1066

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W PIŁAWIE GÓRNEJ

z dnia 29 czerwca 2001 r.

w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Piława Górna

       Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 162 z późn. zm.) Rada Miejska w Piławie Górnej uchwala:

 


 

§ 1

Ustala się zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Piława Górna, zawarte w załączniku nr 1 do uchwały stanowiącym jej integralną część.

§ 2

Traci moc uchwała nr 180/97 Rady Miejskiej w Piławie Górnej z dnia 8 września 1997 r.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Piława Górna.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po 14 dniach od ogłoszenia w  Dzienniku  Urzędowym  Województwa  Dolnośląskiego.

 

                                             PRZEWODNICZĄCY

                                                RADY MIEJSKIEJ

                                        STANISŁAW JURCEWICZ


 

 

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Piławie Górnej z dnia 29 czerwca 2001 r. (poz. 1066)

 

 

Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku

na terenie miasta Piława Górna

 

 


1.         Postanowienia ogólne

1.1. Utrzymanie porządku i czystości dotyczy zasad i sposobu gromadzenia, usuwania oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych stałych i płynnych na terenie miasta Piława Górna oraz porządkowania posesji i terenów.

1.2. Za odpady komunalne przyjmuje się stałe i ciekłe odpady powstające w gospodarstwach domowych, w obiektach użyteczności publicznej i obsługi ludności, a także w pomieszczeniach użytkowanych na cele biurowe oraz socjalne przez wytwarzającego odpady, w tym nieczystości gromadzone w zbiornikach bezodpływowych, porzucone wraki pojazdów mechanicznych oraz odpady uliczne, z wyjątkiem odpadów niebezpiecznych.

1.3. Obowiązek, o którym mowa w pkt 1, ciąży na:

a) właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami,

b) kierownikach budowy – w stosunku do nieruchomości będących terenami budowy,

c)  kierownikach jednostek użytkujących tereny służące komunikacji publicznej,

d) zarządcach dróg – w odniesieniu do dróg publicznych.

1.4. Właściciele nieruchomości przy wykonywaniu obowiązku usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości zobowiązani są do korzystania z usług wykonywanych przez podmiot posiadający zezwolenie na wykonywanie usług usuwania odpadów komunalnych oraz do udokumentowania korzystania z tych usług przez okazanie na każde żądanie burmistrza umowy lub dowodów płacenia za usługi.

1.5. W przypadku, gdy właściciele nie udokumentują korzystania z usług w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych świadczonych przez podmioty posiadające zezwolenie, obowiązek usuwania i unieszkodliwiania przejmie gmina, pobierając od tych właścicieli opłatę.

2.  Obowiązki właścicieli nieruchomości

2.1. Oddzielne gromadzenie odpadów komunalnych bytowych drobnych i dużych oraz przekazywanie ich do wywozu.

2.2. Zawarcie umów z jednostką wywozową na wywóz odpadów komunalnych wraz z podaniem koniecznych danych i informacji potrzebnych do ustalenia ilości normatywnej odpadów, ilości pojemników i wysokości opłat.

2.3. Wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych bytowych drobnych (pojemniki typu SM-1101 lub 11001).

2.4. Odbiór odpadów komunalnych bytowych winien odbywać się wg częstotliwości ustalonej w umowie z jednostką wywozową. Co najmniej 1 raz w tygodniu.

2.5. Zabrania się wrzucania do pojemników na odpady komunalne bytowe: śniegu, lodu, żużlu gorącego, gruzu budowlanego, szlamu lub substancji toksycznych, żrących i wybuchowych oraz odpadów przemysłowych i medycznych.

2.6. Odpady przemysłowe i medyczne podlegają obowiązkowemu oddzieleniu, gromadzeniu, odbiorowi i unieszkodliwieniu wg zasad i wymogów określonych odrębnymi przepisami.

2.7. Pojemniki na odpady komunalne – bytowe drobne winny być ustawione w miejscach dostępnych zarówno dla mieszkańców, jak i dla pracowników jednostki wywozowej i nie mogą być przyczyną nadmiernych utrudnień i niedogodności dla sąsiadów i użytkowników dróg.

2.8. Za utrzymanie czystości miejsc wystawiania i opróżniania pojemników odpowiedzialny jest właściciel nieruchomości.

        W przypadku przepełnienia pojemników nieczystości stałe należy pozostawić obok pojemników wyłącznie w workach foliowych lub innych opakowaniach.

2.9.   Przeprowadzanie dwukrotnie w ciągu roku, tj. w m-cu kwietniu i listopadzie, akcji odszczurzania (deratyzacji). W przypadku zwiększenia się liczby gryzoni deratyzację należy przeprowadzić wg potrzeb.

2.10. Zawarcie umów na wywozy nieczystości płynnych z nieruchomości niepodłączonych do miejskiej kanalizacji sanitarnej.

2.11. W celu poprawy stanu czystości wód rzeki Piławy właściciele nieruchomości, którym stworzone zostały warunki i możliwości odprowadzania ścieków komunalnych do oczyszczalni, zobowiązani są do wykonania przyłączy do kanalizacji sanitarnej w terminie dwóch lat.

2.12. Do wywozu odpadów komunalnych bytowych drobnych oraz surowców wtórnych jednostki wywozowe zobowiązane są używać samochodów specjalistycznych, posiadających zabezpieczenie przed rozwianiem i rozpryskiwaniem.

2.13. Na jednostki wywozowe odpadów komunalnych bytowych nakłada się obowiązek wywożenia tych odpadów na wysypisko komunalne w Gilowie, względnie na inne, gdzie będzie zapewnienie odbioru odpadów.

3.  Obowiązki użytkowników posiadłości nieskana-lizowanych w zakresie wywozu fekaliów domowych

3.1. Posesje, na której mieszkają lub przebywają ludzie albo prowadzona jest działalność i nie są przyłączone do sieci kanalizacyjnej miejskiej lub lokalnej, muszą być wyposażone w szczelne zbiorniki bezodpływowe (szamba) lub przydomowe biologiczne oczyszczalnie ścieków przeznaczone do gromadzenia fekaliów domowych z urządzeń sanitarnych.

3.2. Na każdego właściciela nieruchomości, o której mowa w pkt 3.1., nakłada się obowiązek systematycznego opróżniania zbiorników (szamb) do gromadzenia fekaliów domowych i niedopuszczenia do przepełnienia ich, wylewania fekaliów na powierzchnię terenu lub gruntu.

3.3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zawarcia umowy z jednostką wywozową na wywóz fekaliów wraz z podaniem koniecznych danych i informacji potrzebnych do ustalenia częstotliwości wywozu fekaliów domowych.

3.4. Do wywozu fekaliów domowych jednostki wywozowe zobowiązane są używać samochodów asenizacyjnych, które powinny być dezynfekowane zgodnie z odrębnymi przepisami.

3.5. Na jednostki wywozowe fekaliów domowych nakłada się obowiązek ich wywozu do oczyszczalni ścieków w Piławie Górnej.

4.  Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie i wokół nieruchomości

4.1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:

a) systematycznego zamiatania (zapewniającego czystość) i usuwania innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż swojej nieruchomości oraz z terenów niezabudowanych znajdujących się w jego zarządzie,

b) oczyszczania ze śniegu, lodu i błota oraz stosowania środków do usuwania gołoledzi i ślizgawicy (piasek),

c)  usuwania nawisów (sopli) lodowych z okapów, rynien i innych części elewacji,

d) systematycznego koszenia i usuwania nieczystości (trawy, liści, papierów itp.) z terenów zielonych wzdłuż nieruchomości,

e) ustawienia na każdej nieruchomości zamieszkałej lub na której prowadzona jest działalność gospodarcza co najmniej jednego pojemnika stałego o objętości 110 l,

f)   wymiany i remontu pojemników w razie uszkodzenia,

g) ustawienia co najmniej jednego pojemnika stałego 1100 l na każde 12 mieszkań dla budynków wielomieszkaniowych,

h)  usuwania nieczystości powstałych w związku z prowadzoną działalnością i do utrzymywania porządku na zewnątrz zakładu (w najbliższym jego otoczeniu), a w szczególności przed wejściem do zakładu,

i)   zobowiązuje się również właścicieli pojazdów samochodowych stale parkowanych na poboczu jezdni lub chodnika do usuwania śniegu oraz przeciwdziałania gołoledzi i utrzymywania w czystości powierzchni obejmującej do jednego metra wokół parkowanego samochodu.

4.2. Właścicieli nieruchomości nieskanalizowanych zobowiązuje się do uporządkowania  terenu lub gruntów w przypadku przepełnienia – wylania zbiorników (szamb).

4.3. Zabrania się rozlepiania plakatów, afiszy, klepsydr i innych ogłoszeń w miejscach do tego nieprzeznaczonych.

4.4. Zabrania się mycia pojazdów samochodowych na terenie miasta (ulice, tereny zielone itp.).

5.  Warunki hodowli i utrzymania zwierząt domowych na terenie miasta Piławy Górnej

5.1. Właściciele zwierząt domowych i hodowlanych ponoszą odpowiedzialność prawną za ich utrzymywanie oraz finansową za szkody przez nie spowodowane, a w szczególności:

a) za pogryzienie, uszkodzenie odzieży, spowodowanie szoku psychicznego,

b) za skutki wypadku drogowego spowodowanego z winy zwierzęcia,

c)  za zanieczyszczenie chodników, trawników, klatek schodowych itp.,

d) za wymianę zanieczyszczonego w piaskownicy piasku.

5.2. Hodowca zobowiązany jest do przestrzegania wszelkich zasad i norm higieny oraz porządku, zgodnie z wymogami sanepidu.

5.3. Zwierzęta przebywające luzem poza posesją będą traktowane jako bezpańskie i podlegają wyłapaniu i likwidacji.

5.4. Psy można wyprowadzać poza posesję tylko na uwięzi. Spuszczenie z uwięzi może mieć miejsce tylko w miejscach mało uczęszczanych. Wówczas pies powinien być w kagańcu.


 

6.         Przepisy karne

Właściciele nieruchomości ponoszą odpowiedzialność za niewykonanie obowiązków w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta zgodnie z zasadami określonymi w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.).

Artykuł 10 ust. 2 ww. ustawy stanowi:

„Kto nie wykonuje obowiązków wymienionych w art. 5 ust. 1 – podlega karze grzywny”.