
§ 8
Po wyczerpaniu porządku obrad wójt
gminy kończy posiedzenie, wypowiadając formułę: „Zamykam posiedzenie Zarządu
Gminy Stara Kamienica”.
§ 9
1. Członkowie zarządu obowiązani są brać czynny udział
w pracach zarządu.
2. Wójt może zwrócić się do rady o odwołanie członka
zarządu, który uchyla się od udziału w pracach zarządu, lub tego, który swoim
działaniem naraża interes gminy.
§
10
1. Poza członkami zarządu w posiedzeniach uczestniczą
sekretarz i skarbnik gminy bez prawa głosu.
2. Zarząd może zapraszać na swoje posiedzenia także
przedstawicieli organizacji społecznych, politycznych, stowarzyszeń i innych.
3. W posiedzeniach zarządu bez zaproszenia – jednakże
za zgodą przewodniczącego danej komisji – mogą uczestniczyć członkowie komisji
stałych i doraźnych, bez prawa głosu.
§ 11
1. Za przygotowanie materiałów na posiedzenie zarządu
oraz za całokształt obsługi techniczno-organizacyjnej zarządu odpowiada
sekretarz gminy.
2. Materiały na posiedzenie zarządu powinny być
przygotowane w sposób zwięzły i przejrzysty.
3. Projekty uchwał powinny być skonsultowane z radcą
prawnym, przez niego zaopiniowane pod względem zgodności z prawem.
4. Porządek posiedzenia zarządu ustala wójt.
§ 12
1. Na posiedzeniach zarządu sprawy referuje wójt lub
osoba przez niego upoważniona.
2. Z posiedzenia zarządu sporządza się protokół.
3. Protokół powinien zawierać:
a) porządek posiedzenia,
b) streszczenie wystąpień,
c) treść wniosków poddanych pod głosowanie,
d) wyniki głosowania,
e) stwierdzenie o podjęciu uchwały (uchwał) lub decyzji,
f) stwierdzenie wydania zarządzenia.
4. Protokoły są numerowane i przechowywane zgodnie z
instrukcją kancelaryjną.
5. Po przyjęciu przez zarząd protokół podpisuje wójt
oraz członkowie zarządu biorący udział w posiedzeniu.
6. Kserokopię całości protokołu można wykonać jedynie
za zgodą zarządu.
§ 13
1. Uchwały zarządu są oznaczone następująco: kolejny
numer posiedzenia, kolejny numer uchwały, rok.
2. Uchwały zarządu podpisują członkowie zarządu
biorący udział w posiedzeniu, a wynik głosowania nad ich projektami jest odnotowany
w protokole zarządu.
3. Uchwały zarządu ewidencjonuje się w rejestrze
prowadzonym przez inspektora ds. rady.
4. Odpisy uchwał oraz wyciągi z protokołu sekretarz
gminy przekazuje kierownikom jednostek i kierownikom referatów organizacyjnych,
którym powierzono wykonanie uchwał.
5. Innym osobom, organizacjom, instytucjom na ich
wniosek poświadcza się odpisy i wyciągi z protokołu w zakresie spraw ich
dotyczących.
§ 14
Zarząd wydaje decyzje na podstawie
przepisów szczególnych.
Decyzje zarządu podpisuje wójt.
§
15
W sprawach nie cierpiących zwłoki
zarząd wydaje przepisy porządkowe w formie zarządzenia. Przepisy te powinny być
zatwierdzone przez radę na najbliższej sesji rady.
§ 16
1.
Zarząd podejmuje
uchwały i wydaje zarządzenia oraz decyzje kolegialnie zwykłą większością głosów,
w obecności co najmniej połowy składu zarządu, w głosowaniu jawnym, chyba że
odrębne przepisy przewidują inny tryb ich podejmowania.
2.
W głosowaniu biorą
udział wyłącznie członkowie zarządu.
3. W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw”
rozstrzyga głos przewodniczącego.
§ 17
1. Sprawy do rozpatrzenia na sesji rady (sprawozdania,
informacje, projekty uchwał), terminy i sposób ich opracowania zarząd ustala w
porozumieniu z przewodniczącym rady.
2. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej
przez komisję, grupę radnych, zarząd wyraża swoje stanowisko do projektu
uchwał. Opinię zarządu do projektu uchwały przedstawia na sesji wójt lub
upoważniona przez zarząd osoba.
3. Projekty uchwał rady gminy przygotowane przez
zarząd opiniowane są przez merytoryczne komisje.
4. Materiały na sesję poświęcone uchwaleniu budżetu
gminy zarząd opracowuje według harmonogramów ustalonych w odrębnej uchwale
rady.
§ 18
Informacje w sprawie wykonania
uchwał rady i zarządu składają zarządowi osoby zobowiązane do ich wykonania.
§ 19
1. Zadania gminy zarząd wykonuje na podstawie
okresowych – półrocznych i rocznych – planów pracy opracowanych zgodnie z
programem działania i planem pracy rady, budżetem gminy oraz przepisami prawa.
2. Projekt planu pracy zarządu, o którym mowa w
punkcie 1, opracowuje przewodniczący zarządu przy współudziale sekretarza gminy
i kierowników referatów oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
3. Sprawozdanie z działalności zarządu przedstawia
radzie wójt.
4. Plan pracy zarządu winien być udostępniany radnym w
biurze rady.
§ 20
Nad sprawnym i rzetelnym
prowadzeniem dokumentacji z prac zarządu czuwa wójt i sekretarz gminy.
R o z d z i a
ł III
§ 21
1. Wójt jako przewodniczący zarządu organizuje jego
pracę, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.
2. Wójt wykonuje zadania wynikające z ustawy o
samorządzie gminnym oraz z innych ustaw określających status wójta.
3. Do zadań i kompetencji wójta należą następujące
sprawy:
a) organizowanie pracy zarządu,
b) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,
c) reprezentowanie gminy na zewnątrz oraz prowadzenie
negocjacji w sprawach dotyczących gminy,
d) kierowanie urzędem w rozumieniu Kodeksu pracy,
e) przygotowanie sprawozdań z działalności zarządu,
f) ogłaszanie budżetu gminy oraz nadzór nad jego realizacją,
g) ogłaszanie sprawozdań z wykonania budżetu,
h) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach
indywidualnych oraz w sprawach z zakresu administracji publicznej,
i) udzielanie pełnomocnictwa w sprawach należących do
jego wyłącznej kompetencji – o udzieleniu pełnomocnictwa wójt powiadamia zarząd
na najbliższym posiedzeniu,
j) podejmowanie czynności należących do kompetencji
zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem
interesu publicznego – czynności te wymagają zatwierdzenia na najbliższym
posiedzeniu zarządu,
k) mianowanie pracowników samorządowych wg
obowiązujących przepisów,
l) powoływanie rzecznika dyscyplinarnego w spra-wie
dyscyplinarnej,
m) wydawanie zarządzeń wprowadzających w życie
regulaminy wewnętrzne dotyczące działalności urzędu, np. instrukcję obiegu
dokumentów, regulamin pracy, regulaminy funduszu nagród, socjalnego itp.
4.
Wójt jest terenowym
szefem obrony cywilnej.
§ 22
Do zadań członków zarządu należy:
1) uczestniczenie
w posiedzeniach zarządu,
2) realizacja
zadań wynikających z uchwał rady i zarządu,
3) bieżący
nadzór nad wykonaniem budżetu gminy,
4) składanie
oświadczeń woli w imieniu gminy,
5) przedkładanie
radzie gminy spraw wnoszonych przez zarząd,
6) współpraca
z komisjami rady.
§ 23
1. Gospodarką finansową i wykonaniem budżetu gminy w
imieniu zarządu kieruje skarbnik gminy.
2. Szczegółowe zadania oraz kompetencje skarbnika
gminy zostały określone w regulaminie organizacyjnym urzędu.
§ 24
1. Wójt za pełnienie swojej funkcji otrzymuje wynagrodzenie.
2. Pozostali członkowie zarządu otrzymują z budżetu
gminy zwrot kosztów podróży i dietę na zasadach ustalonych przez radę gminy w
drodze odrębnej uchwały.
§ 25
1. Zarząd gminy może odbywać wspólne posiedzenia z
innymi zarządami, w szczególności dla rozpatrzenia ich wspólnych spraw.
2. Wspólne posiedzenia organizują przewodniczący
zainteresowanych zarządów.
Załącznik nr 9
do statutu gminy Stara Kamienica (poz. 1101)
|
Wykaz gminnych jednostek pomocniczych (sołectwa)
1. sołectwo Antoniów
2. sołectwo Barcinek
3. sołectwo Chromiec
4. sołectwo Kopaniec
5. sołectwo Kromnów
6. sołectwo Mała Kamienica
7. sołectwo Nowa Kamienica
8. sołectwo Rybnica
9. sołectwo Stara Kamienica
10. sołectwo Wojcieszyce