1101

UCHWAŁA RADY GMINY STARA KAMIENICA

z dnia 8 czerwca 2001 r.

w sprawie uchwalenia statutu gminy Stara Kamienica

       Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje:

 

 

 


§ 1

Uchwala się statut gminy Stara Kamienica stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.

§ 3

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

 

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

 

JAN ZYGMUNT KACINIEL


 

 

 

 

 

 

 

Załącznik do uchwały Rady Gminy Stara Kamienica z dnia 8 czerwca 2001 r. (poz. 1101)

 

 

 


DZIAŁ  I

Postanowienia ogólne. Przepisy wstępne

§ 1

1.   Statut określa ustrój gminy, zakres działania organów gminy oraz tryb pracy rady gminy.

2.   Ilekroć w statucie jest mowa o:

a)   gminie bez bliższego określenia – należy przez to rozumieć gminę Stara Kamienica jako jednostkę terytorialną o określonej powierzchni, zamieszkaną przez mieszkańców, stanowiącą samodzielny podmiot praw i obowiązków,

b)   radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Stara Kamienica,

c)   zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Gminy Stara Kamienica,

d)   przewodniczącym – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy Stara Kamienica,

e)   wiceprzewodniczącym – należy przez to rozumieć Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Stara Kamienica,

f)     wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Stara Kamienica,

g)   urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Stara Kamienica.

§ 2

Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią wspólnotę samorządową, realizującą swoje uprawnienia poprzez wybraną przez siebie radę gminy zwaną dalej w statucie „radą” i zarząd gminy jako organ wykonawczy zwany dalej „zarządem”.

§ 3

Teren gminy obejmuje obszar o powierzchni 11,046 ha oznaczony granicami zgodnie z mapą stanowiącą załącznik nr 1 do statutu.

§ 4

1.   Gmina Stara Kamienica posiada herb gminy, pieczęć gminną oraz flagę.

2.   Graficzny wizerunek herbu przedstawia załącznik nr 2 do statutu.

3.   Opis herbu określa uchwała rady gminy nr III/11/90 z dnia 25.06.1990 roku.

4.   Opis pieczęci gminnej określa uchwała rady.

5.   Flagą gminy jest prostokątny płat tkaniny w kolorach granatowym i żółtym. Na fladze może być umieszczony herb gminy.

6.   Herb i pieczęcie są znakami prawnie chronionymi.

§ 5

1.   Gmina posiada osobowość prawną.

2.   Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

DZIAŁ  II

Zakres działania i zadania gminy

§ 6

1.   Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

2.   Gmina wykonuje swoje zadania za pośrednictwem rady, zarządu i wójta.

§ 7

1.   Gmina w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb jej mieszkańców realizuje zadania własne wynikające z ustawy, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, a także zadania z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów.

2.   Gmina może zawierać z organami administracji rządowej porozumienia w celu wykonywania zadań należących do zakresu działania tej administracji.

§ 8

1.   W celu wykonywania zadań rada gminy może tworzyć gminne jednostki organizacyjne, przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami.

2.   Tworząc gminną jednostkę organizacyjną, rada nadaje jej statut.

3.   Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 3 do statutu.

4.   Gmina może tworzyć lub uczestniczyć w przedsiębiorstwach powołanych w celu zaspokojenia potrzeb wspólnoty gminy Stara Kamienica.

DZIAŁ  III

Organy gminy

R o z d z i a ł    I

Organizacja i tryb pracy rady

I.      Postanowienia ogólne

§ 9

1.   Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy (z wyjątkiem pkt 3 i 4).

2.   Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie zastrzegają kompetencji innych organów.

3.   W sprawach szczególnie ważnych dla gminy mieszkańcy mogą wypowiedzieć się w drodze referendum.

4.   Wyłącznie w drodze referendum rozstrzygane są sprawy:

      samoopodatkowania się na cele publiczne,

      odwołania rady gminy przed upływem kadencji.

§ 10

Do wyłącznej właściwości rady należy w szczególności:

1.   Uchwalanie statutu gminy oraz statutów sołectw i jednostek organizacyjnych.

2.   Wybór i odwołanie wójta i zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdania z ich działalności.

3.   Na wniosek wójta powoływanie i odwoływanie sekretarza gminy i skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu.

4.   Odwołanie na uzasadniony wniosek wójta poszczególnych członków zarządu następuje zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

5.   Uchwalanie budżetu, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia zarządowi absolutorium z tego tytułu.

6.   Uchwalenie strategii rozwoju gminy i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

7.   Uchwalanie programów gospodarczych i przyjmowanie sprawozdań z ich realizacji.

8.   Ustalanie zakresu działania sołectw, zasad przekazywania im składników majątkowych do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez sołectwa.

9.   Podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych przez ustawy.

10.   Podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a)   określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady,

b)   emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd,

c)   zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d)   ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd w roku budżetowym,

e)   zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,

f)     tworzenia i przystępowania do spółek, spółdzielni i przedsiębiorstw, i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz rozwiązywania i występowania z nich – zgodnie z pkt 4 § 8 niniejszego statutu,

g)   określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez zarząd,

h)   tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek.

11.   Określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania. Podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy.

12.   Podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku.

13.   Podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, pieczęci gminnych, flagi, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników.

14.   Przyznawanie nagród i honorowych tytułów gminy Stara Kamienica. Tryb przyznawania nagród i honorowych tytułów gminy Stara Kamienica określa uchwała rady.

15.   Stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.

§ 11

1.   Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego oraz 1–2 wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.

2.   Funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego nie można łączyć z funkcją członka zarządu i Komisji Rewizyjnej.

3.   Przewodniczący rady uprawniony jest do:

a)   składania oświadczeń w sprawach, które były przedmiotem obrad rady lub jej komisji,

b)   reprezentowania rady na zewnątrz,

c)   wykonywania czynności wynikających ze stosunku pracy w stosunku do wójta.

4.   Wiceprzewodniczący zastępuje przewodniczącego w razie jego nieobecności lub też na podstawie pisemnego upoważnienia. Na sesji fakt upoważnienia wpisuje się do protokołu.

§ 12

Tryb działania rady określa regulamin Rady Gminy Stara Kamienica stanowiący załącznik nr 4 do statutu.

II.  Sesje rady

§ 13

1.   Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego rady lub upoważnionego przez niego wiceprzewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Sesja rady może składać się z jednego lub kilku posiedzeń.

2.   Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w terminie 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju przez Państwową Komisję Wyborczą lub w wypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.

3.   Na wniosek zarządu lub 1/4 ustawowego składu rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku (sesja nadzwyczajna). Wniosek winien zawierać żądany porządek obrad, do którego wnioskodawcy dołączają odpowiednio projekty uchwał. Termin 7 dni jest liczony od dnia złożenia wniosku u inspektora
ds. rady gminy w urzędzie.

4.   O terminie sesji zawiadamia się radnych na piśmie, co najmniej 7 dni wcześniej wskazując miejsce, dzień i godzinę oraz proponowany porządek obrad wraz z projektami uchwał.

5.   O terminie sesji budżetowej zawiadamia się radnych co najmniej 14 dni wcześniej, przesyłając jednocześnie projekt budżetu.

6.   W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 3 i 4, rada może odroczyć sesję i wyznaczyć nowy termin. Wniosek o odroczenie sesji można złożyć nie później niż przed zatwierdzeniem porządku obrad.

7.   Obrady sesji są jawne, z wyjątkiem kiedy ich przedmiot stanowią sprawy objęte tajemnicą wynikającą z konstytucji i innych przepisów ustawowych.

8.   Przewodniczący rady podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty informację o terminie, miejscu i przedmiocie obrad, co najmniej na 7 dni wcześniej.

§ 14

1.   Przewodniczący przygotowuje i zwołuje sesje rady.

2.   Zarząd, a także komisje i radni mogą wskazać przewodniczącemu sprawy, które powinny znaleźć się w porządku zwoływanej sesji.

3.   Przewodniczący ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji. Przy podejmowaniu decyzji o zwoływaniu sesji powinny być gotowe projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad, a także inne materiały.

§ 15

Porządek ramowy obrad rady winien być następujący:

1.   Zatwierdzenie porządku obrad.

2.   Wybór sekretarza obrad.

3.   Informacja o pracach radnych z gminy Stara Kamienica w radzie powiatu.

4.   Sprawozdanie z prac zarządu w okresie międzysesyjnym przedstawione przez wójta lub innego członka zarządu.

5.   Zapytania dotyczące sprawozdania zarządu i odpowiedzi.

6.   Interpelacje i zapytania.

7.   Dyskusja nad projektami uchwał.

8.   Głosowanie projektów uchwał.

9.   Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji.

10.   Wnioski i oświadczenia.

Sesja budżetowa odbywa się według porządku określonego odrębną uchwałą rady gminy.

§ 16

Sesja może odbywać się w ciągu jednego lub kilku posiedzeń. O terminie następnego posiedzenia informuje przewodniczący rady. W takim przypadku § 14 nie stosuje się.

§ 17

1.   Obradom sesji przewodniczy przewodniczący rady.

2.   Pod nieobecność przewodniczącego rady obradom sesji przewodniczy zastępca przewodniczącego rady.

§ 18

1.   Posiedzenie sesji otwiera przewodniczący formułą „Otwieram sesję Rady Gminy Stara Kamienica”.

2.   Po stwierdzeniu kworum przewodniczący rady zarządza wybór sekretarza obrad, który dokonuje rejestru uchwał i wniosków zwyczajnych, a także zlicza głosy podczas głosowania.

3.   Wyboru sekretarza obrad dokonuje się zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym poprzez podniesienie rąk.

§ 19

1.   Rada uchwala porządek obrad.

2.   Przewodniczący rady prowadzi obrady według uchwalonego porządku. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą większości rady, przewodniczący może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.

§ 20

W sesjach mogą uczestniczyć zaproszeni przez przewodniczącego rady przedstawiciele organizacji politycznych, zawodowych, społecznych, a także przewodniczący rad sołeckich oraz sołtysi.

§ 21

1.   W obradach rady uczestniczą sekretarz gminy i skarbnik gminy.

2.   W obradach rady uczestniczą także inni pracownicy urzędu gminy, jednostek podległych wskazani przez wójta gminy.

3.   W obradach rady mogą brać udział przedstawiciele instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad.

4.   W obradach rady uczestniczy radca prawny urzędu gminy.

§ 22

1.   Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2.   Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpienia.

3.   Jeżeli radny w swoim wystąpieniu odbiega od przedmiotu obrad, przewodniczący może odebrać mu głos.

4.   Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady.

§ 23

Przewodniczący rady udziela głosu na sesji osobom spoza rady według kolejności zgłoszeń po wyczerpaniu głosów radnych.

§ 24

1.   Z każdego posiedzenia sporządza się protokół.

2.   Protokół podpisuje przewodniczący oraz protokolant.

3.   Protokoły przechowuje się w biurze rady.

4.   Każdy uprawniony do głosowania mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek i odpisów z wyjątkiem tej części, która dotyczyła tajności obrad.

5.   Odpis protokołu winien być w terminie 14 dni od zakończenia sesji przesłany zarządowi.

§ 25

Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę „Zamykam sesję Rady Gminy Stara Kamienica”.

III.   Radny

§ 26

1.   Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

2.   Radny ma obowiązek stałego i aktywnego reprezentowania wyborców, zwłaszcza przez udział w spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy lub mieszkańców gminy, przekazując interpelacje, wnioski i zapytania organom rady oraz organom gminy.

§ 27

Radny w swojej działalności ma obowiązek uwzględniania interesów całej gminy.

§ 28

1.   Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2.   Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady.

3.   Rada odmówi zgody, jeżeli podstawą rozwiązania stosunku pracy są zdarzenia związane z wykonywaniem mandatu radnego.

4.   Przewodniczący powiadamia na piśmie zakład pracy o wyrażeniu zgody lub odmowie wyrażenia zgody przez radę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.

5.   Radny, który nie wykonuje swoich obowiązków, może być odwołany przez radę gminy ze składu tych organów lub struktur, do których został powołany przez radę.

6.   Radny ma prawo między innymi do:

a)   uzyskiwania od organów gminy wszystkich informacji niezbędnych do wykonywania mandatu,

b)   otrzymywania pomocy od organów gminy przy wykonywaniu swoich zadań,

c)   uczestniczenia w pracach zarządu z prawem wyrażania opinii bez prawa głosowania.

§ 29

1.   Radny potwierdza swoją obecność na posiedzeniach rady lub komisji, podpisując się na liście obecności.

2.   W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniach sesji lub komisji, której jest członkiem, radny usprawiedliwia swoją nieobecność odpowiednio przewodniczącemu rady lub przewodniczącemu komisji.

§ 30

1.   W punkcie porządku obrad sesji „interpelacje i zapytania” każdy radny ma prawo zwracać się o wyjaśnienie we wszystkich spawach, które dotyczą organów gminy.

2.   Odpowiedzi udziela:

a)   przewodniczący rady, jeżeli pytanie dotyczy problemów wynikających z funkcjonowania rady i jej organów,

b)   wójt, członek zarządu lub wyznaczony pracownik urzędu gminy lub jednostki podległej, jeżeli pytanie dotyczy sprawy podlegającej bieżącej kontroli zarządu,

c)   odpowiedzi udziela się na piśmie w terminie dwutygodniowym, chyba że odpowiedź może być udzielona ustnie niezwłocznie na sesji.

§ 31

1.   Za udział w pracy rady, zarządu i komisji radnemu i członkowi komisji spoza rady przysługuje zwrot kosztów podróży oraz dieta stanowiąca ekwiwalent za utracony czas w wysokości ustalonej w odrębnej uchwale rady.

2.   Za udział w pracach rady uznaje się również udział radnych, w szkoleniach i posiedzeniach związków i stowarzyszeń, do których gmina należy w ramach zatwierdzonych planów pracy rady i komisji rady. Dotyczy to również współpracy z partnerskimi gminami zagranicznymi, z którymi gmina podpisała porozumienie o współpracy.

§ 32

Radny może odbywać podróże służbowe na obszarze kraju według zasad określonych w odrębnych przepisach.

Zasady delegowania radnych, członków zarządu i przewodniczącego rady określa załącznik nr 5 do statutu.

IV.  Komisje rady

§ 33

1.   Rada w drodze uchwały powołuje stałe i doraźne komisje problemowe, ustalając liczbę członków komisji oraz ich skład osobowy.

2.   Rada powołując komisje określa przedmiotowy zakres jej działania.

3.   Komisje działają w oparciu o uchwalony przez radę plany pracy.

4.   Komisje podlegają radzie i przedkładają plany pracy, sprawozdania ze swej działalności w okresach półrocznych.

§ 34

Do zadań komisji stałych należy:

1) opiniowanie, rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, zarząd, członków komisji, wyborców,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

3) przygotowywanie, opiniowanie projektów uchwał oraz sprawowanie kontroli nad ich wykonaniem po uchwaleniu w zakresie kompetencji komisji.

§ 35

1.   W skład komisji rady wchodzą radni oraz osoby spoza rady, z tym iż ich liczba nie może przekroczyć połowy składu komisji.

2.   Przewodniczącego komisji, jego zastępcę oraz sekretarza wybiera komisja w głosowaniu spośród swoich członków.

§ 36

1.   Posiedzenia komisji zwołuje przewodniczący komisji w oparciu o plan pracy komisji zatwierdzony przez radę.

2.   Zwołanie posiedzenia komisji nie ujętego w planie pracy komisji wymaga zgody przewodniczącego rady.

3.   Zasady oraz tryb pracy komisji rady przedstawia regulamin komisji stanowiący załącznik nr 6 do statutu.

§ 37

1.   Rada powołuje spośród radnych trzyosobową Komisję Rewizyjną.

2.   Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być przewodniczący, wiceprzewodniczący rady oraz członkowie zarządu.

3.   Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wybierany jest bezpośrednio przez radę.

§ 38

Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:

1) opiniowanie wykonania budżetu, występowanie z wnioskiem o udzielenie lub nie udzielenie zarządowi absolutorium, sporządzanie opinii w sprawie odwołania zarządu,

2) przeprowadzanie kontroli zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych,

3) wykonywanie innych zadań zleconych przez radę.

§ 39

1.   Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrolę zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych w oparciu o roczny plan kontroli, zatwierdzony przez radę.

2.   Komisja Rewizyjna może przeprowadzać również doraźne kontrole zlecone przez radę.

3.   Zasady oraz tryb przeprowadzania kontroli określa regulamin Komisji Rewizyjnej stanowiący załącznik nr 7 do statutu.

V.   Uchwały i inne akty

§ 40

1.   Rada gminy na sesji podejmuje uchwały, rezolucje, apele, postanowienia porządkowe, wnioski i oświadczenia.

2.   Uchwałą jest akt o istotnym znaczeniu dla gminy.

3.   W sprawach porządkowych rada podejmuje postanowienia.

4.   W sprawach społecznych rada podejmuje rezolucje lub apele oraz zajmuje stanowiska.

§ 41

1.   Uchwała, będąc odrębnym aktem rady, zawiera:

a)   tytuł, datę i numer,

b)   podstawę prawną,

c)   określenie przedmiotu uchwały oraz jeżeli jest to konieczne, środków na jej realizację,

d)   określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,

e)   przepisy przejściowe i uchylające, termin wejścia w życie.

2.   Uchwały numeruje się, uwzględniając numer sesji, kolejny numer uchwały, rok podjęcia.

3.   Uchwały podpisuje przewodniczący obrad.

4.   Oryginały uchwał ewidencjonuje się oraz przechowuje wraz z protokołem sesji w biurze rady.

§ 42

1.   Z inicjatywą podjęcia uchwały (inicjatywa uchwałodawcza) może wystąpić zarząd, wójt, komisja i radni.

2.   Inicjatywa uchwałodawcza ogłoszona przez radnego zostaje skierowana do zaopiniowania przez zarząd i właściwą komisję i poddana pod głosowanie na następnej sesji.

3.   Jeżeli inicjatywa uchwałodawcza rodzi skutki finansowe, powinna wskazywać źródła finansowania.

4.   Grupa co najmniej 5 radnych posiada inicjatywę uchwałodawczą. Grupa inicjatywna przekazuje projekt uchwały przewodniczącemu rady, który kieruje go do właściwej komisji lub zarządowi, które po jego zaopiniowaniu przedstawiają projekt tej uchwały na najbliższej sesji. Komisja, zarząd lub rada mogą wprowadzić zmiany do projektu tylko wtedy, gdy wyrazi na to zgodę grupa radnych, która projekt zgłosiła.

5.   Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje rady, zarząd i radcę prawnego. Projekty uchwał bez właściwych opinii nie będą wprowadzone pod obrady sesji.

VI.  Głosowanie

§ 43

1.   Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia kworum.

2.   W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie rady.

§ 44

1.   W głosowaniu jawnym podejmowane są uchwały, wnioski merytoryczne, postanowienia porządkowe, rezolucje, apele oraz stanowiska.

2.   Do ważności głosowania wystarcza zwykła większość głosów, chyba że przepisy szczególne określają inne wymogi.

3.   Porządek głosowania nad projektami uchwał zawiera w kolejności:

a)   głosowanie nad wnioskiem za odrzuceniem w całości,

b)   głosowanie poprawek ujętych w opinii komisji zarządu lub podniesionych na sesji. W pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucanie rozstrzyga o innych poprawkach,

c)   głosowanie projektu w całości ze zmianami wynikającymi z przegłosowanych poprawek.

4.   Głosowanie tajne przeprowadza się w sytuacjach przewidzianych w przepisach lub po przegłosowaniu wniosku formalnego w tym zakresie.

§ 45

1.   W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano: „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”.

2.   W głosowaniu tajnym radni głosują na kartkach opatrzonych pieczęcią rady. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami i na właściwych kartkach.

§ 46

1.   Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad.

2.   Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna powołana na sesji spośród radnych. Komisja skrutacyjna składa się z przewodniczącego i dwóch członków.

3.   O zasadach głosowania tajnego informuje przewodniczący komisji skrutacyjnej.

R o z d z i a ł    II

Zarząd gminy

I.      Postanowienia ogólne

§ 47

1.   Organem wykonawczym gminy jest zarząd gminy.

2.   W skład zarządu wchodzą: wójt jako jego przewodniczący, zastępca wójta oraz członkowie – w łącznej liczbie 6 osób.

3.   W skład zarządu mogą wchodzić radni lub osoby spoza składu rady w ilości nie przekraczającej połowy uchwalonego składu liczebnego zarządu.

4.   Regulamin zarządu stanowi załącznik nr 8 do statutu.

5.   Sekretarz i skarbnik gminy uczestniczą w pracach zarządu jednak bez prawa głosowania.

§ 48

1.   Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu gminy, którego kierownikiem jest wójt.

2.   Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony przez radę gminy na wniosek zarządu.

§ 49

1.   Rada wybiera wójta bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.

2.   Rada wybiera zastępcę wójta oraz pozostałych członków zarządu na wniosek wójta w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.

3.  Odwołanie wójta, zastępcy wójta oraz członków zarządu następuje w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie o samorządzie gminnym.

§ 50

1.   Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeby przez wójta, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.

2.   Zarząd podejmuje decyzje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej bezwzględnej większości uchwalonego składu zarządu.

3.   Posiedzeniom zarządu przewodniczy wójt.

II.    Zadania zarządu

§ 51

Zarząd wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa i statutu gminy. W realizacji zadań własnych zarząd podlega wyłącznie radzie.

Do zadań zarządu należy w szczególności:

1) przygotowanie projektu budżetu wraz z objaśnieniami i przedkładanie radzie gminy sprawozdania z jego wykonania,

2) podejmowanie uchwał o koniecznych wydatkach, które nie są uwzględnione w budżecie, oraz tych, które zostały uwzględnione, lecz w niewystarczającej wysokości w przypadkach, gdy przepisy upoważniają zarząd do takiej decyzji,

3) informowanie mieszkańców o założeniach projektu budżetu, o kierunkach polityki społeczno-gospodarczej oraz sposobie wykorzystania środków budżetowych,

4) przedkładanie radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy i z wykonania programów gospodarczych,

5) przygotowanie projektów uchwał, prezentowanie ich na sesji, a także określanie sposobu ich wykonania,

6) wykonywanie zadań zleconych i przyjętych z zakresu administracji rządowej,

7) gospodarowanie mieniem komunalnym w zakresie zwykłego zarządu.

Przez zwykły zarząd należy rozumieć:

a)   zawieranie i rozwiązywanie umów najmu, dzierżawy, na okres do trzech lat,

b)   zawieranie umów o roboty budowlano-montażowe w trybie określonym ustawą o zamówieniach publicznych,

c)   zawieranie innych umów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania gminy do wysokości określonej przez radę gminy w uchwale budżetowej,

8) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji rady,

9) zatrudnianie i zwalnianie oraz ustalanie wysokości wynagrodzenia kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych,

10) wydawanie zarządzeń w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego. Zarządzenie takie wymaga zatwierdzenia na najbliższej sesji rady,

11) prowadzenie spraw sołectw.

§ 52

1.   Wójt wykonuje jednoosobowo zadania z zakresu administracji publicznej. Ma prawo do konsultowania wszystkich spraw z zarządem i poddawania każdej sprawy pod głosowanie.

2.   Kierowanie przez wójta działalnością bieżącą gminy realizowane jest również poprzez wydawanie poleceń i zarządzeń, regulaminów z zastrzeżeniem § 51 pkt 7 do zawierania umów do wysokości ustalonej w uchwale budżetowej.

3.   Wójt jest przełożonym pracowników samorządowych.

4.   W sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem życia lub interesu publicznego wójt może podjąć czynności należące do kompetencji zarządu. Czynności te wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu.

5.   Do zadań wójta należy w szczególności:

a)   reprezentowanie gminy na zewnątrz,

b)   organizowanie pracy zarządu: zwoływanie posiedzeń zarządu i przygotowywanie materiałów na posiedzenie zarządu,

c)   kierowanie pracą urzędu gminy,

d)   ogłaszanie budżetu gminy i sprawozdanie z jego wykonania oraz kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

e)   współdziałanie z sołectwami,

f)     powierzanie sekretarzowi gminy spraw gminy w zakresie ustalonym przez zarząd,

g)   przygotowanie sprawozdań z działalności zarządu,

h)   przygotowanie wniosków pod obrady rady,

i)     wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach w zakresie administracji publicznej.

R o z d z i a ł    III

Pracownicy samorządowi

§ 53

Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w urzędzie są osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy na podstawie:

      wyboru – na stanowisku wójta,

      powołania – na stanowisku sekretarza gminy, skarbnika gminy,

      mianowania,

      umowy o pracę.

§ 54

1.   Nawiązanie stosunku pracy z osobami zatrudnianymi na podstawie wyboru i powołania następuje z chwilą podjęcia przez radę gminy uchwały stwierdzającej wybór lub powołanie podpisanej przez przewodniczącego rady gminy.

2.   Rozwiązanie stosunku pracy z osobami z wyboru i powołania następuje odpowiednio w trybie ustalonym w ust. 1.

§ 55

Odwołanie skarbnika i sekretarza gminy dokonuje się na wniosek wójta.

§ 56

Sekretarz gminy zapewnia sprawne funkcjonowanie urzędu gminy.

DZIAŁ   IV

Gospodarka finansowa gminy oraz mienie gminy

R o z d z i a ł   I

Gospodarka finansowa

§ 57

1.   Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.

2.   Budżet gminy uchwalany jest na rok kalendarzowy.

§ 58

1.   Projekt budżetu przygotowuje zarząd.

2.   Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego zarząd przedkłada radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 59

Dochodami gminy są:

1) podatki i opłaty lokalne,

2) udział w podatkach stanowiących dochód Skarbu Państwa,

3) subwencje z budżetu państwa,

4) darowizny, zapisy i spadki,

5) dochody z majątku gminy,

6) wpływy z samoopodatkowania się mieszkańców,

7) inne dochody i wpływy.

§ 60

1.   Budżet gminy powinien być zrównoważony i tylko w wyjątkowych przypadkach wydatki budżetu mogą przewyższyć dochody.

2.   Uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

§ 61

1.   Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada zarząd.

2.   Gospodarka finansowa gminy jest jawna.

§ 62

1.   Sprawozdanie z wykonania budżetu zarząd doręcza przewodniczącemu rady gminy w terminie trzech miesięcy po zakończeniu roku obrachunkowego. Przewodniczący rady gminy zarządza niezwłocznie doręczenie sprawozdania radnym.

2.   Sprawozdanie rozpatruje Komisja Rewizyjna, przyjmując w określonym terminie uwagi radnych i opinie komisji stałych rady gminy.

3.   Radni powinni otrzymać sprawozdanie wraz z wnioskiem Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w takim czasie, aby jego rozpatrzenie i głosowanie absolutorium odbyło się najpóźniej do 30 kwietnia następnego roku.

R o z d z i a ł   II

Mienie gminy

§ 63

1.   Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie innych komunalnych osób prawnych.

2.   Mieniem komunalnym zarządzają organy gminy bądź inne podmioty, którym to mienie zostało przekazane do korzystania.

3.   Mieniem pozostającym w zarządzie gminnych jednostek organizacyjnych dysponują kierownicy tych jednostek w zakresie udzielonego przez zarząd pełnomocnictwa, na zasadach określonych nadanym jednostce statutem.

4.   Zasady i tryb korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej regulują odrębne uchwały i regulaminy.

§ 64

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu tego zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

DZIAŁ  V

Jednostki pomocnicze (sołectwa)

§ 65

1.  Jednostkami pomocniczymi są sołectwa (wykaz gminnych jednostek pomocniczych stanowi załącznik nr 9 do statutu).

2.  Sołectwo prowadzi swoją gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

3.  Statut sołectwa uchwala rada.

§ 66

1.   Sołectwo tworzy rada po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

2.   Rada podejmuje decyzje o rozpoczęciu konsultacji, wyznaczając jej termin, który nie może być krótszy niż 3 miesiące.

3.   Mieszkańcy wypowiadają się na zebraniach wiejskich w drodze uchwały. Do zajęcia stanowiska w sprawie konieczna jest prawomocność zebrania wiejskiego.

4.   Do podjęcia uchwały wystarczy zwykła większość głosów.

5.   Odpis protokołu z zebrania wiejskiego oraz uchwałę przekazuje sołtys w terminie 14 dni radzie gminy.

6.   Do inicjatywy mieszkańców stosuje się punkty 3 do 5.

§ 67

Łączenie, podział oraz znoszenie sołectw następuje przy odpowiednim zastosowaniu § 65.

§ 68

1.   Organem uchwałodawczym sołectwa jest zebranie wiejskie.

2.   Organem wykonawczym sołectwa jest sołtys.

3.   Rada sołecka jest organem pomocniczym i doradczym sołtysa.

DZIAŁ  VI

Przepisy gminne

§ 69

Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia przepisów powszechnie obowiązujących na obszarze gminy – zwanych dalej przepisami gminnymi.

DZIAŁ  VII

Postanowienia końcowe

§ 70

1.   W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gmina może przystępować do związków komunalnych i zawierać porozumienia komunalne z innymi gminami.

2.   Gmina może przystępować również do stowarzyszeń krajowych i zagranicznych. Gmina może zawierać umowy i porozumienia o współpracy z gminami partnerskimi z zagranicy.

§ 71

1.   Uchwalenie statutu i zmian do statutu następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 ustawowego składu rady.

2.   W sprawach nieuregulowanych w statucie ma zastosowanie ustawa o samorządzie gminnym i inne ustawy szczegółowe.


 

 

Załącznik nr 1 do statutu gminy Stara Kamienica (poz. 1101)

 

 

 



 

 

Załącznik nr 2 do statutu gminy Stara Kamienica (poz. 1101)

 

 

 

 

 

 



 

Załącznik nr 3 do statutu gminy Stara Kamienica (poz. 1101)

 

Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych
na terenie gminy Stara Kamienica

 


I.                    Jednostki budżetowe

1.   Zespół Szkół w Starej Kamienicy, w którego skład wchodzą:

1)   Publiczne Gimnazjum w Starej Kamienicy,

2)   Szkoła Podstawowa w Starej Kamienicy,

2.   Szkoła Podstawowa w Kopańcu,

3.   Szkoła Podstawowa w Rybnicy,

4.   Szkoła Podstawowa w Wojcieszycach,

5.   Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Starej Kamienicy,

6.   Gminne Przedszkole w Starej Kamienicy.

II.    Zakłady budżetowe

1.   Gminna Biblioteka Publiczna w Starej Kamienicy.

III.   Samodzielny Publiczny Gminny Ośrodek Zdrowia w Starej Kamienicy

IV.  Zakład Obsługi Komunalnej w Starej Kamienicy


 

 

 

 

Załącznik nr 4 do statutu gminy Stara Kamienica (poz. 1101)

 

REGULAMIN RADY GMINY STARA KAMIENICA

 

 


R o z d z i a ł   I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin określa tryb działania Rady Gminy Stara Kamienica, zwanej dalej „radą” oraz sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez radę.

§ 2

1.   Rada działa na sesjach, a także za pośrednictwem komisji i radnych oraz zarządu jako organu wykonawczego.

2.   Zarząd i komisje rady działają pod kontrolą rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

R o z d z i a ł   II

Sesje rady

§ 3

1.   Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2.   Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w wypadkach wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.

3.   Prowadzenie pierwszej sesji nowo wybranej rady, do czasu wyboru nowego przewodniczącego rady, przewodniczący rady poprzedniej kadencji powierza jednemu z najstarszych wiekiem radnych.

§ 4

1.   Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał.

2.   Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole z sesji.

§ 5

1.   Rada odbywa sesje zwyczajne w liczbie potrzebnej do wykonywania swych zadań.

2.   Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planie pracy rady oraz nieprzewidziane w planie pracy, a zwołane przez przewodniczącego z zachowaniem zasad określonych w § 6 niniejszego regulaminu oraz § 13 pkt 3 statutu gminy.

3.   Plan pracy przygotowuje przewodniczący rady i przedstawia go radzie do zaakceptowania na ostatniej sesji w roku.

4.   Rada może w ciągu roku dokonać zmian i uzupełnień w rocznym planie pacy.

R o z d z i a ł   III

Przygotowanie sesji

§ 6

1.   Projekt porządku obrad, miejsce, termin, szczegółową listę zaproszonych gości oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala przewodniczący rady w porozumieniu z wójtem gminy.

2.   O sesji zwyczajnej powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed ustalonym terminem obrad – wysyłając zawiadomienia zawierające dane o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad, projekt porządku sesji oraz projekty uchwał i niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.

3.   Przygotowanie materiałów na sesję rady, jak również obsługę organizacyjno-techniczną, zapewnia urząd.

4.   W razie niedotrzymania terminu zawiadomienia o sesji bądź nie doręczenia radnym kompletu dokumentów wymienionych w porządku obrad, rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy jej termin. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad przed przyjęciem porządku obrad.

R o z d z i a ł   IV

Zasady obradowania

§ 7

W wypadku wystąpienia okoliczności (przesłanek) zawartych w konstytucji i innych przepisach ustawowych obrady rady będą się toczyły przy drzwiach zamkniętych.

§ 8

Posiedzenie sesji otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący rady.

§ 9

1.   Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły: „Otwieram sesję Rady Gminy Stara Kamienica”.

2.   Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza kworum na podstawie listy obecności. W razie jego braku wyznacza nowy termin posiedzenia i zamyka obrady.

§ 10

1.   Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący przedstawia do uchwalenia projekt porządku obrad.

2.   Porządek sesji może być rozszerzony w wyjątkowych sytuacjach na wniosek radnego lub wójta zgłoszony przed przyjęciem porządku obrad.

3.   Rada w głosowaniu jawnym przyjmuje porządek obrad sesji.

§ 11

1.   Interpelacje i wnioski składa się na początku sesji – zgodnie z programem sesji.

2.   Odpowiedzi na interpelacje udzielają: przewodniczący rady, przewodniczący merytorycznych komisji, wójt lub jego zastępcy bądź wyznaczony przez wójta pracownik urzędu.

3.   W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie 2 tygodni.

4.   Interpelacje mogą być składane na piśmie na ręce przewodniczącego rady za pośrednictwem inspektora ds. rady, który prowadzi ewidencję i doręcza złożoną interpelację niezwłocznie na ręce przewodniczącego rady w czasie sesji lub między sesjami.

5.   Odpowiedź na pisemną interpelację radnego winna być udzielona również w ciągu dwóch tygodni.

§ 12

Sprawozdanie z wykonania uchwał w imieniu zarządu składa wójt lub upoważniony przez niego członek zarządu.

§ 13

1.   Przewodniczący komisji lub wyznaczony przez niego członek składa raz na pół roku na sesji sprawozdanie z działalności komisji.

2.   Wójt lub wyznaczona przez niego osoba składa sprawozdanie z pracy zarządu na każdej sesji rady.

3.   Wójt lub wyznaczony przez niego członek zarządu składa półroczne sprawozdanie z realizacji uchwał i wniosków rady gminy.

§ 14

1.   Przewodniczący rady prowadzi obrady wg uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2.   W uzasadnionych wypadkach przewodniczący może dokonać za zgoda rady zmian w kolejności poszczególnych punktów porządku obrad.

§ 15

1.   Przewodniczący rady czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.

2.   W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad, przewodniczący może przywołać go do „rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.

3.   Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując jednocześnie odnotowanie tego faktu w protokole.

4.   Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

§ 16

1.   Przewodniczący rady udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń.

2.   Przewodniczący rady może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniesienia wniosku o charakterze formalnym, którego przedmiotem mogą być sprawy:

a)   stwierdzenia kworum,

b)   wycofanie określonego tematu z porządku obrad,

c)   zakończenie dyskusji i podjęcie uchwały,

d)   zamknięcie listy mówców,

e)   ustalenie czasu wystąpienia dyskutantów,

f)     tajnego głosowania,

g)   przeliczenia głosów,

h)   zamknięcia listy kandydatów przy wyborach,

i)     zgłoszenie autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu,

j)      przestrzeganie regulaminu obrad,

k)   przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenie.

3.   Wnioski o charakterze formalnym przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie.

§ 17

1.   Przewodniczący rady może udzielić głosu osobie spośród publiczności – po uprzednim uzyskaniu zgody rady.

2.   Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swym zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 18

1.   W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie posiedzenia przewodniczący rady przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać kworum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, z tym że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

2.   Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady sesji, odnotowuje się w protokole.

§ 19

1.   Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący rady kończy sesję słowami: „Zamykam sesję Rady Gminy Stara Kamienica”.

2.   Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

3.   Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która obejmuje więcej niż jedno posiedzenie.

4.   Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

§ 20

1.   Z każdej sesji sporządza się protokół stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad i podjętych rozstrzygnięć.

2.   Protokół z sesji powinien zawierać:

a)   numer, datę i miejsce posiedzenia,

b)   nazwisko przewodniczącego obrad oraz protokolanta,

c)   stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

d)   stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

e)   zatwierdzony porządek obrad,

f)     przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i przyjętych wniosków,

g)   przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „za”, „przeciw”, „wstrzymujących się”,

h)   czas trwania sesji,

i)     podpis przewodniczącego oraz osoby sporządzającej protokół.

3.   Do protokołu dołącza się:

a)   listę obecności radnych i członków zarządu oraz osób delegowanych na posiedzenie z urzędu,

b)   listę gości zaproszonych,

c)   podjęte przez radę uchwały,

d)   dokumenty złożone na ręce przewodniczącego w trakcie obrad.

4.   Protokół wykłada się do wglądu radnym w siedzibie pracy inspektora ds. rady oraz na każdej następnej sesji.

5.   Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu między sesjami, jednak nie później niż na najbliższej sesji.

6.   O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje przewodniczący rady po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

7.   Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione, może przedłożyć je na sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje rada w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

8.   Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.

R o z d z i a ł   V

Tryb głosowania

§ 21

1.   Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia kworum.

2.   W głosowaniu biorą udział członkowie rady.

§ 22

1.   W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2.   W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” w głosowaniu jawnym rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.

3.   Jeżeli przewodniczący obrad wstrzymał się od głosowania, a zaistniała przy głosowaniu równa liczba głosów „za” i „przeciw”, uchwała nie zostaje przyjęta.

4.   Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy sekretarza obrad, a w razie potrzeby również przy pomocy innych radnych, kolejno zapytując radnych: kto jest „za”, kto „przeciw”, kto „się wstrzymał” od głosu.

5.   Wynik głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

§ 23

1.  Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na sesji spośród radnych, która wybiera spośród siebie przewodniczącego.

W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady.

2.   Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, odczytując kolejno radnych z listy obecności, którzy podchodząc do urny ustawionej na oddzielnym stoliku, przed urną dokonują skreśleń (aktu wyboru).

3.   Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.

4.   Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załączniki do protokołu z sesji rady.

§ 24

1.   Wnioskodawca zobowiązany jest tak sformułować wniosek, aby nie budził on wątpliwości co do jego intencji.

2.   Przewodniczący rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

3.   W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wiosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

4.   W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób przewodniczący rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy i zarządza wybory.

§ 25

1.   W przypadku podejmowania uchwały zwykłą większością głosów uznaje się, że uchwała została podjęta, jeżeli liczba oddanych głosów „za” jest większa od liczby głosów „przeciw” bez brania do obliczeń głosów „wstrzymujących się”.

2.   „Ustawowy skład rady” oznacza w warunkach gminy Stara Kamienica 18 radnych.

3.   Stwierdza się, że „bezwzględna większość głosów” oznacza wymóg uzyskania „za” co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy „przeciw” i „wstrzymujących się”.

4.   „Bezwzględna większość ustawowego składu rady” oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu rady, a zarazem tej połowie najbliższą. Uznaje się, że uchwała została podjęta „bezwzględną większością ustawowego składu rady”, jeżeli za jej podjęciem głosowało co najmniej 10 radnych.

5.   Podejmowanie uchwały bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 2/3 ustawowego składu rady oznacza, że w głosowaniu musi uczestniczyć co najmniej 12 radnych i przy obecności tej liczby radnych za podjęciem uchwały oddanych musi zostać nie mniej niż 7 ważnych głosów. Jeżeli w głosowaniu uczestniczy nieparzysta liczba radnych, uchwała zostanie podjęta, jeżeli za jej podjęciem oddano całkowitą liczbę głosów przewyższających połowę ważnie oddanych głosów (np. przy obecności 15 radnych za podjęciem uchwały winno być oddanych 8 ważnych głosów, a przy obecności 17 radnych za podjęciem uchwały winno zostać oddanych 9 ważnych głosów).

§ 26

1.   Uchwały rady powinny być zredagowane w sposób czytelny i zawierać przede wszystkim:

a)   datę i tytuł oraz kolejny numer,

b)   podstawę prawną,

c)   postanowienia merytoryczne,

d)   określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały oraz organów sprawujących nadzór nad ich realizacją,

e)   termin wejścia w życie uchwały, ewentualny czas jej obowiązywania.

2.   W uchwałach podaje się numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi), rok podjęcia uchwały.

3.   Projekty uchwał rady przygotowane przez zarząd opiniują właściwe komisje rady. Opinie komisji są odczytywane na sesji przez przewodniczącego danej komisji.

4.   W przypadku zgłoszenia projektu uchwały przez komisję lub grupę radnych zarząd wyraża swoje stanowisko co do projektu uchwały. Opinię zarządu do projektu uchwały przedstawia na sesji wójt lub upoważniona przez zarząd osoba.

§ 27

Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami z sesji w biurze rady.

§ 28

1.   Wójt przedkłada wojewodzie uchwały rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

2.   Uchwałę budżetową oraz uchwałę o udzieleniu bądź nie udzieleniu absolutorium zarządowi wójt jest obowiązany przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od jej podjęcia.

R o z d z i a ł   VI

Radni

§ 29

1.   Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami gminy przez:

a)   informowanie mieszkańców o stanie gminy,

b)   konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady sesji,

c)   propagowanie zamierzeń i dokonań rady,

d)   informowanie mieszkańców o swojej działalności w radzie,

e)   przyjmowanie postulatów, wniosków oraz skarg mieszkańców gminy.

2.   Radni i delegaci będący delegatami do związków gmin zobowiązani są co najmniej dwa razy w roku składać radzie sprawozdanie z działalności związku.

3.   Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach rady, posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

4.   Radny powinien w razie niemożności uczestnictwa w sesji, posiedzeniu komisji powiadomić (o ile to możliwe) z wyprzedzeniem o swojej nieobecności, odpowiednio przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji.

5.   W przypadku uchylania się radnego od uczestnictwa w pracach rady, rada może podjąć uchwałę o zawiadomieniu wyborców o uchylaniu się wybranego przez nich radnego od pracy w radzie lub też zdecydować o innej formie oddziaływania na radnego.

§ 30

1.   W przypadku wniosku zakładu pracy o rozwiązanie stosunku pracy z radnym, wniosek ten bada przewodniczący rady i przedkłada go radzie z projektem uchwały w tej sprawie.

2.   Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 rada wysłuchuje radnego, jeżeli bierze udział w sesji.

§ 31

Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez przewodniczącego rady lub za jego zgodą.

R o z d z i a ł    VII

Obsługa rady

§ 32

1.   Obsługę rady, komisji i radnych zapewnia urząd, a bezpośrednio obsługę organizacyjno-techniczną – inspektor ds. obsługi rady.

2.   Wójt razem z przewodniczącym rady ustalają zakres, zasady i sposób obsługi pracy rady, komisji oraz radnych.

3.   Korespondencja kierowana do rady powinna być z sekretariatu urzędu doręczona bezpośrednio inspektorowi rady, który w terminie niezwłocznym kieruje ją do przewodniczącego rady. Inspektor prowadzi ewidencję przyjętej przez siebie korespondencji.


 

 

 

 

Załącznik nr 5 do statutu gminy Stara Kamienica (poz. 1101)

 

Zasady i tryb delegowania radnych
gminy Stara Kamienica

 

 


§ 1

Podróżą służbową jest wykonywanie przez radnego zadania mającego bezpośredni związek z wykonywaniem mandatu określonego przez przewodniczącego rady gminy poza miejscowością, w której znajduje się siedziba gminy.

§ 2

1.   Termin i miejsce wykonywania zadania oraz miejscowości rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej określa przewodniczący rady gminy w poleceniu wyjazdu służbowego.

2.   Czynności, o której mowa w ust. 1, w stosunku do przewodniczącego rady gminy dokonuje wiceprzewodniczący rady.

3.   Czynności, o której mowa w ust. 1, w stosunku do wójta gminy i jego zastępcy dokonuje przewodniczący rady gminy w ramach czynności związanych ze stosunku pracy wobec wójta.

§ 3

1.   Środek transportu właściwy do odbycia podróży służbowej określa przewodniczący rady gminy w poleceniu wyjazdu służbowego.

2.   Na wniosek radnego przewodniczący rady gminy może wyrazić zgodę na przejazd w podróży służbowej pojazdem samochodowym nie będącym własnością gminy. W takim przypadku radnemu przysługuje zwrot kosztów przejazdu według stawek za jeden kilometr przebiegu określony przez radę gminy na podstawie przepisów w sprawie warunków ustalania i zasad zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy.


 

 

 

 

Załącznik nr 6 do statutu gminy Stara kamienica (poz. 1101)

 

REGULAMIN KOMISJI RADY GMINY
STARA KAMIENICA

 

 


R o z d z i a ł   I

Organizacja i tryb pracy komisji

§ 1

Regulamin komisji określa tryb działania komisji stałych i doraźnych rady.

§ 2

1.   Komisje stałe i doraźne powołuje rada do pomocy w wykonywaniu określonych zadań.

2.   Komisje podlegają radzie, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

3.   Komisje działają w oparciu o uchwalone na okres
6 miesięcy plany pracy.

4.   Rada może zawsze żądać przedstawienia przez komisje ich planów na sesji, a także zlecić dokonanie w nich uzupełnień.

§ 3

1.   Przewodniczącego komisji, zastępcę przewodniczącego wybiera komisja ze swego grona.

2.   Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji.

§ 4

Przewodniczący komisji może zlecić członkowi komisji (za jego zgodą) wykonanie określonych zadań i opracowanie sprawozdań i wniosków do dalszego działania.

R o z d z i a ł   II

Zadania komisji

§ 5

Do zadań komisji należy:

1)   opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, spraw przedkładanych pod obrady rady oraz spraw przedkładanych przez członków komisji,

2)   występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opiniowanie projektów uchwał rady,

3)   sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał rady w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,

4)   przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców gminy w sprawach działalności rady oraz urzędu, przedsiębiorstw i innych instytucji gminnych – w zakresie kompetencji komisji.

§ 6

Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:

1)   kontrola działalności zarządu,

2)   kontrola działalności podporządkowanych zarządowi jednostek organizacyjnych,

3)   przygotowanie opinii o pracy zarządu lub poszczególnych jego członków przed głosowaniem w sprawie ich odwołania,

4)   kontrola realizacji uchwał rady,

5)   kontrola załatwiania skarg i wniosków przez zarząd i wójta,

6)   realizacja interpelacji i wniosków radnych,

7)   wnioskowanie i odwołanie zarządu lub jego członków,

8)   wnioskowanie o odwołanie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

9)   wnioskowanie o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium zarządowi,

10)   wnioskowanie o dokonanie kontroli zewnętrznej,

11)   wnioskowanie o przekazywanie spraw do organów ścigania,

12)   wnioskowanie o zmiany w planach wydatków budżetowych i sposobie gospodarowania mieniem gminnym,

13)   wnioskowanie o rozliczenie realizowanych inwestycji,

14)   kontrola wydatkowania środków przekazanych radom sołeckim,

15)   inne zadania zlecone przez radę,

16)   opiniowanie w sprawach powierzenia radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy-zle-cenia lub umowy agencyjnej, a także w sprawie udzielenia zamówienia publicznego w zakresie nieobjętym przepisami o zamówieniach publicznych.

 

§ 7

Komisje nie posiadają prawa wydawania decyzji i zarządzeń w imieniu rady i rada nie może przekazać im tych uprawnień.

R o z d z i a ł   IV

Organizacja posiedzeń komisji

§ 8

Komisje działają na posiedzeniach oaz przez swoich członków badających na miejscu poszczególne sprawy.

§ 9

1.   Komisje, zgodnie z planami pracy lub w miarę potrzeb, odbywają posiedzenia, na których rozpatrują sprawy należące do ich właściwości oraz podejmują rozstrzygnięcia, wydając opinie i wnioski.

2.   Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji.

§ 10

1.   Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek dzienny przewodniczący komisji lub jego zastępca.

2.   Posiedzeniom przewodniczy przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności – zastępca.

3.   Komisje mogą zapraszać na posiedzenia inne osoby.

4.   Komisje mogą wyłaniać podkomisje oraz odbywać wspólne posiedzenia.

5.   Szczegółowe zakresy działania, w tym zwłaszcza odbywanie posiedzeń oraz powoływania podkomisji i zespołów, komisje ustalają we własnym zakresie.

6.   Raz na pół roku komisje przedstawiają na sesji sprawozdanie ze swojej działalności.

7.   Rada może żądać przedstawienia sprawozdania w terminie innym niż ustalony w ust. 6.

§ 11

1.   Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół, który winien zawierać:

1)   numer, datę i miejsce posiedzenia,

2)   stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3)   zatwierdzony porządek obrad,

4)   przebieg obrad, streszczenie wystąpień, dyskusję oraz teksty podjętych opinii i wniosków.

2.  Do protokołu dołącza się listę obecności członków komisji, osobną listę zaproszonych gości, teksty podjętych wniosków i opinii.


 

 

 

Załącznik nr 7 do statutu gminy Stara Kamienica (poz. 1101)

 

Regulamin Komisji Rewizyjnej

 


§ 1

Komisja Rewizyjna zwana dalej „komisją” jest organem rady powołanym do przeprowadzenia kontroli działalności zarządu oraz jednostek organizacyjnych.

Komisja kontroluje również inne podmioty w zakresie, w jakim dysponują one mieniem komunalnym.

§ 2

Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, statutu gminy oraz niniejszego regulaminu.

§ 3

Komisja podlega radzie i działa w jej imieniu.

§ 4

Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez radę oraz na zlecenie rady.

§ 5

1.   Komisja pracuje według planów pracy, które przedstawia do akceptacji na początku każdego roku kalendarzowego.

2.   Rada może zlecić komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.

3.   Rada, zlecając komisji przeprowadzenie kontroli, określa szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.

§ 6

1.   Trzyosobowy skład komisji wybierany jest spośród radnych.

2.   W skład komisji nie mogą wchodzić przewodniczący rady oraz jego zastępca, a także członkowie zarządu.

§ 7

1.   Pracą komisji kieruje jej przewodniczący wybierany przez radę.

2.   Przewodniczący komisji:

a)   organizuje pracę komisji,

b)   zwołuje posiedzenia i kieruje obradami komisji,

c)   składa sprawozdanie radzie z działalności komisji.

§ 8

Członkowie komisji zobowiązani są do:

1) przestrzegania regulaminu komisji,

2) aktywnego uczestniczenia w pracach komisji.

§ 9

1.   Posiedzenia komisji zwołuje jej przewodniczący.

2.   W posiedzeniach komisji biorą udział radni oraz inne osoby nie będące członkami komisji, zaproszone na posiedzenie.

3.   Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.

4.   Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa składu komisji.

5.   Uchwały podejmowane przez komisję zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków komisji.

§ 10

Uchwały komisji mają charakter opinii lub wniosków i są przedkładane radzie.

§ 11

1.   Podstawową formą działania komisji są kontrole.

2.   Przedmiotem kontroli jest działalność zarządu oraz jednostek organizacyjnych gminy w zakresie:

a)   gospodarki finansowo-ekonomicznej,

b)   gospodarowania mieniem komunalnym,

c)   przestrzegania i realizacji postanowień statutu, uchwał rady oraz innych przepisów,

d)   realizacji bieżących zadań gminy.

§ 12

Komisja przeprowadza kontrolę w oparciu o kryteria:

1) legalności – badanie zgodności działania kontrolowanych jednostek z przepisami prawa i uchwałami rady,

2) gospodarności,

3) rzetelności – badanie, czy powierzone obowiązki są wykonywane w sposób sumienny, uczciwy i solidny.

§ 13

Przewodniczący komisji zawiadamia wójta oraz kierownika kontrolowanej jednostki o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na 7 dni przed terminem kontroli, przedkładając mu jednocześnie informację o terminie, przedmiocie i zakresie kontroli.

§ 14

Komisja upoważniona jest do:

1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,

2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,

3) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,

4) powołania biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,

5) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących kontroli,

6) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 15

1.   Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia komisji odpowiednich warunków i niezbędnych środków do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2.   Podczas dokonywania czynności kontrolnych członkowie komisji są zobowiązani do przestrzegania:

a)   przepisów BHP obowiązujących na terenie jednostki kontrolowanej,

b)   przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową w zakresie obowiązującym w jednostce kontrolowanej,

c)   działalność komisji nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.

§ 16

Zadaniem komisji jest:

1) rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,

2) ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania,

3) wskazanie przykładów dobrej i rzetelnej pracy.

§ 17

1.   Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji biorący udział w kontroli oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2.   Protokół powinien zawierać:

a)   nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe ich kierownika,

b)   imiona, nazwiska osób kontrolujących,

c)   określenie zakresu i przedmiotu kontroli,

d)   czas trwania kontroli,

e)   ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej,

f)     wykaz załączników.

3.   Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi przewodniczący rady, trzeci egzemplarz pozostaje w aktach komisji.

§ 18

Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli.

§ 19

Komisja kieruje do jednostek skontrolowanych oraz do zarządu wystąpienia pokontrolne zawierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości.

§ 20

Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są obowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić komisję o sposobie wykonania uwag i wykonania wniosków. W razie braku możliwości wykonania wniosków należy podać uzasadnione przyczyny ich niewykonania, propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidło-wości.

§ 21

W razie ujawnienia przestępstw lub wykroczeń komisja przekazuje sprawę organom ścigania i w miarę potrzeby zawiadamia o tym organ nadrzędny jednostki skontrolowanej.

§ 22

1.   Wyniki swoich działań komisja przedstawia radzie w formie sprawozdania.

2.   Sprawozdanie powinno zawierać:

a)   zakres przeprowadzonej kontroli,

b)   zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości,

c)   wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości.

§ 23

Obsługę techniczno-biurową komisji zapewnia urząd gminy.

§ 24

Niniejszy regulamin stanowi integralną część statutu gminy.


 

 

 

Załącznik nr 8 do statutu gminy Stara Kamienica (poz. 1101)

 

REGULAMIN ZARZĄDU GMINY STARA KAMIENICA

 


R o z d z i a ł   I

Zadania zarządu

§ 1

1.   Zarząd realizuje zadania wynikające z przepisów prawa, statutu gminy, uchwał rady i statutu sołectwa.

2.   Do zadań zarządu należy w szczególności:

a)   przygotowanie projektów uchwał rady,

b)   określenie sposobu wykonania uchwał,

c)   gospodarowanie mieniem komunalnym,

d)   przygotowanie projektu budżetu gminy oraz jego wykonanie,

e)   zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej,

f)     przedkładanie wniosków o zwołanie sesji rady,

g)   przedkładanie radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy i z wykonania programów gospodarczych,

h)   wydawanie zarządzeń w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego; zarządzenia takie wymagają zatwierdzenia na najbliższej sesji rady,

i)     współdziałanie w interesie gminy z instytucjami znajdującymi się na jej terenie,

j)      udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek,

k)   informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej, gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,

l)      prowadzenie spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem gminy, zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez radę,

m) przesyłanie wyciągów z protokołu obrad rady zainteresowanym jednostkom,

n)   podejmowanie uchwał o koniecznych wydatkach nieuwzględnionych w budżecie,

o)   wykonanie zadań i spraw z zakresu administracji rządowej przekazywanych ustawami i przejętych na podstawie porozumień,

p)   dokonywanie zmian w budżecie w granicach ustalonych przez radę,

q)   decydowanie o wszczęciu lub rezygnacji ze sporu sądowego oraz o ustaleniu ugody w sprawach cywilnoprawnych,

r)     organizowanie i rozstrzyganie przetargów publicznych,

s)   ustalenie zakresu spraw gminy, jakie wójt może powierzyć w swoim imieniu sekretarzowi gminy.

3.   W realizacji zadań własnych gminy zarząd podlega wyłącznie radzie.

4.   W realizacji zadań zleconych zarząd podlega radzie i jednostce zlecającej zadanie.

5.   Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny urzędu uchwalony na wniosek zarządu przez radę.

§ 2

Działalność zarządu w realizacji wykonania budżetu gminy podlega uzyskaniu absolutorium.

R o z d z i a ł   II

Tryb pracy zarządu

§ 3

1.   Zarząd pracuje kolegialnie na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego zarządu – wójta.

2.   Zarząd pracuje w oparciu o plan pracy.

3.   Posiedzenia zarządu zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy w miesiącu.

4.   W razie potrzeby wójt może zwołać zarząd w innym terminie.

5.   Posiedzeniom zarządu przewodniczy wójt, a w razie jego nieobecności zastępca wójta.

§ 4

Zarząd gminy może obradować i podejmować prawomocne rozstrzygnięcia przy obecności bezwzględnej większości składu zarządu – w tym wójta lub zastępcy wójta.

1.   Posiedzenia otwiera, prowadzi i zamyka obrady wójt gminy, a w razie jego nieobecności zastępca wójta.

2.   Otwarcie posiedzenia następuje po wypowiedzeniu przez wójta formuły: „Otwieram posiedzenie Zarządu Gminy Stara Kamienica”.

3.   Po otwarciu posiedzenia wójt gminy stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku kworum przerywa posiedzenie i wyznacza nowy termin.

§ 5

1.   Po stwierdzeniu prawomocności obrad wójt gminy przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad.

2.   Członkowie zarządu mogą zgłaszać wnioski o dokonanie uzupełnienia lub zmiany w projekcie porządku obrad.

3.   Porządek obrad powinien przewidywać przyjęcie przez zarząd protokołu z poprzedniego posiedzenia, który winien być udostępniony członkom zarządu do zapoznania się na godzinę przed terminem posiedzenia, w takim przypadku nie musi być odczytywany w trakcie obrad.

4.   Po dokonaniu czynności określonych w ust. 1–3 zarząd uchwala porządek obrad.

§ 6

1.   Wójt gminy prowadzi posiedzenie według uchwalonego porządku obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym punktem, a w uzasadnionych przypadkach może dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów w porządku obrad.

2.   Wójt gminy udziela głosu wg kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

3.   Wójt gminy może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności:

a)   stwierdzenie kworum,

b)   zdjęcie określonego tematu porządku obrad,

c)   zakończenie dyskusji i podjęcia rozstrzygnięcia,

d)   w sprawie przestrzegania regulaminu zarządu.

4.   Wnioski formalne wójt gminy poddaje pod głosowanie członkom zarządu. W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” rozstrzyga głos wójta.

§ 7

1.   Wójt czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień osób uczestniczących w posiedzeniu.

2.   Wójt gminy może udzielić głosu osobom spoza składu zarządu.

§ 8

Po wyczerpaniu porządku obrad wójt gminy kończy posiedzenie, wypowiadając formułę: „Zamykam posiedzenie Zarządu Gminy Stara Kamienica”.

§ 9

1.   Członkowie zarządu obowiązani są brać czynny udział w pracach zarządu.

2.   Wójt może zwrócić się do rady o odwołanie członka zarządu, który uchyla się od udziału w pracach zarządu, lub tego, który swoim działaniem naraża interes gminy.

§ 10

1.   Poza członkami zarządu w posiedzeniach uczestniczą sekretarz i skarbnik gminy bez prawa głosu.

2.   Zarząd może zapraszać na swoje posiedzenia także przedstawicieli organizacji społecznych, politycznych, stowarzyszeń i innych.

3.   W posiedzeniach zarządu bez zaproszenia – jednakże za zgodą przewodniczącego danej komisji – mogą uczestniczyć członkowie komisji stałych i doraźnych, bez prawa głosu.

§ 11

1.   Za przygotowanie materiałów na posiedzenie zarządu oraz za całokształt obsługi techniczno-organizacyjnej zarządu odpowiada sekretarz gminy.

2.   Materiały na posiedzenie zarządu powinny być przygotowane w sposób zwięzły i przejrzysty.

3.   Projekty uchwał powinny być skonsultowane z radcą prawnym, przez niego zaopiniowane pod względem zgodności z prawem.

4.   Porządek posiedzenia zarządu ustala wójt.

§ 12

1.   Na posiedzeniach zarządu sprawy referuje wójt lub osoba przez niego upoważniona.

2.   Z posiedzenia zarządu sporządza się protokół.

3.   Protokół powinien zawierać:

a)   porządek posiedzenia,

b)   streszczenie wystąpień,

c)   treść wniosków poddanych pod głosowanie,

d)   wyniki głosowania,

e)   stwierdzenie o podjęciu uchwały (uchwał) lub decyzji,

f)     stwierdzenie wydania zarządzenia.

4.   Protokoły są numerowane i przechowywane zgodnie z instrukcją kancelaryjną.

5.   Po przyjęciu przez zarząd protokół podpisuje wójt oraz członkowie zarządu biorący udział w posiedzeniu.

6.   Kserokopię całości protokołu można wykonać jedynie za zgodą zarządu.

§ 13

1.   Uchwały zarządu są oznaczone następująco: kolejny numer posiedzenia, kolejny numer uchwały, rok.

2.   Uchwały zarządu podpisują członkowie zarządu biorący udział w posiedzeniu, a wynik głosowania nad ich projektami jest odnotowany w protokole zarządu.

3.   Uchwały zarządu ewidencjonuje się w rejestrze prowadzonym przez inspektora ds. rady.

4.   Odpisy uchwał oraz wyciągi z protokołu sekretarz gminy przekazuje kierownikom jednostek i kierownikom referatów organizacyjnych, którym powierzono wykonanie uchwał.

5.   Innym osobom, organizacjom, instytucjom na ich wniosek poświadcza się odpisy i wyciągi z protokołu w zakresie spraw ich dotyczących.

§ 14

Zarząd wydaje decyzje na podstawie przepisów szczególnych.

Decyzje zarządu podpisuje wójt.

§ 15

W sprawach nie cierpiących zwłoki zarząd wydaje przepisy porządkowe w formie zarządzenia. Przepisy te powinny być zatwierdzone przez radę na najbliższej sesji rady.

§ 16

1.   Zarząd podejmuje uchwały i wydaje zarządzenia oraz decyzje kolegialnie zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu zarządu, w głosowaniu jawnym, chyba że odrębne przepisy przewidują inny tryb ich podejmowania.

2.   W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie zarządu.

3.   W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” rozstrzyga głos przewodniczącego.

§ 17

1.   Sprawy do rozpatrzenia na sesji rady (sprawozdania, informacje, projekty uchwał), terminy i sposób ich opracowania zarząd ustala w porozumieniu z przewodniczącym rady.

2.   W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję, grupę radnych, zarząd wyraża swoje stanowisko do projektu uchwał. Opinię zarządu do projektu uchwały przedstawia na sesji wójt lub upoważniona przez zarząd osoba.

3.   Projekty uchwał rady gminy przygotowane przez zarząd opiniowane są przez merytoryczne komisje.

4.   Materiały na sesję poświęcone uchwaleniu budżetu gminy zarząd opracowuje według harmonogramów ustalonych w odrębnej uchwale rady.

§ 18

Informacje w sprawie wykonania uchwał rady i zarządu składają zarządowi osoby zobowiązane do ich wykonania.

§ 19

1.   Zadania gminy zarząd wykonuje na podstawie okresowych – półrocznych i rocznych – planów pracy opracowanych zgodnie z programem działania i planem pracy rady, budżetem gminy oraz przepisami prawa.

2.   Projekt planu pracy zarządu, o którym mowa w punkcie 1, opracowuje przewodniczący zarządu przy współudziale sekretarza gminy i kierowników referatów oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

3.   Sprawozdanie z działalności zarządu przedstawia radzie wójt.

4.   Plan pracy zarządu winien być udostępniany radnym w biurze rady.

§ 20

Nad sprawnym i rzetelnym prowadzeniem dokumentacji z prac zarządu czuwa wójt i sekretarz gminy.

R o z d z i a ł   III

Rozdział zadań pomiędzy członków zarządu

§ 21

1.   Wójt jako przewodniczący zarządu organizuje jego pracę, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.

2.   Wójt wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym oraz z innych ustaw określających status wójta.

3.   Do zadań i kompetencji wójta należą następujące sprawy:

a)   organizowanie pracy zarządu,

b)   kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

c)   reprezentowanie gminy na zewnątrz oraz prowadzenie negocjacji w sprawach dotyczących gminy,

d)   kierowanie urzędem w rozumieniu Kodeksu pracy,

e)   przygotowanie sprawozdań z działalności zarządu,

f)     ogłaszanie budżetu gminy oraz nadzór nad jego realizacją,

g)   ogłaszanie sprawozdań z wykonania budżetu,

h)   wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych oraz w sprawach z zakresu administracji publicznej,

i)     udzielanie pełnomocnictwa w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji – o udzieleniu pełnomocnictwa wójt powiadamia zarząd na najbliższym posiedzeniu,

j)      podejmowanie czynności należących do kompetencji zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego – czynności te wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu,

k)   mianowanie pracowników samorządowych wg obowiązujących przepisów,

l)      powoływanie rzecznika dyscyplinarnego w spra-wie dyscyplinarnej,

m) wydawanie zarządzeń wprowadzających w życie regulaminy wewnętrzne dotyczące działalności urzędu, np. instrukcję obiegu dokumentów, regulamin pracy, regulaminy funduszu nagród, socjalnego itp.

4.   Wójt jest terenowym szefem obrony cywilnej.

§ 22

Do zadań członków zarządu należy:

1) uczestniczenie w posiedzeniach zarządu,

2) realizacja zadań wynikających z uchwał rady i zarządu,

3) bieżący nadzór nad wykonaniem budżetu gminy,

4) składanie oświadczeń woli w imieniu gminy,

5) przedkładanie radzie gminy spraw wnoszonych przez zarząd,

6) współpraca z komisjami rady.

§ 23

1.   Gospodarką finansową i wykonaniem budżetu gminy w imieniu zarządu kieruje skarbnik gminy.

2.   Szczegółowe zadania oraz kompetencje skarbnika gminy zostały określone w regulaminie organizacyjnym urzędu.

§ 24

1.   Wójt za pełnienie swojej funkcji otrzymuje wynagrodzenie.

2.   Pozostali członkowie zarządu otrzymują z budżetu gminy zwrot kosztów podróży i dietę na zasadach ustalonych przez radę gminy w drodze odrębnej uchwały.

§ 25

1.   Zarząd gminy może odbywać wspólne posiedzenia z innymi zarządami, w szczególności dla rozpatrzenia ich wspólnych spraw.

2.   Wspólne posiedzenia organizują przewodniczący zainteresowanych zarządów.


 

 

 

Załącznik nr 9 do statutu gminy Stara Kamienica (poz. 1101)

 

 

 

 

Wykaz gminnych jednostek pomocniczych (sołectwa)

 


1.   sołectwo Antoniów

2.   sołectwo Barcinek

3.   sołectwo Chromiec

4.   sołectwo Kopaniec

5.   sołectwo Kromnów

6.   sołectwo Mała Kamienica

7.   sołectwo Nowa Kamienica

8.   sołectwo Rybnica

9.   sołectwo Stara Kamienica

10.   sołectwo Wojcieszyce