1066 UCHWAŁA
RADY MIEJSKIEJ W PIŁAWIE GÓRNEJ z dnia 29 czerwca 2001 r. w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Piława Górna Na podstawie art. 18
ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) oraz art. 4
ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w
gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 162 z późn. zm.) Rada Miejska w Piławie
Górnej uchwala: |
§
1
Ustala się zasady utrzymania
czystości i porządku na terenie miasta Piława Górna, zawarte w załączniku
nr 1 do uchwały stanowiącym jej integralną część.
§ 2
Traci moc uchwała nr 180/97 Rady
Miejskiej w Piławie Górnej z dnia 8 września 1997 r.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się
Zarządowi Miasta Piława Górna.
§
4
Uchwała wchodzi w życie po 14 dniach
od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY
MIEJSKIEJ
STANISŁAW JURCEWICZ
Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Piławie Górnej z dnia 29 czerwca 2001 r. (poz. 1066)
Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku
na terenie miasta Piława Górna
1. Postanowienia
ogólne
1.1. Utrzymanie
porządku i czystości dotyczy zasad i sposobu gromadzenia, usuwania oraz
unieszkodliwiania odpadów komunalnych stałych i płynnych na terenie miasta
Piława Górna oraz porządkowania posesji i terenów.
1.2. Za odpady
komunalne przyjmuje się stałe i ciekłe odpady powstające w gospodarstwach
domowych, w obiektach użyteczności publicznej i obsługi ludności, a także w
pomieszczeniach użytkowanych na cele biurowe oraz socjalne przez wytwarzającego
odpady, w tym nieczystości gromadzone w zbiornikach bezodpływowych, porzucone
wraki pojazdów mechanicznych oraz odpady uliczne, z wyjątkiem odpadów
niebezpiecznych.
1.3. Obowiązek,
o którym mowa w pkt 1, ciąży na:
a) właścicielach
nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników
wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości
w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami,
b) kierownikach
budowy – w stosunku do nieruchomości będących terenami budowy,
c) kierownikach
jednostek użytkujących tereny służące komunikacji publicznej,
d) zarządcach
dróg – w odniesieniu do dróg publicznych.
1.4. Właściciele
nieruchomości przy wykonywaniu obowiązku usuwania odpadów komunalnych
z nieruchomości zobowiązani są do korzystania z usług wykonywanych
przez podmiot posiadający zezwolenie na wykonywanie usług usuwania odpadów
komunalnych oraz do udokumentowania korzystania z tych usług przez okazanie na
każde żądanie burmistrza umowy lub dowodów płacenia za usługi.
1.5. W
przypadku, gdy właściciele nie udokumentują korzystania z usług w zakresie
usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych świadczonych przez podmioty
posiadające zezwolenie, obowiązek usuwania i unieszkodliwiania przejmie gmina,
pobierając od tych właścicieli opłatę.
2. Obowiązki
właścicieli nieruchomości
2.1. Oddzielne
gromadzenie odpadów komunalnych bytowych drobnych i dużych oraz przekazywanie
ich do wywozu.
2.2. Zawarcie
umów z jednostką wywozową na wywóz odpadów komunalnych wraz z podaniem koniecznych
danych i informacji potrzebnych do ustalenia ilości normatywnej odpadów, ilości
pojemników i wysokości opłat.
2.3. Wyposażenie
nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych bytowych
drobnych (pojemniki typu SM-1101 lub 11001).
2.4. Odbiór
odpadów komunalnych bytowych winien odbywać się wg częstotliwości ustalonej w
umowie z jednostką wywozową. Co najmniej 1 raz w tygodniu.
2.5. Zabrania
się wrzucania do pojemników na odpady komunalne bytowe: śniegu, lodu, żużlu
gorącego, gruzu budowlanego, szlamu lub substancji toksycznych, żrących i
wybuchowych oraz odpadów przemysłowych i medycznych.
2.6. Odpady
przemysłowe i medyczne podlegają obowiązkowemu oddzieleniu, gromadzeniu,
odbiorowi i unieszkodliwieniu wg zasad i wymogów określonych odrębnymi
przepisami.
2.7. Pojemniki
na odpady komunalne – bytowe drobne winny być ustawione w miejscach dostępnych
zarówno dla mieszkańców, jak i dla pracowników jednostki wywozowej i nie mogą
być przyczyną nadmiernych utrudnień i niedogodności dla sąsiadów i użytkowników
dróg.
2.8. Za
utrzymanie czystości miejsc wystawiania i opróżniania pojemników
odpowiedzialny jest właściciel nieruchomości.
W
przypadku przepełnienia pojemników nieczystości stałe należy pozostawić obok
pojemników wyłącznie w workach foliowych lub innych opakowaniach.
2.9. Przeprowadzanie dwukrotnie
w ciągu roku, tj. w m-cu kwietniu i listopadzie, akcji odszczurzania
(deratyzacji). W przypadku zwiększenia się liczby gryzoni deratyzację należy
przeprowadzić wg potrzeb.
2.10. Zawarcie umów na wywozy
nieczystości płynnych z nieruchomości niepodłączonych do miejskiej kanalizacji
sanitarnej.
2.11. W celu poprawy stanu
czystości wód rzeki Piławy właściciele nieruchomości, którym stworzone zostały
warunki i możliwości odprowadzania ścieków komunalnych do oczyszczalni, zobowiązani
są do wykonania przyłączy do kanalizacji sanitarnej w terminie dwóch lat.
2.12. Do wywozu odpadów
komunalnych bytowych drobnych oraz surowców wtórnych jednostki wywozowe
zobowiązane są używać samochodów specjalistycznych, posiadających zabezpieczenie
przed rozwianiem i rozpryskiwaniem.
2.13. Na jednostki wywozowe
odpadów komunalnych bytowych nakłada się obowiązek wywożenia tych odpadów na
wysypisko komunalne w Gilowie, względnie na inne, gdzie będzie zapewnienie
odbioru odpadów.
3. Obowiązki
użytkowników posiadłości nieskana-lizowanych w zakresie wywozu fekaliów
domowych
3.1. Posesje, na której mieszkają lub przebywają
ludzie albo prowadzona jest działalność i nie są przyłączone do sieci
kanalizacyjnej miejskiej lub lokalnej, muszą być wyposażone w szczelne
zbiorniki bezodpływowe (szamba) lub przydomowe biologiczne oczyszczalnie
ścieków przeznaczone do gromadzenia fekaliów domowych z urządzeń sanitarnych.
3.2. Na każdego właściciela nieruchomości, o której
mowa w pkt 3.1., nakłada się obowiązek systematycznego opróżniania zbiorników
(szamb) do gromadzenia fekaliów domowych i niedopuszczenia do przepełnienia
ich, wylewania fekaliów na powierzchnię terenu lub gruntu.
3.3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do
zawarcia umowy z jednostką wywozową na wywóz fekaliów wraz z podaniem
koniecznych danych i informacji potrzebnych do ustalenia częstotliwości wywozu
fekaliów domowych.
3.4. Do wywozu fekaliów domowych jednostki wywozowe
zobowiązane są używać samochodów asenizacyjnych, które powinny być
dezynfekowane zgodnie z odrębnymi przepisami.
3.5. Na jednostki wywozowe fekaliów domowych nakłada
się obowiązek ich wywozu do oczyszczalni ścieków w Piławie Górnej.
4. Wymagania
w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie i wokół nieruchomości
4.1. Właściciele
nieruchomości zobowiązani są do:
a) systematycznego zamiatania (zapewniającego
czystość) i usuwania innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż
swojej nieruchomości oraz z terenów niezabudowanych znajdujących się w jego
zarządzie,
b) oczyszczania
ze śniegu, lodu i błota oraz stosowania środków do usuwania gołoledzi i
ślizgawicy (piasek),
c) usuwania nawisów (sopli) lodowych z okapów,
rynien i innych części elewacji,
d) systematycznego koszenia i usuwania
nieczystości (trawy, liści, papierów itp.) z terenów zielonych wzdłuż
nieruchomości,
e) ustawienia na każdej nieruchomości zamieszkałej
lub na której prowadzona jest działalność gospodarcza co najmniej jednego
pojemnika stałego o objętości 110 l,
f) wymiany i remontu pojemników w razie
uszkodzenia,
g) ustawienia co najmniej jednego pojemnika
stałego 1100 l na każde 12 mieszkań dla budynków wielomieszkaniowych,
h) usuwania nieczystości powstałych w związku z
prowadzoną działalnością i do utrzymywania porządku na zewnątrz zakładu (w
najbliższym jego otoczeniu), a w szczególności przed wejściem do zakładu,
i) zobowiązuje się również właścicieli pojazdów
samochodowych stale parkowanych na poboczu jezdni lub chodnika do usuwania
śniegu oraz przeciwdziałania gołoledzi i utrzymywania w czystości powierzchni
obejmującej do jednego metra wokół parkowanego samochodu.
4.2. Właścicieli nieruchomości nieskanalizowanych
zobowiązuje się do uporządkowania
terenu lub gruntów w przypadku przepełnienia – wylania zbiorników
(szamb).
4.3. Zabrania się rozlepiania plakatów, afiszy,
klepsydr i innych ogłoszeń w miejscach do tego nieprzeznaczonych.
4.4. Zabrania się mycia pojazdów samochodowych na
terenie miasta (ulice, tereny zielone itp.).
5. Warunki
hodowli i utrzymania zwierząt domowych na terenie miasta Piławy Górnej
5.1. Właściciele
zwierząt domowych i hodowlanych ponoszą odpowiedzialność prawną za ich
utrzymywanie oraz finansową za szkody przez nie spowodowane, a w szczególności:
a) za pogryzienie, uszkodzenie odzieży,
spowodowanie szoku psychicznego,
b) za skutki wypadku drogowego spowodowanego z
winy zwierzęcia,
c) za zanieczyszczenie chodników, trawników,
klatek schodowych itp.,
d) za wymianę zanieczyszczonego w piaskownicy
piasku.
5.2. Hodowca zobowiązany jest do przestrzegania
wszelkich zasad i norm higieny oraz porządku, zgodnie z wymogami sanepidu.
5.3. Zwierzęta przebywające luzem poza posesją będą
traktowane jako bezpańskie i podlegają wyłapaniu i likwidacji.
5.4. Psy można wyprowadzać poza posesję tylko na
uwięzi. Spuszczenie z uwięzi może mieć miejsce tylko w miejscach mało
uczęszczanych. Wówczas pies powinien być w kagańcu.
6. Przepisy
karne
Właściciele nieruchomości ponoszą
odpowiedzialność za niewykonanie obowiązków w zakresie utrzymania czystości i
porządku na terenie miasta zgodnie z zasadami określonymi w art. 10 ust. 2
ustawy z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U.
Nr 132, poz. 622 z późn. zm.).
Artykuł 10 ust. 2 ww. ustawy
stanowi:
„Kto nie wykonuje obowiązków
wymienionych w art. 5 ust. 1 – podlega
karze grzywny”.